F1:n säännöt ja tekniikka

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

ViestiKirjoittaja BigBoss » Pe Marras 30, 2018 11:33

Dino246 kirjoitti:Tulevan kauden sääntömuutoksista on tehty havainnollistava video. Melkoisilta lumilapioilta näyttää taas nuo uudet etusivet, mutta autojen ulkonäön heikentymisen kestää kyllä jos nuo muutokset parantavat kilpailua ja mahdollistavat ajamisen lähempänä edellä ajavaa.

https://www.youtube.com/watch?v=YkmjvJBqWWA&feature=youtu.be

Mä en usko, että nämä muutokset tekee paljoakaan eroa suuntaan tai toiseen. Mitä nyt etusiivet hajoaa vähän useammin ja sitä kautta muutama kaveri joutuu nousta kisassa taaempaa ja ohitella.

Ainakin Red Bullilla ja Force Indialla ovat sanoneet, että ei vaikuta juurikaan mihinkään, rahaa vain palaa. Toki RB:llä sanotaan paljon muutakin, joten suhtaudun ainakin Markon lausuntoihin pienellä varauksella :D
Avatar
BigBoss
Saunamajuri
 
Viestit: 8087
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

ViestiKirjoittaja Dino246 » Pe Marras 30, 2018 15:32

Niin, vähän epäilen minäkin että näinköhän noin pienillä muutoksilla mitään dramaattista parannusta saadaan aikaan. Mutta toisaalta pienikin parannus olisi jo askel oikeaan suuntaan.
Dino246
Maksukuski
 
Viestit: 564
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 7:58

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

ViestiKirjoittaja BigBoss » Pe Marras 30, 2018 16:04

Dino246 kirjoitti:Mutta toisaalta pienikin parannus olisi jo askel oikeaan suuntaan.

Totta tuokin. Mutta toisaalta, jos muutokset maksaa 15 miljoonaa ja hyötyä saadaan hyvin vähän, onko se koko rahan arvoista? Ei se ainakaan pienempien tallien tilannetta helpota, että parin vuoden päästä muuttuu taas säännöt isosti.
Avatar
BigBoss
Saunamajuri
 
Viestit: 8087
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Ma Joulu 03, 2018 20:32

Onhan nämä sääntömuutokset tälläinen kevyt välimalli. Kyllä mä uskoisin, että näillä saadaan jotain konkreettista aikaiseksi, sillä pyörteisyys vähenee varsin merkittävästi. Mä väitän myös, että pienten tallien tilanne tulee olemaan ensi kaudella parempi, sillä autojen aerodynamiikka muuttuu huomattavasti yksinkertaisemmaksi. Käytännössä auton filosofia on sama, eli saada ilmavirtaus kiertymään renkaiden ympäri ja saamaan mahdollisimman puhdasta ilmaa auton takaosaan, nyt sen vaan voi tehdä sääntöjen puitteissa paljon helpommin ilman etusiiven pyörretunneleita yms.

Tuskin kukaan talli on tuhlannut aikaansa tutkimalla tuon auton käytöstä toisen ilmavirrassa, kunhan aukovat lämpimikseen päätään. Katselin jokin aika sitten Brasilian kisan 2007, jolloin puhuttiin kuinka vaikeata ohittaminen onkaan, mutta oikein hyvin pystyivät silloin ajamaan alle puolen sekunnin päässä edellä menijästä. Nykyään tuo tarkkailuetäisyys on sen kaksi sekuntia, joten sen luulisi paranevan tekemällä melkein mitä tahansa.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 2040
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

ViestiKirjoittaja J4M4N3 » To Joulu 13, 2018 23:10

Avatar
J4M4N3
Weltmeister
 
Viestit: 6424
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 16:21

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Helmi 02, 2019 14:00

https://www.suomif1.com/2019/02/f1-moot ... niX6FBMrUg

Ennen moottoreita kyllä kulutettiin urakalla.

Jaguar käytti kaudessa 220 moottoria.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44589
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » La Helmi 02, 2019 19:03

Jamppa kirjoitti:https://www.suomif1.com/2019/02/f1-moottoreita-kuluu-nykyaan-kaudessa-kolme-ennen-yli-200-nain-moottoreita-tuhlattiin/?utm_source=facebook&utm_medium=moottoriurheilu&fbclid=IwAR39VpLzWogrB3q3UK265UV6q1tVvhTEH2ofFWssyPsubGvi0niX6FBMrUg

Ennen moottoreita kyllä kulutettiin urakalla.

Jaguar käytti kaudessa 220 moottoria.

Toki tuolloin testaaminen oli rajoittamatonta, joten niitä ajokilometrejäkin kertyi vähän eri mallilla. Toki kolme moottoria per auto viikonloppuun kuulostaa jopa itselleni aivan liian paljolta. Silloin taidettiin ajaa 16 kilpailua kauteen, joten kahdelle autolle koko kauden koneet olisi 96 kappaletta ja loput menisi sitten testeihin. Onhan se kilpailumäärän huomioon ottaen 21 kertaa enemmän kuin mitä viime kaudella, kun 21 kisan kaudesta piti kolmella motilla selvitä.

Noissa määrissä alkaa jo moottorien valmistus- ja materiaalikustannukset muodostamaan merkittävän osan hinnasta, joten on ymmärrettävää, miksi niitä ruvettiin rajoittamaan.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 2040
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

ViestiKirjoittaja Dino246 » La Helmi 02, 2019 19:50

Tuossa jutussa puhutaan että nykyisin olisi käytössä kolme moottoria ja saadaan kuulostamaan asia siltä että tallin tarvitsisi valmistaa vain tuo kolme moottoria. Mutta esim. Mersu kuulemma tekee noita moottoreita satakunta kaudessa, valitsee itse siitä tarkkojen tutkimusten jälkeen "kermat" päältä eli ne parhaat yksilöt, sitten osa menee asiakastalleille ja loppujen kohtalosta ei ole mitään tietoa. Eli vaikka kisoissa käytetään vain muutamaa moottoria niin kyllä noita silti edelleen se laivalastillinen tehdään vuodessa.
Dino246
Maksukuski
 
Viestit: 564
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 7:58

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Helmi 02, 2019 20:07

Dino246 kirjoitti:Tuossa jutussa puhutaan että nykyisin olisi käytössä kolme moottoria ja saadaan kuulostamaan asia siltä että tallin tarvitsisi valmistaa vain tuo kolme moottoria. Mutta esim. Mersu kuulemma tekee noita moottoreita satakunta kaudessa, valitsee itse siitä tarkkojen tutkimusten jälkeen "kermat" päältä eli ne parhaat yksilöt, sitten osa menee asiakastalleille ja loppujen kohtalosta ei ole mitään tietoa. Eli vaikka kisoissa käytetään vain muutamaa moottoria niin kyllä noita silti edelleen se laivalastillinen tehdään vuodessa.


Joo näin varmaan onkin, mutta onhan noi moottorien määrät tippuneet paljon jos Mersu tekee 100 konetta ja se jaettuna oman tallin ja asiakkaiden kesken niin ei siitä nyt kovin isoa määrää tuu per talli.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44589
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Helmi 02, 2019 20:10

Siis jos miettisi, että elettäisiin vanhaa aikaa ja Mersulla olisi oman tallin lisäksi kaksi asiakasta ja jokainen käyttäisi sen 220 konetta niin Mersun pitäisi tehdä 660 moottoria.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44589
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Su Helmi 03, 2019 6:18

Tuossa jutussa nyt oli tehty virhe, kun verrattiin tallin koko kauden aikana käyttämiä koneita ja sitten yhden kuljettajan kisoissa käyttämiä koneita. Yhdessä tallissa on kuitenkin kaksi autoa joten kuusi konetta menee pelkästään kisoihin ja siihen päälle se mitä menee testeissä, eli varmaankin sellaiset 10 moottoria menee yhdellä tallilla kaudessa. Ja tosiaan niitä koneita tehdään aika paljon enemmän, ihan vain kehitystyön dynotestejä varten, ja lisäksi tehdastallit poimivat rusinat pullasta ja isoa osaa koneista ei ikinä autoihin edes ruuvata.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 2040
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

ViestiKirjoittaja Dino246 » Su Helmi 03, 2019 8:47

Kyllähän se selkeä juttu on että moottoreiden määrä on tippunut noista ajoista rajusti joka tapauksessa, ja niinhän sen pitää ollakin koska nyt ei saa testata käytännössä lainkaan kauden aikana ja kauden allakin testimäärät on rajoitettuja, ja moottoreiden määrä kauden aikanakin on säännöissä rajoitettu. Ei tässä tuohon vanhaankaan paluuta halua koska onhan se selvää että jos käytetään yli 200 moottoria kaudessa niin kustannukset on massiiviset, mutta en minä sitäkään kannata että rajoituksissa mennään sitten ihan toiseen ääripäähän kuten nyt on tehty. Että kausi yritetään kituuttaa läpi parilla moottorilla, ja joka tapauksessa noita moottoreita valmistetaan valtava määrä sen takia että halutaan varmistaa että saadaan tehtyä ne muutama täysin virheetön ja täydellinen yksilö, koska moottoririkkoihin ei ole varaa. Ja edelleenkin kyllä väitän että nämä monimutkaiset nykymoottorit ovat yksikköhinnaltaan ihan eri luokkaa kuin nuo vanhat, yksinkertaisemmat V10:t.
Dino246
Maksukuski
 
Viestit: 564
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 7:58

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

ViestiKirjoittaja TURBO » Ma Helmi 18, 2019 15:20

Kaudelle 2019 takavaloja lisätään.
Useimmin varikkosuoralla sekä sadekelillä nähty takavalo saa lisävalot myös takasiipeen. Bongattavissa jo Barcelonan testeissä.
Kuva
Avatar
TURBO
Foorumin Vetomies 2018
 
Viestit: 271
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 17:19

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Helmi 19, 2019 11:28

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/f1- ... s.M5WSBNl5

Bensankulutusta tullaan valvomaan entistä tarkemmin.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44589
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

ViestiKirjoittaja J4M4N3 » Ti Helmi 19, 2019 11:51

Jatkossa saatetaan ajaa samoilla vaihdelaatikoilla.
Avatar
J4M4N3
Weltmeister
 
Viestit: 6424
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 16:21

EdellinenSeuraava

Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 1 vierailijaa