F1:n säännöt ja tekniikka

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

ViestiKirjoittaja BigBoss » Pe Marras 30, 2018 11:33

Dino246 kirjoitti:Tulevan kauden sääntömuutoksista on tehty havainnollistava video. Melkoisilta lumilapioilta näyttää taas nuo uudet etusivet, mutta autojen ulkonäön heikentymisen kestää kyllä jos nuo muutokset parantavat kilpailua ja mahdollistavat ajamisen lähempänä edellä ajavaa.

https://www.youtube.com/watch?v=YkmjvJBqWWA&feature=youtu.be

Mä en usko, että nämä muutokset tekee paljoakaan eroa suuntaan tai toiseen. Mitä nyt etusiivet hajoaa vähän useammin ja sitä kautta muutama kaveri joutuu nousta kisassa taaempaa ja ohitella.

Ainakin Red Bullilla ja Force Indialla ovat sanoneet, että ei vaikuta juurikaan mihinkään, rahaa vain palaa. Toki RB:llä sanotaan paljon muutakin, joten suhtaudun ainakin Markon lausuntoihin pienellä varauksella :D
Avatar
BigBoss
Saunamajuri
 
Viestit: 8054
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

ViestiKirjoittaja Dino246 » Pe Marras 30, 2018 15:32

Niin, vähän epäilen minäkin että näinköhän noin pienillä muutoksilla mitään dramaattista parannusta saadaan aikaan. Mutta toisaalta pienikin parannus olisi jo askel oikeaan suuntaan.
Dino246
Varakuljettaja
 
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 7:58

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

ViestiKirjoittaja BigBoss » Pe Marras 30, 2018 16:04

Dino246 kirjoitti:Mutta toisaalta pienikin parannus olisi jo askel oikeaan suuntaan.

Totta tuokin. Mutta toisaalta, jos muutokset maksaa 15 miljoonaa ja hyötyä saadaan hyvin vähän, onko se koko rahan arvoista? Ei se ainakaan pienempien tallien tilannetta helpota, että parin vuoden päästä muuttuu taas säännöt isosti.
Avatar
BigBoss
Saunamajuri
 
Viestit: 8054
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Ma Joulu 03, 2018 20:32

Onhan nämä sääntömuutokset tälläinen kevyt välimalli. Kyllä mä uskoisin, että näillä saadaan jotain konkreettista aikaiseksi, sillä pyörteisyys vähenee varsin merkittävästi. Mä väitän myös, että pienten tallien tilanne tulee olemaan ensi kaudella parempi, sillä autojen aerodynamiikka muuttuu huomattavasti yksinkertaisemmaksi. Käytännössä auton filosofia on sama, eli saada ilmavirtaus kiertymään renkaiden ympäri ja saamaan mahdollisimman puhdasta ilmaa auton takaosaan, nyt sen vaan voi tehdä sääntöjen puitteissa paljon helpommin ilman etusiiven pyörretunneleita yms.

Tuskin kukaan talli on tuhlannut aikaansa tutkimalla tuon auton käytöstä toisen ilmavirrassa, kunhan aukovat lämpimikseen päätään. Katselin jokin aika sitten Brasilian kisan 2007, jolloin puhuttiin kuinka vaikeata ohittaminen onkaan, mutta oikein hyvin pystyivät silloin ajamaan alle puolen sekunnin päässä edellä menijästä. Nykyään tuo tarkkailuetäisyys on sen kaksi sekuntia, joten sen luulisi paranevan tekemällä melkein mitä tahansa.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

ViestiKirjoittaja J4M4N3 » To Joulu 13, 2018 23:10

Avatar
J4M4N3
Weltmeister
 
Viestit: 6576
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 16:21

Edellinen

Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa