Lajin nykytila

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2299
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Lajin nykytila

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ti Elo 19, 2014 19:26

Max Verstappenin sopimus sai minut miettimään sarjan nykytilaa, ja onko sarjasta tullut kuskeille liian helppoa.

Listataan tähän hieman syitä.
1. Asfaltoidut turva-alueet:
Nykyään kuljettajilta ei vaadita samanlaista varmuutta kuin ennen vanhaan. Nuori kuljettaja voi olla hyvinkin nopea, mutta erittäin virhealtis. Ennen virheetön ajo oli pakollista, sillä edes opetellessa niitä ei sopinut tehdä sillä treenit päättyivät helposti siihen, jos auto lipesi vähänkään.
2. Telemetria:
Kaiken, mitä auto tekee, voi nykyään nähdä telemetriasta ja tusina ammattitaitoisia insinöörejä johtaa auton säätämistä. Kuljettajan ei tarvitse antaa muuta kuin mielipiteensä ajettavuudesta, kun taas ennen ainoa tieto, mitä autosta saatiin oli renkaiden ulkonäkö ja lämpötila.
3. Hitaat autot:
Formulat ovat nykyään jopa yli 4s/kierros hitaampia kuin ennen. Ja kun teho/pito-suhde on pienentynyt ei autolla ajoon tarvita enää rauhallisuutta tai malttia, vaan sitä voi paiskoa läpi radan kuin hullu, sillä suoravauhti ei kärsi yhtä paljon, vaikka autoa ajaisikin ylikovaa.

Ensimmäiseen ongelmaan on hankala saada ratkaisua, sillä suurinta osaa radoista käyttää myös ratamoottoripyörät ja heille asfaltoidut turva-alueet luovat paljon turvallisemmat olosuhteet.
Toisen ongelman ratkaisu on helpompi, mutta ristiriitainen. Mielestäni kierrosluku-, nopeus- ja gps-telemetria kuuluvat moottoriurheiluun, mutta kaikki ratin kääntökulmaa, renkaiden pyörimisnopeuksia yms. mittaavat voitaisiin karsia pois. Ristiriitaisuus tulee siinä, että olen modernin teknologian kannattaja, mutta mielestäni formulat saisivat olla enemmän kuskikohtaista urheilua.
Kolmas ongelma onkin helpporatkaistava. Bensarajoitukset pois ja lisää painetta pönttöön. 1000hp moottori sopisi F1-autoon kuin nyrkki silmään.

Kertokaa muutkin, mitä mieltä olette lajin nykytilasta yleisesti. Mikä mättää ja mitä pitäisi tehdä toisin?
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45732
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lajin nykytila

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Elo 19, 2014 20:13

Vaikea tuohon on sanoa mitään ehdotonta. Ajatkin ovat muuttuneet, niin vanhat jutut ei välttämättä toimisi enään. Katsojat vois ottaa ne eri tavalla mitä ennen.

Mutta pääsääntöisesti oon sitä mieltä, että kuskin merkitys pitäisi olla enemmän. Näin pitikin olla tänä vuonna, mutta ei oikein siltä aina vaikuta.

Nykyään autoa pystyy säätelemään vaikka miten kuskin mieltymysten mukaisesti. Insinöörit tietää missä menee vikaan ja autoa säädetään tietokoneella. Se onkin ihan totta, että sama se kuka sitä autoa ajaa harjoituksissa, kun talli hakee vain sitä dataa. Toki kuski tarvii sen oman tuntuman rataan.

Kuskin ei tarvi juurikaan mukautua ajotyylinsä kanssa sen radan ominaisuuksiin, vaan se tehdään autoon.

IceMan
Monacon voittaja
Viestit: 4500
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 19:19

Re: Lajin nykytila

Viesti Kirjoittaja IceMan » Su Elo 24, 2014 11:11

Kyseessä on kuitenkin Formula 1. Tuon numeron pitäisi kertoa, että siellä ajaa parhaat ja kovimmat kuskit! Mutta nykyään joku Caterhamin F1-auto on melkein yhtä nopea kuin GP2 -auto. Ja kyllähän nämä alaluokat kertovat, kuinka helppoa tuon F1-auton ajaminen on nykyää, koska GP3:sta hypätään suoraan F1-autoon. Skipataan GP2 -luokka kokonaan. Tämä on ollut trendi nyt pari vuotta.

Hieno tilaisuus Maxille, en tiedä kuinka hyvä hän on, mutta kaikki ovat kehuneet häntä ja sai paikan Toro Rossolta, joten tuskin mikään tusinakuski on. Mutta jos mietitään...17 vuotias F1 auton ratissa. Se todellakin kertoo, vaikka kyseessä olisi ainutlaatuinen huippukuski, tulevaisuuden lupaus, mutta kyllä se todellakin kertoo nykyajan tilanteesta. Jos mennään vuosia taaksepäi, kun Schumacher, Räikkönen, Alonso....ajoivat 2004-2005 (esim.) jossain Monacon kaduilla. Minulle tuli mieleen ''ei hemmetti noilla jätkillä on todellakin munaa!''. Ne autot näkyivät jopa tv-kuvissa nopeilta!

Ymmärrän, että turvallisuus on tärkeintä, mutta nykyään, kun tehdään joku muutos Formuloissa,on aina syynä turvallisuus. Pitääkö muka koko ajan kaikkea muuttaa turvalliseksi? Uskon, että sitä sanaa käytetään liiankin turhaan, kun muutetaan sääntöjä. Kuskit tietävät riskit, he tietävät, että he voivat menettää hengen radalla...ja uskon, että se on yksi syy, miksi he ajavat tuolla.

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14085
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Lajin nykytila

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Su Elo 24, 2014 11:36

Tähän ketjuun varmaan sopii keskeneräinen teokseni foorumin kesäkisaan. Se jäi kesken ja on hiomista vailla, mutta suurin piirtein tältä laji näyttäisi, jos minä saisin päättää:
Formula ykkösten maailmanmestaruussarja 2016 -->

Sääntömuutokset tulevat voimaan kauden 2016 alusta. Tapahtumat saivat alkunsa, kun joukko asiantuntijoita syrjäytti Herra Ecclestonen ja suunnitteli itse sopivat säännöt pakottaen ne läpi FIA:n kokouksessa. Asiantuntijaryhmään kuuluu kaikkien alojen asiantuntijoita sekä tietysti katsojia. Myös yksi vihreitä äänestävä otettiin mukaan pitkän neuvottelun jälkeen.

Ryhmän luomat säännöt:
Tekniset säännöt:

Runko: Leveys max 1800mm, korkeus max 950mm, minimipaino 700kg, etusiiven leveys max 1650mm ja takasiiven leveys max 1000mm.

Moottori: 2,8l 90° V10 18000rpm maksimiteho 850hv, kisassa 800 maksimivääntö 400Nm (valvotaan FIA:n sensorein) ja ERS 100hv

ERS: Kilpailun aikana kuljettaja saa käyttää rajoitetun määrän polttoainetta. Tämä määrä sidotaan siihen, että kuljettajan täytyisi ajaa keskimäärin 20 sekuntia kierroksella käyttäen ERS:n 100 hevosvoimaa vähentäen näin polttomoottorin kulutusta. Hetkellistä polttoainevirtausta ei valvota. Aika-ajossa ERS on käytössä yhdessä 850hv moottorin kanssa maksimissaan 10 sekunnin ajan.

Renkaat: Valmistajaa ei varmistettu. Valmistaja valitaan seuraavin perustein: Aiheuttaa mahdollisimman vähän kuminmurua ajolinjan ulkopuolelle, aiheuttaa mahdollisimman vähän lisää pitoa ajolinjalle, jokaiseen kisaan saadaan seokset, joilla 2 ja 3 stoppia ovat lähes yhtä nopeat taktiikat. Lisäksi aika-ajorengas, joka kestää 1-2 aikakierrosta. Vanteen halkaisija 18", renkaan leveys edessä 265mm ja takana 325mm, renkaan halkaisija 660mm.

Renkaiden määrät:

Kisa: 3x kova, 3x pehmeä, 3x välikeli ja 3x monsuuni,

Aika-ajo: 12x aika-ajorengas, 1x pehmeä, 2x välikeli, 2x monsuuni,

Harjoitukset : Kaikissa 2x välikeli ja 2x monsuuni, 1. harjoituksessa: 2x kova ja 1x pehmeä, 2. harjoituksessa: 1x kova, 2x pehmeä ja 1 aika-ajorengas, 3. harjoituksessa: 1x kova, 1x pehmeä ja 5x aika-ajorengas

Torstain testit: tallin tilaama määrä haluttuja renkaita +mahdolliset rengasvalmistajan testirenkaat, joilla ajettava pyydetty määrä kierroksia, ellei keli tai todistettava tekninen vika estä sitä.

Aerodynamiikka: Etu- ja takasiivelle määrättyjä sijainteja sekä standardoituja kameroita lukuun ottamatta downforcea aiheuttavat siivet ja härpäkkeet ovat kielletty.
Aerodynamiikka-osa jäi kesken ja mainitut torstain testit olivat konsepti, jossa tallit saavat testata vara- ja testikuljettajien voimin muutaman tunnin. Tätä ei järjestettäisi vaarallisimmilla radoilla, kuten Monacossa.

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14085
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Lajin nykytila

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ma Heinä 06, 2015 21:24

F1-tallipomot samaa mieltä: Juuri tätä kaivattiin

F1-tallien pomot olivat tyytyväisiä, kun Britannian gp tarjosi kunnon viihdettä. Loistava kilpailu osui oikeaan saumaan, kun laji on saanut lokaa niskaansa.

"Kriisi ohi?", Mercedeksen urheilujohtaja Toto Wolff sanoi kieli poskessa kisan jälkeen. Silverstonessa lehterit täyttyivät 140 000 katsojasta ja kilpailu oli viihdettä parhaimmillaan.

– Joskus asiat vain sattuvat oikeaan aikaan. Yleisö oli loistava ja kisassa oli kaikki mielenkiintoisen kilpailun ainesosat. Williamsit menivät kuin nuolet, me emme päässeet ohitse, sitten tuli oikeita ratkaisuja, oikea sade oikeaan aikaan ja oikea voittaja, Wolff sanoi.

Oikealla voittajalla oli hänelle kaksi merkitystä: tärkeimpänä oman tallin Lewis Hamilton, mutta lähes yhtä tärkeänä kotiyleisön suosikki. Wolffin mielestä F1 ei ole ollut tällä kaudella yhtä tylsää, kuin puheet väittävät. Hän kuitenkin tietää, että yksi kisa ei muuta mitään.

– Meidän pitää tehdä töitä sen eteen, miten parannamme koko ajan, että vakuutamme kriitikot, että tämä on upea laji. Sen teimme täällä, hän sanoi.

Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner sanoi, että juuri kisaamista F1 kaipasi.

– Kisa oli fantastinen. Siinä oli vähän kaikkea. Williamsit ottivat hyvän lähdön, mikä lisäsi yhden ulottuvuuden. Nyt neljä autoa lähti karkuun. Oli mahtavaa, että esitimme hyvän kisan tällaiselle yleisölle. Sitä meidän pitää jatkaa, Horner sanoi.

Tällä hetkellä F1-sarjassa mietitään kuumeisesti uudistuksia ja sääntömuutoksia, joilla lajia saadaan kiinnostavammaksi ja paremmaksi. Williamsin apulaistallipäällikön Claire Williamsin mielestä tärkeintä on lajin elvyttäminen.

– Silti pitää muistaa, tämä viikonloppu osoitti että F1 on ilmiömäinen laji, Williams sanoi.

Lähde: motorsport.com

MTV

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1248
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Lajin nykytila

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ti Touko 14, 2019 16:30

Valtteri Bottaksen kytkinongelma kuumensi F1-veteraanin – haluaa insinöörit, nörtit ja teinipojat pois radoilta

Brundle puhuu kyllä taas ihan asiaa. F1 on mennyt monessakin asiassa liian steriiliksi nörtti-hifistelyksi ja sellainen kunnon kilvanajon meininki on hävinnyt. Autoista pitäisi saada vaikeampia ajaa ja sellainen pieni vaarantunne ja pelko takaisin. Ja tämä pätee niin autoihin, ratoihin kuin kisatapahtumiinkin.

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1248
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Lajin nykytila

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ma Touko 20, 2019 6:41

Hamiltonin suusta tulee kyllä välillä ihan asiaakin. Nyt hän ottaa kantaa siihen miten F1 on fyysisesti liian helppoa ja kuinka ajamisesta pitäisi saada vaativampaa että kuljettajat olisi kisan jälkeen ihan lopussa ja ettei 18-vuotiaat pystyisi noin vaan hyppäämään mukaan. Hyvin pitkälti samaa olen itsekin sanonut pitkään joten ihan samoilla linjoilla olen Hamiltonin kanssa. Toivottavasti FIA kuuntelisi myös näitä mielipiteitä koska Hamilton ei ole ainoa kuljettaja tai F1-vaikuttaja joka tästä on puhunut.

MTV3:n juttu: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lew ... #gs.ch51xv

BigBoss
Saunamajuri
Viestit: 8347
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Lajin nykytila

Viesti Kirjoittaja BigBoss » Ma Touko 20, 2019 11:53

Häkkinen on tuosta kans joskus puhunut. Sanoi että hänen aikanaan autot oli sellaisia, että sarjaan oli pakko tulla valmiina kuljettajina ja vähän iäkkäämpänä, kun nykyään formuloihin tullaan jo nuorena harjoittelemaan.

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2299
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Lajin nykytila

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ma Touko 20, 2019 16:34

Kyllähän fyysisyys yhdistettynä ankarampiin turva-alueisiin toisi merkittävästi enemmän mielenkiintoa kisojen loppuihin. Väsyneenä niitä virheitä nyt vaan tulee enemmän ja jos turva-aluekin olisi sellainen, että pahimmillaan jää kilpailu siihen, niin varmasti nähtäisiin joitan hero to zero-hetkiä. Mielestäni ohjaustehostimen voisi ilman muuta poistaa ja samoin välitankkauksen paluu pakottaisi kuljettajat puristamaan kovempaa, jolloin fyysinen rasituskin kasvaisi.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2299
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Lajin nykytila

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ma Kesä 03, 2019 20:25

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/f1- ... #gs.gk9hkg

Villeneuvelta vaihteeksi hyvä lausahdus. "Ennen vanhaan tarvittiin lahjakkuutta ja raha oli kiva lisä. Nyt tarvitset rahaa ja jos sinulla on lahjakkuutta, se on kiva lisä." Olen aika samoilla linjoilla. Todella monen kuskin ura jää kesken, koska ajaminen on niin kallista. Lopulta ylös nousee vain ne, joilla on rahaa ja heidän joukostaan ykkösiin sitten ne lahjakkaimmat.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1248
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Lajin nykytila

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ma Kesä 10, 2019 8:18

Vettel osaa olla kyllä melkoinen lapsi kun on kokenut (omasta mielestään) vääryyttä, ja kitisee paljon myös turhasta, mutta nyt täytyy sanoa että allekirjoitan hyvin pitkälti kaiken mitä hän tässä Kanadan kisan jälkimainingeissa sanoo. F1 alkaa olla liian salonkikelpoista, liian steriiliä. F1:stä pyritään tappamaan persoonat jos ne eivät sovi siihen tiukkaan muottiin mitä kuljettajilta odotetaan, ja F1:stä pyritään tappamaan kilvanajo ja jännitys kaikin keinoin. F1:n päättävien elimien pitäisi ihan oikeasti kuunnella näitä kokeneita kuljettajia ja entisiä kuljettajia enemmän, koska ei kaikki ole aina mitään nostalgiantäyteistä "ennen oli kaikki paremmin" -horinaa vaan siellä osassa on totuuden siemen tai useampikin. Esimerkkinä tuo aiemmin linkkaamani Brundlen avautuminen tai Hamiltonin avautumiset ajamisen ja kisaamisen helppoudesta.

Linkki Iltalehden juttuun jossa Vettelin avautuminen: https://www.iltalehti.fi/formulat/a/698 ... 3cbe961f8a

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2299
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Lajin nykytila

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ma Kesä 10, 2019 12:45

Mielestäni Vetteliltä aivan asia puhetta. Laji on hiottu täysin steriiliksi eikä siinä ole enää mitään särmää. Joka vuosi tuomaristolta annetaan isoon ääneen ymmärtää, että nyt annetaan kuskien ajaa kilpaa eikä jaella rangaistuksia, mutta heti kun joku kultapoika kärsii pientä vääryyttä, niin alkaa rangaistuksia satelemaan. Mielestäni tuomariston tulisi vetää pois vain ne räikeimmät rikkeet ja antaa kilpailutilanteiden mennä kilpailutilanteina. Jos Vettel olisi kolannut Hamiltonin seinään, niin silloin rangaistus olisi tietysti ollut paikallaan, mutta nyt olisi vain pitänyt antaa kisan jatkua. Ilmeisesti tuomariston mielestä formuloiden tulisi olla lähdöstä maaliin jonossa ajelua ja jos jokin ristiriitainen tilanne sattuu, niin pitää heti tehdä selväksi ettei se käy. Kisat nyt ei viime aikoina ole muutenkaan olleet mitään ilotulitusta, niin ei tuomariston toiminnan mielestäni tarvitsisi pyrkiä kitkemään ne pienet kilvanajon mahdollisuudet.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

uuci
GP2-kuski
Viestit: 122
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: Lajin nykytila

Viesti Kirjoittaja uuci » Ti Kesä 11, 2019 16:34

Minulla on välillä kans tullu sellainen ajatus usein mieleen ykkösistä, että onko tässä mitään järkeä.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45732
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lajin nykytila

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Kesä 11, 2019 16:40

Jos otetaan räikeä esimerkki niin aikoinaan schumilla oli tapana ajaa kilpakumppaninsa päälle jos oli kyse mestaruudesta.

Semmoisesta sikailusta pitääkin saada rangaistus.

Mutta tuo Montrealin jupakka oli kyllä ihan pelleilyä.

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2299
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Lajin nykytila

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ke Kesä 12, 2019 13:33

Tästä kaudesta on kyllä tulossa täydellinen pannukakku, kun huomioidaan ne lähtökohdat, joista lähdettiin. Tälle kaudelle lajiin tuli niin paljon uutta ja raikasta ilmaa, että mielenkiinnon olisi pitänyt olla huipussaan, mutta lopputulos on, että Hamilton taitaa marssia uransa ylivoimaisimpaan mestaruuteen.

Otetaan pieni kertaus:

Tekniset säännöt muuttuivat ja kilvanajamisen olisi pitänyt olla entistä helpompaa ja voimasuhteiden muuttua.
Paljon kuljettajamuutoksia. Ferrarilla piti olla Vettel ja Leclerc ajamassa mestaruudesta ja Bottas tuli kauteen muuttuneena miehenä.
Ricciardon ja Räikkösen siirtyminen keskikastiin olisi pitänyt tehdä myös sen taisteluista kiinnostavampia isolle yleisölle.

Eipä noista oikein jäänyt mitään käteen. Autoilla kyllä voi seurata paremmin kuin vuosi sitten, mutta ohituspaikkoja ei ole tullut oikeastaan yhtään lisää. Sen sijaan ne paikat, missä pääsi ennenkin ohi ovat nykyään naurettavan helppoja. Lisäksi kasvaneen takasiiven antama imuapu on niin voimakas, että ohitukset voivat jäädä tekemättä tai sitten mennään heittämällä ohitse jo suoran puolivälissä, vaikka ero edellä menevään muuttuisi vain kymmenyksellä. Jos Leclercin pari taidonnäytettä Monacossa jätetään laskuista, niin ei sellaisia taisteltuja ohituksia tule kovin montaa tältä kaudelta mieleen.

Samoin kuljettajamuutokset eivät oikein ole onnistuneet tuomaan uutta tuulta lajiin. Leclerc nyt tietysti on vielä nuori ja oppi-iässä, joten en itse ainakaan odottanut hänen haastavan Vetteliä ja voisin jopa sanoa hänen ylittäneen odotukseni. Ricciardon Renault-pesti on lähinnä autosta johtuen koitunut farssiksi eikä Räikkösen Alfalla ole enää alkukauden jälkeen ollut juuri asiaa pisteille. Bottaskin ajoi todella hyvän alkukauden, mutta Hamiltonin tasaisuus on sitä luokkaa, ettei hutikisoihin ole varaa. Tällä hetkellä ei tunnu olevan oikein mitään syytä innostua viikonlopusta. Ferrari menee kyllä hyvin, kun ajetaan Bahrainin tai Montrealin kaltaisilla stop&go-radoilla, mutta seuraavat kisat kesätaukoon asti tietää jo etukäteen olevan Mercedeksen voittokulkua.

Nykypäivänä kun luotettavuuskin on tätä luokkaa, niin ei voi edes jännittää sattumantuomia yllätyspodiumeja saati voittoja. En oikein keksi muuta ratkaisua kuin kulukatto, jolla lajista saataisiin taas mielenkiintoinen. Nykyään kun kärkikuskit keskeyttää korkeintaan kerran kaudessa ei sarjalla ole varaa kahden kerroksen väkeen. Nyt kahtena viime kautena on kolmen kärkitallin ulkopuolelta noustu podiumille kahdesti ja nekin olivat Bakussa. Paras lääke tähän ongelmaan on ehdottomasti sarjan tasaväkistäminen vaikka väkisin.

Myös ajovirheiden merkityksen korostaminen tuo mukanaan dramaattisia hero to zero-hetkiä, kuten Saksassa kävi viime vuonna. Se oli omasta mielestäni jopa viime vuosien paras hetki koko sarjassa. Se toimi muistutuksena, että lajissa on perimmiltään kyse ihmisistä kykejensä äärirajoilla tai niin ainakin tulisi olla. Montrealissa Vettel sortui taas virheeseen, mutta sai pelastettua tilanteen. Kisatuomaristo kuitenkin katsoi, ettei tälläisen ajovirheen tekemisestä sovi päästä rankaisematta, sillä olihan Vettelin takana Hamilton. Tuomariston tulisi kitkeä pois ne räikeimmät rikkeet ja vaaralliset liikkeet, eikä tulla kuljettajien väliin jokaisessa sykettä nostattavassa tilanteessa.

Tällä hetkellä en edes tiedä jaksanko juhannuksena vaivautua katsomaan Ranskan GP:tä. Siinä on oikea perikuva modernista moottoriradasta ja antaa tuomaristolle oikein aitiopaikan päästä puuttumaan valkoisten viivojen ylityksiin ja radalta työntämisiin, kun ohitettava voi vain ajaa mutkan suoraksi ja itkeä sen perään radioon kokemistaan vääryyksistä.

PS. Sosiaalisessa mediassa on viime aikoina vitsailtu, mitä legendaarisille taistoille oli käynyt nykypäivänä. Esimerkiksi Arnoux'n ja Villeneuven välienselvittelystä Dijonissa -79 olisi tänäpäivänä vaatinut tutkinnan ainakin siitä, hyötyikö Arnoux rata-alueen ulkopuolella ajamisesta, mutta olisiko kuitenkin voinut sanoa, ettei Villeneuve jättänyt tarpeeksi tilaa? Toinen esimerkki on vajaan kymmenen vuoden takaa, kun Massa ja Kubica ottivat miehestä mittaa Fujissa 2007 viimeisellä kierroksella. Tietysti myös Häkkisen upea paalukierros Imolassa 2000 olisi pitänyt hylätä Mclarenin käytyä neljällä pyörällä valkoisten viivojen ulkopuolella. Jokainen voi miettiä olisiko tiukka tuomarilinja tuonut näihin tapahtumiin jotakin lisäarvoa.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Vastaa Viestiin