MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14202
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ke Touko 29, 2019 7:09

Eiköhän tuo shikaanin muokkaaminen ole vähän niinkuin laittaisi nappinokiaan 4G-antennin. Hiukan apua, mutta todellisuudessa ei mitään. Ajaisivat Monacon sijasta vaikka Imolassa. Sielläkin olisi varmaan paremmat skabat ja aika legendaarinen rata sekin on.

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 1690
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ke Touko 29, 2019 7:42

superzeppo kirjoitti:Eiköhän tuo shikaanin muokkaaminen ole vähän niinkuin laittaisi nappinokiaan 4G-antennin. Hiukan apua, mutta todellisuudessa ei mitään. Ajaisivat Monacon sijasta vaikka Imolassa. Sielläkin olisi varmaan paremmat skabat ja aika legendaarinen rata sekin on.
Voi se olla kyllä juuri näin. Lähdin vaan miettimään vaihtoehtoja jos tuo kisa kerran halutaan väkisin pitää Monacossa, koska jotain tuolle radalle olisi minusta pakko tehdä mikäli se kalenterissa jatkaa.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 46313
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ke Kesä 19, 2019 13:53

https://www.suomif1.com/2019/06/hollann ... ohituksia/

Zandvoortin rataan tullaan tekemään muutoksia jotka pitäisi helpottaa ohituksia.

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 2591
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ke Kesä 19, 2019 19:12

Jamppa kirjoitti:
Ke Kesä 19, 2019 13:53
https://www.suomif1.com/2019/06/hollann ... ohituksia/

Zandvoortin rataan tullaan tekemään muutoksia jotka pitäisi helpottaa ohituksia.
Vähän hämmentää, miten ne aikoo saada kolmosmutkaan ison turva-alueen ja miksi olettavat, että tuohon hitaaseen neulansilmään saataisiin kunnon ohituspaikka rataa leventämällä. Kuitenkin ihan mielekkään kuuloinen tuo vikamutka. Tulee olemaan erittäin uniikki paikka, kun autot kiihdyttävät kallistettua mutkaa pitkin.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

uuci
Testikuski
Viestit: 166
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja uuci » La Kesä 22, 2019 19:05

Paul Ricardin ratapa oli suljettu yleisöltä 1999-2009 ja siltä ajalta periytyy nuo epileptiset turva-alueet. Ja eikös Paul Ricardin varikon ulostulon voisi laittaa vaikka mutkan kaksi jälkeen kulkemaan joko alkuperäisistä Verriereä pitkin tai sen vierestä, koska ovathan Interlagosin ja Yas Marinan varikon ulostulot varsin kaukana varikon portilta.

Cup
Mestarikandidaatti
Viestit: 2644
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja Cup » Ti Kesä 25, 2019 15:58

Tuli huvikseen täs katseltua muitakin eri ratasuunnittelijoita kun Hermann Tilke

Seuraavat ovat ainakin olemassa:

Jarno Zaffelli on pääsuunnittelija italialaisessa http://www.studiodromo.it/ yhtiössä, häntä on kehuttu ratojen suunnittelijana, jotkut sanoneet voisi olla ehkäpä Tilken seuraaja jossain kohtaa, Zaffellin käsialaa on esim Autodromo Termas de Rio Hondo, jossa MotoGP vierailee.
http://apexcircuitdesign.co.uk/ - Heidän käsialaa on Kymi Ring, heiltä on aiemmin valmistunut radoista mm Zhejiang International Circuit, jossa on TCR International esim aiemmin vieraillut.
http://www.wilsonmotorsport.com/ - Pari vuotta sitten Koreaan avattu Inje Speedium rata on heidän käsialaa esim, Aasian eri sarjoja vieraillut tuolla.
Motorland Aragon on Jaime Nogué (GPO) nimisen henkilön suunnittelema, radalla on aiemmin mm MotoGP ja WSR 3.5 vieraillut
Autódromo Internacional do Algarve on Ricardo Pina nimisen henkilö suunnittelema, kyseinen rata kävi F1 huhuissakin, mutta kisaan sinne ei viety, tosin F1 testi kylläkin pidettiin 2009. Radalla on pidetty Superleague Formula, A1GP, FIA GT ym kisoja.
https://www.d3motorsport.com/ on jenkkiyhtiö, ovat enimmäkseen katuratoja suunnitelleet, esim WTCR sarjan Marrakechin katurata on heidän käsialaa.
Rodrigo Nunesin (http://www.rsproject.pt/) yhtiö - on suurimmaksi osaksi suunnitelut Formula E sarjan radat.
Venäjältä löytyy (Moscow Circuit Design Group) http://racetracks.ru/proj34.html radan suunnittelutoimisto, heidän uudimpana luomuksena on Fort Grozny Autodrom.
Twitter: @KurskiRacing

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 1690
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ke Kesä 26, 2019 6:46

Tilke saa minusta vähän liiankin paljon lokaa näistä uusista radoista, ja itsekin olen sortunut haukkumaan ja pilkkaamaan Tilkeä näistä "tilkedromeista", mutta loppujen lopuksi minä luulen ja uskon että Tilke ei ole se ongelma. Tilke suunnittelijana tekee tietenkin sitä mitä tilaaja (ratayhtiö, FIA) vaatii ja toimii niissä puitteissa, joten hänenkin kätensä saattavat olla välillä aika sidotut. Tilken haastattelu jollakin sivustolla avasi vähän minun silmiäni tämän asian suhteen, kun hän itse kertoi omia näkemyksiään minkälainen on hyvä rata ja osoittautui suureksi katuratojen ystäväksi juuri siksi että niissä kuljettajan virheille ei ole tilaa. Kyllähän Tilke on suunnitellut hyviä (Kiina, Malesia, Baku ja miksei myös Bahrain ja Intia) tai jopa erinomaisia (Istanbul, COTA) ratoja, ja ihan selkeästi epäonnistuneita on olleet minusta nämä missä rata on pitänyt sovittaa johonkin olemassa olevaan infraan (Yas Marina, Sotshi, Yeongam) ja itse infra on ollut melkeinpä tärkeämpää kuin rata. Vanhojen ratojen päivityksissä on sitten menty ehkä liikaakin turvallisuus edellä joten sen on varmaan vähän sitonut myös suunnittelijan käsiä joten en tiedä miten paljon näiden vanhojen ratojen "kuohimisesta" voi Tilkeä syyttää.

Minä luulen että ratojen suhteen suurin ongelma on FIA:n(?) linjaus siitä että kaikki pitää olla ihan yliturvallista ja joka paikka on peitetty asfaltilla, jolloin tulee juuri näitä ratoja joissa pystyy surutta oikomaan ja ajamaan radan ulkopuolella. Mutta toki Tilkeäkin voi siitä kritisoida että hänen ratansa välillä yrittävät olla vähän liikaa kaikkea. Minä pidin siitä että joskus ennen oli ihan selkeästi eriluonteisia ratoja. Oli ihan olemattomalla siivillä ajettavia vauhtibaanoja kuten vanha Hocke, Monza jne. ja sitten taas mutkaisia "mikkihiiriratoja" joissa keskinopeudet jäivät pieneksi, ja myös ratojen pituuksissa oli suuria eroja ja kaikki ei ollut niin standardoitua. Että kaikilla Tilken radoillakaan ei tarvitsisi välttämättä olla sitä nopeaa S-mutkayhdistelmää, tiukkaa neulansilmää, kiristyvää "silmukkamutkaa", ja kahden pitkän suoran yhdistelmää vaan voisi tehdä radan missä olisi vaan jotain noista elementeistä mutta ei kaikkea.

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 1690
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja Dino246 » La Kesä 29, 2019 9:13

Tässä muuten kaksi videonpätkää joissa molemmissa Daniel Ricciardo demonstroi mikä ero on hyvällä ja huonolla radalla. Minun mielestäni hyvä rata ei anna anteeksi virheitä, ei mahdollista oikomista ja radan ulkopuolella ajaminen on aina hitaampaa kuin radalla pysyminen. Molemmat tilanteet päättyy siihen että Ricciardo saa rangaistuksen, toisessa tilanteessa tuomariston kautta ja toisessa ns. "luonnollista tietä". Kumpaa te mieluummin näkisitte ykkösissä?

Esimerkki #1

Esimerkki #2

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 2591
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » La Kesä 29, 2019 9:51

Dino246 kirjoitti:
La Kesä 29, 2019 9:13
Tässä muuten kaksi videonpätkää joissa molemmissa Daniel Ricciardo demonstroi mikä ero on hyvällä ja huonolla radalla. Minun mielestäni hyvä rata ei anna anteeksi virheitä, ei mahdollista oikomista ja radan ulkopuolella ajaminen on aina hitaampaa kuin radalla pysyminen. Molemmat tilanteet päättyy siihen että Ricciardo saa rangaistuksen, toisessa tilanteessa tuomariston kautta ja toisessa ns. "luonnollista tietä". Kumpaa te mieluummin näkisitte ykkösissä?

Esimerkki #1

Esimerkki #2
Ehkä eniten hämmentää näissä moderneissa radoissa, että sitä asfalttia ei ole laitettu vain turva-alueille vaan tuntuu että koko rata on vain maalattu parkkipaikalle. Ymmärrän kyllä turvallisuus perusteen, miksi ulosajoalueet on asfaltoitu, mutta että suorallakin pitää kolme metriä asfalttia ihan vain varmuuden vuoksi.

Paljon kuulee myös puhetta kuinka moottoripyörät vaatisivat asfaltoidut turva-alueet, mutta kun katsoo noita MotoGP:n ratoja, niin esimerkiksi Mugellossa ei olla asfaltista kuultukaan radan ulkopuolella. Siellä kaikki turva-alueet on hiekkaa tai nurmea ja ihan hyvin pärjäävät pyörillä. Kanttikivet nyt on aika olemattomat, mutta en oikein urheilullisen masokismin lisäksi keksi syytä, miksi F1 haluaa vuorata joka paikan asfaltilla. Tietysti joku Eau Rougen tapainen mutka, jossa on kovat nopeudet ja pienet turva-alueet hyötyvät asfaltoinnista, mutta ihan esimerkiksi Paul Ricardin mutkat 3 - 5 eivät. Tuollaista keskinopeaa nysväystä ja joka suuntaan kymmeniä metrejä tilaa. Se ei yksinkertaisesti ole fyysisesti mahdollista ajaa niin kovaa ulos, että siitä merkittävää vaaraa aiheutuisi. Kaadot ovat toki rajun näköisiä, mutta harvemmin niistä on kuljettajalle oikeasti vaaraa.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 1690
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja Dino246 » To Heinä 11, 2019 12:09

Liberty on tehnyt Silverstonen kanssa jatkosopimuksen joten Britannian GP ajetaan jatkossakin siellä. Tämän sopimuksen jälkeen Monza, Hockenheim, Barcelona ja Meksiko ovat vielä liipasimella, ja ilmeisesti kaksi noista olisi putoamassa pois sarjasta kun kalenteriin tulee mukaan Zandvoort ja Hanoi. Monza ilmeisesti on käytännössä varma jatkaja joten veikkaisin että ainakin Barcelona putoaa - ja hyvä niin.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 46313
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja Jamppa » To Heinä 11, 2019 12:36

Dino246 kirjoitti:
To Heinä 11, 2019 12:09
Liberty on tehnyt Silverstonen kanssa jatkosopimuksen joten Britannian GP ajetaan jatkossakin siellä. Tämän sopimuksen jälkeen Monza, Hockenheim, Barcelona ja Meksiko ovat vielä liipasimella, ja ilmeisesti kaksi noista olisi putoamassa pois sarjasta kun kalenteriin tulee mukaan Zandvoort ja Hanoi. Monza ilmeisesti on käytännössä varma jatkaja joten veikkaisin että ainakin Barcelona putoaa - ja hyvä niin.
Joo tuota Barcelonan tippumista pidetään lähes varmana ja hyvä niin.

uuci
Testikuski
Viestit: 166
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja uuci » La Heinä 13, 2019 19:16

Silverstonessa jopa lisättiin täksi kaudeksi sora-alueita.

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 2591
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » La Heinä 13, 2019 19:26

uuci kirjoitti:
La Heinä 13, 2019 19:16
Silverstonessa jopa lisättiin täksi kaudeksi sora-alueita.
Joo ja ainakin ensimmäiseen mutkaan tuotiin nurmikaistale ulosajoalueen alkuun. Toivottavasti tämä kehityssuunta jatkuu. Se ei heikennä turvallisuutta yhtään, jos siinä turva-alueella on metri hiekkaa tai nurmea, mutta rankaisee kuljettajia virheistä.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 46313
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja Jamppa » La Heinä 13, 2019 19:34

tietäjä3000 kirjoitti:
La Heinä 13, 2019 19:26
uuci kirjoitti:
La Heinä 13, 2019 19:16
Silverstonessa jopa lisättiin täksi kaudeksi sora-alueita.
Joo ja ainakin ensimmäiseen mutkaan tuotiin nurmikaistale ulosajoalueen alkuun. Toivottavasti tämä kehityssuunta jatkuu. Se ei heikennä turvallisuutta yhtään, jos siinä turva-alueella on metri hiekkaa tai nurmea, mutta rankaisee kuljettajia virheistä.
Näitä pitäisi saada lisää.

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 1690
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja Dino246 » La Heinä 13, 2019 19:45

Tämä on ehdottomasti oikea suunta. Tässä turva-alueasiassa mentiin vähän äärimmäisyyksiin ja olisi hyvä kun järki alkaisi voittaa ja otettaisiin jokunen pykälä taaksepäin näiden turva-alueiden suhteen. Jätetään ihan selkeästi vaaralliset paikat asfaltille mutta lisätään radan reunoille edes ohuet nurmikkokaistaleet tai hiekka-alueet niin turvallisuus ei siitä juurikaan heikenny mutta kilpailut paranee.

Vastaa Viestiin