F1:n säännöt ja tekniikka

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2468
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ma Syys 09, 2019 21:23

Masi oli perustellus tuomarilinjaa, sillä että talleille ja kuljettajille oli alkukauden tapahtumien jälkeen ilmoitettu, että tuomarilinjaa löysätään ja mustavalkoisenlipun käyttöönotto liittyy myös siihen. Tietysti olisi kiva, jos linja olisi tasainen, mutta kyllä minun mielestäni on hyvä, että osataan myös myöntää, kun mennään metsään ja ryhtyä nopealla aikataululla korjausliikkeisiin.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 46093
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Syys 10, 2019 15:48

https://www.suomif1.com/2019/09/lahde-f ... eksi-2021/

Tämän lähteen mukaan DRS tulisi 2021 lähtien olemaan ns. Varajärjestelmä. Eli voi olla kisoja joissa ei olisi DRS alueita.

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2468
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ti Syys 10, 2019 17:32

Jamppa kirjoitti:
Ti Syys 10, 2019 15:48
https://www.suomif1.com/2019/09/lahde-f ... eksi-2021/

Tämän lähteen mukaan DRS tulisi 2021 lähtien olemaan ns. Varajärjestelmä. Eli voi olla kisoja joissa ei olisi DRS alueita.
Mielenkiintoista. Voisiko tekninen ratkaisu olla vastaava, mitä nähtiin Renaultin 3,5L:ssa muutama vuosi takaperin, jossa ylempi elementti painettiin kiinni alempaan elementtiin ja saatiin täten siipi sakkaamaan. Ainakaan niissä julkaistuissa prototyyppikuvissa ei ollut nykyisen kaltaiselle avattavalle takasiivelle vaadittavaa toimilaitetta eikä siiven rakenne muutenkaan oikein sopinut sille. Tämä sakkaukseen perustuva ratkaisu ei tosin ole läheskään yhtä tehokas, joten sen toimivuus lyhyillä suorilla on vähintäänkin kysymysmerkki. Mieluummin näkisin esimerkiksi ERS-järjestelmän hyödyntämisen ohitus apuna. Se toimisi paljon paremmin lyhyillä suorilla, kuin ilmanvastuksen pienentämiseen perustuvat järjestelmät.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 1519
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Pe Syys 13, 2019 6:11

Uusia 18-tuuman renkaita on nyt testailtu Rellun alla. Hyvältä näyttää minun mielestäni. Todella hyvältä!

https://twitter.com/F1/status/1172243495026905089
https://t.co/pqByB8JUEp

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5375
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Pe Syys 13, 2019 8:46

Dino246 kirjoitti:
Pe Syys 13, 2019 6:11
Uusia 18-tuuman renkaita on nyt testailtu Rellun alla. Hyvältä näyttää minun mielestäni. Todella hyvältä!

https://twitter.com/F1/status/1172243495026905089
https://t.co/pqByB8JUEp
On kyl nätit joo.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 46093
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Pe Syys 13, 2019 14:31

https://www.hs.fi/urheilu/art-200000623 ... ml?ref=rss

Ens kaudella kokeillaan joissain kisoissa sprinttikisaa aika-ajojen sijaan ja sen myötä määräytyy lähtöjärjestys itse sunnuntain kilpailuun. Toteutustapa ei ole vielä selvillä.

BigBoss
Saunamajuri
Viestit: 8437
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja BigBoss » Pe Syys 13, 2019 15:40

Jamppa kirjoitti:
Pe Syys 13, 2019 14:31
https://www.hs.fi/urheilu/art-200000623 ... ml?ref=rss

Ens kaudella kokeillaan joissain kisoissa sprinttikisaa aika-ajojen sijaan ja sen myötä määräytyy lähtöjärjestys itse sunnuntain kilpailuun. Toteutustapa ei ole vielä selvillä.
Tapani mukaan olen skeptinen kaikkia tällaisia uudistuksia kohtaan ja aion olla nytkin. Mitäs kun sprinttikisan voittaa todennäköisesti ne, jotka ovat myös normaalissa kisavauhdissa nopeimpia? Jos samassa järjestyksessä lähdetään myös sunnuntain kisaan niin nehän ajaa samassa järjestyksessä maaliin. Käänteinenkään lähtöjärjestys ei oikein toimi, sitten aletaan näkemään kaikenmaailman taktikointia eikä menestyksestäkään mielestäni saisi rankaista tiputtamalla seuraavalla kerralla hännille.

Nykyään aika-ajovauhdissa on kuitenkin eroja eikä rengaskulumallakaan ole aika-ajoissa niin valtavaa merkitystä, joten huonommalla renkaiden hallinnallakin voi pärjätä ihan kivasti. Vaikeudet tulee sitten vasta kisassa. Sprinttikisassa kun kärsit huonosta renkaidenhallinnasta niin lähdet sitten kisaankin jostain takaa ja sieltä on vaikea nousta.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5375
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Pe Syys 13, 2019 16:37

Ehdotan, että Monacossa lähdetään sprinttikisaan käänteisessä MM-järjestyksessä ja sitten sen tulosten mukaan sunnuntain pääkilpailuun.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14178
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Pe Syys 13, 2019 16:41

Ehdotan, että kisassa viimeisenä oleva voi kiertää lisälenkin ja hankkia sillä sinisen kilpikonnan, jolla voi pudottaa kisan kärkikuskin viidenneksi.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5375
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Pe Syys 13, 2019 18:37

superzeppo kirjoitti:
Pe Syys 13, 2019 16:41
Ehdotan, että kisassa viimeisenä oleva voi kiertää lisälenkin ja hankkia sillä sinisen kilpikonnan, jolla voi pudottaa kisan kärkikuskin viidenneksi.
Luulis pistävän FIAlle ehdotusta. Kerrassaan mahtava ajatus.

Vakavasti puhuen tämä ajatus lienee saanut alkunsa Monzan farssista. Mun mielestä ihan hyvin ainakin tietyillä tadoilla Q3 voitaisiin ajaa yksi kerrallaan. Miksei kaikillakin radoilla. Saataisiin pakkaa aika kivasti sekaisin kärkikympin osalta. Kuitenkaan huonon sään tai huonon kierroksen vuoksi kärkikuski ei voisi tippua hirveän kauas kärjestä.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Vastaa Viestiin