F1:n säännöt ja tekniikka

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 2829
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ma Syys 09, 2019 21:23

Masi oli perustellus tuomarilinjaa, sillä että talleille ja kuljettajille oli alkukauden tapahtumien jälkeen ilmoitettu, että tuomarilinjaa löysätään ja mustavalkoisenlipun käyttöönotto liittyy myös siihen. Tietysti olisi kiva, jos linja olisi tasainen, mutta kyllä minun mielestäni on hyvä, että osataan myös myöntää, kun mennään metsään ja ryhtyä nopealla aikataululla korjausliikkeisiin.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 47022
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Syys 10, 2019 15:48

https://www.suomif1.com/2019/09/lahde-f ... eksi-2021/

Tämän lähteen mukaan DRS tulisi 2021 lähtien olemaan ns. Varajärjestelmä. Eli voi olla kisoja joissa ei olisi DRS alueita.

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 2829
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ti Syys 10, 2019 17:32

Jamppa kirjoitti:
Ti Syys 10, 2019 15:48
https://www.suomif1.com/2019/09/lahde-f ... eksi-2021/

Tämän lähteen mukaan DRS tulisi 2021 lähtien olemaan ns. Varajärjestelmä. Eli voi olla kisoja joissa ei olisi DRS alueita.
Mielenkiintoista. Voisiko tekninen ratkaisu olla vastaava, mitä nähtiin Renaultin 3,5L:ssa muutama vuosi takaperin, jossa ylempi elementti painettiin kiinni alempaan elementtiin ja saatiin täten siipi sakkaamaan. Ainakaan niissä julkaistuissa prototyyppikuvissa ei ollut nykyisen kaltaiselle avattavalle takasiivelle vaadittavaa toimilaitetta eikä siiven rakenne muutenkaan oikein sopinut sille. Tämä sakkaukseen perustuva ratkaisu ei tosin ole läheskään yhtä tehokas, joten sen toimivuus lyhyillä suorilla on vähintäänkin kysymysmerkki. Mieluummin näkisin esimerkiksi ERS-järjestelmän hyödyntämisen ohitus apuna. Se toimisi paljon paremmin lyhyillä suorilla, kuin ilmanvastuksen pienentämiseen perustuvat järjestelmät.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 2150
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Pe Syys 13, 2019 6:11

Uusia 18-tuuman renkaita on nyt testailtu Rellun alla. Hyvältä näyttää minun mielestäni. Todella hyvältä!

https://twitter.com/F1/status/1172243495026905089
https://t.co/pqByB8JUEp

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5831
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Pe Syys 13, 2019 8:46

Dino246 kirjoitti:
Pe Syys 13, 2019 6:11
Uusia 18-tuuman renkaita on nyt testailtu Rellun alla. Hyvältä näyttää minun mielestäni. Todella hyvältä!

https://twitter.com/F1/status/1172243495026905089
https://t.co/pqByB8JUEp
On kyl nätit joo.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 47022
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Pe Syys 13, 2019 14:31

https://www.hs.fi/urheilu/art-200000623 ... ml?ref=rss

Ens kaudella kokeillaan joissain kisoissa sprinttikisaa aika-ajojen sijaan ja sen myötä määräytyy lähtöjärjestys itse sunnuntain kilpailuun. Toteutustapa ei ole vielä selvillä.

BigBoss
Saunamajuri
Viestit: 8646
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja BigBoss » Pe Syys 13, 2019 15:40

Jamppa kirjoitti:
Pe Syys 13, 2019 14:31
https://www.hs.fi/urheilu/art-200000623 ... ml?ref=rss

Ens kaudella kokeillaan joissain kisoissa sprinttikisaa aika-ajojen sijaan ja sen myötä määräytyy lähtöjärjestys itse sunnuntain kilpailuun. Toteutustapa ei ole vielä selvillä.
Tapani mukaan olen skeptinen kaikkia tällaisia uudistuksia kohtaan ja aion olla nytkin. Mitäs kun sprinttikisan voittaa todennäköisesti ne, jotka ovat myös normaalissa kisavauhdissa nopeimpia? Jos samassa järjestyksessä lähdetään myös sunnuntain kisaan niin nehän ajaa samassa järjestyksessä maaliin. Käänteinenkään lähtöjärjestys ei oikein toimi, sitten aletaan näkemään kaikenmaailman taktikointia eikä menestyksestäkään mielestäni saisi rankaista tiputtamalla seuraavalla kerralla hännille.

Nykyään aika-ajovauhdissa on kuitenkin eroja eikä rengaskulumallakaan ole aika-ajoissa niin valtavaa merkitystä, joten huonommalla renkaiden hallinnallakin voi pärjätä ihan kivasti. Vaikeudet tulee sitten vasta kisassa. Sprinttikisassa kun kärsit huonosta renkaidenhallinnasta niin lähdet sitten kisaankin jostain takaa ja sieltä on vaikea nousta.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5831
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Pe Syys 13, 2019 16:37

Ehdotan, että Monacossa lähdetään sprinttikisaan käänteisessä MM-järjestyksessä ja sitten sen tulosten mukaan sunnuntain pääkilpailuun.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14279
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Pe Syys 13, 2019 16:41

Ehdotan, että kisassa viimeisenä oleva voi kiertää lisälenkin ja hankkia sillä sinisen kilpikonnan, jolla voi pudottaa kisan kärkikuskin viidenneksi.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5831
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Pe Syys 13, 2019 18:37

superzeppo kirjoitti:
Pe Syys 13, 2019 16:41
Ehdotan, että kisassa viimeisenä oleva voi kiertää lisälenkin ja hankkia sillä sinisen kilpikonnan, jolla voi pudottaa kisan kärkikuskin viidenneksi.
Luulis pistävän FIAlle ehdotusta. Kerrassaan mahtava ajatus.

Vakavasti puhuen tämä ajatus lienee saanut alkunsa Monzan farssista. Mun mielestä ihan hyvin ainakin tietyillä tadoilla Q3 voitaisiin ajaa yksi kerrallaan. Miksei kaikillakin radoilla. Saataisiin pakkaa aika kivasti sekaisin kärkikympin osalta. Kuitenkaan huonon sään tai huonon kierroksen vuoksi kärkikuski ei voisi tippua hirveän kauas kärjestä.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 47022
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Pe Syys 20, 2019 16:50

https://www.suomif1.com/2019/09/formula ... pneqsPrIBU

Jatkossa moottorirangaistuksista saattaa saada lisäpainoja autoon, mutta saa lähteä siltä paikalta kisaan, minkä saavuttaa aika-ajoissa.

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 2829
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Pe Syys 20, 2019 19:52

Jamppa kirjoitti:
Pe Syys 20, 2019 16:50
https://www.suomif1.com/2019/09/formula ... pneqsPrIBU

Jatkossa moottorirangaistuksista saattaa saada lisäpainoja autoon, mutta saa lähteä siltä paikalta kisaan, minkä saavuttaa aika-ajoissa.
Ei tuo ainakaan yhtään selkeämpi systeemi ole.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 2150
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Su Syys 22, 2019 8:10

Kuskeilta oli tullut aika täystyrmäys tälle idealle lauantain sprinttikisasta ja käännetystä lähtöjärjestyksestä sunnuntain kisaan. Vettel oli sanonut että "ihan täyttä hevonpaskaa" ja sanonut vielä että tuollainen on pelkkää laastaria eikä ratkaise todellista ongelmaa, mikä on siis se että huipputallien ja keskikastin välillä oleva kuilu on kasvanut liian suureksi ja sarja ei ole tarpeeksi tasainen. Täytyy sanoa että olen Vettelin kanssa aika pitkälti samaa mieltä. Ensin perusasiat kuntoon ja sitten voidaan lähteä hakemaan kikkailulla lisää näyttävyyttä jos se on vielä tarpeen, mutta nämä keinotekoiset kikkailut eivät kyllä ikinä ratkaise mitään ongelmaa.

Kisaviikonlopun rakenteessa ei ole minusta mitään ongelmaa, ja sitten taas tämä menestyksestä rankaiseminen toimii minun mielestäni urheilullisuutta vastaan - oli keinona sitten käännetty lähtöjärjestys, lisäpainot tai mikä tahansa. Mieluummin näkisin että tämä sarjan rahanjako pistettäisiin uusiksi ja lakattaisiin suosimasta näitä jo valmiiksi rikkaita ja menestyneitä talleja näiden "osallistumisbonusten" muodossa. Koko kakku mahdollisimman tasaisesti jakoon mutta siten että pieni porrastus menestyksen mukaan, eikä mitään bonuksia osallistumisesta yhdellekään tallille. Se olisi urheilullisempi ja oikeudenmukaisempi tapa tasoittaa peliä.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5831
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Su Loka 13, 2019 13:44

36.13
Either of the penalties under Articles 38.3c) or d) will be imposed on any driver who is judged to have:

a) Moved before the start signal is given, such judgement being made by an FIA approved and supplied transponder fitted to each car, or ;

b) Positioned his car on the starting grid in such a way that the transponder is unable to detect the moment at which the car first moved from its grid position after the start signal is given.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5831
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ma Loka 14, 2019 15:57



Myöskään Sainz ei saanut varaslähdöstä penaltia Itävallassa. Sääntöä ei siis ole muutettu kauden 2017 jälkeen tämän suhteen.

Kimi liikkui liikaa Venäjällä ja sen vuoksi tuli rankkua.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Vastaa Viestiin