F1-uutiset

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5521
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja Osku90 » To Syys 26, 2019 10:08

F3-sarjassa debytoi Sotsissa 17-vuotias David Schumacher, joka on Ralf Schumacherin poika. Hän korvaa Monzassa selkänsä murtaneen Alex Peronin.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 46318
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja Jamppa » To Loka 03, 2019 17:51

https://www.suomif1.com/2019/10/f1-sarj ... -pitkalla/

Campos-talli on pyrkimässä mukaan kaudeksi 2021.

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 2591
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » To Loka 03, 2019 19:44

Max Verstappen lyttää ensi kauden kisakalenterin: "Voivat suoraan hakea avioeroa"

Formula ykkösten Red Bullin Max Verstappen kritisoi kisakalenterin laajennusta 22 osakilpailuun kaudelle 2020 ja sanoo sen johtavan mekaanikkojen avioeroihin. Aiheesta kertoo Motorsport.

F1-sarjasta tulee ensi kaudella kaikkien aikojen pisin. Hockenheimin kilpailu lähtee kalenterista ja tilalle tulevat Vietnamin ja Hollannin GP:t. Verstappen sanoo, että hänen suurin huolenaiheensa on tiimien työntekijät, jotka viettävät tuntikaupalla aikaa radoilla.

– En ole samaa mieltä siitä, että on 22 kilpailua vuodessa. Mielestäni meidän tulisi vain valita parhaat radat. Tiedän, että he haluavat tehdä rahaa, mutta heidän täytyy myös ajatella mekaanikkoja, jotka rokkaavat radan käyntiin. He saapuvat maanantaina tai tiistaina rakentamaan kaiken, kun taas isot pomot tulevat lauantaina tai sen päivän aamuna ja mahdollisesti lentävät kotiin jo kisan aikana, Verstappen sanoo.

– Heille se ei ole ongelma. He voivat helposti tehdä 30 kisaa, koska he ovat poissa vain kolme päivää. Suurimmalle osalle se on vähintään viisi tai kuusi päivää. En edes valita meidän puolesta, sillä kyse on mekaanikoista. He voivat suoraan hakea avioeroa, jos kisoja tulee lisää, Verstappen jatkaa.

Racing Pointilla ajava Sergio Perez on Verstappenin kanssa samoilla linjoilla.

– He ovat täällä maanantaista lähtien ja lähtevät joskus vasta tiistaina. Se on jo todella korkealla tasolla tiimin työntekijöille, Perez toteaa.

Perez kertoo, että tiukempi aikataulu hänelle nyt entistä vaikeampi, kun hän on perheellinen mies.

– Kyllä, katsotaan jos he eivät ota eroa minusta! Kun aloitimme, kisoja oli 19. Se on paljon. Olen enemmän huolissani mekaanikoista ja insinööreistä. Uskon, että he tulevat olemaan ne, jotka ovat enemmän huolissaan. En usko, että heillä on minkäänlaista sosiaalista elämää tässä vaiheessa. Jossain kohtaa tulee olemaan sellainen tilanne, että meillä on mahdollisesti kaksi tiimiä, Perez sanoo.

Formula ykköset jatkuvat 13. lokakuuta, kun vuorossa on Japanin GP Suzukan radalla.
Verstappenilta ja Pereziltä asia puhetta. Mikäli ajaudutaan tilanteeseen, jossa tarvitaan kaksi tiimiä tallin pyörittämiseen, F1:ssä ajetaan sen jälkeen neljän tallin voimin. Tilannetta voi myös olla varsin hankala korjata, sillä mikäli sopimukset kisojen järjestämisestä on tehty, ei niitä ihan ilmaiseksi saa peruutettua. Siinä vaiheessa kun ratahenkilöstölle rupeaa iskemään burnout, on jo liian myöhäistä.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 46318
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja Jamppa » To Loka 03, 2019 20:00

Ei ehkä kahta tiimiä tarvittaisi vaan joku 1/3 lisäys ja porukkaa saataisiin kierrätettyä. Tämä toki sotii sitä vastaan, että on tulossa budjettikatto.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 46318
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Pe Loka 04, 2019 22:15

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/f1- ... #gs.8398zz

Testipäivät ennen kautta vähenevät kahdeksasta kuuteen.

BigBoss
Saunamajuri
Viestit: 8492
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja BigBoss » La Loka 05, 2019 0:59

Jamppa kirjoitti:
Pe Loka 04, 2019 22:15
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/f1- ... #gs.8398zz

Testipäivät ennen kautta vähenevät kahdeksasta kuuteen.
En ymmärrä miksi niitä pitää ennestään vähentää, kun muutenkin testataan jo naurettavan vähän. Kalusto kuitenkin on jo paikalla, joten ei siitä nyt varmaan hirveästi kustannuksiakaan tulisi. Kohta varmaan viedään auto suoraan tehtaalta kisapaikalle ja testaavat sitten perjantain harjoituksissa.

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 1705
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja Dino246 » La Loka 05, 2019 7:49

BigBoss kirjoitti:
La Loka 05, 2019 0:59
Jamppa kirjoitti:
Pe Loka 04, 2019 22:15
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/f1- ... #gs.8398zz

Testipäivät ennen kautta vähenevät kahdeksasta kuuteen.
En ymmärrä miksi niitä pitää ennestään vähentää, kun muutenkin testataan jo naurettavan vähän. Kalusto kuitenkin on jo paikalla, joten ei siitä nyt varmaan hirveästi kustannuksiakaan tulisi. Kohta varmaan viedään auto suoraan tehtaalta kisapaikalle ja testaavat sitten perjantain harjoituksissa.
Samaa ihmettelin. En nyt sano että niihin 90-luvun tai 2000-luvun alun aikoihin pitäisi palata kun joku Schumacher höyläsi Fioranoa ympäri 23 tuntia päivässä mutta kyllä tuota testaamista voisi minusta nykyisestään jopa vapauttaa sen sijaan että rajoitetaan lisää. Minusta olisi ihan OK jos kalenterista vähennettäisiin vaikka pari kisaa ja laitettaisiin tilalle pari testiviikonloppua. Saisi nuoret kuljettajatkin todennäköisesti enemmän mahdollisuuksia ajaa itseään sisään ykkösiin kun edes joskus pääsisi ihan oikeaakin autoa simulaattorin sijasta ajamaan. Ja talleillekin se tarjoaisi edes pienen mahdollisuuden tehdä jonkinlainen korjausliike mikäli talven aikana on tehty joku virhe auton suunnittelussa.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 46318
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja Jamppa » La Loka 05, 2019 15:13

Joo olihan se testaaminen ennen aika järjetöntä. Kovalainen tais silloin rellun testaajana ajaa melkein 20 000km testiä yhtenä vuonna.

Ja Fioranossa tais auto pyöriä rataa ympäri melkein 24/7.

Mutta eipä tosin tässäkään mitään järkeä ole.

Ja kuten BB sanoi, niin tuskin se nyt paljoa nostaisi kustannuksia, vaikka ajettaisiin 4+4 päivää 3+3 sijaan, kun kalusto ja henkilöstö on siellä paikalla. Kalliimmaksi se taitaa tulla simulaattoreissa ja tuulitunneleissa testata ja sitten kun ei se osa välttämättä radalla toimi samoin. Siinä on heitetty dollareita silloin kaivoon.

shikaani
Kartingkuski
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 15, 2019 20:47
Viesti:

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja shikaani » Ke Loka 16, 2019 10:14

Jamppa kirjoitti:
La Loka 05, 2019 15:13
Joo olihan se testaaminen ennen aika järjetöntä. Kovalainen tais silloin rellun testaajana ajaa melkein 20 000km testiä yhtenä vuonna.

Ja Fioranossa tais auto pyöriä rataa ympäri melkein 24/7.

Mutta eipä tosin tässäkään mitään järkeä ole.

Ja kuten BB sanoi, niin tuskin se nyt paljoa nostaisi kustannuksia, vaikka ajettaisiin 4+4 päivää 3+3 sijaan, kun kalusto ja henkilöstö on siellä paikalla. Kalliimmaksi se taitaa tulla simulaattoreissa ja tuulitunneleissa testata ja sitten kun ei se osa välttämättä radalla toimi samoin. Siinä on heitetty dollareita silloin kaivoon.
Tässä on ihan mielenkiintoista luettavaa tuohon testaamiseen liittyen http://atlasf1.autosport.com/98/bel/schumacher.html.

Voitaisiinkohan tallien välistä eroa kaventaa (Mercedes - Williams) jos huonommin menestyneille talleille jaettaisiin vaikka kauden puolessa välissä lisätestiä pisteperusteisesti? Katsojan näkökulmasta idea voisi olla maukas, mutta käytännössä tuollaista asettelua tuskin tullaan koskaan näkemään.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 46318
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ke Loka 16, 2019 10:52

shikaani kirjoitti:
Ke Loka 16, 2019 10:14
Jamppa kirjoitti:
La Loka 05, 2019 15:13
Joo olihan se testaaminen ennen aika järjetöntä. Kovalainen tais silloin rellun testaajana ajaa melkein 20 000km testiä yhtenä vuonna.

Ja Fioranossa tais auto pyöriä rataa ympäri melkein 24/7.

Mutta eipä tosin tässäkään mitään järkeä ole.

Ja kuten BB sanoi, niin tuskin se nyt paljoa nostaisi kustannuksia, vaikka ajettaisiin 4+4 päivää 3+3 sijaan, kun kalusto ja henkilöstö on siellä paikalla. Kalliimmaksi se taitaa tulla simulaattoreissa ja tuulitunneleissa testata ja sitten kun ei se osa välttämättä radalla toimi samoin. Siinä on heitetty dollareita silloin kaivoon.
Tässä on ihan mielenkiintoista luettavaa tuohon testaamiseen liittyen http://atlasf1.autosport.com/98/bel/schumacher.html.

Voitaisiinkohan tallien välistä eroa kaventaa (Mercedes - Williams) jos huonommin menestyneille talleille jaettaisiin vaikka kauden puolessa välissä lisätestiä pisteperusteisesti? Katsojan näkökulmasta idea voisi olla maukas, mutta käytännössä tuollaista asettelua tuskin tullaan koskaan näkemään.
Tuo vois olla yks tapa. Mutta aika usein näillä pienillä talleilla on rahat kortilla eikä siten ole rahaa edes testaamiseen laittaa ylimääräistä.

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 2591
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ke Loka 16, 2019 16:13

shikaani kirjoitti:
Ke Loka 16, 2019 10:14
Jamppa kirjoitti:
La Loka 05, 2019 15:13
Joo olihan se testaaminen ennen aika järjetöntä. Kovalainen tais silloin rellun testaajana ajaa melkein 20 000km testiä yhtenä vuonna.

Ja Fioranossa tais auto pyöriä rataa ympäri melkein 24/7.

Mutta eipä tosin tässäkään mitään järkeä ole.

Ja kuten BB sanoi, niin tuskin se nyt paljoa nostaisi kustannuksia, vaikka ajettaisiin 4+4 päivää 3+3 sijaan, kun kalusto ja henkilöstö on siellä paikalla. Kalliimmaksi se taitaa tulla simulaattoreissa ja tuulitunneleissa testata ja sitten kun ei se osa välttämättä radalla toimi samoin. Siinä on heitetty dollareita silloin kaivoon.
Tässä on ihan mielenkiintoista luettavaa tuohon testaamiseen liittyen http://atlasf1.autosport.com/98/bel/schumacher.html.

Voitaisiinkohan tallien välistä eroa kaventaa (Mercedes - Williams) jos huonommin menestyneille talleille jaettaisiin vaikka kauden puolessa välissä lisätestiä pisteperusteisesti? Katsojan näkökulmasta idea voisi olla maukas, mutta käytännössä tuollaista asettelua tuskin tullaan koskaan näkemään.
Itse puhuin tuollaisen negatiivisen takaisinkytkennän tarpeesta formuloihin jokin aika takaperin ja testimäärät olisi ainakin omasta mielestä se urheilullisin tapa. Mutta kuten Jamppa totesi, testipäivät ovat kalliita ja poikkeuksetta nuo heikoimmat tallit ovat myös taloudellisesti heikoimmat. Oma ehdotus oli silloin ja on vieläkin, että annetaan perjantain harjoituksissa enemmän renkaita pisteissä taaempana oleville talleille. Näin he saisivat paitsi pienen etulyöntiaseman viikonloppuun, mutta myös enemmän validia dataa, eikä edes maksaisi mahdottomia.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5521
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ke Loka 16, 2019 16:25

tietäjä3000 kirjoitti:
Ke Loka 16, 2019 16:13
shikaani kirjoitti:
Ke Loka 16, 2019 10:14
Jamppa kirjoitti:
La Loka 05, 2019 15:13
Joo olihan se testaaminen ennen aika järjetöntä. Kovalainen tais silloin rellun testaajana ajaa melkein 20 000km testiä yhtenä vuonna.

Ja Fioranossa tais auto pyöriä rataa ympäri melkein 24/7.

Mutta eipä tosin tässäkään mitään järkeä ole.

Ja kuten BB sanoi, niin tuskin se nyt paljoa nostaisi kustannuksia, vaikka ajettaisiin 4+4 päivää 3+3 sijaan, kun kalusto ja henkilöstö on siellä paikalla. Kalliimmaksi se taitaa tulla simulaattoreissa ja tuulitunneleissa testata ja sitten kun ei se osa välttämättä radalla toimi samoin. Siinä on heitetty dollareita silloin kaivoon.
Tässä on ihan mielenkiintoista luettavaa tuohon testaamiseen liittyen http://atlasf1.autosport.com/98/bel/schumacher.html.

Voitaisiinkohan tallien välistä eroa kaventaa (Mercedes - Williams) jos huonommin menestyneille talleille jaettaisiin vaikka kauden puolessa välissä lisätestiä pisteperusteisesti? Katsojan näkökulmasta idea voisi olla maukas, mutta käytännössä tuollaista asettelua tuskin tullaan koskaan näkemään.
Itse puhuin tuollaisen negatiivisen takaisinkytkennän tarpeesta formuloihin jokin aika takaperin ja testimäärät olisi ainakin omasta mielestä se urheilullisin tapa. Mutta kuten Jamppa totesi, testipäivät ovat kalliita ja poikkeuksetta nuo heikoimmat tallit ovat myös taloudellisesti heikoimmat. Oma ehdotus oli silloin ja on vieläkin, että annetaan perjantain harjoituksissa enemmän renkaita pisteissä taaempana oleville talleille. Näin he saisivat paitsi pienen etulyöntiaseman viikonloppuun, mutta myös enemmän validia dataa, eikä edes maksaisi mahdottomia.
Muuten hyvä idea, mutta sitten säästellään taas moottoreita ja kaikkia muita siihen liittyviä diudidiudeja. Ajaisko ne siis kuitenkaan sen enempää?
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 2591
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ke Loka 16, 2019 16:27

Osku90 kirjoitti:
Ke Loka 16, 2019 16:25

Muuten hyvä idea, mutta sitten säästellään taas moottoreita ja kaikkia muita siihen liittyviä diudidiudeja. Ajaisko ne siis kuitenkaan sen enempää?
Ehkä, ehkä ei. Toki se on siinä vaiheessa oma häpeä, mikäli ei annettuja mahdollisuuksia hyödynnä.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5521
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ke Loka 16, 2019 16:28

tietäjä3000 kirjoitti:
Ke Loka 16, 2019 16:27
Osku90 kirjoitti:
Ke Loka 16, 2019 16:25

Muuten hyvä idea, mutta sitten säästellään taas moottoreita ja kaikkia muita siihen liittyviä diudidiudeja. Ajaisko ne siis kuitenkaan sen enempää?
Ehkä, ehkä ei. Toki se on siinä vaiheessa oma häpeä, mikäli ei annettuja mahdollisuuksia hyödynnä.
Jos oletetaan että ajaisivat, niin annetaan kärkitiimien testata 3 h ja huonommat saisi ajaa 4 h. Ehkä siihen voisi vielä laittaa kolmoskuskit rattiin, niin saisivat nekin kokemusta.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

shikaani
Kartingkuski
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 15, 2019 20:47
Viesti:

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja shikaani » Ke Loka 16, 2019 16:33

tietäjä3000 kirjoitti:
Ke Loka 16, 2019 16:13
shikaani kirjoitti:
Ke Loka 16, 2019 10:14
Jamppa kirjoitti:
La Loka 05, 2019 15:13
Joo olihan se testaaminen ennen aika järjetöntä. Kovalainen tais silloin rellun testaajana ajaa melkein 20 000km testiä yhtenä vuonna.

Ja Fioranossa tais auto pyöriä rataa ympäri melkein 24/7.

Mutta eipä tosin tässäkään mitään järkeä ole.

Ja kuten BB sanoi, niin tuskin se nyt paljoa nostaisi kustannuksia, vaikka ajettaisiin 4+4 päivää 3+3 sijaan, kun kalusto ja henkilöstö on siellä paikalla. Kalliimmaksi se taitaa tulla simulaattoreissa ja tuulitunneleissa testata ja sitten kun ei se osa välttämättä radalla toimi samoin. Siinä on heitetty dollareita silloin kaivoon.
Tässä on ihan mielenkiintoista luettavaa tuohon testaamiseen liittyen http://atlasf1.autosport.com/98/bel/schumacher.html.

Voitaisiinkohan tallien välistä eroa kaventaa (Mercedes - Williams) jos huonommin menestyneille talleille jaettaisiin vaikka kauden puolessa välissä lisätestiä pisteperusteisesti? Katsojan näkökulmasta idea voisi olla maukas, mutta käytännössä tuollaista asettelua tuskin tullaan koskaan näkemään.
Itse puhuin tuollaisen negatiivisen takaisinkytkennän tarpeesta formuloihin jokin aika takaperin ja testimäärät olisi ainakin omasta mielestä se urheilullisin tapa. Mutta kuten Jamppa totesi, testipäivät ovat kalliita ja poikkeuksetta nuo heikoimmat tallit ovat myös taloudellisesti heikoimmat. Oma ehdotus oli silloin ja on vieläkin, että annetaan perjantain harjoituksissa enemmän renkaita pisteissä taaempana oleville talleille. Näin he saisivat paitsi pienen etulyöntiaseman viikonloppuun, mutta myös enemmän validia dataa, eikä edes maksaisi mahdottomia.
Hyvä idea ja helppo kokeilla myös käytännössäkin :jees:. Toivottavasti lyövät päättävässä elimessä päänsä kunnolla yhteen ja saadaan jotain konkreettista kokeiluun eikä vain pyörittelyä pöydissä.

Vastaa Viestiin