2010-luku

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 46721
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

2010-luku

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Su Joulu 01, 2019 20:40

Nyt on saatu päätökseen Formuloiden 2010-luku, eli kuluva vuosikymmen. Ja mikä hienointa niin foorumi on toiminut lähes koko ajan. Ensimmäinen kausi meillä oli foorumilla 2012 vaikka 2011 joulukuussa tämä on perustettu.

Mitä jäi käteen tältä vuosikymmeneltä? Paljon tapahtui ja toisaalta mentiin myös samoja uria. Tämä vaatii itseltä ainakin pidemmän analyysin kera hyvän konjakin jonka ajattelin synkkänä talvisena iltana kirjoittaa mökillä nojatuolissa :D

Mutta sana on vapaa. Oliko hyvä vuosikymmen? Mikä oli hyvää ja mikä ei?

Vuosikymmenen alussa oli vielä nämä caterhamit, ym pikkutallit mukana jotka sitten kaikki lopettivat. Toiko ne mitään arvoa sarjaan? Kyllä ja ei.

Kimin paluu sarjaa ja sitten Ferrarille, ensin Vettelin ja Red Bullin aikakausi ja sen jälkeen Mersun ja Hamiltonin. Bianchin kuolema, yms.

Bottas saatiin mukaan ja nähtiin Williamsin menestys ja totaalinen romahdus. Myös McLarenin romahdus nähtiin. Renault tuli tehdastallina takaisin ja uusi talli Haas. Monet tallivaihdot ja potkut monella tasolla. Satu-setä Boullier ja Toton nouseminen Williamsin osaomistajasta vuosikymmenen menestyneimmän tallin johtoon. Olihan näitä tapahtumia.

Perataan niitä asioita tässä ketjussa talven aikana ja keskustellaan. Voi laittaa pitkän analyysin tai heittää yhden aiheen mistä keskustelua haluaa.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5726
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 2010-luku

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Su Joulu 01, 2019 22:05

Tarkempaa analyysiä luvassa myöhemmin, mutta ensimmäisenä tulee mieleen, että tällä vuosikymmenellä oli vain kolme maailmanmestaria ja vain kahdesta eri maasta ja tallista.

1950-luku:
- 5 mestaria (Farina, Fangio, Ascari, Hawthorn, Brabham)
- 4 maata (Italia, Argentiina, Britannia, Australia)
- 5 tallia (Alfa Romeo, Ferrari, Mercedes, Maserati, Cooper)

1960-luku
- 7 mestaria (Brabham, P. Hill, G. Hill, Clark, Surtees, Hulme, Stewart)
- 4 maata (Australia, Yhdysvallat, Britannia, Uusi-Seelanti)
- 6 tallia (Cooper, Ferrari, BRM, Lotus, Brabham, Matra)

1970-luku
- 7 mestaria (Rindt, Stewart, Fittipaldi, Lauda, Hunt, Andretti, Scheckter)
- 5 maata (Itävalta, Britannia, Brasilia, Yhdysvallat, Etelä-Afrikka)
- 4 tallia (Lotus, Tyrrell, McLaren, Ferrari)

1980-luku
- 6 mestaria (Jones, Piquet, K. Rosberg, Lauda, Prost, Senna)
- 5 maata (Australia, Brasilia, Suomi, Itävalta, Ranska)
- 3 tallia (Williams, Brabham, McLaren)

1990-luku
- 7 mestaria (Senna, Mansell, Prost, Schumacher, D. Hill, Villeneuve, Häkkinen)
- 6 maata (Brasilia, Britannia, Ranska, Saksa, Kanada, Suomi)
- 3 tallia (McLaren, Williams, Benetton)

2000-luku
- 5 mestaria (Schumacher, Alonso, Räikkönen, Hamilton, Button)
- 4 maata (Saksa, Espanja, Suomi, Britannia)
- 4 tallia (Ferrari, Renault, McLaren, Brawn GP)

2010-luku
- 3 mestaria (Vettel, Hamilton, N. Rosberg)
- 2 maata (Saksa, Britannia)
- 2 tallia (Red Bull, Mercedes)
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 1932
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: 2010-luku

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ti Joulu 03, 2019 6:59

Tilastotkin tukee sitä että 2010-luvulla MM-sarja on tuntunut jakautuneen selvästi kahtia ja hybridikausi jakoi vielä tuon kärkiryhmänkin kahtia että Mersu oli ihan omaa luokkaansa ja Ferrari ja Red Bull yrittivät rimpuilla mukana sen minkä pystyivät. Tämä kahtiajakautuminen ja autojen huimasti parantunut luotettavuus (osittain tiettyjen osien käyttöä rajoittavien sääntömuutosten vuoksi) vei F1:stä yllätyksellisyyden ja siinä suhteessa 2010-luku on ollut varmaan F1-historian tylsimpiä. Yllätysvoittajia tai yllätys-podiumeja on nähty hyvin harvakseltaan, ja kolmen kärkitallin ulkopuolelta on ollut vaikeuksia päästä edes kärkiviisikkoon viime vuosina.

Tuomarointi meni myös 2010-luvulla huonompaan suuntaan, sellaista järkevää yhtenäistä linjaa ei ole oikein löytynyt. Välillä on rangaistu liian herkästi mikä on tappanut kilpa-ajoa, mutta toisaalta tähän ei ole saatu yhtenäistä linjaa joka koskisi kaikkia kuljettajia ja talleja. Muutenkin tuomarointi ja sääntöjen tulkinta ollut sekavaa ja linjatonta, johtuen osittain siitäkin että tekniikka on mennyt niin paljon monimutkaisemmaksi.

Kuljettajien yleinen taso on 2010-luvulla minusta noussut siinä mielessä että sellaisia ihan toivottomia tapauksia ei enää ole ollut mukana. Ei edes vuosikymmenen alkupuolella kun mukana oli vielä näitä pikkutalleja kuten Caterham/Lotus, Manor/Marussia ja HRT. Vaikka mukana on edelleen rikkaiden vanhempien tai kummisetien rahoilla ajavia maksukuljettajia niin heidänkin taso on minusta noussut vaikkapa suhteessa 90-lukuun jolloin nähtiin aivan toivottomia räpeltäjiä.

Tässä päällimmäiset mitä minulle tulee 2010-luvusta mieleen.

Vastaa Viestiin