MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
Avatar
shikaani
GP3-kuski
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Loka 15, 2019 20:47
Viesti:

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja shikaani » Ma Marras 18, 2019 7:31

BigBoss kirjoitti:
Ma Marras 18, 2019 0:07
tietäjä3000 kirjoitti:
Su Marras 17, 2019 23:45
Interlagos tuotti jälleen kerran erinomaisen kilpailun. F1:n täytyy pitää tälläiset radat kalenterissa eikä mennä kivojen puitteiden perässä nyt esimerkiksi Rio de Janeiroon. Kisat on hyviä, tunnelma on korkealla ja mitä muuta. Seuraavaksi mennään Abu Dhabiin, joka ei ole juuri ikinä onnistunut tarjoamaan mitään mielenkiintoista paitsi silloin, kun ollaan ajettu mestaruuksista. Kyllä viimeinen kilpailu pitäisi ajaa juuri esimerkiksi Interlagosissa, missä saadaan melkein takuuvarmasti laatukkaita kisoja, eikä Abu Dhabissa.
Täysin samaa mieltä. Abu Dhabissa ei ole sen suuremmin taidettu jännätä muuta kuin sitä pääseekö Alonso Petrovista ohi ja saako Hamilton hidastettua Nicoa tarpeeksi. Ja suomalaisittain toki Kimin voittoa Lotuksella, mutta ei siellä ole koskaan taidettu nähdä mitään vastaavaa kuin esimerkiksi tänään Interlagosissa.
F1-sarjan tulisi pitäytyä näissä helmissä eikä juosta rahan perässä. Vaikkei Interlagos välttämättä ole esteettisesti kaunein helmi kalenterissa, mutta tunnelma ja kisat ovat poikkeuksetta omaa luokkaansa.

Dino246
Mestarikandidaatti
Viestit: 2875
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja Dino246 » La Marras 23, 2019 10:10

Zandvoortiin tulossa oikein kunnolla kallistettu kaarre, ja vielä toinen hieman vähemmän kallistettu mutka jossa radan toimitusjohtajan mukaan pitäisi pystyä ajamaan kaksi autoa rinnakkain samalla nopeudella. Saas nähdä minkälainen tuosta uudistetusta Zandvoortista lopulta tulee.

F1-kuskit saavat ajettavakseen hämmästyttävän mutkan – katso kuvat

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 3211
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » La Marras 23, 2019 12:08

Hienoltahan nuo Zandvoortin muutokset kuulostaa ja toivottavasti saavat kilpailun järjestettyä. Hieman kuitenkin hirvittää kuljettajien turvallisuus, sillä F1:ssä ei oikein olla osattu rakentaa nopeisiin mutkiin sopivia turva-alueita. Toivottavasti ovaalityylinen mutka saa myös ovaalityylisen turva-aidan eikä parin metrin päähän TecProta, kuten Venäjällä. Samoin Espanjan GP:n siirtymisestä Jereziin on ollut huhuja ja Jereziin on suunnitteilla pieniä muutoksia pääsuoran ja takasuoran päihin yrittäen luoda parempia ohitusmahdollisuuksia. Omasta mielestäni Jerez on kyllä mielenkiintoisempi rata kuin Barcelonan testirata, mutta saa nähdä mikä on paikallisten kiinnostus. Tänä vuonnahan Barcelonassa näytti olevan aika tyhjää, mutta maalla on kuitenkin viimeistään nyt oma huippukuljettaja Sainzissa, joten lajin kiinnostuskin mahdollisesti nousee.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

uuci
Varakuljettaja
Viestit: 384
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja uuci » La Marras 23, 2019 13:53

Espanjan GP:n kohtalo lienee riippuvainen Sainzin jatkosta.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 47990
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Tammi 14, 2020 14:01

https://www.suomif1.com/2020/01/formula ... qJx5-K1dUg

Saudi-Arabia olisi tulossa mukaan isolla rahalla jo ensi vuonna.

Dino246
Mestarikandidaatti
Viestit: 2875
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja Dino246 » To Tammi 16, 2020 6:04

Jamppa kirjoitti:
Ti Tammi 14, 2020 14:01
https://www.suomif1.com/2020/01/formula ... qJx5-K1dUg

Saudi-Arabia olisi tulossa mukaan isolla rahalla jo ensi vuonna.
Onpa hieno juttu! :roll:

Minä olenkin jo miettinyt että miksi näitä lähi-idän kisoja ei voisi olla paljon enemmän. Niissä on sellaista suuren urheilujuhlan tuntua kun katsomot on täynnä aitoja F1-faneja, ja onhan se muutenkin hienoa että kisat menee Saudi-Arabian kaltaisiin hienoihin maihin eikä mihinkään ihmisoikeuksia polkeviin roistovaltioihin. Toivottavasti tuo uusi rata olisi vähintäänkin Yas Marinan kaltainen spektaakkeli.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6214
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja Osku90 » To Tammi 16, 2020 6:51

Dino246 kirjoitti:
To Tammi 16, 2020 6:04
Jamppa kirjoitti:
Ti Tammi 14, 2020 14:01
https://www.suomif1.com/2020/01/formula ... qJx5-K1dUg

Saudi-Arabia olisi tulossa mukaan isolla rahalla jo ensi vuonna.
Onpa hieno juttu! :roll:

Minä olenkin jo miettinyt että miksi näitä lähi-idän kisoja ei voisi olla paljon enemmän. Niissä on sellaista suuren urheilujuhlan tuntua kun katsomot on täynnä aitoja F1-faneja, ja onhan se muutenkin hienoa että kisat menee Saudi-Arabian kaltaisiin hienoihin maihin eikä mihinkään ihmisoikeuksia polkeviin roistovaltioihin. Toivottavasti tuo uusi rata olisi vähintäänkin Yas Marinan kaltainen spektaakkeli.
Maasta samaa mieltä. Rata saattaisi kuitenkin olla hyvä, sillä tämä taisi nyt olla se Alex Wurzin suunnittelutoimiston tulos, jossa on kuulemma ratkaisu ulosajoalueiden ongelmiin jne.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 47990
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ma Tammi 20, 2020 8:31

https://www.suomif1.com/2020/01/erityis ... aativaksi/

Hollannin rataa kehutaan vaativaksi ja nyt siellä pitäisi pystyä ohittamaan. No käytännössä se sitten nähdään.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 47990
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Tammi 21, 2020 15:03

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/uus ... #gs.tugjvg

Hollannin kisajärjestäjä ei anna talleille etukäteen juurikaan dataa radasta, että kisasta tulisi yllätyksellisempi.

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 3211
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ti Tammi 21, 2020 16:05

Jamppa kirjoitti:
Ti Tammi 21, 2020 15:03
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/uus ... #gs.tugjvg

Hollannin kisajärjestäjä ei anna talleille etukäteen juurikaan dataa radasta, että kisasta tulisi yllätyksellisempi.
Mielenkiintoinen yksityiskohta viikonloppuun. Voi olla simulaattorikuskeille hommia, kun tallit pääsevät kiinni asfaltinlaatuun ja muihin yksityiskohtiin.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 3211
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ma Maalis 02, 2020 19:34

Zandvoortissa alkaa olla valmista ja radalta on saatu ihan ajovideota. Viimeisen mutkan turva-alueratkaisu oli hyvin odotettu perinteinen ovaali, mutta radan kolmosmutka, jota on myös kallistettu, ratkaisu on hieman erikoisempi. Kallistusta on jatkettu asfaltoidulle turva-alueelle joitain metrejä. Kai sillä on pyritty luomaan lähtöihin enemmän tilaa, jotta ulosajautuneet autot eivät jää tukkimaan rataa.

Jossain oli myös puhetta, että Paul Ricardilla vedettäisiin ensimmäinen sektori uusiksi. Täytyy sanoa, että Paul Ricardin ongelma ei varsinaisesti ole se ensimmäinen sektori vaan ne turva-alueet ja Mistral-suoran shikaani. Asfalttijyrsimellä se paranee.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
TURBO
Foorumin Vetomies 2018
Viestit: 428
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 17:19

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja TURBO » Ma Maalis 02, 2020 21:27

tietäjä3000 kirjoitti:
Ma Maalis 02, 2020 19:34
Jossain oli myös puhetta, että Paul Ricardilla vedettäisiin ensimmäinen sektori uusiksi. Täytyy sanoa, että Paul Ricardin ongelma ei varsinaisesti ole se ensimmäinen sektori vaan ne turva-alueet ja Mistral-suoran shikaani. Asfalttijyrsimellä se paranee.
Jostain olin näkeväni jonkun luonnoksen, jonka mukaan ensimmäisestä mutkayhdistelmästä tulisi nopeampi ja Mistralin shikaani kääntyisi ensin pienen lenkin oikealle. Ei nyt ainakaan äkkiseltään vaikuta merkittävältä parannukselta.

E: löysin kyseisen hahmotelman. Punainen linja kuvastaa vanhaa rataa, vihreä uutta.
Liitteet
ABDFF328-9736-402E-935B-D9417AF4F103.jpeg
ABDFF328-9736-402E-935B-D9417AF4F103.jpeg (55.48 KiB) Katsottu 636 kertaa

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 3211
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ma Maalis 02, 2020 22:15

TURBO kirjoitti:
Ma Maalis 02, 2020 21:27
tietäjä3000 kirjoitti:
Ma Maalis 02, 2020 19:34
Jossain oli myös puhetta, että Paul Ricardilla vedettäisiin ensimmäinen sektori uusiksi. Täytyy sanoa, että Paul Ricardin ongelma ei varsinaisesti ole se ensimmäinen sektori vaan ne turva-alueet ja Mistral-suoran shikaani. Asfalttijyrsimellä se paranee.
Jostain olin näkeväni jonkun luonnoksen, jonka mukaan ensimmäisestä mutkayhdistelmästä tulisi nopeampi ja Mistralin shikaani kääntyisi ensin pienen lenkin oikealle. Ei nyt ainakaan äkkiseltään vaikuta merkittävältä parannukselta.

E: löysin kyseisen hahmotelman. Punainen linja kuvastaa vanhaa rataa, vihreä uutta.
Minusta siinä oli nimenomaan ideana tehdä uusi layout. Tuo kuvahan kuvaa Paul Ricardin vanhaa layoutia. Mutta joo, ne haluaa varmaan jatkossakin käyttää tuota shikaania, kun siihen ympärille on ne isot katsomotkin rakennettu.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
TURBO
Foorumin Vetomies 2018
Viestit: 428
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 17:19

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja TURBO » Ma Maalis 02, 2020 22:21

Okei selvä homma, itse en sen enempää tutkinut. Toisaalta täysin uusi ykkössektori olisikin tervetullut.

Dino246
Mestarikandidaatti
Viestit: 2875
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ti Maalis 03, 2020 6:17

tietäjä3000 kirjoitti:
Ma Maalis 02, 2020 22:15
TURBO kirjoitti:
Ma Maalis 02, 2020 21:27
tietäjä3000 kirjoitti:
Ma Maalis 02, 2020 19:34
Jossain oli myös puhetta, että Paul Ricardilla vedettäisiin ensimmäinen sektori uusiksi. Täytyy sanoa, että Paul Ricardin ongelma ei varsinaisesti ole se ensimmäinen sektori vaan ne turva-alueet ja Mistral-suoran shikaani. Asfalttijyrsimellä se paranee.
Jostain olin näkeväni jonkun luonnoksen, jonka mukaan ensimmäisestä mutkayhdistelmästä tulisi nopeampi ja Mistralin shikaani kääntyisi ensin pienen lenkin oikealle. Ei nyt ainakaan äkkiseltään vaikuta merkittävältä parannukselta.

E: löysin kyseisen hahmotelman. Punainen linja kuvastaa vanhaa rataa, vihreä uutta.
Minusta siinä oli nimenomaan ideana tehdä uusi layout. Tuo kuvahan kuvaa Paul Ricardin vanhaa layoutia. Mutta joo, ne haluaa varmaan jatkossakin käyttää tuota shikaania, kun siihen ympärille on ne isot katsomotkin rakennettu.
Paul Ricardhan on siinä mielessä helppo rata muutella, että isompiinkin muutoksiin riittää pelkkä maali... :lol:

Vastaa Viestiin