Shikaani - F1-podcast

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
Avatar
shikaani
GP3-kuski
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Loka 15, 2019 20:47
Viesti:

Re: Shikaani - F1-podcast

Viesti Kirjoittaja shikaani » Ti Syys 01, 2020 6:34

SHIKAANI #44

https://open.spotify.com/episode/76520CY1XZKBcU849NYdxE

Spa-Francorchamps Kruununjalokivestä katteettomaan lupaukseen

Knuppi on taas kiillossaan ja tietäjät vähissä. Mazepinille oppituntia, aiheesta vai ei? Ajaako sarjassa maailman parhaat kuljettajat vai ketkä ovat listan ulkopuolella? Onko tie formuloihin liian kivinen? Grosjean saamassa kenkää, vihdoinkin. Aika-ajojen topit ja flopit. Kisassa mahdollisuudet olivat vähissä, miksi Valtterilla jäi taas luu käteen? Monzan ennakkon jälkeen katsotaan tilanne vetokisassa. Lopussa ei vitsiä ole, mutta sitäkin paskempi arvoitus.

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14439
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Shikaani - F1-podcast

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ti Syys 01, 2020 7:22

Sarjassa ei todellakaan aja maailman parhaat kuljettajat. Grosjean, Magnussen, Stroll, Latifi ovat ainakin kaukana TOP 20 listalta. Hulkenberg, Wehrlein, Alonso ja mitä näitä nyt on, jotka ovat paljon lähempänä kärkeä ja silti ulkona.

Toki Formula ykkösissä on nykyään todella tärkeä säästää autoa, bensaa ja renkaita sekä antaa palautetta autosta (Stroll). Nopeus ei ole ainut kriteeri.

Sitä en ymmärrä, miten tämä yksi mestari ei saanut elinikäistä porttikieltoa rata-alueelle tuosta Espanjan 2018 ensimmäisen kierroksen hengenvaarallisesta pelleilystä. Sitäkin autoa saattaisi nyt ajaa joku parempi kuljettaja, ja autoa olisi saatu kehitettyä paremmin jne.



Kiitos tästäkin jaksosta! Oli hupaisaa kuunneltavaa, kun samalla juoksentelin koiran kanssa metsässä ennen aamukuutta.

Avatar
shikaani
GP3-kuski
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Loka 15, 2019 20:47
Viesti:

Re: Shikaani - F1-podcast

Viesti Kirjoittaja shikaani » Ti Syys 01, 2020 16:15

superzeppo kirjoitti:
Ti Syys 01, 2020 7:22
Sitä en ymmärrä, miten tämä yksi mestari ei saanut elinikäistä porttikieltoa rata-alueelle tuosta Espanjan 2018 ensimmäisen kierroksen hengenvaarallisesta pelleilystä. Sitäkin autoa saattaisi nyt ajaa joku parempi kuljettaja, ja autoa olisi saatu kehitettyä paremmin jne.
Juu kyllä, tuon mestarin kaikki töppäilyt kun laitetaan allekkain niin siinä alkaa A4-kokoinen arkki jäämään pieneksi.

Dino246
Mestarikandidaatti
Viestit: 3229
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Shikaani - F1-podcast

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ti Syys 01, 2020 19:55

shikaani kirjoitti:
Ti Syys 01, 2020 16:15
superzeppo kirjoitti:
Ti Syys 01, 2020 7:22
Sitä en ymmärrä, miten tämä yksi mestari ei saanut elinikäistä porttikieltoa rata-alueelle tuosta Espanjan 2018 ensimmäisen kierroksen hengenvaarallisesta pelleilystä. Sitäkin autoa saattaisi nyt ajaa joku parempi kuljettaja, ja autoa olisi saatu kehitettyä paremmin jne.
Juu kyllä, tuon mestarin kaikki töppäilyt kun laitetaan allekkain niin siinä alkaa A4-kokoinen arkki jäämään pieneksi.
Tuo on kyllä varmaan yksi typerimmistä tempuista mitä olen ykkösissä koskaan nähnyt, ja on suoranainen ihme ja vääryys että ei saanut tuosta mitään pidempää kakkua. Kertakaikkisen aivoton liike.

Mutta mitä tulee tuohon kuljettajien tasoon niin ainahan se niin on ollut että kaikki parhaat eivät ole ajaneet, vaan osa on aina käyttänyt paksua lompakkoa ohituskaistana. Siinä mielessä nykyisin, kun talleja ja kuljettajapaikkoja on niin vähän, on parempi tilanne että mukana ei ole niitä ihan toivottomia räpeltäjiä mitä joskus 80- ja 90-luvuilla esim. nähtiin. Joku Giovanna Amati taisi mm. ensimmäisen kisansa ensimmäisessä harjoitussessiossa pyörähtää jonkun 5-6 kertaa ja oli aika-ajossa neljä sekuntia tallikaveriaan hitaampi. Ja kolme sekuntia hitaampi kuin kukaan muu. Että kyllähän nämä nykyiset Latifit ja Grosjeanit vielä ihan rattimiehiä on vaikka ei aina auto näpissä meinaa pysyäkään ja tulee välillä typeryyksiä.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 48431
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Shikaani - F1-podcast

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Syys 01, 2020 20:41

Aika kultaa muistot. Kyllä ennen tosiaan oli aivan paskoja kuskeja mukana koska rahalla sai tallipaikan.

Nykyään onneksi tarvitaan menestystä pienemmissä luokissa, että saa superlisenssin. Toki sielläkin rahalla saa hyvän tallipaikan, mutta vaaditaan siihen sentään jonkinlaisia ajotaitoja, että menestystä tulee.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6408
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Shikaani - F1-podcast

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ke Syys 02, 2020 8:27

Niin kauan kun jokaisella autolla ei ole mahdollista voittaa mestaruutta, niin F1:ssä ei tule ajamaan kaikki parhaat.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
TURBO
Foorumin Vetomies 2018
Viestit: 445
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 17:19

Re: Shikaani - F1-podcast

Viesti Kirjoittaja TURBO » Ke Syys 02, 2020 9:36

Seppo tuossa listasikin muutamia kuskeja niin hyvässä kuin pahassakin, joten leikitellään vielä vähän nimillä. Ketkäs olisivat foorumin top10 kuskit jotka kuuluisivat ykkösiin ? Siis niistä jotka siellä eivät nykyisellään aja.

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 3344
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Shikaani - F1-podcast

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ke Syys 02, 2020 16:21

IndyCarissa on aika monta kuljettajaa, joilla kyllä ajotaidot riittäisi heittämällä ykkösiin, mutta eivät syystä tai toisesta ole koskaan sinne asti päässeet. Itsellä nousee mieleen neljä nimeä, Scott Dixon, Will Power, Josef Newgarden ja Felix Rosenqvist. Noista Dixon ja Power ovat käsittääkseni jotain testejä ajaneet ykkösillä, mutta Newgarden taitaa olla ihan puhtaasti tehnyt koko uransa amerikassa. Rosenqvist taas ajeli pikkuformula uransa aina vähän heikommissa talleissa, mutta etenkin FE:ssä teki vaikutuksen, sillä on todellinen katurataspecialisti ja nopea sopeutumaan. Myös Indyssä on mennyt kovaa etenkin katuradoilla.

Formula E:ssä on enemmän näitä, jotka kävivät ykkösissä, mutta syystä tai toisesta ei ura auennut. Mielestäni Vergne ja Buemi on ehdottomasti sellaisia, jotka olisivat ansainneet pysyä ykkösissä, mutta Marko oli erimieltä. Samoin tuore mestari Antonio Felix da Costa olisi ansainnut mahdollisuuden ykkösissä, mutta siihenkin oli Markolla eriävä mielipide. Muista mainittakoon Pascal Wehrlein, joka olisi ansainnut paremman mahdollisuuden.

Japanin puolelta tulee mieleen Naoki Yamamoto, joka yksi vuosi ajoi Suzukan ensimmäsisissä harjoituksissa Toro Rossoa(?) varsin vakuuttavasti ja Nick Cassidy.

Siinä 10 kuljettajaa, jotka mielestäni on F1:n menetettyjä kykyjä. Tietysti F1:ssä ei riitä pelkästään se, että on hanska kunnossa vaan pitää saada myös se hyvä auto ja esimerkiksi Rosenqvist ei pystyisi F1:ssä hyödyntämään parasta osaamistaan, joten vaikea sanoa olisiko noiden kuljettajien taidot kuitenkaan juuri sitä mitä F1 menestys vaatii.

Kyllähän se olisi kiva, jos kuljettajia tulisi eri taustoista eikä vaan Euroopan pikkuformuloista. Ja tietysti toivottavaa, ettei ne tallipaikat eivät määräytyisi sen mukaan, millaiset suhteet kuljettajalla on taustalla. Pari kymmentä vuotta sitten olisi ollut ihan ennen kuulumatonta, ettei jostain Russellin tasoisesta kuljettajasta oltaisi oltu kiinnostuneita yhdessäkään kilpailevassa tallissa.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dino246
Mestarikandidaatti
Viestit: 3229
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Shikaani - F1-podcast

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ke Syys 02, 2020 17:24

Kamui Kobayashi on minusta kaveri jonka kohdalla pidin huutavana vääryytenä sitä että ettei aikanaan saanut enää paikkaa ykkösistä. Olisi sen kyllä ansainnut silloin yli monen muun kuljettajan. En ole hirveästi seuraillut uraa sen jälkeen mutta ilmeisesti ajaa aktiivisesti edelleenkin jossakin luokassa, ja ei ole mitenkään ikäloppukaan niin voisi ihan hyvin ajaa vielä ykkösissä jos optimimaailmassa olisi saanut silloin saanut pitää tallipaikkansa Sauberilla tai päässyt jopa johonkin parempaan talliin kuten tallikaverinsa Perez.

Alonso tietysti on ilmiselvä, ja sitten ainakin Vergne ja pienin varauksin myös Buemi ovat sellaisia kavereita jotka eivät minusta ihan reilua mahdollisuutta koskaan saaneet, ja joissa olisi ollut potentiaalia paljon enempäänkin.

Alexei
Samurai
Viestit: 12830
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Re: Shikaani - F1-podcast

Viesti Kirjoittaja Alexei » To Syys 03, 2020 0:06

Stoffel Vandoorne. Mielestäni on huutava vääryys, ettei mies koskaan saanut toista mahdollisuutta. Maine koki ehkä vähän turhankin kovan kolauksen Alonson tallikaverina.

Avatar
shikaani
GP3-kuski
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Loka 15, 2019 20:47
Viesti:

Re: Shikaani - F1-podcast

Viesti Kirjoittaja shikaani » Ti Syys 08, 2020 6:28

SHIKAANI #45

https://open.spotify.com/episode/1pxl9jjxy7fO1D2gpXLIoZ

Lähes kaksituntinen täyräytys luvassa! Jaksossa myös vinkki arvonnasta.

Knuppi käy ja kukkuu! Claire ja Williams on historiaa, kuka on uusi pamppu vanhalla tehtaalla? Alpine F1 Team, oliko järkeä vai ei? Wolffista ainakin iloa vuodeksi, mutta missä roolissa Toto hyräilee? Tulevaisuuden tähdet tekevät pienemmistä luokista viihdyttäviä. Aika-ajoista topit ja flopit. Kisassa draaman kaari kokonaisuudessaan läpi, kenellä on tuuria matkassa? pitääkö säännöt muuttaa ja mitä tämä tekee lajille?

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6408
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Shikaani - F1-podcast

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ti Syys 08, 2020 8:52

Knupista.

Monzassa ajettu 70 kertaa (joka vuosi paitsi 1980)
Imolassa ajettu 27 kertaa (1980-2006)
Pescarassa ajettu kerran (1957)

Mugellon kisa on siis 99. ja myöhemmin Imolassa ajetaan 100. kilpailu Italian maaperällä. Vieläkään ei suomalaisvoittajia olla saapasmaassa nähty.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
shikaani
GP3-kuski
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Loka 15, 2019 20:47
Viesti:

Re: Shikaani - F1-podcast

Viesti Kirjoittaja shikaani » Ti Syys 08, 2020 11:58

Osku90 kirjoitti:
Ti Syys 08, 2020 8:52
Knupista.

Monzassa ajettu 70 kertaa (joka vuosi paitsi 1980)
Imolassa ajettu 27 kertaa (1980-2006)
Pescarassa ajettu kerran (1957)

Mugellon kisa on siis 99. ja myöhemmin Imolassa ajetaan 100. kilpailu Italian maaperällä. Vieläkään ei suomalaisvoittajia olla saapasmaassa nähty.
Joo tuo Pescara jäi Kekeltä nyt huomioimatta, kiitos kun korjasit faktat kuntoon. :ajo:

Avatar
shikaani
GP3-kuski
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Loka 15, 2019 20:47
Viesti:

Re: Shikaani - F1-podcast

Viesti Kirjoittaja shikaani » Ma Syys 14, 2020 20:34

SHIKAANI #46

https://open.spotify.com/episode/1rkIdiYIXlCmbWlWdayior

Mugellon punaisena liehuva lippumeri

Yllätysknuppi, jossa Kekekin joutuu lauteille. Gaslyn lippikselle on löytynyt uusi onnellinen omistaja arvonnassa! Heppenheimin keisari jatkaa uraansa Aston Martinilla, uhka vai mahdollisuus? Perez sekoittaa vielä kuskimarkkinat. Onko Ineos ostamassa Mercedeksen vai onko tämä taas puuta heinää? Pienemmissä luokissa kruunattiin uusi mestari ja toisessa luokassa tilanne sen kuin tiivistyy. Kuninkuusluokan kisaviikonloppu oli erikoinen ja tapahtumarikas, kuka tai mikä oli syy tähän? Onko Nastolan viitasuden hampaat jo tylsyneet? F1 Fantasyssa tilanne on tiukka, mutta sitäkin tasaisempi. Lopussa vitsi seisoo, taas.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6408
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Shikaani - F1-podcast

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ma Syys 14, 2020 22:15

Kuuntelin toistaiseksi vasta jakson alun ja knupin (jostain syystä). Sen verran tarkennusta, että JJ:n podium tuli Imolassa, ei Monzassa.

Yhtään suomalaista ei kisaa siis ole voittanut Italian maaperällä. Valella vielä yks kuti jäljellä rikkoa kirous tällä kaudella.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Vastaa Viestiin