MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
Avatar
tietäjä3000
Monacon voittaja
Viestit: 4525
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Su Loka 24, 2021 12:43

Toisaalta onhan tuo asfaltti ollut paikoillaan jo liki kymmenen vuotta ja kun siihen nyt uusi asfaltti joskus vedetään ja tasoitellaan montut, niin kaiketi taas voidaan ajaa toiset kymmenen vuotta. Kyllä radalla saa vähän pomppua olla, mutta nykypäivään kuuluu se, että sen sijaan että hyväksyttäisi radan pomppuisuus ja suunniteltaisiin autot sen mukaan, niin valitetaan joka pompusta, kanttikivestä, turva-alueista etc.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 52518
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Su Loka 24, 2021 12:45

tietäjä3000 kirjoitti:
Su Loka 24, 2021 12:43
Toisaalta onhan tuo asfaltti ollut paikoillaan jo liki kymmenen vuotta ja kun siihen nyt uusi asfaltti joskus vedetään ja tasoitellaan montut, niin kaiketi taas voidaan ajaa toiset kymmenen vuotta. Kyllä radalla saa vähän pomppua olla, mutta nykypäivään kuuluu se, että sen sijaan että hyväksyttäisi radan pomppuisuus ja suunniteltaisiin autot sen mukaan, niin valitetaan joka pompusta, kanttikivestä, turva-alueista etc.
Mutta nuo pomput on ilmeisesti niin pahoja, että moottoripyörillä oli vaarallista ajaa siellä.

Joo varmaan helpoin olis vetää uusi asfaltti jos se sen 10 vuotta taas kestää. Pahimmat paikat toki voisi korjata paremmin.

Avatar
tietäjä3000
Monacon voittaja
Viestit: 4525
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Su Loka 24, 2021 13:07

Jamppa kirjoitti:
Su Loka 24, 2021 12:45
tietäjä3000 kirjoitti:
Su Loka 24, 2021 12:43
Toisaalta onhan tuo asfaltti ollut paikoillaan jo liki kymmenen vuotta ja kun siihen nyt uusi asfaltti joskus vedetään ja tasoitellaan montut, niin kaiketi taas voidaan ajaa toiset kymmenen vuotta. Kyllä radalla saa vähän pomppua olla, mutta nykypäivään kuuluu se, että sen sijaan että hyväksyttäisi radan pomppuisuus ja suunniteltaisiin autot sen mukaan, niin valitetaan joka pompusta, kanttikivestä, turva-alueista etc.
Mutta nuo pomput on ilmeisesti niin pahoja, että moottoripyörillä oli vaarallista ajaa siellä.

Joo varmaan helpoin olis vetää uusi asfaltti jos se sen 10 vuotta taas kestää. Pahimmat paikat toki voisi korjata paremmin.
Joo, moottoripyöräilijöillä meni kuppi nurin tänä vuonna ja tekivät ukaasin, että ensi vuonna kisaa boikotoidaan, jos pinnoitetta ei korjata. Eli joo, jotain tarttis tehrä.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dino246
Weltmeister
Viestit: 5888
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ti Loka 26, 2021 6:58

COTA on minusta yksi parhaista Tilken suunnittelemista radoista. Siinä on jotenkin hyvä flow ja paljon sellaisia paikkoja joissa voi hakea vähän erilaista linjaa ja periaatteessa on mahdollista ajaa useita mutkia perättäin lähes rinnakkain toisen kanssa. Mutta on sääli että nuo asfaltoidut turva-alueet vähän pilaavat koko rataa, kun tuolla on mahdollista saada niin paljon etua kun lasket vaan radan ulkopuolelle ja käytät turva-alueita hyväksesi. Sitten se menee noihin ratarajojen kyttäykseen ja siihen että kun ohitus tapahtuu, niin pitää aina odotella pari kierrosta että saako ohittaja pitää sijoituksensa vai joutuuko luovuttamaan takaisin. Tuolla radalla nähdään usein hienoa kilvanajoa niin tuo jälkipeli vähän latistaa sitä.

Toki noita ohitus- ja kilvanajotilanteitakin tulee enemmän sen myötä kun kuljettajat noiden turva-alueiden takia uskaltaa vetää isommalla riskillä, mutta uskoisin että tähän voitaisiin näin halutessa löytää joku järkevä kompromissi että ei tarvittaisi tätä tuomariston jatkuvaa puuttumista ratarajojen rikkomiseen.

Dino246
Weltmeister
Viestit: 5888
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ma Marras 08, 2021 7:17

Tässä Meksikossa olisi eväät olla todella hyvä rata, mutta jotenkin Tilke onnistui tilkettämään tämän pilalle siinä uudistuksessa, ja lopputuloksena on rata jossa on todella vaikea ohittaa vaikka olisi selvästi nopeampi kuin edellä ajava ja vaikka radalla on peräti kolme DRS-aluetta. Eilenkin oli hyvä esimerkki kun Perez ajoi Hamiltonin todella nopeasti kiinni mutta sitten kun pääsi perään niin ei saanut tehtyä edes ohitusyritystä. Tai Ricciardoa selvästi nopeampi Bottas junnasi yli puolet kisasta siinä Ricciardon perässä ilman että sai tehtyä yhtään ihan todellista ohitusyritystä. Kun pääsi ajamaan tyhjällä radalla niin oli heti paljon nopeampi, mutta tuolla radalla se nopeusero pitää olla ihan valtava että pystyy ohittamaan.

Avatar
tietäjä3000
Monacon voittaja
Viestit: 4525
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ma Marras 08, 2021 9:17

Dino246 kirjoitti:
Ma Marras 08, 2021 7:17
Tässä Meksikossa olisi eväät olla todella hyvä rata, mutta jotenkin Tilke onnistui tilkettämään tämän pilalle siinä uudistuksessa, ja lopputuloksena on rata jossa on todella vaikea ohittaa vaikka olisi selvästi nopeampi kuin edellä ajava ja vaikka radalla on peräti kolme DRS-aluetta. Eilenkin oli hyvä esimerkki kun Perez ajoi Hamiltonin todella nopeasti kiinni mutta sitten kun pääsi perään niin ei saanut tehtyä edes ohitusyritystä. Tai Ricciardoa selvästi nopeampi Bottas junnasi yli puolet kisasta siinä Ricciardon perässä ilman että sai tehtyä yhtään ihan todellista ohitusyritystä. Kun pääsi ajamaan tyhjällä radalla niin oli heti paljon nopeampi, mutta tuolla radalla se nopeusero pitää olla ihan valtava että pystyy ohittamaan.
Toki autoillakin on iso merkitys, kun DRS:n vaikutus ohuessa ilmanalassa on tavallista heikompi. Kuitenkin tuo liian tiukaksi tehty stadion-osuus pakottaa autot yhteen jonoon ja kun viimeisessä mutkassa tarvitaan tajutonta vetopitoa, niin likaisessa ilmassa on todella vaikea päästä yhtä linjaa ajamalla siiven alle, jotta pääsisi kunnolla imuttamaan. Samoin ensimmäinen mutka yhdistelmä sulloo autot viimeistään kolmosmutkaan yhdelle linjalle ja taas vetopidolle pääseminen on vaikeaa, joten edes takasuoralle on vaikea päästä yrittämään ohitusta.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dino246
Weltmeister
Viestit: 5888
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ma Marras 08, 2021 9:27

tietäjä3000 kirjoitti:
Ma Marras 08, 2021 9:17
Dino246 kirjoitti:
Ma Marras 08, 2021 7:17
Tässä Meksikossa olisi eväät olla todella hyvä rata, mutta jotenkin Tilke onnistui tilkettämään tämän pilalle siinä uudistuksessa, ja lopputuloksena on rata jossa on todella vaikea ohittaa vaikka olisi selvästi nopeampi kuin edellä ajava ja vaikka radalla on peräti kolme DRS-aluetta. Eilenkin oli hyvä esimerkki kun Perez ajoi Hamiltonin todella nopeasti kiinni mutta sitten kun pääsi perään niin ei saanut tehtyä edes ohitusyritystä. Tai Ricciardoa selvästi nopeampi Bottas junnasi yli puolet kisasta siinä Ricciardon perässä ilman että sai tehtyä yhtään ihan todellista ohitusyritystä. Kun pääsi ajamaan tyhjällä radalla niin oli heti paljon nopeampi, mutta tuolla radalla se nopeusero pitää olla ihan valtava että pystyy ohittamaan.
Toki autoillakin on iso merkitys, kun DRS:n vaikutus ohuessa ilmanalassa on tavallista heikompi. Kuitenkin tuo liian tiukaksi tehty stadion-osuus pakottaa autot yhteen jonoon ja kun viimeisessä mutkassa tarvitaan tajutonta vetopitoa, niin likaisessa ilmassa on todella vaikea päästä yhtä linjaa ajamalla siiven alle, jotta pääsisi kunnolla imuttamaan. Samoin ensimmäinen mutka yhdistelmä sulloo autot viimeistään kolmosmutkaan yhdelle linjalle ja taas vetopidolle pääseminen on vaikeaa, joten edes takasuoralle on vaikea päästä yrittämään ohitusta.
Näin se juuri on. Yleisestikin minusta nuo on aina ohittamisen kannalta ongelmallisia ratoja, mikäli pitkää suoraa edeltää tuollainen hidas mutka tai mutkayhdistelmä mistä lähteminen vaatii hyvää vetopitoa. Yleisesti ottaen sellainen nopea, "ajettavampi" mutka toimii paremmin koska sieltä on helpompi päästä imuun suoralla.

uuci
Ykköskuski
Viestit: 1304
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja uuci » Ma Marras 08, 2021 9:55

Silloin kun Méxicossa on ajettu jenkkiformuloita, niin Foro Sol ollut yksinkertaisempi ilman tuota neulansilmää ja s-mutkaa.

Avatar
tietäjä3000
Monacon voittaja
Viestit: 4525
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ma Marras 08, 2021 17:21

https://www.motorsport.com/f1/news/abu- ... -hairpin-1

Yas Marinasta tullut kuvia. Mielestäni näyttää ihan hyvältä ja nuo pahimmat syheröt kolmossektorilla ihan ajettavilta.

Toisen takasuoran päästä en ole ihan satavarma. Mä olin ymmärtänyt, että ne meinaa sitä doseerata ihan huolella, muttei tuo noissa kuvissa mitenkään huomattava ole. Ainakaan kovin kaukaa ei ehdi edelle, mikä on vähän huono homma, kun siellä on vielä suorien välissä se inhottava shikaani.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

uuci
Ykköskuski
Viestit: 1304
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja uuci » Pe Marras 19, 2021 10:29

Jeddan rataa kun pelissä kokeilu, niin varsinainen karsina tuntuu kyseinen rata olevan. Tommoinen asfalttibetoniviidakko ei ole kovin kiva kilparata.

uuci
Ykköskuski
Viestit: 1304
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja uuci » Ke Marras 24, 2021 9:17

Ferrarin ex-lehdistöpäällikkkö kritoisoi ankarasti Jeddan rataa.
https://www.is.fi/formula1/art-2000008424961.html

Avatar
tietäjä3000
Monacon voittaja
Viestit: 4525
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Pe Marras 26, 2021 13:02

Barcelona jatkaa 2026 asti. Ei tässä byt ihan riemusta pompita.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Osku90
Legenda
Viestit: 7156
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja Osku90 » La Marras 27, 2021 18:52

tietäjä3000 kirjoitti:
Pe Marras 26, 2021 13:02
Barcelona jatkaa 2026 asti. Ei tässä byt ihan riemusta pompita.
Hemmetti kun ne jo silloin kerran lupas, että 2020 ei enää ajeta.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Vastaa Viestiin