MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
uuci
GP-voittaja
Viestit: 1783
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja uuci » Su Touko 08, 2022 21:11

tietäjä3000 kirjoitti:
Su Touko 08, 2022 20:51
Span 24h ajoista katselin vähän klippejä tuosta Eau Rouge-Radillon kompleksista, niin näköjään ylämäessä vasemmalle puolelle ylös on asetettu yksi kerros Tecprota renkaiden eteen. Mielenkiintoinen ratkaisu, mutta itse ehkä olen hieman skeptinen sen toiminnan suhteen. Toki Tecpro saa sen suoran iskun siitä sidottua, mutta paljoltihan sen toiminta perustuu siihen, että koko valli siirtyy ja painuu kasaan, mutta yhdellä rivillä se ei sitä kyllä paljoa kykene tekemään. Nyt toki turva-aluetta on laajennettu, joten vastaavaa riskiä auton kimpoamisesta takaisin radalle ei ole, mutta kyllä silti olettaisin auton vielä saavan kimmoketta niistä takana olevista renkaista.

Mutkan jättöön oikealle puolelle ei kuitenkaan oltu muutoksia tehty, mikä on varsin valitettavaa. Itse olisin ainakin toivonut sinne Tecprota, koska osumat on aina todella kovia ja kuten Hubertin onnettomuus näytti, niin auto kyllä kimpoaa noista renkaista lähelle rataa ellei jopa radalle asti.
Eau Rouge-Raidillon -yhdistelmäähän on laajennettu vasemmalta puolelta, joten tarkoituksenahan on, että jos joku ongelma Eau Rougessa tulee, niin se liukuu turva-aluetta pitkin ja että mahdolliseen autoon ennättää edes vähän reagoida. Span muutoksethan on käsittääkseni tehty ensisijaisesti moottoripyöriä varten. Tosiaankin tecpro tuntuisi järkevältä kyseisissä mutkissa, mutta toisaalta kyllä se varmasti asennetaan sinne, jos se tarpeelliseksi katsotaan.

uuci
GP-voittaja
Viestit: 1783
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja uuci » Pe Touko 13, 2022 13:15

Katalonian radalta halutaan poistaa šikaani vuoden 2023 kisalle.
https://soymotor.com/noticias/el-circui ... ane-996649

Avatar
tietäjä3000
Weltmeister
Viestit: 5364
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Pe Touko 13, 2022 13:28

uuci kirjoitti:
Pe Touko 13, 2022 13:15
Katalonian radalta halutaan poistaa šikaani vuoden 2023 kisalle.
https://soymotor.com/noticias/el-circui ... ane-996649
Olisi kyllä vaadittava uudistus, mikäli Barcelona haluaa paikkansa kalenterissa ansaita. Viime vuonna otettiin jo askel oikeaan suuntaan, kun takasuoran jälkeinen mutka uusittiin. Sinänsähän tuossa Barcelonan rataprofiilissa ei ole mitään vikaa, varsin jouheaa nopeaa ja keskinopeaa mutkaa, mutta nuo väkisin sepitetyt syheröt pilaa koko radan flown ja repii autot erilleen pääsuoralle lähettäessä.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

uuci
GP-voittaja
Viestit: 1783
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja uuci » To Touko 19, 2022 13:44

Mulla on alkanut tulla sellainen tutina, että F1 ei palaa ensi kaudellakaan Kiinaan. :roll:

uuci
GP-voittaja
Viestit: 1783
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja uuci » Su Touko 22, 2022 12:00

On noi F1:n uudet kilpailunjohtajat melkoisia tärkeilijöitä. Norrisin ajanpoistoa voi pitää mutkassa 12 melko naurettavana, koska Google Earthin mukaan kyseisen mutkan jälkeen radan valkoisen viivan ja soran väli on just ja just kaksi metriä.

Avatar
tietäjä3000
Weltmeister
Viestit: 5364
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Su Touko 22, 2022 12:10

uuci kirjoitti:
Su Touko 22, 2022 12:00
On noi F1:n uudet kilpailunjohtajat melkoisia tärkeilijöitä. Norrisin ajanpoistoa voi pitää mutkassa 12 melko naurettavana, koska Google Earthin mukaan kyseisen mutkan jälkeen radan valkoisen viivan ja soran väli on just ja just kaksi metriä.
Kyllä! Tuntuu, että tuomarilinjassa mennään jatkuvasti laidasta laitaan eikä edes yritetä saavuttaa mitään kestävää keskitietä. Kuka tahansa, jolla on pää olkapäiden välissä ymmärtää, että tuollaisessa paikassa ratarajojen vahtaaminen tuo vain turhaa parran pärinää mukanaan.

Monacossa noita valkoisia viivoja onkin sitten useampi. Mielenkiinnolla odotan, minkä niistä tuomaristo valitsee ratarajaksi.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Vastaa Viestiin