Lajin nykytila

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
BigBoss
Saunamajuri

Re: Lajin nykytila

Viesti Kirjoittaja BigBoss » To Syys 22, 2022 18:05

Osku90 kirjoitti:
To Syys 22, 2022 17:45
Autere93 kirjoitti:
To Syys 22, 2022 17:41
Dino246 kirjoitti:
Ke Syys 21, 2022 18:32
uuci kirjoitti:
Ke Syys 21, 2022 13:45
Libertyä näyttää vaivaavaan aikamoinen ylimielisyys, jos ei haluta uutta talli sarjaan.
https://www.skysports.com/f1/news/12433 ... or-drivers
Tämä on todella kummallinen linjanveto. Jos halukkaita tulijoita on, ja tulijat ei ole mitään Andrea Modan kaltaisia viritelmiä, niin en näe oikein yhtään hyvää syytä miksi sarjaan ei voisi uusia talleja ottaa? Kyllä laji tarvitsee vaihtuvuuttakin, eikä pelkästään sitä kautta että jonkun tallin omistaja vaihtuu ja joku jatkaa toimintaa eri nimellä. Nyt kun lajiin saatiin lopultakin tuo kulukatto, niin uusien tallien mukaanpääsyn estäminen/hankaloittaminen on oikein erityisen typerä linjaus.
Uusia ratoja voidaan ottaa vaikka viisi lisää seuraavan kauden 24 kisan päälle. Mutta uusia kuskipaikkoja ei tarvita sanoo F1 pomot :roll: ?

Jos faneilta kysytään niin se on juuri toisin päin. Moni formulafani odottaa ennemmin uuden f3- tai f2 sarjasta tulevan tähden tulemista sarjaan. F1 sarjassa luku 20 olisi täydellinen kisojen määrässä, eikä kuljettajien
Jep. 20/24 on ihan hyvä määrä, mutta toisinpäin. Kisojen optimi ois mielestäni joku 17-19.

Valtava kisamäärä aiheuttaa sen, ettei yhdellä kisalla oöe niin suurta merkitystä ja toisaalta mestaruudet ratkeaa kauan ennen kauden päätöstä.
Joo, minäkin oon jo pitkään ollut sitä mieltä, että noin 18 kisaa olisi ideaali. Joitain ratojahan voisi kierrättää ja voisivat järjestää vuorovuosin niin ei tarvisi pysyvästi tiputtaa jotain Hockenheimia.

Tuo massiivinen kisamäärä aiheuttaa katsojanakin sen, että tympii välillä kun joka viikonloppu joutuu yrittää kaivaa aikaa kisojen katseluun.

Puhumattakaan siitä, että joku Verstappen tai kuka milloinkin dominoi niin vois ihan huoletta ottaa jonkun kuus nollakisaa ja voittaa silti mestaruuden. Yksittäisen kisan tuloksella ei ole mitään merkitystä.

uuci
GP-voittaja

Viesti Kirjoittaja uuci » Ma Loka 03, 2022 12:25

Väitän, että pitkällä aikaväilillä 25 kilpailun kausi on erittäin lyhytnäköistä toimintaa F1-sarjalta ja Libertyltä. Se johtaa jossain vaiheessa siihen, että F1:stä unelmoivia kuskeja on yhä vähemmän, saati sitten rivihenkilökuntaa. Salohan vitsaili eilen V Sportilla, että ensi kaudella ei kyllä ole perheellisiä töissä F1:ssä.
https://www.racefans.net/2022/10/01/f1- ... ce-season/

Dino246
Prost

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ma Loka 03, 2022 13:56

uuci kirjoitti:
Ma Loka 03, 2022 12:25
Väitän, että pitkällä aikaväilillä 25 kilpailun kausi on erittäin lyhytnäköistä toimintaa F1-sarjalta ja Libertyltä. Se johtaa jossain vaiheessa siihen, että F1:stä unelmoivia kuskeja on yhä vähemmän, saati sitten rivihenkilökuntaa. Salohan vitsaili eilen V Sportilla, että ensi kaudella ei kyllä ole perheellisiä töissä F1:ssä.
Ja vaikuttaa tuo siihenkin, että ainakin itse alkaa todennäköisesti jättämään kisoja väliin. Minulla on ainakin viikonloppuisin muutenkin niin paljon tekemistä ja menoa, että en haluaisi joka ikinen viikonloppu nököttää koneella vahtaamassa kisoja. Nytkin jo jää jokunen kisa välistä, ja jos se alkaa mennä siihen että puolet kauden kisoista jää katsomatta, niin voi käydä niin että ei viitsi enää katsoa niitä loppujakaan vaan lopettaa koko lajin seuraamisen. Liika on liikaa.

uuci
GP-voittaja

Viesti Kirjoittaja uuci » Ma Loka 03, 2022 14:07

Dino246 kirjoitti:
Ma Loka 03, 2022 13:56
uuci kirjoitti:
Ja vaikuttaa tuo siihenkin, että ainakin itse alkaa todennäköisesti jättämään kisoja väliin. Minulla on ainakin viikonloppuisin muutenkin niin paljon tekemistä ja menoa, että en haluaisi joka ikinen viikonloppu nököttää koneella vahtaamassa kisoja. Nytkin jo jää jokunen kisa välistä, ja jos se alkaa mennä siihen että puolet kauden kisoista jää katsomatta, niin voi käydä niin että ei viitsi enää katsoa niitä loppujakaan vaan lopettaa koko lajin seuraamisen. Liika on liikaa.
Veikkaanpa, että George Russell, Lando Norris ja Charles Leclerc lopettavat uransa viimeistään 2030, ellei aiemminkin. Max Verstappenin ura päättynee 2028. Pitkät kaudet johtanevat siihen, että Kimi Räikkösen ja Fernando Alonson jälkeen kukaan ei jatka uraansa yli 40-vuotiaaksi.

Osku90
Prost

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ma Loka 03, 2022 14:17

uuci kirjoitti:
Ma Loka 03, 2022 14:07
Dino246 kirjoitti:
uuci kirjoitti:
Veikkaanpa, että George Russell, Lando Norris ja Charles Leclerc lopettavat uransa viimeistään 2030, ellei aiemminkin. Max Verstappenin ura päättynee 2028. Pitkät kaudet johtanevat siihen, että Kimi Räikkösen ja Fernando Alonson jälkeen kukaan ei jatka uraansa yli 40-vuotiaaksi.
En mä usko, että tuo kuskeihin niin vaikuttaa. Kyllä kuskit olivat varmaan enemmän reissussa 20 vuotta sitten, kun jatkuvasti testattiin. Pitkä kausi on pahempi rasti henkilökunnalle, jotka eivät luonnollisestikaan saa edes mitään miljoonapalkkaa.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

tietäjä3000
Weltmeister

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ma Loka 03, 2022 14:21

uuci kirjoitti:
Ma Loka 03, 2022 14:07
Dino246 kirjoitti:
uuci kirjoitti:
Minusta se ei ole mitenkään ongelmallista, mikäli kuljettajien urat lyhenee nykyisistä, sillä nykyään ongelmana on enemmänkin liian pieni vaihtuvuus etenkin kärkitalleissa.

Mutta tuosta Dinon pointista olen ihan samaa mieltä ja olen ennenkin siitä puhunut. Ville Myllyrinne joskus kuvaili formuloita miesten salatuiksi elämiksi, mutta ilmeisesti Liberty on nyt oikein päättänyt tehdä formuloista saippuahöttöä, jossa joka viikonloppu tulee uusi massaan sulautuva jakso, jota jaksaa katsoa, mikäli ei satu nyt muuta tekemistä olemaan.

Minulle tämä on todella sääli ja kaipailen niitä aikoja, kun kisaviikonlopusta jaksoi oikeesti innostua ja nuorempana tuli perjantaisin koulun jälkeen kiirehdittyä kotiin katsomaan harjoituksia. Nykyään oikeastaan kauden aloitus ja kesäkaudelta paluu ovat sellaisia kisoja, että jaksaa seurata muutakin kuin aika-ajot ja kisat. Ja tosiaan se rupeaa pikkuhiljaa jo syömään, että pitäisi joka viikonloppu suunnitella menot siten, että ehtii neljältä istahtamaan pariksi tunniksi sohvalle. Minä kun haluaisin, istua siinä sohvalla katsomassa myös ennakkolähetykset ja jälkihöyryt, mutta ei tällä tuuban syötöllä mitenkään riitä aika ja mielenkiinto.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dino246
Prost

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ma Loka 03, 2022 14:39

tietäjä3000 kirjoitti:
Ma Loka 03, 2022 14:21
Minulle tämä on todella sääli ja kaipailen niitä aikoja, kun kisaviikonlopusta jaksoi oikeesti innostua ja nuorempana tuli perjantaisin koulun jälkeen kiirehdittyä kotiin katsomaan harjoituksia.
Juuri tämä! Kun kisoja oli se 16 kaudessa, niin lähes jokaisesta kisasta jaksoi vielä innostua ja oikein odotti niitä jo etukäteen. Nyt on tosiaan se kauden avaus, jota vielä odottaa, mutta sitten kauden mittaan se alkaa muuttua siihen että huomaa perjantaina että "Ei kai se nyt helvetti tänäkin viikonloppuna ole taas jokin kisa?!"

Tähänkin pätee se, mitä olen sanonut ohitusten kohdalla. Eli mieluummin kaksi oikein kunnolla tunteita ja hiuksia nostattavaa ohitusta per kisa sen sijaan että on kaksikymmentä DRS-ohitusta jotka ei tunnu miltään. Samalla tavalla kisojen kohdalla määrä ei korvaa laatua, eli panostaisin mieluummin siihen että kisoista saataisiin mahdollisimman mielenkiintoisia sen sijaan että niiden määrää vaan jatkuvasti lisätään.

Vastaa Viestiin