F1:n säännöt ja tekniikka

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
Jartzan
Ykköskuski
Viestit: 1439
Liittynyt: Pe Joulu 27, 2013 23:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja Jartzan » La Marras 12, 2022 23:51

tietäjä3000 kirjoitti:
La Marras 12, 2022 23:34
BigBoss kirjoitti:
La Marras 12, 2022 22:28
Kamui Button kirjoitti:
La Marras 12, 2022 22:26
Oli ihan hienoa kisaamista. Näyttäisi tämä sprintti formaatti toimivan.

Kunhan vain rata on sopiva.
Tää nyt on vähä sama kuin kisoissa yleensäkin. Parhaimmillaan tosi hyvä ja huonoimmillaan ihan paska. Onhan se kisasta toiseen vähän tuuristakin kiinni millaisen kisan sattuu saamaan.
Jatkan tänne.

Mun mielestä tätä sprinttiformaattia ei pidä arvioida yksittäisen sprintin tai edes useamman perusteella vaan tulisi katsoa kokonaisuutta. Tuoko sprintti mitään urheilullista lisäarvoa, jolla sen olemassaolo voitaisiin perustella?

Nyt oli vähän sellainen tapaus, että olisi vaatinut jo pienen ihmeen saada aikaan huono sprintti. Rata, jolla pystyy ohittamaan ja lisäksi varsin poikkeuksellinen aika-ajo kyllä takasi sen, että varmasti saadaan tapahtumaa. Olihan Imolassakin viihdyttävä puolituntinen sateisen aika-ajon jälkeen.

Tämä oli ehkä ensimmäinen sprintti, kun itselle ei tullut kesken jäämisen fiilistä. Yleensä sprintistä jää vähän samanlainen tunne kuin jos elokuva keskeytyisi puolen tunnin jälkeen cliff hangeriin. Keskeneräinen, vajaa. Ikäänkuin mentäisiin vuorokaudeksi mainoskatkolle. Nyt saatiin minusta draamankaari päätökseen toisin kuin yleensä.

Huominen kisa on kuitenkin taas se viikonlopun päätapahtuma, mutta pedattiinko tässä nyt asetelmat viihdyttävämmälle pääkilpailulle vai ei? Sinänsä kyllä, että nyt ei vaikuta siltä, että Max ja Red Bull ajaa maisemaan, mutta toisaalta Mersun iskun näkeminen vasta kilpailussa olisi ollut nautinnollista. Lisäksi eilinen aika-ajo jäi melkein merkityksettömäksi ja Magnussen sai palkinnoksi paalustaan yhden pisteen lähtöruudun ollessa ruudun tai kaksi parempi kuin ehkä muutoin. Eli minusta isossa kuvassa ei tuoda kisaviikonloppuun urheilullista lisäarvoa, vaikka sillä tuollainen puolen tunnin kieltämättä viihdyttävä näytelmä tällä kertaa saatiin aikaiseksi.
En osaa ottaa kantaa. Ensimmäist harjoitukset 1 ja 2 voisi vetää läpi ilman ajan-ottoa, ei vaikuta mun perunapussin painoon. Jos joku sprintti pitäisi pyristää, niin olkoot se sitten lauantain 3. treeni. Sieltä sitten viiisitoista nopeinta illan sprinttiin.
Ja sunnuntaina lähdetään edellisen illan mukaan.

Avatar
tietäjä3000
Weltmeister
Viestit: 6362
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » La Marras 19, 2022 14:17

tietäjä3000 kirjoitti:
Ke Syys 01, 2021 19:14
Toinen asia, joka mielestäni olisi ainakin pohtimisen arvoinen olisi jonkinlaisten roiskeläppien asentaminen autoon sateella. Mikäli kilpailunjohto määrittää wet racen, eli täyden sadekelinrenkaat pakolliseksi, niin autoihin voitaisiin asentaa samalla jotkin sääntöjen määräämät läpät vähentämään vesisumua. Katsokaa esimerkiksi Le Mans prototyyppejä sateella. Niiden vauhdit ja downforce on kuitenkin suhteellisen lähellä F1:ä, mutta näkyvyys on harvoin mikään merkittävä ongelma sateella. Vaikka diffuusori toki jonkin verran nostattaa vettä radan pinnasta, niin merkittävin tekijä vesisumuun on kumminkin renkaiden nostattama vesi. Jotkin hyvin simppelit katteet, jotka voi vain lyödä autoon kiinni mahdollistaisi kisaamisen kovemmassakin sateessa ja tälläisiä Belgian kaltaisia farsseja ei nähtäisi.
https://wtf1.com/post/the-fia-is-studyi ... ained-off/

Onks FIA käynyt lukemassa foorumia vai taasko joku on lähetellyt humalapäissään ehdotuksia? :D

Mut joo, jos joku fiksu ratkaisu saadaan joillekin sadeläpille, niin kyllähän se on ihan totaalinen gamechanger sadekisoille. Sit enää tarvis Pirelliltä sellaiset kumit, joilla vois ajaa.

Noi kaks muuta ehdotusta taasen on aivan paskoja suoraan sanoen. Kovemmat rangaistukset moottorirangaistuksista palauttaa vaan nää legendaariset 60 ruudun rangaistukset, mutta jos suorituskykyä on tarjolla sen verran, että voidaan yksi kisa uhrata ja 23 muussa pärjätä paremmin, niin se varmaan tehdään.

Samoin tuo DRS:n käyttöönotto kierroksen jälkeen. Ehkä turva-auto lähden jälkeen ihan toimiva, mutta mun mielestä nykyään on ongelmana, kun se DRS-juna muodostuu siinä kahden kierroksen jälkeen enkä oo kovin vakuuttunut, että homma olis mitenkään parempi, jos se muodostuisikin jo kierroksen jälkeen.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 56693
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja Jamppa » La Marras 19, 2022 14:42

Miksei tuosta moottorirangaistuksesta luovuta, kun on budjettikatto?

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 15803
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja superzeppo » La Marras 19, 2022 19:22

Voimayksikön komponenttirajoitukset veks, moottorikarttarajoitus veks, asfaltoidut turva-alueet veks, liian matalat kanttarit veks, yhden stopin kisat veks, Monaco veks, DRS veks, Stroll veks, 200kg painoa veks

Dino246
Prost
Viestit: 8444
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ti Marras 22, 2022 7:39

superzeppo kirjoitti:
La Marras 19, 2022 19:22
Voimayksikön komponenttirajoitukset veks, moottorikarttarajoitus veks, asfaltoidut turva-alueet veks, liian matalat kanttarit veks, yhden stopin kisat veks, Monaco veks, DRS veks, Stroll veks, 200kg painoa veks
Siinäpä se olennaisin :lol:

Ihan samaa mieltä kyllä koko tuosta listasta. Moottorirajoitus tuntuu kyllä ihan totaalisen turhalta kun eletään budjettikaton aikaa. Jos joku haluaa käyttää leijonanosan budjetistaan siihen että ostaa/valmistaa laivalastillisen moottoreita niin siinäpähän tekee, jostakin muusta se on sitten pois. Jokainen voi miettiä itse, mistä kulmasta lähtee asiaa lähestymään ja mihin haluaa budjettiaan painottaa. Näistä ylitiukoista moottorirajoituksista seuraa vain tämä ilmiö, että loppukaudesta tietyissä kisoissa vaihdetaan moottoreita ihan tarkoituksella, koska uudesta moottorista saatu hyöty on suurempi kuin siitä saatava rangaistus. Ei tue minusta millään tavalla sitä ajatusta, että moottoreita on rajoitettu säästösyistä. Tämä aiheuttaa vain katsojillekin turhaa sekaannusta, kun loppukauden kisoissa joutuu eri rangaistusten takia aika-ajon jälkeen tekemään jonkun excel-kaavion, että ymmärtää mikä on kisan lähtöjärjestys.

Asfaltoiduista turva-alueista olen jauhanut jo niin paljon että kukaan ei varmaan jaksa kuunnella. Tuo on kyllä myös sellainen asia joka aiheuttaa ihan turhaa sekaannusta, epäselviä tilanteita ja jatkuvaa rangaistusten ja tulosten veivaamista, ja on vielä kaiken lisäksi täysin itse aiheutettu ongelma. Nuo on kyllä toteutettavissa siten, että turvallisuuden ja kilpailun välille saadaan tehtyä hyvä kompromissi.

Ja tuo olisi minusta myös tärkeä muutos, että autot saataisiin pienemmiksi ja kevyemmiksi, koska ei noilla laiskanpulskeilla busseilla enää pysty ajamaan sillä tavalla kilpaa kuin autourheilun kuninkuusluokassa minun mielestäni pitäisi. Sinällään kilpailu ja ohitusten määrä kyllä lisääntyi viimeisimpien sääntömuutosten myötä, ja siinä suhteessa mentiin parempaan suuntaan, mutta nyt laji on mennyt liikaa siihen, että on vain yksi tapa ohittaa. Ja sitten kun nuo autot viet johonkin Monacon tyyppiselle radalle niin se on melkein sama kuin ajettaisiin ihan oikeilla busseilla kilpaa siellä.

Renkaat pitäisi myös saada paremmaksi, että ei aina olisi se tilanne että vain yksi rengas on kullekin radalle se ainoa toimiva vaihtoehto. Ja että välillä voidaan jollakin softilla vetää puoli kisaa ilman ongelmia ja sitten yhdellä stopilla maaliin. Pirellin saderenkaat on myös melkoista kuraa, ja vaihtoehtoina tuntuu olevankin yleensä se että jos on sellainen keli että saderengasta tarvitaan niin sessio keskeytetään punaisilla. Ja kun on taas vähän kuivunut niin saderengas on siihenkin väärä valinta ja kaikki laittaa alle interit.

Sen lisäisin vielä tuohon listaan, että 5-6 kisaa veks. Sen huomasi kyllä tälläkin kaudella, että ähky alkoi iskemään ja huomasi että etenkin kun mestaruus oli ratkennut niin ei jaksanut enää kaikkia kisoja katsoa. Kun muisti että tulevana viikonloppuna on kisaviikonloppu, niin innostuksen sijasta reaktio oli lähinnä "Ei helvetti, taasko siellä on joku kisa!?", mikä ei ole kovin hyvä juttu kun kuitenkin aktiivisesti lajia seuraavana itseäni pidän. Liika on liikaa.

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 15803
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ti Marras 22, 2022 20:16

Kattokaa läpällä yksi MotoGP kisa. Vaikka tämä, jonka itse katsoin tänään: YouTube - MotoGP™ Full Race | 2018 #CzechGP

21 kierrosta kuivalla kelillä. Ei kuulosta mielenkiintoiselta. Tyypit jopa säästelee renkaita alussa. Lopputulos aivan huikea vääntö.

Formuloihin pitäisi saada myös tommosta, että ajettaisiin kovaa ja tulee virheitä. Autojen koko ja paino on varmasti se suurin tekijä, mutta samoin DRS. Pötkötellään vaan imussa DRS-alueelle asti ja sitten ohi. Miettikää jos ois tommosta MotoGP tyyppistä äärirajoilla ajamista ja siihen lisäksi vielä stopit ja rengastaktiikat.

Avatar
tietäjä3000
Weltmeister
Viestit: 6362
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » To Marras 24, 2022 15:34

https://the-race.com/formula-1/f1-wheel ... 21-fiasco/

Noita lokasuojia haluttaisiin tuoda ja ensi kauden loppupuoliskolle, kun on noita korkeamman riskin sadekisoja edessä. Olisi kyllä hienoa, jos onnistuisi, sillä tämä nykyinen meno ei voi jatkua.

Toisaalta täytyy sanoa, että ei ole odotukset mitenkään turhan korkealla, sillä kuten tuossakin puhutaan, niin kehitystyössä ollaan nyt simuloitu aerodynaamisia vaikutuksia ja yritetty simuloida vesipisaroita. Toki se tulee selvittää, millaisia voimia noihin läppiin kohdistuu ja josko niillä on merkitystä johonkin kriittiseen aerodynamiikkaan, kuten jarrujen jäähdytykseen.

Tollanen kuraläppä kun ei kuitenkaan ole mitään hi-techiä, niin kyllä tuossa kehityksessä pitäis laittaa simulaattorit hyllylle ja mennä radalle kokeilemaan. F1-autolla nyt on toki vähän vaikea testata, mutta ihan F2-autoja löytyy jo pilvin pimein, millä voi kokeilla ja katsoa paljonko vaikuttaa vesipatsaaseen, kun läppää kasvatetaan pari senttiä. Sitten vaan nuijitaan sääntö läpi ja tuote on valmis. Sen verran tärkeä osa kuitenkin F1:lle, että jotain kehitysrahastoa varmaan saisi.

Pirelli taasen jatkaa kovan tekemisen linjaa. Kuulemma pitäisi renkaat suunnitella uusiksi, jos jatkossa ajetaan kovemmassa sateessa. Ihan terveisiä sinne Isolan akan pojalle, että ne renkaat saatte kyllä ihan joka tapauksessa suunnitella uusiksi ja sellaista veden paisumusta ei oo ollut sitten Nooan aikojen, että joku olisi vapaaehtoisesti nuo märänkelin renkaat alleen laittanut.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

BigBoss
Saunamajuri
Viestit: 11263
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja BigBoss » To Marras 24, 2022 20:02

tietäjä3000 kirjoitti:
To Marras 24, 2022 15:34
Tollanen kuraläppä kun ei kuitenkaan ole mitään hi-techiä, niin kyllä tuossa kehityksessä pitäis laittaa simulaattorit hyllylle ja mennä radalle kokeilemaan. F1-autolla nyt on toki vähän vaikea testata, mutta ihan F2-autoja löytyy jo pilvin pimein, millä voi kokeilla ja katsoa paljonko vaikuttaa vesipatsaaseen, kun läppää kasvatetaan pari senttiä. Sitten vaan nuijitaan sääntö läpi ja tuote on valmis. Sen verran tärkeä osa kuitenkin F1:lle, että jotain kehitysrahastoa varmaan saisi.
Täysin samaa mieltä. On tuo aika köppästä että näinkin yksinkertaista asiaa lähdetään ensimmäiseksi simuloimaan, mutta radalle ei voi eikä saa mennä testaamaan. Autona vois ihan hyvin olla joku vanhempi formula tai pikkuformula, siinähän heti nähtäisiin mitä se tekee vesipatsaalle. Mutta eiköhän tuo mene taas vaikeimman kautta, kuten yleensä on tapana.

Avatar
Osku90
Prost
Viestit: 8473
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja Osku90 » To Marras 24, 2022 21:49

Isolan kommentti oli kyllä vähintään erikoinen:

"If we are doing this to allow the cars to run in full wet condition, then we need to know in advance because we need to design the tyre according to the limit.

“At the moment they are not running in full wet conditions because of the visibility, so to be honest to have a monsoon tyre is not useful because they will never use it.

“If the idea is to have a device that is avoiding to have spray in the air and the visibility is much better so they are running in full wet conditions, we need this information to design tyres to cope with these conditions because the intermediate tyre is not a tyre for heavy rain conditions, the aquaplaning resistance of the intermediate is not designed for that.”

Toivottavasti tämä nyt onnistuu. Paljonko tuosta suihkusta tosiaan tulee diffuusorista ja paljonko renkaista; sitä ei kai oikein tiedetä.

Talvella ajetaan kuudet rengastestit, joista kolme saderenkailla. Oiskohan silloin myös lokarit kokeilussa.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
tietäjä3000
Weltmeister
Viestit: 6362
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Pe Marras 25, 2022 10:26

Osku90 kirjoitti:
To Marras 24, 2022 21:49
Isolan kommentti oli kyllä vähintään erikoinen:

"If we are doing this to allow the cars to run in full wet condition, then we need to know in advance because we need to design the tyre according to the limit.

“At the moment they are not running in full wet conditions because of the visibility, so to be honest to have a monsoon tyre is not useful because they will never use it.

“If the idea is to have a device that is avoiding to have spray in the air and the visibility is much better so they are running in full wet conditions, we need this information to design tyres to cope with these conditions because the intermediate tyre is not a tyre for heavy rain conditions, the aquaplaning resistance of the intermediate is not designed for that.”

Toivottavasti tämä nyt onnistuu. Paljonko tuosta suihkusta tosiaan tulee diffuusorista ja paljonko renkaista; sitä ei kai oikein tiedetä.

Talvella ajetaan kuudet rengastestit, joista kolme saderenkailla. Oiskohan silloin myös lokarit kokeilussa.
Tämä nyt ei ole oikein minkään arvoista insinööripohdintaa, mutta jos välikelin rengas poistaa 30 litraa vettä sekunnissa 300 km/h vauhdissa ja niitä renkaita on neljä kappaletta, niin suoran päässä renkaista nousisi 120 litraa sekunnissa per auto. Jos takarenkaista saisi puolet pois, niin puhuttaisiin 30 litraa sekunnissa vähemmän vettä taivaalle, joka on kyllä paljon, mutta jää sinne vielä ne etupyörät (joille tosin myös saa läpät) ja diffuusori. Olisinkohan joskus kuullut jonkun mihinkään perustumattoman hihavakion, että puolet tulisi diffuusorista. Täten en usko mihinkään ihmeparannukseen, mutta toisaalta jos se on kotiinpäin niin se on kotiinpäin.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 15803
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Pe Marras 25, 2022 10:47

Eikös se läppään nouseva vesi nosta autoa --> helpommin vesiliirtoon?

Avatar
tietäjä3000
Weltmeister
Viestit: 6362
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Pe Marras 25, 2022 11:43

superzeppo kirjoitti:
Pe Marras 25, 2022 10:47
Eikös se läppään nouseva vesi nosta autoa --> helpommin vesiliirtoon?
En olisi tuosta liian huolissani. Jos 30 litraa sekunnissa vettä sinkoutuu renkaan pinnalta 300 km/h läppään suoraan ylöspäin, niin suutinlain mukaan voima vastaisi 250 kg per rengas. Nykyautoissa kuitenkin aerodynamiikka painaa autoa rataan aika paljon voimakkaammin ja tuokin laskelma on ihan teoreettinen worst case-skenaario todellisuudessa puhutaan varmaankin lukemista, joita ei edes huomaa, sillä ei esim. omassa huomattavasti heikomman aerodynamiikan pösössä ole ollut ongelmia, että kuraläppään osuva vesi aiheuttaisi merkittävää nostetta.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 15803
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Pe Marras 25, 2022 19:57

tietäjä3000 kirjoitti:
Pe Marras 25, 2022 11:43
superzeppo kirjoitti:
Pe Marras 25, 2022 10:47
Eikös se läppään nouseva vesi nosta autoa --> helpommin vesiliirtoon?
En olisi tuosta liian huolissani. Jos 30 litraa sekunnissa vettä sinkoutuu renkaan pinnalta 300 km/h läppään suoraan ylöspäin, niin suutinlain mukaan voima vastaisi 250 kg per rengas. Nykyautoissa kuitenkin aerodynamiikka painaa autoa rataan aika paljon voimakkaammin ja tuokin laskelma on ihan teoreettinen worst case-skenaario todellisuudessa puhutaan varmaankin lukemista, joita ei edes huomaa, sillä ei esim. omassa huomattavasti heikomman aerodynamiikan pösössä ole ollut ongelmia, että kuraläppään osuva vesi aiheuttaisi merkittävää nostetta.
Alright, en ees ajatellut normiauton näkökulmasta. Eipä sekään veden päälle nouse sen lokasuojan takia.

uuci
GP-voittaja
Viestit: 2146
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja uuci » Su Marras 27, 2022 10:11

Juuri päättyneellä kaudellahan eturenkaiden ylle tuli "lokasuojat", joten jos takarenkaiden taakse saataisiin jonkinlainen läppä tai "lokasuoja", niin ei se olisi pahitteeksi, vaikka siitä tulisi ihan pysyvä ratkaisu.

Avatar
tietäjä3000
Weltmeister
Viestit: 6362
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ma Marras 28, 2022 11:42

uuci kirjoitti:
Su Marras 27, 2022 10:11
Juuri päättyneellä kaudellahan eturenkaiden ylle tuli "lokasuojat", joten jos takarenkaiden taakse saataisiin jonkinlainen läppä tai "lokasuoja", niin ei se olisi pahitteeksi, vaikka siitä tulisi ihan pysyvä ratkaisu.
Itse en oikein lämpene ajatukselle pysyvistä lokareista ihan esteettisistä syistä. Formulat ovat kuitenkin avopyöräisiä, joten mielestäni parempi pitää ne sellaisena. Toki takarenkaalle voisi miettiä, jotain vastaavaa kuin eturenkaille, mikäli sillä saavutetaan jotain hyötyä esimerkiksi seuraamiseen, mutta enää ei pidä mennä takaisin siihen viime vuosikymmenen vaihteen tilanteeseen, kun autoista tehtiin tarkoituksella rumia joidenkin paperille jääneiden ominaisuuksien toivossa, kuten 2009 ja 2014 sääntömuutosten myötä kävi.

Toki itse olen formuloiden suhteen jonkin verran konservatiivinen ja Haloakin vastustin avoimen ohjaamon DNA:han vedoten, mutta ei se ole loppujen lopuksi muuttanut lajia kuin turvallisempaan suuntaan.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Vastaa Viestiin