Kauden 2023 ennakointi (ennustukset, odotukset ja kiinnostuksen kohteet)

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 56804
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Kauden 2023 ennakointi (ennustukset, odotukset ja kiinnostuksen kohteet)

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Pe Tammi 20, 2023 22:49

Testejä ei vielä ole ajettu, mutta sana on vapaa.

BigBoss
Saunamajuri
Viestit: 11297
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kauden 2023 ennakointi (ennustukset, odotukset ja kiinnostuksen kohteet)

Viesti Kirjoittaja BigBoss » Su Tammi 22, 2023 11:31

Ehkä tulevan kauden kiinnostavin seurattava kaksikko on Russell ja Hamilton. Hamilton oli edellisen kauden jälkimmäisellä puoliskolla usein niskan päällä, mutta Russell oli läpi kauden erittäin hyvä eikä näyttänyt oikein mitään suuria heikkouksia. Russell on nyt vuoden kokeneempi, itsevarmempi, oletettavasti vähän parempi ja tallikin on tutumpi. Kehityskäyrä todennäköisesti näyttää yläviistoon, kun Hamiltonin urakäyrä alkaa väistämättäkin jossain kohtaa näyttämään alaviistoon. Jos auto on välivuoden jälkeen taas sitä tasoa, että sillä ajetaan mestaruudesta niin Mersulla voi olla käsissään ongelma, jos ja kun miehet syö toisiltaan pisteitä. Se sataa suoraan Red Bullin ja Ferrarin laariin, joissa on käytännössä selkeä ykköshevonen, jos jotain yllättävää ei tapahdu.

Mitä muut on mieltä, kuinka Mersun sisäisessä taistelussa käy? Voittaako toinen jopa mestaruuden? Tällä hetkellä on fiilis, että jos auto on riittävän hyvä niin Russell voi ajaa jopa mestaruudesta ja Hamilton on tulevalla kaudella ison haasteen edessä.

Autere93
Varakuljettaja
Viestit: 410
Liittynyt: Su Syys 13, 2020 19:10

Re: Kauden 2023 ennakointi (ennustukset, odotukset ja kiinnostuksen kohteet)

Viesti Kirjoittaja Autere93 » Ti Tammi 24, 2023 18:38

Hyvin vaikea on mitään veikata, mutta koska testejä on nyt niin vähän, niin iso pelko on siitä että voimasuhteet ei paljon muutu. Ja mestaruus ratkesi melko nopeasti viime kaudella, niin Red Bull ehti keskittyä myös tämän vuoden autoon hyvissä ajoin. Eli Red Bullilla on edelleen paras kalusto ja Ferrari sekä Mersu tulee melko tasoissa perässä. Unelma kuitenkin olisi jos nämä kolme tiimiä olisi heti alusta asti tasaväkisiä ja McLaren tai Alpine olisi heti perässä kiinni kärkkymässä.

Tämä olisi upea skenaario olisi mahdollista nähdä taas samanlainen kausi kuin 2010 kaudella. Jolloin oli myös kolme tiimiä melko tasaväkisesti taistelussa ja finaalissa kaikki kolme myös taisteli kuljettajan tittelistä.

Kamui Button
Ykköskuski
Viestit: 1346
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 21:19

Re: Kauden 2023 ennakointi (ennustukset, odotukset ja kiinnostuksen kohteet)

Viesti Kirjoittaja Kamui Button » Ke Tammi 25, 2023 8:41

Eikös RB:ltä vähennetty kuluvan vuoden tuulitunneliaikaa, tällä luulisi olevan jonkinlainen vaikutus kauden kehitystyöhön. RB:n olisi oltava heti kauden alussa kärkitahdissa, kun kauden aikana kiriminen on normaalista vaikeampaa. Vastaavasti tämä parantaisi Mersun ja Ferrarin mahdollisuuksia kehittyä jopa pieneltä takamatkalta ohi.

Kauden alkuun mielenkiintoista nähdä, että millaisia poikkeavia ratkaisuja nähdään ja miten ne toimivat. Onko esimerkiksi Mersun ponttoonitonta ratkaisua pyritty kopioimaan, tai jatkaako edes Mersu ponttoonittomana?

Avatar
tietäjä3000
Weltmeister
Viestit: 6464
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Kauden 2023 ennakointi (ennustukset, odotukset ja kiinnostuksen kohteet)

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » La Tammi 28, 2023 15:36

Minusta on ihan hyvät lähtökohdat kauteen ja nyt tullaan näkemään jo hieman sääntöuudististen vaikutusta, mitä tulee voimasuhteisiin. Budjettikatto ja tuulitunnelirajoitukset väkisinkin tulee tasoittamaan pakkaa.

Kärjessä tilanne on minusta se, että Red Bull tulee olemaan siellä, mutta kysymys kuuluu tuleeko Ferrari ja/tai Mercedes myös olemaan siellä? Maranellosta kuuluu taas vaihteeksi tarinoita, että tunnelma simulaattorissa on kuin Imolassa aikoinaan, kun F2004:llä ajettiin ensikierroksia. Moottoristakin on jäädytyksestä huolimatta löydetty 30 hummaa lisää. Nämä nyt ovat toki Ferrarin kohdalla joka talvisia huhuja ja oma tuntuma on oikeastaan se, mitä kovempia juttuja Italiasta kuuluu, sitä pahemmin Ferrari floppaa, kuten 2019. Nyt heillä on kuitenkin taas vähän rakennusvaihe käsillä, kun Vasseur tuli Binotton paikalle ja onko heillä vieläkään teknistä päällikköä? Toisaalta Ferrari kärsi kenties eniten tuosta kesken kautta tulleesta sääntöuudistuksesta pomppimiseen liittyen, joten varmasti heillä on eniten potentiaalia parantaa autoaan.

Mercedeksellä on myös mielenkiintoinen tilanne viime kauden floppauksen jälkeen. Varmasti on kova nälkä ja kaksi kovaa kuljettajaa, mutta mikä on auton iskukyky? Kuvia auton rungosta ollaan nähty penkinsovitusten yhteydessä ja jotkin asiantuntijat ovat sitä mieltä, että Mercedes tulee pysymään tuossa ponttoonittomassa ratkaisussaan myös tulevan kauden, mutta toisaalta se voi olla myös bluffia. Itse en usko, että tuolla viime kautisella filosofialla kyettäisiin mestaruus voittamaan kuin vain Vettelin kärkeen ja karkuun-tyylillä, sillä viime kaudellakin nähtiin, ettei autolla pystynyt ohittamaan tai vastaavasti puolustamaan. Joka tapauksessa yksi kauden mielenkiintoisemmista tarinoista tullaan käymään Hamiltonin ja Russellin välillä. Itse uskon, että tuleva kausi sanelee myös Hamiltonin uran jatkon.

Red Bull eittämättä lähtee kauteen suosikkina, sillä en usko heidän talven aikana putoavan Ferrarin tai Mercedeksen taakse huomioiden viime kaudelta jäänyt etumatka. Toisaalta Red Bullilla on merkittävästi vähemmän tuulitunneli ja CFD-aikaa käytössä kuin kilpailijoilla, joka tulee väkisinkin näkymään kauden mittaan. Toisaalta Red Bull on historiallisesti ollut paras kehittämään autoaan kesken kauden. Toisaalta on myös sanottava, että vaikka moottorikehitys onkin "jäädytetty", niin ei tuo Hondan lähtö voi olla vaikuttamatta voimayksikön suorituskykyyn, joten Ferrari ja Mercedes pääsevät sillä saralla lähemmäksi.

Keskikastista en odota kenenkään nousevan haastamaan kärkeä, mutta Aston Martinin oletan nousevan Mclarenin ja Alpinen rinnalle. Kuitenkin nämä pääsevät lähemmäs kärkeä, jonka takia kärki joutuu miettimään taktiikkaansa enemmän keskikastin rataposition ehdoilla. Kolmen kärjen ulkopuolelle menee kaksi podiumia.

AlphaTauri ja Haas ovat seuraavina keskikastissa ja Alfa Romeo ja Williams viimeisinä. Etenkin Alfa Romeo kärsii siirtymäajasta ennen Audia ja Vasseurin lähdettyä myös operatiivinen toiminta on ajoittain hakusessa.

Verstappen voittaa maailmanmestaruuden olemalla läpi kauden hyvä ja minimoimalla huonot kilpailut. Tallimestaruudesta käydään kolmen kauppa, lopulta Mercedes voittaa. Keskikastissa Piastri kehittyy kauden aikana ja on lopulta Norrisin vauhdissa ja tämän ansiosta 4. sija. Gasly ja Ocon eivät aiheuta mitään suurta draamaa Alpinella ja Aston Martinilla Alonso mankeloi Strollin tylysti. Zhou ja Tsunoda saavat lähteä kauden päätteeksi. Sargeant on parempi kuin Latifi, mutta Albon peittoaa rumin lukemin.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Vastaa Viestiin