Lajin nykytila

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

Lajin nykytila

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Ti Elo 19, 2014 18:26

Max Verstappenin sopimus sai minut miettimään sarjan nykytilaa, ja onko sarjasta tullut kuskeille liian helppoa.

Listataan tähän hieman syitä.
1. Asfaltoidut turva-alueet:
Nykyään kuljettajilta ei vaadita samanlaista varmuutta kuin ennen vanhaan. Nuori kuljettaja voi olla hyvinkin nopea, mutta erittäin virhealtis. Ennen virheetön ajo oli pakollista, sillä edes opetellessa niitä ei sopinut tehdä sillä treenit päättyivät helposti siihen, jos auto lipesi vähänkään.
2. Telemetria:
Kaiken, mitä auto tekee, voi nykyään nähdä telemetriasta ja tusina ammattitaitoisia insinöörejä johtaa auton säätämistä. Kuljettajan ei tarvitse antaa muuta kuin mielipiteensä ajettavuudesta, kun taas ennen ainoa tieto, mitä autosta saatiin oli renkaiden ulkonäkö ja lämpötila.
3. Hitaat autot:
Formulat ovat nykyään jopa yli 4s/kierros hitaampia kuin ennen. Ja kun teho/pito-suhde on pienentynyt ei autolla ajoon tarvita enää rauhallisuutta tai malttia, vaan sitä voi paiskoa läpi radan kuin hullu, sillä suoravauhti ei kärsi yhtä paljon, vaikka autoa ajaisikin ylikovaa.

Ensimmäiseen ongelmaan on hankala saada ratkaisua, sillä suurinta osaa radoista käyttää myös ratamoottoripyörät ja heille asfaltoidut turva-alueet luovat paljon turvallisemmat olosuhteet.
Toisen ongelman ratkaisu on helpompi, mutta ristiriitainen. Mielestäni kierrosluku-, nopeus- ja gps-telemetria kuuluvat moottoriurheiluun, mutta kaikki ratin kääntökulmaa, renkaiden pyörimisnopeuksia yms. mittaavat voitaisiin karsia pois. Ristiriitaisuus tulee siinä, että olen modernin teknologian kannattaja, mutta mielestäni formulat saisivat olla enemmän kuskikohtaista urheilua.
Kolmas ongelma onkin helpporatkaistava. Bensarajoitukset pois ja lisää painetta pönttöön. 1000hp moottori sopisi F1-autoon kuin nyrkki silmään.

Kertokaa muutkin, mitä mieltä olette lajin nykytilasta yleisesti. Mikä mättää ja mitä pitäisi tehdä toisin?
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Lajin nykytila

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Elo 19, 2014 19:13

Vaikea tuohon on sanoa mitään ehdotonta. Ajatkin ovat muuttuneet, niin vanhat jutut ei välttämättä toimisi enään. Katsojat vois ottaa ne eri tavalla mitä ennen.

Mutta pääsääntöisesti oon sitä mieltä, että kuskin merkitys pitäisi olla enemmän. Näin pitikin olla tänä vuonna, mutta ei oikein siltä aina vaikuta.

Nykyään autoa pystyy säätelemään vaikka miten kuskin mieltymysten mukaisesti. Insinöörit tietää missä menee vikaan ja autoa säädetään tietokoneella. Se onkin ihan totta, että sama se kuka sitä autoa ajaa harjoituksissa, kun talli hakee vain sitä dataa. Toki kuski tarvii sen oman tuntuman rataan.

Kuskin ei tarvi juurikaan mukautua ajotyylinsä kanssa sen radan ominaisuuksiin, vaan se tehdään autoon.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lajin nykytila

ViestiKirjoittaja IceMan » Su Elo 24, 2014 10:11

Kyseessä on kuitenkin Formula 1. Tuon numeron pitäisi kertoa, että siellä ajaa parhaat ja kovimmat kuskit! Mutta nykyään joku Caterhamin F1-auto on melkein yhtä nopea kuin GP2 -auto. Ja kyllähän nämä alaluokat kertovat, kuinka helppoa tuon F1-auton ajaminen on nykyää, koska GP3:sta hypätään suoraan F1-autoon. Skipataan GP2 -luokka kokonaan. Tämä on ollut trendi nyt pari vuotta.

Hieno tilaisuus Maxille, en tiedä kuinka hyvä hän on, mutta kaikki ovat kehuneet häntä ja sai paikan Toro Rossolta, joten tuskin mikään tusinakuski on. Mutta jos mietitään...17 vuotias F1 auton ratissa. Se todellakin kertoo, vaikka kyseessä olisi ainutlaatuinen huippukuski, tulevaisuuden lupaus, mutta kyllä se todellakin kertoo nykyajan tilanteesta. Jos mennään vuosia taaksepäi, kun Schumacher, Räikkönen, Alonso....ajoivat 2004-2005 (esim.) jossain Monacon kaduilla. Minulle tuli mieleen ''ei hemmetti noilla jätkillä on todellakin munaa!''. Ne autot näkyivät jopa tv-kuvissa nopeilta!

Ymmärrän, että turvallisuus on tärkeintä, mutta nykyään, kun tehdään joku muutos Formuloissa,on aina syynä turvallisuus. Pitääkö muka koko ajan kaikkea muuttaa turvalliseksi? Uskon, että sitä sanaa käytetään liiankin turhaan, kun muutetaan sääntöjä. Kuskit tietävät riskit, he tietävät, että he voivat menettää hengen radalla...ja uskon, että se on yksi syy, miksi he ajavat tuolla.
Avatar
IceMan
Monacon voittaja
 
Viestit: 4500
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 19:19

Re: Lajin nykytila

ViestiKirjoittaja superzeppo » Su Elo 24, 2014 10:36

Tähän ketjuun varmaan sopii keskeneräinen teokseni foorumin kesäkisaan. Se jäi kesken ja on hiomista vailla, mutta suurin piirtein tältä laji näyttäisi, jos minä saisin päättää:

Formula ykkösten maailmanmestaruussarja 2016 -->

Sääntömuutokset tulevat voimaan kauden 2016 alusta. Tapahtumat saivat alkunsa, kun joukko asiantuntijoita syrjäytti Herra Ecclestonen ja suunnitteli itse sopivat säännöt pakottaen ne läpi FIA:n kokouksessa. Asiantuntijaryhmään kuuluu kaikkien alojen asiantuntijoita sekä tietysti katsojia. Myös yksi vihreitä äänestävä otettiin mukaan pitkän neuvottelun jälkeen.

Ryhmän luomat säännöt:
Tekniset säännöt:

Runko: Leveys max 1800mm, korkeus max 950mm, minimipaino 700kg, etusiiven leveys max 1650mm ja takasiiven leveys max 1000mm.

Moottori: 2,8l 90° V10 18000rpm maksimiteho 850hv, kisassa 800 maksimivääntö 400Nm (valvotaan FIA:n sensorein) ja ERS 100hv

ERS: Kilpailun aikana kuljettaja saa käyttää rajoitetun määrän polttoainetta. Tämä määrä sidotaan siihen, että kuljettajan täytyisi ajaa keskimäärin 20 sekuntia kierroksella käyttäen ERS:n 100 hevosvoimaa vähentäen näin polttomoottorin kulutusta. Hetkellistä polttoainevirtausta ei valvota. Aika-ajossa ERS on käytössä yhdessä 850hv moottorin kanssa maksimissaan 10 sekunnin ajan.

Renkaat: Valmistajaa ei varmistettu. Valmistaja valitaan seuraavin perustein: Aiheuttaa mahdollisimman vähän kuminmurua ajolinjan ulkopuolelle, aiheuttaa mahdollisimman vähän lisää pitoa ajolinjalle, jokaiseen kisaan saadaan seokset, joilla 2 ja 3 stoppia ovat lähes yhtä nopeat taktiikat. Lisäksi aika-ajorengas, joka kestää 1-2 aikakierrosta. Vanteen halkaisija 18", renkaan leveys edessä 265mm ja takana 325mm, renkaan halkaisija 660mm.

Renkaiden määrät:

Kisa: 3x kova, 3x pehmeä, 3x välikeli ja 3x monsuuni,

Aika-ajo: 12x aika-ajorengas, 1x pehmeä, 2x välikeli, 2x monsuuni,

Harjoitukset : Kaikissa 2x välikeli ja 2x monsuuni, 1. harjoituksessa: 2x kova ja 1x pehmeä, 2. harjoituksessa: 1x kova, 2x pehmeä ja 1 aika-ajorengas, 3. harjoituksessa: 1x kova, 1x pehmeä ja 5x aika-ajorengas

Torstain testit: tallin tilaama määrä haluttuja renkaita +mahdolliset rengasvalmistajan testirenkaat, joilla ajettava pyydetty määrä kierroksia, ellei keli tai todistettava tekninen vika estä sitä.

Aerodynamiikka: Etu- ja takasiivelle määrättyjä sijainteja sekä standardoituja kameroita lukuun ottamatta downforcea aiheuttavat siivet ja härpäkkeet ovat kielletty.


Aerodynamiikka-osa jäi kesken ja mainitut torstain testit olivat konsepti, jossa tallit saavat testata vara- ja testikuljettajien voimin muutaman tunnin. Tätä ei järjestettäisi vaarallisimmilla radoilla, kuten Monacossa.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14091
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lajin nykytila

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ma Heinä 06, 2015 20:24

F1-tallipomot samaa mieltä: Juuri tätä kaivattiin

F1-tallien pomot olivat tyytyväisiä, kun Britannian gp tarjosi kunnon viihdettä. Loistava kilpailu osui oikeaan saumaan, kun laji on saanut lokaa niskaansa.

"Kriisi ohi?", Mercedeksen urheilujohtaja Toto Wolff sanoi kieli poskessa kisan jälkeen. Silverstonessa lehterit täyttyivät 140 000 katsojasta ja kilpailu oli viihdettä parhaimmillaan.

– Joskus asiat vain sattuvat oikeaan aikaan. Yleisö oli loistava ja kisassa oli kaikki mielenkiintoisen kilpailun ainesosat. Williamsit menivät kuin nuolet, me emme päässeet ohitse, sitten tuli oikeita ratkaisuja, oikea sade oikeaan aikaan ja oikea voittaja, Wolff sanoi.

Oikealla voittajalla oli hänelle kaksi merkitystä: tärkeimpänä oman tallin Lewis Hamilton, mutta lähes yhtä tärkeänä kotiyleisön suosikki. Wolffin mielestä F1 ei ole ollut tällä kaudella yhtä tylsää, kuin puheet väittävät. Hän kuitenkin tietää, että yksi kisa ei muuta mitään.

– Meidän pitää tehdä töitä sen eteen, miten parannamme koko ajan, että vakuutamme kriitikot, että tämä on upea laji. Sen teimme täällä, hän sanoi.

Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner sanoi, että juuri kisaamista F1 kaipasi.

– Kisa oli fantastinen. Siinä oli vähän kaikkea. Williamsit ottivat hyvän lähdön, mikä lisäsi yhden ulottuvuuden. Nyt neljä autoa lähti karkuun. Oli mahtavaa, että esitimme hyvän kisan tällaiselle yleisölle. Sitä meidän pitää jatkaa, Horner sanoi.

Tällä hetkellä F1-sarjassa mietitään kuumeisesti uudistuksia ja sääntömuutoksia, joilla lajia saadaan kiinnostavammaksi ja paremmaksi. Williamsin apulaistallipäällikön Claire Williamsin mielestä tärkeintä on lajin elvyttäminen.

– Silti pitää muistaa, tämä viikonloppu osoitti että F1 on ilmiömäinen laji, Williams sanoi.

Lähde: motorsport.com

MTV
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14091
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna


Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa