F1-talouskriisi

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

F1-talouskriisi

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ti Marras 11, 2014 20:55

F1 on ajautunut tai vähintäänkin ajautumassa kriisiin. Caterham ja Marussia ovat jo ajautuneet selvitystilaan ja alemman keskikastin tiimit ovat uhkailleet boikotilla. Asioista on keskusteltu, eikä mitään ole päätetty. Ecclestone jopa haukkui V6 koneet ja sanoi yrittävänsä saada V8 koneet takaisin ensi kaudeksi. Kaikki on kiinni rahasta, raha vaikuttaa kaikkiin päätöksiin ja muutoksiin ja nyt raha on tiukalla usealla tallilla. Samaan aikaan Red Bull käytti 2014 kaudella ennätysmäärän rahaa, eikä Mercedes tai Ferrarikaan ainakaan pienentäneet budjettia viime kaudesta.

Tässä ketjussa pohditaan F1:n tulevaisuutta tämän kriisin aikana ja sen jälkeen. Aihetta koskevat uutiset laitetaan tästä eteenpäin tähän ketjuun, eikä levitellä ympäriinsä eri kuskien ja tallien ketjuihin.

Mitä mieltä olet. Millä tästä kriisistä päästään yli?
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14093
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: F1-talouskriisi

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Ti Marras 11, 2014 21:11

V8-moottoreilla ei ainakaan päästä yhtään mihinkään. Valmistajat panostivat suuren rahan nykyisiin V6:siin, joten niillä mennään ja hyvä niin, formula ykkösten kuuluukin edustaa teknologian huippua.

Nykyiselle talouskriisille ei mahda mitään. Koko perustuslaki eli concore-sopimus tulisi uusia. Nykyinen rahanjakosysteemi on aivan läpimätä. Ikävä kyllä se ei sovi isoille talleille. Sarjan tulisi siirtyä nykypäivään ja ruveta käyttämään sosiaalista mediaa hyödykseen, jotta kiinnostus lajiin nousee.

Näkisin, että jatkossa tullaan näkemään asiakastalleja. Kolmosautoilla voi kattaa osan ruudukosta, mutta pitkällä tähtäimellä se ei toimi, sillä jos vielä edes 2 tallia kaatuu pitäisi jokaisen paitsi yhden tallin ajattaa kolmea auto. Täten asiakastallit olisi ainoa ratkaisu. Eihän se ideaalista olisi, muttei mikään katastrofi. Moottoriurheilussa on monissa muissakin lajeissa asiakastalleja ja niin on ollut ykkösissäkin aiemmin.

Tämä on niin laaja aihe, ettei yhdeltä istumalta jaksa ottaa kantaa joka asiaan, jokaisesta näkökulmasta, joten itseltäni tulee vielä lisää mielipiteitä ja ajatuksia asiasta myöhemmin.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 2008
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1-talouskriisi

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ti Marras 11, 2014 21:15

tietäjä3000 kirjoitti:Tämä on niin laaja aihe, ettei yhdeltä istumalta jaksa ottaa kantaa joka asiaan, jokaisesta näkökulmasta, joten itseltäni tulee vielä lisää mielipiteitä ja ajatuksia asiasta myöhemmin.

Tarkoitus onkin ottaa kantaa sitä mukaa kun uutisia ja huhuja ilmaantuu. Loin ketjun, jotta tämän aiheen keskustelu saataisiin yhden ketjun alle, eikä ympäriinsä eri kuskien ja tallien yms. ketjuihin.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14093
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: F1-talouskriisi

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Ti Marras 11, 2014 21:30

superzeppo kirjoitti:
tietäjä3000 kirjoitti:Tämä on niin laaja aihe, ettei yhdeltä istumalta jaksa ottaa kantaa joka asiaan, jokaisesta näkökulmasta, joten itseltäni tulee vielä lisää mielipiteitä ja ajatuksia asiasta myöhemmin.

Tarkoitus onkin ottaa kantaa sitä mukaa kun uutisia ja huhuja ilmaantuu. Loin ketjun, jotta tämän aiheen keskustelu saataisiin yhden ketjun alle, eikä ympäriinsä eri kuskien ja tallien yms. ketjuihin.

Tarkoitin, että on jo tällä hetkellä mielessä ajatuksia, mutta pää on jotenkin ihan jumissa, ettei niitä saa purettua näytölle.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 2008
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1-talouskriisi

ViestiKirjoittaja DHill » Ke Marras 12, 2014 10:56

Tässä on Kaidon postaama linkki rahanjakoon (2013):
Formula1 todellinen rahanjako

https://joesaward.files.wordpress.com/2 ... tures3.jpg


Ensimmäisenä siinä pistää silmään 11. sijoittunut Marussia, joka sai 10M$ kun kymmenes sai n 60M$. Ei tarvitse ihmetellä sitä miksi Marussia on konkurssissa. Onko ollut ajatus että kymmentä tallia enempää ei edes haluta mukaan?

Toinen ihmeellisyys on ajajien väliset massiiviset erot palkoissa. Miksi huipuille maksetaan jopa 50M$ kun suuri joukko samanaikaisesti maksaa päästäkseen ajamaan? Jotenkin palkkoja tulisi rajoittaa niin kuin on tehty NHL:ssäkin, vaikka Amerikassa suhtaudutaan kielteisesti kilpailunrajoituksiin.
DHill
Maksukuski
 
Viestit: 624
Liittynyt: Su Kesä 30, 2013 19:10

Re: F1-talouskriisi

ViestiKirjoittaja Kaido » Ke Marras 12, 2014 14:17

DHill kirjoitti:Tässä on Kaidon postaama linkki rahanjakoon (2013):
Formula1 todellinen rahanjako

https://joesaward.files.wordpress.com/2 ... tures3.jpg


Ensimmäisenä siinä pistää silmään 11. sijoittunut Marussia, joka sai 10M$ kun kymmenes sai n 60M$. Ei tarvitse ihmetellä sitä miksi Marussia on konkurssissa. Onko ollut ajatus että kymmentä tallia enempää ei edes haluta mukaan?

Toinen ihmeellisyys on ajajien väliset massiiviset erot palkoissa. Miksi huipuille maksetaan jopa 50M$ kun suuri joukko samanaikaisesti maksaa päästäkseen ajamaan? Jotenkin palkkoja tulisi rajoittaa niin kuin on tehty NHL:ssäkin, vaikka Amerikassa suhtaudutaan kielteisesti kilpailunrajoituksiin.


Tässä toimiva linkki rahanjakoon

On tuossa rahanjaossa aika monta epäkohtaa jotka osuvat silmään.

- Esim Ecclestone vie koko 1.800M$ potista 36,1%
- Ferrari, RBR ja McLaren saavat tupla bonuksen MM-sarjasta
- Ferrarin saama Ferrari-lisä aivan kohtuuton
- Myös Mersun ja Williamsin historia-lisä suuri verrattuna tallien saamaan yhteiseen korvaukseen

Tällä hetkellä keskikastin tallin pyörittäminen maksaa noin 120M$/kausi joten ei ihme, että keskikastin tallit uhkaavat jo boikotilla jos eivät saa isompaa siivua potista.

Spoiler:
A letter written to Todt by Caterham, Marussia, Sauber and Force India, a copy of which has been seen by AUTOSPORT, laid bare just how expensive F1 was. It provided an example of what a midfield team was now spending - excluding driver salaries, building leases, hospitality, marketing and media. Bigger teams are spending more, in some cases much more, while F1's minnows Caterham and Marussia have been trying to get by on much less.

The breakdown for an average team went as follows:

Hybrid power system: $28 million
Gearbox and hydraulics: $5 million
Fuel and lubricants: $1.5 million
Tyres: $1.8 million
Electronics: $1.95 million
IT: $3 million
Salaries: $20 million
Travel and trackside facilities: $12 million
Chassis production/manufacturing: $20 million
Windtunnel/CFD facilities: $18.5 million
Utilities and factory maintenance: $2 million
HR and professional services: $1.5 million
Freight: $5 million
TOTAL: $120.25 million
Avatar
Kaido
GP-voittaja
 
Viestit: 2279
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 15:31
Paikkakunta: Tallinn

Re: F1-talouskriisi

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Marras 12, 2014 20:25

Ecclestone piristäisi F1-sarjaa terästetyillä GP2-autoilla

Formula ykkösten MM-sarjan nokkamies Bernie Ecclestone on esitellyt Autosportin mukaan gp-sarjan pikkutalleille ajatusta kahden kastin F1-sarjasta.

Ideassa F1-sarja koostuisi viidestä itse autonsa valmistavasta tallista, ja lisäksi mukana olisi talleja, jotka ajattaisivat kuljettajia niin sanotuilla SuperGP2-autoilla.

Force India -tallin johtoon kuuluva Bob Fernley kertoo, että ideassa on kyse hieman terästetyllä GP2-sarjan koneilla liikkuvista autoista, jotka moottorin tapaan tulisivat talleille yhdeltä valmistajalta.

– Näyttää siltä, että heidän (omistajien) mielestä parasta tapa jatkaa tulevaisuudessa olisi sarja, jossa on viisi autonvalmistajatiimiä ja viisi asiakastallia, Fernley sanoo.

Turun Sanomat, Lontoo

STT


Jaa, että tälläinen ajatus on nyt ilmassa.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44549
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1-talouskriisi

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ke Marras 12, 2014 20:30

Jamppa kirjoitti:
Ecclestone piristäisi F1-sarjaa terästetyillä GP2-autoilla


Jaa, että tälläinen ajatus on nyt ilmassa.

Ei tuo kaikkein huonoin ehdotus ole. Itse asiassa melko hyväkin. Takaisi yksityistallien paikat ja autot olisivat halvempia --> maksukuskit pois.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14093
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: F1-talouskriisi

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Marras 12, 2014 20:35

superzeppo kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:
Ecclestone piristäisi F1-sarjaa terästetyillä GP2-autoilla


Jaa, että tälläinen ajatus on nyt ilmassa.

Ei tuo kaikkein huonoin ehdotus ole. Itse asiassa melko hyväkin. Takaisi yksityistallien paikat ja autot olisivat halvempia --> maksukuskit pois.


Itse en tykkää tuollaisista sarjoista missä on samassa kisassa kaksi eri sarjaa. Toki nuo "GP2 superautot" vois olla suorituskyvyssä lähempänä kärkeä mitä nyt noi häntäpäässä ajelevat.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44549
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1-talouskriisi

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ke Marras 12, 2014 20:47

Jamppa kirjoitti:
superzeppo kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:
Ecclestone piristäisi F1-sarjaa terästetyillä GP2-autoilla


Jaa, että tälläinen ajatus on nyt ilmassa.

Ei tuo kaikkein huonoin ehdotus ole. Itse asiassa melko hyväkin. Takaisi yksityistallien paikat ja autot olisivat halvempia --> maksukuskit pois.


Itse en tykkää tuollaisista sarjoista missä on samassa kisassa kaksi eri sarjaa. Toki nuo "GP2 superautot" vois olla suorituskyvyssä lähempänä kärkeä mitä nyt noi häntäpäässä ajelevat.

Todellakin. Eikös GP2 ollut jo Monacossa nopeampi, kuin hitaimmat F1:t. Ja koska jotain on kuitenkin pakko tehdä, tämä kuulostaisi aika hyvältä verrattuna esim. V8 takaisinottamiseen tai 14-16 auton lähtöruudukkoon.

Samalla saataisiin Ecclestonen haluama volumen korotus, kun 4.0l V8:sta otetaan vähän lisää kiekkaa ja tehoa, kuin normi GP2:ssa.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14093
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: F1-talouskriisi

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Ke Marras 12, 2014 23:19

superzeppo kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:
superzeppo kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:
Ecclestone piristäisi F1-sarjaa terästetyillä GP2-autoilla


Jaa, että tälläinen ajatus on nyt ilmassa.

Ei tuo kaikkein huonoin ehdotus ole. Itse asiassa melko hyväkin. Takaisi yksityistallien paikat ja autot olisivat halvempia --> maksukuskit pois.


Itse en tykkää tuollaisista sarjoista missä on samassa kisassa kaksi eri sarjaa. Toki nuo "GP2 superautot" vois olla suorituskyvyssä lähempänä kärkeä mitä nyt noi häntäpäässä ajelevat.

Todellakin. Eikös GP2 ollut jo Monacossa nopeampi, kuin hitaimmat F1:t. Ja koska jotain on kuitenkin pakko tehdä, tämä kuulostaisi aika hyvältä verrattuna esim. V8 takaisinottamiseen tai 14-16 auton lähtöruudukkoon.

Samalla saataisiin Ecclestonen haluama volumen korotus, kun 4.0l V8:sta otetaan vähän lisää kiekkaa ja tehoa, kuin normi GP2:ssa.

Oma mielipiteeni on ehdoton ei näihin "SuperGP2" autoihin. Minun mielestäni kaikilla samassa luokassa ajavilla autoilla pitää olla sama luokitus. En pidä ajatuksesta, että samaan aikaan rataa kiertää 1.6l V6:a ja 4,0l V8:a. Siitä tulisi varmaan vain enemmän valitusta äänistä, kun kärkiautoja ei kuule lainkaan takana tulevien V8:n ylitse. Onhan nuo autot vielä ominaisuuksiltaan erilaisia. Esim. Monacossa "viritetty" GP2 voisi laittaa liikaa kampoihin ykkösille, eikä minusta olisi oikein, että niillä kilpailtaisiin yli 200 miljoonaa euroa kaudessa käyttävää tehdastallia vastaan.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 2008
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1-talouskriisi

ViestiKirjoittaja superzeppo » Pe Marras 14, 2014 12:45

Mersu-pomo: Paluu V8-moottoreihin ei kiinnosta Renault'ta

Moottorien kehitystyön kanssa kiistelevässä formulasarjassa ei enää palata takaisin V8-aikakauteen, vakuuttaa Mercedes-tallin urheilujohtaja Toto Wolff.

Mercedeksen V6-voimanlähde on ollut tällä kaudella suorituskyvyltään ylivoimainen Renault'n ja Ferrarin käyttämiin ratkaisuihin verrattuna. Etenkin Ferrari kampanjoi moottorien kehitystyön avaamisen puolesta, minkä Mercedes varoittaa johtavan vain kulujen nousuun entisestään.

Varikolla on väläytelty mahdollisuutta palata takaisin V8-moottoreihin. Wolffin mukaan tätä ajatusta pidetään mahdottomana myös kilpailevan Renault'n leirissä.

- Mercedes ja Renault ovat sataprosenttisesti samaa mieltä siitä, että nykyinen V6-teknologia edustaa tulevaisuutta ja tekniikan terävintä kärkeä, ollen myös relevantti maantieautojen puolella, Wolff linjasi.

- Jos nykyisestä formaatista luovutaan, niin voin vakuuttaa teille, että tietyt valmistajat kuten Renault ja Mercedes eivät olisi kiinnostuneita toimittamaan mitään muuta voimanlähdettä, Mersu-pomo painotti.

Lähde: motorsport.com

MTV
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14093
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: F1-talouskriisi

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ma Marras 17, 2014 21:33



Karun oli kysynyt Frank Williamsilta, paljonko Williams kulutti 90-luvulla voittaessaan mestaruuksia toisensa perään. Vastaus oli 70 miljoonaa eli 120 miljoonaa nykyrahassa. Kärkitallit kuluttavat nykyään pitkälle päälle 200 miljoonaa.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14093
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: F1-talouskriisi

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ke Marras 19, 2014 22:38

Ex-formulakuski: Ottakaa oppia 90-luvun autoista

Formulasarja voisi säästää paljon rahaa palaamalla autojensa muotoilussa 1990-luvulla käytettyihin yksinkertaisempiin malleihin, katsoo entinen formulakuljettaja Karun Chandhok.

Nykyisin Formula E -sarjassa työkseen ajava Chandhok pääsi viime viikolla näytösajossa Jacques Villeneuven kaudella 1996-käyttämän Williams FW18:n ohjaimiin.

Lähes 20 vuotta vanha Williams on intialaiskuskin mielestä edelleen kaunis kilpa-auto, jonka muotoilusta kustannussäästöjä etsivä nykyinen formulasarja voisi ottaa oppia.

- Yksi autosta silmäänpistävä seikka on monellakin eri tavalla sen yksinkertaisuus. Verrataan vaikka etusiipeä moderniin yksilöön, mikä näyttää aivan naurettavalta. Vuoden 1996 Williams on kaunis auto. En tiedä ketään, joka voisi kutsua sitä rumaksi, Chandhok kommentoi Autosportille.

- Lajin haluaa tietenkin aina kehittyvän, mutta jossain vaiheessa saavutetaan piste, missä on pakko kysyä, käytetäänkö rahaa liian paljon sellaisiin asioihin, joista fanit eivät juurikaan välitä, Chandhok jatkoi.

MTV
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14093
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: F1-talouskriisi

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Marras 19, 2014 22:42

Onhan nuo budjetit paisuneet ihan järjettömiksi. Frank Williams sanoi juuri haastattelussa, että oliko se nyt 1997 kun ne käytti 120 miljoonaa ja voittivat mestaruuden. Nyt tuo on joku Sauberin budjetti.

Ennen oli ties minkälaisia talleja ja niitä oli paljon. Piti ajaa esikarsinnat, että ketkä pääsee edes aika-ajoihin. Paluu noihin aikoihin tekis hyvää.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44549
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Seuraava

Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa