F1-talouskriisi

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14054
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: F1-talouskriisi

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ke Joulu 03, 2014 13:14

Mersu-pomo lyttää Red Bullin – "Naurettavin säästöidea ikinä"

Mercedeksen F1-tallin tekninen johtaja Paddy Lowe pitää Red Bullin ehdotusta kaksoisturbolla varustettuihin moottoreihin siirtymisestä puhtaasti oman edun tavoitteluna.

Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko ja tallipäällikkö Christian Horner nostivat Abu Dhabin kauden päätöskisassa esiin mahdollisuuden karsia V6-moottoreista hybriditoimintoja ja siirtyä kaksoisturboon, joka pienentäisi polttoaineenkulutusta ja kustannuksia sekä lisäävän meteliä.

Lowe ei varsinaisesti innostu ehdotuksesta.

– Ilmeisesti kaksoisturbon pitäisi olla halvempi ja säästäväisempi kuin yhdellä turbolla varustettu moottori. En ole oikein vielä tajunnut sitä. Ehkä meille selviää, miten se toimii, Lowe kommentoi F1-toimittaja Adam Cooperin blogissa.

– Meillä on selvät säännöt ja kaikki suunniteltiin jokaisen suostumuksella. Pysyvät säännöt ovat varsinkin F1-moottoreissa sen takia, että kaikki saavat hyvän pohjan, millä ei ole tekemistä suhteellisen suorituskykysi kanssa. Kun ihmiset pyytävät sääntömuutoksia lyhyellä tähtäimellä, se johtuu vain heidän omasta tarpeestaan, Lowe lisää.

Mercedeksen ylivoima tuli selville hyvin varhaisessa vaiheessa kautta. Lowe pitää Red Bullin purnausta niin selvänä merkkinä tyytymättömyydestä omaan kehnoon menestykseen, ettei vastaavaa ole nähty.

Pienimmät F1-tallit protestoivat loppukaudesta sarjan epäoikeudenmukaista tulonjakoa vastaan, joten Red Bullin ehdotuksessa painotettiin voimakkaasti sääntömuutoksen tuomia säästöjä. Lowe ei osta ajatusta.

– Se on täysin ristiriidassa kaikkien muiden F1-keskusteluiden kanssa, jotka ovat koskeneet tehokasta rahankäyttöä ja sitä, miten tallit voivat kilpailla meidän tavallamme rahoitettuja vastaan. Formula ykkösissä on yksi selvä fakta: sääntömuutokset maksavat. Varsinkin ne, jotka koskevat moottoreita, joten tämä on naurettavin idea, jonka olen ikinä kuullut F1:sten säästöistä, Lowe tokaisee.

MTV
Näinhän se on, että lyhyen tähtäimen muutoksia vaativat vaan tallit, joilla menee huonosti. Tähän moottoriuudistukseen suostuivat kaikki ja kaikilla oli saman verran aikaa. Yksi onnistui. Nyt talven aikana muut saavat taas yrittää ottaa kiinni, mutta samalla Mersukin menee eteenpäin.

Jartzan
Kilpakuljettaja
Viestit: 762
Liittynyt: Pe Joulu 27, 2013 23:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: F1-talouskriisi

Viesti Kirjoittaja Jartzan » Su Joulu 07, 2014 22:46

Jamppa kirjoitti:Onhan nuo budjetit paisuneet ihan järjettömiksi. Frank Williams sanoi juuri haastattelussa, että oliko se nyt 1997 kun ne käytti 120 miljoonaa ja voittivat mestaruuden. Nyt tuo on joku Sauberin budjetti.

Ennen oli ties minkälaisia talleja ja niitä oli paljon. Piti ajaa esikarsinnat, että ketkä pääsee edes aika-ajoihin. Paluu noihin aikoihin tekis hyvää.
Kyllä toi on harmillista ja epäreilua rahan tuhlausta tai kuluttamista.
Rajoitetaanko yhtään mitään tekemisiä tehtailla kausien välissä ja kauden aikana?
Materiaalit ja tuulitunneleitten pörrääminen maksaa varmasti hirvittävästi. Voisko näistä lohkaista jotain hyvää heikoimmille talleille?
Nyt vaan kun löytäis jonkinlaisen listan erilaisista rajoituksista tai limiteistä.
Kun kaiken näköiset testihärvelitkin kehittyy koko ajan. Se on nyt mulle ihan sama kuinka monta henkilöä eri tallien tehtailla tarkkailee kisan kulkua. Suuren sakin päätökset ei mitään varmoja pisteitä ja menestystä takaa, ja se rahan tuhlaus on tallin oma päätös. Mutta formulan luotettavuuteen ja päivyspaketteihin varmaan voisi jotain keksiä.

Alexei
Samurai
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Re: F1-talouskriisi

Viesti Kirjoittaja Alexei » Su Joulu 07, 2014 23:38

Jartzan kirjoitti:Rajoitetaanko yhtään mitään tekemisiä tehtailla kausien välissä ja kauden aikana?
Elokuussahan tehtaat ovat kahden viikon ajan käytännössä kiinni. Muuna aikana tuulitunnelien käyttö on rajoitettu muistaakseni 60:een tuntiin per viikko maksimissaan 60%:n kokoisella F1-auton pienoismallilla. Tunneliin virtaavan ilman nopeudelle on myös omat rajoituksensa.

Jos asia kiinnostaa enemmänkin, aina kannattaa lukea sääntöjä: http://www.formula1.com/inside_f1/rules ... gulations/

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14054
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: F1-talouskriisi

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Pe Joulu 12, 2014 15:13

Ecclestonelta ehdotus F1-moottoreista: Vapaasti hengittävä V10

F1-sarjan kaupallisia oikeuksia hallinnoiva Bernie Ecclestone jatkaa sotaansa kuluneen kauden moottoriuudistusta vastaan.

Ecclestone tapasi lehdistön edustajia järjestelmässään tilaisuudessa torstaina, jossa hän paljasti suunnitelmansa sarjassa tällä kaudella debytoineiden V6-turbojen korvaamisesta vapaasti hengittävillä moottoreilla kaudella 2016.

Formulapomon mukaan tapetilla ovat V8 ja V10. Lopullisen päätäntävallan teknisistä yksityiskohdista Ecclestone jättää tallien päätettäväksi.

- He voivat tehdä niin kuin haluavat. Jos sanomme, että tämän on moottorin tilavuus ja haluamme kehittää siihen jonkinlaisen hybridijärjestelmän KERSin tapaan, niin se on heidän päätettävissään, Ecclestone kommentoi talouslehti Forbesille.

Formulapomo vähättelee puheita, joiden mukaan moottorivalmistajat saattaisivat hylätä sarjan, mikäli nykyisistä V6-turboista päätetään luopua.

- Heille olisi pienoinen unelma päästä rakentamaan normaalisti hengittavä moottori ja kehittää siihen tuhat hevosvoimaa, Ecclestone visioi.

Formulasarjan strateginen työryhmä kokoontuu 18. joulukuuta. Ecclestone yrittää saada uudistuksensa tuolloin äänestykseen.

MTV
Joo otetaas uus moottori taas käyttöön, nii säästetään, jepjep. Ei sinänsä mitään V10:jä vastaan, mutta eikö tätä olisi voinut keksiä pikkusen aikasemmin?

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2250
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1-talouskriisi

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Pe Kesä 26, 2015 19:48

Tuli tuossa pohdittua, että miten F1 voi olla nykyään niin kallista vaikka testaaminen on niin rajoitettua jne, kun 15-vuotta sitten päästiin paljon halvemmalla, vaikka testattiin ja moottoreita kehitettiin ja niillä ajettiin vain yksi viikonloppu.

Olisiko testaamisen täyskielto osa syy tähän budjettien nousuun, koska tallit ovat joutuneet korvaamaan ajamisen simuloinnilla? Tallit rakentavat isompia ja parempia tuulitunneleita, simulaattoreita ja ties mitä testialustoja, jotta saataisiin jotain pohjaa kehitystyölle. Olisiko sittenkin ollut kannattavaa alunperinkin rajoittaa tuulitunnelin ja muiden käyttöä ja rajoittaa testaamista?

Nykyään on 12 testipäivää ennen kautta ja 8 kauden aikana, ja tähän lisäksi nuorten kuljettajien testit, Fiksusti sijoittamalla nämäkin olisi voinut riittää, jos esim. nuorten kuljettajien testit järjestettäisiin Unkarin kisan jälkeen ennen kesätaukoa, ja muut testit sijoittelemalla ympärikalenteria, niin ehkä kallis simulaatio panostus olisi vältetty.

Vahinko vaan taitaa olla jo tapahtunut, ja oikeastaan ainoa vaihtoehto enää on tarkat simulaatio rajoitukset ja kulukatto. Eri asia on miten niitä valvotaan.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14054
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: F1-talouskriisi

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ke Heinä 08, 2015 21:29

Jean Todt: F-ykkösten kuluja saatava alemmas

FIA:n presidentti Jean Todt sanoo, että formula ykkösten valtavia kuluja on saatava alemmas, jos lajia halutaan kehittää. Todtin mukaan tällä konstilla lajista saataisiin paljon nykyistä mielenkiintoisempi.

Todt pitää sääntömuutoksiakin tärkeämpänä, että kuluja saadaan alemmas.

- Me haluamme tästä lajista paremman ja me haluamme kuluja alas. Mitä vähemmän kuluja, sitä paremmin kaikki tiimit pystyisivät kehittämään autojaan ja toimintaansa, Todt kertoi lehdistötilaisuudessa Meksikossa tiistaina.

sportti.com

Vastaa Viestiin