MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
Alexei
Samurai
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja Alexei » Ke Joulu 28, 2011 10:24

Täällä voisi keskustella moottoriradoista yleisesti, kuitenkin painopiste F1:n ja sen pikkuveliluokkien (GP2, GP3 yms.) puolella.

Olisi mukavaa, jos täällä pohdittaisiin myös nykyisten ratojen tilannetta. Miksi ei rakenneta enää kuskien mieleen olevia ratojia, joissa on hyvä flow, kuten vaikka Spassa tai Silverstonessa? Onko ongelma arkkitehti Hermann Tilkessä, vai kattojärjestö FIA:ssa?

Parannusehdotuksia nykyisiin ratoihin olisi hienoa saada nähtäväksi, kenties myös aivan uusia ratasuunnitelmia!

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45411
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ke Joulu 28, 2011 11:36

Harmittaa todella paljon, että vanhoja kunnon ratoja on jätetty pois kalenterista ja tilalle on tullut todella tylsiä ratoja ja kisoja.
Tilken suunnittelemis radois näkyy kaikis se sama jälki ja siksi ne on ehkä hieman puuduttavia. En ymmärrä miksei joku muukin voisi välis suunnitella ratoja. Tai edes suunnittelusta järjestettäis kilpailu ja paras ehdotus toteutettais. Ja kun radat on tylsiä missä ei ohituksia nähdä, niin sitten sitä asiaa yritetään paikkailla kersseillä ja avattavilla takasiivillä.

No meni vähä ohi aiheen, mutta saimpa sanottua :D

Ainut katurata mikä sais olla mukana kalenteris, olis Monaco. Kaikki muut sais unohtaa. Itsellä ei ehdotonta suosikki rataa ole, mutta Spa ja Suzuka on sielä ihan oman listan kärkipääs.

Alexei
Samurai
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Viesti Kirjoittaja Alexei » Ke Joulu 28, 2011 14:54

jamppa kirjoitti: Tilken suunnittelemis radois näkyy kaikis se sama jälki ja siksi ne on ehkä hieman puuduttavia. En ymmärrä miksei joku muukin voisi välis suunnitella ratoja.
Radat tuntuvat hieman puuduttavilta, koska Tilke yrittää sisällyttää kaikille radoilleen vähän kaikkea. Näin ollen uusilta radoilta jää puuttumaan omanlaisensa luonne. Tilken radoilla pitkää suoraa seuraa käytännössä aina toinen pitkä suora, jo tämä on omiaan tekemään radoista hieman "tylsiä". Ei jokaisella radalla ole pakko olla aivan kaikkea. Kun nyt katsoo vaikka Sepangia ja Shanghaita, radat ovat kuin kopioita toisistaan, radat etenevät käytännössä täysin samalla kaavalla pieniä poikkeuksia lukuunottamatta.

Toki muutkin ratoja suunnittelvat sen mukaan, kunhan suunnittelufirmoilta niitä tilataan. Nyt vaan on niin, että lähes kaikki kisajärjestäjät kääntyvät ensimmäisenä Tilken puoleen, kun uutta rataa ryhdytään suunnittelemaan. Apex Circuit Design teki yhden suunnitelman Singaporen F1-radasta, kun sellainen tilattiin, mutta lopulta jonkun muun suunnitelma veti pidemmän korren.

Jotkin Tilken radat saisivat huomattvasti enemmän luonnetta, jos ne rakennettaisiin mäkisille tonteille. Tähän Tilke ei valitettavasti voi itse juurikaan vaikuttaa. Toki Buddh Circuitille siirrettiin rutosti maata, mutta maansiirtomahdollisuudetkin ovat aina kisajärjestäjistä kiinni. Överillä tavalla lättänät Valencia ja Abu Dhabi saisivat rutkasti lisää luonnetta, jos Tilke olisi saanut vapaat kädet ajattaa alueelle haluamansa määrän maata.

Jossain haastattelussa viime vuoden puolella Tilke totesi, että Bernie Ecclestone alkaa olla hieman vapaamielisempi radikaalejakin ratasuunnitelmia kohtaan. Mitä tämä sitten ikinä tarkoittaakaan, jää nähtäväksi.[/quote]

Alexei
Samurai
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Viesti Kirjoittaja Alexei » Ke Joulu 28, 2011 16:54

Tässä muuten ensi kauden F1-kalenteri. Radoista 8 on täysin Tilken käsialaa, ainakin viiteen hän on suunnitellut jonkinasteisia muutoksia. Lisäksi Tilken kädenjälki näkyy osittain Singaporen radalla, jonka profiili oli alunperin hänen käsialaansa. Jokin toinen suunnittelufirma teki joitain muutoksia tuohon alkuperäiseen suunnitelmaan, ja muutti ajosuuntaa.

Kalenteri kopsattu: http://racingnewsflash.com/fi/content/2 ... a-tiedossa

18.3. Melbourne, Australia

25.3. Sepang, Malesia

15.4. Shanghai, Kiina

22.4. Shakhir, Bahrain

13.5. Barcelona, Espanja

27.5. Monte-Carlo, Monaco

10.6. Montreal, Kanada

24.6. Valencia, Espanja

8.7. Silverstone, Englanti

22.7. Hockenheim, Saksa

29.7. Hungaroring, Unkari

2.9. Spa-Francorchamps, Belgia

9.9. Monza, Italia

23.9. Singapore

7.10. Suzuka, Japani

14.10. Yeongam, Etelä-Korea

28.10. Greater Noida, Intia

4.11. Yas Marina, Abu-Dhabi

18.11. Austin, USA

25.11. Interlagos, Brasilia



Laitanpa tässä ensi kaudella mukana olevat radat (Austinia lukuunottamatta) neljään kategoriaan, oman mielipiteeni mukaan. Kriteerinä käytän radan ajettavuutta kuskin kannalta. Jonkin verran on tullut velipojalta f1-pelejä lainailtua, joten siltä puolelta löytyy jonkinasteista kokemusta. Ohitusmahdollisuuksiin en ota tässä viestissä kantaa.

Loistava: Spa-Francorchamps, Suzuka, Sepang, Yeongam, Interlagos
Hyvä: Melbourne, Shanghai, Hockenheim, Hungaroring, Monza, Greater Noida, Monte-Carlo, Silverstone
OK: Singapore, Valencia, Montreal, Barcelona
Huono: Yas Marina, Sakhir

erwinen
Maksukuski
Viestit: 670
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 15:03

Viesti Kirjoittaja erwinen » Ke Joulu 28, 2011 20:17

Ottamatta sen enempää kantaa , mutta Valencia joutais helevettihin koko kalenterista , on se vaan niin tylsiä kisoja tarjonnu ja tv-kuvissa ei näy muuta kun seinää .
Mika Salo kommentoi aikoinaan Hungaroringiä omaan vaatimattomaan tyyliinsä ' mikroautoradaksi ' ;) Voipi ollakin kuskin näkökulmasta , mutta siellä oli ainakin aikoinaan (mm. v 2000) tunnelma melko kohillaan ...

IceMan
Monacon voittaja
Viestit: 4500
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 19:19

Viesti Kirjoittaja IceMan » Ke Joulu 28, 2011 20:23

Kun radoista puhuttiin niin tämä Intian rata on sitten ihan Tilken omaa käsialaa, ei mistään kopioitua:
Kuva

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45411
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ke Joulu 28, 2011 20:26

erwinen kirjoitti:Ottamatta sen enempää kantaa , mutta Valencia joutais helevettihin koko kalenterista , on se vaan niin tylsiä kisoja tarjonnu ja tv-kuvissa ei näy muuta kun seinää .
Mika Salo kommentoi aikoinaan Hungaroringiä omaan vaatimattomaan tyyliinsä ' mikroautoradaksi ' ;) Voipi ollakin kuskin näkökulmasta , mutta siellä oli ainakin aikoinaan (mm. v 2000) tunnelma melko kohillaan ...
Joo toivottavasti se Valencian kisa jäis pois! Siinä on sarjan tylsin kisa.

IceMan
Monacon voittaja
Viestit: 4500
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 19:19

Viesti Kirjoittaja IceMan » Ke Joulu 28, 2011 20:28

jamppa kirjoitti:
erwinen kirjoitti:Ottamatta sen enempää kantaa , mutta Valencia joutais helevettihin koko kalenterista , on se vaan niin tylsiä kisoja tarjonnu ja tv-kuvissa ei näy muuta kun seinää .
Mika Salo kommentoi aikoinaan Hungaroringiä omaan vaatimattomaan tyyliinsä ' mikroautoradaksi ' ;) Voipi ollakin kuskin näkökulmasta , mutta siellä oli ainakin aikoinaan (mm. v 2000) tunnelma melko kohillaan ...
Joo toivottavasti se Valencian kisa jäis pois! Siinä on sarjan tylsin kisa.
Pakko ottaa kantaan, että pois vain. Valenciassa on tylsiä kisoja ollut jo pari vuotta ja mitä Jeremy sanoi Top Gear ohjelmassa ,kun Vettel oli vieraana, että Valencia oli tylsä kisa, olihan se. Magny vaikka sen tilalle!

erwinen
Maksukuski
Viestit: 670
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 15:03

Viesti Kirjoittaja erwinen » Ke Joulu 28, 2011 20:41

Kirjootinkin tuolla maikkarin puolella näin : ' Valencia pois kalenterista ja tilalle vaikkapa Magny-Cours , Red Bull Ring ( ent. A-1 Ring ) tai Imola . '

erwinen
Maksukuski
Viestit: 670
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 15:03

Viesti Kirjoittaja erwinen » Ke Joulu 28, 2011 20:43

Mutta Bernie-setä on vaan niin itsepäinen , eikä edes älyä kysyä neuvoja meiltä ;)

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45411
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ke Joulu 28, 2011 20:43

erwinen kirjoitti:Kirjootinkin tuolla maikkarin puolella näin : ' Valencia pois kalenterista ja tilalle vaikkapa Magny-Cours , Red Bull Ring ( ent. A-1 Ring ) tai Imola . '
Just tuollaisia vanhoja ratoja kaipaisin. Niis on sitä oikean radan tuntua. En sitten tiedä missä kunnos nuo radat on nykyään, eli voitaisko niillä enään kisoja järjestää.

Mutta tuskin tulevat takas kalenteriin. Nyt on tulos niin paljon uusia ratoja mukaan.

erwinen
Maksukuski
Viestit: 670
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 15:03

Viesti Kirjoittaja erwinen » Ke Joulu 28, 2011 21:02

Niinhän se on että Money talks - Bull Shit walks . Eikös tuo Valencia - kuvio liity jotenkin Alonson aiheuttamaan 'formulahysteriaan' , että piti saada Espanjaan Barcelonan lisäksi myös tämä ns . Euroopan GP.
Jos joku maa ansaitsisi 2 osakilpailua olisi se mielestäni kuitenkin Italia ( Monza + Imola ).
Korjatkaa jos olen väärässä .

Alexei
Samurai
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Viesti Kirjoittaja Alexei » Ke Joulu 28, 2011 21:05

Uudet radat ovat siitä ikäviä, että ne ovat suurelta osin "töksähteleviä" Pitkää suoraa seuraa aina ysikymppistä tiukempi mutka. Toista on vanhan liiton radoilla, kuten Spassa. Harmi vaan, että sinnekin Tilke rakennutti Prisman parkipaikan, ja sen keskelle ylihitaan shikaanin :( Toista oli ennen. Vertailun vuoksi vanha Österreichring ja siitä pätkitty versio A1-Ring:

Kuva

Alexei
Samurai
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Viesti Kirjoittaja Alexei » Ke Joulu 28, 2011 21:18

erwinen kirjoitti:Niinhän se on että Money talks - Bull Shit walks . Eikös tuo Valencia - kuvio liity jotenkin Alonson aiheuttamaan 'formulahysteriaan' , että piti saada Espanjaan Barcelonan lisäksi myös tämä ns . Euroopan GP.
Jos joku maa ansaitsisi 2 osakilpailua olisi se mielestäni kuitenkin Italia ( Monza + Imola ).
Korjatkaa jos olen väärässä .
Ihan oikeassa olet.

Ja olen samaa mieltä että Italialle kaksi osakilpailua kuuluisi, vaikkei sieltä isoa formulatähteä ole aikoihin tullutkaan. Monza ja Imola oli hyvä kombinaatio. Sinällään outo kuitenkin tuo Alonso-Valencia- kuvio, että kaverin ansiosta Espanja sai heti toisenkin kisan järjestettäväkseen. Eipähän briteilläkään ole kahta osakilpailua, vaikka kyseessä on menestynein kansakunta F1:ssä kautta aikojen...

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45411
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ke Joulu 28, 2011 21:35

Alejöpöxei kirjoitti:
erwinen kirjoitti:Niinhän se on että Money talks - Bull Shit walks . Eikös tuo Valencia - kuvio liity jotenkin Alonson aiheuttamaan 'formulahysteriaan' , että piti saada Espanjaan Barcelonan lisäksi myös tämä ns . Euroopan GP.
Jos joku maa ansaitsisi 2 osakilpailua olisi se mielestäni kuitenkin Italia ( Monza + Imola ).
Korjatkaa jos olen väärässä .
Ihan oikeassa olet.

Ja olen samaa mieltä että Italialle kaksi osakilpailua kuuluisi, vaikkei sieltä isoa formulatähteä ole aikoihin tullutkaan. Monza ja Imola oli hyvä kombinaatio. Sinällään outo kuitenkin tuo Alonso-Valencia- kuvio, että kaverin ansiosta Espanja sai heti toisenkin kisan järjestettäväkseen. Eipähän briteilläkään ole kahta osakilpailua, vaikka kyseessä on menestynein kansakunta F1:ssä kautta aikojen...
Mä taas oon sitä mieltä, että mikään maa ei tarvisi kahta osakilpailua. No ehkä usa:s vois olla kaks, kun on sen verran iso maa ja sielä mantereella niitä kisoja on vähemmän.
Mutta muuten ei tarvisi kenenkään maan saada kahta kisaa, kun ehdokkaita kilpailun järjestäjiksi on niin monta maata. Toisaalta en taas ymmärrä miksi esim. turkis järjestetään kisa, kun katsomot on tyhjinä??

Vastaa Viestiin