MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14054
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Su Touko 06, 2018 11:57

Mun mielestä toi näyttää lähinnä siltä, että amerikkalaiset haluavat jonkun lentävän mereen.

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2250
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ma Touko 28, 2018 19:27

http://www.dailymail.co.uk/sport/formul ... -time.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Monacon rataan saattaa tulla muutoksia, mutta nekin olisivat valmiita vasta 2025. Yksi mahdollinen ja kenties jopa yksinkertainen muutos olisi muuttaa tunnelin jälkeisen shikaanin paikkaa. Formula e:hän ajoi oman kisansa jokin vuosi sitten radalla, joka ensimmäisestä mutkasta lähti tulemaan suoraan kohti shikaania, joten tie olisi jo valmiina. Turva-alueen tekeminen olisi tosin haastavaa, mutta tuskin mitenkään mahdotonta. 200 m pidempi suora ja jarrutus suoraan ja tasaisella parantaisi ohitusmahdollisuuksia jo merkittävästi.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2250
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Pe Kesä 22, 2018 18:38

Ensi vaikutelma Paul Ricardista on kyllä ehdottoman positiivinen. Vaikka rata onkin turva-alueiltaan moderni painajainen, niin sitä hyvää vanhan liiton henkeä on silti aistittavissa. Ratarajatkaan eivät parin ensimmäisen treenin perusteella tuota ongelmia. Ehkä vähän enemmön persoonaa olisi saanut, mikäli shikaania ei olisi vaan kunnon suora ja Signes-mutkaan ohitukset ovaalityyliin. Ohituksista on tosin vielä vaikea sanoa mitään.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2250
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » La Heinä 07, 2018 13:26

Ei kyllä enää itseäni sytytä Silverstone yhtään. Span ja Monzan kanssa sarjan legendaarisin moottorirata, mutta vaikutelma on hyvin steriili. Club mutka toimii hyvänä esimerkkinä. Ennen siinä oli useita eri ajolinjoja, mutta tämä uusi kaksiosainen ei vain toimi. Tänään siihen oli pakko tuoda uusi kanttikivi estämään vauhdin hakemisen radan ulkopuolta. Muutenkin radan uusimmat muutokset tuntuvat vain olevan siellä rikomassa kuljettajien ajorytmiä.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

WEBERMAN
Foorumin Vetomies 2017
Viestit: 318
Liittynyt: To Kesä 27, 2013 14:00
Paikkakunta: Satakunta

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja WEBERMAN » Su Heinä 08, 2018 23:57

Se perusongelma, mikä klassisia ratoja vaivaa on yleensä liian hätäisesti toteutetut uudistukset ratalinjauksissa turvallisuuden maksimoimiseksi. Ei muisteta sitä että kyse pitäisi olla edelleenkin nopeuskilpailusta huipulla.

Sitten hyvät aikomukset ohitusten lisäämiseksi muuttuvat usein kolarien kasvuksi. Sitten levennetään turva-alueita, vaikka itse perusongelma on ollut liian kapeaksi sumputettu radan kaarre , väärä kallistus tai liian ahdas shikaani.

Eli minä olen kyllä sillä klassikkoratojen säilyttämisen mahdollisimman koskemattomina, kannalla. Silverstone nyt ei vielä ole täysin pilattu ja saimme siellä tänään harvinaisen jännittävän kisan.

Tuo Jampan ehdottama kiertävä kisajärjestys osalle on kyllä hyvä idea,kun sitä hieman hiotaan sisällön osalta. ;)
Nothing beats the sound of WEBER s

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2250
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Pe Elo 31, 2018 14:14

Vähän tuli p*ska maku suuhun, kun katseli harjoitusten lopussa, miten Ocon ajoi kostealla radalla Parabolican läpi hyödyntäen turva-aluetta. Eihän se siis ole mihinkään muuttunut, mutta jos sitä kerran pystyy märälläkin hyödyntämään, niin eihän sitä kuivalla edes huomaa. Hiekkaa takaisin, eihän tuo nyt muuten ole mistään kotoisin.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1069
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Pe Elo 31, 2018 17:57

tietäjä3000 kirjoitti:Vähän tuli p*ska maku suuhun, kun katseli harjoitusten lopussa, miten Ocon ajoi kostealla radalla Parabolican läpi hyödyntäen turva-aluetta. Eihän se siis ole mihinkään muuttunut, mutta jos sitä kerran pystyy märälläkin hyödyntämään, niin eihän sitä kuivalla edes huomaa. Hiekkaa takaisin, eihän tuo nyt muuten ole mistään kotoisin.
Samaa mieltä. Parabolican hienous oli ennen se, että siihen piti tulla aika lailla oikealla linjalla tai muuten oli riskinä että ajautui hiekalle ja menetti paljon aikaa. Nyt Parabolica on kuin mikä tahansa mutka jossa leveäksi ajamalla menettää korkeintaan jonkun kymmenyksen kun pystyy siellä turva-alueella vetämään käytännössä kaasu pohjassa.

uuci
GP2-kuski
Viestit: 103
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja uuci » Su Syys 16, 2018 18:17

En tiedä, että pitäisiköhän Singaporen rataa muuttaa ainakin sen verran, että toi seiskamutka jatkuisi seuraavaan risteykseen.

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2250
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Su Syys 16, 2018 18:31

uuci kirjoitti:En tiedä, että pitäisiköhän Singaporen rataa muuttaa ainakin sen verran, että toi seiskamutka jatkuisi seuraavaan risteykseen.
Sitä on mielestäni suunniteltukin ihan tosissaan. Toinen homma, minkä voisivat tehdä on poistaa kolmossektorilta sillan alituksen neljä mutkaa. Saisi mahdollisen ohituspaikan viimeiseen shikaaniin ja keskinopeutta ylös, niin ei tarvitsisi aina kahta tuntia katsoa.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

uuci
GP2-kuski
Viestit: 103
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja uuci » Su Syys 16, 2018 18:45

tietäjä3000 kirjoitti:
uuci kirjoitti:En tiedä, että pitäisiköhän Singaporen rataa muuttaa ainakin sen verran, että toi seiskamutka jatkuisi seuraavaan risteykseen.
Sitä on mielestäni suunniteltukin ihan tosissaan. Toinen homma, minkä voisivat tehdä on poistaa kolmossektorilta sillan alituksen neljä mutkaa. Saisi mahdollisen ohituspaikan viimeiseen shikaaniin ja keskinopeutta ylös, niin ei tarvitsisi aina kahta tuntia katsoa.
Sillanalitusta tuskin poistetaan, koska sitä edeltää iso katsomo.

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2250
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Su Syys 16, 2018 19:58

uuci kirjoitti:
tietäjä3000 kirjoitti:
uuci kirjoitti:En tiedä, että pitäisiköhän Singaporen rataa muuttaa ainakin sen verran, että toi seiskamutka jatkuisi seuraavaan risteykseen.
Sitä on mielestäni suunniteltukin ihan tosissaan. Toinen homma, minkä voisivat tehdä on poistaa kolmossektorilta sillan alituksen neljä mutkaa. Saisi mahdollisen ohituspaikan viimeiseen shikaaniin ja keskinopeutta ylös, niin ei tarvitsisi aina kahta tuntia katsoa.
Sillanalitusta tuskin poistetaan, koska sitä edeltää iso katsomo.
Sehän siinä on ja taitaa olla pysyväkin eli sitä ei pureta ja kasata joka vuosi. Muutenhan sen voisi vaan kasata toisinpäin.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

WEBERMAN
Foorumin Vetomies 2017
Viestit: 318
Liittynyt: To Kesä 27, 2013 14:00
Paikkakunta: Satakunta

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja WEBERMAN » Ma Syys 17, 2018 19:07

Niin T3000 on aivan iholla siitä suurimmasta puutteesta,mitä siellä nyt on. Tietysti lisää suoria kaipaa katuratakin kaikkialla muualla paitsi Venäjällä ja alusmaissa. Nämä siltajutut tiukkoine vekkieen kyllä sopivat radan ja miljöön luonteeseen,mutta 90 vekkejä on muuten liikaa katuradallekin.
Nothing beats the sound of WEBER s

WEBERMAN
Foorumin Vetomies 2017
Viestit: 318
Liittynyt: To Kesä 27, 2013 14:00
Paikkakunta: Satakunta

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja WEBERMAN » Ma Syys 17, 2018 19:14

OT. Pitää myös muistaa se eräs sääntö vaihteistoon liittyen,vaikka käytössä onkin hybriditurbot. Välityksiä ei ole voitu muuttaa aikoihin. Siksi tulee erityisesti vaihteiden välityssuhteissa ongelmia tietyillä radoilla.
Nothing beats the sound of WEBER s

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45454
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja Jamppa » To Syys 27, 2018 19:58

https://www.suomif1.com/2018/09/f1-rata ... lanteesta/" onclick="window.open(this.href);return false;

Erikoista, että ratayhtiö maksaa tallille korvauksia rikkoutuneet autosta. Voi näitä toki olla muitakin tapauksia, mutta itse en muista/tiedä muita.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45454
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: MOOTTORIRATAKESKUSTELU

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ma Loka 08, 2018 9:32

https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/art ... gs.3PrZZn4" onclick="window.open(this.href);return false;

Vietnam ja Miami ovat aika varmasti mukana 2020.

Vastaa Viestiin