F1 talousasiat

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

F1 talousasiat

ViestiKirjoittaja Dino246 » To Joulu 20, 2018 7:44

Formula 1:n taloudelliselle puolelle ei ole näköjään omaa keskustelua, niin ajattelin että sen voisi laittaa ihan omaan ketjuunsa. Racefansin sivulla oli avattu tallien budjetteja 2018 kaudelta viiden häntäpään tiimin osalta, ja toinen osa on tulossa myöhemmin. Koko juttu löytyy täältä mutta alla lueteltuna tärkeimmät luvut:

Williams
Budjetti: 150 miljoonaa dollaria (sama vuonna 2017)
Työntekijöiden määrä: 630 (2017 / 575)
Pisteen hinta: 21,5 miljoonaa dollaria

Toro Rosso
Budjetti: 150 miljoonaa dollaria (135 miljoonaa)
Työntekijöiden määrä: 460 (400)
Pisteen hinta: 4,54 miljoonaa dollaria

Alfa Romeo Sauber
Budjetti: 135 miljoonaa dollaria (125 miljoonaa)
Työntekijöiden määrä: 400 (360)
Pisteen hinta: 2,8 miljoonaa dollaria

Force India/Racing Point
Budjetti: 120 miljoonaa dollaria (125 miljoonaa)
Työntekijöiden määrä: 405 (405)
Pisteen hinta: 1,08 miljoonaa dollaria

McLaren
Budjetti: 225 miljoonaa dollaria (205 miljoonaa)
Työntekijöiden määrä: 760 (690)
Pisteen hinta: 3,23 miljoonaa dollaria

Tuon uutisen mukaan kaikki olisi tehneet nollatuloksen, mutta esim. McLarenin kohdalla kyse taitaa olla siitä että hyvin tuottavalta siviiliautopuolelta ja osakkaiden taskuista pumpataan rahaa paikkaamaan F1-puolen tappioita. Itse F1-puoli lienee raskaasti tappiollinen mitä nyt on lukenut uutisia McLarenista.

Mielenkiintoista nähdä minkälaisia lukemia tulee "A-sarjasta". Jos on A-sarjan ja B-sarjan tiimien erot radalla suuret niin veikkaan että ne erot on yhtä lailla suuret myös lukemissa. Myös Haasin luvut kiinnostaa koska siellä tehdään asiat niin eri tavalla. Toisen uutisen mukaan Haasilla on esim. vain 250 työntekijää, eli saman verran kuin Williamsilla oli vuonna 1996.
Dino246
Maksukuski
 
Viestit: 620
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 7:58

Re: F1 talousasiat

ViestiKirjoittaja BigBoss » To Joulu 20, 2018 12:47

Tästä näkee hyvin miten hyvää työtä Force India tekee ja on jo pitkään tehnyt budjettiinsa nähden. Paljonkohan Stroll kumppaneineen aikoo lapioida rahaa talliin? Mietin, että heillähän voi olla paljonkin kasvupotentiaalia jos budjettia saadaan merkittävästi lisättyä.
Avatar
BigBoss
Saunamajuri
 
Viestit: 8137
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: F1 talousasiat

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Joulu 20, 2018 13:59

BigBoss kirjoitti:Tästä näkee hyvin miten hyvää työtä Force India tekee ja on jo pitkään tehnyt budjettiinsa nähden. Paljonkohan Stroll kumppaneineen aikoo lapioida rahaa talliin? Mietin, että heillähän voi olla paljonkin kasvupotentiaalia jos budjettia saadaan merkittävästi lisättyä.


Samaa meinasin sanoa, että pienellä budjetilla ovat tehneet hyvää tulosta. Siellä on perusta kunnossa niin lisää panostamalla autoa varmasti saadaan kehitettyä vieläkin nopeammaksi.

Pappa Stroll on ainakin käynnistänyt isot laajennustyöt tehtaalla vai tekevätkö jopa uuden tehtaan, mutta kuitenkin siellä nyt todella panostetaan.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44827
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1 talousasiat

ViestiKirjoittaja BigBoss » To Joulu 20, 2018 15:30

Jamppa kirjoitti:
BigBoss kirjoitti:Tästä näkee hyvin miten hyvää työtä Force India tekee ja on jo pitkään tehnyt budjettiinsa nähden. Paljonkohan Stroll kumppaneineen aikoo lapioida rahaa talliin? Mietin, että heillähän voi olla paljonkin kasvupotentiaalia jos budjettia saadaan merkittävästi lisättyä.


Samaa meinasin sanoa, että pienellä budjetilla ovat tehneet hyvää tulosta. Siellä on perusta kunnossa niin lisää panostamalla autoa varmasti saadaan kehitettyä vieläkin nopeammaksi.

Pappa Stroll on ainakin käynnistänyt isot laajennustyöt tehtaalla vai tekevätkö jopa uuden tehtaan, mutta kuitenkin siellä nyt todella panostetaan.

Periaatteessa kaudelle 2021 voi voimasuhteet heilahtaa isostikin, ainakin Renault ja Force India (vai mikä tiimin nimi nykyisin onkaan tai tulee olemaan) ja ehkä Haaskin ovat nousussa. Toki joku aina sitten epäonnistuukin.
Avatar
BigBoss
Saunamajuri
 
Viestit: 8137
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: F1 talousasiat

ViestiKirjoittaja Dino246 » To Joulu 20, 2018 16:26

Minun mielestäni Racing Pointin suunnalta on puhuttu n. sadan työntekijän palkkaamisesta että jo pelkästään sen perusteella voisi päätellä että budjetti tulee kasvamaan reilusti. Ja tosiaan myös fasiliteetteihin panostetaan joten voisi kuvitella että ainakin alkuvaiheessa budjetti tulisi nousemaan vähintään tuonne Williamsin tasolle ja jonkin verran ylikin. Ei ehkä ihan McLarenia hätyyttelemään kuitenkaan koska silloin puhutaan jo budjetin tuplaamisesta?

Sauberillakin tuntuu ihan mukavasti resurssit kasvavan. Vasseurin mukaan tallissa on nyt jo 430 työntekijää ja kuulemma vielä ensi kaudelle pyritään hankkimaan 35 lisää. Voisi kuvitella että sielläkin aletaan olla budjetissa vähintäänkin samoissa lukemissa Williamsin kanssa kun heti Kimin sopparin jälkeen oli puhetta että sponsoreiltakin on alkanut tulla mukavasti yhteydenottoja.
Dino246
Maksukuski
 
Viestit: 620
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 7:58

Re: F1 talousasiat

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Joulu 20, 2018 20:58

Dino246 kirjoitti:Minun mielestäni Racing Pointin suunnalta on puhuttu n. sadan työntekijän palkkaamisesta että jo pelkästään sen perusteella voisi päätellä että budjetti tulee kasvamaan reilusti. Ja tosiaan myös fasiliteetteihin panostetaan joten voisi kuvitella että ainakin alkuvaiheessa budjetti tulisi nousemaan vähintään tuonne Williamsin tasolle ja jonkin verran ylikin. Ei ehkä ihan McLarenia hätyyttelemään kuitenkaan koska silloin puhutaan jo budjetin tuplaamisesta?

Sauberillakin tuntuu ihan mukavasti resurssit kasvavan. Vasseurin mukaan tallissa on nyt jo 430 työntekijää ja kuulemma vielä ensi kaudelle pyritään hankkimaan 35 lisää. Voisi kuvitella että sielläkin aletaan olla budjetissa vähintäänkin samoissa lukemissa Williamsin kanssa kun heti Kimin sopparin jälkeen oli puhetta että sponsoreiltakin on alkanut tulla mukavasti yhteydenottoja.


Kyllä, ja Vasseuri sanoi, että tallin hyvän nosteen ja Kimin palkkaamisen jälkeen ei ole tarvinnut enää rukoilla sinne porukkaa vaan oven takana on jopa jonoa.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44827
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1 talousasiat

ViestiKirjoittaja Dino246 » To Joulu 27, 2018 15:01

Nyt oli tullut Racefansin sivulle myös osa 2, joten tässä loput viisi tallia:

Haas
Budjetti: 130 miljoonaa dollaria (120 miljoonaa vuonna 2017)
Työntekijöiden määrä: 250 (2017 / 225)
Pisteen hinta: 1,4 miljoonaa dollaria

Renault
Budjetti: 190 miljoonaa dollaria (180 miljoonaa)
Työntekijöiden määrä: 625 (620)
Pisteen hinta: 1,55 miljoonaa dollaria

Red Bull
Budjetti: 310 miljoonaa dollaria (280 miljoonaa)
Työntekijöiden määrä: 860 (760)
Pisteen hinta: 0,74 miljoonaa dollaria

Ferrari
Budjetti: 410 miljoonaa dollaria (390 miljoonaa)
Työntekijöiden määrä: 950 (900)
Pisteen hinta: 0,72 miljoonaa dollaria

Mercedes
Budjetti: 400 miljoonaa dollaria (365 miljoonaa)
Työntekijöiden määrä: 950 (850)
Pisteen hinta: 0,61 miljoonaa dollaria

Eli vähän kuten arvelinkin niin A- ja B-sarjojen välinen ero on ihan järkyttävä myös taloudellisissa luvuissa. Siellä käytännössä Ferrari ja Mersu vetää tuplabudjeteilla jopa McLareniin ja Renaultiin verrattuna, ja Red Bullkin on aika vahvasti vielä omassa sarjassaan verrattuna keskikastin talleihin. Tuo Renaultin budjetin pienuus oli jopa vähän yllätys vaikka on ollutkin tiedossa että siellä on vedetty aika tarkan euron linjalla eikä ole lyöty tiimiin ihan mottipäisiä summia kiinni. Mutta olisin olettanut että olisivat olleet edes McLarenin edellä. Olisipas mielenkiintoista nähdä tällaisia samanlaisia vertailuja menneiltä vuosilta, eli kun radalla erot kärjen ja keskikastin välillä on venähtäneet nyt viime vuosina niin onko samanlainen venähdys tapahtunut myös talousluvuissa? Viime vuodesta keskinäiset erot näyttää pysyneen aika samanlaisina, eli kaikilla on noussut budjetit melko maltillisesti, mutta esim. ensimmäiseltä hybridikaudelta ja ajalta ennen hybridejä olisi mielenkiintoista nähdä miten nuo budjetit ja työntekijöiden määrät on kehittyneet esim. parin kymmenen vuoden aikana.

EDIT: Tätä "Big 3:n" ja muiden välistä eroa korostaa vielä se kun laskee kaikkien budjetit yhteen ja vertaa niin. Mersu, Ferrari ja Red Bull käyttävät melko tarkalleen saman summan rahaa vuosittain kuin muut 7 tallia yhteensä (1 120 000 vs. 1 100 000)
Dino246
Maksukuski
 
Viestit: 620
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 7:58

Re: F1 talousasiat

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » To Joulu 27, 2018 20:18

Budjetistahan tuo ero A- ja B-tallien väliltä löytyy. Ei se ole ihme, että radalla erot ovat noin isoja, sillä onhan Mersun ja Ferrarin budjetti yli kaksinkertainen kaikkiin muihin nähden, ja jos budjettikattoa ehdotetaan, niin heti ollaan lähdössä kävelemään. F1 voisi katsoa noita lukuja, ja miettiä, miksei autonvalmistajat ole enää kiinnostuneita ykkösistä. Sillä ei ole mitään tekemistä tekniikan kanssa, vaan sillä ettei ketään kiinnosta lähteä 200 miljoonalla pyörimään joukon jatkeeksi.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 2111
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1 talousasiat

ViestiKirjoittaja Dino246 » Pe Joulu 28, 2018 7:16

Yritin vähän katsella menneiden vuosien budjetteja niin vaikuttaisi siltä että noita kuluja kuitenkin on saatu karsittua ihan reilustikin koska menneiltä vuosilta löytyi vielä paljon suurempia lukuja ja vielä ihan tässä hybridiaikakauden alussa hätyyteltiin jo 500 miljoonan dollarin rajaa. Mutta tässä on samalla käynyt niin että nuo kolme suurta on erottunut selkeämmin omaksi joukokseen (ja tämä näkyy myös lähes 1:1 radalla) kun taas ennen noita 400 miljoonan tiimejä oli useampi. Vuoden 2008 lista näytti esimerkiksi tältä:

Toyota: $445.6m
McLaren: $433.3m
Ferrari: $414.9m
Honda: $398.1m
Renault: $393.8m
BMW Sauber: $366.8m
Red Bull Racing: $164.7m
Williams: $160.6m
Toro Rosso: $128.2m
Force India: $121.85m
Super Aguri: $45.6m

Tuossahan on peräti kuusi tiimiä jotka käyttivät rahaa samanlaisia summia kuin nykyinen kärkikolmikko, ja sitten tuo häntäpään Aguri erottuu vielä ihan omana "ryhmänään". Menneiden vuosien lukuihin verrattuna McLarenin ja Renaultin budjeteissa on tapahtunut suuri pudotus, ja sitten sieltä on pudonnut Toyotan, Hondan ja BMW:n kaltaisia tehdastiimejä pois. Mersu taas on lisännyt selkeästi panostustaan koko ajan ja tullut uutena mukaan näihin suuriin. Tuo keskikasti on oikeastaan pysynyt koko ajan noissa samanlaisissa tai saman kaltaisissa luvuissa. Nuo ihan pienet 40-60 miljoonan tiimit on taas pudonneet kokonaan pois, Marussia/Manor oli varmaan viimeinen näistä.

Mutta kun miettii F1:n tulevaisuutta tältä pohjalta niin kyllähän tuo uusien tiimien mukaantulo vaikealta näyttää mikäli tuota budjettikattoa ei saada koskaan toteutumaan. Tai sitten uusien tulokkaiden pitää olla Haasin kaltaisia "satelliittitiimejä" jotka toimivat ihan erilaisella mallilla, mutta ei niitäkään rajattomasti pysty mukaan tulemaan. En oikein jaksa uskoa että autovalmistajienkaan puolella olisi hirveästi halukkuutta laittaa 400 miljoonaa taalaa vuodessa kiinni tai lähteä tosiaan 200 miljoonalla taistelemaan jostakin sijoista 7-12. Eli käytännössä F1:n tiimimäärä tullee pysymään parhaassakin tapauksessa nykyisellään ja vain omistajat vaihtuu kun joltakin yrittäjältä loppuu rahat.

Renault ja McLaren lienee nykyisistä tiimeistä ne jotka pystyvät vielä budjettiaan kasvattamaan, mutta en tiedä onko kummallakaan halua tai resurssia lähteä tuplaamaan nykyistä budjettiaan? Renaultilla on koko ajan puhuttu että tiimiä rakennellaan ja kehitellään kaikessa rauhassa ja tavoitteet on parin vuoden päässä, mutta nämä luvut jotenkin osoittaa sen että jos Renaultin johdossa ei ole halua laittaa oikeasti paljon lisää paukkuja taloudellisesti niin ei Renault tule kärkitaisteluun mukaan nousemaan. Jotain satunnaisia palkintokorokesijoituksia lienee mahdollista saavuttaa mutta Ferrarin, Mersun ja RB:n todellinen haastaminen vaatisi jo lisäpanostuksia. Ja sama pätee McLareniin jolla nyt on muitakin ongelmia vielä ratkottavanaan.
Dino246
Maksukuski
 
Viestit: 620
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 7:58

Re: F1 talousasiat

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Pe Joulu 28, 2018 20:56

Aika huimia summia on ollut kymmenen vuotta sitten pyörimässä. Eikös Super Aguri mennyt konkurssiin joskus kauden puolivälissä, eli minimibudjetti oli varmaan lähempänä Force Indian 120 miljoonaa. Inflaatio huomioiden minimikulut ovat hieman pudonneet, kun taas maksimibudjetti on pudonnut jopa 100 miljoonalla. Voisi melkein sanoa, että suunta on oikea, joskin erittäin hidas.

Kymmenen vuotta sitten finanssikriisi vei neljä noista porsastelijoista, joten ei se ole terve budjettitaso, vaikka kuinka moni olisi rahojaan tyrkyttämässä. Pakko nuo kulut on saada ajettua sinne 200 miljoonan alapuolelle, jotta sarja selviäisi seuraavasta talouden notkahduksesta.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 2111
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1 talousasiat

ViestiKirjoittaja Dino246 » Su Joulu 30, 2018 7:41

Tuolloin kymmenen vuotta sitten testaaminen taisi olla vielä suht vapaata joten sekin varmaan osaltaan selittää noita budjetteja. Testirajoitukset taisi tulla vasta seuraavilla kausilla voimaan, ja F1 alkoi muutenkin vasta tuossa joskus 2010-luvulle siirryttäessä panostaa noihin kulujen leikkauksiin enemmän. Mutta nythän nuo taas on parin viime vuoden ajan olleet vähän nousussa noilla huipputalleilla.

Tässä Racefansin jutussa vielä lisää analyysia miten tallit käyttivät rahaa ja minkälaisia vaikutuksia sillä oli tuloksiin. Jutusta näkyy myös miten epätasaista FOM:n rahojen jako oikeasti on erikoisbonuksineen. Ei ihme että tällä mallilla suuret vaan suurenee ja erot pienempiin kasvaa.
Dino246
Maksukuski
 
Viestit: 620
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 7:58


Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron