Formulafakta

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

Formulafakta

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ma Tammi 23, 2012 15:36

Tähän ketjuun voi kertoa nippelitietoa formuloista, ym sellaista. Ite ajattelin tänne lisäillä MTV3 sivuston formulafakta uutisia, mutta kyllä tänne voi muitakin tietoja kirjoitella.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44828
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ma Tammi 23, 2012 15:37

Formulafakta: Eniten keskeyttänyt kuljettaja


Kenellä kuljettajalla on eniten keskeytyksiä kisassa?

F1-historian keskeytyskuningas on Italian Andrea de Cesaris, joka keskeytti peräti 135 kertaa 208 osakilpailussa kausilla 1980–94.

De Cesarisin pisin keskeytysputki oli 22 keskeytystä peräkkäin, joka on F1-historian ennätys.

MTV3
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44828
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ma Tammi 23, 2012 15:39

Formulafakta: Kylmin F1-osakilpailu

Mitkä kisat on ajettu sään puolesta kylmimmissä olosuhteissa?

Lokakuun 8. päivänä 1978 ajettu Kanadan GP muistetaan ainakin yhtenä F1-historian kylmimmistä. Viime kauden Saksan GP ajettiin myös niin kylmissä olosuhteissa, vaikka kisapäivä oli 24. heinäkuuta, että sitä verrattiin olosuhteiden puolesta tuohon hyiseen Kanadan GP:hen.

Gilles Villeneuve toppatakki päällä korokkeella.
http://www.collectorstudio.com/index.cf ... tails/1?cl

(MTV3)
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44828
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Cup » Ma Tammi 23, 2012 15:45

Tässä kaksi vanhaa:

F1-fakta: Mitä tapahtui F1 Racingille?

Mitä tapahtui 2000-luvun alussa F1 Racing -nimiselle lehdelle? Ainakin englanninkieliset nettisivut ovat edelleen pystyssä, mutta lehti ei ole ilmestynyt suomenkielisenä noin kymmeneen vuoteen?

Vuonna 1996 perustettu F1 Racing -lehti ilmestyy edelleen kerran kuussa. Lehden pääversio on englanninkielinen, mutta siitä tehdään 25 erilaista versiota 18 eri kielellä 75 eri maahan. Kustantaja Haymarket ilmoittaa, että lehdellä olisi lähes 4 miljoonaa lukijaa kuukausittain.

Wikipedian mukaan lehti ilmestyi suomeksi vuosina 1998–2003, mutta liian pienen lukijakunnan vuoksi suomalainen versio lopetettiin.


F1-fakta: Miksi Villeneuve romahti huipulta?

MTV3:n formulatiimi etsii viikoittain vastaukset mielenkiintoisimpiin katsojakysymyksiin F1-sivujen Formulafakta-osiossa.

"Kun Jacques Villeneuve aloitti uransa formula ykkösissä hän oli heti ensimmäisellä kaudellaan toinen ja seuraavalla voitti mestaruuden mutta sen jälkeen ei ole menestystä tullut. Mistä tämä mahtaa johtua? Eikö huipputallit olleet muka kiinnostuneita kuskista joka voittaa jo toisella kaudellaan mestaruuden?"

Vuonna 1998 Villeneuve päätti itse jättää Williams-tallin siirtyäkseen managerinsa Craig Pollockin perustamaan BAR-talliin. Williamsin kurssi oli tosin kääntynyt alaspäin jo kaudella 1998, jolloin Villeneuve jäi hallitsevana mestarina ilman GP-voittoa. Seuraava kausi Tyrrellin raunioille perustetussa BAR-tallissa sujui vielä surkeammin Villeneuven jäädessä tyystin ilman pisteitä. Viisi vuotta kestäneellä BAR-urallaan Villeneuve saavutti vain kaksi palkintokorokesijoitusta.

Villeneuve rankattiin 1990-luvun lopussa miltei Michael Schumacherin ja Mika Häkkisen tasoiseksi rattimieheksi, joten kanadalaisella olisi varmasti ollut ottajia muuallakin ainakin, jos hän olisi ollut valmis tinkimään palkkavaatimuksistaan. Varikkohuhuissa Villeneuve yhdistettiin mm. McLaren- ja Benetton/Renault-talleihin. Villeneuven maine koki kuitenkin kolauksen kaudella 2003, kun hän jäi nuoren tallitoverinsa Jenson Buttonin varjoon ja joutui hyllylle kauden viimeisistä kisoista. Villeneuve sai vielä tilaisuuden näyttää kykynsä Renault'n ratissa kauden 2004 kolmessa viimeisessä kisassa, mutta näytöt jäivät heikoiksi. Villeneuven F1-ura päättyi potkuihin Sauberilta kesken kauden 2006.
Cup
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 2636
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

ViestiKirjoittaja Alexei » Ti Tammi 24, 2012 1:08

Huhhuh, Suomenlahden takaa palailtu :oops: :D

Tuo F1-Racing kysymys oli meikäläisen käsialaa. Todella hyvä lehti oli kyseessä, harmittaa suunnattomasti että kyseisen lehden suomenkielinen julkaisu lakkautettiin.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Tammi 24, 2012 8:23

Alejöpöxei kirjoitti:Huhhuh, Suomenlahden takaa palailtu :oops: :D

Tuo F1-Racing kysymys oli meikäläisen käsialaa. Todella hyvä lehti oli kyseessä, harmittaa suunnattomasti että kyseisen lehden suomenkielinen julkaisu lakkautettiin.


Ite oon kans joskus kolmisen kertaa lähettäny tuonne kysymyksen ja kaikki julkaistiinkin. Nyt oon oppinu itte ettimään sitä tietoa nii ei tarvi maikkarin väkeä häiritä omilla tyhmillä kysymyksillä :lol:
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44828
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Tammi 24, 2012 17:34

F1-faktoja, joita et todennäköisesti tiennyt

F1-sarjaa kutsutaan usein maailman korkeimman teknologian urheilulajiksi. Jos F1-tallissa jostakin ilmiöstä ei ole saatavilla numeroita tai muussa muodossa olevaa tietoa, se ei todennäköisesti ole millään tavalla kiinnostavaa.

Lue alta muutamia F1-aiheisia faktoja, jotka Mercedes-talli on ystävällisesti tuonut ulkopuolisten tietoon.

- F1-renkaat voivat saavuttaa 160 Celsius-asteen lämpötilan

- Kumin lisäksi renkaat koostuvat rikistä, hiilimustasta, teräksestä, Kevlarista sekä useista kemikaaleista

- Ennen Monacon GP:tä kaikki sadevesikaivot joudutaan hitsaamaan kiinni, jotta autojen downforce ei saisi niitä pompahtamaan auki

- F1-auton rakenteesta 85% on hiilikuitua, mutta vain 30% painosta

- Tallien tuulitunnelit kykenevät simuloimaan 288 km/h nopeuksia

- Ratojen sora-alueet täytetään pyöreillä kivillä, joiden halkaisija on 5-16 mm

- Ajajat voivat selvitä haalareissaan 11 sekuntia 840 Celsius-asteen lämpötilassa

(racingnewsflash.com)
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44828
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Tammi 28, 2012 10:20

Uskomattomia F1-faktoja - näitä et todennäköisesti tiennyt

F1-sarjaa kutsutaan usein maailman korkeimman teknologian urheilulajiksi. Jos F1-tallissa jostakin ilmiöstä ei ole saatavilla numeroita tai muussa muodossa olevaa tietoa, se ei todennäköisesti ole millään tavalla kiinnostavaa.

Lue alta muutamia F1-aiheisia faktoja, jotka Mercedes-talli on ystävällisesti tuonut ulkopuolisten tietoon (lue ensimmäinen osa tästä).

- Tallien rekat pitävät sisällään kahta 150 kilovolttiampeerin generaattoria - niillä voi tuottaa sähkön pienelle kylälle

- F1-auton aerodynamiikan aiheuttama ilmanvastus on niin suuri, että 280 km/h nopeudessa jalan nostaminen kaasulta vastaa täyttä lukkojarrutusta maantieautossa.

- Autossa käytetyn hiilikuidun yksittäiset kuidut ovat viisi kertaa ihmishiusta ohuempia

- F1-moottori kuluttaa 450 litraa ilmaa joka sekunti

- Kisaviikonlopun aikana jokainen kuljettaja saa vähintään kolme rattia käyttöönsä

- Suurin keskeytysten määrä yhdessä kisassa oli vuoden 1996 Monacon GP, jossa 18 autoa 21:stä startanneesta keskeytti.

- Kanadan GP 2011 pitää nimissään ennätystä turva-auton ajojen määrästä yhdessä kisassa. Luku oli tällöin kuusi.

(racingnewsflash.com)
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44828
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Alexei » Pe Helmi 10, 2012 14:09

Formulafakta: Mestaruuksien merkitys Ferrarin myyntiin

Miten Ferrarin F1-tallin mestaruudet ovat vaikuttaneet valmistajan urheiluautojen myyntiin? Onko esimerkiksi autojen myynti lähtenyt laskuun Alonson aikakaudella Schumin ja Kimin mestaruusvuosien jälkeen?

Ferrarin myyntimäärät ovat viime vuosina olleet aika vakiot. Maailman taloudellinen tilanne vaikuttaa enemmän Ferrarin myyntimääriin kuin menestys formula ykkösissä.

Vuonna 2007 Ferrari myi 6 465 autoa, vuonna 2008 tuli myyntiennätys 6 587 myytyä autoa, vuoden 2009 taantuma pudotti myynnin 6250 autoon ja vuonna 2010 meni kaupaksi 6 573 autoa.

Täytyy tietysti muistaa, että kun Ferrarin autot maksavat satoja tuhansia euroja, niin jo 100 myydyn auton lisäys myyntimääriin tarkoittaa kymmeniä miljoonia lisää tuloja.

MTV3
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Alexei » Pe Helmi 10, 2012 14:10

Formulafakta: Mestaruudet eri tiimeissä

Kenellä F1-kuskilla on eniten mestaruuksia eri tiimeissä?

1950-luvun tähdellä Juan Manuel Fangiolla, joka ajoi mestariksi neljässä eri tallissa: Alfa Romeolla, Ferrarilla, Mercedes-Benzillä ja Maseratilla.

Stirling Moss on puolestaan voittanut osakilpailun viidessä eri tallissa: Mercedes, Maserati, Vanwall, Cooper, ja Lotus.

MTV3
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ma Helmi 13, 2012 19:09

Tuli lähetettyä kysymys formulafaktaan. Saa nähdä julkaistaanko se vastauksen kera. Aika hyvällä prosentilla on omat kysymykset päässy julkaisuun, että toivo elää :D
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44828
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Alexei » Ma Helmi 13, 2012 19:11

Jamppa kirjoitti:Tuli lähetettyä kysymys formulafaktaan. Saa nähdä julkaistaanko se vastauksen kera. Aika hyvällä prosentilla on omat kysymykset päässy julkaisuun, että toivo elää :D


Mitä kysyit, jos saan udella? :D
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ma Helmi 13, 2012 19:13

Alexei kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:Tuli lähetettyä kysymys formulafaktaan. Saa nähdä julkaistaanko se vastauksen kera. Aika hyvällä prosentilla on omat kysymykset päässy julkaisuun, että toivo elää :D


Mitä kysyit, jos saan udella? :D


Joo saa udella :D

Kysyin testirajoituksista, että miten niitä valvotaa ettei joku talli testaa autoaan esim. jollain syrjäisemmäs maanosas olevalla moottoriradalla. Ja sitten kysyin, että onko kukaan talli rikkonu testirajoitusta ja mitä siitä seuraa jos sääntöä rikkoo.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44828
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Alexei » Ma Helmi 13, 2012 19:19

Jamppa kirjoitti:Kysyin testirajoituksista, että miten niitä valvotaa ettei joku talli testaa autoaan esim. jollain syrjäisemmäs maanosas olevalla moottoriradalla. Ja sitten kysyin, että onko kukaan talli rikkonu testirajoitusta ja mitä siitä seuraa jos sääntöä rikkoo.


Tää on hyvä kysymys! Veikkaan että aika vähän noita rajoituksien rikkomisia edes harkitaan. Kovaa ja korkealta mouruava V8 kun herättäisi vissiin aika lailla äkkiä paikallisen median huomion, vaikka kyseessä olisikin Mongolia tai vastaava alue :D
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ma Helmi 13, 2012 19:22

Alexei kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:Kysyin testirajoituksista, että miten niitä valvotaa ettei joku talli testaa autoaan esim. jollain syrjäisemmäs maanosas olevalla moottoriradalla. Ja sitten kysyin, että onko kukaan talli rikkonu testirajoitusta ja mitä siitä seuraa jos sääntöä rikkoo.


Tää on hyvä kysymys! Veikkaan että aika vähän noita rajoituksien rikkomisia edes harkitaan. Kovaa ja korkealta mouruava V8 kun herättäisi vissiin aika lailla äkkiä paikallisen median huomion, vaikka kyseessä olisikin Mongolia tai vastaava alue :D


Joo ei oo kyllä osunu koskaan silmiin sellasta uutista, että joku talli olis sääntöä rikkonu. Ja kiinnostaa, että miten sitä sääntöä valvotaan nii vedin tuon esimerkin äärirajoille :) Sitten ihan periaatteesta kiinnostaa, että onko määrätty jotkut sanktiot, että mitä siitä tallille seuraa jos rikkoo tuota sääntöä. Vaikea se toki on missään salaa testata, mutta periaattees mahdollista.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44828
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Seuraava

Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron