Formulafakta

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Kesä 26, 2014 13:03

Formulafakta: Tekeekö mestaritalli taloudellista voittoa?

Tekeekö mestaritalli taloudellisesti voittoa? Eli onko mestaruuksien voittaminen Red Bullille taloudellisesti kannattavaa? Kattavatko valmistajien ja kuljettajien mestaruudesta tulevat palkintorahat koko kauden kulut kuljettajien palkkoineen yms.? Voisiko sponsoriton talli selvitä kaudesta toiseen vain voittamalla mestaruuksia?

F1-mestaritalli ei tee todellista taloudellista voittoa, vaan omistaja joutuu rahoittamaan toimintaa. Red Bull -tallin tilinpäätös vuodelta 2012 kyllä näyttää 7,5 miljoonan dollaria voittoa, mutta omistaja on sijoittanut yritykseen paljon enemmän rahaa, joten oikeasti talli ei tee omistajalleen voittoa. Vuonna 2012 Red Bullin F1-tallin liikevaihto oli 374,6 miljoonaa dollaria. Edelliskauden valmistajien maailmanmestaruudesta Red Bull tienasi palkintorahaa 94,2 miljoonaa dollaria. Lisäksi se tienasi 30 miljoonaa dollaria allekirjoitusbonuksena, kun sitoutui jatkamaan F1-sarjassa kilpailemista. Ulkopuolisilta sponsoreiltaan Red Bull -talli tienasi 91 miljoonaa dollaria. Loput 159,4 miljoonaa dollaria jäi omistajan maksettavaksi.

Talouslehti Forbes on laskenut Red Bullin sijoittaneen omaa rahaa kahden F1-tallinsa pyörittämiseen kymmenen vuoden aikana yhteensä 1,2 miljardia dollaria. Viimeksi kuluneen viiden vuoden aikana Red Bullin on laskettu saaneen formula ykkösten avulla 1,6 miljardin dollarin arvosta medianäkyvyyttä, joten vaikka Red Bull menettää paljon rahaa F1-tallin pyörittämiseen, on F1-panostus energiajuomayhtiölle kuitenkin kannattavaa, koska se saa F1:n kautta medianäkyvyyttä selvästi halvemmalla verrattuna siihen, mitä se joutuisi maksamaan, jos ostaisi vastaavan määrän mainostilaa.

MTV Sport


Tämähän se idea näillä talleilla just onkin. Saada mahdollisimman paljon medianäkyvyyttä. Tähän se uusi talli Haaskin tähtää. Eli ei yksikään talli ole mukana pelkästä rakkaudesta lajiin ja halua tuottaa tappiota.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Heinä 10, 2014 13:34

Formulafakta: Pärjäisikö Keken Williams nykyautoille?

Paljonko vuoden 1982 maailmanmestarin Keke Rosbergin Williams häviää kierrosajoissa nykyiselle F1-autolle?

Vertailua vuoden 1982 ja nykypäivän välillä vaikeuttaa huomattavasti se, että kaikki radat ovat kokeneet muutoksia 30 vuoden aikana. Monzassa muutokset ovat olleet pienimpiä, joten sieltä saa ehkä parhaan vertailukohdan. Monzan ratakierros on nykyään 7 metriä lyhyempi kuin 1982 ja ykkösmutkaa on muokattu. Monzan aika-ajoissa Keke teki vuonna 1982 ajan 1.31,834, kun taas viimevuotinen paalupaikka-aika Monzassa oli 1.23,755, eli kierrosajoissa oli eroa noin 8 sekuntia.

Monza on toki ennen kaikkea moottoritehoja kysyvä rata, joten ero Keken Williamsin ja nykyautojen välillä kasvaisi suuremmaksi radoilla, joilla auton aerodynamiikan merkitys korostuu Monzaa enemmän, koska nykyautojen aerodynamiikka on selvästi parempaa kuin vuoden 1982 autojen.

MTV Sport
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja Jamppa » Pe Heinä 11, 2014 13:29

Formulafakta: Huoltokiellon valvominen

Aika-ajon jälkeenhän autoja ei saa muuttaa kisaa varten. Miten tätä käytännössä valvotaan, ettei mikään talli yritä yön aikana vilppiä? Millainen rangaistus tulee, jos jäisi kiinni?

Kolme ja puoli tuntia aika-ajon päättymisen jälkeen jokainen F1-auto suljetaan pussiin, joka puolestaan suljetaan FIA:n sinetillä. Nämä pussit poistetaan autojen päältä viisi tuntia ennen lämmittelykierroksen alkua.

Jos talli rikkoo tätä parc ferme -huoltokieltoa, eli jos pussi on avattu ennenaikaisesti, joutuu se kuljettaja, jonka autoa on huollettu sääntöjenvastaisesti, starttaamaan kisaan joukon hänniltä varikonportilta.

MTV Sport
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Loka 22, 2014 19:39

Formulafakta: Kannattiko ostaa osakkeita F1-kuskin palkkatuloista?

Entisistä F1- kuskeista tuli mieleeni Justin Wilson. Missä kyseinen kaveri vaikuttaa nykyään ja miten kävi osakkeille, joita muistini mukaan myytiin hänen uransa rahoittamiseen?

Brittikuski Justin Wilson teki erikoisen rahoitusratkaisun ostaessaan itselleen tallipaikan Minardilta kaudella 2003. Hän perusti yrityksen, johon myi osakkuuksia tavallisille moottoriurheilufaneille. Minimisijoitus oli 500 puntaa. Sijoitusyhtiö sai mukaan yli 900 sijoittajaa ja rahaa kertyi tavoiteltu määrä 1,2 miljoonaa puntaa. Sijoitus osoittautui niin suosituksi, että se ylimerkittiin. Rahat riittivät F1-tallipaikan hankkimiseen.

Yhtiö lupasi, että Wilsonin ajohommistaan saamat palkkatulot ohjataan tähän yritykseen ja sitä kautta sijoittajille maksetaan rahoja takaisin seuraavan kymmenen vuoden aikana. Wilson itse nosti yhtiöstä vuonna 2003 vuosipalkkana 50 000 puntaa, vuonna 2004 hänen palkkansa oli 75 000 puntaa ja vuonna 2005 palkka oli 100 000 puntaa. Näiden yli kertyneet palkkatulot käytettiin siihen, että sijoittajille maksettiin takaisin heidän rahojaan. Tavoitteena oli, että sijoitetut summat olisi maksettu kaksinkertaisina takaisin kolmessa vuodessa. Sen jälkeen sijoittajille luvattiin 10 prosenttia Wilsonin tuloista vuoteen 2012 asti.

Wilson ajoi kaudella 2003 ensin Minardilla 11 osakilpailua ja siirtyi loppukaudeksi Jaguarille, jolla saavutti yhden MM-pisteen. 192-senttinen Wilson on tiettävästi historian pisin F1-kuljettaja. Wilson ei onnistunut saavuttamaan F1:ssä asemaa palkkaa nauttivana kuljettajana, joten hän joutui jättämään formula ykköset yhden kauden jälkeen ja suuntaamaan Pohjois-Amerikkaan ensin ChampCariin kausiksi 2004-07 ja sitten IndyCariin, jossa hän on ajanut yhtäjaksoisesti kaudesta 2008 lähtien tähän vuoteen asti. Vuosien aikana Wilson on kerännyt Amerikan sarjoissa seitsemän osakilpailuvoittoa ja sijoittunut sarjan loppupisteissä parhaimmillaan toiseksi vuosina 2006 ja 2007. Tämänvuotisessa IndyCar-sarjassa Wilson sijoittui 15:nneksi.

Kymmenen vuoden sijoitusaika tuli täyteen vuoden 2012 päätteeksi, jolloin yhtiö maksoi sinne kertyneet varat takaisin sijoittajille. Sijoitus ei ilmeisesti osoittautunut kannattavaksi. Asiaa käsittelevän blogin mukaan sijoittajat saivat takaisin 48 prosenttia sijoittamastaan summasta.

MTV Sport
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja TURBO » Ti Maalis 28, 2017 14:16

Kauden 2017 avauskilpailujen voittajat:

Indy car:
Sebastien Bourdais

Formula E:
Sebastien Buemi

WRC:
Sebastien Ogier

Formula 1:
Sebastian Vettel
Avatar
TURBO
Foorumin Vetomies 2018
 
Viestit: 321
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 17:19

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ti Maalis 28, 2017 16:18

TURBO kirjoitti:Kauden 2017 avauskilpailujen voittajat:

Indy car:
Sebastien Bourdais

Formula E:
Sebastien Buemi

WRC:
Sebastien Ogier

Formula 1:
Sebastian Vettel

Illuminati confirmed :lol:
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14091
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Edellinen

Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron