Formulafakta

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Huhti 18, 2013 14:14

Formulafakta: Kolmannen polven F1-kuljettaja?

Keiden F1-kuskien poikia, ajelee pikkuluokissa tällä hetkellä? Entä olisiko mahdollista nähdä 3. polven kuljettaja? Ainakin Joshua Hill ajaa jotain luokkaa.

26-vuotias Marco Andretti olisi mahdollinen kolmannen polven F1-kuljettaja, sillä hänen isänsä Michael ja isoisänsä Mario kilpailivat F1:ssä. Marco testasi Hondan F1-autoa vuosina 2006 ja 2007, mutta näyttää nykyään rakentavan uraa Yhdysvaltojen IndyCar-sarjassa.

22-vuotias Joshua Hill ajaa tällä hetkellä F3-tasolla. Hänestä voisi tosiaan tulla kolmannen polven F1-kuljettaja, sillä hänen isänsä on F1-maailmanmestari Damon Hill ja isoisänsä kaksinkertainen F1-maailmanmestari Graham Hill.

Muita F1-kuljettajien poikia, jotka ajavat kilpaa:

Mathias Lauda
Tomas Scheckter
Nicolas Prost
Leo Mansell
Greg Mansell
Adrien Tambay
Alex Brundle
Jolyon Palmer
Christian Jones (Alan Jonesin adoptiopoika)
Kevin Magnussen
Freddie Hunt
Graham Rahal
Adrian Campos Jr.
Johnny Cecotto Jr.
Conor Daly

MTV3


Formulafakta: N ja E?

Mitä "luukkuja" tai merkkejä formula-autossa on (N) usein monokokin päällä kuljettajan jalkojen yllä, näkyy esim incar kuvissa ja (E), näkyvät useimpien autojen kyljessä.

Autoissa on ulkopuolella N- ja E-kytkimet, joista vaihteen saa vapaalle (N=neutral) ja moottorin sammutettua (E = engine cut).

Ratahenkilökunta käyttää näitä, jos he joutuvat työntämään autoa. Vaihteen pitää olla vapaalla ja moottorin sammutettuna, mikäli autoa työnnetään.

MTV3


Formulafakta: Eniten mestaruuksia eri talleissa?

Jos Kimi voittaisi mestaruuden nyt Lotuksella ja ensi vuonna Red Bullilla, tulisiko hänestä eniten mestaruuksia (3) eri talleissa voittanut kuljettaja?

Ei. 1950-luvun tähti Juan-Manuel Fangio on voittanut maailmanmestaruuden neljässä eri tallissa: Alfa Romeolla, Maseratilla, Mercedeksellä ja Ferrarilla.

MTV3
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Huhti 25, 2013 18:23

Formulafakta: Viimeisen kierroksen keskeytys

Miten kuljettajien sijoitukset menevät, jos kilpailun johtajan kanssa samalla kierroksella ajava kuljettaja keskeyttää viimeisellä kierroksella ja maaliin ajaa kuljettaja, joka on jäänyt voittajalle kaksi kierrosta; sijoittuuko keskeyttänyt kuljettaja silti jälkimmäistä korkeammalle tulosluettelossa, koska on ajanut kilpailun päättyessä suuremman osan kisamatkasta vaikkei ruutulipulle pääsekään?

Kyseisessä tapauksessa viimeisellä kierroksella keskeyttänyt kuljettaja sijoittuu tulosluettelossa korkeammalle kuin kaksi kierrosta kärjelle jäänyt kuljettaja, koska keskeyttäjä on ajanut suuremman osan kisamatkasta.

Säännöt edellyttävät sitä, että lopputuloksiin päästäkseen kuljettajan on ajettava vähintään 90 prosenttia voittajan ajamasta kisamatkasta, mutta ruutulipulle asti ei siis tarvitse ajaa saadakseen lopputuloksen. Joissain kisoissa jopa pisteitä on jaettu kuljettajille, jotka ovat keskeyttäneet aivan lopussa. Esimerkiksi Monacossa 1996 Mika Salo ja Mika Häkkinen kolaroivat keskenään lopussa, keskeyttivät ja hävisivät viisi kierrosta voittajalle, mutta saivat silti MM-pisteitä 5. ja 6. sijoillaan.

MTV3


Formulafakta: F1-kuskien yleisin etunimi?

Mikä on Formula 1 yleisin etunimi?

John.

John on yksi yleisimmistä miehen etunimistä englanninkielisessä maailmassa, joten se on näin ollen yleinen myös F1-kuljettajien etunimenä.

Aika moni John-nimisistä kuljettajista on käyttänyt formula ykkösissä lempinimeä Johnny, kuten esimerkiksi Johnny Herbert, jonka ristimänimi on kuitenkin John.

John, Johnny ja Johnnie -nimiset F1-kuljettajat:

John Barber
Johnny Boyd
John Campbell-Jones
John Cannon
Johnny Cecotto
Johnny Claes
John Cordts
Johnny Dumfries
John Fitch
Johnny Herbert
John James
John Love
Johnny Mantz
Johnny McDowell
John Miles
John Nicholson
Johnnie Parsons
John Rhodes
John Riseley-Prichard
Johnny Servoz-Gavin
John Surtees
John Taylor
Johnny Thomson
Johnnie Tolan
John Watson

MTV3
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja TemeF1 » To Huhti 25, 2013 19:00

Harvinaisimpia taitavat olla Kimi, Heikki ja Keijo. :D
TemeF1
Monacon voittaja
 
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja Jamppa » Pe Touko 10, 2013 14:20

Formulafakta: Eniten paalupaikkoja ilman voittoa?

Uuden-Seelannin Chris Amon ajoi F1:ssä viisi paalupaikkaa kausilla 1968-72, muttei yltänyt kilpailuissa koskaan kakkossijaa korkeammalle. Hänellä on hallussaan eniten paalupaikkoja ilman voittoa -ennätys.

MTV3


Formulafakta: Punainen lippu?

Haluaisin tietää, että minkälaisissa tilanteissa punaista lippua heilutetaan?

Punaista lippua näytetään kuljettajille tilanteessa, jossa ajojakso keskeytetään ennenaikaisesti. Ajojakso voidaan keskeyttää esimerkiksi, jos säätila muuttuu niin huonoksi, ettei ajaminen ole enää turvallista, tai jos radalle jää vaarallisesti osia kolarin seurauksena.

MTV3


Formulafakta: Mikä on formulan huippunopeus?

Juan Pablo Montoya ajoi kaudella 2005 McLaren-autollaan Monzassa F1-autojen ennätysnopeudeksi 372,6 km/h.

Sitäkin lujempaa on menty epävirallisessa ennätyskokeessa. Honda-talli ajoi Bonnevillen suola-aavikolla F1-autojen epäviralliseksi nopeusennätykseksi 413 km/h vuonna 2005.

Nykyiset F1-autot eivät pysty aivan näin koviin lukemiin. Tällä kaudella kovin kilpailussa mitattu huippunopeus on Toro Rosson Daniel Ricciardon 320,9 km/h.

MTV3
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Touko 22, 2013 15:39

Miten määritellään että joku talli on sama kuin ennen, vaikka nimi, moottori, tallipäällikkö ja kaikki on vaihtunut. Esimerkiksi nykyinen Lotus. Minkä logiikan mukaan nykyinen Lotus on yhtään sama kuin entinen Renault?

F1-tallin nimenmuutos pitää hyväksyttää F1-komissiossa ja vahvistaa sen jälkeen Kansainvälisen autoliiton FIA:n moottoriurheilun maailmanneuvostossa.

Tallin yleensä katsotaan jatkavan edellisen tallin toimintaa, jos talli myydään uudelle omistajalle, joka jatkaa toimintaa samalla tehtaalla. Lotus on sama talli kuin Renault, joka oli sitä ennen Benetton, joka oli sitä ennen Toleman. Lotus toimii samalla Enstonen tehtaalla kuin Renault-talli. Tehtaalla on töissä satoja ihmisiä, joten vaikka nimi, tallipäällikkö tai kuljettajat vaihtuvat, niin toimitilat ja suuri enemmistö työntekijöistä pysyy samoina.

Lotus ei sen sijaan ole sama talli kuin Colin Chapmanin perustama Team Lotus, joka kilpaili formula ykkösissä vuosina 1958-1994 voittaen seitsemän valmistajien maailmanmestaruutta. Niillä ei ole muuta yhteyttä kuin sama nimi.

Aika monelta F1-tallilta löytyy nimenvaihdoksia historiastaan. Esimerkiksi nykyinen Toro Rosso -talli on entinen Minardi. Nykyinen Mercedes GP on entinen Brawn GP, joka oli sitä ennen Honda ja sitä ennen BAR. Force India on entinen Spyker, sitä ennen Midland ja sitä ennen Jordan. Red Bull -talli on aiemmin tunnettu Jaguarin ja Stewartin nimillä.


Olisiko kuusipyöräinen F1-auto vielä mahdollista rakentaa/nähdä radalla ja tulisiko se menestymään?

Kausilla 1976 ja 1977 nähtiin todellakin Tyrrell-tallilta kuusipyöräinen F1-auto, joka voitti Ruotsin GP:n. Sittemmin sääntöjä muutettiin siten, että F1-autoissa pitää olla neljä pyörää, joten kuusipyöräisellä autolla ei enää nykyään saisi ajaa F1-kilpailuissa.


Mitä sääntömuutoksia tulee Formula 1 -kaudelle 2014? Olen lukenut, että käyttöön tulevat V6-turbomoottorit. Miten uudet säännöt muuttavat F1-autojen ulkonäköä?

Näkyvin muutos F1-autoissa on keulan selkeä madaltuminen. Keulan kärki saa olla vain 185 mm radan pinnan yläpuolella, kun vielä tällä kaudella se saa olla 550 mm korkeudella. Muutos tehdään turvallisuussyistä, jotta keula ei osu toisen auton kuljettajaan sivuttaissuuntaisissa törmäyksissä. Samalla etusiipi kaventuu 1800 millimetristä 1650 millimetriin. Takasiivestä poistuu yksi poikittainen alaelementti.

Pakoputkien suuntaa muutetaan siten, että niiden pitää osoittaa ylöspäin. Vielä tällä hetkellä pakokaasuja pyritään ohjailemaan alaspäin auton perässä olevaan diffuusoriin parantamaan aerodynamiikkaa.

Nykyinen vapaasti hengittävä 2,4-litrainen V8-moottori vaihtuu turboahdettuun 1,6-litraiseen V6-moottoriin. Maksimaaliset kierrosluvut on uudessa moottorissa rajoitettu lukemaan 15 000 rpm, kun nykyinen rajoitus on 18 000 rpm.

Uuteen moottoriin yhdistetään aiempaa kehittyneempi energian kierrätysjärjestelmä. Kineettistä energiaa kierrättävän KERSin lisäksi autoihin tulee toinenkin energian kierrätysjärjestelmä, joka hyödyntää moottorin tuottamaa hukkalämpöä. Yhteensä nämä kierrätysjärjestelmät tarjoavat kuljettajalle 161 lisähevosvoimaa 33,3 sekunnin ajaksi per kierros. Nykyinen KERS tarjoaa noin 80 hevosvoimaa 6,7 sekunnin ajaksi. Jatkossa moottoreita saa käyttää kauden aikana vain 5 kappaletta per kuski, kun taas nykyään käytössä on 8 moottoria per kuljettaja per kausi.


MTV3
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja Jamppa » Pe Heinä 12, 2013 13:11

Formulafakta: Moottoritehot kuluva kausi vs. ensi kausi


Minkälainen tehoero on näillä nykyisillä ja ensi vuonna käyttöön otettavilla moottoreilla?

Vastaus:


Nykyinen vapaasti hengittävä 2,4-litrainen V8-moottori vaihtuu F1-sarjassa ensi kaudella turboahdettuun 1,6-litraiseen V6-moottoriin. Maksimaaliset kierrosluvut on uudessa moottorissa rajoitettu lukemaan 15 000 rpm, kun nykyinen rajoitus on 18 000 rpm.

Tehoista puhuttaessa uusi moottori tulee antamaan noin 440 kilowattia eli 600 hevosvoimaa. Nykyisistä moottoreista irtoaa noin 750 hevosvoimaa.

Vertailu ei ole kuitenkaan näin suoraviivaista, sillä uuteen moottoriin yhdistetään aiempaa kehittyneempi energian kierrätysjärjestelmä. Kineettistä energiaa kierrättävän KERSin lisäksi autoihin tulee toinenkin energian kierrätysjärjestelmä (ERS), joka hyödyntää moottorin tuottamaa hukkalämpöä. Yhteensä nämä kierrätysjärjestelmät tarjoavat kuljettajalle 161 lisähevosvoimaa 33,3 sekunnin ajaksi per kierros. Nykyinen KERS tarjoaa noin 80 hevosvoimaa 6,7 sekunnin ajaksi.

Yksi moottoritehoja ensi kaudella kisoissa hillitsevä tekijä tulee olemaan polttoaineen kulutus. Kun kuluvalla kaudella kilpurit selviävät F1-kisojen noin 300 kilometrin ajourakasta 160 kilogramman (noin 230 litran) bensakuormalla, niin ensi kaudella autojen pitää selvitä kisasta 100 kilolla (144 litraa) polttoainetta.

Jatkossa moottoreita saa käyttää kauden aikana vain 5 kappaletta per kuski, kun nykyään käytössä on 8 moottoria per kuljettaja per kausi.

MTV3
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja mr-nobody » Pe Heinä 12, 2013 15:34

Jamppa kirjoitti:
Formulafakta: Moottoritehot kuluva kausi vs. ensi kausi


Minkälainen tehoero on näillä nykyisillä ja ensi vuonna käyttöön otettavilla moottoreilla?

Vastaus:


Nykyinen vapaasti hengittävä 2,4-litrainen V8-moottori vaihtuu F1-sarjassa ensi kaudella turboahdettuun 1,6-litraiseen V6-moottoriin. Maksimaaliset kierrosluvut on uudessa moottorissa rajoitettu lukemaan 15 000 rpm, kun nykyinen rajoitus on 18 000 rpm.

Tehoista puhuttaessa uusi moottori tulee antamaan noin 440 kilowattia eli 600 hevosvoimaa. Nykyisistä moottoreista irtoaa noin 750 hevosvoimaa.

Vertailu ei ole kuitenkaan näin suoraviivaista, sillä uuteen moottoriin yhdistetään aiempaa kehittyneempi energian kierrätysjärjestelmä. Kineettistä energiaa kierrättävän KERSin lisäksi autoihin tulee toinenkin energian kierrätysjärjestelmä (ERS), joka hyödyntää moottorin tuottamaa hukkalämpöä. Yhteensä nämä kierrätysjärjestelmät tarjoavat kuljettajalle 161 lisähevosvoimaa 33,3 sekunnin ajaksi per kierros. Nykyinen KERS tarjoaa noin 80 hevosvoimaa 6,7 sekunnin ajaksi.

Yksi moottoritehoja ensi kaudella kisoissa hillitsevä tekijä tulee olemaan polttoaineen kulutus. Kun kuluvalla kaudella kilpurit selviävät F1-kisojen noin 300 kilometrin ajourakasta 160 kilogramman (noin 230 litran) bensakuormalla, niin ensi kaudella autojen pitää selvitä kisasta 100 kilolla (144 litraa) polttoainetta.

Jatkossa moottoreita saa käyttää kauden aikana vain 5 kappaletta per kuski, kun nykyään käytössä on 8 moottoria per kuljettaja per kausi.

MTV3


En tiedä oonko tästä aikaisemmin maininnut ja eikä tämä ole oikea alue "itkeä" tästä mutta omasta mielestä nuo KERS ja ERS joutaisi hylätä kokonaan.

Mitenköhän kauas esim. Monzassa (missä on pitkä lähtösuora) paalumies tipahtaisi toimimattomalla ERS:llä kun kaverit takaa ajaa ensimmäiseen mutkaan asti napit pohjassa?
Avatar
mr-nobody
Foorumin Vetomies 2014 & 2015 & 2016
 
Viestit: 7048
Liittynyt: Ti Syys 25, 2012 21:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ma Heinä 15, 2013 16:07

Formulafakta: Mitä kuljettajan käsi tekee polven luona?

Mitä kuljettajat tekevät välillä vasemman polven puolella, käsi käy välillä siellä?


Kun kuljettaja vie vasemman kätensä polvensa tienoille, niin hän säätää autonsa jarrutasapainoa. Autossa on siellä pikasäädin, jolla jarrutasapainoa voidaan muuttaa yleensä 3-4 eri asentoon kesken kierroksen. Sitä säädetään mutkasta riippuen.

MTV3
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Heinä 16, 2013 17:34

Formulafakta: Miksei ole pidempiä ratoja?

Miksi formularadat ovat niin lyhyitä ja miksi edes joku rata ei voisi olla pidempi esim. 10-20 km?

Mika Salo vastaa:


Spa on 7 kilometriä pitkä. Sen pidempiä ei nykyään enää ole, koska kameroiden tuominen radan jokaiseen mutkaan kävisi liian kalliiksi. Kisojen järjestämisen pitkillä radoilla olisi myös hankalaa, koska sinne tarvittaisiin niin paljon henkilökuntaa, lippumiehiä ja turvallisuustavaroita. Esimerkiksi Nürburgringin 26 kilometrin rataversiolla tarvitaan hirveä määrä henkilökuntaa kisojen järjestämiseen. Pitkät radat vähenevät koko ajan, vaikka kuskit tietysti tykkäisivät enemmän pitkistä radoista.

MTV3
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Heinä 17, 2013 7:14

Formulafakta: Kypärän käyttöikä

Kuinka kauan kuski käyttää yhtä kypärää ja ajohaalaria?

Mika Salo vastaa:


Kauden aikana menee noin 10 kypärää. Kypärä kuluu aika paljon otsasta, kun siihen osuu pientä kiveä ja sellaista. Kypärää ei voi käyttää enää sen jälkeen, kun se on saanut muutaman iskun. Kypärän joutuu vaihtamaan myös silloin, kun mainokset vaihtuvat, koska ne on maalattu siihen.

Ajohaalarit eivät ole samalla tavalla kuljettajan vastuulla kuin kypärät, vaan talli hoitaa haalarit. Haalarit pestään jokaisen päivän jälkeen. Haalareiden pitää aina olla edustuskunnossa, joten kyllä veikkaisin, että niitä menee noin 15 kappaletta kaudessa, mutta siitä minulla ei ole varmaa tietoa.

MTV3
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja jussi444 » Ma Heinä 22, 2013 15:14

Formulafakta: Kumpi on nopeampi ali- vai yliohjaus?
Julkaistu 22.07.2013 08:27

Mika Salo vastaa:

Ei voi sanoa, kumpi on nopeampi. Toinen kuljettaja haluaa toista ja toinen toista. Nopein keino on se, minkä itse haluaa. Sitä voisi luulla, että täysin neutraali auto olisi nopea, mutta joku ei pysty ajamaan sellaisella.

Esimerkiksi Mika Häkkinen tykkäsi autosta, joka kääntyy todella nopeasti mutkaan sisään. Joku toinen ajatteli sellaisesta autosta, että se yliohjaa aivan kamalasti. Aliohjaavasta autosta tykkäävälle kuljettajalle tuollainen auto tuntuisi siltä kuin auto menisi melkein takaperin mutkaan.

Eikös Räikkösen ongelmat kaudella 2008 johtuneet siitä että auto oli rakennettu aliohjaavaksi Massalle, eikä sitä saanut oikein säätämälläkään yliohjaavaksi.
Sitten kisan edetessä kun takarenkaat olivat kuluneet, niin Räikkönen alkoi tehdä yhtäkkiä kisan nopeimpia kierroksia. Räkähän tykkää yliohjaavasta autosta.
jussi444
GP3-kuski
 
Viestit: 84
Liittynyt: La Maalis 17, 2012 7:42

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja Alexei » Ma Heinä 22, 2013 19:36

jussi444 kirjoitti:Eikös Räikkösen ongelmat kaudella 2008 johtuneet siitä että auto oli rakennettu aliohjaavaksi Massalle, eikä sitä saanut oikein säätämälläkään yliohjaavaksi.
Sitten kisan edetessä kun takarenkaat olivat kuluneet, niin Räikkönen alkoi tehdä yhtäkkiä kisan nopeimpia kierroksia. Räkähän tykkää yliohjaavasta autosta.

Totuutta nyt tuskin kukaan Ferrarin ulkopuolinen henkilö tietää, mutta seuraavaa teoriaa useat asiantuntijat ja median edustajat ovat viljelleet:

Kimin alkukausi 2008 oli todella vahva, ja Massan melko heikko. Syynä tähän oli ilmeisesti se, että auton etujousitus sopi huomattavasti paremmin Kimin ajotyylille, eikä Massa puolestaan päässyt sen kanssa ollenkaan sinuiksi. Ferrarin henkilökunnalta saaduista kommenteista päätellen autoa muutettiin etupään osalta Massan kannalta mieleisemmäksi, jotta brassikin pystyisi tekemään autolla tulosta. Kimi tuli siis paremmin toimeen autolla joka oli Massalle mieleinen, kuin Massa autolla joka oli Kimille mieleinen.

Kimillähän oli suuria vaikeuksia saada eturenkaat lämpiämään riittävän nopeasti toimintalämpötilaan, mistä johtuen Kimi oli vaikeuksissa sekä aika-ajoissa että tuoreilla renkailla kisoissa.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja Fakta » Ma Heinä 22, 2013 19:52

Alexei kirjoitti: seuraavaa teoriaa useat asiantuntijat ja median edustajat ovat viljelleet:

Kimin alkukausi 2008 oli todella vahva, ja Massan melko heikko. Syynä tähän oli ilmeisesti se, että auton etujousitus sopi huomattavasti paremmin Kimin ajotyylille, eikä Massa puolestaan päässyt sen kanssa ollenkaan sinuiksi. Ferrarin henkilökunnalta saaduista kommenteista päätellen autoa muutettiin etupään osalta Massan kannalta mieleisemmäksi, jotta brassikin pystyisi tekemään autolla tulosta. Kimi tuli siis paremmin toimeen autolla joka oli Massalle mieleinen, kuin Massa autolla joka oli Kimille mieleinen.

Kimillähän oli suuria vaikeuksia saada eturenkaat lämpiämään riittävän nopeasti toimintalämpötilaan, mistä johtuen Kimi oli vaikeuksissa sekä aika-ajoissa että tuoreilla renkailla kisoissa.


Ensimmäinen ja toinen kisa Massalta meni pieleen ajovirheiden vuoksi, mutta sitten tuli melko kovaa jälkeä. Kolmannessa kisassa voitto, näljännessä kakkostila ja viidennessä taas voitto. Kauden toisessa kisassa Massa oli jo paalulla, joten en kovin vakuuttavana selityksenä tuota pitäisi.
Fakta
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 3932
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2011 17:58

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja IceMan » Ma Heinä 22, 2013 20:14

Fakta kirjoitti:
Alexei kirjoitti: seuraavaa teoriaa useat asiantuntijat ja median edustajat ovat viljelleet:

Kimin alkukausi 2008 oli todella vahva, ja Massan melko heikko. Syynä tähän oli ilmeisesti se, että auton etujousitus sopi huomattavasti paremmin Kimin ajotyylille, eikä Massa puolestaan päässyt sen kanssa ollenkaan sinuiksi. Ferrarin henkilökunnalta saaduista kommenteista päätellen autoa muutettiin etupään osalta Massan kannalta mieleisemmäksi, jotta brassikin pystyisi tekemään autolla tulosta. Kimi tuli siis paremmin toimeen autolla joka oli Massalle mieleinen, kuin Massa autolla joka oli Kimille mieleinen.

Kimillähän oli suuria vaikeuksia saada eturenkaat lämpiämään riittävän nopeasti toimintalämpötilaan, mistä johtuen Kimi oli vaikeuksissa sekä aika-ajoissa että tuoreilla renkailla kisoissa.


Ensimmäinen ja toinen kisa Massalta meni pieleen ajovirheiden vuoksi, mutta sitten tuli melko kovaa jälkeä. Kolmannessa kisassa voitto, näljännessä kakkostila ja viidennessä taas voitto. Kauden toisessa kisassa Massa oli jo paalulla, joten en kovin vakuuttavana selityksenä tuota pitäisi.


Toinen meni, ensimmäinen keskeytyi auton tekniseen vikaan.
Avatar
IceMan
Monacon voittaja
 
Viestit: 4500
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 19:19

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja Alexei » Ti Heinä 23, 2013 15:25

Fakta kirjoitti:Ensimmäinen ja toinen kisa Massalta meni pieleen ajovirheiden vuoksi, mutta sitten tuli melko kovaa jälkeä. Kolmannessa kisassa voitto, näljännessä kakkostila ja viidennessä taas voitto. Kauden toisessa kisassa Massa oli jo paalulla, joten en kovin vakuuttavana selityksenä tuota pitäisi.

Ei tuo välttämättä vakuuttava selitys olekaan, mutta tuota nyt yleisesti ottaen on pidetty merkittävimpänä yksittäisenä syynä sille, että Kimi valahti Ferrarin kakkoskuskiksi. Yksi merkittävä syy lienee myös se, että Massa oli kaudella 2008 ajamisen puolesta uransa huipulla, ja Kimi puolestaan esiintyi ilman ongelmiakin usein melko aneemisesti.

Mitä tuohon "etujousitusteoriaan" tulee, niin ennen Saksan kisaa jousitusta muutettiin suuntaan, jonka katsottiin suosivan enemmän Massan ajotyyliä. Ennen Saksan kisaahan Kimi oli Massan ja Hamiltonin kanssa mm-sarjan kärjessä tasapistein 48, mutta seuraavissa kisoissa Kimin meno oli oikein poikkeuksellisen tahmeaa. Samaan aikaan Massa nousi yksin Hamiltonin vahvimmaksi haastajaksi, ja selkeästi Kimiin nähden niskan päälle. Italiaan etujousitus muutettiin takaisin sellaiseksi, mikä se oli alkukaudesta ollut.

Eli kuten jo totesin, niin eiköhän tuo Kimin pienimuotoinen ahdinko ja Massan hyvä vire johtuneet useammasta kuin yhdestä asiasta. Se nyt lienee kaikkein epätodennäköisin selitys, että kauden 2008 auto olisi suoraan rakennettu Massan mieltymysten ehdoilla.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

EdellinenSeuraava

Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa