Formulafakta

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja Fakta » Ti Heinä 23, 2013 16:07

IceMan kirjoitti:
Fakta kirjoitti:
Alexei kirjoitti: seuraavaa teoriaa useat asiantuntijat ja median edustajat ovat viljelleet:

Kimin alkukausi 2008 oli todella vahva, ja Massan melko heikko. Syynä tähän oli ilmeisesti se, että auton etujousitus sopi huomattavasti paremmin Kimin ajotyylille, eikä Massa puolestaan päässyt sen kanssa ollenkaan sinuiksi. Ferrarin henkilökunnalta saaduista kommenteista päätellen autoa muutettiin etupään osalta Massan kannalta mieleisemmäksi, jotta brassikin pystyisi tekemään autolla tulosta. Kimi tuli siis paremmin toimeen autolla joka oli Massalle mieleinen, kuin Massa autolla joka oli Kimille mieleinen.

Kimillähän oli suuria vaikeuksia saada eturenkaat lämpiämään riittävän nopeasti toimintalämpötilaan, mistä johtuen Kimi oli vaikeuksissa sekä aika-ajoissa että tuoreilla renkailla kisoissa.


Ensimmäinen ja toinen kisa Massalta meni pieleen ajovirheiden vuoksi, mutta sitten tuli melko kovaa jälkeä. Kolmannessa kisassa voitto, näljännessä kakkostila ja viidennessä taas voitto. Kauden toisessa kisassa Massa oli jo paalulla, joten en kovin vakuuttavana selityksenä tuota pitäisi.


Toinen meni, ensimmäinen keskeytyi auton tekniseen vikaan.



Ja myös ensimmäinen meni pieleen ajovirheiden vuoksi jo ennen teknistä vikaa. Oli pyörähdys ja kolarointia Coulthardin kanssa.
Viimeksi muokannut Fakta päivämäärä Ti Heinä 23, 2013 16:19, muokattu yhteensä 1 kerran
Fakta
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 3932
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2011 17:58

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja Fakta » Ti Heinä 23, 2013 16:18

Alexei kirjoitti:
Fakta kirjoitti:Ensimmäinen ja toinen kisa Massalta meni pieleen ajovirheiden vuoksi, mutta sitten tuli melko kovaa jälkeä. Kolmannessa kisassa voitto, näljännessä kakkostila ja viidennessä taas voitto. Kauden toisessa kisassa Massa oli jo paalulla, joten en kovin vakuuttavana selityksenä tuota pitäisi.

Ei tuo välttämättä vakuuttava selitys olekaan, mutta tuota nyt yleisesti ottaen on pidetty merkittävimpänä yksittäisenä syynä sille, että Kimi valahti Ferrarin kakkoskuskiksi. Yksi merkittävä syy lienee myös se, että Massa oli kaudella 2008 ajamisen puolesta uransa huipulla, ja Kimi puolestaan esiintyi ilman ongelmiakin usein melko aneemisesti.

Mitä tuohon "etujousitusteoriaan" tulee, niin ennen Saksan kisaa jousitusta muutettiin suuntaan, jonka katsottiin suosivan enemmän Massan ajotyyliä. Ennen Saksan kisaahan Kimi oli Massan ja Hamiltonin kanssa mm-sarjan kärjessä tasapistein 48, mutta seuraavissa kisoissa Kimin meno oli oikein poikkeuksellisen tahmeaa. Samaan aikaan Massa nousi yksin Hamiltonin vahvimmaksi haastajaksi, ja selkeästi Kimiin nähden niskan päälle. Italiaan etujousitus muutettiin takaisin sellaiseksi, mikä se oli alkukaudesta ollut.

Eli kuten jo totesin, niin eiköhän tuo Kimin pienimuotoinen ahdinko ja Massan hyvä vire johtuneet useammasta kuin yhdestä asiasta. Se nyt lienee kaikkein epätodennäköisin selitys, että kauden 2008 auto olisi suoraan rakennettu Massan mieltymysten ehdoilla.


Mielenkiintoista muuten se, että Piero Ferrarin käsityksen mukaan Kimillä oli sopeutumisvaikeuksia kauden 2007 Ferrariin ja kauden 2008 auto piti olla paremmin Kimille sopiva.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.s ... /01/597525
Fakta
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 3932
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2011 17:58

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja waldo39 » Ti Heinä 23, 2013 16:48

Fakta kirjoitti:
Mielenkiintoista muuten se, että Piero Ferrarin käsityksen mukaan Kimillä oli sopeutumisvaikeuksia kauden 2007 Ferrariin ja kauden 2008 auto piti olla paremmin Kimille sopiva.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.s ... /01/597525

Raikkosella oli myös valtavasti epäonnea kaudella 2008. Ranskassa hän olisi voittanut mutta autoon iski vika.
Seuraava kisa oli Kanada, jossa Hamilton ajoi hänen perään, mutta muistetaan että ennen tuota varikkostoppia Hamilton johti kisaa ennen kimiä ja Kubicaa, eli Kimi tavallaan johti kisaa siinä vaiheessa.
Silverstonessakin Raikkonen oli voittotaistossa Hamiltonin kanssa, mutta sade yllätti ja Ferrari antoi huonon taktiikan. Saksassakin oli huonoa tuuria, kun talli otti Kimin hälmösti varikolle Glockin kolarin jälkeen, ja ne jotka ei tullut varikolle hyötyivät.
Seuraavaksi Unkarissa kimi oli kolmas, mutta sen jälkeen Euroopassa kimiltä petti moottori. Belgiassa Kimi keskeytti vesiliirtoon ja Italiassa sade yllätti hänen aika-ajoissa. Singaporessa taas petti harvinaisella tavalla kanttikivi, ja tottakai juuri Kimin kohdalla.

Kimi on kyllä joskus maininnut että kyseisellä kaudella ainut GP missä ei esiintynyt minkäänlaisia ongelmia auton kanssa oli Barcelonan kisa. Uskon kuitenkin että Kimin kannalta kauden ratkaisu tapahtui Ranskan, Canadan ja Silverstonen välillä, koska jos kaikki olisi onnistunut hän olisi voinut voittaa nuo kisat putkeen, mikä olisi taas muuttanut kauden kulkusuuntaa parempaan.

Mutta tälläisia kausia on sattunut ennenkin muille kuskeille. Tähän voi verrata 2011 kautta, kun Hamiltonilla oli uskomattoman surkuhupaisa kausi, ja selvästi Hamiltonia epäarvostetumpi kuljettaja Button pääsi vähän näpäyttämään Hamiltonia.
Haluaisinkin että foorumilla muistellaa hetki menneitä että onko muuillekkin mestareille käynyt näin. Milloin muutkin kuskit ovat saaneet valtavasti kritiikkiä menneestä kaudesta
Lehdistö: ¨Kimi, oletko vihainen?¨ Kimi: ¨Olut helpotti.¨ < Unkarin GP 2015 >
waldo39
GP-voittaja
 
Viestit: 2111
Liittynyt: Su Helmi 05, 2012 14:35

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja IceMan » Ti Heinä 23, 2013 17:31

Fakta kirjoitti:
IceMan kirjoitti:
Fakta kirjoitti:
Alexei kirjoitti: seuraavaa teoriaa useat asiantuntijat ja median edustajat ovat viljelleet:

Kimin alkukausi 2008 oli todella vahva, ja Massan melko heikko. Syynä tähän oli ilmeisesti se, että auton etujousitus sopi huomattavasti paremmin Kimin ajotyylille, eikä Massa puolestaan päässyt sen kanssa ollenkaan sinuiksi. Ferrarin henkilökunnalta saaduista kommenteista päätellen autoa muutettiin etupään osalta Massan kannalta mieleisemmäksi, jotta brassikin pystyisi tekemään autolla tulosta. Kimi tuli siis paremmin toimeen autolla joka oli Massalle mieleinen, kuin Massa autolla joka oli Kimille mieleinen.

Kimillähän oli suuria vaikeuksia saada eturenkaat lämpiämään riittävän nopeasti toimintalämpötilaan, mistä johtuen Kimi oli vaikeuksissa sekä aika-ajoissa että tuoreilla renkailla kisoissa.


Ensimmäinen ja toinen kisa Massalta meni pieleen ajovirheiden vuoksi, mutta sitten tuli melko kovaa jälkeä. Kolmannessa kisassa voitto, näljännessä kakkostila ja viidennessä taas voitto. Kauden toisessa kisassa Massa oli jo paalulla, joten en kovin vakuuttavana selityksenä tuota pitäisi.


Toinen meni, ensimmäinen keskeytyi auton tekniseen vikaan.


Ainiin, totta. Malesiassa meni ihan täysin omaan piikkiin, kärkipaikalta pyörähdys


Ja myös ensimmäinen meni pieleen ajovirheiden vuoksi jo ennen teknistä vikaa. Oli pyörähdys ja kolarointia Coulthardin kanssa.
Avatar
IceMan
Monacon voittaja
 
Viestit: 4500
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 19:19

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja Alexei » Ti Heinä 23, 2013 19:49

Fakta kirjoitti:Mielenkiintoista muuten se, että Piero Ferrarin käsityksen mukaan Kimillä oli sopeutumisvaikeuksia kauden 2007 Ferrariin ja kauden 2008 auto piti olla paremmin Kimille sopiva.

Eiköhän tuo ollut herra Ferrarilta lähinnä sellainen muidenkin julkisesti latelema oletus, että toinen kausi Ferrarin ratissa on Kimille alusta alkaen helpompi kuin ensimmäinen kausi Ferrarilla, tiimin ja auton ollessa tuttu. Alkukauden 2007 takeltelut olivat odotettavissa.

Kaipa tallin kulisseissa odotettiin myös, että Kimi pystyy jatkamaan samalla tasolla mihin edelliskauden lopussa jäi, ja ottamaan tallin johtavan kuljettajan aseman pysyvästi itselleen.

waldo39 kirjoitti:Haluaisinkin että foorumilla muistellaa hetki menneitä että onko muuillekkin mestareille käynyt näin. Milloin muutkin kuskit ovat saaneet valtavasti kritiikkiä menneestä kaudesta

Totta kai moni muukin mestari on kärsinyt mestaruutta seuranneella kaudella "mestaruuskrapulasta", tai homma ei muuten vain ole natsannut. Tämä Räikkösen Ferrari-aika vain nosti ja nostaa edelleen ilmoille kysymyksiä siitä, miksi kaikki ei lopulta mennytkään niin kuin piti. Ei tässä perimmäisenä tarkoituksena ole Kimiä kritisoida, vaikka osa"syyllinen" mies itse kauden 2008 vaikeuksiin oli.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja BigBoss » Ti Heinä 23, 2013 22:32

Alexei kirjoitti:
Fakta kirjoitti:Mielenkiintoista muuten se, että Piero Ferrarin käsityksen mukaan Kimillä oli sopeutumisvaikeuksia kauden 2007 Ferrariin ja kauden 2008 auto piti olla paremmin Kimille sopiva.

Eiköhän tuo ollut herra Ferrarilta lähinnä sellainen muidenkin julkisesti latelema oletus, että toinen kausi Ferrarin ratissa on Kimille alusta alkaen helpompi kuin ensimmäinen kausi Ferrarilla, tiimin ja auton ollessa tuttu. Alkukauden 2007 takeltelut olivat odotettavissa.

Kaipa tallin kulisseissa odotettiin myös, että Kimi pystyy jatkamaan samalla tasolla mihin edelliskauden lopussa jäi, ja ottamaan tallin johtavan kuljettajan aseman pysyvästi itselleen.

waldo39 kirjoitti:Haluaisinkin että foorumilla muistellaa hetki menneitä että onko muuillekkin mestareille käynyt näin. Milloin muutkin kuskit ovat saaneet valtavasti kritiikkiä menneestä kaudesta

Totta kai moni muukin mestari on kärsinyt mestaruutta seuranneella kaudella "mestaruuskrapulasta", tai homma ei muuten vain ole natsannut. Tämä Räikkösen Ferrari-aika vain nosti ja nostaa edelleen ilmoille kysymyksiä siitä, miksi kaikki ei lopulta mennytkään niin kuin piti. Ei tässä perimmäisenä tarkoituksena ole Kimiä kritisoida, vaikka osa"syyllinen" mies itse kauden 2008 vaikeuksiin oli.


Joskus kauan sitten luin jonkun jutun missä pohdittiin tuota Kimin "romahtamista" 2008. Siinä oli jotain, että Alonson tuleminen Ferrarille päätettiin jo keväällä 2008 ja Santander halusi mieluummin pitää Massan toisessa autossa, koska Brasiliassa olisi paremmat markkinat jne. Tällöin Kimi oli pakko saada tallista ulos ja Kimillä alkoikin sitten ilmestyä yllättävän paljon vikoja, huonoja taktiikoita ja epäonnea, koska olisihan se ollut hölmöä potkia kaksinkertainen maailmanmestari ulos tallista. En sitten tiedä oliko jutussa totuutta pätkääkään, mutta ihan mielenkiintoinen kirjoitus se oli. Ei vaan mitään käsitystä mistä tuon jutun vielä löytäisi :)
Avatar
BigBoss
Saunamajuri
 
Viestit: 8081
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Heinä 25, 2013 6:53

Formulafakta: Pehmeät renkaat katuradoilla

Miksi katuradoilla käytävissä kisoissa käytettävissä olevat renkaat ovat yleensä olleet superpehmeä ja pehmeä rengasseos?


Mika Salo vastaa:

Katuradoilla mutkat ovat lyhyempiä ja kantikkaita. Se on yksi jarrutus, käännös ja kaasua. Siellä ei ole pyöreitä mutkia, joten rengas ei joudu katuradoilla niin kovalle rasitukselle. Lisäksi asvaltti on usein erilaista, koska sitä ei ole tehty kilparataa varten, joten se ei ole niin pitävää. Jos sinne mentäisiin kovilla renkailla, ei siitä tulisi mitään, koska ne olisivat niin liukkaat. Pehmeillä renkailla auton saa helpommin kääntymään jyrkkiin mutkiin. Pehmeä rengas antaa myös vähän periksi katuradan pomppuja.

MTV3
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Heinä 25, 2013 6:55

Formulafakta: Startti varikonporilta

Missä vaiheessa varikolta lähtevälle kuskille näytetään vihreää valoa? Tapahtuuko tämä jonkin tietyn ajan kuluttua lähtövalojen sammumisesta vai täytyykö muiden kuskien ylittää jokin fyysinen raja, ennen kuin varikolta lähtevä kuski päästetään liikkeelle?


Mika Salo vastaa:

Yleensä ennen ensimmäistä mutkaa on viiva. Se on aika lähellä sitä kohtaa, missä pit exit yhtyy rataan. Kun viimeinen auto on mennyt siitä yli, niin sen jälkeen valo varikolla vaihtuu. Siitä jää väkisin hieman jälkeen letkasta, koska varikolta joutuu lähtemään paikaltaan, kun viimeinen auto menee vauhdilla pit exitin ohi.

MTV3
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Heinä 30, 2013 7:24

Formulafakta: Lähtöjärjestys, jos aika-ajo jää ajamatta useammalta

Miten ratkaistaan järjestys autojen välillä, jotka eivät ajaneet aika-ajossa yhtään kierrosta?

Kansainvälisen autoliiton FIA:n F1-sääntöjen artikla 36.2 b) kertoo asiasta seuraavasti:

Jos enemmän kuin yksi kuljettaja epäonnistuu tekemään ajan Q1:ssä, Q2:ssa tai Q3:ssa, heidän järjestetään seuraavaan järjestykseen:

i) Kuljettaja, joka yritti tehdä aika-ajoajan aloittamalla lentävän kierroksen

ii) Kuljettaja, joka ei onnistunut aloittamaan lentävää kierrosta

iii) Kuljettaja, joka ei onnistunut lähtemään varikolta ajojakson aikana

Jos useampi kuljettaja mahtuu samaan kategoriaan, laitetaan heidän kilpailunumerojen mukaiseen järjestykseen.

MTV3
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Elo 01, 2013 16:29

Formulafakta: F1:n polttoainetoimittajat

Käyttävätkö tallit samaa polttoainetoimittajaa vai saako jokainen talli käyttää sen toimittajan polttoainetta mikä parhaiten sopii oman auton moottorille? Ja mikä on tuo polttoainetoimittaja jos se on kaikille sama?


F1:ssä on monta eri polttoainetoimittajaa. Esimerkiksi Ferrari käyttää Shellin polttoainetta. Lotus ja Red Bull käyttävät Totalin bensaa. McLaren käyttää Mobil 1:tä. Mercedes tekee yhteistyötä öljy-yhtiö Petronaksen kanssa.

F1-autojen polttoaine on 99-prosenttisesti samanlaista kuin huoltoasemilla yleisesti myynnissä oleva bensa, mutta siinä on joitain muutoksia, jotka parantavat kiihdytyksiä ulos mutkista. Fernando Alonso kokeili pari vuotta sitten ajaa Fioranon radalla Ferrarin F1-autolla peräkkäin sekä F1-bensan että tavallisen bensan voimalla. Kierrosajoissa syntyi eroa 0,9 sekuntia F1-kisabensan eduksi.

MTV3
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ke Elo 07, 2013 7:51

Formulafakta: Keskeytys jäähdyttelykierroksella

Mitä tapahtuu jos esimerkiksi kisan voittaja ei ruutulipun jälkeen syystä tai toisesta saa ajettua "jäähdyttelykierrosta" loppuun? Voiko se vaikuttaa tuloksiin?

Ruutulipun jälkeen radan varteen jääminen ei vaikuta kilpailun lopputuloksiin, kunhan radan varteen pysähtyneestä autosta saadaan sääntöjen vaatima litran suuruinen polttoainenäyte. Mikäli polttoainetta ei ole riittävästi jäljellä näytettä varten, on seurauksena hylkäys.

Säännöt ovat tiukemmat radan varteen pysähtymisestä aika-ajon jälkeen. Nimittäin aika-ajokierroksen jälkeen radan varteen pysähtyneestä autosta pitää saada otettua litran bensanäytteen lisäksi sen verran ylimääräistä bensaa, että se olisi riittänyt takaisin varikolle ajamiseen.

MTV3
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14091
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Elo 13, 2013 12:10

Formulafakta: Pisin sponsoriyhteistyö

Millä tallilla on ollut sama sponsori pisimpään?

Shellin ja Ferrarin yhteistyö on formula ykkösten pitkäkestoisimpia. Shell-Ferrari-yhteistyö alkoi jo vuonna 1929, jolloin Shell sponsoroi Enzo Ferrarin ajouraa. Yhteistyö Shellin kanssa jatkui, kun Enzo perusti oman Ferrari-yrityksensä 1947. Shell oli Ferrarin tukena heti formula ykkösten MM-sarjan ensimmäisessä osakilpailussa 1950.

Shell jatkoi Ferrarin kanssa, kunnes öljykriisi vuonna 1973 vähensi Shellin tekemään sponsorointia ja katkaisi myös Ferrari-yhteistyön. Vuonna 1996 yhteistyö herätettiin uudestaan henkiin ja se on jatkunut siitä lähtien tähän päivään asti.

TAG Group on tukenut McLarenia yhtäjaksoisesti vuodesta 1974 lähtien. Nykyään yhteistyö jatkuu kellomerkki TAG Heuerin kautta. TAG ei kuitenkaan ole täysin ulkopuolinen sponsori, koska sen omistaja Mansour Ojjeh omistaa myös osan McLarenista.

Phillip Morrisin omistama tupakkamerkki Marlboro on sponsoroinut Ferraria vuodesta 1984 lähtien. Ferrarin pääsponsorina Marlboro on toiminut vuodesta 1997 lähtien. Tupakan mainoskiellon takia Marlboron logo ei ole näkynyt Ferrari-autossa enää kaudesta 2007 lähtien, mutta siitä huolimatta sponsorisopimus jatkuu ainakin kauteen 2015 asti.

McLarenin pääsponsorina Marlboro toimi kausilla 1974–1996.

MTV3
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ma Marras 11, 2013 14:42

Formulafakta: Vaihdevälitykset 2014

Miten ensi vuoden autojen vaihdelaatikko? Tulevatko vaihteiden välitykset olemaan kiinteät, eli niitä ei saa muuttaa kisasta toiseen, kun käyttää samaa vaihdelaatikkoa?

Vaihdevälityksiä ei saa ensi kaudella muuttaa kisasta toiseen. Tallien pitää päättää käyttämänsä vaihdevälitykset ennen kauden alkua. Talleilla on kuitenkin mahdollisuus muuttaa vaihdevälityksiä yhden kerran kesken kauden 2014.

Eteenpäin vieviä vaihteita on ensi kaudella käytössä kahdeksan, tämänvuotisen seitsemän sijaan.

MTV Sport
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja mr-nobody » Ma Marras 11, 2013 15:56

Formulafakta: Häkkisen ja Irvinen mehusota

Katsoin YouTubesta formulavideoita ja huomasin, että Kanadan GP:n lehdistötilaisuudessa 1999 Mika Häkkinen ja Eddie Irvine käynnistivät mehusodan. Miksi?

Mehusota tapahtui Kanadan GP:n aika-ajon jälkeisessä lehdistötilaisuudessa 1999. Michael Schumacher ajoi tuolloin paalupaikalla, Mika Häkkinen toiseksi ja Eddie Irvine kolmanneksi.

McLaren-kuljettaja Häkkinen oli kyseisellä kaudella Ferrarin Schumacherin ja Irvinen päävastustaja, joten taustalla oli varmasti osaltaan psykologista sodankäyntiä.

Ilmeisesti tapahtumat menivät niin, että englanniksi käydyn lehdistötilaisuuden osuuden jälkeen Irvine oli jo poistumassa paikalta, koska häneltä ei enää kysyttäisi kommentteja omalla äidinkielellä. Saksalaiselta Michael Schumacherilta ja suomalaiselta Mika Häkkiseltä sen sijaan kysyttiin vielä kommentit äidinkielellä. Häkkinen viittoili Irvineä istumaan takaisin, kun pohjoisirlantilainen teki lähtöä Schumacherin puhuessa saksaa. Kun Häkkinen sitten alkoi puhua suomea, heitti jekuistaan tunnettu Irvine Häkkistä ensin pyyhkeellä ja hetkeä myöhemmin tyhjensi mehulasinsa suomalaisen naamalle.

Häkkinen otti tämän jälkeen käteensä mehukannun ja lähti jahtaamaan Irvineä.
Avatar
mr-nobody
Foorumin Vetomies 2014 & 2015 & 2016
 
Viestit: 7048
Liittynyt: Ti Syys 25, 2012 21:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Formulafakta

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ke Marras 13, 2013 8:54

Formulafakta: Ferrarin ykköskuski ensi kaudella

Onko Ferrarilla ensi kaudella varsinaista ykköskuskia?

Ferrarin tallipäällikkö Stefano Domenicali on linjannut, että Kimi Räikkönen ja Fernando Alonso aloittavat kauden tasavertaisina. Jos kauden aikana tilanne kehittyy sellaiseksi, että vain toinen Ferrari-kuski on mukana mestaruustaistelussa, niin Domenicalin mukaan siinä tilanteessa huonommassa pisteasemassa olevan kuljettajan on autettava tallikaveriaan.

MTV


Formulafakta: Yhdysvaltalaistallien voitot

Mitkä osakilpailuvoittoon pystyneistä talleista ovat yhdysvaltalaisia? Penske on ainakin. Teillä oli lista, mutta oliko siitä jätetty Indy500 pois? Missä osakilpailuissa yhdysvaltalaiset tallit ovat voittaneet?

Yhdysvaltalaiset Kurtis Kraft, Watson, Kuzma ja Salih -tallit ylsivät F1-voittajiksi 1950-luvulla, jolloin Indy500-kisa kuului F1:n MM-sarjaan.

Indy500:n ulkopuolella yhdysvaltalaisia voittajatalleja on nähty kaksi. Penske voitti Itävallan GP:n 1976. Toinen yhdysvaltalaistalli, joka on voittanut yhden GP:n, on Eagle. Talli tunnettiin myös nimellä Anglo American Racers ja se voitti Belgian GP:n 1967.

MTV
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14091
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

EdellinenSeuraava

Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa