F1:n säännöt ja tekniikka

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

F1:n säännöt ja tekniikka

ViestiKirjoittaja Alexei » Ke Joulu 28, 2011 23:47

Mikäs sen mukavampaa kuin pohtia, millä tavalla formuloista aikaansaataisiin mielenkiintoisempi laji? Keskustellaan täällä jo olemassaolevista säännöistä (hyvistä ja huonoista), mietiskellään muutoksia nykyisiin sääntöihin ja ehdotetaan kokonaan uusia sääntöjä!

Esimerkiksi turva-autosääntö: mielestäni on tosi hyvä juttu, että ensi kaudella kierroksella jääneet ajatetaan taas joukon jatkoksi. Eipähän kärkimiesten kilpailu kärsi, kuten vaikka Singaporessa viime kaudella, kun Vettelin ja huippuvauhdissa olleen Buttonin väliin jäi useampi hidas auto. Säännön muuttaminen takaisin vanhaan, jo aiemmin käytössä olleeseen versioon, pidentää turva-autoepisodia joillain kierroksilla, mutta niin saa käydäkin. Tuskin kukaan haluaa kärkitaiston pilaantuvan hitaampien autojen takia.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Joulu 29, 2011 9:07

Kyllä tuo moottorisääntö on yks huonoimmista. Niitä pitäis saada vapaasti kehittää ja vapaasti käyttää niin monta kaudes kun haluaa.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44549
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Alexei » To Joulu 29, 2011 9:33

jamppa kirjoitti:Kyllä tuo moottorisääntö on yks huonoimmista.


Oon ihan samaa mieltä. Mitä kuskeilla on nyt käytössään, 7 moottoria kautta kohden?

F1:n perusajatuksiin kuului vielä 2000-luvun alussa loputon tuotekehittely, kun moottoreissakaan ei ollut niin tiukkoja standardeja. Hondahan kehitti myllyn, joka ensimmäisenä kiersi yli 20 000 kierrosta minuutissa, mutta sitten tulivat V8:t. Kimi on jossain haastatttelussa sanonut, että V10:ssä hän kaipaa sitä loputonta vääntöä, jonka ansiosta osaava kuski pystyi pelaamaan hitaammanpuoleisilla radoilla enemmän vaihteilla. Toisin sanoen, tälläkin saralla kuskin merkitys pienentyi.

Joka ikinen uusi tekninen innovaatio pyritään myös nykyisin estämään, ettei ohittaminen vaan mene liian vaikeaksi... Olisiko aihetta palauttaa maaefekti, eli autojen pohjan muotoilu, ainakin jollain tasolla F1:siin? Kaarrenopeudet kasvaisivat, mutta toisen auton seuraaminen lähellä ei olisi enää kiinni ilman "likaisuudesta", jos samalla karsittaisiin autojen peräpään aerodynamiikka minimiin.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Joulu 29, 2011 9:50

Alejöpöxei kirjoitti:
jamppa kirjoitti:Kyllä tuo moottorisääntö on yks huonoimmista.


Oon ihan samaa mieltä. Mitä kuskeilla on nyt käytössään, 7 moottoria kautta kohden?

F1:n perusajatuksiin kuului vielä 2000-luvun alussa loputon tuotekehittely, kun moottoreissakaan ei ollut niin tiukkoja standardeja. Hondahan kehitti myllyn, joka ensimmäisenä kiersi yli 20 000 kierrosta minuutissa, mutta sitten tulivat V8:t. Kimi on jossain haastatttelussa sanonut, että V10:ssä hän kaipaa sitä loputonta vääntöä, jonka ansiosta osaava kuski pystyi pelaamaan hitaammanpuoleisilla radoilla enemmän vaihteilla. Toisin sanoen, tälläkin saralla kuskin merkitys pienentyi.

Joka ikinen uusi tekninen innovaatio pyritään myös nykyisin estämään, ettei ohittaminen vaan mene liian vaikeaksi... Olisiko aihetta palauttaa maaefekti, eli autojen pohjan muotoilu, ainakin jollain tasolla F1:siin? Kaarrenopeudet kasvaisivat, mutta toisen auton seuraaminen lähellä ei olisi enää kiinni ilman "likaisuudesta", jos samalla karsittaisiin autojen peräpään aerodynamiikka minimiin.


Joo taitaa olla 7 moottoria vaan käytös. Mun mielestä tuon lajin luonteeseen on aina kuulunu se, että auton -ja moottorin valmistajat ottavat itsestään kaiken irti ja kehittelevät uusia keksintöjä mitä sitten myöhemmin voidaan käyttää siviiliautoilus. Nyt tuo idea on tapettu sillä ettei moottoreita saa enään kehittää. Tuos ei mun mielestä oo mitään järkeä.

Kulujen karsimisellahan on yritetty sitä, että tallit olisivat tasaväkisempiä. Mun mielestä siinä on menty metsään ja pahasti. Erot ovat jopa kasvaneet. Maksukuskien määräkin on lisääntyny. Moottoreita ei kehitetä, eikä testejä järjestetä samaan malliin.

Ihmetyttää tuo kulukatto, kun aina on formulois ollu talleja mukana eikä raha oo ollu esteenä. Hyvin on tallit pärjänneet vaikka testaus on ollu vapaata samoin kun moottorien kehitys. Asiat on menny nyt vaan huonompaan suuntaan.

Sitten tuon tankkaus ja rengas sääntö. Miksei tallit saisi tankata autojaan niin usein kun tahtovat kisan aikana? Miksei saa niitä renkaita mitä haluaa? Hullua touhua.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44549
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Alexei » To Joulu 29, 2011 9:58

jamppa kirjoitti:Sitten tuon tankkaus ja rengas sääntö. Miksei tallit saisi tankata autojaan niin usein kun tahtovat kisan aikana?


Välitankkausta en ainakaan minä hirveästi kaipaa. Kyllähän se toi lisää muuttujia kisoihin, ja oli osa kisan seuraamisen jännitystä, kun pohti mielessään kuinka suuri ero Mikan pitää saada Schumiin ennen tankkausta ja renkaidenvaihtoa, että ehtii takaisin edelle :D

Mutta välitankkaus on yksi riskitekijä lisää. Siinä leikitään oikeasti ihmishengillä, jos varikolla leimahtaa bensa palamaan, tai autoon kiinni jäävä polttoaineletku iskee varikkotiimin jäsentä kaulan alueelle. Usein nämä letkujen kiinnijäämiset ovat varikkotiimin virheitä, eikä kuskien pitäisi joutua maksamaan varikkotiimin virheistä.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Joulu 29, 2011 10:08

Alejöpöxei kirjoitti:
jamppa kirjoitti:Sitten tuon tankkaus ja rengas sääntö. Miksei tallit saisi tankata autojaan niin usein kun tahtovat kisan aikana?


Välitankkausta en ainakaan minä hirveästi kaipaa. Kyllähän se toi lisää muuttujia kisoihin, ja oli osa kisan seuraamisen jännitystä, kun pohti mielessään kuinka suuri ero Mikan pitää saada Schumiin ennen tankkausta ja renkaidenvaihtoa, että ehtii takaisin edelle :D

Mutta välitankkaus on yksi riskitekijä lisää. Siinä leikitään oikeasti ihmishengillä, jos varikolla leimahtaa bensa palamaan, tai autoon kiinni jäävä polttoaineletku iskee varikkotiimin jäsentä kaulan alueelle. Usein nämä letkujen kiinnijäämiset ovat varikkotiimin virheitä, eikä kuskien pitäisi joutua maksamaan varikkotiimin virheistä.


Mun mielestä ne toi just sitä jännitystä mitä formulois pitääkin olla. Eikä niitä onnettomuuksia sattunut juuri yhtään. Ei ainakaan vakavia. Omanlainen riski formuloihin liittyykin ja se tuo sitä jännitystä :)

Se sääntö, että kaikkia renkaita pitää käyttää tais tulla sen takia, kun rengastoimittaja valitteli sitä, kun joka kisaan ne toi turhaan renkaita mitä ei sitten käytettykään. Nyt ei turhaa kuskata renkaita kisasta toiseen. Siis esim. kovia ei välttämättä käytetty ollenkaan. Nyt pitää käyttää. Nyt ei varmaan paljon käyttämättömiä renkaita viikonlopun jälkeen jää.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44549
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja erwinen » To Joulu 29, 2011 15:38

DRS pois ja välitankkaus takas . En jaksa perustella , koska syyt tiedätte itsekin ;)
Avatar
erwinen
Maksukuski
 
Viestit: 670
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 15:03

ViestiKirjoittaja IceMan » To Joulu 29, 2011 16:25

Kuva
Tämä on kai oikea triidi tänne pistää tämmöinen, mitäs tykkäätte kypäräkuvakulmasta? Itse haluaisin sen F1.

Tuossa on videona semmonen ja aika hauskalta näyttää :P
http://www.youtube.com/watch?v=GDGPEYrUEFw&feature=fvwrel

edit tuossahan näkyy miten paljon kaveri joutuu tekemään esim. mutkasta ulostulossa. Toi on tietenkin show joten kaveri pistelee donitseja :roll:
Avatar
IceMan
Monacon voittaja
 
Viestit: 4500
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 19:19

ViestiKirjoittaja Alexei » To Joulu 29, 2011 17:22

Toi on tosiaan helvetin hieno toi kypäräkamera, antaa ainoan oikean todellisen kuvan kuinka vaikeaa noiden autojen ajaminen on. Näkyy korkeuserotkin vähän paremmin.

Mutta noissa on aina se juttu, että kisatilanteessa niitä ei sallita turvallisuusnäkökohtien takia. T-cam on eri juttu, koska niille rakennetaan autoihin valmiit aihiot, että ne varmasti pysyvät kiinni. Kun kypärään ruvetaan porailemaan kiinni ruuveja kameraa varten, kypärän kestävyys kärsii.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Alexei » Ke Tammi 25, 2012 15:09

Herättelenpä henkiin melko alas vajonnutta ketjua :)

http://www.autosport.com/news/report.php/id/97170

Eli Pirelli on tehnyt käytössä olevien renkaiden merkinnät selkeämmäksi, suurentamalla niiden merkintöjä. Myös kontrastia kovan seoksen (hopea) ja medium-seoksen (valkea) välillä on suurennettu, kova seos on nykyisellään melkeinpä harmaalla merkattu. Välikelin rengas on puolestaan nyt vihreällä värillä merkattu On myös yritetty kehittää keinoja, jolla tv-katsojille saataisiin selkeästi viestitettyä, kuinka vanha rengassarja autossa kisan aikana kulloinkin on käytössä. Kertaan tähän vielä kaikki käytössä olevat rengasmerkinnät, jos ne ovat päässeet unohtumaan:

Superpehmeä: Punainen
Pehmeä: Keltainen
Keskikova (medium): Valkoinen
Kova: Hopea
Välikeli: Vihreä
Sadekeli: Sininen

Kuva
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Tammi 25, 2012 17:30

Kuvien perusteella ainakin näyttää, että on tullu selkeämmäksi noi merkinnät. Ja hyvä niin.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44549
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Alexei » Su Helmi 05, 2012 16:54

waldo39 kirjoitti:Totta! kaikki on täysin erillaista kuin joskus ennen 90-lukua. Nyt kun Kimi palaa joku voi sanoa että F1-sarjassa löytyy persoonallisia ihmisiä. Nykyään on esim. paljon kisoja joissa ei satu yhtään mitään kun esim. kilpailuissa on vähän keskeytyksiä ja ne vähäiset keskeytykset jotka tulevat ovat teknisiä eikä kolaroinnin aiheittamia.
Ja miten Bernie edes kehtasi ottaa tuon DRS-siiven, kun joissain kisoissa DRS-siivellä ohittaminen on raukkamaisen helppoa eikä kaksintaisteluja enään ole pahemmin. Minkä takia kukaan ei edes harkinnut koko siiven käyttöä kisoissa aikanaan.

Apua! Mitä on tapahtunut kahdenkymmenen vuoden aikana.


Jatkanpa toisessa ketjussa syntynyttä pohdintaa tässä ketjussa.

Jos multa kysytään, ainakin nykyinen moottorisääntö on täysin p... sieltä niin. Monesti kilpailujen menevät nykyisillä moottorisäännöillä vehkeiden säästelyksi, Vettelin hallinta useissa kilpailuissa viime kaudella oikein korosti tuota ilmiötä. Kun moottoreiden kehitykseen ei enää juurikaan voi satsata, vauhtia haetaan enimmäkseen aerodynaamisista ratkaisuista, ja se on kallista lystiä. Kaikki nuo aeroratkaisut kun testataan tuulitunnelissa, jonka pyörittäminen ja ylläpitäminen ei ole ollenkaan halpaa lystiä.

Ja nykyinen tuomarilinja kilpailuissa on kieltämättä melko lailla epäjohdonmukainen. Tämä on syönyt kuskien uskallusta lähteä kaksintaistoihin, vaikka autot antaisivat siihen paremmat mahdollisuudet kuin vielä viisi vuotta sitten. On kuitenkin todettava, että on tuomarilinja parin vuoden takaisesta selkeästi parantunut, nykyään ei sentään ihan jokaisesta osumasta rangaistuksia jaeta.

Ja tuo DRS... Oot waldo ihan oikeassa, että mitähän Bernie on miettinyt kun tuo avattava takasiipi juntattiin väkisin sääntöihin. Nyt siitä on vaikea luopua, kun tallit ovat sen isolla rahalla ensin kehittäneet, eivätkä halua 'heittää hukkaan' kallista investointia. Tavoitteenahan oli lisätä ohituksia ja tehdä kisoista nautinnollisempia katsojille, mutta siinä menee kilvanajon viehätys, kun joillain radoilla käytännössä riittää puolen sekunnin päähän pääseminen, ja nappia painamalla varmistetaan ohituksen onnistuminen. Mutta FIAn päässä unohtui DRS:ää käyttöön otettaessa se, ettemme me katsojat ihan aivottomia sentään ole. Jokainen lajia seuraava ymmärtänee, mikä ero on 'keinotekoisella' ja 'oikealla' ohituksella. KERSin vielä hyväksyn, koska sen perusajatuksena on kierrätys ja ympäristöystävällisyys. Mutta avattavia takasiipiä tuskin tullaan siviiliautoilussa näkemään, jotta Kehäkolmosella nähtäisiin enemmän ohituksia...
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja waldo39 » Su Helmi 05, 2012 17:42

DRS pitäisi poistaa ehtottomasti, syyt voi lukea tästä uutisessa, jossa äänessä on Niki Lauda. Ja voin sanoa että jos Lauda olisi Ecclestonen paikalla koko sarja olisi parempi paikka hengittää.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.s ... takasiiven

Se on kyllä ihmeellistä että viime kaudeksi tuli kolme uuditusta joilla yritettiin parantaa koko sarjan viihdearvoa: DRS-siipi, Pirelli sekä paluun tehnyt KERS. Viime kauden jälkeen ei ole vaikea sanoa mikä ei kuulu joukkoon(DRS). Muutenkin Ecclestone on ehdotellut ihan outoja ehdotuksia sarjaan vaikka paljon helpommalla pääsisi

Lue Mustakarin blogi http://blogit.mtv3.fi/mustalippu/2011/0 ... tu-bernie/

Näitä lukiessaan voi tokaista että miksi ikäloppu-Ecclestonea ei korvata kun kaveri on jo menettänyt otteensa.
waldo39
GP-voittaja
 
Viestit: 2111
Liittynyt: Su Helmi 05, 2012 14:35

ViestiKirjoittaja Jamppa » Su Helmi 05, 2012 17:44

Olikos se Ecclestone joka ehdotti sitä "oikoreittiä"? :D

En muista kuinka se tarkalleen olis toiminu, mutta jotenkin niin, että kuski olis viis kertaa kisan aikana saanu käyttää oikoreittiä :)

Muistaako kukaan tarkemmin?
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44549
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Alexei » Su Helmi 05, 2012 17:53

Jamppa kirjoitti:En muista kuinka se tarkalleen olis toiminu, mutta jotenkin niin, että kuski olis viis kertaa kisan aikana saanu käyttää oikoreittiä :)


Kyllä se jotain siihen suuntaan oli :lol: Kerrassaan kaikkien ideoiden äiti... Ja kaikki nuo ajatukset mitaleista, ratojen kastelusta ja vastaavista olivat sellaisia pohjanoteerauksia Bernieltä että...
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Seuraava

Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa