F1:n säännöt ja tekniikka

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2250
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Su Syys 23, 2018 11:35

En myöskään käsitä, millä tapaa se lisää jännitystä. Suurin mielenkiinto aika-ajossa muutenkin kohdistuu Q3:een, joten en tiedä, miten se pudotuskarsinnan pidentäminen nostaa jännitystä.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14054
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Su Syys 23, 2018 12:25

Eli Ferrari, Mersu, RB ja joku neljäs talli Q4:ään. Ja lisää mahdollisuuksia kärkikuskeille jäädä jumiin tai ryssiä kierroksensa ja jäädä ulos Q4:stä. Mutta sehän on amerikkaa.

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2250
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Su Syys 23, 2018 13:56

superzeppo kirjoitti:Eli Ferrari, Mersu, RB ja joku neljäs talli Q4:ään. Ja lisää mahdollisuuksia kärkikuskeille jäädä jumiin tai ryssiä kierroksensa ja jäädä ulos Q4:stä. Mutta sehän on amerikkaa.
Itse olisin olettanut, että tulisi Indycar tyylinen Fast Six tai vastaavaa. Eli nopeimmat ajaisi kukin omalla vuorollaan yhden kierroksen. Se voisi toimia, joskin itse karsintavaiheesta lähtisi jännitys, kun kaikki tietävät, että ketkä pääsee jatkoon.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Tyrrel
Monacon voittaja
Viestit: 4119
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2013 17:58

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja Tyrrel » Su Syys 23, 2018 14:58

Nykyinen aika-ajokonsepti on mielestäni riittävän hyvä ja toimiva vaikka itse ehkä eniten pidin siitä vanhasta mallista missä oli tunti aikaa ja 12 kierrosta jotka sai käydä ajamassa milloin huvittaa. Tuo ehdotettu malli ei typeryydessään ihan vetäisi vertoja sille parin vuoden takaiselle kuningasidealle missä kuskeja tippui puolen minuutin välein pois jatkosta mutta vaikea nähdä miten tuo lisäisi aika-ajojen kiinnostavuutta millään tasolla.
"Tyhmyydellä ja neroudella on se ero, että neroudella on rajansa"
-Albert Einstein

WEBERMAN
Foorumin Vetomies 2017
Viestit: 318
Liittynyt: To Kesä 27, 2013 14:00
Paikkakunta: Satakunta

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja WEBERMAN » Ke Syys 26, 2018 21:21

Se ehdotettu malli onmielestäni myös melkoisen turha kokeilu. Mitä sen myötä muuta saadaan kuin vähemmän renkaita kisaa varten. :?
Nothing beats the sound of WEBER s

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14054
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja superzeppo » La Loka 06, 2018 8:07

Dino246 kirjoitti:https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/art ... gs.Tml2pFM
Vetteliltä välillä ihan asiaakin. Kyllähän tuo DRS keinotekoisuudessaan menee melkein samaan sarjaan Mario Kartin banaaninheittelyn kanssa. Ainakin minulla tuollaiset "ohitusavustimet" on aina jotenkin sotineet koko kilpa-autoilun ideaan vastaan, ja tällaisten keinotekoisten juttujen sijasta säännöt ja autot pitäisi pystyä luomaan sellaiseksi että ihan aito ja oikea kilvanajo olisi mahdollista.
superzeppo kirjoitti:Kyllä, osittain samaa mieltä. Entinen KERS oli vielä rajoissa, koska sillä pystyi myös puolustamaan, mutta DRS on aika typerä ja turha.
Dino246 kirjoitti:
tietäjä3000 kirjoitti:Samaa mieltä aika pitkälti, mutta tällä hetkellä likainen ilma antaa puolustavalle sellaisen etulyöntiaseman, että pieni apu ohittajalle on ihan hyväksyttävää. DRS tosin on mielestäni hieman epäonnistunut systeemi. Toivottavasti saadaan autoja vähän kuriin ja päästään DRS:stä eroon.
Totta on että nykyautoilla tuo DRS on tarpeellinen koska noilla kinnereillä ei pääse oikein edes lähelle edellä ajavaa. Mutta tosiaankin tuo DRS on vähän enemmänkin paikkaus ongelmaan jota ei pitäisi edes olla, kuin mikään oikea ratkaisu, ja se oikea ratkaisu olisi tehdä autoista sellaisia että ihan aito kilpaa ajaminen olisi mahdollista. Eli ratkaiseva tekijä olisi (auton ominaisuuksien lisäksi) kuljettajan kyky viedä sitä äärirajoilla, ajoittaa jarrutukset oikein ja suoriutua niistä optimaalisella tavalla jne.
Jos mennään taas tänne.

Asiantuntijat ovat puhuneet Hamiltonista ja Verstappenista todella taitavina jarruttajina. Ennen DRS:ää suurin osa ohituksista muistaakseni tehtiinkin "outbrake" liikkeillä. Mitenköhän tuo saataisiin takaisin? Tykkäsin myös aikanaan siitä, kun autot elivät jarrutuksissa. Se oli todella näyttävää.

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14054
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja superzeppo » La Loka 20, 2018 14:49

Ensi kaudelle tulee uudet etusiivet. FIA on nyt kieltänyt talleja testaamasta uusia siipiä Abu Dhabin testeissä. Miähkä ähkämyttiä?

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2250
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » La Loka 20, 2018 16:15

superzeppo kirjoitti:Ensi kaudelle tulee uudet etusiivet. FIA on nyt kieltänyt talleja testaamasta uusia siipiä Abu Dhabin testeissä. Miähkä ähkämyttiä?
Voi olla, että kaikilla tiimeillä ei ole uutta etusiipeä tuotavaksi Abu Dhabiin, joten jotta homma pysyisi tasaisena, niin kaikki ajavat vanhalla siivellä.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

WEBERMAN
Foorumin Vetomies 2017
Viestit: 318
Liittynyt: To Kesä 27, 2013 14:00
Paikkakunta: Satakunta

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja WEBERMAN » Ma Loka 22, 2018 0:33

Ferrarille ei tällä asialla ole merkitystä siksi kun he palauttivat autonsa Austinin perjantaiharjoitusten jälkeen niihin osiin,jotka olivat käytössä vielä Monzan kisassa. Jollei sitten jotain palikkaa ole vielä tätäkin aiemmalta speksiltä.

Uskomaton juttu että näinkin kokeneelta tallilta kesti näin pitkään havaita että päivitykset muuttivat autoa koko ajan hitaammaksi. :shock: .Tässä nyt nähdään se seikka , että simulaattori ei korvaa oikealla radalla tehtävää testiä.
Nothing beats the sound of WEBER s

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1069
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ti Marras 06, 2018 7:27

Vanha video jo, mutta Driver61:ltä (Scott Mansell) aika hyvää pohdintaa siitä miten saisi ratkaistua tämän jatkuvan radan reunojen ylittämisen ilman että tarvitsee muuttaa ratoja isosti (eli palauttaa hiekka- tai nurmikkoalueet). Itse kyllä oldskool-miehenä kannatan mieluummin noita hiekka-alueita tai kanttareita jotka rankaisevat autoa kunnolla, mutta ei sinänsä huono vaihtoehto tuokaan että olisi nuo "pressure padit" joiden yliajamisesta tulisi automaattisesti rankkua. Ei jäisi hirveästi tulkinnan varaa, rangaistukset olisi riittävän kovat, ja kuten Mansell tuossa videolla sanoo niin se pakottaisi kuljettajat muuttamaan ajattelutapaansa takaisin siihen vanhaan suuntaan jossa niitä rajoja aletaan hakemaan pikkuhiljaa eikä niin päin että ylitetään ensin ne rajat ja aletaan pikkuhiljaa palaamaan takaisin siihen päin missä ne rajat on.

https://www.youtube.com/watch?v=aV2-eI1z-hg&t=305s

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2250
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ti Marras 06, 2018 9:04

Dino246 kirjoitti:Vanha video jo, mutta Driver61:ltä (Scott Mansell) aika hyvää pohdintaa siitä miten saisi ratkaistua tämän jatkuvan radan reunojen ylittämisen ilman että tarvitsee muuttaa ratoja isosti (eli palauttaa hiekka- tai nurmikkoalueet). Itse kyllä oldskool-miehenä kannatan mieluummin noita hiekka-alueita tai kanttareita jotka rankaisevat autoa kunnolla, mutta ei sinänsä huono vaihtoehto tuokaan että olisi nuo "pressure padit" joiden yliajamisesta tulisi automaattisesti rankkua. Ei jäisi hirveästi tulkinnan varaa, rangaistukset olisi riittävän kovat, ja kuten Mansell tuossa videolla sanoo niin se pakottaisi kuljettajat muuttamaan ajattelutapaansa takaisin siihen vanhaan suuntaan jossa niitä rajoja aletaan hakemaan pikkuhiljaa eikä niin päin että ylitetään ensin ne rajat ja aletaan pikkuhiljaa palaamaan takaisin siihen päin missä ne rajat on.

https://www.youtube.com/watch?v=aV2-eI1z-hg&t=305s
Mä taas en ymmärrä mikä tuossa on hyvää. Hiekan hienous on siinä, että se rankaisee suoraan ja luonnollisesti kuljettajaa, kun taas tuollainen systeemi vaan lisää tuomariston osallistumista kilpailuun. Omasta mielestäni se on ihan täyttä pelleilyä, että vahdataan kuljettajien ajolinjoja hidastekuvista ja mietitään menikö nyt millin liian leveäksi vai ei.

Ikävä kyllä tuo vauhdin rakentaminen on enää vain näiden vanhan liiton kuljettajien tyyli. Muistan, kun Austinissa ajettiin ensimmäisen kerran ja ihmeteltiin, että miksi kuljettajat ei pysy yhtään radalla. Se vaan on nykyajan tapa, vähän ylikovaa niin kääntyilee. Jos se halutaan muuttaa, niin ei auta kuin palata hiekkaan, tuomaristo ei ole vaihtoehto. F1 on kilpailu, ei peli.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

BigBoss
Saunamajuri
Viestit: 8277
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja BigBoss » Ti Marras 06, 2018 10:51

tietäjä3000 kirjoitti:
Dino246 kirjoitti:Vanha video jo, mutta Driver61:ltä (Scott Mansell) aika hyvää pohdintaa siitä miten saisi ratkaistua tämän jatkuvan radan reunojen ylittämisen ilman että tarvitsee muuttaa ratoja isosti (eli palauttaa hiekka- tai nurmikkoalueet). Itse kyllä oldskool-miehenä kannatan mieluummin noita hiekka-alueita tai kanttareita jotka rankaisevat autoa kunnolla, mutta ei sinänsä huono vaihtoehto tuokaan että olisi nuo "pressure padit" joiden yliajamisesta tulisi automaattisesti rankkua. Ei jäisi hirveästi tulkinnan varaa, rangaistukset olisi riittävän kovat, ja kuten Mansell tuossa videolla sanoo niin se pakottaisi kuljettajat muuttamaan ajattelutapaansa takaisin siihen vanhaan suuntaan jossa niitä rajoja aletaan hakemaan pikkuhiljaa eikä niin päin että ylitetään ensin ne rajat ja aletaan pikkuhiljaa palaamaan takaisin siihen päin missä ne rajat on.

https://www.youtube.com/watch?v=aV2-eI1z-hg&t=305s
Mä taas en ymmärrä mikä tuossa on hyvää. Hiekan hienous on siinä, että se rankaisee suoraan ja luonnollisesti kuljettajaa, kun taas tuollainen systeemi vaan lisää tuomariston osallistumista kilpailuun. Omasta mielestäni se on ihan täyttä pelleilyä, että vahdataan kuljettajien ajolinjoja hidastekuvista ja mietitään menikö nyt millin liian leveäksi vai ei.

Ikävä kyllä tuo vauhdin rakentaminen on enää vain näiden vanhan liiton kuljettajien tyyli. Muistan, kun Austinissa ajettiin ensimmäisen kerran ja ihmeteltiin, että miksi kuljettajat ei pysy yhtään radalla. Se vaan on nykyajan tapa, vähän ylikovaa niin kääntyilee. Jos se halutaan muuttaa, niin ei auta kuin palata hiekkaan, tuomaristo ei ole vaihtoehto. F1 on kilpailu, ei peli.
Laittaisivat sitä hiekkaa edes parin metrin kaistaleen ja sen jälkeen se 100 metriä asfalttia, jos on pakko. Osku vai kuka tätä jo joskus ehdottikin. Saataisiin virheistä se välitön seuraus, kun on vähintään renkaat pilalla ja joutuu vetämään vähän reilummin pitkäksi.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45454
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Marras 06, 2018 11:28

BigBoss kirjoitti:
tietäjä3000 kirjoitti:
Dino246 kirjoitti:Vanha video jo, mutta Driver61:ltä (Scott Mansell) aika hyvää pohdintaa siitä miten saisi ratkaistua tämän jatkuvan radan reunojen ylittämisen ilman että tarvitsee muuttaa ratoja isosti (eli palauttaa hiekka- tai nurmikkoalueet). Itse kyllä oldskool-miehenä kannatan mieluummin noita hiekka-alueita tai kanttareita jotka rankaisevat autoa kunnolla, mutta ei sinänsä huono vaihtoehto tuokaan että olisi nuo "pressure padit" joiden yliajamisesta tulisi automaattisesti rankkua. Ei jäisi hirveästi tulkinnan varaa, rangaistukset olisi riittävän kovat, ja kuten Mansell tuossa videolla sanoo niin se pakottaisi kuljettajat muuttamaan ajattelutapaansa takaisin siihen vanhaan suuntaan jossa niitä rajoja aletaan hakemaan pikkuhiljaa eikä niin päin että ylitetään ensin ne rajat ja aletaan pikkuhiljaa palaamaan takaisin siihen päin missä ne rajat on.

https://www.youtube.com/watch?v=aV2-eI1z-hg&t=305s
Mä taas en ymmärrä mikä tuossa on hyvää. Hiekan hienous on siinä, että se rankaisee suoraan ja luonnollisesti kuljettajaa, kun taas tuollainen systeemi vaan lisää tuomariston osallistumista kilpailuun. Omasta mielestäni se on ihan täyttä pelleilyä, että vahdataan kuljettajien ajolinjoja hidastekuvista ja mietitään menikö nyt millin liian leveäksi vai ei.

Ikävä kyllä tuo vauhdin rakentaminen on enää vain näiden vanhan liiton kuljettajien tyyli. Muistan, kun Austinissa ajettiin ensimmäisen kerran ja ihmeteltiin, että miksi kuljettajat ei pysy yhtään radalla. Se vaan on nykyajan tapa, vähän ylikovaa niin kääntyilee. Jos se halutaan muuttaa, niin ei auta kuin palata hiekkaan, tuomaristo ei ole vaihtoehto. F1 on kilpailu, ei peli.
Laittaisivat sitä hiekkaa edes parin metrin kaistaleen ja sen jälkeen se 100 metriä asfalttia, jos on pakko. Osku vai kuka tätä jo joskus ehdottikin. Saataisiin virheistä se välitön seuraus, kun on vähintään renkaat pilalla ja joutuu vetämään vähän reilummin pitkäksi.
Jep, samoilla linjoilla. Miksi pitää olla isot alueet asfalttia? Nykyään saa ajaa miten sattuu ja aina palataan radalle. Ennen kun vedit ulos niin se ajo oli aika varmasti siinä.

BigBoss
Saunamajuri
Viestit: 8277
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja BigBoss » Ti Marras 06, 2018 12:11

Jamppa kirjoitti:
BigBoss kirjoitti:
tietäjä3000 kirjoitti:
Dino246 kirjoitti:Vanha video jo, mutta Driver61:ltä (Scott Mansell) aika hyvää pohdintaa siitä miten saisi ratkaistua tämän jatkuvan radan reunojen ylittämisen ilman että tarvitsee muuttaa ratoja isosti (eli palauttaa hiekka- tai nurmikkoalueet). Itse kyllä oldskool-miehenä kannatan mieluummin noita hiekka-alueita tai kanttareita jotka rankaisevat autoa kunnolla, mutta ei sinänsä huono vaihtoehto tuokaan että olisi nuo "pressure padit" joiden yliajamisesta tulisi automaattisesti rankkua. Ei jäisi hirveästi tulkinnan varaa, rangaistukset olisi riittävän kovat, ja kuten Mansell tuossa videolla sanoo niin se pakottaisi kuljettajat muuttamaan ajattelutapaansa takaisin siihen vanhaan suuntaan jossa niitä rajoja aletaan hakemaan pikkuhiljaa eikä niin päin että ylitetään ensin ne rajat ja aletaan pikkuhiljaa palaamaan takaisin siihen päin missä ne rajat on.

https://www.youtube.com/watch?v=aV2-eI1z-hg&t=305s
Mä taas en ymmärrä mikä tuossa on hyvää. Hiekan hienous on siinä, että se rankaisee suoraan ja luonnollisesti kuljettajaa, kun taas tuollainen systeemi vaan lisää tuomariston osallistumista kilpailuun. Omasta mielestäni se on ihan täyttä pelleilyä, että vahdataan kuljettajien ajolinjoja hidastekuvista ja mietitään menikö nyt millin liian leveäksi vai ei.

Ikävä kyllä tuo vauhdin rakentaminen on enää vain näiden vanhan liiton kuljettajien tyyli. Muistan, kun Austinissa ajettiin ensimmäisen kerran ja ihmeteltiin, että miksi kuljettajat ei pysy yhtään radalla. Se vaan on nykyajan tapa, vähän ylikovaa niin kääntyilee. Jos se halutaan muuttaa, niin ei auta kuin palata hiekkaan, tuomaristo ei ole vaihtoehto. F1 on kilpailu, ei peli.
Laittaisivat sitä hiekkaa edes parin metrin kaistaleen ja sen jälkeen se 100 metriä asfalttia, jos on pakko. Osku vai kuka tätä jo joskus ehdottikin. Saataisiin virheistä se välitön seuraus, kun on vähintään renkaat pilalla ja joutuu vetämään vähän reilummin pitkäksi.
Jep, samoilla linjoilla. Miksi pitää olla isot alueet asfalttia? Nykyään saa ajaa miten sattuu ja aina palataan radalle. Ennen kun vedit ulos niin se ajo oli aika varmasti siinä.
Jep. Nyt kukaan paitsi Ricciardo ei edes keskeytä, kun autot on niin luotettavia. Ennen sai jännätä sitä, että jos joku veti ulos että pääseekö enää takaisin. Se olisi kyllä enemmän kuin kaivattu lisä nykyformuloihin, kun nykyäänkin olisi se sama uhka keskeytyksestä olemassa. Ja kaikki olisi ihan kuskista itsestä kiinni. Siinä taas eroteltaisiin miehiä pojista.

uuci
GP2-kuski
Viestit: 103
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

Viesti Kirjoittaja uuci » Ti Marras 06, 2018 12:55

Jos ei nurmea eikä hiekkaa voi olla ratojen laidoilla, niin eikö niihin voisi laittaa edes korokepalat tai pitkät korkeammat jutut.

Vastaa Viestiin