F1:n säännöt ja tekniikka

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

Re: F1:n säännöt ja tekniikka

ViestiKirjoittaja Osku90 » Ti Marras 06, 2018 13:06

Peltilevyt ja saippuavettä päälle!
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Osku90
Monacon voittaja

ViestiKirjoittaja Dino246 » Ti Marras 06, 2018 15:57

Kuten sanottua niin minunkin mielestäni ihan rehellinen hiekka, nurmikko tai "tappajakanttari" olisi se paras ratkaisu, mutta kyllähän tuo Mansellin ehdottama malli huomattavasti nykyistä parempi olisi. Nykyisinhän tuo on juuri liian tulkinnanvaraista kun ei ole mitään selkeää sääntöä eikä linjaa, vaan nuo vaihtelee radasta toiseen, mutkasta toiseen ja silläkin on vielä merkitystä ketkä on tuomareina ja kuka ajaa. Mutta tuo "pressure pad" olisi sikäli parempi ratkaisu koska se ei jättäisi tulkinnan varaa. Kun ajat sen yli niin silloin siitä tulee heti merkintä tuomaristolle ja silloin kun noita merkintöjä on tullut riittävästi niin siitä seuraa rangaistus. Kun tuo tehtäisiin vielä juuri kuten tuo Mansell ehdottaa, eli ihan selkeän taulukon mukaan ilman mitään tulkinnan varaa, niin kyllä minä sanoisin että nykyiseen verrattuna tuo olisi jo merkittävä parannus. Ja tosiaan kun tuo olisi käytössä jo harjoituksissa, ja tuo rangaistustaulukko tehtäisiin riittävän kovaksi, niin silloin se oikeasti pakottaisin kuljettajat takaisin tuohon että niitä rajoja haetaan juuri niin päin että lähdetään pikkuhiljaa nostamaan vauhtia kohti sitä rajaa, eikä toisin päin.
Dino246
Maksukuski

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Ti Marras 06, 2018 18:03

Dino246 kirjoitti:Kuten sanottua niin minunkin mielestäni ihan rehellinen hiekka, nurmikko tai "tappajakanttari" olisi se paras ratkaisu, mutta kyllähän tuo Mansellin ehdottama malli huomattavasti nykyistä parempi olisi. Nykyisinhän tuo on juuri liian tulkinnanvaraista kun ei ole mitään selkeää sääntöä eikä linjaa, vaan nuo vaihtelee radasta toiseen, mutkasta toiseen ja silläkin on vielä merkitystä ketkä on tuomareina ja kuka ajaa. Mutta tuo "pressure pad" olisi sikäli parempi ratkaisu koska se ei jättäisi tulkinnan varaa. Kun ajat sen yli niin silloin siitä tulee heti merkintä tuomaristolle ja silloin kun noita merkintöjä on tullut riittävästi niin siitä seuraa rangaistus. Kun tuo tehtäisiin vielä juuri kuten tuo Mansell ehdottaa, eli ihan selkeän taulukon mukaan ilman mitään tulkinnan varaa, niin kyllä minä sanoisin että nykyiseen verrattuna tuo olisi jo merkittävä parannus. Ja tosiaan kun tuo olisi käytössä jo harjoituksissa, ja tuo rangaistustaulukko tehtäisiin riittävän kovaksi, niin silloin se oikeasti pakottaisin kuljettajat takaisin tuohon että niitä rajoja haetaan juuri niin päin että lähdetään pikkuhiljaa nostamaan vauhtia kohti sitä rajaa, eikä toisin päin.

Siitä en tiedä kumpi on parempi, mutta todella teennäinen maku tuosta tulee. Itse olen tämän asian suhteen sen verran liberaali, että mieluummin katsotaan sormien läpi kuin kyhnätään rangaistusten kanssa.

Noista "tappajakanttareista" olin lukevani, ettei niistäkään oikein tykätä, koska ne rikkovat autoja. Oma mielipide on se, että kyllä seinäkin sen rikkoisi, joten antaa olla vaan. Päinvastoin niitä lisää ja tarvittaessa vielä jykevämpiäkin.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
tietäjä3000
GP-voittaja

ViestiKirjoittaja Dino246 » Ke Marras 07, 2018 6:11

Teennäinen se toki on, ja parasta olisi aina kun se "rangaistus" tulisi luonnollisesti. Mutta tuossa Mansellin ajatuksessa on minusta hyvää se, ja tuolla videolla se on erittäin hyvin perusteltu, että se pakottaisi kuljettajat taas lähestymään ajamista "vanhalla tavalla", eli ei pystyisi enää ajamaan kuin pleikkarilla särkymättömillä autoilla vaan joutuisi ottamaan huomattavasti varovaisemman lähestymistavan ja hakemaan niitä rajoja vähän eri tavalla. Ja tämä vähän erottelisi jyviä akanoista siinä mielessä että kuka pystyy löytämään ne rajat nopeammin ja kuka pystyy ajamaan siinä limitillä nopeimmin ja tarkimmin. Ja sitten toisaalta vielä jäisi nämä tulkinnanvaraiset tilanteet vähemmälle kun olisi ihan selkeä sääntö radan rajoista ja mitä niiden ylittämisestä seuraa.

Tappajakanttareista ei tosiaan kuskit ja tallit tykkää mutta hehän eivät koskaan tykkää mistään mikä rajoittaa heitä tai riskeeraa kisan jatkumisen. Mutta niin ne on hiekka, nurmikko, kaide, muuri tai rengasvallikin rikkoneet autoja, ja noiden kanttareidenhan olisi tarkoitus olla juuri noiden korvike radan reunojen osoittajana, joten talleja ja kuljettajia ei yksinkertaisesti pitäisi kuunnella näissä asioissa vaan todeta vaan että "ajakaa ratareunusten sisäpuolella niin säilyy auto ehjänä".
Dino246
Maksukuski

ViestiKirjoittaja Osku90 » La Marras 10, 2018 22:59

Sanonpa vaan, että lajin säännöt ovat pelkkä iso vitsi.
Osku90
Monacon voittaja

ViestiKirjoittaja BigBoss » Su Marras 11, 2018 2:08

Osku90 kirjoitti:Sanonpa vaan, että lajin säännöt ovat pelkkä iso vitsi.

Tämä
BigBoss
Saunamajuri

ViestiKirjoittaja Dino246 » Su Marras 11, 2018 3:22

Osku90 kirjoitti:Sanonpa vaan, että lajin säännöt ovat pelkkä iso vitsi.

Säännöt ei varsinaisesti ole vitsi vaan ennen kaikkea se miten niitä sovelletaan.
Dino246
Maksukuski

ViestiKirjoittaja mr-nobody » Su Marras 11, 2018 7:48

Kyllä aika paljonkin närästää tämä linjattomuus. Vaikka on tiedossa että Hamilton ja Vettel saavat touhuta vapaammin kuin muut, niin olin kyllä aika varma, että edes Vettel ei selviä tuosta eilisestä punnitushetkestä pelkällä sormien helistetyllä.
mr-nobody
Foorumin Vetomies 2014 & 2015 & 2016

ViestiKirjoittaja Osku90 » Su Marras 11, 2018 8:22

Vettel kuulemma sammutti moottorin ajettuaan vaa'alle ja käynnisti sen uudelleen aajaakseen pois. Mä en tiennytkään, että kuskit voi itse auton käynnistää. Miten ne yleensä käynnistää koneet punnituksesta?
Osku90
Monacon voittaja

ViestiKirjoittaja Don Toni » Su Marras 11, 2018 8:26

Osku90 kirjoitti:Vettel kuulemma sammutti moottorin ajettuaan vaa'alle ja käynnisti sen uudelleen aajaakseen pois. Mä en tiennytkään, että kuskit voi itse auton käynnistää. Miten ne yleensä käynnistää koneet punnituksesta?

Vettelil 25000e rangaistus. Onpa hirvee rangaistus hänel
Don Toni
GP3-kuski

ViestiKirjoittaja Dino246 » Su Marras 11, 2018 8:40

Tuossa Vettelin tapauksessa voi katsoa jonkinlaiseksi lieventäväksi asianhaaraksi minusta sen, että tuo Vettelin ottaminen punnitukseen tuossa tilanteessa osoitti vaakamiehiltä aika huonoa pelisilmää ja asetti Vettelin vähän epäreiluun asemaan. Mutta säännöt on silti sääntöjä ja Vettel rikkoi niitä. Enemmän minä kuitenkin ihmettelen tuota Hamiltonin päästämistä ilman rangaistusta, kun noiden muiden kuskien kohdalla on yleensä hyvinkin herkästi tullut rangaistuksia jos on vähänkin estellyt tai ajanut vaarallisesti aika-ajossa. Hamilton teki tuon vieläpä kaksi kertaa yhden kierroksen aikana.

Tämä on ärsyttänyt minua aina miten FIA:lla on tietyille kuljettajille ihan eri säännöt. Prost oli aikanaan FIA:n "suojeluksessa", samoin Schumacher ja Ferrari sai välillä tehdä ihan mitä huvittaa, nyt nämä FIA:n suosikit ovat Hamilton ja Vettel. Se ärsyttää että kun jotkut kuljettajat ovat jo muutenkin hyviä niin miksi heitä pitää vielä suosia sääntötulkinnoissa ja antaa lisäetua?
Dino246
Maksukuski

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Su Marras 11, 2018 13:11

Osku90 kirjoitti:Vettel kuulemma sammutti moottorin ajettuaan vaa'alle ja käynnisti sen uudelleen aajaakseen pois. Mä en tiennytkään, että kuskit voi itse auton käynnistää. Miten ne yleensä käynnistää koneet punnituksesta?

Kuljettajat voi MGU-K:n kautta käynnistää moottorinsa itse. Sitä en ymmärrä, miksi Vettel ei antanut vaakamiesten työntää autoa pois ja käynnistää moottorinsa samalla.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
tietäjä3000
GP-voittaja

ViestiKirjoittaja mr-nobody » Su Marras 11, 2018 22:27

Nyt on tuomaristolla taas mahdollisuus näyttää minkälainen on hintalappu, jos käy toiseen kuskiin käsiksi. Luulenpa kyllä, että jos viikonlopun tuomarilinjaa katsoo, niin rahasakkoa ja sormenhelistystä luvassa.
mr-nobody
Foorumin Vetomies 2014 & 2015 & 2016

ViestiKirjoittaja Osku90 » Su Marras 11, 2018 22:32

mr-nobody kirjoitti:Nyt on tuomaristolla taas mahdollisuus näyttää minkälainen on hintalappu, jos käy toiseen kuskiin käsiksi. Luulenpa kyllä, että jos viikonlopun tuomarilinjaa katsoo, niin rahasakkoa ja sormenhelistystä luvassa.

Tulee enemmän koska Verstappen.
Osku90
Monacon voittaja

ViestiKirjoittaja Dino246 » Pe Marras 30, 2018 7:39

Tulevan kauden sääntömuutoksista on tehty havainnollistava video. Melkoisilta lumilapioilta näyttää taas nuo uudet etusivet, mutta autojen ulkonäön heikentymisen kestää kyllä jos nuo muutokset parantavat kilpailua ja mahdollistavat ajamisen lähempänä edellä ajavaa.

https://www.youtube.com/watch?v=YkmjvJBqWWA&feature=youtu.be
Dino246
Maksukuski

EdellinenSeuraava

Paluu Formula 1 - asiakeskustelu