Parhaat ohittajat ja sadekelin kuskit?

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

Parhaat ohittajat ja sadekelin kuskit?

ViestiKirjoittaja Kamui Button » Su Maalis 18, 2012 22:08

Viritellään vähän keskustelua ensiviikonloppua ajatellen. Ohituksissa jakaisin kuskit kahteen ryhmään. Ensimmäisessä olis Hamilton, Vettel ja Kobayashi. Rohkeita ohittajia, jotka laittaa nokan jo pieneenkin väliin ja luottaa että toiset antavat vähän lisää tilaa. Hyvänä puolena pidän viihdyttävyyttä, huonona puolena turhia kolareita (Hamiltonin viime kausi). Toiseen ryhmään laittaisin mm. Alonso, Button ja Räikkönen. Enemmän herrasmies kuskeja, odottaa ennemminkin toisten virhettä, kuin lähtisi itse hakemaan riski ohitusta.

Ensi viikonloppuna sadekelinkisa on varsin mahdollinen. Kuskien taitoja on vähän hankalampi vertailla. Mutulla laittaisin Hamiltonin ja Vettelin taas omaan ryhmään: raakaa nopeutta. Kun taas vaikka Button osaa käyttää myös sadekelinrenkaita todella viisaasti, joka on eduksi pitkissä stinteissä. Muita kuskeja en sen suuremmin osaa vertailla, koska nuo sadekelin kisat on ollu aika yksilöllisiä. Mielestäni kenelläkään muulla ei ole näkynyt selvää vahvuutta.
Kamui Button
Maksukuski
 
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 21:19

Re: Parhaat ohittajat ja sadekelin kuskit?

ViestiKirjoittaja Alexei » Su Maalis 18, 2012 22:25

Kamui Button kirjoitti:Viritellään vähän keskustelua ensiviikonloppua ajatellen. Ohituksissa jakaisin kuskit kahteen ryhmään. Ensimmäisessä olis Hamilton, Vettel ja Kobayashi. Rohkeita ohittajia, jotka laittaa nokan jo pieneenkin väliin ja luottaa että toiset antavat vähän lisää tilaa. Hyvänä puolena pidän viihdyttävyyttä, huonona puolena turhia kolareita (Hamiltonin viime kausi). Toiseen ryhmään laittaisin mm. Alonso, Button ja Räikkönen. Enemmän herrasmies kuskeja, odottaa ennemminkin toisten virhettä, kuin lähtisi itse hakemaan riski ohitusta.


Ihan en Vetteliä ainakaan itse pitäisi yhtenä rohkeimmista ja taitavimmista ohittajista. Muuten aivan loistava kuski, mutta ei ole osoittanut ainakaan Hamiltoniin verrattuna samanlaista rohkeutta ja tiettyä nerokkuutta ohitustilanteissa. Toki Hamiltonille viime kaudella sattui ja tapahtui hieman liikaa. Vettel on edelleen noissa ohitustilanteissa ja vastaavissa hivenen arvaamaton. Kobayashi on onneksi hieman rauhoittunut siitä, mitä aivan alkuaikoinaan oli. Alonso, Button ja Räikkönen osaavat kaikki ohittaa kun on pakko, näistä ehkä Alonso rohkein mies ohittamaan. Kaikki kolme ovat siitä hienoja kuljettajia, että heitä vastaan uskaltaa ajaa kilpaa mies-miestä vastaan, koska eivät sorru taisteluissa likaisiin temppuihin, vaan jättävät juuri tarpeeksi tilaa jotta hyvä taistelu on mahdollinen.

Toki näiden miesten lisäksi muitakin lahjakkaita ohittajia F1:stä löytyy, otin nyt vain kantaa noihin esille tulleisiin heppuihin.

Kamui Button kirjoitti:Ensi viikonloppuna sadekelinkisa on varsin mahdollinen. Kuskien taitoja on vähän hankalampi vertailla. Mutulla laittaisin Hamiltonin ja Vettelin taas omaan ryhmään: raakaa nopeutta. Kun taas vaikka Button osaa käyttää myös sadekelinrenkaita todella viisaasti, joka on eduksi pitkissä stinteissä. Muita kuskeja en sen suuremmin osaa vertailla, koska nuo sadekelin kisat on ollu aika yksilöllisiä. Mielestäni kenelläkään muulla ei ole näkynyt selvää vahvuutta.


Schumacher toki edelleen pystyvä mies etenkin vaihtelevissa oloissa, hyvänä esimerkkinä viime kauden Kanadan GP, jossa taisteli hyvin loppuun asti. Hamiltonilla riittää sadekelilläkin sitä tiettyä pelisilmää myös ohittamiseen, todella vahvoja näyttöjä sadekelin kisoista viime vuosilta. Button todennäköisesti paras vaihtelevissa oloissa, jos mietitään rengastaktiikoita. Tällä osa-alueella ainakin Alonso ja Kimi ovat 'alan parhaita' jäljessä, mutta molemmat ovat parhaimmillaan äärimmäisen hyviä kuskeja sadekelillä. Rosberg myös kohtuu hyvä sadekelin kuski. Ja hyvä huomio tuo sadekelin kisojen tapauskohtaisuus, koska asia on juuri niin kuin kirjoitit. Riippuu paljon radasta ja auton säätöjen ja balanssin kohdalleen saamisesta, miten auto kulkee myös sadekelillä.

Malesiassa näkisin kuitenkin kaikkein mieluiten kauttaaltaan kuivan kelin ajojaksot, jotta voimasuhteet alkaisivat toden teolla selvitä. Sepangista löytyy mukavan pitkää mutkaa ja mutkayhdistelmää, joissa auton puutteet ja vahvuudet tulevat hyvin esille.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Re: Parhaat ohittajat ja sadekelin kuskit?

ViestiKirjoittaja Kamui Button » Su Maalis 18, 2012 23:06

Alexei kirjoitti:Ihan en Vetteliä ainakaan itse pitäisi yhtenä rohkeimmista ja taitavimmista ohittajista.
.
.
.
Malesiassa näkisin kuitenkin kaikkein mieluiten kauttaaltaan kuivan kelin ajojaksot, jotta voimasuhteet alkaisivat toden teolla selvitä. Sepangista löytyy mukavan pitkää mutkaa ja mutkayhdistelmää, joissa auton puutteet ja vahvuudet tulevat hyvin esille.


Vettelin laiton ekaan ryhmään, koska en ainakaan heti muista kisaa, jossa Vettel olis ajellut pitkään hitaamman auton takana. Mielestäni raivannut itsensä kärkikahinoihin todella tehokkaasti. Tosin viimekausilla hyvä auto on auttanut paljon. Tällä kaudella viimeistään ne ohitustaidotkin punnitaan kunnnolla.

Oliko muuten tuo Malesian kisa paikallista aikaa päivällä vai iltapäivällä? Joskus aiemminhan se oli myöhään iltapäivästä, jolloin tuo sateen riski nousi huomattavasti. Kuivalla veikkaisin, että Mersut voisi kohentaa tasoaan. Onhan niillä jo nyt parhaat huippunopeudet. Oman ymmärrykseni mukaan lisäksi Mersun etusiipi tuo etua varsinkin nopeissa ja pitkissä mutkissa.
Kamui Button
Maksukuski
 
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 21:19

ViestiKirjoittaja Zip » Su Maalis 18, 2012 23:28

Kyllä toi sadekelin kuskien paremmuusjärjestys on melko samanlainen kuin kuivalla. Kun katsoo vanhojen sadekisojen tuloksia, niin aika samat nimet keikkuvat kärkipäässä. Myös kuskien eri ominaisuudet eivät juuri muutu sateella (Hamiltonin aggressiivisuus, Buttonin renkaiden säästely, jne).

Ei taida olla kovin montaa kuskia, joka olisi ollut nopea kuivalla mutta sateella ei pärjää. Ehkä tässä ex-kuskeista tulee mieleen Jacques Villeneuve.

Korjatkaa toki jos olin väärässä :) Ei ole vielä kokemusta tästä foorumista :roll:
Zip
Formula Ford-kuski
 
Viestit: 47
Liittynyt: La Maalis 17, 2012 23:05

ViestiKirjoittaja Alexei » Ma Maalis 19, 2012 12:21

Zip kirjoitti:Ei taida olla kovin montaa kuskia, joka olisi ollut nopea kuivalla mutta sateella ei pärjää. Ehkä tässä ex-kuskeista tulee mieleen Jacques Villeneuve.


Päinvastaisia esimerkkejä sitten taas löytyy viime vuosilta, ehkä parhaana Sutil ja Heidfeld, jotka suhteessa taisivat olla kilpailukykyisempiä sadekisoissa ja vaihtelevissa olosuhteissa. Villeneuven kanssa samaan ryhmään voisi heittää ehkä Massan, jonka otteet sadekisoissa ovat monesti olleet hapuilevia, toki joukkoon mahtuu hyviäkin suorituksia.

Zip kirjoitti:Ei ole vielä kokemusta tästä foorumista :roll:


Ei haittaa ;) Aina tarvitaan lisää eri mielipiteitä ja näkemyksiä, niistähän sitä keskustelua syntyy :)
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Cup » Ma Maalis 19, 2012 12:39

Zip kirjoitti:Ei taida olla kovin montaa kuskia, joka olisi ollut nopea kuivalla mutta sateella ei pärjää. Ehkä tässä ex-kuskeista tulee mieleen Jacques Villeneuve.
Esimerkiksi Michael Schumacheria kutsuttiin ainakin aikoinaan Regenmeisteriksi ja toista maailmanmestaria Jacques Villeneuvea taas pidettiin täysin onnettomana asfaltin kastuessa, mutta totuus ei ole kuitenkaan näin yksinkertainen; Villeneuve kykeni esimerkiksi 2003 sateisessa Ison-Britannian GP:ssä varsin hienoon suoritukseen, josta tuloksena oli neljäs sija. Schumacherin kastiin edesmenneistä kuskeista voi laittaa Ayrton Sennan.

Jarno Trulli ei ole myöskään koskaan säväyttänyt sadekelillä, edes paremmissa tiimeissä ajaessa, Renault-vuosina hän oli suorastaan hukassa jos rupesi satamaan. Tosin on miehellä Nurburgringin sadekisasta 1999 toinen sija hallussa, mutta se oli kaaos kisa.
Twitter: @KurskiRacing
Cup
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 2626
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Re: Parhaat ohittajat ja sadekelin kuskit?

ViestiKirjoittaja Alexei » Ma Maalis 19, 2012 14:54

Kamui Button kirjoitti:Oliko muuten tuo Malesian kisa paikallista aikaa päivällä vai iltapäivällä? Joskus aiemminhan se oli myöhään iltapäivästä, jolloin tuo sateen riski nousi huomattavasti.


Kuala Lumpur ainakin on 6 tuntia suomenaikaa edellä (thank god wikipedia!), ja kisa alkaa suomenaikaa klo 11. Eli myöhäiseen iltapäiväänhän tuo startti sattuu, joskus alkuvuosina Malesian GP taisi jopa startata 8 tai 9 aikaan aamulla, sitten lähtöhetkeä siirrettiin sopimaan paremmaksi eurooppalaisille katsojille, muistaakseni näin.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja bbcf1 » Ma Maalis 19, 2012 16:30

Schumacherhan tunnetaan erittäin hyvänä sadekelin kuskina. Myös Adrian Sutil on vahva sateella. Mutta Massa puolestaan ei oikein tunnu pärjäävän sadekelillä. Jos ajatellaan rengastaktikointia, tuntuu Button olevan aivan omaa luokkaansa.

Vaikka Vettel on voittanut kaksi mestaruutta peräkkäin, häneltä ei olla nähty paljoa ohituksia. Mielestäni Kimi on hyvä ohittaja, ainakin hän kilpailee rehdisti eikä aiheuta kolareita.
Hamiltonin agressiivinen ajotyyli aiheutti kolareita viime kaudella, erityisesti Massan kanssa.
Avatar
bbcf1
Formula Ford-kuski
 
Viestit: 45
Liittynyt: To Helmi 09, 2012 21:51

ViestiKirjoittaja waldo39 » Ti Maalis 20, 2012 19:03

Ai-ai-ai! Unohditte mitä Nico Hulkenberg teki Braziliassa 2010. Ajoi sateisella kelillä paalun vaikka kuivalla kelillä hänen autonsa Williams oli kilpailijoita ainakin kaksi sekunttia jäljessä.

Mutta parhaimman sadekelin ajajaa on kyllä vaikea mainita. Moni kuljettaja on voittanut tyylikkäästi sadekisan(mm. Raikkonen, Hamilton) mutta ovat hekin joutuneet hankaluuksiin sateessa. Märällä ajaminen vaatii kuitenkin ennenkaikkea päänsä pitämistä. Vaikka olisi kuinka hyvä märällä, niin joskus ei vain satu hyvä päivä eikä pysty pitämään autoansa ajolinjalla, vaikka yleensä on pitänyt.

Kuitenkin sateen yllättäessä kisoissa mitä vaan voi sattua, ja jotkut kuljettajat voittavat tai häviävät paljon riskitaktiikoilla eli koska vaihetaan sadekelin renkaat.
waldo39
GP-voittaja
 
Viestit: 2111
Liittynyt: Su Helmi 05, 2012 14:35

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Maalis 20, 2012 19:07

waldo39 kirjoitti:Ai-ai-ai! Unohditte mitä Nico Hulkenberg teki Braziliassa 2010. Ajoi sateisella kelillä paalun vaikka kuivalla kelillä hänen autonsa Williams oli kilpailijoita ainakin kaksi sekunttia jäljessä.

Mutta parhaimman sadekelin ajajaa on kyllä vaikea mainita. Moni kuljettaja on voittanut tyylikkäästi sadekisan(mm. Raikkonen, Hamilton) mutta ovat hekin joutuneet hankaluuksiin sateessa. Märällä ajaminen vaatii kuitenkin ennenkaikkea päänsä pitämistä. Vaikka olisi kuinka hyvä märällä, niin joskus ei vain satu hyvä päivä eikä pysty pitämään autoansa ajolinjalla, vaikka yleensä on pitänyt.

Kuitenkin sateen yllättäessä kisoissa mitä vaan voi sattua, ja jotkut kuljettajat voittavat tai häviävät paljon riskitaktiikoilla eli koska vaihetaan sadekelin renkaat.


Tuo Hulkenbergin paalu ei periaattees tullu sadekelillä, Nico vaan pääsi ajamaan hyvään rakoon siinä ihan aika-ajojen lopus, kun rata kuivui koko ajan. Toki raivas tiensä aika-ajon kolmanteen osioon asti ja silloin oli rata vielä märkä. Mutta paalu tuli siksi, kun rata kuivui koko ajan enemmän ja enemmän.

Itse en oo niin miettiny, että kuka olis paras sadekelin kuski. Mutta kyllä Schumi ainakin aikoinaan oli aika kettu ajamaan sateella.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44549
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Alexei » Ti Maalis 20, 2012 19:34

waldo39 kirjoitti:Mutta parhaimman sadekelin ajajaa on kyllä vaikea mainita. Moni kuljettaja on voittanut tyylikkäästi sadekisan(mm. Raikkonen, Hamilton) mutta ovat hekin joutuneet hankaluuksiin sateessa. Märällä ajaminen vaatii kuitenkin ennenkaikkea päänsä pitämistä. Vaikka olisi kuinka hyvä märällä, niin joskus ei vain satu hyvä päivä eikä pysty pitämään autoansa ajolinjalla, vaikka yleensä on pitänyt.


Kyllä, asia on juuri kuten kirjoitit, jokainen sadekelin kisa on täysin omanlaisensa tapaus. Kuitenkin ihan pelkästään seuraamalla kisoja ja edes hivenen lajista kiinnostuneetkin voivat tehdä päätelmiä siitä, kuka on 'normaalitasoaan' parempi sateella. Hamilton ja Buttonhan ovat tuntuneet kovasti profiloituneen hankalien olosuhteiden miehiksi.

Tein keskustelun innoittamana pientä vertailua muutamasta nykyisestä mestarismiehestä, ja siitä kuinka paljon he ovat sadekelin kisoja voittaneet. Huomioin voitettuihin sadekisoihin sellaiset kisat, joissa oikeasti on pitänyt ajaa märällä radalla. Virheitä vertailussa saattaa olla.

Voitot sadekelillä/voitot yhteensä/sadekelivoittojen prosentuaalinen osuus voitoista:

Hamilton: 3 / 16 / 18,75%
Räikkönen: 2 / 18 / 11,1%
Button: 6 / 13 / 46,15%
Alonso: 2 / 27 / 7,4%
Vettel: 2 / 21 / 9,5%
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja J4M4N3 » Ti Maalis 20, 2012 19:42

Button on hyvä arpajaiskelien kuski, onnistuu usein hakemaan oikeat renkaat alle
Avatar
J4M4N3
Weltmeister
 
Viestit: 6578
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 16:21

ViestiKirjoittaja El Nano » Ti Maalis 20, 2012 20:59

Mun mielestä kaikki kärkipään kuskit osaa ajaa hyvin sadekelillä. Ehkä Vettel, Alonso ja Hamilton on ne tasaisimmin sadekisoissa ajavat kuskit, harvemmin niille huonoja sadekisoja tulee. Kimillä oli paha tapa aiemmin ajaa aika vaihtelevasti sateella.
Avatar
El Nano
Keltanokka
 
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2012 14:11

ViestiKirjoittaja IceMan » Ke Maalis 21, 2012 6:50

Massalla oli ainakin kaudella 2008 Silverstonessa isoja vaikeuksia sateessa, vaikka hän voitti Brasilian jossa satoi muttta silti. Alonso ja Hamilton varmaan parhaita ohittajia, Hamilton haistelee ja iskee paikantullen, joskus vähän liian aikaisin mutta hienoja ohituksia miehet antaa katsottavaksi. Myös Kimilläkin oli hieno ohitus Melbournessa Kobayshista ja BBC:n selostajat ylistivät Räikköstä - noin MTV3 olisi uutisoinu :D
Avatar
IceMan
Monacon voittaja
 
Viestit: 4500
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 19:19

ViestiKirjoittaja Kamui Button » Ke Maalis 21, 2012 14:23

Vielä Hulkenbergin Interlagosin "sadekelin" aika-ajosta: Muistaakseni rata oli jo niin kuiva, että paalu tuli kuivankelin renkailla...

Alexei kirjoitti:
Voitot sadekelillä/voitot yhteensä/sadekelivoittojen prosentuaalinen osuus voitoista:

Hamilton: 3 / 16 / 18,75%
Räikkönen: 2 / 18 / 11,1%
Button: 6 / 13 / 46,15%
Alonso: 2 / 27 / 7,4%
Vettel: 2 / 21 / 9,5%


Mielenkiintoinen taulukko. Suurin yllätys on mielestäni Buttonin prosentit, en olis arvannut sitä ihan noin suureksi. Tuskin nuo prosentit on pelkällä tuurilla selitettävissä. Kun kilpaillaan erikoisissa olosuhteissa, niin mielestäni Button osaa ajaa/ajatella parhaiten lopputulosta. Hyvä vertailukohta osuukin tallikaveriin, joka pyrkii ajamaan muilta karkuun, mutta ei juurikaan ajattele stintin viimeisiä kierroksia.
Kamui Button
Maksukuski
 
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 21:19

Seuraava

Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa