Parhaat ohittajat ja sadekelin kuskit?

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

ViestiKirjoittaja Alexei » Ke Maalis 21, 2012 16:30

Kamui Button kirjoitti:Mielenkiintoinen taulukko. Suurin yllätys on mielestäni Buttonin prosentit, en olis arvannut sitä ihan noin suureksi. Tuskin nuo prosentit on pelkällä tuurilla selitettävissä.


Tätä juuri ajoin takaa, että yhden sadekisan saattaa voittaa 'onnenkantamoisella', mutta pitkässä juoksussa kokonaisvaltaiset taidot sateisella ja vaihtelevalla kelillä korostuu. Ja nuo kaikki mukaan lasketut kisat ei tosiaan olleet mitään kaatosadekisoja, sen verran että selkeästi märällä radalla kuitenkin on jouduttu sompailemaan :)
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Kamui Button » Ke Maalis 21, 2012 16:56

Alexei kirjoitti: Ja nuo kaikki mukaan lasketut kisat ei tosiaan olleet mitään kaatosadekisoja, sen verran että selkeästi märällä radalla kuitenkin on jouduttu sompailemaan :)


Tuosta kaatosateesta tuli mieleen, että nykyään kisat keskeytetään aivan liian usein sateesta johtuen. Turvallisuuttahan sillä tietysti haetaan, mutta miksi ylipäänsä on tarjolla sadekelin renkaita, jos niillä ei ajeta juurikaan. Yleensä autot päästetään radalle siten, että muutaman kierroksen jälkeen voidaan vaihtaa välikelin kiekot.
Kamui Button
Maksukuski
 
Viestit: 524
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 21:19

ViestiKirjoittaja Alexei » Ke Maalis 21, 2012 17:22

Kamui Button kirjoitti:Tuosta kaatosateesta tuli mieleen, että nykyään kisat keskeytetään aivan liian usein sateesta johtuen. Turvallisuuttahan sillä tietysti haetaan, mutta miksi ylipäänsä on tarjolla sadekelin renkaita, jos niillä ei ajeta juurikaan. Yleensä autot päästetään radalle siten, että muutaman kierroksen jälkeen voidaan vaihtaa välikelin kiekot.


Ylemmässä kuvassa Bridgestonen monsuunirengas, alemmassa Pirellin täyden sadekelin rengas. Kuviointeja kun katsellaan, tuossa yksi syy siihen miksi näin Pirellin ollessa rengastoimittajana todella märkään rataan suhtaudutaan varauksella.

Kuva

Kuva
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja waldo39 » Ke Maalis 21, 2012 17:54

Heikki Kovalainen kirjoitti yhdessä blogissaan suurimman ongelman miksi rankkasateella ei yleensä nähdä enään kilpaa.

http://blogit.mtv3.fi/heikkikovalainen/ ... annettava/

Syy kerrotaan blogin alaosassa! Kahdessa alimmassa tekstissä tarkalleen!
waldo39
GP-voittaja
 
Viestit: 2111
Liittynyt: Su Helmi 05, 2012 14:35

ViestiKirjoittaja Kamui Button » Ke Maalis 21, 2012 18:03

Alexei kirjoitti:
Kamui Button kirjoitti:Tuosta kaatosateesta tuli mieleen, että nykyään kisat keskeytetään aivan liian usein sateesta johtuen. Turvallisuuttahan sillä tietysti haetaan, mutta miksi ylipäänsä on tarjolla sadekelin renkaita, jos niillä ei ajeta juurikaan. Yleensä autot päästetään radalle siten, että muutaman kierroksen jälkeen voidaan vaihtaa välikelin kiekot.


Ylemmässä kuvassa Bridgestonen monsuunirengas, alemmassa Pirellin täyden sadekelin rengas. Kuviointeja kun katsellaan, tuossa yksi syy siihen miksi näin Pirellin ollessa rengastoimittajana todella märkään rataan suhtaudutaan varauksella.

Kuva

Kuva


Käytettiinkö missään kisassa monsuunirenkaita? Omasta mielestä tuo Pirellin rengastarjonta on ennemminkin seurausta siitä, että kisoja ei ajettu kovemmalla sateella. En nyt tietenkään tarkoita, että nykyisin pitäisi ajaa rankkasateessa radan lainehtiessa vedestä. Pointtina mulla olisi se, että mielestäni voitaisi ajaa renkaitten ja turvallisuuden puolesta, kun suurimmat lammikot ja joet olisivat poistuneet.
Kamui Button
Maksukuski
 
Viestit: 524
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 21:19

ViestiKirjoittaja Pete-65 » Ke Maalis 21, 2012 21:00

Tulee vaan mieleen se Vettelin eka voitto sillä (muistaakseni kuivuvalla kelillä Monzassa)- taisi olla taivaankappaleet kohillaan. sen jälkeen se ei ole sillä oikein kulkenut, taisi tehdä viime kaudella Montrealissa Buttonin painostamana virheen, eli paineen alla se ei ole kovin hyvä.
Pete-65
Kartingkuski
 
Viestit: 21
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2012 20:53
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja Alexei » Ke Maalis 21, 2012 21:07

Pete-65 kirjoitti:Tulee vaan mieleen se Vettelin eka voitto sillä (muistaakseni kuivuvalla kelillä Monzassa)- taisi olla taivaankappaleet kohillaan. sen jälkeen se ei ole sillä oikein kulkenut, taisi tehdä viime kaudella Montrealissa Buttonin painostamana virheen, eli paineen alla se ei ole kovin hyvä.


Varsinkin sadekelillä edelleen kohtalaisen "virheherkkä", tosin niin on kyllä moni muukin. Ei Vettel minua ainakaan ole kuitenkaan samalla tavalla sadekelin erikoismiehenä vakuuttanut, kuin vaikka Hamilton. Mutta näissäkin asioissa on tietenkin kyse vain ja ainoastaan mielipiteistä ;)

Ja niin, tervetuloa foorumille! :)
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Kamui Button » Ke Maalis 21, 2012 22:52

Kuten Alexei sanoi, kukapa ei ole tehnyt virhettä kostealla radalla?
Ja paineiden sietämisestä voidaan ottaa esimerkki vaikka viimekauden Monacon kisasta. Siellä Vettel ajoi muistaakseni yhdellä renkaanvaihdolla maaliin, kun muut tekivät kaksi renkaanvaihtoa. Kilpailun lopussa Alonso ja Button olivat reilusti nopeampia ja painostivat Vetteliä parempien renkaiden turvin. Loput varmaan kaikki muistaakin. ;)
Kamui Button
Maksukuski
 
Viestit: 524
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 21:19

ViestiKirjoittaja Alexei » Ke Maalis 21, 2012 23:03

Kamui Button kirjoitti:Kuten Alexei sanoi, kukapa ei ole tehnyt virhettä kostealla radalla?
Ja paineiden sietämisestä voidaan ottaa esimerkki vaikka viimekauden Monacon kisasta. Siellä Vettel ajoi muistaakseni yhdellä renkaanvaihdolla maaliin, kun muut tekivät kaksi renkaanvaihtoa. Kilpailun lopussa Alonso ja Button olivat reilusti nopeampia ja painostivat Vetteliä parempien renkaiden turvin. Loput varmaan kaikki muistaakin. ;)


Nyt kun otit esiin tuon Monacon kisan, niin pakko kertoa yksi asia.

Olen aivan järkyttävän katkera siitä rengassäännöstä, joka salli vaihtaa autoihin tuoreet renkaat kisan ollessa keskeytettynä! Siis oikeasti, niin katkera ettei paremmasta väliä. Ainekset jopa vuosikymmenen trilleriin olivat olemassa: Monacon GP, tasapuoliset olosuhteet kaikille, kärjessä vaikeuksissa oleva kuski, takana kaksi nälkäistä saalistajaa... Ja sitten kaikki pilataan typerällä rengassäännöllä vajaat kymmenen kierrosta ennen loppua. Siinä olisi nähty tolkuttoman hieno kamppailu kisan loppupuolella viime kauden kolmen (minun mielestäni) parhaiten onnistuneen kuskin kesken.

Mutta mutta... Tämä on taas sitä niin kiinteästi kaikkeen urheiluun kuuluvaa jossittelua :)
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Kamui Button » Ke Maalis 21, 2012 23:13

Itse en nyt ihan katkera ole, koska Vettelin voitto oli kuitenkin ansaittu (ilman turva-autoja jne. olisi ajanut tylsään voittoon). Mutta vanhoilla renkailla olisi tosiaan ollut ainekset huikeaan kamppailuun, mikä olisi ollut enemmän kuin suotavaa!
Kamui Button
Maksukuski
 
Viestit: 524
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 21:19

ViestiKirjoittaja waldo39 » Pe Maalis 23, 2012 22:11

F1-sarja on täyttänyt jo 60-vuotta, mutta säännöissä on viela paljon hienosäätämistä ja porsaanreikiä vähän joka puolella. viime kauden Monacon GP olisi voinut olla :P mutta nykyisillä FIAn säänöillä se olikin :evil:
waldo39
GP-voittaja
 
Viestit: 2111
Liittynyt: Su Helmi 05, 2012 14:35

ViestiKirjoittaja Kamui Button » Ma Huhti 23, 2012 7:57

Kohdassa 1:20 http://www.youtube.com/watch?v=1QJwd5GbN-0

Mitä mieltä olette, oliko oikea ratkaisu? Omasta mielestä reilu ratkaisu, riskit olis ollu todella suuret jos olisi jatkanut sisäpuolelle. Kimi tuli vain liian kaukaa tuohon tilanteeseen, olisko Vettel lisäksi säästänyt tuolloin p-ainetta kun Kimi pääsi hyökkäämään noinkin etäältä?

Jos kuvittelisi Hamiltonin vastaavaan tilaanteeseen, niin sukellus sisäpuolelle renkaat sauhuten olisi taattu. Vaarana olisi kuitenkin molempien kilpailun pilaaminen.
Kamui Button
Maksukuski
 
Viestit: 524
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 21:19

ViestiKirjoittaja Alexei » Ma Huhti 23, 2012 11:13

Kamui Button kirjoitti:Kohdassa 1:20 http://www.youtube.com/watch?v=1QJwd5GbN-0

Mitä mieltä olette, oliko oikea ratkaisu? Omasta mielestä reilu ratkaisu, riskit olis ollu todella suuret jos olisi jatkanut sisäpuolelle. Kimi tuli vain liian kaukaa tuohon tilanteeseen, olisko Vettel lisäksi säästänyt tuolloin p-ainetta kun Kimi pääsi hyökkäämään noinkin etäältä?

Jos kuvittelisi Hamiltonin vastaavaan tilaanteeseen, niin sukellus sisäpuolelle renkaat sauhuten olisi taattu. Vaarana olisi kuitenkin molempien kilpailun pilaaminen.


Kimihän tunnetaan noissa kaksintaistelutilanteissa kuskina, joka osaa välttää isoimmat riskit ja ajaa reilusti kanssakilpailijoita vastaan. Vetteliltä tuo oli pelimiehen veto, että vasta aavistuksen ennen jarrutusta vaihtoi linjaa, jolloin Kimille ei sitten juurikaan tilaa jäänyt. Vettelhän ei myöskään polttoainetta pystynyt yhtään säästämään, vaan suoran lopussa yksinkertaisesti Lotuksen suoravauhti+DRS näkyi selvästi. Miehet käyttivät myös useimmiten KERSiä eri tavalla, Vettel jätti enemmän mutkan 3 jälkeiselle suoralle, jotta Kimi ei pääse ensimmäisten mutkien jälkeen hyökkäämään.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Alexei » Ti Heinä 24, 2012 8:40

http://www.youtube.com/watch?v=QgxUw7wdOms

Kimin ohitus di Restasta Hockenheimissa.

Mielestäni tuossa taistelussa tiivistyy hyvin kahden toisiaan kunnioittavan kuljettajan taistelu sijoituksesta; tilaa annetaan riittävästi, mutta periksi ei anneta. Jos Kimiltä on tällä kaudella sitä vanhaa terävyyttä ajamisesta puuttunut, iso osa siitä karisi Hockenheimin viikonloppuna pois.

Myös di Restalle pisteet tuossa tilanteessa, sillä Mercedes-areenan mutka oli jo hänen 'hallussaan', olisi halutessaan voinut ottaa Kimiltä mutkan jälkeen tilan pois.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Heinä 24, 2012 8:46

Alexei kirjoitti:http://www.youtube.com/watch?v=QgxUw7wdOms

Kimin ohitus di Restasta Hockenheimissa.

Mielestäni tuossa taistelussa tiivistyy hyvin kahden toisiaan kunnioittavan kuljettajan taistelu sijoituksesta; tilaa annetaan riittävästi, mutta periksi ei anneta. Jos Kimiltä on tällä kaudella sitä vanhaa terävyyttä ajamisesta puuttunut, iso osa siitä karisi Hockenheimin viikonloppuna pois.

Myös di Restalle pisteet tuossa tilanteessa, sillä Mercedes-areenan mutka oli jo hänen 'hallussaan', olisi halutessaan voinut ottaa Kimiltä mutkan jälkeen tilan pois.


Samaa mietin silloin kun nuo radalla taisteli. Tuollaista ajoa on hieno katsoa. Lujaa mentiin todella lähellä toisia, mutta ammattimaisesti kuskit hoiti hommansa eikä romua syntynyt.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

EdellinenSeuraava

Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa