Jukka Mildhin artikkelit ja haastattelut

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
Alexei
Samurai
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Jukka Mildhin artikkelit ja haastattelut

Viesti Kirjoittaja Alexei » Ma Maalis 19, 2012 13:30

Jukka Mildh kirjoittaa YLE Urheilun nettisivuille artikkeleita F1-kauden aikana melkein joka viikko, joskus jopa useamminkin. Ainakin henkilökohtaisesti pidän Mildhiä yhtenä tämän maan parhaista F1-asiantuntijoista. Löytyypä häneltä kokemusta myös Nico Rosbergin asiainhoitajan tehtävistä, Nicon F1-uran alkupuolelta, joten sitä kautta hän aika Mildh aika hyvin tietää F1:n suhteen, missä yleensäkin mennään. Tähän ketjuun kaikki voivat vapaasti postailla Mildhin artikkeleita, sekä mieluusti myös kommentoida niitä :) Linkki Mildhin artikkeleihin: http://www.yle.fi/urheilu/kolumnit/jukk ... 43495.html


Mildh: Kimi on palannut - onko Lotus valmis?

Oliko yllätys, että Kimi Räikkönen ajoi hienosti Australiassa? Ei. Parin vuoden F1-ajotaukoa tasoitti oikea asenne ja lupaavasti toimiva auto. Oliko yllätys, että Lotus oli kilpailukykyinen? Ei. Testit näyttivät konseptin toimivan.

Lotuksella oli kuitenkin mahdollisuuksia repiä avauskisasta enemmänkin irti nyt, kun kehityskisa ei vielä ole alkanut. Mitä seuraavaksi? Kimi lunastaa nopeasti kaikki odotukset itselleen ja muille. Sen jälkeen hänen odotuksensa kohdistuvat vain ja ainoastaan talliin.

Australian GP:stä jäi ehkä sellainen kuva, että kärjen osalta kaikki on entisellään. Red Bull ja McLaren ovat kyllä muiden tavoittamattomissa, mutta uskallan jo tässä vaiheessa sanoa asetelman olevan viime kauteen nähden päinvastainen; McLaren on ykkönen, Red Bull kakkonen.

Yhden kilpailun perusteella on vaarallista tehdä tällaisia johtopäätöksiä. Teen kuitenkin niin ja perusteluni kuuluvat seuraavasti.

Lewis Hamiltonin aika-ajokierros. Katsoin sen useita kertoja läpi. Oli kuin olisi katsonut Sebastian Vettelin aika-ajoja viime vuodelta. Hamilton pystyi silminnähden luottamaan autoonsa ja viemään sen jokaisessa kaarteessa ja jarrutuksessa äärirajoille. Ja jopa vaivattoman oloisesti. Eikä siinä kaikki. Jenson Button ei ole aika-ajospesialisti, mutta ajoi silti vain kymmenyksen päähän tallikaverinsa huippuajasta. Molemmat kuljettajat eturiviin, ilmaan mitään näkyviä ongelmia. Täydellistä.

Kilpailussa ero Red Bulliin näkyi samalla tavalla oli polttoainetankki täynnä tai tyhjä. Siinä missä Sebastian Vettel ja Mark Webber joutuivat viemään autojaan riskirajoilla lähes koko kilpailun, McLaren-kuljettajien ajaminen oli varmemman oloista.

Lopulta turva-auton takia otettu uusintalähtö kertoi kaiken tarvittavan. Vettel on uusintalähtöjen erikoismies, mutta Button karkasi häneltä ulottumattomiin. Ei vain lähtökiihdytyksessä vaan koko loppumatkalla. Jos Red Bullilla olisi kaikki hyvin, olisi Vettel ajanut eron kiinni.

McLarenin kauneudesta puhutaan. Kaunis se kiistatta muihin verrattuna onkin. Suvereenisti. Mutta kauneus todella näkyy myös nopeudessa. Pitkästä aikaa McLarenilla todella on jokainen palanen saatu kohdalleen ennen kauden alkua. Jopa ulkonäönkään suhteen ei ole tingitty laatutasosta. Eikä siis sorruttu kompromisseihin.

***

Myös kuljettajatilanne on McLarenilla viime vuoteen nähden parempi. Button puhuu ääneen siitä, kuknka hyvä asema hänellä on tallissa. Siinä missä Hamilton käytti talven aikana valtavan määrän valmistautumisaikaa pääkoppansa selvittämiseen, Button on pystynyt keskittymään oleelliseen entistäkin paremmin: pitämään itsestään huolta ja panostamaan työhön tallin ja auton kanssa. Kisan jälkeen hän sanoi tuntevansa olonsa kotoisaksi autossaan. Tämä kertoo minulle siitä, että vuoden 2009 maailmanmestari on saanut tehdyksi autoon viime vuotta paremmin juuri ne muutokset ja asetukset, jotka hän kokee tärkeäksi.

Tässä tullaan juuri Buttonin mainitsemaan asemaan. Hamiltonista muodostui viime kauden aikana kysymysmerkki jopa omalle tallilleen ja samalla Button vain kehittyi paremmaksi. Muistettakoon viime vuodelta Buttonin vahvuus siinä, että hän pystyi rakentamaan vahvan insinööritiimin ympärilleen. Nyt sen varaan on pystytty rakentamaan vieläkin enemmän.

Hamilton ajoi upean aika-ajon, mutta kisassa hän puristaa vieläkin liian väkisin. Sitä renkaat eivät edellenkään kestä. Hamilton on kuitenkin paremmalla ladulla kuin viime vuonna. Se tekee McLarenista entistäkin vahvemman.

Ensi viikonloppuna Malesiassa on aivan toisenlainen rata. McLarenilla odotetaan Red Bullin olevan siellä selvästi vahvempi. Niin varmasti onkin, mutta olen varma, että McLaren toimii Sepangin nopeissa kaarteissa siinä missä Australian katuradallakin.

***

Onnittelut Kimille. En ole hetkeäkään epäillyt, etteikö paluu radoille onnistuisi, mutta hän on tehnyt sen tyylikkäästi. Asenne on selvästi myönteisempi kuin hänen lopettaessaan Ferrarilla. Vapautuneisuus näkyy olemuksessa. Kimille annettiin hyvä auto käyttöön ja hän otti siitä kaiken irti viisaalla tavalla. Mutta ei todellakaan himmaamalla.

Hienoa tilanteessa on se, että F1-maailma todella on ottanut hänet avosylin vastaan. Italian televisio esimerkiksi lähettää ensi viikonloppuna erikoisosuuden Kimi Räikköisestä Formula 1 –lähetyksissään. Juuri Italiassa Kimin arvostus on paluun myötä vain noussut, sillä saapasmaan kansa tietää, miten ikävällä tavalla tarina Ferrarin kanssa lopulta päättyi. Sama koskee varmasti useita muitakin F1-maita.

Olen kuitenkin realisti ja uskon Kiminkin olevan. Vielä on niin monesta asiasta kiinni, että homma alkaa todella luistaa. Sillä tarkoitan vankan aseman saavuttamista kahdeksan parhaan joukossa. Lähdetään nyt siis jostain edes liikkeelle. Kuuden joukosta puhuminen olisi jo suuri harppaus yhden kisan perusteella.

Ferrarin rämpiessä suossa Lotuksen mittatikku on tässä vaiheessa Mercedes GP. Mersujen heikkous on edelleen kisassa. Pitkällä matkalla auto vaan ei ota toimiakseen. Mutta nyt, kun autojen kehitystyö ei ole vielä päässyt vauhtiin pitäisi etenkin luotettavuuden olla priimaluokkaa. Mersulla näin ole, mutta Lotus tuntuu toimivan moitteettomasti ja olevan tasaisen kilpailukykyinen kisamatkalla. Ja vieläpä molemmilla rengasseoksilla.

***

Kimin itsensä kohdalla on nyt kyse sen viimeisen terän löytämisestä omassa suorituksessa. Pienet tekijät, kuten tallin kanssa kommunikointi, pitää saada kohdalleen. Yhteispeliä kisaviikonlopun erikoistilanteisiin ei pysty talven testeissä harjoittelemaan. Tämän alueen kehitystä Kimi kuitenkin osasi ennakoida jo sopimusvaiheessa valitsemalla itselleen tutun kisainsinöörin McLaren-ajoilta.

Kimi valitteli, ettei kaikkea saatu Australian viikonloppuna tehtyä suunnitellulla tavalla, rata-aika jäi laskettua vähäisemmäksi ja auton ohjausjärjestelmäkin vaatii vielä hiomista. Viime mainittu tuntuu mitättömältä pikku asialta, mutta hän on vuosien varrella oppinut tietämään, mitä haluaa ja asettamaan vaatimukset sen mukaan. Ihanteellisessa tilanteessa kaikki pikkumurheet saadaan pois päiväjärjestyksestä ennen kauden alkua. Nyt näin ei ole.

Lotus ei vielä ole huipputasolla valmistautumisessa. Nyt tuntuu mm. se, että talli menetti neljä päivää testeissä. Lotuksen organisaatio joutuu tosi koetukselle, sillä tästä eteenpäin ratkaise se, kuka pystyy kehittämään autoaan parhaiten kisapaineen kiristyessä. Tämä on keskeistä myös Kimin menestykselle.

Paluu radoille onnistui erinomaisesti. Turha kiistää, etteikö alku lupaisi hyvää myös seuraavissa kisoissa. Mutta ajettiinhan Lotuksen (silloin vielä Renault) autolla viime vuonna Australiassa jopa kolmanneksi. Kauden edetessä suorituskyky alkoi kuitenkin hiipua.

Kimi on viimeistään Malesian kisan jälkeen terottanut oman miekkansa. Sen jälkeen hän alkaa ladata painetta tallin suuntaan aivan uudella tasolla.

Lotuksen on parasta olla silloin valmis siihen.

Jukka Mildh

erwinen
Maksukuski
Viestit: 670
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 15:03

Viesti Kirjoittaja erwinen » Ma Maalis 19, 2012 15:16

Hyvin sanottu Alexei . Itsekin pidän JM:n realistisesta ja erittäinkin asiantuntevasta tyylistä samaan tapaan kuin Heikki Kullan . Molemmilta 'puuttuu' se maikkarin tyylinen ylihehkutus .

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45411
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ma Maalis 26, 2012 12:20

Mildh: Toivonkipinöitä Kimille - ja muillekin

Olosuhteet Malesian GP:ssä eivät olleet poikkeukselliset, mutta erikoiset kylläkin. Tämän myötä pakka kääntyi lähes päälaelleen. Ferrarin voittoa ei osattu odottaa edes omassa leirissä, Peter Sauber valutti syystäkin onnenkyyneleitä toisen sijan jälkeen. Kimi Räikkösen ajo osoitti, että kilpaileminen F1-tasolla alkaa pian olla taas näpeissä ja Lotus on nousemassa kärkijoukkooon.
Vaikka koko totuutta kauden toinen F1-osakipailu ei sateen takia kerrokaan, syttyi eri puolilla varikkoa toivonkipinöitä, jotka antoivat uskoa jatkoa ajatellen. Malesiassa nähtiin tyypillinen kilpailu, jossa autojen suorituskyvyn erot tasottuivat pelkästään sillä, että hitaampien autojen säädöt vain osuivat paremmin kohdalleen märälle ja loppua kohden kuivuneelle radalle kuin esimerkiksi McLarenin tai Red Bullin.
Erikoisolosuhteissa Ferrari hyvin usein sortuu liialliseen nokkeluuteen, mutta tällä kertaa onnistuttiin Fernando Alonson kohdalla erinomaisesti. Pitkä stintti eli ajo-osuus kuviorenkailla kuivuvalla radalla osoitti Ferrarin toimivan renkaiden kulumisen osalta odotettua paremmin. Sergio Perez uhkasi Alonsoa, mutta vielä jäi kuitenkin näkemättä, mihin renkaitaan viisaasti säästellyt espanjalainen olisi pystynyt, jos meksikolainen olisi todella päässyt yrittämään ohitusta.
Voitto sytytti Maranelloon leirissä uuden kipinän, vaikka autoon ei vielä täysin uskotakaan. Vauhdista on edelleen reilu puoli sekuntia kateissa. Voitto tällaisissa olosuhteissa kertoo kuitenkin Ferrarin toimivan edelleen vahvasti tallina.
***
Perezin ilmiömäinen ajosuoritus antoi toivoa Sauberille. Onnittelen Peter Sauberia siitä, että hänen joukkonsa pystyvät vuosi toisensa jälkeen rakentamaan auton, joka ei ole räjähtävän nopea aika-ajossa, mutta osoittautuu hyvin usein vahvaksi kisamatkalla. Viime kauden puolivälistä lähtien pääsuunnitelijana toiminut Matt Morris on kehittänyt autokonseptin, jolla Sauber on BMW-vuosien jälkeen palannut hienosti takaisin aidoksi yksityistason kilpatalliksi. Sauberia voi ilman muuta kehua tuon joukon parhaaksi.
Samalla tavalla myös Williamsilla voidaan elätellä toivoa paremmasta. Ainakin parin seuraavan kisan ajan. Suunnitteluryhmää ensimmäistä kautta johtavan Mike Coughlanin kädenjälki ei aivan vielä täysin näy, mutta kahden ensimmäisen kilpailun perusteella Williams näyttää toimivan paremmin kuin viime vuonna. Suurimman kehitysaskeleen tarjoaa ilman muuta Renault'n moottori, joka on moninkertaisesti kilpailukykyisempi kuin viimevuotinen Cosworth. Seuraavaksi jää nähtäväksi, miten tallipomo Adam Parrin yllättävä lähtö vaikuttaa tallin toimintaan, vaikka eron taustalla olivatkin pääasiassa F1-sarjaan liittyvät poliittiset syyt.
***
Kimin ja Lotuksen kannalta Malesian GP tarjosi täydellisen mahdollisuuden kiihdyttää yhteispelin sujuvuutta.
Kimi Räikkösen nimiin kirjattu kisan nopein kierros kertoo oikeastaan kaiken tarpeellisen, vaikkakaan ei sitä, että Lotus olisi vieläkään joukon nopein auton. Australian kisan jälkeen arvelin Kimillä olevan Malesian kisan jälkeen riittävästi kokemusta niin, että ajamiseen liittyvät yksityiskohdat alkaisivat olla hyvin taas hanskassa. Tässä suhteessa Malesia tarjosi Kimille enemmän kuin hän itsekään osasi odottaa.
Aika-ajossa Lotus oli iskussa, mutta Kimi teki virheitä. Osittain kyseessä on säätöihin liittyvät asiat, mutta uskallan väittää, että osasyynä oli myös puutteellisuus valmistautumis- ja keskittymisrutiineissa. Kimi on edelleen kiistatta yksi kaikkien aikojen parhaita F1-kuljettajia, mutta ei hänkään ole supermies. Kimi kuitenkin oppii nopeasti ja aika-ajon yksityiskohdat jäivät varmasti hyvin mieleen, sillä autolla olisi pystynyt vaikka mihin.
Kimi saa myös olla onnellinen siitä, että pääsi näin aikaisessa vaiheessa ottamaan tuntumaan sekä välikelin että varsinaisiin sadekelin renkaisiin. Samalla kisan aikana syntyi lukuisia tilanteita, jolloin vaikeissa näkyvyysolosuhteissa oli samaan aikaan pohdittava eri ratkaisuja sekä yksin autossa että tallin kanssa radion välityksellä.
Kimi toivoi kisan jälkeen ”tavallista viikonloppua”. Tämä tarkoittaa kisaviikonloppua, joka voidaan viedä läpi täysin etukäteen laaditun suunnitelman ja ohjelman mukaan. Uskon itsekin, että juuri ihannetilanteissa Kimi tulee tällä kaudella räväyttämään.
Parempi kuitenkin niin, että perusasioiden takkuilusta päästään ensin eroon näinkin aikaisessa vaiheessa.
***
Sergio Perez teki läpimurtonsa Malesiassa. Siitä ei ole kahta kysymystäkään. Toinen sija sytytti meksikolaiselle sellaisen toivonkipinän, jollaista jokainen F1-tasolle päässyt toivoo kohdalleen. Koska Perez kuuluu Ferrarin nuortenkuljettajien akatemiaan, alettiin häntä välittömästi siirtää kisassa tunaroineen ja vaisun Felipe Massan tilalle.
On mahdollista, että jopa Ferrarin kaltainen mahtitalli päättäisi vaihtaa kuljettajaa kesken kauden. Mutta siihen piilee suuria riskejä. Keskeistä Perezin kohdalla on se, kuinka hyvin Ferrarin organisaatio hänet tuntee. Mikäli kuljettaja halutaan vaihtaa, vaaditaan sopeuttamisessa juuri Ferrarilta merkittävää tukioperaatiota. Kuljettajien hyvänäpito Maranellossa on kylläkin omalla tasollaan. Ja samalla Alonso saataisiin pidettyä paremmin hereillä, sillä Perezillä on nälkää monikerroin enemmän Massaan verrattuna.
Heitetään vielä vettä Massan toivonkipinöiden päälle. Ferrarille ei olisi ongelma maksaa Massa ulos. Manageri Nicolas Todt tosin laittaa kampoihin todenteolla, koska on viime kauden perusteella hyvin varautunut epävakaaseen tilanteeseen. On selvää, että korvaussummat ja -ehdot Perezin siirtämisestä on jo alunperin merkitty Sauber-sopimukseen ja myös akatemiasopimukseen Ferrarin kanssa. Peter Sauberin olisi vaikea luopua tähdestään, mutta sillä varmistettaisiin tallin tulevaisuutta mm. Ferrarin moottoreiden muodossa vielä pitkään.
Mutta kuka tilalle? Testikuljettaja Esteban Gutierrez alkaa kohta olla valmis. Voisiko Williams lainata Bottasta? Kyllä Massakin vaihdossa voisi kelvata...
***
McLaren ja Red Bull jäivät tässä kisassa varjoon. Mutta kolmen viikon kuluttua Kiinassa palataan takaisin päiväjärjestykseen, jolloin nuo kaksi tallia hallitsevat jälleen tilannetta.
Lotus ja Kimi vaanivat kuitenkin uskomattoman lähellä.
Se oli Malesian GP:ssä syttyneistä toivonkipinöistä kaikkein pysyvin.

Jukka Mildh

(yle.fi)

Alexei
Samurai
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Viesti Kirjoittaja Alexei » Ma Huhti 23, 2012 16:15

Mildhin uusin artikkeli.
Mildh: Räikkönen ruokkii voitonnälkäänsä

Bahrainin GP:ssä miehet palkintopallilla olivat kiistatta myös kisan sankarit. Sebastian Vettel nosti Red Bullin takaisin kärkitaisteluun. Kimi Räikkönen ja Romain Grosjean puolestaan löivät ällikällä Lotuksen huikealla suorituskyvyllä. Autot toimivat hienosti, mutta Bahrainissa ratkaisivat kuljettajat. Kaksi heistä oli onnensa kukkuloilla, mutta Räikkönen ei. Miksi?

Voittajasielu ei voi itselleen mitään. Häviö maistuu vieläkin karvaammlta, kun se jää vaivaisen muutaman kymmenen metrin päähän. Ja hetki sitten voittoon oikeuttava ohitus oli vielä ollut mahdollinen. Ymmärrän Kimi Räikkösen tunteet tuoreeltaan kisan jälkeen, mutta kyllä hänellä on syytä - ja oikeus - olla ylpeä toisesta sijastaan Bahrainissa.

Koska Lotus toimii niin erinomaisesti, Räikkösellä tuntuu olevan hoppu saada heti kaikki ja nyt! Terve ajatus varsinkin, kun kausi on vasta alussa ja mahdollisuudet päästä mukaan mestaruustaisteluun paranevat kisa kisalta. Aikaa ei ole hukattavaksi.

Kolme ensimmäistä kilpailua menivät Lotukselta penkin alle lähinnä siksi, ettei yhteistoiminta ole vielä hioutunut kohdalleen. Vasta Bahrainissa laskelmoitu riskinotto ja niihin liittyvät rohkeat päätökset alkoivat toimia. Räikkönen tietää, että autolla pystyy voittamaan, mutta kaikki osa-alueet on saatava täydellisesti kohdalleen.

***

Bahrainissa tallin puolelta kaikki toimi moitteettomasti. Renkaiden säästäminen aika-ajossa kannatti ja auto saatiin lähelle ihannesäätöjä. Oli vain kuljettajista kiinni, jotta homma olisi hoidettu täydellisesti kotiin. Kaikki ovat valmiit antamaan ajosta molemmille kiitettävän arvosanan. Kaikki paitsi Räikkönen itse.

Kimi tiesi mihin autolla pystyy ja osoitti siksi avoimesti pettymystään. Näitä tilaisuuksia voi tulla vain kerran. Tai ainakin niin pitää asennoitua ennen kuin kisatulokset saadaan tasaiseksi. Mutta nyt jäi harmittamaan se, ettei avauskierros mennyt täydellisesti.

Totuus on kuitenkin se, että vain harvat kuljettajat pystyvät tekemään yhtä määrätietoisen ja suunnitelmallisen ensimmäisen kierroksen kuin Räikkönen nyt ajoi. Valitun taktiikan onnistuminen oli siitä kiinni. Juuttuminen hetkeksi Fernando Alonson Ferrarin taakse ei ollut katastrofi eikä virhe – ei lähelläkään. Kisatilannetta on täysin mahdoton hallita. Mutta Räikkönen oli päättänyt yrittää.

Sebastian Vettelin ohitukseen tarjoutui yksi tilaisuus, mutta sekään ei onnistunut. Red Bull oli kaarteissa selvästi nopeampi, joten Räikkönen ei vaan päässyt riittävän lähelle ohittaaksen avattavan takasiiven avulla suoralla. Oliko se kuljettajan moka? Ei. Auton säädöt ja aeropaketti oli päätetty yhdessä insinöörien kanssa. Minkäs radalle teet.

Räikköstä saattaakin eniten harmittaa muutamat ohitustilanteet, joissa hän – minun mielestäni – pelasi varman päälle. Näytti siltä kuin Räikkönen olisi antanut pari kertaa jopa reilustikin periksi välttääkseen osumia. Kisan kannalta järkeviä tekoja, mutta periksiantaminen ei kuulu kaverin repertuaariin. Uskon, että seuraavassa kisassa nähdääkin vieläkin härskimpi Räikkönen. Tähän antaa mahdollisuuden auto, johon hän voi luottaa sataprosenttisesti. Ja sen Räikkönen tietää varmuudella vasta nyt.

***

Varikkoväki on yllättänyt Lotuksen suorituskyvystä. Mielestäni keskeisimpiä syitä siihen on kolme.

F1-auto on rakennettava renkaiden ympärille. Lotus on onnistunut tässä erinomaisesti. Tallissa on oltu valppaina Pirellin määriteltyä uudet rengasseokset tälle kaudelle.

Toinen syy löytyy tehtaalta. Viime kaudella Lotuksella oli vaikeuksia tuottaa riittävän toimivia kehitysosia riittävän nopeasti. Nyt tämä asia on korjattu. Räikkönen on moneen otteeseen tuonut esille, että perusauto on erittäin hyvä. Tämän myötä uusien osien ja muutosten vaikutukset saadaan nopeasti selville. Bahrainissa Lotus pelasi ennen kaikkea pohjalevyn kanssa. Kun voidaan keskittyä vain muutamaan osaan, pystytään vaikutukset analysoimaan tarkasti ja tekemään päätökset nopeasti.

Verrattaessa Lotusta esimerkiksi Red Bulliin vaikuttaa siltä, että Lotus olisi kehitysmielessä jopa vahvemmilla. Lotus etenee systemaattisesti suunnitelman mukaan, kun taas Red Bullilla sukkuloidaan vielä vanhojen ja uusien osien välillä ja haetaan ratkaisua näiden yhdistelmillä.

Mugellossa ajettavat testit nousevat jatkon kannalta suureen arvoon. Ne, jotka voivat pysyä alkuperäisessä suunnitelmassaan testiohjelman ja osien tuottamisen osalta, saavat eniten irti kolmesta testipäivästä. Säännöt on tehty tälle vuodelle niin kireiksi, että suuria mullistuksia autoihin ei ole kauden kuluessa enää odotettavissa.

Yksi Lotuksen vahvuuksista löytyy varikkomuurilta. Vielä alkukaudesta näytti siltä, että kisataktiikkaa laskevat insinöörit eivät pysty oikeisiin päätöksiin kisatilanteessa, mutta Barhainissa otteet olivat aivan toisenlaiset. Kisan jälkeen pohdittiin, oliko oikea ratkaisu tulla varikolle yhtä aikaa Vettelin kanssa. Näin kuitenkin tehtiin. Ei sen takia, että Vettel tuli sisään vaan siksi, että näin oli alunperin suunniteltu.

***

Joka tapauksessa Lotuksella on vielä hiomista toiminnassaan noustakseen mestaruustasolle. Räikkönen tuo tämän esiin lähes joka kerta. Hänen mielestään ”viikonloppuja ei ole viety läpi parhaalla mahdollisella tavalla.” Minulle se kertoo siitä, että kuljettajien ja tallin välinen yhteispeli ei vielä ole hioutunut kohdalleen. Myös Räikkösellä on varmasti omasta mielestään ajamisessa vielä parantamista.

Räikkönen on yhden maailmanmestaruuden voittanut ja tietää mitä voittaminen vaatii. Hän ja Lotus eivät vielä ole tuolla tasolla, mutta kaikki mahdollisuudet sinne pääsemiseksi ovat olemassa. Kehitysvauhti ainakin on huima.

Antakaamme siis Räikkösen olla pettynyt. Kunhan se vaan ruokkii voitonnälkää.

Jukka Mildh

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45411
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ma Touko 14, 2012 13:18

Mildh: Frank, on Valtteri Bottaksen aika

Euroopan kauden alkaessa F1-talleista on yleensä erottuneet vahvat ja heikot, mutta onnistuneiden teknisten- ja rengassääntöjen myötä kisa on tasoittunut niin rajusti, että mitä vaan voi näköjään tapahtua. Pastor Maldonadon voitto Espanjanassa tuli minulle täysin odottamatta. Voitolla on merkittävä vaikutus moniin asioihin. Myös Valtteri Bottakseen.

Älä koskaan anna periksi. Se oli ensimmäinen ajatus, joka tuli mieleeni Maldonadon ylittäessä maalilinjan voittajana Barcelonassa. Ajatukseni kohdistui Frank Williamsiin. Hän on tallin loistovuosien jälkeen, sen rämpiessä vaikeuksista toiseen, jaksanut vankkumattomasti uskoa, että yksityistallikin voi vielä menestyä nykypäivän Formula ykkösissä. Williams on kokenut sitten BMW-päivien suuria myllerryksiä. Siis talli ja Sir Frank itse.

Oikeaa moottoritoimittajaa ei ole löytynyt. Toyotan ja Cosworthin jälkeen Renault tuntuu nyt palvelevan tallia parhaiten. Insinööritaito tallissa on saatu pidettyä suhteellisen kovana lama-ajasta huolimatta. Resurssit ovat kuitenkin loppuneet kauden aikana tehtävässä kehitystyössä. Insinöörit, ja etenkin mekaanikot, ovat pysyneet lojaaleina isännälleen, mutta parin viime vuoden aikana tallista ovat kaikonneet alan kovimpaan kastiin kuuluneet myyntimiehet. Kun menestystä ei ole tullut, ovat sponsoritkin samalla kaikonneet tärkeistä henkilöistä puhumattakaan.

Viimeisin lähtijä oli hiljattain toimitusjohtaja Adam Parr, jolle Williams oli pakotettu antamaan potkut. Hän oli tekemässä Parrista seuraajaansa, mutta poliittisen paineen alla oli taivuttava. Oma tulkintani syystä on se, ettei Bernie Ecclestone koskaan tullut toimeen Parrin kanssa. Niinä kertoina, kun seurasin sivusta Williamsin tiloissa pidettyjä tallipäällikkökokouksia, jäi jopa sellainen maku, että Ecclestone pompotti jatkuvasti uutena pelurina mukaan tullutta Parria. Ja nyt kun F1-rahoja laitetaan parhaillaan uuteen jakoon, asetti Ecclestone Williamsin kohdalla ehdoksi sen, että Parr lähtee. Samaan tapaan kuin Ron Dennis aikoinaan pantiin sivun vakoilusotkun yhteydessä.

Siksi tuntuukin jopa ällistyttävältä, että Williamsilla ajettiin voittoon vain pari kilpailua sen jälkeen kun Parr oli lähtenyt. Osasiko Sir Frank kenties samalla pyytää Ecclestonelta oikeanlaista apua? Tarkennukseksi: en tarkoita, että Ecclestone voisi järjestää voittoa. Tai tiedä häntä. Enemmänkin kyseessä voi olla oikea taloudellinen apu tai oikeiden henkilöiden yhyttäminen yhteen, jotta auton kehitystyö saadaan onnistumaan.

Williams on ollut lupaavampi kuin viime vuonna, mutta jotain merkittävää tauon ja Mugellossa ajetun testin aikana tapahtui. Williamsilla on jo vuosia ollut kehitteillä erityinen jousitusjärjestelmä. Jokohan siitä olisi saatu kehitettyä toimiva versio, sillä Maldonadon auto todella näytti käyttäytyvän mallikkaasti.

***

Pastor Maldonadon suoritusta ei saa väheksyä, vaikka Williamsin superhyppy johtuukin autosta. Viime vuonna venezuelalainen sai leiman otsaansa villinä ja vaarallisena miehenä, jonka lähelle kukaan ei halunnut joutua kisatilanteessa. Toki paalupaikalta lähteminen helpottaa ajamista merkittävästi. Maldonadolla oli tilanne kuitenkin, etenkin renkaiden osalta mutta muutenkin, kaikin puolin hallussa kisan alusta loppuun.

Menestykselle ei voi aivan vielä luvata jatkumoa, mutta Monacossa ajettavassa seuraavassa kisassa sekä kuljettaja että talli voivat vielä olla vahvoilla. Williams on aina onnistunut saamaan auton toimimaan Monacossa, joten miksei nytkin.

Maldonado nousi voittajakastiin ja samalla hänen arvostuksensa ammattipiireissä kasvoi huomattavasti. Frank Williams rakastaa voittajia ja jos Maldonado pelaa pelinsä oikein, on hänen tallipaikkansa hyvinkin suojattu ensi vuotta ajatellen. Tässä näyttelee yhä merkittävää roolia myös raha, sillä sopimusjärjestely Maldonadon kanssa näyttää kirjanpidossa joka tapauksessa plussaa Williamsin suuntaan.

***

Maldonadon voitosta hyötyivät muutkin. Se oli mannaa manageri Nicolas Todtille. Taas yksi hänen suojateistaan on nousussa. Felipe Massan rämpiessä Ferrarilla, Maldonado on – ainakin jonkin aikaa – se mies, johon voi nyt huoletta panostaa vähän enemmänkin. Hyvänä managerina Todt toki yrittää potkia Massaa, mutta on selvää, että suorituskäyrä on brasilialaisella jyrkässä laskussa. Jääminen tallikaveri Fernando Alonsolle kierroksella Barcelonassa oli nöyryytyksien nöyryytys. Virkaikä lyheni yhtä dramaattisesti kuin Maldonadolla piteni.

***

Yhtä nöyryyttävä kuin Alonson ja Massan välinen suoritustaso oli Maldonadon ja Bruno Sennan keskinäinen ero. Miesten ero oli aika-ajossa valovuosi; 1,6 sekuntia! Syyksi laitettiin muun muassa ruuhka, mutta silti.

Tähän asti molempien Williams-kuljettajien paikka tallissa on ollut jatkuvassa syynissä. Maldonado saa nyt hetken hengähtää ja keskittymisrauhan, mutta Sennalla ei ole herkullinen tilanne. Brasilialaisen mukana on tullut jonkin verran rahaa, mutta Williamsin toimintaan ei kuulu joutua käskytettäväksi. Frank Williams pitää aina itsellään vallan päättää, kuka hänen autoaan ajaa.

Valtteri Bottas on tehnyt hienoa työtä perjantaiharjoituksissa. Viimeksi nyt Barcelonassa, kun hän oli jopa Maldonadoa selvästi nopeampi. Williamsilla on omat tapansa arvioida kuljettajaa. Vielä toistaiseksi raaka ajotaito ratkaisee enemmän kuin esimerkiksi kokemus tai johtamistaito. Williamsilla kuljettajan on vaikea saada valtaa, mutta nöyrää otetta, periksiantamattomuutta ja vain kuljettajan varsinaiseen ajorooliin keskittymistä arvostetaan tallin johdossa korkealle. Nämä ominaisuudet ovat Bottaksella selkäytimessä. Aidosti ja lujaa.

Williamsin ja Bottaksen yhteistyö on lujittunut siitä lähtien, kun viime vuoden päätteeksi ajettu nuorten kuljettajien testi onnistui. Merkki suhteen lujittumisesta on myös suomalaisen yhteistyökumppanin, Kempin, ilmestyminen näkyvästi Bottaksen ajoasuun ja auton takasiivekkeeseen. Tässä ei ole missään nimessä kysymys siitä, että Bottaksen pitäisi tuoda rahaa saadakseen tallipaikan, vaan puhtaasti kaupallisesta sopimuksesta. Williamsilla arvostetaan suuresti, että kuljettaja on myös tällä saralla aktiivinen. Kempin kaltaiset kumppanuudet ovat hyvä lisäarvo kuljettajan ja tallin välisessä työssä.

Vielä on siis katsottava muutama kisa, jotta nähdään vakiinnuttaako Williams asemansa kärkitaistelussa. Mutta on ilman muuta selvää, että auto on kehittynyt huimasti. Jotta kehitys jatkuu vähintäänkin samaa rataa, Williamsin autoihin on saatava tasainen kuljettajapari. Ja nopeasti.

Frank Williams harkitsee ja laskelmoi. Hän miettii oikeaa ajoitusta. Ratkaisu on valmiina. Eikä se petä.

Frank, on Valtteri Bottaksen aika!

Jukka Mildh

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45411
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ma Touko 28, 2012 10:51

Mildh: Monacossa väläyttivät muutkin kuin Webber

Monacon ruhtinaskunnan arvovaltaista F1-kilpailua pitää seurata tarkasti yksilötasolla, sillä jonomuodostelmassa ajaminen ei juuri suuria tunteita herätä.


Monacossa monien on mahdollisuus väläyttää, ylittää itsensä ja tehdä vaikutus, vaikka ei voittaisikaan. Noita väläytyksiä nähtiin Monacossa nytkin. Myös suomalaisittain.

Mark Webber voidaan toki lukea väläyttäjiin. Hän ajoi koko viikonlopun loistavasti, selvästi tallikaveriaan Sebastian Vetteliä vahvemmin. Siitä ei ole kysymystäkään. Sateenuhkan leijuessa ilmassa ja muutaman pisaran hetkittäin kastelema rata teki Webberin ajamisesta vaikeamman kuin muilla. Hän joutui ikäänkuin avaamaan latua ja ottamaan erityisen varovasti radan kostuessa hiljalleen kisan loppuvaiheessa. Koska Monacon rännissä vain ajovirhe avaa ohitusmahdollisuuden, pystyi Webber kuitenkin varmistelemaan, vaikka loput kärkijoukosta Nico Rosbergin johdolla ajoivat hänet kiinni.

Webberin ainoa todellinen voiton uhka ei ollut takana vaaninut Rosberg, vaan Vettelin erilainen rengastaktiikka. Kovemmilla renkailla pidemmän alkuosuuden ajanut Vettel teki kellon tarkkaa työtä pyrkiessään saamaan eroa varikolla jo käyneeseen tallikaveriinsa. Lopulta renkaiden ominaisuudet kuitenkin loppuivat kesken.

Minulle jäi sellainen kuva, että Webber joutui tuossa tilanteessa ristituleen, ajamaan useaa, näkymätöntäkin, vihollista vastaan. Muut oli pidettävä takana, mutta pahimmat olivat karussa oleva Vettel ja mahdollinen tallimääräys. Yhtä hyvin varikkomuurilta olisi voinut kuulua käsky pidätellä muita ja antaa Vettelin mennä. Red Bull kun olisi voinut taktikoida Vettelin tuolla tavoin korkeammallekin kuin nyt saavutettu neljäs sija. En kuitenkaan usko, että loppupelissa voittoa talli ei kuitenkaan Webberiltä olisi riistänyt. Siihen ei nimittäin ole pienen pienintäkään syytä.

Vaikka ajoikin nyt hienosti, Vettel joutuu todella tekemään töitä pysyäkseen tallikaverinsa kyydissä. Hän on esimerkiksi aika-ajotilastossa häviöllä Webberille numeroin 2-4. MM-pisteissäkin kaksikko jakaa toisen sijan.

Renkaiden toiminnan vaikean, lähes mahdottoman, ennustettavuuden takia tallit eivät kykene johdonmukaiseen toimintaan. Eivät ainakaan kauden ensimmäisen puoliskon aikana. Tämä on koitunut Vettelille suureksi haasteeksi. Ei se ole ollut helppoa Webberillekään. Ykkössija olikin auton suorituskyyvn kannalta työvoitto, joka tuli hänelle itselleenkin yllätyksenä. Red Bull on voittanut Monacossa nyt kolme kertaa peräkkäin ja nykyinen auto on selvästi heikoin edeltäjiinsä verrattuna. Sen Webber myönsi avoimesti itsekin.

***

Toiseksi ajanut Nico Rosberg sen sijaan hehkutti, että hänellä oli kisan paras auto. Se ei ollut pelkkää pr-puhetta vaan auton todella käyttäytyi vakaasti ja nopeus oli tasaista. Rosbergin lähtö onnistui täydellisesti ja uskon hänen joutuneen jopa hidastamaan Webberin taakse, sillä riski ensimmäisen kaarteen ohituksessa olisi ollut liian suuri.

Mercedes kuuluu Monacon väläyttäjiin. Michael Schumacher joutui onnettomasti keskeyttämään, mutta hänen paalupaikkaansa ei sovi vähätellä. Viime aikoina Rosbergin varjossa uinunut mestari heräsi uuteen eloon Monacossa. Julkinen paine saattaa olla osa syy, jotkut sanovat. Näin ei oikeasti kuitenkaan ole. Itsensä arvioinnissa Schumi on yksi joukon vahvimmista. Hän työstää ongelmakohtia jo ennen kuin muut edes uskaltavat niistä ääneen puhua.

Paalupaikka-aikaan yltäminen ei johtunutkaan ulkoisista tekijöistä vaan siitä, että Schumi pystyi ensimmäistä kertaa todella luottamaan autoonsa. Mercedes onnistui jälleen saamaan renkaat toimimaan molemmissa autoissa.

Schumille jäi kisasta huono maku, mutta ajatellen seuraavaa koitosta Montrealissa molemmilta Mersu-kuskeilta voi odottaa osallistumista kamppailuun terävimmässä kärjessä. Uskaltaisiko veikata, että Kanadan GP:ssä Schumista tulee kauden seitsemäs eri voittaja? Kyllä uskaltaa.

***

Fernando Alonso ajoi, kuten Fernando Alonso yleensä ajaa. Takuuvarmasti. Ferrari onnistui Mercedesin tavoin renkaiden kanssa. Lisäksi auton kehitysosat ovat Mugellon testin jälkeen alkaneet toimia, kun alkukaudella kehitys oli enemmän taka-askeleitten ottamista.

Eniten tästä repi irti pää pölkyllä suorittava Felipe Massa. Ennen tätä viikonloppua brasilialaiselle annettiin kaksi kisaa aikaa näyttää mihin pystyy. Massa ei olisi voinut onnistumistaan – joka kuudes sija voidaan katsoa hyvinkin olevan – paremmassa paikassa tehdä.

Massan onni on myös se, että seuraavassa kisassa Montrealissa ajetaan hyvin samankaltaislla säädöillä kuin Monacossa, jossa hän sanoi ajamisessa olleen ”oikea tunne” ja se oli ”paljon helpompaa kuin aikaisemmissa kisoissa”.

Alkukauden rypemisen jälkeen voi todella sanoa Massan väläyttäneen. Hän jäi aika-ajossa Alonsolle vain kymmenyksen. Kisan nopeimman kierroksen perusteella eroa oli jo 0,3 sekuntia, mutta radan ruuhkaisen luonteen takia tämä hyväksyttänee. Kaikkein tärkeintä oli, ettei Massa tehnyt virhettäkään.

Silti Massan on jatkettava vahvasti. Paine on valtava. Ferrari hakee jo sijaiskuljettajaa.

***

Lotus ja Kimi Räikkönen olivat niitä, jotka eivät renkaita saaneet toimimaan ja näin ollen heiltä jäi Monacossa väläyttämättä. Suomalaisittain Monacon viikolopussa voikin jonkinlaiseksi valopilkuksi nostaa Heikki Kovalaisen tasaisen varman ajon ja pääsyn maaliin. Tuntui varmasti muikealta pidätellä Jenson Buttonin McLarenia takana. Aina pitää nauttia onnistumisista, vaikka tietääkin ettei se johtunut Caterhamin huimasta kehityksestä vaan siitä, että Button joutui jälkijoukoon, koska on renkaidensa kanssa varsin pihalla.

Kovalaisen kannalta oli varmaankin hienoa saada keskittyä taktisempaan ajoon, koska Button oli selvästi nopeampi. Kovalaisen tuli vain järkevällä ajolla pitää britti takanaan asemoimalla autonsa joka paikassa optimaaliseen kohtaan rataa. Button ei pitänytkään tilannetta varsinaisena taisteluna vaan pisti kaiken radan luonteen piikkiin ja arvioi Kovalaisen katsoneen enemmän peileihin kuin eteensä.

***

Loisteliain suomalainen valopilkku Monacossa oli sen sijaan Aaro Vainion ensimmäinen GP3-voitto. Vainio oli luokan ensimmäisessä kilpailussa suvereeni lähdettyään vielä paalupaikaltakin.

Tämä oli hänelle läpimurron ensimmäinen vaihe. On kuitenkin muistettava, että siinä missä Formula ykkösillekin Monaco on erikoinen myös GP3-tasolla. Siksi odotusten on oltava maltilliset seuraavissa kisoissa, vaikka Vainio sarjaan nyt johtaakin.

Onneksi Olkoon Aaro! Voitosta ja Monacon kovimmasta suomalaisväläytyksestä!

Jukka Mildh

(yle.fi)

Alexei
Samurai
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Viesti Kirjoittaja Alexei » Ma Heinä 09, 2012 19:53

Mildhin uusin artikkeli.
Mildh: F1-mestaruusresepti: pysy laskelmissa, älä improvisoi

Mark Webberin voitto Iso-Britannian GP:ssä osoitti Formula ykkösten MM-sarjan tulevan taitepisteeseen. Jyvät alkavat vähitellen erottua akanoista. Niin pitääkin, kauden lähestyessä puoliväliä. Red Bull ja Ferrari olivat Silverstonessa ylitse muiden, mutta silti pelin ratkeamiseen on vielä matkaa.

Silverstonen kisa oli kaikessa yksinkertaisuudessaan mielenkiintoinen, mutta aloitan puitteista. Minulta pyydetään tasaiseen tahtiin neuvoja siitä, mitä F1-kilpailua kannattaisi mennä katsomaan. Minulla on kyllä selkeät suosikkini ja Silverstone ei todellakaan kuulu niihin. Olen vuosien varrella ravannut mitä erilaisimmissa autokilpailuissa Englannissa enkä ole vielä löytänyt sieltä rataa, jossa kaikki toimisi moitteettomasti. Tarkennan; radat sinänsä ovat toimivia, mutta infrastruktuuri ei.

Silverstonen päättäjät ovat viime vuosina joutuneet voimakkaasti politikoimaan pitääkseen kisaisännyyden. Bernie Ecclestone tietää kotimaansa autourheiluyhteisön kitkat ja on pitänyt porukkaa herran nuhteessa, oikeastaan löysässä hirressä, jo pitkään.

Vaatimuksiin on vastattu suurilla riskeillä. Silverstonen rataa on muutettu, moderneja rakennuksia pystytetty, katsomotiloja parannettu ja yksityiskohdista huolehdittu. Palkintopallillakin kuljettajien liput ilmestyvät nykyään jonkilaisina näyttöinä, eivät perinteisinä lippuina. Mutta parkkipaikat ja liikenneyhteydet ovat edelleen kuin vuosikymmenien takaa. Nurmikentät ja pellot täydennettynä brittisäällä ovat tuhoon tuomittu yhdistelmä. Tapahtumajärjestäjät eivät taloudellisten paineiden alla ja kansallistunnossaan jostain käsittämättömästä syystä suostu huomioimaan saarivaltakunnan sääoloja niiden edellyttämällä tavalla. Ja sitten vielä ne kapeat tiet ja vaikeat liikennejärjestelyt...

Mutta jälleen kerran järjestäjien optimismi palkittiin kisapäivänä. Huonoista ennustuksista huolimatta aurinko paistoi ja kisa ajettiin – käsittämättömästi - kuivalla radalla.

***

Silverstonessa kuitenkin aina vaan ajetaan. Asialla onkin toinen puoli: kisalla on sijaintinsa takia iso merkitys talleille ja briteillä edelleen merkittävä vaikutusvalta autourheilussa.

Silverstonen lähimaastossa, vajaan kahden tunnin ajomatkan säteellä, on useiden tallien päämajat. Force India niistä lähimpänä, tien toisella puolella lähes rata-alueella. Red Bull, Mercedes GP, Lotus, Williams, muutamia mainitakseni, ovat kohtuuetäisyydellä legendaarisesta radasta. Tämä on se kisa, johon työntekijät tuovat perheitään ylpeinä todistamaan työnantajansa menestystä. Viikonloppu on suunniteltu palvelemaan koko henkilökuntaa tämän ainoan kerran vuodessa. Kisan jälkeen kuljettajilla on vihdoin jopa aikaa käydä tervehtimässä tiimiä tehtaalla.

Englannin vaikutus ja Silverstonen merkitys koko lajille puolestaan näkyi kisan jälkeisissä rituaaleissa. Niin sanottu unilateraalihaastattelu tehtiin hyvin poikkeuksellisesti. Jackie Stewart haastatteli voittajakolmikkoa suoraan televisiolähetykseen palkintokorokkeelta. Uusia asioita toki pitää yleisölle tehdäkin, jotta paikalla oleva kansa pääse paremmin osalliseksi, mutta tästä järjestelystä käytiin aivan varmasti kova kädenvääntö Bernie Ecclestonen kanssa siitäkin huolimatta, että kyseessä oli kotikisa myös hänelle. Haastattelusessiosta jäi improvisoinnin maku ja se taas ei kuuluu F1-etikettiin lainkaan. Konseptissa on hiomista, mutta ainakin Mark Webber, Fernando Alonso ja Sebastian Vettel tuntuivat hyvinkin aidoilta ja rennoilta lavaesiintymisessään.

***

Mutta mitä kilpaa ajamiseen sitten tulee, näyttivät tämänkin kisan alkukierrokset, että Silverstonen rata on kuljettajille ja katsojillekin erittäin mielenkiintoinen, vaikka monet arvostelevatkin rataan tehtyjä muutoksia. Nykyisten autojen ollessa todella tasaväkisiä jäi sunnuntain kisasta ajoittain karting-vaikutelma, eli juuri sellaista nahistelun, riskienoton ja tarkkuusajamisen makua, jota autokilpailussa pitääkin olla.

Onneksi esimerkiksi radassa on säilytetty nopeat kohdat, joissa suuntaa vaihdetaan rajusti. Niistä pitävät kuljettajat ja autojen meno on näyttävää myös yleisölle. Tämän vuoden kisakin ratkesi osittain juuri näissä kohdissa. Alonson auto puski nopeissa kaarteissa, alkoi liukua loppukierroksilla. Pehmeät renkaat menettivät pidon nopeasti ja ne yksinkertaisesti sulivat alle.

Vaikka kisamatka ajettiinkin kuivalla, Silverstonen kisa rakentui englantilaisen sateen kautta. Taktiikan laadinnassa ratkaisevaa oli kolmas vapaa harjoitus, joka oli ainoa mahdollisuus kokeilla kuivan kelin renkaita ennen kisaa. Aika oli auttamattomasti liian lyhyt täydellisen tiedon keräämiseen omalta ja kilpailijoiden osalta.

Kisan jälkeen voittaja Mark Webber myönsi, että Red Bullilla hermoiltiin Fernando Alonson Ferrarin näytettyä erittäin vahvalta juuri tuossa kyseissä kuivassa harjoitusosuudessa. Red Bull kuitenkin laski tilanteen Ferraria piirun verran paremmin, minkä myötä Alonson ohittaminen onnistui vain muutama kierros ennen maalia.

Alonso näytti kuitenkin kisassa niin ylivoimaselta, että Ferrarilla olisi luullut olleen mahdollisuus ajattaa häntä muutaman kierroksen pidempään kovilla renkailla, jotta pehmeillä ei olisi jouduttu ajamaan niin pitkään kisan ratkaiseessa loppuvaiheessa.

***

Juuri tästä kulmasta katsottuna Silverstonen kisa kertoi paljon tulevista kisoista. Renkaiden käyttäytymistä ei siis vieläkään pystytä ennustamaan. Samalla niiden pitomarginaalin rajat ovat erittäin tarkat. Menestymisen perusedelletys on pysyä tarkasti tehdyissä taktiikkalaskelmissa. Improvisoinnilla kisan edetessä on mitä todennäköisimmin katastrofaaliset vaikutukset. Tasainen pistesuoritus näyttelee loppukaudesta suurempaa roolia kuin ylivoimainen voittaminen.

Webberin ja Alonson ottamien kahden voiton kautta voidaan jotain alkaa ennustella, mutta sitä ne eivät vielä kerro, että Red Bull ja Ferrari olisivat autoina ylivoimaisia. McLaren ja Mercedes floppasivat Silverstonessa, mutta Hockenheimissa ja Unkarissa ne ovat taas mukana kärjessä. Kimi Räikkösen ja Romain Grosjeanin Lotukset ovat edelleen todella vahvoja ja tulevatkin nousemaan MM-sarjassa ratkaiseviin asemiin, jopa nykyisen kärjen vakavaksi uhaksi.

Mutta jyvät alkavat erottua akanoista. Alonso tiivisti tilanteen pitkän kokemuksensa perusteella osuvasti: ”mestaruutta ei ole vielä missään nimessä jaettu eikä voitettu, mutta tässä vaiheessa sen voi alkaa menettää”.

Jukka Mildh

YLE Urheilu

Cup
Mestarikandidaatti
Viestit: 2639
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Viesti Kirjoittaja Cup » Ma Heinä 23, 2012 17:16

Uusin Mildhin artikkeli http://yle.fi/urheilu/mildh_alonso_ja_f ... in/6226608
Mildh: Alonso ja Ferrari - Paras ei ole aina nopein

23.7.2012 klo 9:54

Kausi on vasta puolivälissä, mutta ennuste on silti paikallaan: Saksan Grand Prix’n perusteella Fernando Alonsossa on kaikki ainekset tämän vuoden maailmanmestariksi.

Fernando Alonsolle on annettu voittaja-auto, jolla hän suorittaa odotuksiakin paremmin, olosuhteista riippumatta. Myös hyvillä - Ferraria nopeammilla - autoilla ajavat vastustajat taas ailahtelevat pahasti.

Hockenheimin kisa osoitti: parhaan auton titteli on siirtymässä Italiaan. Ferrari ei vielä ole nopein, mutta kisamatkalla paras. Sen keskeisimpiä heikkouksia lienee aerodynamiikka takasiivekettä avattaessa. Ferrarin siitä saama etu ei ole samalla tasolla kuin muilla kärkiautoilla. Saksassa Alonson ei tästä juuri tarvinnut murehtia ajaessaan koko matkan piikkipaikalla. Tärkeintä oli vain käyttää KERS-järjestelmän tarjoamaa lisäpotkua oikein ja huolehtia renkaista.

Vastustajat ovat syystäkin huolissaan Ferrarista, sillä auto osoittautui vahvaksi myös märällä radalla. Sadekelillä aika-ajon sanotaan olevan arpapeliä, mutta olosuhteissa kuin olosuhteissa ratkaisevassa roolissa ovat yhä kuljettajan rohkeus ja hänen luottonsa autoon. Alonson paalupaikka sateessa teki hänen ja tallin voimannäytöstä vieläkin vahvemman.

Alonso johtaa MM-sarja tukevasti, mutta ei vielä turvallisesti. Ferrari tarjotessa espanjalaiselle nyt eri olosuhteissa erinomaisesti toimivan auton on menestyminen miehestä kiinni. Alonso on näissä tilanteissa parhaimmillaan. Hän tietää valittamisen vain hidastavan kehitystä. On suoritettava sillä mitä on.

Sen Alonso tekee hyvin, tällä hetkellä kaikkein parhaiten. Jenson Button ja myöhemmin rangaistuksen saanut Sebastian Vettel latasivat hyökkäysasemista Alonsolle melkoiset paineet. Molempien voi sanoa myös ajaneen superkisan, mutta Alonson voittaminen olisi edellyttänyt tältä virhettä. Niitä ei näkynyt yhtäkään, ei kisassa, ei koko viikonloppuna.

Suurten ongelmien kanssa viime aikoina painineen Jenson Buttonin saaminen mukaan kärkitaisteluun toi piristystä. Alonson ajaessa karkuun MM-taistelussa on toivottavaa, että pakan sekoittajia on mukana mahdollisimman paljon kauden loppupuoliskolla.

Lewis Hamiltonin suorituksiin verrattaessa on helppo laittaa Buttonin vaikeudet hänen omaan piikkiinsä. Pari viime kautta erinomaisesti ajanut britti kadotti monestakin syystä pahasti otteensa, mutta uskon tämän viikonlopun kisan tuoneen sen tarvitun lisäpotkun, jolla usko ajamiseen taas palautui.

Tilanne on hänen kohdallaan samanlainen kuin Felipe Massalla on ollut Ferrarilla; kun auton säätöjä ei saa millään mieleiseksi, alkavat päätä sekoittaa mitä erilaisimmat ajatukset omista kyvyistä ja tallin toiminnasta, ja niistä vielä sopivat sekoitukset keskenään. Hockenheimissa autossa käytetty päivityspaketti toimi hyvin ja tasapainotti Buttonin tilannetta.

McLaren toimi autona hienosti ja varikkomiehistö teki taas erinomaista työtä renkaanvaihdossa. Parhaimmillaan auto oli pysähdyksissä vain 2,3 sekuntia! Se on lajinsa ennätys ja hatunnoston arvoinen suoritus. Parhaimmillaan McLaren on varikolla jopa kaksi sekuntia nopeampi kuin muut. Tuolla parilla sekunnilla voi nykypäivän Formula ykkösissä voittaa koko kisan. Nyt Hockenheimissa Alonson johto esimerkiksi oli parhaimmillaankin vain tuon verran.

Varikkosäheltämiseen alkukaudesta sortunut McLaren onkin vienyt renkaanvaihdot omalle tasolleen. Tiukkaa harjoitteluakin tärkeämpää on ollut saada varikkomiehistöön lujahermoiset kaverit. Paineen sietämistä on kehitetty aivan kuin missä tahansa avainroolissa. Jokaiselle jäsenelle on asetettu myös tiukat sanktiot epäonnistumisesta; toleranssi on tällä hetkellä oikeasti hyvin pieni. Kun homma viimeisteltiin muutamalla McLarenille tyypillisellä teknisellä ratkaisulla, syntyi täydellisyyttä hipova konsepti.

McLarenin porukka alkaakin monilta osin olla hiottu, mutta yhdenkin miehen asenne voi pilata tallin harmonian. Hockenheimissa tuo mies oli Lewis Hamilton. Hänen autonsa takarengas puhkesi alkukierroksilla ja nilkuttaessaan varikolle Hamilton sanoi radiossa: ”se siitä, meidän on parasta keskeyttää”.

En kerta kaikkiaan käsitä, miten mestaritason kuljettaja voi edes ajatella luovuttavansa. Luuleeko Hamilton olevansa korvaamaton ja pystyvänsä tekemään ihan mitä tahansa? Auton säästäminen ensi viikonlopun Unkarin kisaa varten olisi ollut hyvä syy (niin kuin talli myöhemmin tekikikin), mutta kuljettajan äänessä oli periksi antamisen, jopa tylsistymisen tuntua.

Ja heti päästyään uusilla renkailla jatkamaan kisaa Hamilton vaati: ” tarvitsen vakaamman auton...” Aivan uskomatonta. Käyttää nyt energiaa moiseen kisan aikana.

Vettelin kiusaaminen tämän ajaessa voitosta oli Hamiltonilta aivan turha teko. Alemmuuden tunnossaan Hamilton ei selvästikään pystynyt hillitsemään itseään joutuessaan kierroksella ohitettavaksi. Oli pakko näyttää. Sääntöjen puitteissa itsensä nostaminen takaisin samalle kierrokselle on kilpailutilanne muiden joukossa, mutta auta armias, jos Hamilton olisi itse joutunut samaan tilanteeseen kamppaillessaan kärjessä. Turhaa kukkoilua, sanon minä.

Hamiltonilla on tiukat ajat menossa. Hän oli juuri hädin tuskin saanut itsensä kasaan viime vuoden ongelmien jälkeen, mutta meni Silverstonen kisan jälkeen sähläämään Lontoon yöelämässä. Irrottelu on toki sallittua, mutta vain suljettujen seinien sisällä. Humaltuneen Hamiltonin kuvien päätyminen Englannin keltaiseen lehdistöön johti aivan varmasti koviin otteisiin ja puhutteluihin. Ja vielä McLarenin ylimmältä taholta. Tuollaisissa keskusteluissa en haluaisi olla Hamiltonin housuissa.

Myös sopimusneuvottelut painavat päälle. En ole nimittäin lainkaan varma, että Hamiltonin paikka McLarenilla olisi kovinkaan vankalla pohjalla. Mies on kiistatta joukon nopeimpia kuljettajia, mutta hänessä on yhä liikaa vaikeasta hallittavuuden merkkejä, joista tuntuu olevan mahdoton päästä eroon. Sitä McLarenilla ei katsota pitkään. Oletan Hamiltonin kuitenkin jatkavan tallissa vielä ensi kaudella, verrattain lyhyellä sopimuksella. Ainakin siinä tulee olemaan vuosittaiset tarkastelupykälät.

Kimi Räikköseltä tarvitaan vielä hermoja ennen kuin homma alkaa kunnolla pelittää. Räikkönen ajoi loistavan kisan Hockenheimissa ja pystyi selvästi luottamaan autoonsa. Vettelin rangaistuksen myötä tullut kolmossija tuskin maistuu sen paremmalta kuin ajaminen neljänneksi, mutta arvokkaita lisäpisteitä sentään tuli.

Kuten useasti on todettu, on Lotuksen ratkaisevin heikkous edelleen aika-ajo. Siksi jäikin Räikkösen puolesta harmittamaan, että aika-ajo vietiin loppuun märällä radalla, jolla Lotus on täysin avuton. Kuivalla auto toimi Hockenheimissa jälleen täysin muun kärjen veroisesti ja jossittelu osastolla oltaisiin voitu odottaa aika-ajossa onnistumista aiempaa paremmin ja sitä myötä kisassa...

Oli ilo katsoa Kimin otteita kisassa. Hän alkaa räväkkyydessään palata entiselleen ja näyttää yhä kuuluvansa niihin kuljettajiin, jotka eivät ohitustensa ja muiden päätösten kanssa paljon odottele.

Ratkaisupaikkoja kun ei saada. Ne otetaan.
Twitter: @KurskiRacing

Alexei
Samurai
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Viesti Kirjoittaja Alexei » Ma Heinä 30, 2012 14:16

Jukka Mildh on sitä mieltä, että näemme vielä ihmeen Kimin suunnalta:
Mildh: Kimiltä on lupa odottaa ihmettä

Lewis Hamilton ehkä voitti Unkarissa, ja ajoi kieltämättä hienon kilpailun, mutta britin – kuten McLareninkin - suoritustaso on ollut niin ailahtelevaa, että tyydyn kohauttamaan olkapäitäni; näitä tulee ja menee. Unkarissa Lotus varasti koko show’n ja Kimi Räikkösen suoritus on yksi vahvimmista, mitä pitkään aikaan on nähty.

Vain Romain Grosjean ja Kimi Räikkönen antoivat Hamiltonille vastusta Unkarin GP:ssä. Hockenheimissa loistanut Fernando Alonso oli kuin varjo viikon takaisesta suorituksesta. Sebastian Vettel juuttui muiden taakse epäonnistuttuaan Grosjeanin ohituksessa lähtötaistelussa. Jenson Buttonin kisa valui hiekkaan varikkotaktiikan epäonnistuttua ja niin edelleen.

Annetaan Hamiltonille kuitenkin vähän tunnusta. Loppuvaiheen sekuntikamppailun Räikköstä vastaan hän hallitsi ja hyödynsi täydellisesti Unkarin radan ominaisuudet, jotka tekevät ohittamisen käytännössä mahdottomaksi. Hamilton pyrki jujuttamaan Räikkösen kuluttamaan renkaitaan päästämällä tämän kierrosten alkuosuuksilla lähemmäksi. Ratkaiseva taktiikka ja Hamitonin voitonavain oli keskittyä pitämään Räikkönen riittävän kaukana pääsuoralle johtavissa kaarteissa, jotta tämä ei olisi takasiivekkeen turvin päässyt yrittämään ohitusta.

Vaikka Grosjean löi Räikkösen aika-ajossa ja taisteli Hamiltonia vastaan kisassa pidemmän matkan, nostan Räikkösen näytöt kisan vahvimmiksi.

Voinkin hyvin jatkaa siitä mihin viikko sitten lopetin: ratkaisupaikkoja ei saada, ne otetaan. Kimin keskimmäinen ajojakso, ensimmäisen varikkokäynnin jälkeen, oli pitkään aikaan kovimpia suorituksia, mitä Formula ykkösissä on nähty. Ajat olivat huippuluokkaa lähes loppuun ajetuilla renkailla.

Ja tapa, jolla hän toisen varikkokäyntinsä jälkeen otti tallikaveriltaan kisan kakkospaikan kiilaamalla hänet ulos puhtaalta ajolinjalta! Kaikessa röyhkeydessään se oli paitsi loistava suoritus myös tyylikäs tapa osoittaa Grosjeanille kaapin paikka. Näissä tilanteissa kunnioitus heitetään roskakoppaan. Tallikaveri on vastustaja siinä missä muutkin, ja kaikkein pahin vihollinen.

Unkarin kilpailu sinetöi Räikkösen osalta paluun onnistumisen; Kimi on lunastunut paikkansa takaisin Formula ykkösissä ja kuuluu nyt niihin kuljettajiin, jotka näyttelevät yhtä pääosaa mestaruustaistelussa.

***

Vastustajat suhtautuvat Lotukseen, Räikköseen ja Grosjeaniin entistäkin kunnioittavammin. Hamilton toisti kisan jälkeen useita kertoja: ”Te jätkät olette pirun nopeita”. Mutta vastustajat tulevat myös ottamaan kaiken irti siitä, että Lotuksella on viikonloppujen läpiviennissä vielä hiottavaa. Aika-ajo onnistui nyt hyvin, mutta saman trendin ei vielä voi varmuudella sanoa jatkuvan.

Kehitysvauhtinsa edellyttämänä Lotuksen on syytä alkaa panostaa pienempiinkin yksityiskohtiin. Silmiinpistävää on mm. Grosjeanin hyvin varovainen tapa pysäyttää auto varikkokäynnillä. Muiden kärkikuljettajien kaltainen itseluottamuksen osoitus on vielä kaukana ja maksaa Lotukselle kisassa ainakin sekunnin, ellei kaksi. Myös Kimillä on vielä hiottavaa; varikkonopeudenrajoitin jäi päälle liian kauaksi aikaa. Ratkaisevampi yksityiskohta löytyy tekniikasta: Lotuksen KERS-järjestelmä on viime aikoina toiminut epävarmasti ja haittasi Räikkösen kilpailua tälläkin kertaa.

Formula ykkösissä kaikki näyttää ulospäin täydelliseltä, mutta muilla talleilla ja kuljettajilla on vastaavia ongelmia koko ajan. Autojen ennennäkemätön tasaväkisyys korostaa niiden merkitystä ja pikkuvirheiden kitkeminen pois on perusedellytys mestaruuskamppailun kannalta.

***

Realistina suhtaudun edelleen maltillisesti Lotuksen suorituskykyyn nimenomaan mestaruustaistelun kannalta. Auto on toki kehittynyt tasaisin askelin odotettua paremmin. Unkarin syheröisellä radalla Lotuksen vahvin ominaisuus tuli nyt parhaiten esille; renkaiden toimivuudessa auto oli ylivoimainen. Hitaalla radalla nimenomaan renkaista tuleva mekaaninen pito ratkaisi enemmän kuin aerodynamiikka. Tämä puolestaan mahdollisti Lotuksen onnistumisen myös tähän asti kompastuskiveksi osoittautuneessa aika-ajossa. Romain Grosjeanin toinen sija aika-ajossa oli ilmiömäinen sekä auton että kuljettajan osalta.

Jatkossa siirrytään huomattavasti nopeammille radoille ja aerodynaamiset ominaisuudet nousevat tärkeään rooliin. Nyt puhutaan siis nimenomaan kehitystyön onnistumisesta. Yksi alue on avattava takasiiveke, joka toimii vaihtelevasti, kun autoja verrataan keskenään.

Loppukaudesta ratkaisevaan rooliin saattaakin nousta Lotuksen avattavaan takasiivekkeeseen liittyvä uusi ratkaisu. Se on vielä testivaiheessa eikä hitaalla Hungaroringilla olisi muutenkaan ollut parhaimmillaan, koska se edellyttää mahdollisimman suurta kiihdytysnopeutta takasiivekealueelle tultaessa. Seuraavissa kisoissa Belgiassa ja Monzassa siitä tulee toimiessaan olemaan apua. Uskon auton juuri takasiivekkeen osalta nousevan pykälää muita paremmaksi.

***

Nyt kun Räikkösen osakkeet ovat jyrkässä nousussa, en voi olla ottamatta kantaa viikonloppuna englantilaislehdistöstä lähteneeseen huhuun hänen paluustaan Ferrarille. Maranellossa on jo pitkään pohdittu Felipe Massalle korvaajaa ja on selvää, että kaikki kivet käännetään. Lista on pitkä ja se alkaa jopa sellaisista kuljettajista kuin Adrian Sutil. Ja miksei siis myös Kimikin kiinnostaisia. Onhan hän sentään voittanut tallille mestaruuden ja tiedossa on, kaikin puolin, mitä kaupassa saataisiin.

Räikkösellä ei vaan ole mitään järkeä siirtyä Ferrarille takaisin. Talli on jo nähty, eikä se toisi mitään uutta. Alonson kanssa kukkotappeluun ryhtyminen veisi työstä hauskuuden, jonka Kimi on taas onnellisesti löytänyt.

Ja Lotukselta taas ei kannata missään nimessä lähteä. Tällä hetkellä Formula ykkösissä ei ole tallia, joka tarjoaisi Räikköselle sellaiset olot kuin Lotus. Jatkuvasti kehittyvä ja nopea auto. Suvaitseva ja kunnioittava ilmapiiri. Suora ja konstailematon yhteys omistajiin. Lupaus menestyksestä. Miksi siis tehdä elämästä vaikeaa?

Lotuksessa on nyt ainesta voittajaksi. Ja niin on myös Räikkösessä. Vielä ei kuitenkaan olla siinä pisteessä, että kakkoseksi jääminen alkaisi ylettömästi hiertää. Voitonnälkäisenä hermot ovat toki koetuksella aina kun häviää, mutta paluunsa jälkeen vasta yksitoista kilpailua ajanut Räikkönen tietää rakennusvaiheen olevan vielä käynnissä. ”Olen ollut riittävän kauan tässä bisneksessä, etten todellakaan huolehdi asioista liikaa”, Räikkönen osoittin oikean asenteensa kisan jälkeen.

Ennen kauden alkua toppuuttelin ja kehotin olla odottamatta Kimiltä ihmettä heti tällä kaudella.Nyt ollaan kuitenkin tilanteessa, että ihmettä on lupa odottaa.

Sellainen tullaan nimittäin vielä näkemään.

Jukka Mildh

YLE Urheilu

Alexei
Samurai
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Viesti Kirjoittaja Alexei » Ma Syys 03, 2012 19:52

Mildhin uusin artikkeli:
Mildh: Kello tikittää Lotukselle

Starttikolarin takia Belgian GP:ssä jäi paljon näkemättä. Kun Button oli aivan ylivoimainen, mihin olisi pystynyt Hamilton? Entä MM-sarjaa johtava Fernando Alonso? Tai vaikkapa Sauberit, jotka menivät aika-ajossa huimaavan kovaa. Ensimmäiseen kaarteeseen jäi Spassa paljon romua ja monta vastausta.

Jos jollekin loma teki hyvää, niin ainakin Jenson Buttonille. Moista ylivoimaa ei olekaan tällä kaudella juuri nähty. Button oli koko viikonlopun asian päällä. Auto saatiin sateisista harjoituksista huolimatta loistaviin säätöihin ja ajosuorituksesta ei löydy virheitä, vaikka kuinka etsisi.

Nyt kun ykkösferrari (Alonso) tippui heti pois ja Red Bullit starttasivat kaukaa takaa on mahdoton sanoa, onko McLaren todella kehittynyt niin paljon kuin Belgian GP antoi ymmärtää. On kuitenkin selvää, että auto on vahva nopeilla radoilla, joilla ei tällä kaudella käytännössä vielä ole ajettu. Jo ensi viikoloppuna ajetaan samankaltaisella Monzan radalla. Jos pitäisi nyt lyödä vetoa, niin McLaren on sielläkin ykkössuosikki, vaikka yleinen olettamus onkin, että kaikilla muilla paitsi Ferrarilla on Monzassa vaikeaa.

Button oli Spassa kuljettajana taas oma itsensä. Loman tarjoama irtiotto ajamisesta tuli hänelle oivaan saumaan. Alkukaudella auton ja kuljettajan yhteensovittamista vaivanneista moninaisista ongelmista aletaan nyt päästä lopullisesti eroon. Button osoitti yhä olevansa renkaiden kohtelijana yksi parhaista, ellei jopa ykkönen. McLarenille on tallina annettava myös kiitosta siitä, että Buttonin ja Lewis Hamiltonin autot toimivat kiitettävästi, vaikka niiden säädöt ovat hyvinkin kuljettajakohtaisesti personoidut.

Jos ajoi Button hyvin, niin teki myös Sebastian Vettel. Tippuminen aika-ajon kolmannelta osiolta oli shokki hallitsevalle mestarille ja oikeastaan kaikille. Vettel kiteyttikin kisan jälkeen ailahtelevaa viikonloppuaan kuvatessaan aika-ajon yhteen sanaan: p***a. Mitä sitä enempää selittelemään.

Vaikka sijoitus MM-kakkosena kertookin ehkä toista, Vettel ei selvästi tällä kaudella ole niin hyvin tilanteen herra kuin mihin ollaan totuttu. Viikonloppujen kokonaissuorituksen saaminen tasaiseksi ei luonnistu, joten ilmapiiri on Red Bullilla selvästi aiempaa kireämpi ja Vettelin yhä koveneviin vaatimuksiin on vaikea vastata.

***

Romain Grosjeanin saama rangaistus oli todella ankara, mutta täysin aiheellinen. Lähtökolarin tarkempi analysointi osoittaa, että ranskalainen oli yltiöpäisen harkitsematon liikkeissään ja arviointikyky petti pahemman kerran. Tuomariston silmissä tilanne oli todella vakava ja seuraukset olisivat voineet olla pahimmillaan katastrofaaliset. Lääkäreiden häärääminen Fernando Alonson ympärillä teki tilanteesta vieläkin draamaattisemman. Ei olisi tarvittu kuin hitusen kovempi isku ja selkäongelmista muutenkin kärsivä Alonso olisi voinut loukkaantua oikein kunnolla. Sama koskee toki kaikkia muitakin kolarin osallisia.

Vastaavia kolareita ei olekaan vähään aikaan nähty, joten tuomariston oli otettava tiukka ote paitsi muutenkin kauden aikana sählänneeseen Grosjeaniin, mutta myös varoituksena muille. Silmät on pidettävä auki ja järki kädessä, kun startataan. Grosjeanin lisäksi monet muutkin olivat lomalla selvästi päättäneet nostaa suoritustaan seuraavalle tasolle ja lataus startissa oli sen mukainen. Pastor Maldonadon typerä varaslähtö kertonee kaiken. Hän sai liikkeillään sekoitettua monen muunkin pasmat.

Tuomariston virallisessa tiedotteessa mainittiin erikseen, että Grosjean pelasi ulos johtavat mestariehdokkaat. Tällä on ollut selvästi painoarvoa rangaistuksen kovuutta arvioitaessa. Oikein kuulen kuinka mm. tallipomot, McLarenin Martin Whitmarsh ja Ferrarin Stefano Domenicali ovat antaneet painavat – ja erityisen vahvat - mielipiteensä ja tilannearvionsa kilpailunjohtaja Charlie Whitingille ja tuomaristolle. Turvallisuus on ilman muuta etusijalla, mutta niin kylmältä kuin se kuulostaakin, lähes yhtä suurena motiivina on myös kilpakumppaneiden elämän tekeminen hankalaksi. Lotus kun on oikeasti vakava uhka mestaruuskamppailua ajatellen.

Tilaisuuden käyttäminen hyväksi oli tärkeää ennen kaikkea Ferrarille. Tallien mestaruuskamppailussa Lotus-kuljettajat kun ovat keränneet enemmän pisteitä ja Felipe Massan varaan ei pistejahdissa juuri voi laskea.

Lotus joutuu ajattamaan viikon kuluttua Monzassa varakuljettajaansa Jerome D'Ambrosiota. Vilttiketjulaisen on äärimmäisen vaikeaa tehdä tulosta, joten tallin suoritus nojaa täysin Kimi Räikköseen.

***

Lähdön kolarointi teki MM-taistelusta entistä mielenkiintoisemman, mutta toivoin saavani selvyyttä tallien tämän hetken voimasuhteista tuoreeltaan lomien jälkeen. Belgian osakilpailusta jäikin käteen vain muutama huippukohta.

Voiton osalta kilpailu ei ollut näytöksenä mikään erikoinen, mutta useassa eri paikassa tehdyt ohitukset sen sijaan pitivät virkeänä. Hienoa oli myös, ettei avattava takasiiveke näytellyt roolia näissä ohituksissa. Vettelin maukkaat liikkeet pääsuoralle johtavassa shikaanissa, muutamat pääsuoran päähän tehdyt ohitukset ja tietenkin kirsikkana kakun päällä Kimi Räikkösen ohitus Michael Schumacherista legendaariseessa Eau Rougessa. Se oli huima suoritus. Kisan huikein.

Räikkösen auto ei toiminut viikonloppuna lainkaan odotetulla tavalla. Lotusta ei saatu ihanteelliseksi pitkän radan jokaiselle sektorille, joten säädöt vaativat kompromissia; enemmän siipeä ja siis heikompaa suoranopeutta. Räikkösen ohitus Schumista Eau Rougessa onnistuikin KERS-järjestelemän antaman lisäpotkun ansiosta.

Lotuksen potentiaali ei vieläkään tullut kunnolla esille. Uskon, että kärkitalleista juuri Lotus olisi saanut perjantain harjoituksista suurimman edun, jos ne vaan olisi ajettu kuivalla. Tallin avattavan takasiivekkeen uusi ratkaisu vaatii edelleen paljon häiriötöntä rata-aikaa. Ja sitä on viime kisoissa on jäänyt uupumaan. Kehitystyö on siksi ollut laskettua hitaampaa.

Räikkösen kannalta katsottuna toivon vaan, ettei aika lopu kesken.

Jukka Mildh

YLE Urheilu

TemeF1
Monacon voittaja
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

Viesti Kirjoittaja TemeF1 » Ma Syys 03, 2012 20:15

Täytyy sanoa etten henk.koht. oikein pidä tuon Jukan artikkeleista. Usein niihin on vaan yhteen kasattu muiden uutiset tietysti eri mielipiteillä höystettynä. Mutta aina jo siinä vaiheessa, ettei niissä ole oikein mitään uutta.

Heikki Kulta taasen kertoo usein jotain hieman muista poikkeavaa ja uuttakin infoa omissaan ja on muutenkin fiksun oloinen heppu, joka ei juoruja paljon noteeraa.

Alexei
Samurai
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Viesti Kirjoittaja Alexei » Ma Syys 03, 2012 20:23

TemeF1 kirjoitti:Täytyy sanoa etten henk.koht. oikein pidä tuon Jukan artikkeleista. Usein niihin on vaan yhteen kasattu muiden uutiset tietysti eri mielipiteillä höystettynä. Mutta aina jo siinä vaiheessa, ettei niissä ole oikein mitään uutta.

Heikki Kulta taasen kertoo usein jotain hieman muista poikkeavaa ja uuttakin infoa omissaan ja on muutenkin fiksun oloinen heppu, joka ei juoruja paljon noteeraa.
Itse jotenkin tykkään Mildhin tyylistä enemmän kuin Kullan tyylistä. Mistä sitten johtunee...

TemeF1
Monacon voittaja
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

Viesti Kirjoittaja TemeF1 » Ma Syys 03, 2012 20:32

Alexei kirjoitti:
TemeF1 kirjoitti:Täytyy sanoa etten henk.koht. oikein pidä tuon Jukan artikkeleista. Usein niihin on vaan yhteen kasattu muiden uutiset tietysti eri mielipiteillä höystettynä. Mutta aina jo siinä vaiheessa, ettei niissä ole oikein mitään uutta.

Heikki Kulta taasen kertoo usein jotain hieman muista poikkeavaa ja uuttakin infoa omissaan ja on muutenkin fiksun oloinen heppu, joka ei juoruja paljon noteeraa.
Itse jotenkin tykkään Mildhin tyylistä enemmän kuin Kullan tyylistä. Mistä sitten johtunee...
Kuten jo tuolla sienikestustelussamme totesin. Makuasioista ei sovi kiistellä. :)

Eikä nuo Jukan jutut aina huonoja ole. Voi olla vähän asenteestanikin kiinni ja sitten viellä tuo YLE. ;)

Cup
Mestarikandidaatti
Viestit: 2639
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Viesti Kirjoittaja Cup » Ma Syys 10, 2012 15:12

Jukka Mildin mietteitä http://yle.fi/urheilu/mildh_hamilton-ka ... ut/6288396
Mildh: Hamilton-kampanja on alkanut

10.9.2012 klo 11:56

Lewis Hamiltonin on poistettava sopimusneuvottelut ja brändit mielestään, jotta pää pysyy koossa kauden loppuun asti.

Kaikki kolme palkintopallille sijoittunutta kuljettajaa saivat henkilökohtaiset voittonsa Italian GP:ssä. Hamilton nosti kurssiaan MM-taistelussa ja sopimusneuvotteluissa. Alonson nousu huonolta lähtöpaikalta osoitti Ferrarin edelleen olevan vähintäänkin voitoissa hattutempun tehneen McLarenin tasolla. Sergio Perez ajoi itsensä italialaisten sydämiin Sauberilla, mutta vieläkin tärkeämmin Ferrarin moottorilla.

Lewis Hamiltonin suoritus oli Monzassa niin puhdas, ettei siihen ole lisättävää. Voiton avaimet löytyivät ensinnäkin Hamiltonin pitkästä aikaa nappiin menneestä lähdöstä. Se ratkaisi Monzan pitkille suorille puhtaan ilman. Hamilton pääsi ajamaan yksikseen karkuun muiden imutellessa toistensa turbulensseissa. Tällä kertaa myös ainokainen varikkokäynti meni nappiin.

Hamilton on Fernando Alonson pahin vastustaja MM-sarjassa, vaikka pisteissä hän on kolmantena olevaa Kimi Räikköstä vain pisteen edellä. Siksi oli Hamiltonin osalta harmi, että tallikaveri Jenson Button joutui keskeyttämään kaksoisjohtotilanteessa. Buttonin teknisestä viasta johtunut keskeytys merkitsi käytännössä hänen mahdollisuuksiensa menoa MM-taistelussa. Jatkossa hänen on tyydyttävä aseenkantajan rooliin. Tuon roolin hän pystyy näyttelemään paremmin kuin Alonson selustaa turvaava Felipe Massa, vaikka tämä ajoikin Monzassa yhden kauden parhaista kisoistaan.

***

Hamiltonin ympärillä todella kuohuu tällä hetkellä. Voitto vain ammensi lisää vettä myllyyn. McLarenilla ollaan hänen kanssaan helisemmässä. Vieläkin on töitä saada mies ruotuun ja toimimaan tallin sääntöjen mukaan. Samalla Hamiltonin manageritoimisto haluaa omilla keinoillaan panostaa "henkilökohtaisen brändin vahvistamiseen". Tämä yhtälö on hyvin vaikea McLarenille ja siksi sopimusneuvotteluiden avainkysymys.

Käytännössä henkilökohtaisen brändin rakentaminen tarkoittaa kaupallisten vapausten saamista ja esiintymistä omana henkilönä, ilman F1-univormua, ikäänkuin yksistyispersoonana mainonnassa ja mediassa. Jotta tämä on mahdollista, on tehtävä omia sopimuksia, jotka mitä todennäköisimmin ovat ristiriidassa tallin kumppaneiden kanssa. Tällä kaikella on arvonsa pääasiassa ajouran päättymisen jälkeen.

Vapaus on asia, jota McLarenin on äärimmäisen vaikea hyväksyä. Haluttujen pykälien saaminen läpi edellyttää myös Hamiltonilta myöntymistä ja oman arvon asettamista oikealle tasolle. Vaarana on nyt se, että Hamiltonin motiivi huhuttuun Mercedes-siirtoon olisi nimenomaan kaupallinen ja yksityisyyden vapaus. Vaara nimenomaan Hamiltonin kannalta siksi, että F1-kuljettajan imago ja haluttavuus syntyy ainoastaan voittojen kautta. Yksi maailmanmestaruus ei ole vielä riittävä pääoma itsenäisesti toimivaan brändiin. Ja mitä Mercedes voi nykyisellään luvata? Menestyksen suhteen ei toistaiseksi juuri mitään.

Monzassa Hamilton nuoleskeli lausunnoillaan jopa italialaisyleisöä minkä kerkesi. Hän jopa lausui muutaman sanan Italiaa palkintokorokkeella. Tämän voisi tulkita viestiksi Ferrarin suuntaan, mutta on selvää, että Hamiltonin manageritoimisto XIX Entertainment on aloittanut kampanjan, jolla Hamilton myy itsensä fanien sydämiin eri maissa. Italiasta on hyvä aloittaa, vaikka haastetta riittää ilman punaisia haalareita.

***

Sebastian Vettel ja Mark Webber olivat hätää kärsimässä. Vaatimaton suorituskyky on luku sinänsä, mutta molempien autojen keskeytys Euroopan kauden päätteeksi on katastrofi.

Vettelin auto oli alkuvaiheessa nopea, mutta ongelmien alkaessa saksalainen yritti olla liian nokkela ja keskittyi enemmän Alonson torpedointiin kuin omaan ajoonsa.

Rangaistus Alonson painamisesti ulos radalta oli mielestäni aiheellinen. Alonson radion välityksellä antama näkemys "nyt saa riittää" kertoi, että Vettel oli tehnyt häirintää jo aikaisemminkin. Näkemykseni mukaan varsinainen tilanne, jossa Alonso ajautui radalta oli vain seurausta siitä, mitä Vettel teki hetkeä aikaisemmin. Hänen lähtönopeutensa shikaanista oli normaali, mutta kiihdytys nopeaa kaarretta kohti loppui kuin kesken. Pienellä kaasujalan nostolla myös takaa tulevan pasmat saadaan sekaisin ja Alonso ajoi äkisti eron kiinni ja oli pakotettu yrittämään ohitusta. Härski pitää olla, mutta rajansa kaikella.

***

Monzassa ratkaise luonnollisesti suoravauhti, jota Red Bullin kohdalla verotti ainakin edelleen vain kohtuullisesti toimiva avattava takasiiveke. Lotus ja Kimi Räikkönen tarvitsevat - yhä edelleen ja kipeästi - myös kehitystä tällä alueella.

Lotuksella valiteltiin, ettei nopeus suorilla riittänyt, mutta mittaustulokset kertovat toista. Huippunopeuden mittauspisteessä pääsuoralla, pari sataa metriä ennen ensimmäistä shikaania, Räikkönen oli selvästi nopein. Samoin myös maaliviivan kohdalla kolmannen sektorin päättyessä. Lotus joutui valitsemaan kaarre- ja suoranopeuksien välillä ja päätyi jälkimmäiseen, mikä verotti lähtönopeutta muille suorille. Samalla renkaiden kulumisesta oli vaarana tulla suurikin ongelma.

Tästä kulmasta katsottuna Räikkösen viides sija oli huippusuoritus. Hän ansaitsee hyvinkin palkintonsa; kolmannen sijan MM-pisteissä.

Mikäli uusi avattava takasiiveke olisi jo nyt toiminnassa, olisi tilanne ollut Monzassa toinen. Edes hitusen parempi. Räikkösen pitää nyt painaa päälle, jotta jokainen kehitysosa saadaan radalle nopeasti. Maailmanmestaruustaistelua ei ole vielä menetetty.

***

Sergio Perezin suoritus oli jälleen poikkeuksellinen. Ihailen meksikolaisen harkittua härskiyttä ohitustilanteissa. Hän tunkee itsensä ahtaisiinkin rakoihin sellaisella itsetunnolla, että tilaa vaan syntyy. Kisassa nähtiin ohituksia vastaavissa paikossa, mutta ei vastaavalla hallitulla uholla. Perez kehui kisan jälkeen Räikköstä reiluksi kuljettajaksi tämän annettua ohituksessa tilaa, mutta Sauber oli koko kierroksella niin vahva, ettei siinä ollut muutakaan mahdollisuutta. Estely olisi pisteiden kannalta ollut aivan liian suuri riski.

Perezin suoritus oli myös loistavaa tiimityötä. Renkaiden kestävyydestä ei ollut varmaa tietoa perjantain harjoitusten perusteella, joten niiden kanssa piti vain olla kärsivällinen pidon alkaessa hiipua. Sauberin auto on tässä suhteessa edelleen yksi joukon parhaista. Renkaiden pito saadaan hyvin usein kisan aikana palaamaan muutaman heikon kierroksen jälkeen. Tiimityöstä teki Monzassa vahvan jatkuva keskustelu Perezin kanssa ja valmius vaihtaa taktiikkaa tarvittaessa. Nyt niin ei tarvinnut tehdä; Perez ajoi huikealla vauhdilla, hallitusti riskirajoilla, kaikkiaan 29 kierroksen avausosuuden. Se oli rohkeuden osoitus paitsi Pereziltä myös konservatiivisuudestaan tunnetulta Sauberilta.

***

Seuraava pysähdys: Singapore.

MM-taistelun alkaa olla viiden kauppa. Alonso on kärjessä, mutta Ferrarin kehityspaketin pitää olla niin vahva kuin hän antaa ymmärtää. Hamiltonin on poistettava sopimusneuvottelut ja brändit mielestään, jotta pää pysyy koossa kauden loppuun asti. Räikkösen on tiukennettava johtajaotetta vaatimuksissaan auton kehittämisen suhteen. Vettelin on hallittava turhautumisensa, samoin tallikaveri Webberin.

Samalla Red Bullin on lisättävä painetta Renaultin suuntaan teknisen toimivuuden osalta.

Tästä eteenpäin luotettavuus ei saa näytellä suurempaa roolia kuin kehitys.
Twitter: @KurskiRacing

Cup
Mestarikandidaatti
Viestit: 2639
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Viesti Kirjoittaja Cup » Ma Marras 05, 2012 16:57

http://yle.fi/urheilu/mildh_kimi_on_pomo/6363699
Mildh: Kimi on pomo!

Jukka Mildh 5.11.2012 klo 11:13/Yle Urheilu

Kimi Räikkösen voitto Abu Dhabin Grand Prix’ssa osoitti, että hänen arvonsa ei ole enää vain nopeus radalla. Räikkönen on nyt jotain paljon muuta ja Lotukselle jokaisen miljoonan arvoinen. Mutta älkää herran tähden menkö neuvomaan häntä ajamisessa!

Abu Dhabin GP oli kolmen maailmanmestarin taidonnäyte ja kilpailuna ehdottomasti yksi tämän kauden helmistä. Se oli ”all-in”! Kimi Räikkönen, Fernando Alonso ja Sebastian Vettel laittoivat kaikkensa peliin tarkkuudella, jota ei vähään aikaan ole nähty.

Mukaan voisi oikeastaan laskea neljännenkin mestarin, Jenson Buttonin. Britti ajoi takuuvarmasti, mutta kärkikolmikkoon verrattuna hän ei loistanut samalla tavalla. Helpohkosta antautumisesta Vettelille ja kolmannen sijan menettämisestä tulee miinuksia, joita muiden ajosta ei löydä.

Varikolta muiden perään lähteneen Vettelin nousu palkintopallisijoitukseen kuuluu lajin historian häikäisevimpien suoritusten joukkoon. Ennen kisaa oli toki selvää, että kaikki muut olivat saksalaiselle vastaantulijoita, mutta tehdä asia käytännössä, vieläpä kaksi kertaa saman kisan aikana on huima juttu.

Red Bull muutti autoaan aika-ajon jälkeen panostaen hitaampien ohittamiseen kisan alkuvaiheessa. Tämä näkyi auton nopeudessa kisan loppuvaiheessa, vaikkakin Vettel itse sanoikin vauhtia olleen tarpeeksi. Palkintopallille asti pääsy oli Vettelille voitto. Vastustajia kun on käytännössä vain yksi: Alonso, joka pysyi MM-pisteissä edelleen takana.

Alonsosta näki kisan jälkeen, että hän antoi kaikkensa. Ferrari luisteli kuluneilla renkailla hänen jahdatessaan Räikköstä viimeisiin metreihin asti. Espanjalainen pelasi jatkuvasti riskirajoilla latomalla tauluun kisan nopeimpia kierroksia toinen toisensa jälkeen.

Ferrari oli huonosti menneen aika-ajon jälkeen simuloinut mahdollisuudet kahdeksaan tai kymmeneen pisteeseen, mutta auton hyvän ajettavuuden kautta Alonso vaikutti jotenkin syttyneen uudelle tasolle Räikkösen takaa-ajossa.

***

Uudelle tasolle syttyi myös voittaja Räikkönen. Hän ajoi ehdottomasti yhden elämänsä parhaimmista kilpailuista. Mies huokui kisan jälkeen sellaista tyytyväisyyttä, että olen varma hänen tuntevan samalla tavalla. Kesti 18 kilpailua kunnes palaset saatiin vihdoin kohdalleen.

Unohdetaan voittoa avittaneet onnenkantamoiset, tilanteen otolliseksi tehneet sattumat. Voitto oli täysin Kimin omaa ansiota. Hän ajoi kauden kahdeksanneksi GP-voittajaksi kalustolla, jolla sen ei olisi paperilla pitänyt olla mahdollista. Saatuaan vihdoinkin mahdollisuuden, Räikkönen keskittyi vain omaan tekemiseensä. Jopa uhmaten tekniikkaa, luottaen vain ja ainoastaan itseensä. Ensimmäistä kertaa tällä kaudella Räikkönen oli täysin tilanteen herra.

Seurasin turva-autotilanteissa, kuinka Räikkönen ajeli rauhassa omaa linjaansa muiden mutkitellessa rajusti renkaita lämmittäen. Hän selvästi panosti lähtötilanteen valmisteluun ja oli valmis runttaamaan rajusti olivat renkaat ja jarrut optimaalisessa lämmössä taikka eivät. Näytöksi tästä kylmähermoisuudesta riittää heti toisen uusintalähdön jälkeen ajettu siihen mennessä kisan nopein kierros.

Räikkösellä alkaa nyt olla sitä asennetta, jonka esilletuloa olen odotellut. Hän tietää, ettei Lotus vieläkään ole nopein auto. Tilanne on otettava itse haltuun. Omalla suorituksella saa paljon aikaan, kun unohtaa tekniset heikkoudet.

Arvostan Räikkösen tiukkaa otetta ja suoraa puhetta radiossa. Hän kuuluu niihin kilpa-autoilijoihin, jotka pyytävät apua kun sitä tarvitaan, mutta eivät voi sietää kun sitä tarjotaan.

18 kilpailua on opettanut riittävästi tallista, autosta ja kisainsinööristä tietämään mihin hän tällä paketilla pystyy.

***

Kauden alkaessa sanoin, ettei Räikköseltä pidä odottaa ihmettä heti paluun jälkeen. F1-rulianssiin lähteminen uudestaan oli jo suuri haaste sinänsä. Lotus autona ja tallina oli lupaava, mutta ei kuulunut ennakkosuosikkeihin.

Mutta ihmeitä alkoikin syntyä pitkin matkaa. Räikkönen nousi useita kertoja palkintopallille ja taisteli eiliseen asti jopa maailmanmestaruudesta. Abu Dhabin Grand Prix -voitto oli Räikkösen lopullinen uusi läpimurto.

Palkintokorokkeelle nousi uudesti syntynyt mies, jota muiden tulee tästä eteenpäin varoa entistäkin enemmän. Tuskin on olemassa voittoa parempaa tapaa juhlistaa jatkosopimusta Lotuksen kanssa. Räikkönen on osoittanut olevansa hänelle maksettavien kaikkien kymmenien miljoonien eurojen arvoinen.

Voitto laittoi jälleen kolaroineen Romain Grosjeanin entistä huonompaan valoon. Räikkösen rinnalla on nyt aiempaakin vaikeampaa olla. Grosjeanin kyvyt hallita itseään ja tilanteita eivät kerta kaikkiaan ole tilanteen vaatimalla tasolla.

Ymmärrän hyvin, ettei hänen jatkosopimustaan ole julkistettu. Mikäli Lotuksen ensi vuoden auto on edes vähänkään samalla tasolla kuin nykyinen, on kahden näin eri tavalla suorittavan kuljettajan ajattaminen suuri riski.

Tallilla on ollut taloudellisia rajoitteita mm. pääsponsorina olleen Lotus-autotehtaan vaikeuksien takia. Voitto toi tilanteeseen helpotusta ja ennen kaikkea rivakkuutta päätösten tekoon neuvotteluiden alla olevien kumppanuuksien osalta. Lotuksella saattaa nyt hyvinkin olla mahdollisuus palkata Grosjeania kalliimpi kuljettaja ensi kaudeksi. Onko sopivia ehdokkaita edes tarjolla onkin sitten aivan eri tarina.

Räikkösen asema on kuitenkin kiistaton. Hänen puheensa kisan jälkeen osoittivat kuinka keskeinen rooli hänellä on uskon luomisessa Lotuksella. Ja hän on aidosti erittäin sitoutunut tehtäväänsä. Räikkönen arvostaa tallin hänelle myöntämää vapautta ja lisää vastavuoroisesti panostaan tarvittaessa. Tilanne ei ollut McLaren- ja Ferrari-aikoina lähimainkaan sama.

Räikkösen arvo ei enää ole ainoastaan huikea nopeus radalla. Hänestä on tullut vaikuttaja, joka saa asioita aikaan laajemmallakin saralla.

Kimi on pomo!
Twitter: @KurskiRacing

Vastaa Viestiin