Jukka Mildhin artikkelit ja haastattelut

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
Alexei
Samurai
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Viesti Kirjoittaja Alexei » Ma Marras 05, 2012 19:34

Vähän menee nyt Mildhillä hehkuttamisen puolelle, varsinkin tuossa Vettelin kohdalla. Jukalta, kuten monelta muultakin, on nyt unohtunut se että Vettel tuskin olisi noin hienoa nousua tehnyt, jos auto olisi ollut "normaaleissa" säädöissä. Tietenkään mitään Vetteliltä pois ottamatta, todella hienon kisanhan mies ajoi.

Cup
Mestarikandidaatti
Viestit: 2640
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Viesti Kirjoittaja Cup » Ma Marras 19, 2012 17:47

http://yle.fi/urheilu/mildh_vettelin_no ... ni/6381630
Mildh: Vettelin nopeus vastaan Alonson onni

19.11.2012 klo 11:33 | päivitetty 19.11.2012 klo 11:33

Sebastian Vettel ja Fernando Alonso taistelevat F1-maailmanmestaruudesta täysin erilaisin asein ja keinoin. Vastakkain ovat nopeus ja onni, joista ensimmäinen on ilman muuta vahvemmilla. Vai onko?

Ennen Yhdysvaltain osakilpailua Fernando Alonso sanoi, että Red Bullin vahvuus on nopeus ja Ferrari vastaus siihen on yhtenäisesti toimiva talli ja periksi antamattomuus. Ihan hyvä, mutta Ferrarin lähestyminen vaatii aivan liian paljon laskelmointia, todennäköisyyksillä pelaamista ja uskoa omaan onneen, siis vastustajan epäonneen.

Formula ykkösten maailmanmestaruuteen tarvitaan edelleen nopea, mielellään nopein auto. Lähtöpaikka eturivistä antaa varmuuden viedä kilpailu läpi ilman ihmeellisiä kikkoja. Tämä on ollut Sebastian Vettelin valtti koko loppukauden siitä lähtien, kun Red Bull sai autonsa taas toimimaan aika-ajossa. Ferrari taas on ontunut ratkaisevasti juuri aika-ajossa ja joutunut lähestymään kisastrategiaa täysin eri tavalla kuin päävastustajansa.

Austinin kilpailussa Ferrari käytti kaikki keinot vahvuuksiaan hyödyntäen. Felipe Massan vaihdelaatikon ”vaihto”, oli italialaisille tyypillinen ovela veto. Alonso saatiin pykälää ylemmäksi lähtöruudukossa ja vieläpä radan puhtaalle puolelle. Nämä kikat toimivat vain jos ratin takana istuu loistava kuljettaja, jos silloinkaan. Tällä kertaa Alonso kuitenkin teki oman osuutensa täydellisesti nousemalla heti neljänneksi, joka Vettelin voittaessa olisi varmistanut hänen mahdollisuutensa jatkaa mestaruustaistelussa. Kolmas sija lopputuloksissa ja Vettelin tippuminen toiseksi olivat jo suuria lahjoja. Niiden saamiseen tarvittiin onnea, kuten keskeyttämään joutuneen Mark Webherin epäonnea.

Vettelin murskaava ylivoimaisuus näytti rapisevan Lewis Hamiltonin ohitettua saksalaisen, mutta kyse oli paremminkin viisaasta ajamisesta. Hamiltonin auto käyttäytyi Austininin radan ”Suzuka-Silverstone” osuudella niin hyvin kuin kilpa-auto voi nopeasti suuntaa vaihtavissa rataosuuksissa yleensä käyttäytyä. Vettelin taas joutui samaisessa kohdassa ja muuallakin ajamaan enemmän riskirajoilla, joten maaliin pääsy ennen Alonsoa oli ilman muuta asetettava Hamiltonin vastustamisen edelle. Näin voi tehdä, kun tietää käytettävissä olevan riittävästi nopeutta.

***

Aaltoilevasti kauden loppua kohden suorittanut McLaren ryhdistäytyi merkittävästi USA:n näytöstä varten. Hamiltonin suoritus koko viikonlopun ajan oli suorastaan ihailtavaa katsottavaa ottaen huomioon, että olosuhteet tallin sisällä ovat britin lähtölaskennan varjossa olleet kisavalmistautumisen kannalta epäotolliset. Tulehtuneita suhteita on puitu mediassa voimakkaasti, mutta vaikeuksista ei näkynyt jälkeäkään Austinissa.

USA:ssa onnistuminen on koko F1-sarjalla hyvin tärkeää, mutta McLarenilla on paljon pelissä. Tallin yhteistyökumppanit on totta kai pidettävä tyytyväisenä ja lajin hyödyntämismahdollisuudet avattava Yhdysvalloissa toimiville päättäjille. Pitkällä tähtäimellä vieläkin tärkeämpää on kehittää tunnettuutta ja brändiarvoa McLarenin katuauton myynnin tueksi.

***

Brändiarvon kasvattaminen USA:n markkinoilla on myös F1-sarjan keskeinen tavoite. Lajin uudelleen lanseeraus näyttäisi onnistuneen hyvin. Austinissa oli lupaavasti yleisöä ja rata-alue on onnistuneesti suunniteltu amerikkalaiseen makuun sopivaksi. Maakatsomot sallivat omat telttatuolit ja oman matkailuauton katoltakin saattoi seurata kisaa.

Paikalla oleva yleisö on kuitenkin murto-osa siitä markkinasta, jota USA voisi Formula ykkösille parhaimmillaan tarjota. Television katsojaluvut pitää saada korkeiksi ja pari kilpailua lisää eri puolille mannerta. Vaikka Austinin ensimmäisestä kilpailusta puuttuikin dramaattiset tilanteet, oli se kilpailullisesti mitä todennäköisimmin jenkeille tyydyttävän mielenkiintoinen.

Todelliset tulokset Amerikan valloituksesta alkavat kuitenkin näkyä vasta kolmannen vuoden jälkeen.

***

Ensi viikonloppuna Brasilian GP:ssä ja etenkin Interlagosin arvaamattomissa olosuhteissa kauden 2012 mestaruus ratkeaa joka tapauksessa nopeudella - tai onnella.

Brasiliassa viimeistä McLaren –kisaansa ajava Lewis Hamilton ei kunnioita pätkääkään Vettelin ja Alonson välistä taistelua. Mikäli myös Jenson Button onnistuu Sao Paulossa, tulee ratkaisusta vieläkin tiukempi McLaren-kuljettajien napsiessa pisteitä kärkitaistelussa.

Mark Webberin keskeytys kolmannelta sijalta Austinissa muistutti tekniikan haavoittuvuudesta. Se on kiistatta Red Bullin heikkous verrattuna Ferrarin lähes pommin varmaan autoon. Luotettavuus on kuitenkin vain yksi niistä monista asioista, jotka voivat ratkaista mestaruuden.

Brasiliassa sää sotkee usein monien suunnitelmat ja laskelmat. Mahdollisuus omaan virheeseen on aina läsnä. Ferrarin epäonnistuminen Alonson varikkokäynnillä verotti lähes neljä sekuntia Austinissa. Mahdollisuudet voivat valua käsistä muiden töppäilyjen takia. Interlagosin ensimmäinen kaarre on tunnetusti ahdas.

Nopeudella pääsee karkuun, onnella selviää kiperistä tilanteista.

***

Tuntuu uskomattomalta, että F1-sarjan käsikirjoitus menee jälleen kerran näin nappiin. Merkit mestaruuden ratkaisun venymisestä viimeiseen kilpailuun ovat kyllä olleet ilmassa koko kauden ajan, joten aivan ihmeellinen tilanne ei sinänsä ole.

Kaikki kuitenkin tuntuu täydelliseltä, liian täydelliseltä. Ja tämä ei ole ensimmäinen kerta lajin historiaan peilattaessa. Aina on paljon puhuttu kisojen manipuloinnista ja jopa yhteisesti sovituista tapahtumista. F1-kulissien takana tapahtuu aivan uskomattomia asioita, ja vaikka se ikävältä kuulostaakin, tuloksiin vaikuttamiseen on kaikki mahdollisuudet.

Ferrarin ja Alonson eväät vastustaa Red Bullia ja Vetteliä edellyttävät nopeuden puutteessa siis liian paljon laskelmointia, todennäköisyyksillä pelaamista ja uskoa onneen.

Eli juuri niitä asioita, joihin vaikuttamiseen Bernie Ecclestonella on mestarillisen maagiset taidot – ja valta.
Twitter: @KurskiRacing

Cup
Mestarikandidaatti
Viestit: 2640
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Viesti Kirjoittaja Cup » Pe Maalis 15, 2013 13:33

http://yle.fi/urheilu/asiantuntija_usko ... yy/6539625
Asiantuntija uskoo tasaiseen F1-kauteen - "Kärkitallien taistelu tiivistyy"

Formula 1 15.3.2013 klo 13:23 | päivitetty 15.3.2013 klo 13:23/Yle.tv

Sääntömuutosten vähyys näkyy alkavalla F1-kaudella tasaisuutena, uskoo Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh.

Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh odottaa alkavasta formula ykkösten kaudesta samanlaista kuin viime vuonna. Mildhin mukaan kaikki merkit viittaavat siihen, että tasaväkisyys jatkuu.

- Samalla odotan, että neljän viiden kärkitallin taistelu tiivistyy. Uskon, että Mercedes nousee talleihin, jotka parantavat suoritustaan viime vuodesta. Kärkitallien autot tuntuvat olevan varsin hyviä aihioita tässä vaiheessa. Vähäiset sääntömuutokset takaavat sen, että viime vuoden kehitystyötä voidaan hyödyntää merkittävällä tavalla. Se edesauttaa hyviä kilpailuita tällä kaudella, Mildh arvioi F1-kauden kynnyksellä.

Sarjassa ajaa viime kauden tapaan kaksi suomalaiskuljettajaa. Odotukset suomalaisittain ovat kuitenkin nousussa, kun Valtteri Bottas lunasti kilpakuljettajan paikan Williams-tallissa. Kimi Räikkönen puolestaan jatkaa siitä, mihin hän viime vuonna jäi.

- Bottas on jo seitsemäs maamme edustaja lajissa, johon todella pääsevät vain harvat ja valitut. Odotan suomalaisittain parempaa kautta kuin viime vuonna, sillä Kimi Räikkösellä on vähintään samat menestysmahdollisuudet kuin viime vuonna ja Valtteri Bottaksella on tulokaskaudestaan huolimatta hyvät lähtökohdat kauteen, koska Williams on aihioltaan suhteelliseen hyvä auto.

- Jos verrataan esimerkiksi Heikki Kovalaisen suoritukseen Caterhamilla viime vuonna, niin Valtterilta voidaan odottaa siinä suhteessa hyviä suorituksia. Williamsilla on hurjan pitkä perinne F1-sarjassa. Caterham oli puolestaan viime vuonnakin hyvin aloitteleva talli. Williamsin autolla voitettiin kisa viime vuonna ja tallin autot ovat olleet aina vahvoja kisaratsuja, vaikka tulokset ovatkin ailahdelleet. Lasken paljon sen varaan, että Williams on kilpatalli, joka tietää mitä F1-sarjassa menestymiseen vaaditaan, Mildh arvioi.

"Räikkösen saatava aika-ajot heti kohdilleen"

Kimi Räikkösen kohdalta Mildh laskee menestyksen kulmakiveksi sen, miten hyvin vuoden 2007 maailmanmestari pystyy aika-ajoissa onnistumaan. Viime vuonna kisoissa kulki hyvin, mutta aika-ajojen heikommat tulokset estivät todellisen taistelun maailmanmestaruuudesta.

- Räikkönen pääsi viime vuonna hyvin kiinni F1-sarjaan, enkä usko, etteikö sama jatkuisi tänäkin vuonna. Samalla katsoisin niin, että Lotus on varmasti kehittynyt tallina ja näyttäisi siltä, että auton viimevuotiset vahvuudet on saatu siirrettyä myös tämän vuoden autoon. Auto oli yksi viime vuoden parhaista, kun puhutaan renkaiden säästämisestä. Näistä lähtökohdista Kimillä on kaikki mahdollisuudet hyvään tulokseen.

- Jos Lotusta verrataan kärkitalleihin, niin kysymys kuuluu, kuinka hyvin talli pysyy mukana kehityskilpailussa verrattaessa esimerkiksi Red Bulliin, McLareniin ja Mercedekseen? Siinä oli viime vuonna vähän kysymysmerkkiä. Kimin kohdalla keskeistä on se, että aika-ajot pitäisivät saada heti alkukaudesta kohdalleen. Viime kaudella ailahtelevat suoritukset veivät aika paljon mahdollisuuksia mestaruustaistelusta, Mildh muistutti.

Suurimmaksi mestarisuosikiksi Mildh nostaa odotetun nimen. Kolminkertainen mestari on ennakkoon ajateltuna jälleen ykkönen.

- Vielä kun ei ole yhtään kisaa ajettu, niin kyllä löisin vetoa Sebastian Vettelin puolesta. En voi kuvitellakaan, että Red Bull voisi mennä niin metsään. Koen niin, että Vettel ja Fernando Alonso ovat kaksi kaveria, jotka taistelevat mestaruudesta tiiviisti. Jos haetaan mestaruustaistoon mustaa hevosta, niin nostaisin Nico Rosbergin sellaiseksi. Edellyttäen tietysti, että Mersu on niin hyvä kuin se tällä hetkellä näyttää.
http://yle.fi/urheilu/kovalaisen_markki ... ut/6539581
"Kovalaisen markkina-arvo ei ole muuttunut"

Formula 1 15.3.2013 klo 13:09 | päivitetty 15.3.2013 klo 13:09/Yle.tv

Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh uskoo, että Heikki Kovalainen ajaa vielä rata-autoilun kuninkuusluokassa - jos vain itse haluaa.

Formula 1 -kausi alkaa Australian Melbournessa viikonloppuna, mutta yksi tuttu hahmo joukosta puuttuu. Heikki Kovalainen jäi ilman tallipaikkaa, eikä Caterhamilla viime vuodet kurvaillutta suomussalmelaista nähdä tänä vuonna Australian lähtörivissä.

Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh muistuttaa, että vaikka suuri yleisö saattaa ajatella, että sarjasta putoaminen on kolaus suomalaisen markkina-arvolle F1-kuljettajana, on Kovalainen yhä kova nimi formulamarkkinoilla.

- Kovalainen on kokenut F1-kuljettaja ja GP-voittaja. Sillä on ammatillisesti suuri merkitys, että on pystynyt F1-kilpailun voittamaan. Pitää muistaa, että tämän ylemmäs autourheilussa ei voi päästä ja ainoa tie sieltä on alaspäin, Mildh arvioi.

Kovalaisen huhuttiin olleen lähellä paikkaa Marussia-talliin aivan kauden kynnyksellä, mutta lopulta Marussia julkisti kuskikseen Jules Bianchin.

- Paluu F1-sarjaan on Heikin kohdalla todella haastava työ. Kysymys on tahtotilasta ja siitä, haluaako hän todella palata sarjaan. Jos hän haluaa, niin hän varmasti tekee kaikkensa sen eteen. Totta kai kivi kengässä saattaa olla se, että toistaiseksi viimeinen kilpailu ajettiin heikossa tallissa Caterhamilla. Tulosten tekeminen oli silloin lähes mahdotonta.

F1-sarjassa ajaa tällä kaudella viisi tulokaskuljettajaa. Kovalaiselle saattaisi hyvin aueta työpaikka, mikäli joku pienemmistä talleista päätyy vaihtamaan kuskia kesken kauden.

- Kaiken kaikkiaan uusia kuskeja on viisi. Heistä voidaan heti laskea Esteban Gutierrez ja Valtteri Bottas pois - uskon heidän suoriutuvan erittäin hyvin. Nämä muutkin tulokkaat ovat kovatasoisia, mutta pienemmissä talleissa työ voi olla lyhytjänteisempää.

- Uskoisin kuitenkin, että jos näistä paikkoja avautuu, niin niissä ratkaisevat paljon myös taloudelliset seikat. Heikin pitäisi siinä tapauksessa tuoda rahaa talliin. En näe siinä mitään järkeä, että Heikin kokemuksella lähtisi ajamaan esimerkiksi Marussian tasoisessa tallissa, Mildh totesi.
Twitter: @KurskiRacing

tomppa72
Formula Renault-kuski
Viestit: 51
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 21:14
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja tomppa72 » Pe Maalis 15, 2013 22:20

Oma veikkaus on, että Heikki tulee jonkun poispotkitun tai loukkaantuneen kuskin tilalle viimeistään Kanadaan.
Det finns ingen viktigare än racing

Cup
Mestarikandidaatti
Viestit: 2640
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Viesti Kirjoittaja Cup » Ke Maalis 20, 2013 16:13

http://yle.fi/urheilu/pysyyko_lotuksen_ ... sa/6545375
Pysyykö Lotuksen kassa Kimin vauhdissa?

20.3.2013 klo 8:19 | päivitetty 20.3.2013 klo 9:12

Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh pohtii tuoreessa blogissaan, miten Kimi Räikkösen edustama Lotus-talli pysyy mukana F1-maailman kilpavarustelussa.

Kimi Räikkönen, Lotuksen kasvot, on ylivoimaisessa iskussa. Sekä radalla että sponsorineuvotteluissa. Sen puolesta ei ole estettä nousulle virallisesti kärkitallien joukkoon. Mutta kuinka tallin markkinointiosasto pysyy Kimin vauhdissa ja kykenee turvaamaan riittävän kassan, kun tekninen kehityskilpailu parin kisan kuluttua todella alkaa?

Räikkönen lausui Australian GP-viikonloppuna useaan otteeseen, että ”meillä on ihmiset, työkalut ja ideat, mutta auttaisi jos saisimme lisää rahaa…”. Sympaattinen myyntipuhe, etenkin voiton jälkeen. Mutta samalla arvaamattoman tehokas.

Lotus on indikoinut näyttävästi, mitä on myynnissä. Autoon on merkitty kaksi kirkkaanpunaista aluetta; sivuponttoni ja moottorikate, ylhäällä ilmanoton kohdalla. Niissä olevat tekstit väistyvät, heti kun oikea kauppa syntyy. Lisäksi kumpikaan kuljettaja ei esimerkiksi käyttänyt Kansainvälisen Autoliiton virallisessa kuljettajakuvassa lippalakkia. Myös tallin nimestä puuttuu sponsori.

Jopa Red Bullilla on pääsponsori. Talli on nimetty Renault-Nissan allianssiin kuuluvan luksusautomerkin mukaan Infiniti Red Bull Racingiksi. Ja kun Red Bull on merkkinsä valinnut, on Lotuksella vankka asema Renault-brändin lähettiläänä, vaikka talleilla on samat moottorit.

Markkinointiyhteistyö automerkin kanssa on valtava media. Pelkästään Räikkösen markkina-arvo sponsoreille on jyrkässä nousussa hänen esiintyessään tuoreessa Renaultin kansainvälisesti laajassa mainoskampanjassa.

Myytävää on, mutta haastettakin riittää

Lotus-nimi on yhä ongelmallinen. F1-talli ei itse asiassa omista nimeä, vain sen käyttöoikeuden. Siksi esimerkiksi oheistuotteisiin liittyvään nimen käyttöön on pyydettävä erikseen lupaa autotehtaan omistamalta Protonilta.

Jo viime vuoden loppupuolelta asti on spekuloitu siitä, että mm. teknologiajätti Honeywell olisi hyvin lähellä sopimusta Lotuksen kanssa. Julkistusta on F1-piireissä odotettu hartaasti, mutta mitään ei jostain syystä ole kuulunut, vaikka Räikkösen Abu Dhabi-voiton piti olla kaupan sinetti.

Haastetta lisää McLarenin ilmestyminen samoille apajille, kun yhteistyön Vodafonen kanssa päättyy tähän kauteen. McLarenille Honeywell sopisi mainiosti, mutta Lotuksen onneksi heillä on vaihtoehtona myös Sergio Perezin uran maksanut Vodafonen kilpailija Telmex.

Lotus on sponsoripaketeissaan McLarenia jäljessä. Talli onkin pitkin talvea solminut pienempiä media- ja sisältösopimuksia. Näitä ovat mm. bisneselämään ja rahoitukseen erikoistunut CNBC-kanava ja Columbia levy-yhtiö. Näillä sopimuksilla on merkittävä arvo tulevalle pääyhteistyökumppanille.

Kauppa, jota Lotus yrittää tehdä on arvoltaan noin 30 miljoonaa Euroa. Tuolla rahalla saisi yllämainitun paketin. Ainakin vielä tänään. Arvo kun nousi merkittävästi Räikkösen voiton myötä.

Viime vuonna ostettaessa hinta olisi ollut paljon matalampi. Lotuksen edustajat kävivät aktiivisesti keskusteluja jopa suomalaisyritysten kanssa. Silloin voitiin vielä harkita, mutta ei enää.

Huolissaan ei tarvitse olla, mutta kello tikittää. On aika lyödä kaupat lukkoon.

Nyt tietää mitä saa.
Twitter: @KurskiRacing

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45454
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Su Maalis 24, 2013 21:32

"Vettel toimi ihan intuitiolla siinä"

Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh povaa Red Bull -tallille vielä lisää tiukkoja tilanteita tämän F1-kauden aikana.

Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh arvioi, että Red Bull -tallin johto joutuu vielä tiukkoihin tilanteisiin alkaneen F1-kauden aikana.

Sunnuntain osakilpailussa Malesiassa tallikaverit Sebastian Vettel ja Mark Webber kamppailivat lopussa tiukasti keskenään, vaikka autoja piti säästää ja saapua maaliin ilman vahinkoja. Saksalainen väänsi australialaisesta väkisin ohi.

- Nämä suhteet ovat olleet aika tiukat jo alun perinkin, ja ne ovat entistä tiukemmat tästä eteenpäin, Urheiluruudun studiovieraana käväissyt Mildh totesi.

- Mark Webber ei mistään rahasta tai millään tavalla enää tule saamaan takaisin noita seitsemää MM-pistettä, hän muistutti.

Mildh arvioi, että hallitseva maailmanmestari Vettel tunsi tekevänsä tilanteessa oikean ratkaisun.

- Sen verran Vetteliä kuljettajana tuntevana, hän toimi ihan intuitiolla siinä. Hän tunsi, että auto vaan toimii hyvin tässä tilanteessa.

Lotus ei ole vielä valmis vaikeisiin tilanteisiin

Kimi Räikkönen ylsi märissä olosuhteissa seitsemänneksi. Mildhin mielestä Lotus-talli ei ole vielä valmis vaikeisiin tilanteisiin.

- Perjantain harjoitusten, kilpailuun valmistautumisen ja edellisen kilpailun perusteella tämä oli tietenkin aikamoinen pettymys, mutta Kimi varmasti teki sen minkä pystyi, hän sanoi.

Mildh antoi Räikköselle ja Williamsin Valtteri Bottakselle kilpailun arvosanaksi 7-8.

- Valtteri teki hyvän teon niin kuin pitikin tehdä. Hän ajoi sinnikkäästi lähelle pisteitä. Alku oli kilpailussa vaikea, mutta sitten kun hän pääsi ajamaan rauhassa yksin, niin hän sai varmasti hyvää kisatuntumaa. Opiskeluna ja harjoitteluna erittäin hyvä. Arvosana sinnekin varmasti kasin pintaan. Hän ajoi hienosti maaliin asti.

Seuraava osakilpailu ajetaan kolmen viikon kuluttua Kiinassa. Mildh ennakoi, etteivät voimasuhteet muutu siihen mennessä merkittävästi.

- Nythän Ferrari ja (Fernando) Alonso tippuivat tuosta pois ja (Felipe) Massakin jäi vähän taaemmas tässä kilpailussa, mutta ratkaisevasti ne eivät muutu, hän kiteytti.

- Tämän kilpailun perusteella nähtiin, että Nico Rosberg ja Lewis Hamilton ovat erittäin kovassa iskussa. Mersu tulee varmasti sekoittamaan enemmän pakkaa kuin mitä aiemmin odotettiin.

yle.fi

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45454
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jukka Mildhin artikkelit

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ma Huhti 15, 2013 12:28

Mildh: F1 on nyt enemmän kestävyyttä kuin nopeutta

- En täysin tuomitse muutosta niin kauan, kun aika-ajossa voi vielä ajaa veren maku suussa ja antaa kaikkensa, kirjoittaa Jukka Mildh kolumnissaan.

Formula 1 -kauden kolmen ensimmäisen osakilpailun perusteella voi todeta faktana vain sen, että autot ovat selvästi tasaväkisempiä kuin viime vuonna ja että rengaskulutus on mysteeri kaikille. Samalla F1-kilpailujen luonne elää yhtä historiansa suurinta murrosta.

Kolmanneksi Kiinan GP:ssä ajanut Lewis Hamilton totesi hiljattain osuvasti, että ajaminen on sama kuin "saisi 100 dollaria käyttöönsä ja yrittäisi selvitä sillä mahdollisimman pitkälle". Totta on, ajamisen luonne on muuttunut. Nopeuskilpailusta on tullut kestävyysajoa. Se on merkittävä muutos F1-maailmassa.

En kuitenkaan täysin tuomitse muutosta niin kauan, kun aika-ajossa voi vielä ajaa veren maku suussa ja antaa kaikkensa. Mekaanisen pidon merkityksen korostuminen aerodynamiikan hallitsemassa lajissa on hyvä suuntaus.

Jo Kiinassa tosin näkyi merkkejä siitä, että paalupaikasta voi suosiolla luopua valitsemalla hitaammat, mutta kestävät renkaat kisasuorituksen varmistamiseksi. Silloinkin, kun tietää auton ominaisuuksien riittävän ykkösruutuun.

Kuljettajat purnaavat – ainakin yksikseen kypärä päässä – nykytrendin mielekkyydestä. Kuinka mielekkääksi esimerkiksi Sebastian Vettel koki ajamisen kovemmilla renkailla aika-ajossa ja suosiolla luovuttamisen? Olisi ollut tosin hyvä nähdä kuinka korkealle Red Bullilla olisi kovilla renkailla päässyt. Nyt Vettelin ajovirhe jätti ilmaan mielenkiintoisen kysymysmerkin.

Vain kisasta saa MM-pisteitä, mutta onko suuntaus sitten se, että aika-ajolla ei olekaan enää niin suurta merkitystä? En voi uskoa näin käyvän. Nytkin kisan kolme nopeinta kuljettajaa olivat myös aika-ajon nopeimmat, vaikkakin eri järjestyksessä. Aika-ajon merkitys on edelleen vähintäänkin kaksi kolmannesta kisaa ajatellen, mutta hyvän lähtöpaikan uhraamiskynnys on alentunut.
***

Autojen tasaväkisyys tekee taktikoinnista suurempaa riskipeliä kuin aikaisemmin. Australiassa, Malesiassa ja nyt Kiinassa ohitukset ovat olleet todella vaikeita. Niiden onnistumisen varaan ei voi juuri enää laskea.

Tasaväkisyys on seurausta siitä, että autoja muutettiin viime vuodesta loppujen lopuksi hyvin vähän. On harvinaista, että insinöörit ja tallien johto malttoivat mielensä ja päättivät pelata varman päälle. Ainoa, joka lähti kikkailemaan oli oikeastaan McLaren sillä seuraukselle, että talli on tällä hetkellä syvällä metsässä.

Puhutaan renkaiden säästämisestä. Se edellyttää kuitenkin entistä tarkempaa kierrosaikojen hallinta. Tasaiset kierrosajat ovat aina olleet autokilpailuissa ratkaisevia, mutta nyt liikutaan aiempaan pienemmissä marginaaleissa. Kymmenyksen verran nopeuttaminen tai hidastaminen on melkoista temppuilua perstuntumalla. Valtaosa nykykuljettajista kykenee hyvinkin säätelemään vauhtiaan, mutta oleellista on lisäksi löytää oikeat paikat ajan säästämiseksi, jotta rengaskulutus todella minimoidaan. Tämä on johtanut tiedonvaihdon selkeään vilkastumiseen varikon ja auton välillä. Nyt keskustellaan enemmän.

***

Ajamisen luonne on muuttunut, mutta se ei poista auton perusominaisuuksien merkitystä. Kauden ensimmäisten kisojen ja Fernando Alonson Kiinan voiton perusteella Ferrarin konsepti on kisassa vahvin. Muiden takana ajettaessa autolla pystyy taistelemaan ohituksesta tuhoamatta liiaksi renkaita. Paketin kruunaa lähdöt. Niissä Ferrari on suorastaan ylivoimainen. Tallilla on kisasäädöt niin hyvin kohdallaan, että voimavaroja on löytynyt kehittämään aika-ajovauhtia. Muut ovat kohta helisemässä, jos Maranellossa vielä löydetään nopeus yhdelle kierrokselle.
Lotus on kokonaiskonseptina kakkonen, mutta kuten Kimi Räikkönen Kiinassa tuskaili, nopeutta uupuu. Lewis Hamilton ajoi kyllä paalulle, mutta Mercedeksen renkaat pettivät silmin nähden nopeasti etenkin hänen joutuessaan taistelemaan Alonsoa vastaan alussa. Red Bull ei edelleenkään pysty hyödyntämään nopeuttaan, kun autolla ajetaan "likaisessa" ilmassa muiden takana. Joukosta on tippunut McLaren. Kikkailu auton suunnittelun kanssa on johtamassa turmioon. Huhuttu siirtyminen vanhaan autoon alkaa pian olla suositeltavaa. Täytyy tuntua nololta, kun paikan on ottamassa Force India,, joka tosin sekin on vielä vauhdillisesti perässä kärkeä.

***

Aikaisempina vuosina voimasuhteista on saatu viitteitä Euroopan kauden alkaessa. Yhdyn kuitenkin Alonson Kiinan kisan jälkeisiin lausuntoihin siitä, että voimasuhteet alkavat tänä vuonna todellisuudessa selvitä vasta kesän jälkeen.

Tämän vuoden rengasmysteeri on niin suuri, että tallit eivät oikeasti vielä tiedä, miksi he ovat nopeita tai hitaita, ja miksi renkaat välillä sulavat alle ja välillä kestävät läpi kisan.

Näin korkean teknologian alalla hauska piirre. Osa lajin uutta luonnetta sekin.

Jukka Mildh

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45454
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jukka Mildhin artikkelit

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ke Huhti 17, 2013 11:29

Mildh: Arvokas pesti Kovalaiselle

Jukka Mildhin mukaan Heikki Kovalaisen tuore Caterham-sopimus osoittaa, että suomalaisen liekki kilpa-autoilua kohtaan roihuaa yhä entiseen malliin.

Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh painottaa, että testikuskin rooli Caterhamilla voi olla todella arvokas Heikki Kovalaiselle tulevaisuutta ajatellen. Suomalainen pääsee paitsi takaisin F1-auton rattiin, myös elämään varikolla ja markkinoimaan itseään uransa jatkoa varten.

- On tosi hienoa kuulla, että Heikki pääsee nopeasti tilanteeseen, jossa hän pitää omaa arvoaan yllä F1-varikolla. Tätä kautta hänellä on mahdollisuus päästä paremmin kiinni kisakuskin paikkaan ja yleensä hakea roolia lajin sisällä, Mildh kommentoi.
- Nythän ei tiedetä, mikä Heikin suunnitelma on. Kyllä tämä on kuitenkin osoitus siitä, että hänen liekkinsä kilpa-autoiluun palaa vielä kovasti. Hän on hoitanut asiansa jopa esimerkillisesti, että pääsi näinkin nopeasti takaisin hommiin.

Miksi Caterham sitten hankki suomalaiskuskin takaisin riveihinsä? Mildh näkee asiaan kaksi lähestymistapaa.

- Caterham on ensinnäkin jäänyt alkukauden kisoissa pahasti Marussian jalkoihin, mikä on aika huono merkki tallin tulevaisuudelle. Sinne tarvitaan nyt kokemusta, koska auton kehitystä on kiihdytettävä. Kovalainen on aivan varmasti paras tuohon työhön. Kaikki kunnia Charles Picille ja Geido van der Gardelle (Caterhamin kisaskuskit), mutta heidän kokemuksensa ei välttämättä nyt aivan riitä.

- Toinen juttu on se, että Heikin lähteminen Formula ykkösistä jäi vähän hämärän peittoon. Jotenkin koen, että tämä on jonkinlainen kädenojennus Tony Fernandesilta (Caterhamin omistaja). Tämä kertoo siitä, että Heikin ja hänen yhteytensä on säilynyt.
Kovalainen nähdään Caterhamin ratissa jo perjantaina, kun hän on radalla Bahrainin harjoitussessiossa. Caterham on jo tiedottanut, että suomalainen ajaa myös Espanjan GP:n perjantaiharjoituksissa kolmen viikon päästä.

yle.fi

Cup
Mestarikandidaatti
Viestit: 2640
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Re: Jukka Mildhin artikkelit

Viesti Kirjoittaja Cup » Ma Touko 13, 2013 12:51

http://yle.fi/urheilu/mildh_kimi_kiinni ... in/6638627
Mildh: Kimi kiinnittyy Lotukseen yhä tiukemmin

13.5.2013 klo 12:34 | päivitetty 13.5.2013 klo 12:34

Jokainen Espanjan GP:n tavoin onnistunut kilpailu kiinnittää Kimi Räikkösen tiukemmin Lotukseen myös tulevaisuudessa. Räikkönen haluaa toki nopeimman auton, mutta vaa’assa painaa muutakin.

Barcelonan F1-varikolla renkaat ovat ilman muuta ykköspuheenaihe. Salaliittoteorioita viljellään milloin minkin tallin hyväksi. Yksi kärkitalleista piti jopa yksityisen palaverin Bernie Ecclestonen kanssa ja latasi täydeltä laidalta oman mielipiteensä tirehtöörille siitä, miten heidän kilpailukykynsä ryöstetään toisten hyväksi.

Aihe todella on kuuma peruna ja tunteet kiehumispisteessä.

Puheenaiheista ehdottomana kakkosena tulee Kimi Räikkösen tulevaisuus. Myös muiden kuin vain varikon suomalaisten keskuudessa. Räikkösestä on tulossa yksi kaikkien aikojen megatähdistä formula ykkösissä ja arvostus on nousemassa huikealle tasolle.

Prioriteetti on nyt MM-taistelussa. Se menee sopimusasioiden edelle. Painetta päätöksiin ei ole, mutta käytännössä Räikkösellä on parisen kuukautta aikaa ottaa selvää, mihin Lotus on menossa ja tehdä itselleen selväksi mitä ensi kaudelta haluaa.

Räikkönen tietää, että nyt on myyjän markkinat. Antaa tarjoavien tallien aktivoitua ja ottaa yhteyttä.

Lotukselle jääminen on tällä hetkellä varteenotettava vaihtoehto. Omistuksen ja rahoituksen myllerrys arveluttaa, mutta tulosten pysyessä nykyisellä tasolla nämäkin asiat saadaan ryhtiin. Kun palkastakaan ei tarvitse juuri neuvotella, Räikkösen omassa arvioinnissa painaa auton rinnalla tallin suhtautuminen kuljettajaan.

Lotuksella Räikkönen on koskematon ja vapaa. Lotus on nykytalleista poikkeuksellinen: Heillä ei ole muottia, johon kuljettaja pitäisi mahduttaa. Olen ymmärtänyt, ettei tähän tule muutosta, vaikka taustalle tulisi uusia omistajiakin.

Siinä, missä muissa talleissa edellytetään kuljettajilta aktiivista johtajaroolia, Räikkönen pystyy Lotuksella luomaan pelkällä olemuksellaan ja rajoitetulla läsnäolollaan henkeä poikkeuksellisella tavalla. Hän on jo myytti, jopa ikoni, jonka eteen ollaan valmiit tekemään töitä ilman, että hän on taputtelemassa selkään. Räikkönen osoittaa arvostuksensa radalla. Se riittää.

Lotus on murtamassa muureja, jotka ovat olleet annettuja tekijöitä F1-maailmassa. Tallin strategiaan kuuluu vahvasti ajattelu laatikon ulkopuolelta. Kaikki odottivat tätä aikoinaan Red Bullilta, mutta talli kangistuikin nopeasti vanhoihin brittiläisiin autourheilutapoihin ja kapeakatseiseen ajatteluun. Lotuksella ei ole mitään rajoitteita. Omistajia myöten suorastaan vaaditaan modernia ajattelua.

Kaunista on se, että hanke kehittyä ”rock’n’roll” -talliksi aloitettiin ennen kuin Räikkösen saamisesta oli edes tietoa. Markkinointiosastolla hypittiin riemusta, kun omistajat ilman ennakkovaroitusta ilmoittivat kuljettajavalintansa kaudelle 2012.

Onnistuakseen luomaan täydellisen työympäristön Räikköselle, Lotus tarvitsee muutamia uusmielisiä kumppaneita. Konservatiiviset yritykset ovat vielä hieman varpaillaan. Joidenkin tallin sisällä kerrotaan jopa pelkäävän Räikköstä, kun ”ei koskaan tiedä minkälainen päivä on”. Asia ei kuitenkaan ole Räikkösestä kiinni. Kimillä on henkilökuntaa ja maksajia kohtaan aina hyvä päivä. Pitää vain vetää oikeasta narusta, kun häneltä halutaan jotakin.

Barcelonassa pidetyssä energiajuomakumppanin tilaisuudessa jännitettiin, miten varttitunnin aika onnistuu. Kimi piti taidehenkisestä tilaisuudesta, innostui ja jopa nautti edustushetkestä. Kyseisen energiajuoman omistaja Coca-Cola on muuten ylintä johtoa myöten täysillä Räikkösen takana. Taustavaikuttaja parhaasta päästä.

Lotuksella osataan saada Räikkösestä paras ulos ja tiedetään, miten hän viihtyy parhaiten. Siellä mukaudutaan Kimin malliin eikä päinvastoin. Se on keskeinen avain Kimin pitämiseksi tallissa.

Lotuksella Räikkönen saa toteuttaa itseään. Hän on luonut uudet standardit F1-kuljettajalle. Räikkösen linja hyväksytään selvästi paremmin kuin vielä muutama vuosi sitten. Nyt se on suorastaan ihailtavaa. Nuoret kuljettajatkin haluavat olla kuin Räikkönen.

Kimin ominaisuutta ei kuitenkaan voi eikä pysty opettelemaan. Se joko on tai ei ole. Ihan samalla tavalla kuin ilmiömäinen ajotaitoa ja nopeus.

Täydellinen paketti jonka kaikki haluavat, mutta vain yksi saa.
Twitter: @KurskiRacing

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45454
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jukka Mildhin artikkelit

Viesti Kirjoittaja Jamppa » To Touko 16, 2013 16:32

Mildh: Honda-sopimus oli McLarenille välttämätön siirto

Jukka Mildh kirjoittaa kolumnissaan, että McLaren-Honda yhdistelmä nousee historian tuhkista ja pistää vipinää nykyiseen moottorikolmikkoon.

Menestyäkseen jatkossa McLarenilla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin etsiä uusi moottoritoimittaja Mercedes-Benzin tilalle. Sen verran vaikeaksi yhteistyö saksalaisten kanssa on menossa ja jo mennytkin.

Nyt kun Mercedes-Benzillä on oma talli, on selvää että täydelliseen kontrolliin tottunut McLaren on pelkkä asiakas, jonka vinkkelistä asema on paremminkin kyytiläinen. Samalla Mersu rakentaa ja vahvistaa talliaan hyvin määrätietoisesti ja aggressiivisesti. Lewis Hamiltonin palkkaaminen, Norbert Haugin lähtö, Toto Wolffin ja Niki Laudan astuminen kuvioihin ovat siirroista näkyvimmät. Etenkin Hamiltonin lähtö oli poliittisesti tuskainen operaatio McLarenille. Nyt on varsin selvää, että Hamiltonille on jo neuvotteluvaiheessa kerrottu moottoritoimituksen McLarenille loppuvan.

McLaren on sisäisesti horjuvassa olotilassa. Varikolla puhutaan valtataistelusta. Spekuloidaan siitä, että Ron Dennis palaisi ruoriin. Niin ei kuitenkaan käy. McLaren on rajussa murrosvaiheessa ja tallina muuttumassa ratkaisevasti. Tässä muutoksessa Honda pelaa tärkeää roolia.

McLarenin motiivit tiedetään. Talli haluaa moottoritoimittajan yksinoikeudella. Ilman tätä järjestelyä he saattaisivat joutua muiden heittopusseiksi. Niin ei ole koskaan käynyt eikä voi käydä nytkään. Kaikki synergiat Mercedes-Benzin kanssa ovat hävinneet. Puhutaan jopa siitä, että Mersu pimittää tietoa voimakkaasti. Tosin Hamiltonin siirtyminen saksalaisten leipiin mitä todennäköisimmin toi McLarenille vastaavasti poikkeuksellisen edullisesti hinnoitellut moottorit.

McLarenin oma urheiluauto on ollut yhtenä kivenä kengässä. Siinä kun ei ole edes Mersun moottoria. Tulevaisuudessa siinä voisi hyvinkin olla Hondan voimanlähde.

Koska Honda tulee kuvioon mukaan vasta 2015, on uhkana laimea ensi kausi. Toisaalta Mersulla ei ole varaa jättää McLarenia moottoreiden osalta pulaan ei sopimuksellisesti eikä imagollisesti. Hondalle taas ensi kauden mittainen tiivis yhteys tuo varmasti mittaamattoman arvokasta tietoa.

Bernie Ecclestone on varmasti tyytyväinen, kun lajiin saadaan neljäs moottoritoimittaja. Japanilaismerkki on oiva lisä Eurooppa-keskeisten Ferrarin, Mersun ja Renaultin rinnalle. McLaren-Honda yhdistelmän vahvuus vuosilta 1988-1992 nousee historian tuhkista ja pistää vipinää nykyiseen moottorikolmikkoon.

Hondalla on myös vahvat motiivit. Oma talliprojekti jäi täysin keskeneräiseksi. Se loppui lyhyeen japanilaisten vedotessa taloudelliseen tilanteeseen. Taustalla oli kuitenkin vaikea taustapeli F1-rahanjaosta ja autotehtaiden asemasta lajin bisneksessä.

Hondan kannalta ajoitus palata on täydellinen. Omasta hankkeesta ei ole kulunut liian kauan. Vajaa viisi vuotta ei tästä perspektiivistä ole aika eikä mikään. Pienempi ja ympäristöystävällisempi 1,6-litrainen turbomoottori tukee vihreämpää ajattelua, jota Honda mainosti oman tallinsa autoissa vielä kaudella 2008. Japanilaisjätti vetoaa myös siihen, että uudella moottoritekniikalla on läheisempi yhteys katuautoihin, josta varsinainen bisnes tulee.

Mutta eiköhän taustalla ole kuitenkin se, että Honda-autoihin halutaan markkinoinnillisesti lisää intohimoa ja tunnetta sekä se, että yritys haluaa jatkaa menestyksekästä moottoriurheiluperinnettään.

Nuo tavoitteet saavutetaan vain voittamalla. McLaren on ainoa talli, joka voi tarjota avaimet siihen.

Jukka Mildh, yle.fi

Alexei
Samurai
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Re: Jukka Mildhin artikkelit

Viesti Kirjoittaja Alexei » To Touko 30, 2013 17:26

Mildhin uusin artikkeli.
http://yle.fi/urheilu/bottaksen_menesty ... ia/6666718
Bottaksen menestys edellyttää vakaampaa Williamsia

Formula ykkösten Williams-tallin moottoritoimittaja vaihtuu ensi kaudeksi. Williams hakee menestystä Mercedeksen koneista. Jukka Mildh arvioi ratkaisun taustoja.

Williamsin uunituore ilmoitus moottoritoimittajan vaihdosta kuvastaa hyvin tallin epävakaata tilannetta. Formula ykkösissä pysyvyys, pitkäjänteinen vakaa toimintaympäristö, on avaintekijä menestykseen. Williamsilla ainoa pysyvä asia tuntuu olevan Sir Frank Williams itse.

Renault on toimittanut Williamsille moottoreita viime kaudesta lähtien. Jo nyt, puolentoista vuoden yhteistyön jälkeen Williams ilmoittaa taas vaihtavansa moottoreita. Tällä kertaa Mercedesiin. Tallin viimeisin todellinen tehdassopimus oli BMW:n kanssa. Se päättyi kauden 2005 jälkeen. Sitä seurasi vuoden kokeilu Cosworthilla, siirtyminen kolmeksi kaudeksi Toyotalle, taas Cosworthiin 2010-2011 ja sen jälkeen Renaultille.

Tässä välissä Williams on ehtinyt ainoana F1-tallina listautua pörssiin ja toimitusjohtaja on vaihtunut kahteen otteeseen. Sukupolvenvaihdoskin on menossa Frankin tyttären Claire Williamsin siirryttyä johtotehtäviin. Viimeisin muutos oli uskollisen Alex Burnsin sysääminen tällä viikolla syrjään Mike O'Driscollin tieltä pörssiyhtiön johdossa.

Vielä Barcelonassa Burns kertoi innostuneesti myönteisestä tulevaisuudesta. Etenkin hybriditekniikan kehitys- ja myyntityö on lähtenyt lupaavasti käyntiin. Se tuo sentään jonkinlaista taloudellista uskoa yhtiö tulevaisuuteen ja vakautta tältä osin.

Muutosten tuulista ehkä rajuimmat vaikutukset radalla ovat olleet Sam Michaelin lähtö McLarenille ja Mike Coughlanin tarttuminen tekniseen ruoriin. Myös Patrick Headin siirtymisellä F1-tallista hybridihommiin on ollut merkittävä vaikutus.

On ilman muuta selvää, että Toto Wolffin omistusosuudella Williamsista on ollut vaikutus Mercedes-kaupan syntymiseen. Ainakin se on mahdollistanut variaatioita kaupan teolle. Wolffin omistus ja Mercedes ovat toki täysin eri asioita, mutta F1:ssä asioilla on tapana kytkeytyä yhteen. Wolff kun ilmoitti reilu kuukausi sitten luopuvansa osuudestaan sopivan ostajan tullessa vastaan. Oli miten oli, Wolffin lähtö Mersulle oli yksi pahoista takaiskuista Williamsille.

Valtteri Bottakselle Williams on edelleen hyvä paikka aloitella F1-ura. Sitä ei käy kiistäminen, vaikka talli onkin myllerryksessä. Epävarmuuden kipinä on kuitenkin syttymässä, sillä talli ei myöskään tunnu löytävän syytä auton heikkoon vauhtiin. Juuri tällaiset tilanteet edellyttävät vakiintunutta organisaatiota, jotta kehitystyö saadaan siirrettyä systemaattisesti ja nopeasti radalle.

Bottaksen ei tarvitse vielä hätiköidä, mutta ensi kauden aikana on jo alettava katsoa toisaalle ja etsiä paikkaa vakaammista talleista.

Jukka Mildh

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45454
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jukka Mildhin artikkelit

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ma Heinä 29, 2013 19:05

Mildh: Tallipaikka voi muuttua Kimille liikekumppanuudeksi

Jukka Mildh perkaa tuoreessa kolmnissaan F1-sarjan kuljettajatilannetta. Kimi Räikkösen seuraava sopimus saattaa olla paljon muutakin kuin F1-sopimus.

Ilman Kimi Räikkösen ja Sebastian Vettelin loppukierrosten taistoa kakkosijasta Unkarin GP:stä olisi tullut yksi kauden tylsimmistä kilpailuista. Voittoon ajanut Lewis Hamilton oli niin suvereeni, ettei hänelle kukaan pystynyt antamaan kunnon vastusta. Räikkönen valitteli aika-ajon epäonnistumisen tulleen kisan kannalta kalliiksi, mutta en silti jaksa uskoa, että hänkään olisi Hamiltonia pystynyt haastamaan.

Lopputulos Hamilton, Räikkönen, Vettel muutti MM-taistelun muotoa. Vettel on vielä vajaan 40 pinnan karussa, mutta Red Bull ei ole tällä hetkellä niin ylivoimainen auto kuin aiemmin. Suorituskyvyn tasoittuminen selittyy paljolti renkailla. En tarkoita, että viime aikaiset renkaiden rakenne- ja seosmuutokset olisivat näin ratkaisevia. Kärjessä ajavat vaan ymmärtävät renkaita nyt paljon aiempaa paremmin.

On ironista, että Mercedes GP:n autot ovat alkaneet kisoissakin kulkea nimenomaan alkukesästä ajetun salaisen testin jälkeen. Rauhassa kokeillen he nähtävästi löysivät syyn ongelmaan, joka söi takarenkaita kilpailusäädöissä. Ratkaisevaa on kuitenkin se, kuinka nopeasti tuo mahdollinen testitulos sovellettiin käytäntöön kisaolosuhteissa.

Nyt Mersulla voi taistella jo mestaruudesta siinä missä Lotuksellakin. Ferrari on melkoisessa suvannossa, mutta Fernando Alonson kisasuoritukset ovat sitä luokkaa, että italialaisleiriä ei pidä unohtaa laskuista.
Yhdeksän kisaa on vielä ajamatta. Vettel näyttää tähän mennessä ajaneen voittoon aikalailla joka toisessa kilpailussa, mutta mestaruus ei ole enää lainkaan varma. Ehdokkaita oli ennen Unkaria kolme. Nyt heitä on neljä. Räikkönen, Alonso ja Hamilton tulevat vielä vahvemmin mukaan taisteluun kesätauon jälkeen.

***

Unkarin varikolla Red Bull –pomo Christian Hohnerin ja Alonson managerin Luis Garcia Abadin välinen keskustelu käynnisti huhut espanjalaiskuljettajan ehdokkuudesta Vettelin tallikaveriksi ensi kaudella.

Red Bull haluaa parhaan kuljettajakaksikon. Sillä on siihen myös varaa. Ferrarilla vallitsee pieni kaaos, mutta Alonso ei liiku minnekään. Jos tilanne tulisi päälle, vain mielikuvitus on rajana niille keinoille, joilla Alonso pidettäisiin Ferrarilla. Vaikka kuinka paljon olisi rahaa, en myöskään näe Red Bullin maksavan tähtitieteellisiä summia Alonso-siirrosta ja ennen kaikkea ryhtyvän monimutkaiseen sopimusvyyhtiiin.

Hohner teki loistavan taktisen vedon käymällä salaiset keskustelut Aloson managerin kanssa siten, että niistä saatiin sopivasti tieto julkisuuteen. Näin viestitettiin markkinoille Red Bullin mahdollisuudesta saada kenet tahansa ja antaa sopivat signaalit neuvotteluehdoista esimerkiksi Räikkösen suuntaan. Samalla tuli ruokittua mediamyllykin, jotta tallin uuden kuljettajan ympärille saadaan paras mahdollinen hehkutus.

Alonso sopii kuvaan nyt, kun iso pyörä pyörii.

***

Olin Unkaria edeltävänä viikonloppuna seuraamassa tulevien F1-kuljettajien edesottamuksia Itävallassa, Formula Renault 3.5 –luokan kilpailussa. F1-markkinat näkyivät siellä vahvemmin kuin pitkään aikaan.

McLaren-suojatti Kevin Magnussen ja Red Bull juniori Antonio Felix da Costa ja muutama muu saivat roimasti huomiota hyvin menneen F1-testin jälkimainingeissa. Toro Rosson Jean Eric Vergne ajoi F1-autolla näytösajoja ja sukkuloi varikolla samaan tapaan kuin Red Bullin kuljettajista vastaava Helmut Markokin.

Keskustelut liikkuivat kuitenkin Räikkösen ympärillä. Lotus on ymmärtääkseni juuri solminut taas uuden sponsorisopimuksen, jonka pitäisi auttaa Räikkösen pitämistä tallissa. Silti tallin sisällä ollaan sitä mieltä, että tilanne on vaikea. Red Bullin ja Räikkösen välillä puhutaan nimittäin järjestelyistä, joihin on vaikea vastata.

Johtopäätökseni on se, että Räikkönen neuvottelee Red Bullin kanssa hyvin pitkää sopimusta, joka kattaisi parhaimmillaan jopa seuraavat kymmenen vuotta. Itselleen Räikkönen varmasti saa kelpo palkan, mutta hänelle on ennen kaikkea tärkeintä tehdä yhteistyösopimus, jolla Red Bull olisi mukana kaikessa, mitä hän tästä eteenpäin tekee.

Räikkönen olisi Red Bullille pitkässä juoksussa sopiva markkinointikasvo samaan tapaan kuin Mika Häkkinen on Mercedes-Benzille. Samoin työsarkaa löytyy suomalaisen motocross-tallista, joka kaipaa tunnetun kumppanin tunnusvärejä. Sitä paitsi, Räikkösen tuntien, hän voi vielä keksiä ihan mitä tahansa, joka energiajuomajättiä voisi kiinnostaa.

Yhtenä kaikkien aikojen taitavimpana kilpa-autoilijana Räikkönen ansaitsee vielä vähintään yhden Formula ykkösten maailmanmestaruuden. Siihen hänellä olisi Red Bullilla kaikki mahdollisuudet.

Mutta suuremmassa kuvassa hänellä on nyt kaikki avaimet saada itselleen voittaja-auton ja pelkän työnantajan sijaan pitkäaikainen liikekumppani.

Voiko älykkäämpää ja yhteensopivampaa järjestelyä enää olla.

Jukka Mildh, yle.fi

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45454
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jukka Mildhin artikkelit

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Elo 27, 2013 13:43

Mildh: Räikkönen tarvitsisi ennustajan kykyjä

Jukka Mildh pureutuu tuoreessa kolumnissaan mm. F1-sarjan siirtohuhuihin.

Sebastian Vettelin ylivoimainen voitto Belgian GP:ssä saattoi olla hyvinkin ratkaiseva MM-taistelun suhteen, mutta F1-maailmassa mielenkiinto sitä kohtaan tuntuu olevan lähinnä tilastollinen. Urheilullinen puoli jää - kuten tavallista -kuljettajamarkkinoiden spekulointien varjoon.

Samalla tavalla kuin F1-sirkuksessa, pyörivät siirtohuhut muissakin suurlajeissa, kuten jalkapallossa. Siinä ei ole mitään pahaa, mutta Formula ykkösissä huhujen todenperäisyys tuntuu heikkenevän vuosi vuodelta. Lehdistöhuoneessa ja varikkobulevardilla lentelee toinen toistaan villeimpiä ideoita. Kun joku tallin henkilökunnasta lausuu oman kantansa kahvikeskusteluissa, saattaa se nostattaa suuren kohun, tai ainakin oivallisen idean. Voidaanhan silloin puhua jo sisäpiiritiedosta.

Tallien sisällä vain muutamat johtoportaan henkilöt ovat mukana kuljettajakeskusteluissa. Loput työntekijöistä ovat pihalla kuin lumiukot. Heille tieto tulee vain hetkeä ennen virallisen lehdistötiedotteen jakelua.

Kun vähän muistelee, kaivelee ja kerää näkemyksiä, löytyy mihin tahansa siirtoon järkevät perustelut. Ne tulevat esimerkiksi tallien historiasta, kuljettajien persoonasta, kaupallisista kytköksistä ja sääntömuutoksista. Tässä vaiheessa ei ole vääriä vastauksia. Tosiasioita ei vaan ole saatavilla.

Juuri sääntömuutokset ovat oleellinen osa tämän vuoden kuljettajakarusellia. Siirtyminen V6-turbomoottoreihin on sen luokan murros, että jos kuljettajalla on sopimuksellisesti pienikin mahdollisuus neuvotteluihin, on kaikki vaihtoehdot tutkittava. Ensi kaudella voimasuhteet saattavat heilahtaa miten sattuu. Näin tosin odotetaan aina, kun säännöt muuttuvat.

***

Oikean päätöksen tekemiseen tarvittaisiinkin selvännäkijän taitoja.

Yksi kyvyn tarvitsijoista on Kimi Räikkönen. Oletan tosin hänen sopimuspapereidensa olevan valmiiksi kirjoitettuna. Keskeisimpiin seikkoihin tarvitaan kuitenkin vielä paras mahdollinen varmistus, sitten oikean paperin voi allekirjoittaa.

Red Bull -siirto ei olekaan niin selvä kuin olisi olettanut. Räikkönen selvästi haluaa antaa Lotukselle mahdollisuuden, ja samalla keskustella vaikkapa nyt Ferrarin kanssa. Tässä kolmiodraamassa on mukana vähintään kaksi moottorimerkkiä.

Lotus kuuluu lisäksi niihin talleihin, jolla ei vielä ole sinetöityä moottorisopimusta. Renaultin kanssa olisi toki luonnollista jatkaa, mutta miksi Eric Boullier ja kumppanit eivät katsoisi myös muualle, vaikka riskinä olisivatkin vaikutukset auton kehitysaikatauluun.

Vaikka moottorit vielä ovatkin testipenkissä, vaikuttaa Mercedes Benz tällä hetkellä lupaavimmalta. Moottorin vääntövoima on saatu niin huikealle tasolle, että saksalaisleirissä painetaan tosissaan päälle rengas- ja vannekokojen suurentamiseksi, jotta voima saadaan siirrettyä rataa. Ferrari puolestaan on kautta historian ollut kilpailukykyinen moottorikehityksessään. Suurimmat kysymysmerkit leijuvatkin juuri Renaultin yllä.

Moottoriyhteistyö ei ole vain moottoreiden toimittamista vaan oman insinööri- ja teknikkoryhmän antamista tallin käyttöön. Tämän ryhmän tulee olla ratatoiminnan lisäksi läheisessä tekemisissä auton suunnittelijaryhmän kanssa. Yhteistyön merkitys korostuu ensi kaudella, kun siirrytään lähemmäksi hybridivoimanlähteitä ja moottoreiden oheislaitteiden käyttö monimutkaistuu lisääntyvän elektroniikan ja energiankeruun takia.

***

Lotus-jatkon kannalta uskon moottorin olevan tärkeämpi asia Räikköselle kuin henkilökohtaiset raha-asiat. Kyllä Räikkönen palkkansa aina saa. Tavalla tai toisella. Sen maksavat tallin omistajat vaikka omista taskuistaan tai muiden yhtiöiden kautta. Räikkösen kannalta keskeistä on varmistaa auton kehitysbudjetti ja vankka suhde moottoritoimittajaan. Edelleen haasteena on Red Bull Racingin ja Renaultin pitkään jatkunut yhteinen voittokulku.

Lotuksen on pikaisesti julkistettava lupaamansa kumppani- ja rahoitusjärjestely. Se itse asiassa jarruttaa kuljettajailmoituksia ihan samalla tavalla kuin Red Bullin panttaus omasta valinnastaan.

Lotuksen on pystyttävä järjestämään rahoituksensa hyvin vankalle pohjalle toisaalta siksi, että Renaultin kaltainen kumppani suhtautuu talliin riittävällä vakavuudella, mutta toisaalta myös siksi, että se voisi tehdä oikeita valintoja, koskivat ne sitten kuljettajia, moottoreita tai henkilökuntaa noustakseen voittajatalliksi.

Ei siis ihme, että Räikkönen yhdistetään kolmeen talliin. Ulkopuoliset löytävät kaikille vaihtoehdoille loogiset selitykset. Samalla Räikkönen tiedostaa, ettei hän suinkaan ole määräävässä asemassa. Hänkin joutuu odottamaan muiden päätöksiä. Tallit tekevät omat päätöksensä, omin perustein. Sellainen olisi esimerkiksi virkaiältään selvästi nuoremman Daniel Ricciardon valinta Red Bullille enää vain parisen vuotta ajavan Räikköseen sijaan.

Räikkösellä on kuitenkin hyvät kortit käsissään. Mutta päätökset voivat perustua ainoastaan olemassa oleviin tosiasioihin ja luottoon suunnitelmien onnistumisesta.

Eikä Räikkönen mikään ennustaja ole. Hän on kilpa-autoilija.

Jukka Mildh, YLE

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45454
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jukka Mildhin artikkelit

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ma Syys 23, 2013 16:03

Mildh: Imagopelissä Vettel häviää Kimille

Jukka Mildhin mukaan Sebstian Vettel kaipaa julkisuuskuvaansa lisää särmää. - Hänestä on vaarana tulla hajuton ja mauton Herra Täydellinen, Mildh kirjoittaa.

Formula 1 -fanit eivät ole oikeudenmukaisia. Tunteet voi vapaasti näyttää, joten urheilijamaista käytöstä heiltä ei edellytetä. Mutta missä muussa lajissa buuataan voittajalle, maailman tämän hetken parhaalle kilpa-autoilijalle, yhdelle maailman parhaalle urheilijalle?

Yleisön on vaikea ymmärtää, että ylivoimainen suoritus voi olla vaativaa. Vaikka kuinka hikoilisi kisan jälkeen, Sebastian Vettelin suorituksesta jäi heille kliininen ja helppo maku. Yleisö ei näe auton sisälle. Heidän on mahdotonta arvioida – ja arvostaa - minkälaista keskittymistä ja riskinottoa vaatii se, että repii kilpakumppaneihin kierroksella kahden sekunnin eron, ja vieläpä usean kierroksen ajan tietäen, että auton tekniikka on helposti vaurioituvainen.

Singaporessa Vettelin oli kieltämättä vaikea pärjätä urheusvertailussa Fernando Alonsolle ja Kimi Räikköselle. Alonso riskeerasi kaiken lähdössä ja nousi sen myötä ensimmäiseen kaarteeseen mennessä neljä sijaa. Se riitti tekemään hänen suorituksestaan urhoollisen. Se todisti, että hän on edelleen Vettelin todellinen haastaja MM-taistelussa, vaikka pisteiden valossa mahdollisuudet hiipuvatkin.

Räikkösen kasvoilla yleisö taas näki valuvan tuskan hikeä. Selkävaivaisena hän teki kymmenen sijan nousun, jonka loppusilaus oli ihokarvoja nostattava ohitus Jenson Buttonista. Monille Räikkösen uroteko oli entistäkin suurempi, sillä he näkivät viikonloppuna vioista kärsineen Lotuksen auttamattomasti kakkoskastin autona.

***

Vettelillä on kiistatta imago-ongelma, tai oikeastaan haaste. Hänestä on vaarana tulla hajuton ja mauton Herra Täydellinen. Ja Vettel on vasta 26-vuotias. Parhaimmillaan uraa on jäljellä vielä kymmenen vuotta. Jotta saksalaisesta jäisi uran jälkeen muukin pysyvä jälki kuin pelkät murskaavat tilastotiedot, hänen pitää tehdä jotain omalle henkilöimagolleen.

Michael Schumacher jäi julkisuuteen häikäilemättömänä kuljettajana. Seitsemän maailmanmestaruutta eivät tehneet hänestä sankaria. Vettel voittaa niitä tällä tahdilla kymmenen, mutta jotain muutakin arvostuksen aihetta pitäisi saada aikaan.

Tehtävä on hankala, sillä oikean tyylin ja itseään aidosti peilaavan julkisuuskuvan rakentaminen on vaikeaa. Jos avautuu liikaa, voi joutua vaikeuksiin etenkin keltaisen lehdistön kanssa. Jos taas sulkeutuu, saa lokaa niskaansa melkein kaikelta medialta, jotka alkavat keksiä omia tahraavia tarinoitaan. Vain siksi etteivät tiedä.

On myös vaikea valita oikeat kanavat, suunnitelmaa tukevat mediakumppanit. Asianmukainen kirjoittelu on syntyy oikean tiedon antamisesta, mutta sananvapauteen ei voi vaikuttaa.

Nykykuljettajien ongelma on se, että monien elämä on täysin omistettu autourheilulle. Ei yksinkertaisesti ole mitään kiehtovaa kerrottavaa tai näytettävää. Ehkä Vettelillä on tätä samaa ongelmaa. Tarvitaan aitoa särmää ja se on uskallettava tuoda esille. Sen jälkeen ylivoimaa arvostetaan.

***

Imagokisassa Vettelillä on vähintään yhtä pahat vastustajat kuin radalla.

Lewis Hamilton on yksi F1-sarjan herkullisimmista hahmoista. Hänellä on täystyö saada välitettyä oikeaa kuvaa itsestään brittimedian tunkeillessa joka paikkaan. Manageritoimisto Entertainment XIX on tässä mielessä paras kumppani Hamiltonille. Kukapa olisi keksinyt esimerkiksi hankkia Roscoe-koiran ja tuoda se vieläpä aika-ajoin varikolle. Lempeyden yhdistäminen periksiantamattomaan taisteluun toimii aina.

Fernando Alonson särmä tulee hänen ulkoisesta olemuksestaan ja temperamenttisesta käytöksestä. Alonso rikkoi rajoja tuomalla aikoinaan julki McLarenin sisäiset ongelmat Hamiltonin tallikaverina. Tämän kauden aikana hän on uskaltanut moittia jopa Ferraria. Julkinen sanaharkka Luca di Montezemolon kanssa on vain hyväksi. Oikeasti se paremminkin lujittaa tallia kuin hajottaa, Alonson imagosta puhumattakaan.

Kimi Räikkönen on lajinsa ainoa edustaja imagopelissä. Jäätävän vähäsanaisuuden ja poikkeuksellisen ajotaidon yhdistelmä on kasvattanut suomalaisen imagon yhdeksi lajin historian parhaista. James Huntiin vertaaminen ei kaukaa liippaa. Hunt toi villit hetkensä julkisuuteen tallipäälliköitä kumartelematta. Räikkösen yksityiselämä on saatu alkuvuosiin verrattuna taitavasti piilotettua, mutta legendat elävät ja kaupungilla kiertävät värikkäät tarinat ylläpitävät niitä. Kuka olisi Räikköstä aidompi kuljettaja tällä hetkellä?

***

Vettel sanoi Singaporen kisan jälkeen tekevänsä hyvä työtä niin kauan kuin hänelle buuataan. Hänen kannaltaan parempi niin, sillä ylivoimaisuus tuo parhaan urheilullisen tyydytyksen ja kassavirran.

Teki sitten mitä vaan ja miten päin vaan, loppujen lopuksi totuus on kuitenkin se, että puolet tykkää ja puolet ei.

Jukka Mildh, YLE

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45454
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jukka Mildhin artikkelit

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Loka 15, 2013 14:16

"Valtteri ja Heikki - Kimin varjossa hyviin asemiin"

On hyvin todennäköistä että kaudella 2014 on mukana kolme suomalaista, kirjoittaa Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh.

Kimi Räikkönen on hallinnut suomalaisiin Formula 1 –kuljettajiin liittyviä otsikoita kotimaassa ja maailmalla. Taka-alalle jääneet Valtteri Bottas ja Heikki Kovalainen ovat samaan aikaan tehneet erinomaista työtä oman tulevaisuutensa eteen. On hyvin todennäköistä että kaudella 2014 on mukana kolme suomalaista.

Heikki Kovalaisen voi hyvin jälleen lukea F1-kuljettajaksi, vaikka hän ei kilpaa ajakaan. Perjantaikuljettajan pesti on arvokas Caterham-tallille, mutta vieläkin arvokkaampi Kovalaiselle itselleen. Hän on ottanut uudestaan paikkansa kuljettajamarkkinoilla. Sen onnistuminen on epätoivoiset lähtökohdat huomioon ottaen vaatinut paljon järjestelyjä, työtä, ennen kaikkea henkistä kanttia ja nöyrää asennetta.

Viime kauden sopimus Caterhamin kanssa päättyi niin kaoottisissa merkeissä, että kovin moni ei paluumahdollisuuksia Kovalaiselle antanut.

Mutta nyt tilanne on paljon parempi. Ratkaisevaa oli se, että Kovalainen ymmärsi riittävän nopeasti ottaa tilanteen omiin käsiinsä. Hän toimii nyt täysin itsenäisesti, ilman manageria. Se oli ainoa keino selvittää välit Caterhamin omistajan Tony Fernandesin kanssa ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Välit ovat niin hyvät, että uskon Fernandesin kaikin keinoin auttavan Kovalaista pääsemään ensikaudeksi kisakuskin paikkaan kiinni oli sitten kyseessä Caterham tai joku muu kokenutta kuljettajaa tarvitseva talli. Esimerkiksi Force Indian tai Sauberin kaltaisilla talleilla olisi sääntömyllerryksessä hyvinkin käyttöä kokeneelle suomalaiselle.

Kovalainen on pitänyt tiukkaa linjaa siitä, ettei aio tallipaikasta maksaa. Ei Renaultilla ja McLarenilla ajaneen GP-voittajan pidäkään. Periaate näkyy pienempänä palkkapussina, mutta tärkeintä on päästä kisaan mukaan ja alkaa nostaa arvoaan uudestaan. Taloudellisesti Kovalainen tulee aivan varmasti toimeen siirtymäkauden aikana.

Se innostus ja positiivisuus mikä Kovalaisen silmistä hiljattain tavatessamme paistoi, kertoi asioiden olevan hyvin: paluu on lähellä.

***

Entä Valtteri Bottas? Suzukan GP:ssä tuli huomiota tallikaveri Pastor Maldonadon tehtyä härskiltä maistuneen ohituksen. Se oli taas yksi oppi alokkaalle, vaikka suuhun jäikin katkera maku. Williamsilla asiaa puitiin sisäisesti kisan jälkeen lähinnä siksi, että Maldonado riskeerasi molempien autojen maaliin pääsyn täysin egoistisista syistä.

Williamsin tiedetään olevan suurissa vaikeuksissa. Talli on jatkuvien muutosten myötä revitty sisäisesti sellaiseen tilaan, ettei lähitulevaisuus ole kovinkaan valoisa. Ihanteellisin tilanne olisi ajattaa kahta maksavaa kuljettajaa, mutta tuskin Frank ja Claire Williams siihen kuitenkaan alentuvat.

Bottas on tehnyt erittäin hyvän työn alokaskaudellaan. Urheilullisesti ei ole mitään syytä vaihtaa häntä johonkin toiseen kuljettajaan. Toivon Bottaksen pääsevän pian eteenpäin Willliamsilta, mutta jatkokausi ei sulje vielä yhtään ovea muihin talleihin.

Bottaksen taustavaikuttaja Toto Wolff on asettanut managerina toimimisen kyseenalaiseksi varsinkin nyt, kun hän on johtavassa asemassa Mercedes Benzillä. Mutta menestyvä sijoittaja pitää aina huolen rahoistaan. On selvää, että Wolff haluaa Bottakseen vuosien mittaan sijoittamansa rahat korkoineen takaisin. Koska ajotaidoissa ja työmoraalissa ei ole moitteen sijaa, Bottaksen ensi kausi F1:ssä onkin turvattu pääasiassa Williamsin ja Mercedesin moottorisopimuksen kautta.

Räikkönen Ferrarilla, Bottas ja Kovalainen myös lähtöruudukossa.

Vielä on neljä osakilpailua ajamatta, mutta F1-kauteen 2014 voidaan jo nyt alkaa valmistautua suomalaisittain valoisin mielin.

Jukka Mildh, YLE

Vastaa Viestiin