Jukka Mildhin artikkelit ja haastattelut

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

Re: Jukka Mildhin artikkelit

ViestiKirjoittaja Tyrrel » Ti Loka 15, 2013 16:17

Kyllä nyt taas kovasti hehkutetaan Heikin paluuta myös Mildhin toimesta. Muistaakseni kirjoitti jo joskus keväällä että Kovalainen palaa kisakuskiksi viimeistään Kanadassa :D
"Tyhmyydellä ja neroudella on se ero, että neroudella on rajansa"
-Albert Einstein
Avatar
Tyrrel
Monacon voittaja
 
Viestit: 4078
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2013 16:58

Re: Jukka Mildhin artikkelit

ViestiKirjoittaja BigBoss » Ti Loka 15, 2013 16:26

Tyrrel kirjoitti:Kyllä nyt taas kovasti hehkutetaan Heikin paluuta myös Mildhin toimesta. Muistaakseni kirjoitti jo joskus keväällä että Kovalainen palaa kisakuskiksi viimeistään Kanadassa :D

Minä oon edelleen sitä mieltä, että höpöhöpö. Uskon vasta, kun näen :D
Avatar
BigBoss
Saunamajuri
 
Viestit: 8137
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Jukka Mildhin artikkelit

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Loka 15, 2013 16:36

BigBoss kirjoitti:
Tyrrel kirjoitti:Kyllä nyt taas kovasti hehkutetaan Heikin paluuta myös Mildhin toimesta. Muistaakseni kirjoitti jo joskus keväällä että Kovalainen palaa kisakuskiksi viimeistään Kanadassa :D

Minä oon edelleen sitä mieltä, että höpöhöpö. Uskon vasta, kun näen :D


Jos suoraan sanotaan, niin en ymmärrä miksi Force India tai Sauber olisi kiinnostunut palkkaamaan Heikin? Aika usein sanotaan, että onhan Heikki GP-voittaja. No kaksi vuotta ajoi kärkipään autolla ja saalisti yhden voiton. Sekään ei ihan normaalitilanteessa tullut.

Kolme vuotta ajoi uudessa tallissa jonka auto piti perää lähtöruudukoissa. Nyt on pitänyt välivuoden. En oiken kyllä ymmärrä, että mitä annettavaa Heikillä olisi talleille tässä kun siirrytään uusiin sääntöihin?
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44827
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jukka Mildhin artikkelit

ViestiKirjoittaja Tyrrel » Ti Loka 15, 2013 17:35

Jamppa kirjoitti:
BigBoss kirjoitti:
Tyrrel kirjoitti:Kyllä nyt taas kovasti hehkutetaan Heikin paluuta myös Mildhin toimesta. Muistaakseni kirjoitti jo joskus keväällä että Kovalainen palaa kisakuskiksi viimeistään Kanadassa :D

Minä oon edelleen sitä mieltä, että höpöhöpö. Uskon vasta, kun näen :D


Jos suoraan sanotaan, niin en ymmärrä miksi Force India tai Sauber olisi kiinnostunut palkkaamaan Heikin? Aika usein sanotaan, että onhan Heikki GP-voittaja. No kaksi vuotta ajoi kärkipään autolla ja saalisti yhden voiton. Sekään ei ihan normaalitilanteessa tullut.

Kolme vuotta ajoi uudessa tallissa jonka auto piti perää lähtöruudukoissa. Nyt on pitänyt välivuoden. En oiken kyllä ymmärrä, että mitä annettavaa Heikillä olisi talleille tässä kun siirrytään uusiin sääntöihin?

En minäkään sitä ymmärrä, mutta onneksi meillä on asiantuntijoita jotka ovat meitä viisaampia :mrgreen:
"Tyhmyydellä ja neroudella on se ero, että neroudella on rajansa"
-Albert Einstein
Avatar
Tyrrel
Monacon voittaja
 
Viestit: 4078
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2013 16:58

Re: Jukka Mildhin artikkelit

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ma Marras 04, 2013 13:52

Mildh: Älä koskaan epäile Kimin sitoutumista

Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh pohtii tuoreessa kolumnissaan Kimi Räikkösen ja Lotuksen tulehtuneita suhteita.

Kimi Räikkösen palkkarästit ovat tämän hetken puheenaihe Formula 1 -maailmassa. On hyvin poikkeuksellista, että sopimukset ja taustajärjestelyt nousevat näin julkiseksi ja avoimeksi. Lajin kirjoittamattomien sääntöjen mukaan kaikki järjestelyt kuljettajien, sponsoreiden ja muiden sidosryhmien kanssa ovat superluottamuksellisia. Liike-elämän muuttumisen yhä läpinäkyvämmäksi halutaan toteutuvan Formula ykkösissä niin hitaasti kuin mahdollista.

Myönteisten asioiden yksityiskohtia on helpompi jakaa, ainakin raottaa, mutta epäkohdat käsitellään aina hyvin pienessä piirissä, tarkasti lukittujen ovien ja yksityisluontoisten puhelinkeskustelujen välityksellä.

Yleensä osapuolet ovat heti valmiit laittamaan kovan kovaa vastaan. Jo ongelmien alkumetreillä ollaan valmiit käyttämään lakimiehiä, mutta niin kuin kaikki suuret päätökset yleensäkin, ratkaisu syntyy lopulta neuvottelujen kautta. F1 on loputonta kaupankäyntiä.

Kimi Räikkönen on päästänyt tilanteen harvinaisen pitkälle. Lotus jätti jo viime vuonna noudattamatta suomalaisen palkkioiden maksuaikataulua. Nyt tallin asiat ovat vielä enemmän sekaisin. Tämä on ollut tiedossa jo kauden alkaessa. Silti Räikkönen managereineen on ollut yllättävän kärsivällinen. Sanoisin jopa liian kiltti.

Räikkösen osalta kiistassa puhutaan pääasiassa rahasta; useista miljoonista. Maksamatta jättäminen on merkittävin sopimusrikkomus, jonka voi tehdä. Tässä yhteydessä on muistutettava, että sopimustekstin tuntee vain harva, ja että pykälien sisältöä voi tilanteen niin vaatiessa muuttaa matkan varrella molempien osapuolten suostumuksella. Eli summat, maksuehdot, maksutavat ja niiden liitännäiset voivat olla alkuperäisestä hyvinkin poikkeavat.

Käsitellään asiaa kuitenkin sopimusrikkomuksena. Räikkönen toi nyt ensimmäistä kertaa julkisuuteen mahdollisuuden ryhtyä lakkoon; jättää kisoja ajamatta. Aiheesta on varmasti keskusteltu aikaisemminkin Lotuksen päättäjien kanssa, mutta vasta nyt kun kausi on lopuillaan asia nostetaan julkisuuteen.

Räikkösen ei ole ollut helppoa löytää oikeaa pelitapaa. Ennen Ferrari-sopimuksen allekirjoitusta hänellä ei yksinkertaisesti ollut varaa jättää kisoja ajamatta. Ja nyt en puhu varallisuudesta vaan kuljettaja-arvosta. Tuloksen tekeminen radalla oli tulevaisuutta ajatellen paljon arvokkaampaa kuin rahan saaminen Lotukselta. Jokainen ajettu metri on myös valmistautumista ensi kauteen. On hyvin tärkeää olla ajan hermolla asioista, joita muutokset tuovat tullessaan.

Koko vyyhti pamahti käsiin kun tuli selväksi se, että Räikkönen todella lähtee Ferrarille. Yhteiselo Lotuksen kanssa oikeastaan loppui siihen. Alkoi lähtölaskenta. Ei ollut enää todellista syytä olla hiljaa ja vain nielaista tilanne. Kuljettajasuorituksen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä. Räikkösellä on puhtaat paperit; hän on tehnyt moitteetonta työtä.

Ferrari-sopimuksen kautta Räikkönen nousi valtaa pitävien joukkoon entistä vahvemmin ja varmisti samalla kaikki sympatiat itselleen. Miten joku talli julkeaa kohdella maailmanmestaria, MM-mitaleista edelleen kilpailevaa ja tulevaa Ferrari-kuljettajaa näin kaltoin?

Kiistat palkoista, radiokeskustelut, spekuloinnit tallin kylmästä tunnelmasta on ollut tehokas mediakampanja, jonka Lotus on hävinnyt. Räikkönen on päässyt näyttämään voimansa ja lisäämään arvostustaan tallin yläpuolelle. Vain harva kuljettaja lajin historiassa on oikeasti pyörittänyt tallia samalla tavalla pikkusormensa ympärillä. Mieleen tulee vain yksi kuljettaja: Ayrton Senna. Se mitä brasilialainen halusi McLarenilta ja mitä hän julkisuudessa sanoi, sen Ron Dennis hyväksyi.

Kireät radiokeskustelut ovat vain yksi näkyvä oire Lotuksen epävakaasta tilanteesta. Tallissa on kaikki mahdollisuudet menestykseen, mutta hauras talous ja epävarma tulevaisuus piinaa kaikkia työntekijöitä. Näissä tilanteissa oikeat henkilösuhteet tulevat pintaan. On harhakuvitelma, että kaikki tallien työntekijät, päättäjiä myöten, pitäisivät kuljettajistaan ja seisoisivat sataprosenttisesti heidän takanaan. Ammatillisesti kylläkin, mutta kriisitilanteessa todelliset tunteet ja asenteet nousevat esiin. Teennäisyys häviää ja totuus paljastuu.

Räikkönen päästää ammatillisesti lähelleen vain muutaman henkilön tallista. Heidät on laskettavissa korkeintaan yhden käden sormilla. Kisainsinööri on ilman muuta yksi, mutta loput löytyvätkin sitten ensisijaisesti omistajaportaasta.

Räikkösen pinna paloi lopullisesti, kun häntä syytettiin siitä, ettei muka pelannut tiiminsä etujen mukaisesti. Jotkut tallista varmasti kokivat Ferrari-julkistuksen jälkeen, että ”ei Kimiä enää kiinnosta meikäläiset” ja alkoivat puhua siitä ääneen.

Voiko enää lapsellisemmin ajatella – ja toimia.

Lotus on velkaa Räikköselle lähes 20 miljoonaa euroa. Oli oikea summa mikä tahansa, velka on massiivinen puhutaanhan nyt jo tehdystä työstä ja kiistattoman upeista tuloksista.

Nyt näyttää siltä, että tuo velka - korkoineen - siirtyy vihdoin maksuun. Potti on sen verran suuri, että jonkun aikavälin maksuaikataulu on kuitenkin jouduttu sopimaan.

Siihen asti kunnes koko summa on maksettu, on Räikkönen ollut – ja on - yksi Lotuksen suurimmista, ellei suurin sponsori. Ja samalla tehnyt huipputulosta radalla.

Sen väkevämmin omaa sitoutumistaan ja uskollisuuttaan pystyy tuskin kenelläkään osoittamaan.

Jukka Mildh, YLE
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44827
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jukka Mildhin artikkelit

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Marras 19, 2013 17:23

Valtteri ja Heikki ansaitsivat pääsyn F1-valokeilaan

Sebastian Vettelin suvereeni ylivoima on ehkä järsinyt MM-sarjan mielenkiintoa, mutta kiitos lajille tyypillisten, alati muuttuvien taustatilanteiden, Formula 1 –kauden 2013 loppuvaiheet ovat hyvinkin kiehtovat, kirjoittaa Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh.


Valtteri Bottas ei olisi paremmin voinut kiittää talliaan jatkosopimuksesta. Neljä MM-pistettä Yhdysvaltain GP:stä oli mahtavaa suoritus. Williamsin nopeus löytyi teknisillä ratkaisuilla, mutta Bottas tarttui heti tilaisuuteen. Auto kulki paremmin ja mies vei sitä sen mukaan.

Samaan aikaan tallikaveri Pastor Maldonado sortui pahimpaan mahdolliseen: hän näytti heikot hermonsa ja surkean paineensietokykynsä. Kisan sohlaaminen autoa ja tallia sättien oli ala-arvoista. Samaan aikaan, taatusti samalla autolla, tallikaveri Bottas tekee läpimurtoaan.

Tiet Williamsin kanssa eroavat, mutta ammattimies olisi vienyt homman kunnialla loppuun. Oli miten paljon rahaa tahansa takana tällaiset tempaukset vaikuttavat vastaanottoon ja suhtautumiseen, jonka Maldonado kohtaa seuraavassa tallissaan. Jos sellaista nyt enää yleensä on. Lähtökohdat eivät kerta kaikkiaan voi olla hyvät.

Williamsilla kuljettajan oikkuihin suhtaudutaan hyvin vakavasti. Ja niistä annetaan kuulua tallissa sisäisesti ja tarvittaessa ulkoisesti. Manageri Nicolas Todtilta vaaditaan iso työ kuljettajan pitämiseksi paremmin aisoissa, ja yleensä lajissa mukana.

Maldonadosta viis, Bottas teki miehen työn. Hänen tulevaisuutensa näyttää yhä vaan paremmalta.

***

Iso käsi ja hatunnosto myös Heikki Kovalaiselle. Tietäen minkälaisen mankelin läpi Kovalainen on parin viime vuoden ajan mennyt, hän teki todella hienon paluun kisoihin ja tuuraustyön Lotukselle. Kovalainen tosin palkattiin hankkimaan pisteitä. Siinä hän ei onnistunut, mutta onneksi syy oli enemmän autossa kuin miehessä.

Kovalaisen entinen tallipäällikkö ja pitkäaikainen manageri Flavio Briatore käytti yllättäen ääntään arvostellakseen Kovalaista. Suorasanaisuudestaan tunnettu Briatore ei yksinkertaisesti malttanut pitää suutaan kiinni. Sen verran häntä selvästi kaivaa Kovalaisen kanssa käyty oikeustaistelu, jossa suomalainen osoittautui yllättävän kovaksi vastustajaksi. Briatore kun kuuluu niihin, jotka ovat tottuneet voittamaan.

Briatoren vuonna 2009 saama toimintakielto oli Kovalaiselle ainoa reitti päästä irti jo kauan kalvanneesta managerointisuhteesta. Kovalainen pani kovan kovaa vastaan ja voitti kuin voittikin pitkään kestäneen oikeustaistelun. Briatoren on sitä vaikea sulattaa, mutta Kovalainen sai F1-piireissä entistä kovemman kundin maineen. Se oli yksi askel kohti uutta tulemista.

Myönteinen ja nöyrä asenne sekä aktiivisuus varikolla oli seuraava. Sopimus ensi kaudeksi näyttää lupaavalta. Ja varmasti vielä todennäköisemmältä Lotuksen pikapestin myötä. Kovalaisella on ensi viikonloppuna Brasiliassa mahdollisuus ajaa jo paljon paremmin Lotuksella taitetun reilun 865 kilometrin jälkeen.

Jukka Mildh, YLE
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44827
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jukka Mildhin artikkelit

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Maalis 11, 2014 9:55

Bottakselle tarjoutuu heti iskun paikka – "Aivan loistava siirto"

Williams teki loistovalinnan vaihdettuaan Renault'n moottoreista Mercedeksen koneisiin. Valtteri Bottas ja Felipe Massa voivat hätyytellä kärkisijoja heti kauden avauskisassa.

Valtteri Bottas lähtee uransa toiseen F1-kauteen lupaavista asetelmista. Bottas ja hänen tuore tallikaverinsa Felipe Massa pääsivät ajamaan ehjän testikauden. Kaiken lisäksi Williams oli jatkuvasti nopeimpien autojen joukossa.

- Täytyy sanoa, että Williamsin tasaiset testisuoritukset ovat olleet merkittävä yllätys. Williams on ollut aina melko hyvin valmiina kauteen niissä resursseissa, joissa he ovat voineet olla. Nyt Valtteri ja Felipe ajoivat koko ajan kärjessä, lupaahan se älyttömän hyvää, toteaa Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh.
Mildhin mukaan tärkeä syy Williamsin vahvaan menoon on ollut vaihtaminen Mercedeksen moottoreihin, mikä oli monen sattuman summa.

- Renault'sta Mersuun vaihtaminen on ollut aivan loistava ja tavallaan onnekaskin siirto. Toinen asia on se, että he ovat saaneet sellaisen auton kehittämistiimin, joka pystyy toimimaan tehokkaammin kuin aikaisemmin, Mildh alleviivaa.

Realistinen tavoite viiden parhaan joukossa

Bottas keräsi ensimmäisellä F1-kaudellaan neljä MM-pistettä. Parhaaksi sijoitukseksi jäi Yhdysvaltain osakilpailun kahdeksas sija. Mildhin mukaan testien perusteella Bottakselle realistinen tavoite on taistella sijoituksista viiden parhaan joukossa.

Tämän hetken tiedon mukaan pitäisi olla helppoa päästä kymmenen parhaan joukkoon aika-ajossa. Kisassa se tarkoittaisi realistista mahdollisuutta ajaa viiden parhaan joukkoon. Koska Williams on tyypillisesti hyvä alkukaudesta, palkintokorokesijoistakin voidaan taistella. Sitten nähdään, miten Williams pysyy kehityksen perässä, kun muut alkavat ottaa kiinni näissä asioissa, Mildh analysoi.
Felipe Massa sai lähteä Ferrarilta kahdeksan vuoden pestin jälkeen, kun hänen tilalleen palkattiin Kimi Räikkönen. Mildhin mukaan Bottaksen kehittymisen kannalta on hyvä asia, että hän saa kokeneen brasilialaisen tallikaverikseen.

- Valtterilla on nyt erilainen tallikaveri kuin ennen. Felipellä on paljon kokemusta ja hän on hyvä kirittäjä. Valtterilla on kuitenkin kaikki edellytykset lyödä hänet. Näen vahvan tallikaverin vain positiivisena asiana tässä tapauksessa, Mildh toteaa.

Kaiken kaikkiaan Mildh näkee Bottaksen lähtökohdat kauteen erittäin valoisina. Näkymät ovat paljon paremmat kuin vuosi sitten.

- Voisin kuvitella, että kuljettajana on aivan eri meininki lähteä kilpailuihin tällä kaudella, Mildh päättää.

Yle Urheilu
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44827
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jukka Mildhin artikkelit

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ma Huhti 14, 2014 19:24

Saapuiko pelastaja ajoissa vai onko Ferrarin kausi paketissa?

Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh uskoo Stefano Domenicalin lähdön olevan uusi alku Ferrarille, mutta irtisanoutumisen ajankohta herättää kysymyksiä.

Ferrarin F1-tallin viikko alkoi muutosten merkeissä, kun tallipäällikkö Stefano Domenicali jätti tehtävänsä. 23 vuotta Ferrarilla työskennellyn Domenicalin korvaa tallin Pohjois-Amerikan toiminnoista vastannut Marco Mattiacci.

- Tämä oli hyvin järisyttävä uutinen sekä Ferrarin tallille että Formula ykkösille lajina. On hyvin harvinaista, että noin kova kaveri lähtee kesken kauden tuosta asemasta. Se on kova isku molemmille, Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh arvioi.

Suurin syy Domenicalin lähdön takana on Mildhin mukaan Ferrarin huono menestys tuloksellisesti. Alamäessä talli oli pakotettu tekemään ratkaisevia päätöksiä.

- Keskeisintä on se, että tällaisissa tilanteissa täytyy tehdä päätöksiä ja se lähtee yleensä johdon päästä. Tässä tapauksessa Domenicali oli korkein henkilö, joka tällaisen ratkaisun pystyi tekemään, Mildh sanoo.

Irtisanoutumalla tallipäällikkö aloitti itse Ferrarin muutoksen, mutta ajankohta herättää keskustelua. Kausi uusine autoineen ja moottoreineen on jo alkanut, eikä suuria muutoksia kuluvalle kaudelle ehdi enää tekemään.

- Tämä ajoitus voi olla sikäli järkevä, että uutta kaveria aletaan ajaa kauden aikana sisään, mikä sinänsä on kyllä iso haaste, Mildh pyörittelee.

Ferrarin uusi nousu voi nyt alkaa, mutta tallipäällikön vaihtumisen ajankohdan myötä haasteita riittää: ehtiikö Ferrari enää tämän kauden maailmanmestaruustaistoon?

Kuljettajien luotettava päätökseen

Uuden tallipäällikön Marco Mattiaccin tärkein tehtävä tällä hetkellä on saada Ferrarin autoa nopeammaksi. Kaupalliselta puolelta tehtävään siirtyvän Mattiaccin haasteet kohdistuvat kuitenkin enemmän siihen, miten hän pääsee sisään F1-maailmaan.

- Domenicalilla oli hyvin vahva asema formula ykkösissä ja hän oli arvostettu ja luotettu ihminen, erittäin oikeudenmukainen ja osasi pelata peliä noinkin kovassa asemassa, kuin hänellä oli. Voi mennä aikaa, että Mattiacci pääsee Formula ykkösiin sisään, Mildh arvelee.

Ferrari tarvitsee tiukassa tilanteessa kuitenkin vahvan johtajan, ja mikäli Mattiacci on sellainen, Mildhin mukaan on mahdollista, että hän pystyy muuttamaan tallin kurssia. Samalla tuleva tuuletus on tervetullutta lajin pariin.

- Mattiacci tuo varmasti uutta näkemystä. Se on aina hyvä asia, että Formula ykkösiin tulee uusia kavereita ja uusia ajatuksia.

Kimi Räikköselle ja Fernando Alonsolle tallipäällikön muutos on ollut tiedossa jo etukäteen, mutta heillekään ei liene täysin selvää, mitä seuraavaksi tapahtuu.

- Se vähän järisyttää tilannetta, mutta heille kuitenkin tärkeintä on auton kehitys ja heidän pitää vain luottaa, että päätökset eivät vaikuta negatiivisesti, Mildh toteaa.

- Ei tämä mikään quick fix, eli laastari tälle asialle ole, vaan tämän pitää olla iso ja merkittävä asia. Sillä on merkitystä Kimille, että tämän täytyy olla pitkäkantoinen päätös.

Yle Urheilu
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44827
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jukka Mildhin artikkelit

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ma Huhti 21, 2014 10:53

Tämä talli kiusaa Bottasta ja Williamsia kisasta toiseen – "Ihmeellisen kova vastus"

Force India on vetänyt toistaiseksi Williamsia pidemmän korren F1-radoilla. Jukka Mildh uskoo Williamsin parantavan suorituksiaan kauden edetessä.

Valtteri Bottaksen ja Williamsin talvitestit sujuivat mallikkaasti, mutta toistaiseksi menestystä kilparadoilla ei ole vielä tällä F1-kaudella tullut. Valtteri Bottas on ajanut erittäin tasapainoisen alkukauden ja on toistaiseksi hieman tällä hetkellä Felipe Massaa askeleen edellä.

Kärjen vauhtiin brittitallilla on kuitenkin vielä matkaa, mistä saatiin hyvä osoitus viikonlopun Kiinan osakilpailussa.

- Williams on mielestäni edelleen yhtä potentiaalinen kuin kauden alussa. Tämä oli erikoinen kilpailu, koska väliin tuli sateita aika-ajoissa. Valtteri ajoi siihen nähden erinomaiset aika-ajot. Lähdössä Valtteri joutui sumppuun ja sieltä oli vaikea nousta, sillä Mercedesten takana on erittäin tasaista, Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh sanoo.

Yksi Williamsin alkukauden mielenkiintoisista asioista on erittäin tiukka taistelu Force Indian kanssa. Bottas jätti Australian avauskisassa sekä Nico Hülkenbergin että Sergio Perezin taakseen, mutta kolmessa edellisessä kilpailussa Force India on vetänyt joka kerta pidemmän korren.

MM-sarjassa tallien välinen ero on neljän osakilpailun jälkeen 18 pistettä.

- Force India on edelleen ihmeellisen kova vastus. Se on Williamsille kovin taklattava talli. Williams on edelleen lupaava talli. Tilanteet, kuten Massan varikkokäynti, tarvitsevat juuri sitä hiomista, jota Williams kaipaa. Auto kulkee varmasti, mutta tallin ja kilpailutilanteiden johtamisessa tarvitaan vielä tarkempaa työtä, Mildh painottaa.

Bottas on kerännyt alkukaudella tuplasti enemmän pisteitä (24) kuin brasilialaistallitoveri Massa. Seitsemäntenä olevan Bottaksen MM-sijoitus kuvaa hyvin 24-vuotiaan suomalaisen otteita, sillä kisoista on tullut sijat 5, 8, 8 ja 7.

- Valtterin tilanne näyttää hyvältä. Kun hän saa puhtaan startin, niin tulosta tulee varmasti. Yksi asia, mikä Kiinan GP:stä kannattaa nostaa esille on se, että Valtteri ajoi (Nico) Rosbergin tavoin ilman telemetriatietoja. Hän pystyi siitä huolimatta ajamaan hyvän kilpailun ja ottamaan pisteitä, Mildh kertoo.

- Tuollaista sokkotilannetta ei ole aikaisemmin uuden tekniikan kanssa kohdattu. Valtteri pystyi hallitsemaan tilanteen ilman tukea varikolta. Hän teki erinomaisen työn ja ajoi varmasti maaliin.

Yle Urheilu
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44827
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jukka Mildhin artikkelit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ma Huhti 28, 2014 12:01

Mildh: Kovalainen ei anna periksi - eikä pidäkään

Jukka Mildhin mukaan uutinen, jonka mukaan Heikki Kovalaisesta on tulossa Mercedesin F1-tallin testikuljettaja, ei ole pelkkä huhu.

On ihailtavaa seurata Heikki Kovalaisen toimintaa. Hänen tahtonsa tuntuu vain ajan myötä lujittuvan. Takaiskuista huolimatta tavoitteista pidetään jääräpäisesti kiinni. Kompromisseja Kovalainen ei tee, ei sitten millään, vaikka järki sanoisi toisin. Työt on saatava jatkumaan Formula ykkösissä. Mikään muu ei kelpaa.

Kovalainen on saanut maksaa kovan hinnan siitä, että laski kaiken yhden kortin varaan. Uskollinen suomalainen ei vilkuillut vakavasti mihinkään muualle, vaan rakensi tulevaisuuttaan Caterhamin kanssa. Uhkapeli ei ollut millään tavalla järkevää, mutta Kovalaisen tilanteessa ainoa vaihtoehto. Vain laittamalla kaiken peliin, voi saada jotain aikaan. Neuvottelufokuksen jakaminen moneen suuntaan olisi ollut huterampi tapa toimia ja kun suhteet Caterhamiin olivat kunnossa, kannatti ainakin yrittää, vaikka tuloksena oli putoaminen tyhjän päälle.

F1-mahdollisuuksien tyrehdyttyä Kovalaista on kosiskeltu eri sarjoihin. Hän olisi kovaa valuuttaa Saksan vakioautosarjassa DTM:ssä. GT- ja Le Mans prototyyppisarjoissa (LMP). Kovalainen on vastannut kyselyihin ja tarjouksiin järjestäen kielteisesti. Formula 1 tai ei mitään.

Nyt julkisuuteen putkahtanut huhu vie Kovalaista Mercedeksen F1-leiriin. Kyseessä ei ole pelkkä huhu, vaan Kovalainen on käynyt jo Mercedeksellä ajamassa simulaattoriakin. On vain ajan kysymys, kun sopimus julkistetaan. Puhutaan toki sen kaltaisesta paperista, että aina voi kalkkiviivoilla tapahtua mitä tahansa, mutta älkäämme maalatko piruja seinille vaan toivokaamme Heikille kaikkea parasta.

Kovalainen on oikea testikuljettaja Mercedekselle yksinkertaisesti siksi, ettei tallilla ole kunnon testaajaa. Nyt kun testaaminen lisääntyy myös kauden aikana, tehtävään tarvitaan kokenut kaveri. Esimerkiksi Mercedeksen listoilla oleva Jazeman Jaafar tekee keskivertotyötä Formula Renault 3.5 –luokassa, mutta ei pysty antamaan F1-tallille juuri mitään testityössä. Petronasin sponsoroimana Jaafarin arvo on kotimaassaan Malesiassa ja tehtävät lähinnä pr-luonteisia.

Nico Rosberg ja Lewis Hamilton ovat aivan varmasti valmiit ajamaan kaikki tarjolla olevat testikilometrit. Mutta niitäkin tilanteita tulee, kun jompikumpi ei olekaan käytettävissä muiden sitoumusten tai ihan levon takia. Vaikka Mercedes onkin autona suvereeni, ei tallilla ole varaa viedä yhtäkään testiä läpi puoliteholla. Tämä koskee myös simulaattoriajoa ja muuta työtä tehtaalla. Testaajasta on saatava kaikki mahdollinen hyöty irti.

Rahoitusta monesta kanavasta hakevilla talleilla, kuten esimerkiksi Williamsilla, ei ole tässä mielessä paljoakaan vaihtoehtoja, mutta Mercedeksellä on. Heillä on riittävä budjetti tehdä parhaat mahdolliset ratkaisut enemmän suorituskyvyn kuin kaupallisin perustein ja ajattaa autoa aina mahdollisimman tehokkaasti.

Kovalainen on Mersulle oikea valinta. Ja onhan hänellä saksalaisjättiin yhteyksiä vielä olemassa McLaren-ajoilta. Mercedeksen pomo Toto Wolff on tottunut työskentelemään suomalaisten kanssa ja luottamaan heihin. McLarenilta tullut teknisen puolen johtaja Paddy Lowe kuuluu samaan joukkoon.

Tämä on Kovalaisen uusi mahdollisuus, joka pitää miehen kiinni F1-maailmassa. Onnistuessaan se on myös osoitus siitä, että autourheilumaailmassa ei pidä koskaan antaa periksi. Ei koskaan.

Jukka Mildh, YLE


"Neuvottelufokuksen jakaminen moneen suuntaan olisi ollut huterampi tapa toimia ja kun suhteet Caterhamiin olivat kunnossa, kannatti ainakin yrittää, vaikka tuloksena oli putoaminen tyhjän päälle."

Tuohonhan se homma paljolti kaatuikin, kun lähti ulkopuolisen managerin kanssa etsimään tallipaikkaa muualta. Meni sitten ovet kiinni Caterhamille 2013 vuodeksi kisakuskin osalta ja välitkin meni poikki talliin hetkellisesti.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44827
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jukka Mildhin artikkelit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Cup » Ma Kesä 23, 2014 13:03

http://yle.fi/urheilu/mildh_bottas_paas ... in/7314321
Mildh: Bottas pääsee rakentamaan oman Williamsin

Formula 1 23.6.2014 klo 13:45 | päivitetty 23.6.2014 klo 13:45

Sääntömuutokset ja moottoritoimittajan vaihto Mercedes-Benziin ovat keskeisimmät tekijät avittamaan Williamsin uuteen nousuun, kirjoittaa Jukka Mildh.

Tilanne palkintopallilla oli Itävallan GP:n palkintoseremonioissa mielenkiintoinen. Korokkeella oli kolme miestä, joilla on pitkä – ja toiveikas kokemus Williamsilla työskentelystä.

Haastattelua vetänyt Mark Webber haki aikoinaan lopullista läpimurtoaan Williamsin autolla, mutta totesi tilanteen mahdottomaksi jo kahden kauden jälkeen. Viimeisen Williams-kautensa Webber ajoi Nico Rosbergin kanssa. Nyt Itävallassa voittanut Rosberg jäi talliin vielä kolmeksi kaudeksi Webberin jälkeen. Oikeastaan Rosberg juuttui Williamsille, sillä Frank Williams ei millään suostunut yhteenkään ostoyritykseen. Ja ne olivat todella vakavia ja houkuttelevia.

Sekä Webberiltä että Rosbergilta jäi silloin läpimurto tekemättä, vaikka he niin yrittivät optimistisesti uskoa Williamsin valoisaan tulevaisuuteen.

Nyt kaikki merkit osoittavat, että Valtteri Bottas onnistuu siinä missä Webber ja Rosberg eivät. Olen kahdeksan kisan jälkeen vihdoin valmis sanomaan, että hän on nyt se Williams-kuljettaja, joka on oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Sääntömuutokset ja moottoritoimittajan vaihto Mercedes-Benziin ovat keskeisimmät tekijät avittamaan Williamsin uuteen nousuun. Kuljettajaparikin on parhaasta päästä tähän tilanteeseen. Bottas ja Felipe Massa täydentävät toisiaan erinomaisella tavalla, kun ajatellaan ajotaitoa ja auton kehittämistä.

Ei pidä myöskään unohtaa sitä, että pari Bottas-Massa on avainasemassa myös tallin kehittämisessä, kun koko henkilöstö elää hurmoksessa. Heistä kumpikaan ei ole muiden yläpuolelle asettuva tähti. Williamsilla inhotaan sen kaltaisia kuljettajia. Useiden vuosien ajan talli on pystynyt houkuttelemaan riveihinsä huippukuljettajia, mutta kemiat eivät ole pelanneet.

Tallipäällikön tehtäviä hoitava Claire Williams lausui hiljattain brittilehdistölle, että hänen unelmaparinsa olisi Nigel Mansell ja Juan-Pablo Montoya, koska “hän pitää haasteista”. Lausunto kuvastaa paljon sitä, miten monimutkaisessa ja kitkaisessa suossa Williams on viimeiset reilut kymmenen vuotta tarponut; vaikeamman kautta.

Frank Williams on aina uskonut, että hän pystyy pistämään kuljettajat ruotuun. Samoin teki hänen entinen yhtiökumppaninsa Patrick Head. Heidän otteensa oli tiukka ja vaativa, mutta erilaisten luonteenpiirteiden kanssa kurinpito oli ylivoimaista.

Williamsin uuden tulemisen avaimet ovatkin suuressa muutoksessa. Jääräpäinen Head ei ole mukana kilpailutoiminnassa, mutta tärkeintä on se, että Sir Frank on vihdoin päättänyt alkaa luottaa muiden tekemiseen. Claire Williamsin nimittäminen tallin johtoon oli ensimmäinen siirto. Tyttäreen voi luottaa sataprosenttisesti ja hän osaa toimia suodattimena työtekijöiden ja kuljettajien suuntaan.

Hyvin ratkaisevaa on ollut vastuun luovuttaminen Pat Symondsille. On pitkälle hänen ansiotaan, että Willliamsin auton suunnittelu kohtasi onnistuneesti sääntömuutokset ja että sitä on jatkuvasti pystytty kehittämään yhä nopeammaksi. Eturivin valtaaminen aika-ajossa ja Bottaksen kolmas sija eivät todellakaan olleet onnenkantamoisia, joiden varaan Williamsin on tähän asti pitänyt laskea. Työssä on systemaattisuuden tuntua.

Vahvana taustavaikuttajana, todellisena harmaana eminenssinä, koko prosessissa on toiminut Alexander Wurz. Kilpatallin uuden rakenteen suunnittelu on hyvin pitkälle hänen käsialaansa. Hän on ollut myös mukana henkilövalinnoissa ulkopuolisena neuvonantajana. Wurz ajoi Williamsilla vain yhden kauden (2007), mutta onnistui saamaan erittäin luottamukselliset suhteet Frank Williamsiin ja kaikkiin keskeisiin henkilöihin. Wurz ei pidä itsestään ääntä, mutta hän on mies joka uskaltaa nostaa vaikeimmatkin asiat pöydälle ja haastamaan jopa itsensä Sir Frankin. Sitä Williamsin on todella tarvinnut, jotta se pystyy yksityistallina menestymään.

Kaiken tämän myötä Williams elää uutta nousuaan ja Valtteri Bottakselle on varattu tässä tarinassa tärkeä rooli. Siksi ymmärrän hyvin hänen halunsa jäädä toistaiseksi Williamsille. Näyttö Itävallan GP:ssä oli tosin sitä luokkaa, että kiinnostus muista talleista herää aivan varmasti. Kiusauksia saattaa tulla, mutta vielä ensi kaudeksi niihin ei kannata tarttua. Voittamiseen on vielä matkaa, mutta Williams on nyt aallonharjalla. Sillä on hyvä ote asioista, joita uusi Formula 1 vaatii.

Bottaksen ei nyt tarvitse muuta kuin pitää pää kylmänä, säilyttää asenteensa ja imeä joitakin oppeja kokeneelta Massalta. Näillä eväillä hän onnistuu siinä missä Itävallassa palkintokorokkeella olleet Webber ja Rosberg eivät onnistuneet.

Hän pystyy johtamaan uuden Williamsin voittoihin ja tekee siitä oman tallinsa.
Twitter: @KurskiRacing
Cup
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 2636
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Re: Jukka Mildhin artikkelit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Pe Heinä 04, 2014 7:52

Mildh: Kimin ilmoitus hajottaa ja rakentaa samaan aikaan

Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh analysoi Kimi Räikkösen ilmoitusta lopettaa uransa todennäköisesti ensi kauden jälkeen.

Kimi Räikkösen ilmoitus lopettaa F1-ura ensi kauden jälkeen herättää monia kysymyksiä. Miksi Kimi otti asian puheeksi nyt? Miten lausunto vaikuttaa jatkoon? Onko kyseessä jonkinlainen painostuskeino? Mitä tallin johto ajattelee?

Ferrari tiesi, minkälaisen paketin sai palkatessaan Kimi Räikkösen takaisin. Oli jo alusta asti selvää, että kyseessä on lyhytaikainen suhde. Sovittu kaksi vuotta on maksimi, pidemmän kumppanuuden varaan voisi laskea vain, jos menestystä alkaa todella tulla. Molemmat osapuolet olivat tästä varmasti yhtä mieltä sopimusta tehdessään. Mikään ei siis ole muuttunut.

Fernando Alonso on murskannut Kimin ja kausi on puolivälissä. Ferrarilla tehdään kaikki mahdollinen, jotta Räikkönen saataisiin uuteen lentoon. Vikaa on sekä kuljettajassa että tallissa. Niitä yritetään epätoivoisesti korjata. Epätoivoisuus on sana, jota F1-tasolla ei kukaan halua käyttää.

Tilanne on ollut pitkään hyvin turhauttava. Sen voi lukea Räikkösen kasvoilta joka viikonloppu. Odotukset olivat loisteliaiden Lotus-vuosien jälkeen todella korkealla. Nyt kun nuo odotukset ovat lähinnä haaveita, tilanteesta ei ole itku kaukana. Asiat eivät todellakaan ole hyvin ja hermot ovat kireällä.

Räikkönen alkoi puhua lopettamisesta mielenkiintoiseen aikaan. Kautta on jäljellä siis puolet. Molemmilla osapuolilla on aikaa osoittaa, pystytäänkö tekemisen tasoa vielä yhdessä nostamaan. Sitä kautta saadaan synnytettyä luottavaiset odotukset ensi kauteen. Jos tässä ei onnistuta, on koko yhteistyö kyseenalaistettava.

Ferrarin johdolle Räikkösen torstainen lausunto aiheuttaa päänvaivaa monella tavalla. Ennen kaikkea Italian media iskee saman tien tallipäällikkö Marco Mattiaccin kimppuun. Ferrari on pahassa pulassa suorituskykynsä kanssa ja sitä on pystyttävä kehittämään kestävästi; vuosiksi eteenpäin. Pikaisista päätöksistä tunnetun Luca di Montezemolo on katsottava pitkälle tulevaisuuteen.

Räikkönen kävi hiljattain Ferrarilla antamassa panoksensa lähitulevaisuuteen. Hän tutustui ensi kauden autoon ja keskusteli avainhenkilöiden kanssa, myös Montezemolon. Lajin toimintatapojen mukaan tänään ääneen puhuttu jatkoskenaario on varmasti puhuttu silloin läpi.

Tämä antaa Ferrarille mahdollisuuden tehdä järjestelyjä. Räikkönen jatkaa tallissa kauden 2015 loppuun. Sopimuksen ennenaikaisesta katkaisemisesta toisen kerran Ferrari joutuisi naurunalaiseksi. Nyt kun Räikkösen aikeet ovat julki, voi talli aloittaa uuden kuljettajan etsimisen vaikka tänään.

Ferrari on ennenkin tehnyt kuljettajasopimuksensa hyvin aikaisin, vaikka valittu kuljettaja olisikin nykysopimuksen alla. Räikkösen ilmoitus on näin kädenojennus, jolla on rakentava vaikutus.

Kimi Räikköselle tilanne on selkeä. Jos homma ei toimi, ei sitä pidä pitkään märehtiä. Räikkönen ei missään nimessä luovuta, mutta tallin vaihto, Alonson armottoman vahva ote Ferrarista ja uusien sääntöjen vaatima uusi lähestyminen on osoittautunut monimutkaiseksi kuvioksi.

Kimin kilometreillä se on aivan turhan monimutkainen. Turha sitä on väkisin yrittää. Ei Kimin tarvitse.

Jukka Mildh, YLE
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44827
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jukka Mildhin artikkelit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Su Heinä 06, 2014 20:34

Mildh: Bottas – voittaja on astumassa esiin

Valtteri Bottas oli Britannian GP:n paras kuljettaja, kirjoittaa Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh.

Valitsen Iso-Britannian Grand Prix'n parhaaksi kuljettajaksi Valtteri Bottaksen. Englanniksi titteli kuuluu "the man of the race". Suomalainen ajoi täydellisen kilpailun, jopa paremman kuin kaksi viikkoa sitten Itävallassa. Williams suorastaan lensi Bottaksen käsissä.

Lähtökohta kauden yhdeksänteen MM-osakilpailuun oli surkea. Vaatii päättäväisyyttä ja tahtoa koota itsensä lähtemään 16. paikalta tavoittelemaan edes pistesijaa. Kaiken ratkaisi asenne lähdössä ja ensimmäisellä kierroksella, jonka jälkeen Bottas olikin jo pistesijoissa kiinni. Pää pysyi kylmänä lähes tunnin tauon jälkeenkin, kun kisa pantiin poikki Kimi Räikkösen ulosajon jäljiltä. Huippuammattilaisen ote näkyi kaikessa tekemisessä.

Ratkaisevaa oli luonnollisesti se, että Bottas pystyi luottamaan autoonsa sataprosenttisesti. Kuljettaja itse, ja muutkin Williamsilla, tuntuivat olevan yllättyneitä sen nopeudesta kisapäivänä. Kisan jälkeen Bottas nosti esiin sen, etteivät esimerkiksi renkaat kuluneet niin kuin niiden odotettiin kuluvan. Se kertoo auton ja tekemisen kehittymisestä.

Bottas on insinöörinsä Jonathan Eddolsin kanssa asian päällä auton säätöjen suhteen. He menettivät ensin rata-aikaa perjantaina Suzie Wolffille, jonka ajon aikana autoon tuli lisäksi tekninen vika. Ohjelma saatiin vietyä läpi toisissa harjoituksissa, mutta lauantaina kirjattiin vain muutama hassu harjoituskierros. Säädöt saatiin kuitenkin kohdalleen vain 37 kierroksen aikana. Normaalisti määrä on tuplat. Kaiken päälle rengastaktiikkaakin muutettiin onnistuneesti kisan aikana. Asioita, jotka kertovat merkittävästä kehityksestä monella osa-alueella.

Auton yhä parempi ajettavuus ja nopeus ovat oma asiansa, mutta Bottaksen suoritus nousi esiin hänen omalla itsevarmuudellaan. Yhtään ohituspaikkaa ja -mahdollisuutta ei jäänyt käyttämättä ja tarvittavat riskit tuli otettua silmääkään räpäyttämättä. On tärkeää näyttää vahvoja otteita ja opettaa muita kunnioittamaan. Tavoitteena on saada muut varuilleen, kun valkoinen Williams ilmestyy peileihin.

Itsevarmuus alkaa näkyä myös radan ulkopuolella. Bottakselle ominainen vaatimattomuus hälvenee vähitellen, sopivalla tavalla. Tämän näki olemuksesta ja mietteistä, kun hän toista kertaa peräkkäin asettui kisan jälkeen kansainvälisen median eteen lehdistötilaisuudessa.

Bottaksen tavoite olla kilpailu kilpailulta parempi kuljettaja on toteutumassa. Esiin on astumassa voittaja, joka on kuitenkin edelleen itse rauhallisuus.

Jukka Mildh

Yle Urheilu
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44827
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jukka Mildhin artikkelit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ma Elo 25, 2014 12:00

Mildh: Tulevaisuus on Bottaksen

”Vain tulevaisuudella on merkitystä”, Valtteri Bottas lausui palkintopallilla Spassa. Hän tosin vastasi kysymykseen koskien tavoitetta päästä vihdoin korkeimmalle korokkeelle, voittajaksi, mutta rivien välistä voi lukea paljon muutakin.

Valtteri Bottakselle ja samalla koko Williamsin väelle oli yllätys, että Mersut, ja jopa Red Bull, olivat Spassa vauhdillisesti niinkin paljon karussa. Vaikka Bottas palkintopallille nousikin, oli se raju herätys. Jalat tömähtivät tukevasti loman jälkeen takaisin maan pintaan. Totuus on edelleen se, että Mercedes-tallin voi haastaa vain, kun autoon tulee vikaa tai kuljettaja tekee virheen. Samalla Red Bullin vauhti kasvaa vääjäämättömästi.

OIi ilahduttavaa seurata Bottaksen ja Kimi Räikkösen keskinäistä kamppailua kerrankin lähellä kärkeä. Ilahduttavaa tilanteessa oli paitsi Bottaksen tarkat otteet myös se, että Kimi Räikkönen pystyi vihdoin ajamaan kunnolla kilpaa. Koko viikonloppua arvioitaessa esiin tuli kuitenkin todellinen tilanne. Williamsia ja Ferraria vaivaa sama ongelma: operatiivinen toiminta ontuu. Yhä vieläkin.

Williamsilla auton suorituskyvystä vastaava Rob Smedley sanoi ja myönsi asian ääneen myös julkisesti Spassa. Hän tuntee kuljettajien hengityksen niskassaan. Paineet kasvavat, kun autossa on todellista voittajapotentiaalia.

Valtteri Bottas on näyttänyt, että hänessä on tulevaisuuden mestarin ainesta. Sen Williamsin johtokin kiistatta vahvistaa. Jokainen talli kehuu kuljettajiaan virallisissa lausunnoissaan, mutta tämä ei ole enää pr-helinää vaan tosiasia, piste.

Williamsin kulttuurissa talli määrää ja kuljettaja tulee virran mukana. Samalla kaavalla ei enää voi jatkaa. Bottaksessa heillä on kuljettaja, joka tuo vaatimukset pöytään oikealla sävyllä, perustellusti ja määrätietoisesti. Niitä on paras kuunnella. Williams-auto yhdistettynä Bottaksen ajoon on yksi täydellisimmistä paketeista tällä hetkellä. Ja mikä hienointa, tuossa paketissa kuljettaja todella vie autoa eikä päinvastoin, niin kuin nyt esimerkiksi Kimi Räikkösen kohdalla on pääasiassa tällä kaudella käynyt.

Mieleeni muistuu Monacon kilpailussa käymämme pitkä keskustelu Bottaksen kanssa. Silmiini katsoi sama rauhallinen ja kylmähermoinen suomalainen, mutta jotain uutta siinä oli. Hei, tämä äijähän alkaa kuulostaa vaativalta. Ajatuksista huokui määrätietoisuus. Kaksi kilpailua myöhemmin hän nousi urallaan ensimmäistä kertaa palkintopallille ja siitä lähtien ollut siellä lähes vakioesiintyjä. Tulevaisuutta ajatellen ensimmäinen suuri läpimurto on tehty.

Bottaksen ei enää tarvitse hakea ykköskuljettajan roolia eikä Williamsin tarvitse sitä antaa. Kaikki tietävät sen. Tallin ykköstykki on kasvanut rooliinsa luonnollista tietä. Ilman politikointia, ilman kyynärpäätaktiikkaa. Vain yksinkertaisesti tekemällä työt tallikaveri Felipe Massaa paremmin.

Yksi keskeinen tekijä Bottaksen kehittymiselle on kilpailuinsinööri Jonathan Eddolls. Kuljettaja ja insinööri ovat tavallisestikin tiivis pari, mutta nämä kaverit ovat poikkeus. He viettävät myös vapaa-aikanaan paljon aikaa yhdessä. Esimerkiksi viime vuodenvaihdekin vietettiin yhdessä Suomessa. Heistä on tullut paremminkin ystävät kuin vain työkaverit. Keskinäinen kunnioitus on korkealla. Se on hyvin harvinaista Formula ykkösissä, mutta menestyksen ehdoton edellytys.

Vaikka ammatillinen luottamus on olemassa, kuljettajat tyypillisesti kyseenalaistavat insinööriensä päätöksiä. Jos ei syystä, niin ainakin periaatteesta. Bottas-Eddolls -kaksikko on tässäkin suhteessa poikkeus. He todella arvostavat toisiaan. On jo paljon, että kisainsinööri aidosti uskoo kuljettajaansa eikä koe tätä annettuna työkuviona. Kaksikolle on kertynyt vahvaa luottoa tallin sisällä. Tätä kautta he saavat äänensä paremmin kuuluviin.

Väitän, että yksi keskeisimmistä salaisuuksista Bottaksen kehittymiseen on nimenomaan hänen ja Eddollsin välinen kemia ja keskinäinen arvostus. Jo nyt on päivän selvää, että Bottas ottaa insinöörinsä mukaan mihin ikinä joskus tulevaisuudessa Williamsilta siirtyykään.

Kaiken kaikkiaan nyt on alettava valmistautua tulevaan. Ensi kauden jälkeen ei mitä todennäköisimmin ole enää Kimi Räikköstä. Bottas jää yksin kantamaan Suomi-brändiä haalarinsa vyössä ja autossa.

Hän on seuraava suomalainen, joka ajaa maailmanmestaruudesta. Williamsilla tai muualla. Vielä siihen menee aikaa, mutta sen varaan voidaan jo alkaa laskea.

Niinhän se oli. Vain tulevaisuudella on merkitystä. Ja sen on Bottaksen.

Jukka Mildh, YLE
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44827
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jukka Mildhin artikkelit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Cup » Ma Loka 06, 2014 15:49

http://yle.fi/urheilu/mildh_formula_ykk ... ja/7511327
Mildh: Formula ykkösissä myrskyn merkkejä

6.10.2014 klo 11:48 | päivitetty 6.10.2014 klo 12:32

Vettel toi päätöksensä julki selkeästi; hän haluaa lähteä. Alonso taas kiertelee ja kaartelee lausumalla ”teen päätökseni Ferrarin parhaaksi”, kirjoittaa Jukka Mildh.

Formula ykkösissä puhaltavat voimakkaat muutoksen tuulet. Jos tälle kaudelle voimaan astuneet sääntömuutokset aiheuttivat puuskia, niin Japanin GP:n aikana käynnistyneissä kuljettajasiirroissa on myrskyn merkkejä. Keskiössä ovat Sebastian Vettel ja Fernando Alonso. Kun peräti kaksi sarja ehdottomiin johtohahmoihin kuuluvaa kuljettajaa vaihtaa tallia, taustalla ei enää ole vain heikkojen tulosten aiheuttamat motivaatio-ongelmat.

Harkintoja ja neuvotteluja on käyty jo useamman kuukauden ajan. Tuona aikana ei voi välttää tietovuotoja ja osittain niitä päästetään toki myös tarkoituksenhakuisesti. Siksi vahvimmat siivet saaneet huhut lopulta toteutuvat. Mutta todeksi ne muuttuvat vasta tässä syys-lokakuun vaihteessa. Syy on optiopykälien, joiden takaraja on juuri näillä näppäimillä. Tähän asti on pitänyt odottaa esimerkiksi menestykseen liittyvien pykälien toteutumista ja yleensä koko sopimukseen liittyvän jatko-option käyttämis- tai hylkäämispäätöstä.

Vettel toi päätöksensä julki selkeästi; hän haluaa lähteä. Alonso taas kiertelee ja kaartelee lausumalla ”teen päätökseni Ferrarin parhaaksi.” Kun tekee lähtöä Ferrarilta ja mielii jatkavaansa uraansa, on parasta osoittaa uskollisuuttaan loppuun asti.

Uskon vahvasti, että Alonson kiemurtelu johtuu siitä, että yhteistyön jatkosta ei päätä – tai ei päättänyt - kuljettaja, vaan Ferrarin uusi johto. Aiemmin johto ja kuljettaja toimivat läheisessä symbioosissa, mutta nykytilanteessa tallin etu menee vieläkin vahvemmin kuljettajan edelle. Pysyminen perinteisessä ohjesäännössään, eli kuljettajiaan suurempana, on Ferrarin ainoa mahdollisuus nousta nykyisestä kuopasta.

***

Isossa kuvassa Vettelin ja Alonson kaltaisille suursiirroille syyt ja perusteet löytyvät pääasiassa kilpailutilanteen ratkaisevasta muuttumisesta ja jopa Formula 1:n suosion laskusta.

Mercedes GP:n ylivoima on murskattava pian, ettei saksalaistalli pääse karkaamaan vielä kauemmaksi. Ferrari, Renault (Red Bull Racing) ja ensi kaudella mukaan tuleva Honda (McLaren) panostavat kaikkensa voittaakseen Mersun. Se on agendalla ehdoton asia numero yksi.

Red Bull Racing floppasi tänä vuonna, mutta se ei ole niin pahassa jamassa kuin Ferrari ja McLaren; kaksi entisaikojen mahtitallia. Molemmat ovat sen kaliiperin tekijöitä, ettei niitä saa aliarvioida, vaikka nyt huonosti meneekin. Ferrarin talous on turvattu Italian päässä. Tallin uudistuminen on kovassa vauhdissa. Näkyvimmät toimenpiteet ovat henkilömuutokset johdossa ja rakenteilla oleva uusi tehdas Maranelloon.

Aivan kuten Ferrarilla, myös Hondalla kilpaileminen radoilla on yrityksen kulttuurin selkärangassa. Japanissa Hondan brändi ja työntekijät hengittävät moottoriurheilun kautta, siinä missä Ferrarin työtekijät aamuisin tervehtivät palvoen Mustan Orin symbolia. Vahva kulttuuri takaa McLarenille kumppanin, joka paitsi osaa tehdä moottoreita myös käyttää F1-ohjelmaan juuri niin paljon rahaa kuin tilanne vaatii.

McLarenin autossa ei ole tänä vuonna näkynyt uusia sponsoreita ja paljon puhuttu uusi pääsponsorikin on jäänyt julkaisematta. On selvää, että merkittävä osa tämän kauden rahoituksesta tulee jo nyt Hondalta. Tuoreessa muistissa on vielä Brawn GP, joka ajoi vuonna 2009 maailmanmestariksi Hondan rahoilla, vaikka japanilaistehdas olikin jo virallisesti vetäytynyt radoilta. Ja vieläpä Mercedes Benzin moottoreilla.

***

Ron Dennis ja Honda jakavat toimintatavan, jolla varmistetaan täydelliset voittajaresurssit pitkälle tulevaisuuteen, vaikka siihen menisikin aikaa. Dennisin paluulla McLarenin johtoon on vähintään yhtä suuri merkitys koko tähän kuljettajarumbaan kuin Hondallakin.

Hän on tehnyt viimeisen vuoden aikana todellisen vallankaappauksen omassa tallissaan. Ja tekemällä Honda-sopimuksen hän toi kuljettajaneuvotteluihin sellaista uutta voimaa, jolla Vettelin ja Alonson kaltaiset ikonit alkavat liikkua. Tuo voima on rajaton budjetti. Kun jotain todella halutaan, se otetaan. Perinteisesti Hondalla on ollut vahva tahto määrättyihin kuljettajiin. Se myös kantaa merkittävimmän vastuun heidän palkoistaan. Tällä on ollut merkityksensä esimerkiksi siihen, että välirikkoon Alonson kanssa kauden 2007 jälkeen ajautunut Dennis otti espanjalaisen vakavasti uudestaan harkintaansa.

Honda vaikutus on melkoinen, mutta Ferrarin nykyinen kriisi on vielä vahvempi. Ferrarin huono menestys ja etenkin epäonnistuminen voittaa maailmanmestaruus pitkään aikaan on ollut merkittävä isku koko F1-sarjan suosiolle. Se näkyy etenkin suurten maiden televisiolukujen laskuna. Tästä syystä Bernie Ecclestone on varmasti ollut keskeisessä roolissa Vettelin irrottamisessa Red Bullilta ja istuttamisessa Ferrarille. Niin, sehän saksalaisen seuraava osoite ilman muuta on. Se on ollut tiedossa jo vuosia. Nyt vaan aika ja olosuhteet ovat oikeat.

***

Entä Vettelin ja Alonson henkilökohtainen tahtotila? Niitä ei voida sivuuttaa, sillä motivaation pitää olla sataprosenttinen siellä, missä työtään tekee.

Molemmat ovat turhautuneita. Alonso ei saanut käännettyä Ferraria samalla tavalla kuin Michael Schumacher aikoinaan. Jos mielii voittaa vielä maailmanmestaruuden on parasta vaihtaa nyt tallia ja työskentelytapaa. Vettelillä puolestaan oli merkittävä rooli Red Bullin nousussa, mutta nyt nuoriso alkaa puhaltaa niskaan. Daniel Ricciardon menestys tällä kaudella on todella saanut Vettelin pasmat sekaisin.

Molempien ympäriltä luottotiimi on hajoamassa. Alonson vahvana tukija tunnettu Luca di Montezelmolo on ulkona kuvioista. Samoin hänet palkannut entinen tallipäällikkö Stefano Domenicali. Vetteliä puolestaan arveluttaa Adrian Neweyn lopettaminen F1-operaatiossa tämän kauden jälkeen. Jos vielä haluaa rakentaa uuden vahvan tukiverkoston, on se tehtävä nyt.

Molempien neuvotteluasema on oivallinen uusiin talleihin päin: heidät halutaan. Näin myös rahaa liikkuu siirroissa niin paljon kuin kehtaa pyytää. Sekä Alonso että menestykseensä nähden maltillisella palkalla ajanut Vettel kuittaavat nyt uransa suurimman palkkiopotin. Heidän laatimia muita ehtoja myös kunnioitetaan samassa linjassa.

Siirtymistä motivoi molemmilla myös tietynlainen uhka tulevaisuudesta. Alonso tietää 33-vuotiaana että uran loppu häämöttää, mutta yhä nuorempina F1-auton rattiin pääsevät kuljettajat alkavat uhata jo 27-vuotiasta Vetteliäkin. Etenkin Red Bullin ohjelma, johon Vettel on itsekin kuulunut, syöttää uutta, yhä nuorempaa kuljettajaa kuninkuusluokkaan. Vettelille on nyt oikea aika irrottautua Red Bullista ja toimia tästä eteenpäin entistä itsenäisemmin.

Nyt on vain odotettava, miten kaikki siirrot lopulta toteutuvat, sillä tästä kaikesta alkaa aivan uusi Formula 1 Show. Sen ensimmäinen näytös on vuonna 2015 ja todelliset vaikutukset alkavat näkyä vuonna 2016.
Twitter: @KurskiRacing
Cup
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 2636
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

EdellinenSeuraava

Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron