Heikki Kulta - Blogit etc.

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

Re: Heikki Kulta - Blogit etc.

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Huhti 16, 2014 14:29

Mies, joka tietää formuloista lähes kaiken – Heikki Kullan viisi vuosikymmentä formulasirkuksessa

Heikki Kullalla on suomalaisittain ainutlaatuinen kokemus formulaurheilusta. Miehellä on takana yli kolmesataa kilpailua paikan päällä ja tuhansia lehtijuttuja formuloiden sisäpiiristä. Ja lisää tulee koko ajan.

Formulatoimittaja Heikki Kulta on kiertänyt formulakisoja kauemmin kuin suurin osa nykyisistä kuskeista on edes elänyt. Itse asiassa ainoastaan viisi nykyisistä formulakuljettajista oli syntynyt, kun Kulta oli jo raportoimassa formulakilpailuista. Vanhin kuljettajista, Kimi Räikkönen, oli tuolloin kolme ja puoli vuotta vanha.

Ensimmäisen kerran Heikki Kulta kävi seuraamassa formuloita San Marinossa 1. toukokuuta vuonna 1983. Se oli rakkautta ensi silmäyksellä. Siitä lähtien hän on kirjoittanut formulakisoista Turun Sanomiin ja Helsingin Sanomiin joka vuosi suurella sydämellä.

– Olin Saksan Münchenissä seuraamassa jääkiekon MM-kisoja vuonna 1983. Suomen pelit menivät aivan hunningolle. Päätettiin lähteä muutamien toimittajakollegoiden kanssa Imolaan katsomaan San Marinon Grand Prix -kisaa, Heikki Kulta muistelee.

Kisan voitti Ferrarin Patrick Tambay, mutta suomalaiset jännittivät tietysti oman pojan puolesta.

– Keke Rosberg oli kisassa neljäs ja siitä se formulakärpänen pisti. Seuraavan kerran olin kisoissa parin vuoden päästä ja sen jälkeen tosiaan jonkun kerran lisää, Suomen kokenein formulatoimittaja Heikki Kulta nauraa.

Kaikki lähti oikeastaan tupakkakiellosta

Oikeastaan formulakipinä oli purrut jo muutama vuosi aikaisemmin. Vuonna 1978 Heikki Kulta oli juuri saanut vakinaisen toimittajan pestin Turun Sanomista. Hänet lähetettiin juttukeikalle Ahvenanmaalle.

– Silloin Suomessa oli kielletty tupakkamainonta, mutta Ahvenanmaalla se oli sallittua. Eräs tupakkamerkki toi Ahvenanmaalle James Huntin, Giacomo Agostinin ja Niki Laudan.

Muut päättivät mennä saunaan, mutta Heikki Kulta ja Niki Lauda jäivät juttelemaan.

– Ensimmäinen formulajuttuni oli hallitsevasta maailmanmestarista. Harva saa tällaisen alun uralleen, Heikki Kulta nauraa.

Aluksi Kulta teki formulajuttuja muiden lehtimiestöiden ohella. Vuonna 1998 kaikki muuttui, kun Mika Häkkinen taisteli maailmanmestaruudesta Michael Schumacherin kanssa.

– Olin kiertänyt monissa kisoissa jo ennen tuota vuotta, mutta voi sanoa, että vuonna 1998 minusta tuli päätoiminen formulatoimittaja, Heikki Kulta muistelee.

– Voi sanoa myös, että vasta tuolloin Suomessa formulaurheilu löi itsensä toden teolla läpi.

Joka jätkä pani nimen alle

Maaliskuun 15. päivä 2014 Australian Melbournessa oli Heikki Kullalle eräänlainen merkkipaalu. Se oli hänen 300. formulakilpailunsa. Kulta päätti pyytää nimikirjoituksen kaikilta kilpailuun osallistuneilta kuljettajilta.

– Kaikki 22 kuljettajaa kirjoittivat nimensä kisojen ohjelmalehtiseen ja sinne tuli myös mukavia terveisiä. Esimerkiksi Sebastian Vettel kirjoitti suomeksi: "Heikille. Ei paha. 300. Onnea."

Miten ihmeessä nelinkertainen maailmanmestari, saksalainen Vettel osaa suomen kieltä? Heikki Kulta tietää vastauksen, niin kuin moneen muuhunkin formula-asiaan.

– No, Vettelin hyvä kaveri on Kimi Räikkönen, joka on opettanut Sebastianille suomea. Vettellillä on ollut myös kolme suomalaista kuntovalmentajaa, jotka ovat opettaneet hänelle suomea, Heikki Kulta sanoo.

Itse asiassa Sebastian Vettel on ollut koko uransa suomalaisessa valmennuksessa. Ensin miehestä piti huolen Tommi Pärmäkoski, sitten Heikki Huovinen ja nyt Antti Kontsas, entinen TPS:n jalkapalloilija.

– Nämä herrat ovat opettaneet Vettelille suomea, sellaistakin suomea, jota ei niin olisi tarvinnut opettaa. Mutta kyllä hän ihan sivistynyttäkin suomea puhuu, Heikki Kulta nauraa.

Schumacherista ei juuri puhuta

Heikki Kulta on maailmankansalainen, jolla on hymy ja varsinkin nauru herkässä. Mutta on ainakin yksi asia, josta formulapiireissä ei leikkiä lasketa. Se on Michael Schumacher ja hänen karmaiseva kohtalonsa.

– Mies ajaa vuosikausia kilpaa ilman vakavia onnettomuuksia ja sitten tulee tuollainen lasketteluturma, Heikki Kulta hiljenee ja nielaisee.

– Schumacherista ei puhuta varikolla, ei kuljettajien kesken, ei oikeastaan yhtään, se koskettaa niin paljon kaikkia.

Heikki Kulta kuitenkin arvelee, että Michael Schumacher nousee puheenaiheeksi väkisinkin vapun tienoilla.

– Silloin tulee kuluneeksi 20 vuotta Ayrton Sennan kuolemasta ja silloinhan Schumacher nousi huipulle. Tuolloin varmaankin keskustellaan näistä julmista ihmiskohtaloista, Heikki Kulta pohtii.

Onko Mercedes mennyt jo menojaan?

Heikki Kulta arvioi, että kuluvasta formulakaudesta tulee jännittävä, vaikka nyt näyttääkin siltä, että Mercedekset menevät menojaan.

– Kehitys voi kuitenkin olla huimaa kauden aikana.

Suomalaiskaksikolta Heikki Kulta ei odota kovin paljon tällä kaudella.

– Vaikka Valtteri Bottas onkin loistokuljettaja, olisin todella yllättynyt jos hän olisi maailmanmestari. Kimillä on ollut vaikea alku, mutta jos Ferrari saa kärrynsä kulkemaan niin kuka ties.

– Kimillä on Valtteria paremmat mahdollisuudet, mutta eivät nekään mitkään hyvät ole. Mercedeksen etumatka tuntuu olevan muihin liian suuri.

Heikki Kullan veikkaus maailmanmestariksi on Lewis Hamilton.

– Hän vain on niin loistava kuljettaja.

Jokainen kisa on uusi

Satojen formulakilpailujen jälkeen Heikki Kulta jaksaa yhä innostua joka kisasta.

– Olen usein jutellut asiasta Kimi Räikkösen kanssa. Hänkin on sitä mieltä, että joka kilpailu on erilainen. Vaikka radat ovat samoja vuodesta toiseen, kilpailut eivät ole koskaan samanlaisia, eikä niistä voi kirjoittaa samaa juttua uudestaan.

Vaikka formulamaailmassa on paljon glamouria, formulatoimittajan työstä se Heikki Kullan mielestä puuttuu.

– Työpäivät alkavat aamulla kello kahdeksan, silloin mennään varikolle ja siellä ollaan koko päivä. Illalla kymmenen jälkeen pääsee hotelliin ja sitten taas aamulla takaisin varikolle. Sellaisia ne päivät ovat.

– Päällimmäisinä näistä formulareissuista jäävät mieleen lentokentät, hotellit ja varikot, Heikki Kulta nauraa.

Lisää meteliä koneisiin

Yksi asia, josta tämänvuotinen formulakausi tullaan varmasti muistamaan pitkään, on hiljaisuus. Uusien moottorimääräysten takia formuloiden äänet ovat hiljentyneet huomattavasti. Formulafanit eivät ole olleet asiasta mielissään, ei Heikki Kultakaan.

– Aiemmin, kun formula meni ohi, sen ääni tuntui mahanpohjassa saakka, ja niin sen pitää ollakin. Ääni kuului viiden kilometrin päähän. Nyt ääni ei kuulu edes kulman taakse, Heikki Kulta pyörittelee päätään.

Monet ovat haikailleet Suomeen formula-kilpailuja. Heikki Kulta uskoo, että Suomessa ei formuloita nähdä.

– En usko, että Suomeen saadaan koskaan formulakisoja. Siellä on pitkä lista anojia, jotka ovat valmiit maksamaan mitä tahansa saadakseen kisat. Ei Suomessa ole mahdollista lähteä mukaan miljoonia maksavaan tarjouskilpailuun.

Yle Urheilu
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Heikki Kulta - Blogit etc.

ViestiKirjoittaja waldo39 » To Huhti 17, 2014 8:55

Eräs tupakkamerkki toi Ahvenanmaalle James Huntin, Giacomo Agostinin ja Niki Laudan. :shokki2: Siis WTF! Onko noi kolme oikeasti käynyt Ahvenanmaalla, jossain mainostempauksessa. Toi kuulostaa niin huuhaalta, mutta kai se pitää uskoa kun Heikki niin sanoo.

Ja en myöskään ollut tietoinen että Vetteli oli vaihtanut taas kuntovalmentajaa, ja myös suomalaiseen. Miksi edellinen lähti?
Lehdistö: ¨Kimi, oletko vihainen?¨ Kimi: ¨Olut helpotti.¨ < Unkarin GP 2015 >
waldo39
GP-voittaja
 
Viestit: 2111
Liittynyt: Su Helmi 05, 2012 14:35

Re: Heikki Kulta - Blogit etc.

ViestiKirjoittaja Kimibest » To Huhti 17, 2014 9:33

waldo39 kirjoitti:Eräs tupakkamerkki toi Ahvenanmaalle James Huntin, Giacomo Agostinin ja Niki Laudan. :shokki2: Siis WTF! Onko noi kolme oikeasti käynyt Ahvenanmaalla, jossain mainostempauksessa. Toi kuulostaa niin huuhaalta, mutta kai se pitää uskoa kun Heikki niin sanoo.

Ja en myöskään ollut tietoinen että Vetteli oli vaihtanut taas kuntovalmentajaa, ja myös suomalaiseen. Miksi edellinen lähti?

Vettelin edellisen kuntovalmentajan Heikki Huovisen sopimusta ei uusittu.
Oskari, Se oli Kimi semmonen Perjantai ettei tästä ollu mitään hyötyä.
Kimi, No mä ajoin yhen kierroksen oikeestaan että saatiin toi startti tehtyä :D (Belgia 2012)
Avatar
Kimibest
Foorumin Vetomies 2013
 
Viestit: 600
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Heikki Kulta - Blogit etc.

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Huhti 17, 2014 12:56

Tallipäälliköt kassan kautta

KOLUMNIT
Kolumni 17.4. Tallipäällikkö ihan sanan aidossa merkityksessä alkaa kohta olla muinaisvirka F1-urheilussa, mikäli tarkastelee organisaatiomuutoksia kilpatiimeissä viime kuukausien aikana.

Yhä enemmän tallia johdetaan kaupallisella osaamisella. Kovikovina liikemiehinä huipputallien päälliköiksi ovat kavunneet Mercedeksen Toto Wolff, Williamsin Mike O’Driscoll ja nyt tällä viikolla Ferrarin Marco Mattiucci.

Varsinaisista tallipäälliköistä varikolla tiimiään johtavat enää Red Bullin Christian Horner, Toro Rosson Franz Tost, Sauberin Monisha Kaltenborn, Caterhamin Cyril Abiteboul sekä Marussian John Booth.

Frank Williams toimii yhä tyttärensä Claire Williamsin avustamana oman tallinsa päämiehenä, mutta talouspuoli on yhä isommassa osassa myös Groven tallin uudessa nousussa, jolloin O’Driscollin sanalla painoarvo kasvaa kasvamistaan.

Frank Williamsin tapaan myös Ron Dennis palasi vielä vanhoilla päivillään McLarenin käskyttäjäksi. Hän on kuitenkin delegoinut valtaa ja vastuuta niin kilpailupuolelle kiinnitetyn Eric Boullierin kuin vielä hakusessa olevalle kaupalliselle johtajalle.

Lotuksella tallipäällikkö on tiimin omistaja Gerard Lopez, mutta virkaa tekevänä päällikkönä toimii nyt Federico Gastaldi, joka kaikkein konkreettisimmin edustaa nimenomaan kaupallista kapasiteettia ilman päiväkohtaista kilpa-ajotietämystä.

Aivan samoin hienosti kauden aloittaneella Force Indialla päämies on samalla tallin omistava Vijay Mallya, joka myös on osannut delegoida asiat kohdalleen, kun jo Jordanin ajoista asti tallissa ollut Andy Green huolehtii kilpailullisista taustoista.

Huipulla joka tapauksessa tulee. Nähtäväksi jää, ketkä jatkossa sitten kantavat päävastuun, jos huipputiimi ei pysty tekemään odotettuja tuloksia. Luultavasti silloin syyttävä sormi osoittaa ennemmin insinööripuoleen tai kuljettajiin.

Mukavilla osaavilla ammattimiehillä ei enää tunnu olevan käyttöä, kuten Ross Brawnin, Martin Whitmarshin ja viimeksi Stefano Domenicalin kohdalla nähtiin.

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Heikki Kulta - Blogit etc.

ViestiKirjoittaja Cup » To Huhti 17, 2014 18:35

waldo39 kirjoitti:Eräs tupakkamerkki toi Ahvenanmaalle James Huntin, Giacomo Agostinin ja Niki Laudan. :shokki2: Siis WTF! Onko noi kolme oikeasti käynyt Ahvenanmaalla, jossain mainostempauksessa. Toi kuulostaa niin huuhaalta, mutta kai se pitää uskoa kun Heikki niin sanoo.

Ja en myöskään ollut tietoinen että Vetteli oli vaihtanut taas kuntovalmentajaa, ja myös suomalaiseen. Miksi edellinen lähti?
Samoissa on käynyt vaikka ja ketä tähtii, jos ottaa esim DTM/ITC/FIA GT menneisyyden sörnäisen kisat muistiin tai vaikka nämä vuoden 1967 ajot -> http://en.wikipedia.org/wiki/Ahvenisto_Race_Circuit
Twitter: @KurskiRacing
Cup
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 2625
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Re: Heikki Kulta - Blogit etc.

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Huhti 22, 2014 8:44

Pelin päällä kilparadallakin

Kolumni 22.4. Kun on ajankohtaista kuvailla Tapparan olevan pelin päällä jääkiekon SM-finaaleissa, voisi kuitata myös Lewis Hamiltonin päässeen erinomaisesti kilpa-ajamisen päälle F1-mestaruustaistossa.

Ensimmäisen kerran F1-urallaan kolme täysosumaa peräkkäin napsineen Hamiltonin meno on niin väkevää, että vaikka hän MM-sarjassa on yhä kakkosena, moni mieltää hänet ylivoimaisesti vahvimmaksi mestariehdokkaaksi.

Paljon puhuvaa oli Kiinan palkintopallilla haastattelut tehneen Martin Brundlen kysymys Nico Rosbergille ’’kun vielä johdat sarjaa...?’’ Nico tokaisikin terävästi, että vielä-sana on turha, koska hän aikoo pysyäkin johdossa.

Hamilton on kuitenkin väläyttänyt niin vahvaa ja aggressiivista ajoasennetta sekä aika-ajossa että kisassa, että Rosbergin pitää rakentaa omat taktiikkansa enemmän tasaisuden ja luotettavuuden varaan kuin lähteä yrittämään vastaamaan kaverinsa huutoon yhtä härskeillä otteilla kuin tämä tarvittaessa tekee.

Mercedeksen haastajille seuraava kisaviikonloppu Barcelonassa on hyvin kriittinen. Kun kaikki tuovat Euroopan avaukseen merkittävät päivityspaketit, tarjoutuu mahdollisuus huiman etumatkan tavoittamiseen ainakin jonkin verran.

Varsinkin Red Bullin uskotaan pääsevän lähemmäs Hopeanuolia – kun Barcelonan rata sinällään jo tuo sille parhaan aerodynamiikan omaavana autona tiettyjä etuja. Myös Ferrarilla odotukset ovat korkealla, jotta vihdoin senkin auto alkaisi toimia kaikilla radoilla kilpailukykyisemmin.

Sinänsä Red Bullilla ja Ferrarilla harmonia on hieman hakusessa.

Daniel Ricciardo on jo järkyttänyt maailmanmestari Sebastian Vettelin mielenrauhaa pystyttyään ottamaan autosta enemmän irti ja osoittauduttuaan samalla edeltäjäänsä Mark Webberiä nopeammaksi kuljettajaksi.

Ferrarilla puolestaan tuskaa tuottaa Kimi Räikkösen putoaminen niin pahasti Fernando Alonson kyydistä. Barcelona on kuitenkin toivoa täynnä ja kisan jälkeen Kimi vielä testaa kaksi päivää autoa saadakseen sitä entistä mieluisammaksi myös seuraaviin koitoksiin.

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Heikki Kulta - Blogit etc.

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Touko 07, 2014 12:23

Heikki Kullan F1-analyysi.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Heikki Kulta - Blogit etc.

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Touko 20, 2014 19:16

Heikki Kullan F1-analyysi Monacosta.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Heikki Kulta - Blogit etc.

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Kesä 05, 2014 18:55

Heikki Kullan F1-analyysi Kanadaan.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Heikki Kulta - Blogit etc.

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Elo 20, 2014 16:55

Heikki Kullan analyysi
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Heikki Kulta - Blogit etc.

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Syys 16, 2014 17:06

Heikki Kullan analyysi.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Heikki Kulta - Blogit etc.

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Helmi 21, 2015 10:42

Maailman paras ero

KOLUMNIT |
Kolumni 21.2. Ei taida olla epäilystä, että jos F1-varikolla äänestettäisiin maailman parhaasta kuljettajasta, kruunun veisi Fernando Alonso. Mutta jos ruvettaisiin taittamaan peistä parhaista tiimipelureista, espanjalaisen osakekurssi ei kohoaisikaan korkeimmilleen.

On vierähtänyt vajaat kolme kuukautta siitä, kun Alonso jätti Ferrarin. Sankin pöly Maranellon kaduilla on laskeutunut, ja asioihin on saatu hieman etäisyyttä.

Tehtaalla ja kilpatiimissä ilmeet ovat poikkeuksetta iloiset. Eroon Alonsosta suhtaudutaan tietyllä tavalla helpottuneina. Jopa espanjalaistähden leirissä vahvasti toimineet eivät tunnu kaipaavan kaveriaan.

Alonso on äärimmäisen kilpailullinen täydellisyyden tavoittelija. Hän lyö omaankin tiimiinsä poikkeuksellisen kovat suorituspaineet. Kun tällainen puristus on ohitse, Ferrarilla väki tuntee pahimman stressin väistyneen ja osaa taas nauttia työstään täysin siemauksin.

Tämä on kenties se vapauttava tekijä, mistä Ferrarin uusi nousu on lähtenyt liikkeelle. Nyt kuskikaksikkona on täydellisesti yhteen tiimiin keskittyvä mestaripari Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen, eikä kukaan enää pelaa pelkästään omaan pussiin, kuten Alonson kanssa näytti silloin tällöin tapahtuvan.

Uusi tallipäällikkö Maurizio Arrivabene suitsutti työntekemistä Vettelin ja Räikkösen kanssa sumeilematta vuoden ensimmäisessä lehdistötilaisuudessaan. Hän korosti kuitenkin, ettei olisi reilua osoitella sormella Alonsoa melkoisen myrskyisästä lähdöstä.

Rajuimman paineen alla jokainen ihminen toimii tavallaan. Tallipäällikkö muistutti, että vaikka Alonso tuli paremmin toimeen viime vuoden auton kanssa kuin Räikkönen, ei se hyvä ollut hänellekään.

Uusi Ferrari taas tuntuu sopivan yhtä hyvin niin Räikköselle kuin Vettelillekin.

Turun Sanomat, Barcelona

HEIKKI KULTA
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Heikki Kulta - Blogit etc.

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Maalis 28, 2015 7:35

Vielä ei viimeistä viedä

Kolumni 28.3. Alan uskoa, ettei tämä jää Kimi Räikkösen viimeiseksi kaudeksi F1-uralla.

MM-sarjan suomalainen ikäpresidentti on uudella autollaan löytänyt taas sen entisen ajamisenilonsa, joka kaikkosi viime kaudella. Samalla melkein hurmosmaiseksi kasvanut Ferrarin tiimihenki innostaa koko Maranellon miehistöä yhä mittavampaan kiriin kohti kärkeä.

Kuten vuosi sitten Räikkönen oli nytkin Malesian harjoituspäivänä toiseksi nopein kuljettaja kummallakin ajojaksolla. Eroa kuitenkin on siinä, että nyt tällä Ferrarilla Kimi pystyy kurkottamaan kärkipäähän myös muillakin radoilla kuin tällä yhdellä kiistattomista suosikkiareenoistaan.

Kun juttelin Räikkösen kanssa hänen tulevaisuudestaan Barcelonan testivarikolla, hän teki selväksi, että F1-uran jälkeen hänellä ei ole muita suunnitelmia kuin nauttia elämästä perheensä parissa. Sitä Kimi ei sanonut, koska tuo aika koittaa.

Yhä enemmän vaikuttaa siltä, ettei tämä nykyinen Ferrarin kuljettaja suunnittele ainakaan kilparatojen jättämistä vielä tämän kauden jälkeen.

Ferrarilla on optio vuodesta 2016 Räikkösen kanssa ja jos suomalaiskuskin iskukyky on tätä luokkaa kuin Australian kisavedossa ja Malesian harjoituksissa, Maranellon johdolla ei ole tarvetta alkaa etsiä uutta kuljettajaa Sebastian Vettelin tallikaveriksi.

Nimenomaan näillä alkuvuoden näytöillä on iso vaikutus kesällä tehtäviin päätöksiin.

Manageri Steve Robertson nautti paikan päällä Räikkösen harjoitusvauhdista. Myös hänen toinen kuljettajansa Felipe Nasr on hyvässä vauhdissa.

Itse asiassa Nasr vei Räikköseltä yhden ennätyksen. Viides sija Australiassa siirsi Sauberin kaikkien aikojen parhaan tulokaskuskin tekemän tuloksen brasilialaisen nimiin. Kimi Räikkönen oli ollut Sauberilla omassa debyytissään kuudes niin ikään Melbournessa.

Turun Sanomat, Kuala Lumpur

HEIKKI KULTA
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Heikki Kulta - Blogit etc.

ViestiKirjoittaja Kimibest » Pe Heinä 03, 2015 14:38

Kansa on puhunut

Kolumni 3.7. Kimi Räikkösen mollaaminen kansainvälisessä lehdistössä katkesi ainakin hetkeksi, kun F1-fanien gallupissa Ferrarin suomalaistähti äänestettiin kaikkein seuratuimmaksi kuljettajaksi.

Suosio peilautui saman tien torstain haastatteluinnossa Silverstonen varikolla. Räikkönen veti Ferrarin lehdistövastaaviin kuuluvan Stefania Bocchin mukaan koko ennätyspitkän tv-ringin kysymysryöpyn hymy huulillaan.

Hymy johtui siitä, että Bocchi kuiskasi kuljettajalle kaikkien muiden olevan kateellisia tuollaisesta kannatuksesta – kerrankin.

Kun tutun mediaväen kesken lehdistöhuoneessa kiittelin Räikkösen saavuttaneen vihdoin hyvinkin positiivisen tuloksen, brittileiristä Darren Heath kuittasi koko voiton valheelliseksi. Hänen mukaansa kun Kimi ei twiittaile, hänen ei myöskään kuulu ansaita arvonimeä seuratuimpana kuljettajana, koska ilman sitä ei varsinainen seuraaminen ole edes mahdollista.

Useimmat kuljettajat ovat lähteneet Twitter-estradille, mutta Räikkönen – kuten myös tallikaveri Sebastian Vettel – karttavat visusti tällaista nykymediaa.

Ferrarin lehdistövastaava Alberto Antonini – entinen toimittaja hänkin – ei kummeksunut Räikkösen arvonimeä varikon kiinnostavimpana kuljettajana.

Antonini muistutti, että Räikkönen tuli aikanaan F1-ympyröihin hyvin erilaisena tyyppinä, ja kasvoi aidoksi persoonallisuudeksi, ja arvostus säilyy uran loppuun asti. Sitä niittää, mitä kylvää. Tässä tapauksessa sille tuli paras kuitti faniäänestyksessä.

Torstain lehdistötilaisuudessa Räikkönen välitti kiitokset faneilleen. Varmuudella suosio ruokkii hieman kärsinyttä itsetuntoakin mukavasti.

FIA:n lehdistöpäällikkö Matteo Bonciani istutti Räikkösen ja Valtteri Bottaksen eturiviin haastattelulauteille. Huomiota herätti, etteivät miehet vilkaisseet toisiaan koko aikana. Tämäkin löi löylyä huhuille, että suomalaiset kilpailevat keskenään samasta tallipaikasta ensi kaudeksi.

Turun Sanomat, Silverstone

HEIKKI KULTA
Oskari, Se oli Kimi semmonen Perjantai ettei tästä ollu mitään hyötyä.
Kimi, No mä ajoin yhen kierroksen oikeestaan että saatiin toi startti tehtyä :D (Belgia 2012)
Avatar
Kimibest
Foorumin Vetomies 2013
 
Viestit: 600
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Heikki Kulta - Blogit etc.

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Heinä 04, 2015 10:36

Heikki Kullan kolumni: Kuningas Keken kierros

Peter Windsor on yksi F1-varikon tunnetuimmista hemmoista. Perjantaina hän ilmestyi Silverstonen lehdistökeskukseen sonnustautuneena Williamsin vuoden 1985 edustusasuun.

Selässä on isoin kirjaimin silloinen sponsori Denim. Vanha paita on yhä kirjo hohtavaa keltaista, sinistä ja punaista.

Kun kysyin, onko tälle asulle joku erityinen tarkoitus, Windsor totesi, että ensinnäkin tuo paita on hänen suunnittelemansa, ja sitä käytettiin liki päivälleen 30 vuotta sitten, kun Keke Rosberg teki F1-historiaa ajamalla Silverstonen radan ympäri yli 160 mailin tuntinopeudella.

Windsor toimi tuolloin Williamsin sponsorijohtajana. Hän ystävystyi Nigel Mansellin kanssa 1978, ja onnistui auttamaan tämän Groven tiimiin Rosbergin ankarasta vastustuksesta huolimatta.

Tuolloin 30 vuotta sitten Rosbergin ja Mansellin suhteet olivat säröisimmillään. Kenties sekin sai Keken tuohon uskomattomaan vauhtiin, joka teki harvinaisen suuren vaikutuksen myös kuljettajien suorituksiin yleensä vähemmän tunteikkaasti suhtautuneeseen Patrick Headiin.

Mistäkö Windsor sen huomasi? No, Head kirjasi Williamsin vihreinä papereina tunnettuun muistivihkoon pienellä tekstikoolla 161 m.p.h. eli 161 mailia tunnissa.

Williamsin autopuolesta vastannut Head oli tuolloin Rosbergin kilpainsinöörinä, joten suuren suurta tunnekuohua hän ei siis kuitenkaan kokenut.

Windsor muistaa Keke Rosbergin mustasta nahkatakista, joka oli hänelle samanlainen tavaramerkki on tupakka suupieleissä. Vieläkin veteraanitoimittajaa hymyilyttää se yhdistelmä. Hard Rock Cafesta ostetussa takissa oli Pelasta planeetta -leima, joka silloinkin soti tavallaan ketjupolttamista vastaan.

30 vuotta sitten Silverstonen paalusta ajoivat Williams ja Brabham. Nyt lauantaina asetelma on yhden tiimin sisäinen: Mercedes vastaan Mercedes. Entisestä muistuttaa vain se, että Nico Rosberg on verenperintönä taistelemassa tavallaan sukunsa juhlapaalua!

Turun Sanomat, Silverstone

HEIKKI KULTA
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

EdellinenSeuraava

Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa