Heikki Kulta - Blogit etc.

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

Re: Heikki Kulta - Blogit etc.

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Helmi 23, 2016 11:40

Heikki Kullan F1-kolumni: Mestarin kartelli

Bernie Ecclestonen keinot F1-jännityksen markkinoimiseksi ovat käyneet vähiin.

85-vuotias urheilujohtaja nostaa kädet ylös tunnustettuaan, ettei hän itsekään toisi perhettään katsomaan Grand Prix -kisoja.

Mielenkiinto on kateissa, kun jo etukäteen tietää Lewis Hamiltonin luultavimmin ottavan paalupaikan ja vie voiton kisassa toisen Mercedeksen varmistaessa takana.

Daily Mail -lehden erikoishaastattelussa Ecclestone vertaa Mercedeksen ylivoimaa kartelliin – ja muistuttaa, että kartellithan ovat laittomia.

Hamilton ja Nico Rosberg ovat hukanneet vain kuusi voittoa muille kahden viime kauden 38 kisassa. Uuteen kauteen Mercedes lähtee voitettuaan kuusi viime vuoden viimeistä kisaa.

Uusien autojen ensimmäinen talvitestipäivä ei enteile merkittävää myllerrystä voimasuhteisiin. Vaikka Sebastian Vettel piiskasi viime vuoden tapaan Ferrarin kärkiaikaan, Hamiltonin verryttelyksi ajama huima kierrosmäärä oli kyllä päivän varsinainen ykkösjuttu.

Uusi Mercedes on heti äärimmäisen luotettava. Eikä ole epäilystä, etteikö se myös olisi entisen nopea. Normioloissa Hopeanuolien päihittäminen radalla kuin radalla on edelleen äärimmäisen työlästä.

Ecclestonen kartellivertaus uhkaa vain vahvistua entisestään.

Turun Sanomat, Montmelo

HEIKKI KULTA
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44826
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Heikki Kulta - Blogit etc.

ViestiKirjoittaja Cup » Su Maalis 13, 2016 13:18

http://www.hs.fi/urheilu/a1457756225626 ... f=tw-share
Heikki Kullan kultaiset formulavuodet

Toimittaja on nähnyt yli 300 F1-kilpailua ja ollut yksi harvoista toimittajista Räikkösen mestaruusjuhlissa Ferrarilla. Nyt hän toivoo Bottaksen voittavan.

URHEILU 13.3.2016 2:00
Ari Pusa HELSINGIN SANOMAT

”Keke keskeytti taas”, oli paljon käytetty otsikko urheilutoimituksissa 1980-luvun alussa.

Elettiin niitä aikoja, jolloin Keijo ”Keke” Rosberg vielä itse soitti F1-kisan jälkeen toimituksiin ja kertoi, ettei hän ollut päässyt kisoissa maaliin asti, tälläkään kertaa.

Keken jatkuvat keskeytykset alkoivat vaivata Turun Sanomien nuorta urheilutoimittajaa. Heikki Kulta halusi selvittää, miksi Keke aina keskeytti ja mitä formula 1 -autoilu oikeastaan on.

Monien mielestä se ei edes ollut urheilua.

”Piti alkaa kirjoittaa jostain muusta kuin pelkistä keskeytyksistä”, Kulta muistaa. Hän kirjoittaa vakituisesti F1:stä artikkeleita Turun Sanomien lisäksi Helsingin Sanomiin.

Kun uusi F1-kausi alkaa 20. maaliskuuta Australiasta, Kulta on taas paikalla.

Hän on nähnyt lähes kaikki kisat vuodesta 1997 lähtien. Ennen kauden avausta takana on 323 F1-kisaa.

Vaikka määrä on valtava, sillä sijoittuu Suomessa vasta kolmannelle sijalle. MTV3:n pitkäaikainen toimittaja Erkki Mustakari kiersi 430 kilpailua.

Eläköitynyt valokuvaaja Antti Puskala kävi työn takia yli 500 kisassa. Sekin on vähän verrattuna erääseen ranskalaiseen toimittajaan, jolle tuli yli 700 F1-kilpailua.

Kulta, 60, ei ehdi samoihin lukemiin. Hän on osa-aikaeläkkeellä ja töissä F1-kauden aikana.

”Oli outoa olla seitsemän viikkoa kirjoittamatta”, Kulta sanoo. Kokonaan hän ehkä jää eläkkeelle kolmen vuoden päästä.

”Riippuu paljon siitä, missä maailmassa eletään ja missä kisoja ajetaan. Iso asia on myös, jatkaako Kimi ja miten Bottas pärjää?”

Kulta toivoo, että sarjan toinen suomalainen, Valtteri Bottas, voittaa vihdoin ensimmäisen kisansa tänä vuonna.

Williamsilla ajavalla Bottaksella on 56 kisaa ilman voittoja. Kulta huomauttaa, että Mika Häkkinen sai ensimmäisen voittonsa vasta 96. kilpailussaan.

Ilman suomalaisia ajajia F1:n kiinnostavuus Suomessa olisi pientä.

Kulta oli ensimmäinen toimittaja, joka haastatteli Kimi Räikköstä, kun tämä pääsi Sauberin F1-talliin vuonna 2001.

Brittiläiseen Autosportiin kirjoittava Joe Saward ilkkui Kullalle, ettei Sauber päästä nuorta Räikköstä ajamaan kauden avauskisassa Australian GP:ssä.

”Saward sanoi pukeutuvansa Melbournessa paaviksi, jos Kimi ajaa kilpaa. Kimi ajoi, mutta Sawardista ei tullut paavia”, Kulta nauraa.

Räikkösellä on sopimus vielä täksi kaudeksi Ferrarin kanssa.

Ferrari pitää tarkkaa lukua, keitä toimittajia se päästää kuljettajiensa lähipiiriin. Kulta on yksi harvoista. Kulta saa aina kutsun, kun Ferrari pitää kauden ison kansainvälisen lehdistötilaisuutensa tehtaallaan Maranellossa Italiassa.

Kun Räikkönen voitti ensimmäisen maailmanmestaruutensa vuonna 2007, Kulta oli yksi harvoista toimittajista Ferrarin juhlissa.

”Satumainen ilta.”

Ferrari on antanut Kullalle myös luvan haastatella Räikköstä varikkosuoralla suomen kielellä.

Se oli poikkeus ja iso myönnytys. Kirjoittavat toimittajat eivät yleensä pääse varikkosuoralle, ja jos pääsevät, haastattelut on tehtävä englanniksi. Tallien tiedottajat nauhoittavat haastattelut.

Tällä tavalla tallit voivat tarvittaessa tarkistaa, ettei toimittaja ole vääristellyt kuskien lausuntoja. Tämä on myös yksi syy, minkä takia suurin osa F1-ajajista puhuu ympäripyöreitä.

Valtiollinen tv-yhtiö RAI näytti Kullan haastattelun myöhemmin italiaksi dubattuna.

”Hauska kokemus sekin.”

Kulta sanoo nauttivansa jokaisesta F1-kisasta yhä samalla tavalla kuin vuonna 1983, jolloin hän näki formula-autoja ensi kertaa luonnossa.

Kulta oli raportoimassa jääkiekon MM-kisoissa Saksassa. Kisat menivät Suomelta huonosti.

Paikalla olleet Helsingin Sanomien Kaarlo Sundell ja Ilta-Sanomien Esa Sulkava ehdottivat, että he lähtisivät viikonlopuksi katsomaan F1-kisaa Imolaan. Sieltä saisi juttua Rosbergista, jolla oli hyvä kausi ja tähtäimessä toinen maailmanmestaruus.

”Ensimmäinen kisa oli ihokarvoja nostattava kokemus. En ollut ikinä kokenut sellaista elämystä, kun moottorit pauhasivat. Laji kolahti kerralla”, Kulta sanoo.

Keke ei enää keskeyttänyt Imolassa vaan ajoi neljänneksi. Ranskalaiset ottivat Patrik Tambeyn johdolla kolmoisvoiton, mutta se ei ollut jutun juoni.

”Vaan se, että Ferrari oli sijoilla yksi ja kolme. Olen itse nurkkapatriootti, mutta silloin tajusin, kuinka iso asia italialaisen merkin voitto oli katsojille, vaikka kuskit olivat ranskalaisia.”

Monet ovat kysyneet, miksi kaikista Suomen viestimistä juuri Turun Sanomat seuraa niin paljon ja tarkasti formuloita.

Selitys on historiassa. Suomen ensimmäinen F1-ajaja Leo Kinnunen on naimisissa lehden omistajasuvun tyttären Taru Ketosen kanssa. ”Olen noudattanut omistajaperheen tahtoa”, Kulta sanoo.

Kulta on päässyt itsekin kokeilemaan vauhdin huumaa. Edesmennyt Arrows-talli oli kutsunut toimittajia koeajoon Zolderin moottoriradalle Belgiaan vuonna 1986.

Kulta sai arvonnassa ensimmäisen ajovuoron mutta ei uskaltanut lähteä kärkenä radalle.

Kanadalainen Gilles Villeneuve oli kuollut samalla radalla vuoden 1982 GP:n aika-ajossa. Kulta vaihtoi lähtönumeroa toimittaja Kelle Möllerin kanssa.

Kun Kullan vuoro tuli seitsemäntenä, hän ei tahtonut mahtua belgialaiselle F1-ajalle Thierry Boutsenille säädettyyn istuimeen.

”Öljytkää mies!” huusi Ilta-Sanomien toimittajana ollut Lasse Erola.

Kulta ajoi kaksi kierrosta noin 200 kilometrin tuntinopeudella. Jälkeenpäin Kultaa harmitti, että hän oli vaihtanut vuoronsa.

Ilman sitä hän olisi ollut yksi kymmenestä ensimmäisestä suomalaisesta, jotka ovat koskaan ajaneet F1-autoa.

Kulta kiittelee tuuriaan, ettei ole koskaan ollut paikalla kuolonkolariin johtaneissa F1-kisoissa. ”Tuntuisi kuin sukulainen kuolisi.”

Entä mieluisin muisto?

Kulta näyttää vuoden 2014 Australian GP:n käsiohjelmaa. Siinä on jokaisen kisassa ajaneen kuljettajan nimikirjoitukset.

Räikkönen sutaisi nimensä, mutta nelinkertainen maailmanmestari Sebastian Vettel kirjoitti suomeksi: ”Heikki 300, ei huonosti!”
Twitter: @KurskiRacing
Cup
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 2636
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Edellinen

Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron