Pirellin renkaat

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

Pirellin renkaat

ViestiKirjoittaja Havis » To Huhti 19, 2012 18:25

Kuten edellisestä kisasta kävi ilmi, pilaa Pirellin mureneminen kilvanajon ja ohittamisyritykset. Muruja on ajolinjan ulkopuolella niin paljon, että linjalta poikkeaminen varsinkin kisan loppupuolella pilaa kisan lähes 100 varmasti (kuten Alonson ja Kimin tapauksessa). Likaantuneen renkaan pidon palautuminen vei kauan jos palautuu ollenkaan.

Ohitukset kisan loppupuolella onnistuvat ainoastaan jos joku edellä ajautuu muruille, jolloin hänen ohittaminen on lastenleikkiä.

Myönnetään ettei rengasmurut ole tyystin uusi ilmiö, mutta taitaa tällä kaudella olla voimakkaampi kuin koskaan ennen.
Havis
GP3-kuski
 
Viestit: 86
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 22:52

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Huhti 19, 2012 18:40

Tuo on kyllä iso ongelma. Ei voi yhtään poiketa ajolinjalta kisan loppupuolella. Kiinas rata oli kyllä erittäin törkyinen muualta kun ajolinjalta.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44828
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Alexei » To Huhti 19, 2012 18:53

Kyllähän tuo aika harmillista on, että näillä Pirellin pehmeillä (Bridgestoneen verrattuna) rengasseoksilla sitä kuminmurua kertyy ajolinjan ulkopuolelle aika psykedeelinen määrä. Ja esimerkki tosiaan nähtiin Kiinassa, kun parikin kärkipäässä taistellutta kuskia käytännössä hävisi melkein kaiken ajolinjalta leveäksi ajamisen seurauksena.

Kimin tapauksessahan renkaat eivät sinällään olleet vielä aivan loppu, kun lipeäminen Vettelin ohitettua hänet tapahtui. Kuumana käyvät renkaat vain imaisivat pintaansa ylimääräistä moskaa ja kuminmurua, joka ei renkaan pinnasta häipynyt seuraavan parin kierroksen aikana. Ja ukkoa tuli joka puolelta ohi. Olisivat ne renkaat varmaan pian loppuneetkin, sitä nyt ei saada varmaksi tietää milloin ne olisivat loppuneet kun kävi miten kävi.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Havis » To Huhti 19, 2012 19:21

Alexei kirjoitti:...Kimin tapauksessahan renkaat eivät sinällään olleet vielä aivan loppu, kun lipeäminen Vettelin ohitettua hänet tapahtui. Kuumana käyvät renkaat vain imaisivat pintaansa ylimääräistä moskaa ja kuminmurua, joka ei renkaan pinnasta häipynyt seuraavan parin kierroksen aikana. Ja ukkoa tuli joka puolelta ohi. Olisivat ne renkaat varmaan pian loppuneetkin, sitä nyt ei saada varmaksi tietää milloin ne olisivat loppuneet kun kävi miten kävi.


Niin, ja syy siihen että Kimi sai niinkin kauan pidettyä muut takanaan oli varmaan juuri se, ettei muut halunneet mennä murupinnalle ennekuin on pakko.

Eli jos ajolinja olisi koko ajan ollut leveästi käytössä, olis porukka menny Kimin ohi jo paljon aikaisemmin. Kimin romahdus vaan ei olisi ollut niin dramaattinen ellei renkaat olis 'sotkeutuneet'
Havis
GP3-kuski
 
Viestit: 86
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 22:52

ViestiKirjoittaja TemeF1 » To Touko 10, 2012 21:42

Schumacher tokaisi hyvin renkaista. Jotenkin "On kuin ajaisi keitetyt kananmunat alla" tms.

Renkaat tuovat kyllä oman jännityksensä, mutta tuo irtomuru on kyllä sanonko mistä.
TemeF1
Monacon voittaja
 
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

ViestiKirjoittaja Alexei » Ke Touko 16, 2012 16:25

Dietrich Mateschitz on myös ottanut kantaa F1:n rengastilanteeseen. Autosport.com

Red Bull owner Dietrich Mateschitz says tyres have turned F1 into a lottery for teams

Red Bull owner Dietrich Mateschitz believes Formula 1's thrilling start the season may be great news for fans, but he feels it has turned the sport into a lottery for teams.

Five different drivers from five different teams have won the first five races of the season in one of the most open championship starts in the sport in recent times.

While Mateschitz acknowledges the unpredictability is great for the fans, he feels this year's tyres are making the racing a lottery, as he thinks no team has managed to understand how they work so far.

"F1 is more exciting and more unpredictable than ever before," Mateschitz told AUTOSPORT. "Obviously, caused by the rule changes before the season, the top teams moved closer together. I always had confidence in the potential of our RB8 and I still have, no doubt.

"But everyone has to learn F1 again. It has become a kind of lottery to find out the window in which a tyre works.

"And I do not believe this just happens on purpose to create more overtaking and tension in the races. I suppose no-one really understands these tyres."

Mateschitz also admitted he has been surprised by the pace of the Lotus team this year, but he reckons the squad's success across the season will depend on it being capable of staying on par with its rivals in terms of development.

"Lotus has been the biggest surprise of all. I think Kimi indeed had the pace to win in Bahrain. The question is how long Lotus will be capable to keep the pace of development work the other major outfits will show. If they can keep up with them they will be a force to be reckoned with."
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Touko 16, 2012 17:38

Aika-ajorenkaat voivat palata Formula ykkösiin

Rengasvalmistaja Pirelli on ilmoittanut voivansa toimittaa Formula ykkösiin erillisiä aika-ajorenkaita, jos sellaisille on tarvetta. Pirellin renkaita on kritisoitu valtavasti ja erityisen paljon kritiikkiä on tullut Michael Schumacherilta.

- Meillä on useita kilpailukykyisiä talleja, mitä haluttiinkin ja kaikilla on mahdollisuus voittoon. Jokainen voi vapaasti valittaa. Voimme valmistaa aika-ajorenkaita vaikka heti huomenna, kommentoi Pirellin hallituksen puheenjohtaja Marco Tronchetti Provera RAI:n radiohaastattelussa.

Tronchetti Provera totesi samalla, ettei Pirelli päätä rengassäännöistä, vaan FIA, F1-tallit sekä F1-komissio. Tronchetti Provera painottaa Pirellin valmistavan sellaisia tuotteita joita tilataan.

Pirellin renkaat kuluvat nopeasti. Renkaita pitää säästellä enemmän ja kisoihin on tullut Pirellin ansiosta paljon mielenkiintoa.

(sportti.com)

Tämä olis kyllä hyvä juttu! Nähtäis enemmän taisteluja paalusta.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44828
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Alexei » Ke Touko 16, 2012 18:02

Jamppa kirjoitti:Tämä olis kyllä hyvä juttu! Nähtäis enemmän taisteluja paalusta.


Näimpä. Saataisiin oikeasti se nopein mies selville, ilman mitään nurinoita renkaiden säästelystä.
Sitten pitäisi vain ratkaista, miten hoidetaan 'normaalien' renkaiden käyttö kisaviikonlopun aikana. Fiksuinta olisi antaa tietty määrä molempia rengassettejä käyttöön, joilla pitää pärjätä koko viikonloppu, niin toki nytkin tehdään.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Touko 16, 2012 18:49

Alexei kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:Tämä olis kyllä hyvä juttu! Nähtäis enemmän taisteluja paalusta.


Näimpä. Saataisiin oikeasti se nopein mies selville, ilman mitään nurinoita renkaiden säästelystä.
Sitten pitäisi vain ratkaista, miten hoidetaan 'normaalien' renkaiden käyttö kisaviikonlopun aikana. Fiksuinta olisi antaa tietty määrä molempia rengassettejä käyttöön, joilla pitää pärjätä koko viikonloppu, niin toki nytkin tehdään.


Ens vuodeksi vaan aika-ajo renkaat kehiin, nii ei nähdä enään näitä renkaiden säästelyitä aika-ajois.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44828
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Wille » Ke Touko 16, 2012 21:25

Ihan samaa mieltä noiden aika-ajo renkaiden suhteen! Kaikki sais päättää millä renkaalla kisaan lähtevät niin taktiikka puolellakin vois olla isompiakin eroja kuin nyt. Tosin tallien tietokoneet luultavasti antavat edelleenkin kaikille samat taktiikat muutaman kierroksen sisään.. Mutta mielestäni q-renkaat ja välitankkauksen voisi palauttaa sarjaan.
I was having a shit
Wille
Testikuski
 
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:23
Paikkakunta: J:kylä

ViestiKirjoittaja Alexei » La Touko 19, 2012 10:34

Pirellin Paul Hembery sanoo Autosportin haastattelussa, etteivät ennalta-arvaamattomat kilpailut ole pahasta F1:lle. Hemberyn mielestä renkaat eivät ole tällä hetkellä ratkaiseva tekijä.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Alexei » Ma Touko 21, 2012 21:34

Pirelli julkisti rengasseoksia

F1-sarjan rengastoimittaja Pirelli julkisti Kanadan, Euroopan ja Britannian osakilpailuissa käytettävien renkaiden seokset.

Renkaat ovat näytelleet alkukaudella suurta roolia kilpailujen lopputuloksissa. Pirelli haluaa tarjota talleille laajan mahdollisuuden erilaisiin kisataktiikoihin ja pitäytyy viime kaudelta tutuissa vaihtoehdoissa.

Kanadassa talleille tarjotaan superpehmeä ja pehmeä seos. Valenciassa ajettavassa Euroopan GP:ssä käytössä ovat pehmeä ja keskikova seos, kun taas Britannian Silverstonessa talleille tarjotaan kova ja pehmeä vaihtoehto.

MTV3
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja IceMan » Ti Touko 22, 2012 15:28

Vihaan tuota Super-Pehmeätä, F1 2011 pelissä se on vitun ärsyttävä :D
Avatar
IceMan
Monacon voittaja
 
Viestit: 4500
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 19:19

ViestiKirjoittaja Alexei » Ti Touko 22, 2012 17:03

IceMan kirjoitti:Vihaan tuota Super-Pehmeätä, F1 2011 pelissä se on vitun ärsyttävä :D


Kieltämättä se kuluu aika nopsaan kisabensoilla ajettaessa, kun auto on raskas. Superpehmeä sopisi paremmin pelkäksi aika-ajorenkaaksi. Nytkin sitä käytetään oikeastaan vain kunnon katuratakisoissa, joiden asfaltti ei tarjoa samanlaista pitoa kuin varsinaisilla moottoriradoilla.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Touko 22, 2012 17:20

Alexei kirjoitti:
IceMan kirjoitti:Vihaan tuota Super-Pehmeätä, F1 2011 pelissä se on vitun ärsyttävä :D


Kieltämättä se kuluu aika nopsaan kisabensoilla ajettaessa, kun auto on raskas. Superpehmeä sopisi paremmin pelkäksi aika-ajorenkaaksi. Nytkin sitä käytetään oikeastaan vain kunnon katuratakisoissa, joiden asfaltti ei tarjoa samanlaista pitoa kuin varsinaisilla moottoriradoilla.


Vaikea mennä sanomaan millaisia taktiikoita tallit käyttää Monacos, mutta yks vaihtoehto on varmasti sellainen, että aika-ajos tuhlataan suurinosa pehmeistä. Sitten kisa aloitetaan sillä pehmeällä ja melko varhaises vaihees kisaa tullaan vaihtamaan ne kovemmat ja toista kertaa ei kisas sitten niitä pehmeitä alle laiteta.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44828
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Seuraava

Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron