Pirellin renkaat

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2353
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ti Marras 27, 2018 21:52

J4M4N3 kirjoitti:https://www.racefans.net/2018/11/27/wha ... -for-2019/

Eli mikäli oikein ensi kauden renkaista ymmärsin...

Compound 1 (Hard) pitäisi olla lähellä tämän kauden mediumia
Compound 2 (Medium) pitäisi olla lähellä tämän kauden softia
Compound 3 (Soft) pysyy samana

Super-soft heivataan menemään, jotta seosten 3 ja 4 välille syntyisi eroa

Compound 4 (Ultra-soft) pysyy samana
Compound 5 (Hyper-soft) hiukan kestävämpi
Suurin piirtein samoin ymmärsin itsekin. Kysymys herääkin, mikä ero on 2 ja 3 seosten välillä? Supersoftin heivaaminen on ihan hyvä päätös, sillä ultran- ja supersoftin välinen ero on mielestäni ollut tosi pieni.

Hypersoft ei varsinaisesti muutu kovemmaksi, mutta sen kuorimista pyritään hillitsemään. Tavallaan se on hyvä juttu. Mielestäni sellainen varsinainen romahduspiste ei ole tuonut mitään lisäarvoa kilpailuille, vaan se on enemmänkin aiheuttanut seoksen välttelemistä ainakin kärkitalleissa. Olisin kyllä kaivannut vielä yhtä astetta pehmeämpää seosta lähinnä katuradoille. En jotenkin näe urheilullisia syitä, miksei Pirelli sellaista tekisi, koska ainahan tallit saavat halutessaan ajaa kaksikin pykälää kovemmilla kumeilla. Tietysti rahaa siinä kuluu, mutta tuntuu aika typerälle, että Barcelonaan ja Monacoon tuodaan molempiin 3 seoksen renkaat.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5298
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ti Marras 27, 2018 22:02

Joo kyllä jotkut kunnon liisterit tarvittaisiin. Olikohan Ocon kun ajoi Monacossa Hypereillä 30 kierrosta ihan kilpailukykyistä tahtia.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2353
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ti Marras 27, 2018 22:13

Osku90 kirjoitti:Joo kyllä jotkut kunnon liisterit tarvittaisiin. Olikohan Ocon kun ajoi Monacossa Hypereillä 30 kierrosta ihan kilpailukykyistä tahtia.
Eikös Bottas vetänyt hypereillä Bakussa lähdöstä turva-autoon?
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1378
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja Dino246 » La Joulu 01, 2018 7:36

Pirellin Mario Isolan mukaan seosten pehmentäminen ei johtanut toivottuun lopputulokseen (lisääntyneisiin varikkokäynteihin), vaan sen sijaan tallit ja kuljettajat alkoivat säädellä vauhtiaan ja ajoivat yksinkertaisesti hitaammin että selvittiin mahdollisimman vähillä renkaidenvaihdoilla, joten Pirelli aikoo tehdä ensi kaudeksi taas vähän kovempia seoksia. Tätä perustellaan juuri sillä että vaikka edelleenkin tullaan ajamaan suurin osa kisoista vain yhdellä stopilla niin ainakin kuljettajat puristaisivat vähän kovemmin kun renkaita ei olisi tarvetta yrittää säästellä niin paljon.

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2353
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » La Joulu 01, 2018 8:10

Dino246 kirjoitti:Pirellin Mario Isolan mukaan seosten pehmentäminen ei johtanut toivottuun lopputulokseen (lisääntyneisiin varikkokäynteihin), vaan sen sijaan tallit ja kuljettajat alkoivat säädellä vauhtiaan ja ajoivat yksinkertaisesti hitaammin että selvittiin mahdollisimman vähillä renkaidenvaihdoilla, joten Pirelli aikoo tehdä ensi kaudeksi taas vähän kovempia seoksia. Tätä perustellaan juuri sillä että vaikka edelleenkin tullaan ajamaan suurin osa kisoista vain yhdellä stopilla niin ainakin kuljettajat puristaisivat vähän kovemmin kun renkaita ei olisi tarvetta yrittää säästellä niin paljon.
No pointti se on tuossakin. Uusi sopimus FIA:n kanssa taskussa, niin turha se on Pirellin enää yrittää, kun tallit keksii kuitenkin keinot.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1378
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja Dino246 » La Joulu 01, 2018 14:10

Välillä kyllä kieltämättä tulee fiilis että tekipä rengasvalmistajat tai sääntöjen laatijat mitä tahansa niin insinöörit ja tallien taktikot tuntuu aina olevan askeleen edellä ja jokainen sääntömuutos muuntuu nopeasti niin päin että kisat vaan huononee. Ja tottahan se on että viime kaudella ajettiin useassa kisassa hämmästyttävän hidasta vauhtia ja se vie kisoista paljon jännitystä pois monessakin mielessä.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45932
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ma Joulu 10, 2018 19:07

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/f1- ... gs.rLETIuE" onclick="window.open(this.href);return false;

Jatkossa renkaat merkitään selvemmin.

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2353
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ma Joulu 10, 2018 20:27

Jamppa kirjoitti:https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/f1- ... gs.rLETIuE

Jatkossa renkaat merkitään selvemmin.
Mikähän pointti tuoda Bakuun keskimmäiset seokset? Eikös Bakussa tälläkin kaudella ollut vaikeuksia saada renkaita toimimaan?
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5298
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ma Helmi 18, 2019 11:03

06f05bfe4f390db9d3e7b2cd5b930be5.jpg
06f05bfe4f390db9d3e7b2cd5b930be5.jpg (144.56 KiB) Katsottu 524 kertaa
Pirelli has outlined how it will identify its five new Formula 1 tyre compounds in pre-season testing, following the removal of the previous 'rainbow' range.

The Italian company will provide five compounds this season, compared to seven in 2018.

Pirelli will use three nominated colours to identify tyres at races in 2019: the white will be the hard, the yellow will be the medium and the red will be the soft.

It has confirmed that those three colours will be used in testing, but as there are more compounds than colours they will be marked differently so people can tell them apart.

There will be five compounds available to Pirelli this year, Compound 1 through to Compound 5.

In testing, Pirelli will use the following forms of identification:

Compound 1 (the hardest) will be marked with white Pirelli branding, but without the lines around the outside wall of the tyre
Compound 2 will be marked with full white branding
Compound 3 will be marked with full yellow branding
Compound 4 will be marked with full red branding
Compound 5 (the softest) will be marked with red Pirelli branding, but without the lines around the outside wall of the tyre

Pirelli considered continuing to use the multi-coloured way it branded each compound last year for testing.

However, it decided to adapt the system it wants to use throughout 2019 to avoid creating extra confusion.

Compared to last year, Compound 1 is the hardest and is the hard compound from 2018, while Compound 5 is the softest and the same as last year's hypersoft.

Teams and media will know in advance which of the five compounds are in use at each grand prix, but the new system is designed to make it easier for fans to identify and follow.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5298
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ma Helmi 18, 2019 11:07

En nyt ole ihan satavarma, mutta jos joka kisassa on tarkoitus käyttää valkoisia, keltaista ja punaista, niin Monacossa ajetaan rankailla C2-C3-C5... C2 ja C3 ovat täysin kelvottomia siellä ja monella muullakin radalla.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5298
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ke Helmi 20, 2019 23:14

Osku90 kirjoitti:En nyt ole ihan satavarma, mutta jos joka kisassa on tarkoitus käyttää valkoisia, keltaista ja punaista, niin Monacossa ajetaan rankailla C2-C3-C5... C2 ja C3 ovat täysin kelvottomia siellä ja monella muullakin radalla.
Ja jos tuo mun pohdinta ei pidä paikkaansa, niin katsoja ei liikkuvasta autosta pysty tunnistamaan onko rengas C4 vai C5. Nää Pirellin rengashommat on sellainen asia, etten voi käsittää kuinka jostain noin yksinkertaisesta voi saada noin hankalaa.

Toivottavasti homma menee niin, että Monacossa ajetaan C3-C4-C5 ja sitten vaan maalataan C3 valkoiseksi, C4 keltaiseksi ja C5 punaiseksi. Ei luulis olevan paha rasti. Sit minkä takia värit ovat juuri valkoinen ja keltainen? Ne menee sekaisin aika helposti TV-ruudussa. Eikö ne vois olla vaikka sininen, vihreä ja punainen, niin varmasti erottais. Viime vuonna lanseerattu HS-rengas oli käytännössä saman värinen US:n kanssa. Kaikki erottuvat värit on varattu sadepyöriin, joilla ei sitten kuitenkaan voida edes ajaa.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2353
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » To Helmi 21, 2019 16:01

Osku90 kirjoitti:
Osku90 kirjoitti:En nyt ole ihan satavarma, mutta jos joka kisassa on tarkoitus käyttää valkoisia, keltaista ja punaista, niin Monacossa ajetaan rankailla C2-C3-C5... C2 ja C3 ovat täysin kelvottomia siellä ja monella muullakin radalla.
Ja jos tuo mun pohdinta ei pidä paikkaansa, niin katsoja ei liikkuvasta autosta pysty tunnistamaan onko rengas C4 vai C5. Nää Pirellin rengashommat on sellainen asia, etten voi käsittää kuinka jostain noin yksinkertaisesta voi saada noin hankalaa.

Toivottavasti homma menee niin, että Monacossa ajetaan C3-C4-C5 ja sitten vaan maalataan C3 valkoiseksi, C4 keltaiseksi ja C5 punaiseksi. Ei luulis olevan paha rasti. Sit minkä takia värit ovat juuri valkoinen ja keltainen? Ne menee sekaisin aika helposti TV-ruudussa. Eikö ne vois olla vaikka sininen, vihreä ja punainen, niin varmasti erottais. Viime vuonna lanseerattu HS-rengas oli käytännössä saman värinen US:n kanssa. Kaikki erottuvat värit on varattu sadepyöriin, joilla ei sitten kuitenkaan voida edes ajaa.
Niin siis Pirelli tuo Barcelonaan omat testivärinsä, koska kaikki seokset ovat käytössä. Kisoissa sitten on kolme seosta: valkoinen, keltainen ja punainen. Esim. Melbournessa C2, C3 ja C4 ja Monacossa C3, C4 ja C5.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

WEBERMAN
Foorumin Vetomies 2017
Viestit: 346
Liittynyt: To Kesä 27, 2013 14:00
Paikkakunta: Satakunta

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja WEBERMAN » Su Heinä 14, 2019 0:08

Nyt ovat varmaan kaikki havainneet että seosvalikoiman ryhmitys ei vieläkään ole kovin onnistunut. Tosin siitä, millaiset rajat FIA/Pirelli on asettanut pyöränkulmille ja eritoten ilmanpaineille ei ainakaan minulla ole tiedossa. Lieneekö asiasta ilmoitettu julkisuuteen ollenkaan? Sitten en myöskään ymmärrä miksei talleille anneta enemmän vapauksia valita itse renkaansa kisaan. Myös tuo vaatimus 10 sakissa startata q2 ajetulla renkailla kisaan on mielestäni epäonnistunut. Ketä se palvelee? Jos tallit saisivat vapaamminvalita rengastaktiikkansa se toisi kisaan sitä kaivattua yllätyksellisyyttä, eli mikä talli ja kuski onnistuu parhaiten valinnassaan. Yllätyksiä tulisi tuloslistassa varmasti enemmän, kuin nyt.
Nothing beats the sound of WEBER s

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2353
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Su Heinä 14, 2019 18:37

Tälle kaudelle Pirelli onnistui vihdoin tekemään sellaisen renkaan, joka ei revi itseään palasiksi kertalaakista. Nyt on Ranskassa ja Britanniassa nähty, että loppuun ajettu kova rengas onkin lähes yhtä nopea kuin aika-ajon ajettu pehmeä. No ainakin näillä pystyy puristamaan enemmän.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5298
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Su Heinä 14, 2019 18:42

tietäjä3000 kirjoitti:
Su Heinä 14, 2019 18:37
Tälle kaudelle Pirelli onnistui vihdoin tekemään sellaisen renkaan, joka ei revi itseään palasiksi kertalaakista. Nyt on Ranskassa ja Britanniassa nähty, että loppuun ajettu kova rengas onkin lähes yhtä nopea kuin aika-ajon ajettu pehmeä. No ainakin näillä pystyy puristamaan enemmän.
Ei me oikeastaan tiedetä voiko niillä puristaa. Kukaan ei ole vielä kokeillut, koska bensa, moottori, vaihdelaatikko ja muut kiintiöidyt osat.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Vastaa Viestiin