Pirellin renkaat

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14054
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Pe Touko 25, 2018 10:35

Pirelli P Zero D Medium

WEBERMAN
Foorumin Vetomies 2017
Viestit: 318
Liittynyt: To Kesä 27, 2013 14:00
Paikkakunta: Satakunta

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja WEBERMAN » La Heinä 07, 2018 10:30

Miten mielipiteet kulkevat nyt kun RB ring osoitti renkaiden ratkaisevan merkityksen sijoituksiin. ;)
Nothing beats the sound of WEBER s

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2250
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Su Syys 02, 2018 17:24

Tuliko Kimille joku maanataikappale? Ei soft voi mitenkään mennä pilalle kymmenessä kierroksessa. Bittas ajoi SS:llä aika-ajon + yli 30 kierrosta kisassa ja renkaat ihan hyvässä kunnossa.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

WEBERMAN
Foorumin Vetomies 2017
Viestit: 318
Liittynyt: To Kesä 27, 2013 14:00
Paikkakunta: Satakunta

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja WEBERMAN » Ti Syys 04, 2018 13:10

Samaa asiaa softin lyhyestä kestosta Ferrarissa ihmettelin itse myös. Kyllä niitä maanantaikappaleita on kisarenkaissa esiintynyt aina silloin tällöin. En nyt oikein usko että säädöissä olisi tapahtunut mitään radikaalia,kun ss.llä ei vastaavaa kuorintaa ilmennyt. Tosin sää oli tavallista viileämpi, eli silloin korostuu tämä renkaiden sisäänajon vaikutus.

Saattoi olla etteivät rengaslämmöt olleet vielä ikkunassa kun kuormitus jouduttiin kisatilanteen takia aloittamaan välittömästi. Nämä ovat aina hieman ns henkimaailman juttuja :shock:
eikä välttämättä yhtä ainoaa syytä keston tai pidon muutoksiin löydy. Pirelli ei myöskään taatusti kerro mahdollisista kokeiluistaan ulospäin. Ferrari on myös saattanut asettaa rengaspaineet aivan toleranssirajalle jolloin rengas ottaa herkästi ns.itseensä.

Toinen ihmetyksen aihe oli Ferrarin suoranopeuksien romahtaminen. Termiä voi kyllä huoletta käyttää kun aivan kaikkea ei mielestäni voi renkaiden piikkiin laittaa. Toivottavasti saavat asiat paremmalle tolalle Singaporeen mennessä.
Nothing beats the sound of WEBER s

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1070
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ti Syys 04, 2018 15:15

Tuosta taisivat brittilähetyksessä puhua, että Ferrarilla oli softeja todella vähän mukana joten eivät juuri päässeet testaamaan niitä harjoituksissa. Kimillä oli kai kaksi settiä ja Vettelillä vain yksi settiä softeja mukana. Olisiko vaan jokin päässyt yllättämään tallin noissa sofien toiminnassa?

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14054
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ti Syys 04, 2018 15:38

Kyllä se Vettelinkin vasen takanen kuori aika huolella, kun joutui hyökkäämään. Mersun taktiikka pakotti Kimin työstämään kovaa aikaa heti stintin alusta ja siitä kuumilla renkailla Valtterin perään liukumaan. Ferrarin etulyöntiasema oli shikaaneista ulostulot. 2. shikaaniin ei ollut DRS:ää käytössä, ja Parabolicasta Mersu taas poistui yhtä hyvin tai paremmin. Toisella DRS-paikalla ei tainnut Vettelin lisäksi juuri muut ohitella. Mersu veti siipiä alas kisaan, joten ohittaminen tehtiin todella vaikeaksi.

WEBERMAN
Foorumin Vetomies 2017
Viestit: 318
Liittynyt: To Kesä 27, 2013 14:00
Paikkakunta: Satakunta

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja WEBERMAN » La Syys 15, 2018 8:12

Nyt päästään sitten seuraamaan taas vaihteeksi miten hypersoftit toimivat esim Mercedeksen alla. Kokeilevat niitä vasta nyt P3.ssa.. Epäilemättä mitään hirveitä yllätyksiä ei ainakaan odoteta tapahtuvan q.ssa,kun eilen ei ollut tarvetta kokeilla niitä vauhdinkaan puolesta. Siitä tuo katukaukalo on hyvä että rengaslämmöt kyllä saadaan ylös nopeasti, eli ongelmat tulevat sitten esiin niiden aisoissa pitämisessä. Jarrut ovat myös kovilla vaikka niitä ei nyt tarvitse hirveästi käyttää rengaslämpöjen nostoon. Jäähdytys onkin nyt avaainasemassa epäilemättä kaikilla talleilla niin voimalinjan kuin alustankin puolesta.
Nothing beats the sound of WEBER s

WEBERMAN
Foorumin Vetomies 2017
Viestit: 318
Liittynyt: To Kesä 27, 2013 14:00
Paikkakunta: Satakunta

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja WEBERMAN » La Syys 15, 2018 8:13

Nyt päästään sitten seuraamaan taas vaihteeksi miten hypersoftit toimivat esim Mercedeksen alla. Kokeilevat niitä vasta nyt P3.ssa.. Epäilemättä mitään hirveitä yllätyksiä ei ainakaan odoteta tapahtuvan q.ssa,kun eilen ei ollut tarvetta kokeilla niitä vauhdinkaan puolesta. Siitä tuo katukaukalo on hyvä että rengaslämmöt kyllä saadaan ylös nopeasti, eli ongelmat tulevat sitten esiin niiden aisoissa pitämisessä. Jarrut ovat myös kovilla vaikka niitä ei nyt tarvitse hirveästi käyttää rengaslämpöjen nostoon. Jäähdytys onkin nyt avaainasemassa epäilemättä kaikilla talleilla niin voimalinjan kuin alustankin puolesta.
Nothing beats the sound of WEBER s

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5097
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Su Syys 16, 2018 17:09

Ultrat on kyllä osoittautuneet täydeksi vitsiksi. Silloin kun ne lanseerattiin, niin kestivät yhtä hyvin kuin superit, mutta olivat hiukan hitaammat. Edelleen vaikuttais olevan samaa vikaa.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

WEBERMAN
Foorumin Vetomies 2017
Viestit: 318
Liittynyt: To Kesä 27, 2013 14:00
Paikkakunta: Satakunta

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja WEBERMAN » Ma Syys 17, 2018 19:52

Niinpä. Nämä rengasinnovaatiot ovat nykyään jo lähtemässä käsistä. FIA johtaa balettia ja säästösyistä vaihdetaan välillä vain maalit kylkeen eri paistoerään, vaikka seoksia ei ole juurikaan muutettu. :lol:

Jos muistatte vielä J T.n kuolemattomat harhakuvat yhdellä rengassetillä viikonloppua kohti. Rungot pidetään samoina,jolloin vältetään riskit totaalirikoilta. Nyt tietenkin heitin hommansatiiriksi,mutta totuus ei tästä ole kaukana. Sen on kokemus osoittanut. :shock:
Nothing beats the sound of WEBER s

WEBERMAN
Foorumin Vetomies 2017
Viestit: 318
Liittynyt: To Kesä 27, 2013 14:00
Paikkakunta: Satakunta

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja WEBERMAN » Ti Syys 18, 2018 2:45

Mutta Michelin tulee mukaan kun vannekoko muuttuu,mutta minusta rengaskilpailusaannon voisi poistaa. Taysi vapaa kilpailu ilman FIA.n kontrollia. Ainoastaan siten saamme takaisin jotain kilpailuhenkea. Minusta on taysin perseesta,kun Huipulla olevassa luokassa on vain yksi huutokaupan voittaja. Se tarkoittaa sita etta rengastoimittaja maaraa millaisia autot ovat ja millaisiksi niiden pitaisi muuttua.

Se vain on niin, etta ne renkaat ovat maata vasten ja pitavat sen auton siella vasten maata,millaan muulla ei ole niin suurta merkitysta.Alustan toiminta voi valilla jaada jopa sivuseikaksi. Eli jos voittaja-auton pitaa kayttaa vierasta rengasta,siita tulee automaattisesti hitaampi. :macarena: Kuten me kaikki tiedamme, rengas ei saa koskaan luistaa.
Nothing beats the sound of WEBER s

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1070
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ti Syys 18, 2018 8:29

Minusta tuo rengaskilpailun estäminen on aika hölmöä, eikä ole oikein kuninkuusluokan arvoista. Kun eihän se muutenkaan ole yksityyppiluokka vaan kaikkien pitää itse rakentaa runkonsa, moottorivalmistajien määrää ei ole rajoitettu mitenkään, alihankkijat ja osien valmistajat voi valita ihan vapaasti jne. Miksi sitten renkaiden kohdalla hyväksytään vain yksi valmistaja? Turvallisuudella kai tätäkin on puolusteltu mutta minä uskon että se turvallisuus voidaan taata muutenkin kuin estämällä rengasvalmistajien pääsy F1:een.

En tiedä miten paljon Pirelliä ohjaillaan/määräillään taustalta FIA:n, tallien ym. toimesta mutta ei Pirelli minusta kovin hyvin ole tässä rengasasiassa onnistunut. Melkein seoksesta riippumatta kisassa höylätään se 30 kierrosta samoilla renkailla ilman isompia ongelmia, ja kun track position on nykyautoilla kaikki kaikessa niin stinttejä venytetään mieluummin ylipitkiksi ja ajetaan "sukkasiltaan" kuin hukataan aikaa ylimääräiseen renkaanvaihtoon. Voihan se olla että jos kilpailu vapautettaisiin ja Pirellille, kuten myös muille valmistajille annettaisiin vapaammat kädet tehdä sellaisia renkaita kuin haluavat, niin renkaat olisivat aika kaukana siitä kuin mitä ne nyt ovat. En usko että PIrellikään on nykytilanteeseen ihan tyytyväinen, pois lukien se että heillä on tuo yksinoikeus F1-renkaisiin.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45454
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Syys 18, 2018 9:36

Eikö tuota perustella kustannuksilla?

Silloin kun oli kaksi rengasvalmistajaa niin renkaita kehitettiin yötä päivää ja tallit maksoivat sen lystin. piti olla kilpailijaa paremmat kiekot alla ja "sota" oli käynnissä 24/7.

Nyt Pirelli tuo kaikille samanlaiset renkaat eikä tarvi niissä kilpailla.

Itse kyllä kaipaan sitä aikaa kun oli rengassota. Autoissa oli eroa, mutta niin oli renkaissakin. Toisen valmistajan renkaat sopi tietylle radalle toista paremmin ja tässäkin oli yksi elementti joka piti ottaa huomioon.

Kimi sanoikin jossain, että silloin renkaat oli todella huippuunsa kehitetty.

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1070
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ti Syys 18, 2018 16:20

Jamppa kirjoitti:Eikö tuota perustella kustannuksilla?
Voi hyvinkin olla joo että kysymys oli pelkästään kustannuksista, minulla vaan oli jokin muistikuva että tämä surullisenkuuluisa USA:n GP olisi vaikuttanut myös isosti tähän kun kaikki Michelinin tiimit vetäytyi kisasta R. Schumacherin rengasvauriosta johtuneen ulosajon jälkeen.

Kyllä minunkin mielestäni myös rengassota kuuluu ykkösiin. Toki siinä on sitten riski että toinen tekee ihan överihyvän renkaan ja ko. rengasta käyttävät tiimit löylyttävät muita sen turvin ihan mennen tullen, vähän kuten kävi tässä kun siirryttiin hybridimoottoreihin ja Mersu onnistui tekemään ihan ylivoimaisesti parhaan moottorin. Mutta sekin kuuluu lajiin että valtasuhteet vähän keikahtelee sen mukaan miten talli itse, tai tallin kumppanit onnistuvat tekemään uusia innovaatioita. Mutta ainakin tästä nykyisestä endurance-meiningistä pitäisi päästä ykkösissä eroon, monessakn suhteessa.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45454
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Pirellin renkaat

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Syys 18, 2018 16:34

Hyvin mahdollista, että USAn GP:llä oli osuutta asiaan. Siinä se rengassota sai "uhrinsa" kun kehitystä oli viety piirun verran pitkälle.

En usko, että ainakaan lähiaikoina sarjassa nähtäisiin enempää valmistajia, mutta toivottavasti tulevaisuudessa.

Vastaa Viestiin