Tallipäälliköt

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

ViestiKirjoittaja TemeF1 » Ti Huhti 24, 2012 16:35

1. Enzo Ferrari
2. Colin Chapman
3. Bruce McLaren
4. Frank Williams
5. Jean Todt
6. Ron Dennis
7. Peter Sauber
8. Flavio Briatore
9. Christian Horner
10. Ross Brawn
11. Eddie Jordan
12. Martin Whitmarsh
13. Mario Theissen
14. Eric Boullier
15. Nick Fry
16. Vijay Mallya (Ihan vaan tallin kohtuullisen menestyksen ansiosta)

Varmaankin tulen viellä tekemään muutoksia. Tuollainen hätäinen räpellys.
TemeF1
Monacon voittaja
 
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

ViestiKirjoittaja waldo39 » Ti Huhti 24, 2012 18:51

Hitsi kun tämä tallipäälliköt aihe tuli jotenkin puun takaa! Tosta Temen listalta tunnen nimeltä kaikki paitsi Mario Theissenia mutta harvojen persoonasta tuskin tiedän mitään! No okei! Olen seurannut tätä saippuaoopperksikin kutsuttua sarjaa vain viisi vuotta. Mutta hemmetin hyvä että on tälläinen aihe niin saa kartutettua näitäkin tietoalueita :)
waldo39
GP-voittaja
 
Viestit: 2111
Liittynyt: Su Helmi 05, 2012 14:35

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Huhti 24, 2012 18:53

waldo39 kirjoitti:Hitsi kun tämä tallipäälliköt aihe tuli jotenkin puun takaa! Tosta Temen listalta tunnen nimeltä kaikki paitsi Mario Theissenia mutta harvojen persoonasta tuskin tiedän mitään! No okei! Olen seurannut tätä saippuaoopperksikin kutsuttua sarjaa vain viisi vuotta. Mutta hemmetin hyvä että on tälläinen aihe niin saa kartutettua näitäkin tietoalueita :)


Mario oli ensin BMW:n moottoritoimen johtajana, kun tallin moottorit oli Williamsilla käytös. Sitten siirtyi BMW:n tallipäälliköksi kun oman tallin ostivat Sauberilta.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Huhti 24, 2012 18:56

Jamppa kirjoitti:
waldo39 kirjoitti:Hitsi kun tämä tallipäälliköt aihe tuli jotenkin puun takaa! Tosta Temen listalta tunnen nimeltä kaikki paitsi Mario Theissenia mutta harvojen persoonasta tuskin tiedän mitään! No okei! Olen seurannut tätä saippuaoopperksikin kutsuttua sarjaa vain viisi vuotta. Mutta hemmetin hyvä että on tälläinen aihe niin saa kartutettua näitäkin tietoalueita :)


Mario oli ensin BMW:n moottoritoimen johtajana, kun tallin moottorit oli Williamsilla käytös. Sitten siirtyi BMW:n tallipäälliköksi kun oman tallin ostivat Sauberilta.


Tai siis oikea titteli tais BMW-Williams aikoina olla moottoriurheilutoiminnan johtaja.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja TemeF1 » Ti Huhti 24, 2012 18:56

waldo39 kirjoitti:Hitsi kun tämä tallipäälliköt aihe tuli jotenkin puun takaa! Tosta Temen listalta tunnen nimeltä kaikki paitsi Mario Theissenia mutta harvojen persoonasta tuskin tiedän mitään! No okei! Olen seurannut tätä saippuaoopperksikin kutsuttua sarjaa vain viisi vuotta. Mutta hemmetin hyvä että on tälläinen aihe niin saa kartutettua näitäkin tietoalueita :)


BMW:n entinen tallipäällikkö tuo Theissen. Ihan hyvä heppu oli ja sai vähän puuntakaa lopun uralleen.

Ehti olla 3 vuotta BMW:n talipää, mutta Formuloissa mukana jo 70-luvun lopulta lähtien. :)
TemeF1
Monacon voittaja
 
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

ViestiKirjoittaja Alexei » Ti Huhti 24, 2012 19:39

Theissen muistetaan myös siitä, että toi aikanaan Vettelin ykkösiin kaudella 2007 kolmoskuljettajan ominaisuudessa. Theissen oli muutenkin Vettelille eräänlainen 'mentori'. Lopultahan kävi niin, että Vettel hyppäsi Toro Rosson kautta Red Bullin leiriin, toki Red Bull-konserni kuului Vettelin tukijoihin jo aiemmin.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja TemeF1 » Ti Huhti 24, 2012 19:54

Alexei kirjoitti:Theissen muistetaan myös siitä, että toi aikanaan Vettelin ykkösiin kaudella 2007 kolmoskuljettajan ominaisuudessa. Theissen oli muutenkin Vettelille eräänlainen 'mentori'. Lopultahan kävi niin, että Vettel hyppäsi Toro Rosson kautta Red Bullin leiriin, toki Red Bull-konserni kuului Vettelin tukijoihin jo aiemmin.


Niin taisikin olla. En ottanut tuota seikkaa lainkaan huomioon arvosteluissa. Täytyy nyt katsoa, kun/jos korjaan listaa viellä, niin ehkä Theissen on korkeammalla.
TemeF1
Monacon voittaja
 
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

ViestiKirjoittaja Kamui Button » Ti Huhti 24, 2012 21:24

TemeF1 kirjoitti:1. Enzo Ferrari
2. Colin Chapman
3. Bruce McLaren
4. Frank Williams
5. Jean Todt
6. Ron Dennis
7. Peter Sauber
8. Flavio Briatore
9. Christian Horner
10. Ross Brawn
11. Eddie Jordan
12. Martin Whitmarsh
13. Mario Theissen
14. Eric Boullier
15. Nick Fry
16. Vijay Mallya (Ihan vaan tallin kohtuullisen menestyksen ansiosta)

Varmaankin tulen viellä tekemään muutoksia. Tuollainen hätäinen räpellys.


Voisin ehdottaa Paul Stoddartia listalle.

Jostain syystä tuo tammitynnyrimäinen ja viskin tuoksuinen olemus sai ainakin minulta sympatiat. Puhumattakaan siitä miten paljon kultaa Stoddart kantoi mukanaan. :D Menestystä ei niinkään tullut, mutta oli kuitenkin hieno persoona varikolla.
Kamui Button
Maksukuski
 
Viestit: 524
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 21:19

ViestiKirjoittaja TemeF1 » Ti Huhti 24, 2012 21:28

Kamui Button kirjoitti:
TemeF1 kirjoitti:1. Enzo Ferrari
2. Colin Chapman
3. Bruce McLaren
4. Frank Williams
5. Jean Todt
6. Ron Dennis
7. Peter Sauber
8. Flavio Briatore
9. Christian Horner
10. Ross Brawn
11. Eddie Jordan
12. Martin Whitmarsh
13. Mario Theissen
14. Eric Boullier
15. Nick Fry
16. Vijay Mallya (Ihan vaan tallin kohtuullisen menestyksen ansiosta)

Varmaankin tulen viellä tekemään muutoksia. Tuollainen hätäinen räpellys.


Voisin ehdottaa Paul Stoddartia listalle.

Jostain syystä tuo tammitynnyrimäinen ja viskin tuoksuinen olemus sai ainakin minulta sympatiat. Puhumattakaan siitä miten paljon kultaa Stoddart kantoi mukanaan. :D Menestystä ei niinkään tullut, mutta oli kuitenkin hieno persoona varikolla.


Olihan mies persoona. :D Ei kuitenkaan ollut meriittejä päästä listalleni. Olen pahoillani Koba. :( :D
TemeF1
Monacon voittaja
 
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

ViestiKirjoittaja Alexei » Ti Huhti 24, 2012 21:29

Kamui Button kirjoitti:Voisin ehdottaa Paul Stoddartia listalle.

Jostain syystä tuo tammitynnyrimäinen ja viskin tuoksuinen olemus sai ainakin minulta sympatiat. Puhumattakaan siitä miten paljon kultaa Stoddart kantoi mukanaan. :D Menestystä ei niinkään tullut, mutta oli kuitenkin hieno persoona varikolla.


Giancarlo Minardi kuuluisi minun listallani niihin "rakastettavimpiin" tallipäälliköihin. Loi tallin tyhjästä, puhtaasti intohimosta kilpa-autoiluun, ja piti tallin toimintaa yllä vaikka aina kauden alkaessa tiedossa oli ettei menestystä tule. Oli myös takuuvarmasti yksi varikon pidetyimpiä heppuja aktiiviaikoinaan :)
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja TemeF1 » Ti Huhti 24, 2012 21:32

Alexei kirjoitti:
Kamui Button kirjoitti:Voisin ehdottaa Paul Stoddartia listalle.

Jostain syystä tuo tammitynnyrimäinen ja viskin tuoksuinen olemus sai ainakin minulta sympatiat. Puhumattakaan siitä miten paljon kultaa Stoddart kantoi mukanaan. :D Menestystä ei niinkään tullut, mutta oli kuitenkin hieno persoona varikolla.


Giancarlo Minardi kuuluisi minun listallani niihin "rakastettavimpiin" tallipäälliköihin. Loi tallin tyhjästä, puhtaasti intohimosta kilpa-autoiluun, ja piti tallin toimintaa yllä vaikka aina kauden alkaessa tiedossa oli ettei menestystä tule. Oli myös takuuvarmasti yksi varikon pidetyimpiä heppuja aktiiviaikoinaan :)


Kuuluisi ja kuuluisi. Anna palaa. Tee oma listasi. Ei sen ole väliä vaikka olisi hyvinkin lähellä omaani ja voi olla vaikka sama, mitä epäilen. Oma listanikin on vaan äkkiä väsätty. Tulen varmasti muokkaamaan sitä. Oli vaan pakko tehdä, kun ensi kommentissani arvioin vain nykyisiä tallipäälliköitä, joista muuten yllättävän suuri osa on päässyt listaani.
TemeF1
Monacon voittaja
 
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

ViestiKirjoittaja Cup » Ke Huhti 25, 2012 15:01

Vaikka Flavio Briatore onkin poissa F1-varikolta, niin hän oli silti hyvin pidetty mies ja muutakin kuin Playboy.

Briatoren väitetään olleen yhteyksissä Catalinan mafian kanssa 1970-luvulla jolloin hän huijasi rikkaita alamaailman ylläpitämille kasinoille Ranskan Rivieralla. Hän huijasi pelipöytään myös entisen työnantajansa Attilio Dutto, jonka kanssa työskenteli maalifirmassa. Kostoa hautonut Dutto surmattiin autopommilla, jonka takana epäillään olleen mafian. Briatore jatkoi kasinohuijauksia myös Milanossa 1980-luvulla, kunnes poliisi paljasti hänet. Briatore tuomittiin vankauteen kasinohuijauksista, mutta hän pakeni tuomiota Neitsytsaarille. Vuonna 1990 Briatoren kanssa ystävystynyt pääministeri Bettino Crax armahti Briatoren.

Saapuessaan muotibisneksen puolelta Formula ykkösiin Flavio Briatore myönsi avoimesti, ettei tiennyt lajista juuri yhtään mitään. Kun hänet ensi kertaa nähtiin GP-varikolla Australiassa syksyllä 1988 Luciano Benettonin vieraana, mies poistui paikalta heti aika-ajojen jälkeen ja itse kisa jäi katsomatta, parempaakin tekemistä kuulemma löytyi. Tuohon aikaan Briatore oli vielä muotibisneksen ehdoton huippunimi ja häntä oli juuri ylistetty maasta taivaisiin vaateketju Benettonin onnistuneen Amerikan-valloituksen johdosta. Kun Benetton oli avannut ensimmäiset viisi myymäläänsä USA:ssa vuonna 1979, olivat jenkkimarkkinat sille vielä suuri tuntemattomuus, mutta kolme vuotta tuon jälkeen Briatoresta tuli sitten Benetton pääedustaja yhdysvalloissa ja nousukiito alkoi heti, vuoteen 1988 mennessä yrtityksellä oli rapakon takana jo yli 800 liikettä!. Luciano Benetton oli tutustunut Briatoreen työskennellessään Italian Pörsissä, mutta kukaan ei tarkalleen tiedä, mitä hän sitä ennen oli oikein puuhannut. Nuorena hän kuulemma toimi hiihdonopettajana ja tarjoilijana, omien sanojensa mukaan kuulemma myös Ranskan muukalaislegioonassa. Eräät lähteet kertovat hänen ajaneen nuorena myös rallia, mutta yleisesti tätä pidetään kuitenkin pötypuheena.

Samaan aikaan kun Benetton oli Briatoren johdolla noussut vahvasti jenkkimarkkinoille, oli yhtiö alkanut kohottaa imagoaan myös f1-sponsoroinnin avulla. Tuosta parin vuoden kuluttua Briatore sai ensikosketuksensa Formula Ykkösiin, kun hänestä tammikuussa 1989 tuli Benetton-tallin uusi kaupallinen johtaja. Värikäs politikointi tallin sisällä alkoi samantien, ja Briatore otti heti kiivasti yhteen tallipäällikkö Peter Collinsin kanssa. Miesten kemiat eivät vain kohdanneet, ja tästä alkoikin sitten eräänlainen valtataistelu. Siinä Briatore pääsi hyvin pian niskan päälle ja ajan kuluessa hänen arvovaltansa tallin sisällä vain kasvoi kasvamistaan. Lopullinen vallanvaihto nähtiin viimein heinäkuussa 1991, kun ensin Briatore hankki 30 prosenttia tallista omistukseensa ja tismalleen saman tempun teki pian myös hänen liikekumppaninsa Tom Walkinshaw. Näin Benettonin perheelle jäi enää 40 prosentin siivu tallista. nyt oli Briatorella ja Walkinshawilla enemmistöosuus tallista hallussaan, he pistivät uudet voimasuhteet välittömästi myös näkymään, ensimmäisenä sai lähteä tietenkin Peter Collins. Myös tekniselle johtajalle John Barnardille näytettiin ovea, ja hänen tilalleen tuli Walkinshaw kukas muukaan. Mukanaan Walkinshaw toi muuan Ross Brawnin ja syksyllä palapeli vahvistui vielä supertulokas Michael Schumacherilla, joka kaapattiin Jordanilta. Ensialkuun Briatoren epäilijöitä riitti pilvin pimein monet miettivät, mitä moinen “rättikauppiaaksi” itseään tituleerannut italialaisplayboy muka saisi tallipäällikkönä aikaan. Heti kausi 1992 oli kuitenkin jo erittäin lupaava, joka ikisessä kilpailusta Benetton napsi pisteitä, ja syksyn tullessa Schumacher alkoi kahmia voittojakin. Seuraava kausi sujui kutakuinkin samaantapaan, 1994 kaudella Schumacher kruunattiin sitten dramatttisten vaiheiden jälkeen formula ykkösten maailmanmestariksi. kaudeksi 1995 saadakseen käyttöönsä Renault’n moottorit Briatore osti loppuvuodesta 1994 Ligier-tallin, mutta ajautui sen vuoksi törmäyskurssille kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n kanssa. FIA:n painostuksesta hän myi Ligierin Tom Walkinshawlle, joka puolestaan kauppasi Benetton siivunsa nyt Briatorelle. Benetton otti Renault’n moottorit käyttöön kaudeksi 1995 ja näin ollen Briatore vei Benettonille niin kuljettajien kuin tallimestaruudenkin mutta seuraavaksi kaudeksi Schumacher menetettiin Ferrarille ja häntä sinne marraskuussa 1996 seurasivat myös Byrne ja Brawn. Ennen kautta 1996 Walkinshaw osti Arrowsin ja näin ollen tämän seurauksena Walkisnhaw myi nyt osuutensa takaisin Briatorelle, joka loppuvuodesta ehti sotkeutua hetkellisesti myös Minardin kuvioihin. Hän osti Minardista ensin ennemmistöosuuden ja yritti myydä sen British America Tobacolle, mutta vanhat osakkaat Gabriele Rumi ja Giancarlo Minardi estivät kaupan. Näin Briatore kauppasikin osuutensa pian takaisen heille ja helmikuussa 1997 hän pääsi lopullisesti eroon myös Ligieristä myytyään sen Alain Prostille.

Yllättävän piän myös Briatore oli Benetton historiaa. Hän lähti tallista syksyllä 1997, ja tiimin alamäki syveni hänen tallipäällikkö paikan otti David Richards. Samaan aikaan Briatorella puolestaan kulki lujaa, hän hankki itselleen Ranskalaisvalmistaja Renaultin moottoripajan omiin käsiinsä ja jatkoi nyt itse Rellun kilpailutoiminnan pyörittämistä Supertec-nimellä. Supertec oli liittoutunut vuodeksi 1999 Benetton, Williams ja Bar tallien moottoritoimittajaksi, Bar-tallin auton-esittelytilaisuuden aikoihin huhuttiin että Briatoresta olisi tullut Bar-tallin Super-konsultti ja yhteistyöhenkilöksi neuvotteluihin Bar:in nousulle Renaultin tehdas talliksi vuodesta 2000-alkaen. Noihin aikoihin Briatore aloitti myös manageri toimintansa yhdessä ystänsä Bruno Michelin kanssa, tosin itse Briatore oli jo vuosia manageroinut Fisichellaa ja Trullia. Yksi ensimmäisistä Michel-Briatore kaksikon löydöistä oli marraskuussa 2000 siipien suojaan saatu Fernando Alonso. Alkuvuodesta 2000 Renault päätti palata takaisin f1 Sarjaan ja osti koko Benetton tallin, samalla tallipäälliköksi kutsuttiin takaisin Flavio Briatore. Vuodet 2000-2001 mentiin Benettonin nimellä, heinäkuussa 2001 huhuttiin että Briatore olisi saamassa huonon menestyksen takia potkut tallista ja siirtyisi tallipäälliköksi Prost-talliin, mutta loppujen lopuksi Briatore sai jatkaa Benettonin pomona.

Vähän ennen Prost tallin konkurssia 2001 Flavio Briatore:sta oli huhua että ostaisi Prost-tallin kokonaisuudessaan ja perustaisi vaikkapa Renaultin juniorijoukkueen. Renault-johto kiisti kuitenkin kakkostallin perustamisideat hetikättelyssä.

Fernando Alonson ja Renaultin avulla Briatore hankki kaksi maailmanmestaruutta tallille. Briatore erosi 16. syyskuuta 2009 Renault’n tallipäällikön tehtävästä, koska hän oli vuoden 2008 Singaporen GP:ssä pyytänyt yhdessä Pat Symondsin kanssa Nelson Piquet’a kolaroimaan tahallaan, jotta tallin ykköskuskin Fernando Alonson mahdollisuudet kisassa paranisivat turva-auton tultua radalle. Rangaistukseksi FIA tuomitsi 21. syyskuuta 2009 Briatoren elinikäiseen toimitsijakieltoon kaikkiin FIA:n alaisiin moottoriurheilusarjoihin. Hän ei myöskään enää voi toimia tallipäällikkönä tai kuljettajien managerina, sillä kuljettaja ei saa superlisenssiä, jos hänellä on Briatoren kanssa managerisopimus. Tuomio kumottiin ranskalaisessa tuomioistuimessa 5. tammikuuta 2010 sekä oikeus määräsi FIA:n maksamaan 15 000 euron vahingonkorvaukset Briatorelle. Myöhemmin vuonna 2010 uutisoitiin Briatoren ja FIA:n päässen sopuun, jonka mukaan Briatore voi palata F1 -sarjaan kauden 2013 alusta.

Briatore on myös monipuolinen liikemies F1-ulkopuolellakin Hän omistaa Billionaire-yökerhon ja proteeseja valmistavan yrityksen Italiassa. Briatore vuokraa luksusjahtiaan asiakkaiden käyttöön, ja Keniassa hänellä on “Lion in the Sun” -luksushuvila, jonne hänellä on ollut tapana viedä F1-tallinsa kuljettajat luomaan yhteishenkeä ennen kauden alkua. Briatore palkkasi italialaisen huippumuotisuunnittelijan Angelo Galasson tekemään miehille suunnatun vaatemalliston “Billoinaire Couture”, johon kuuluu muun muassa pukuja, kenkiä, koruja ja paitoja. Loppuvuodesta 2007 lähtien Briatore on ollut jalkapalloseura Queens Park Rangers FC:n osaomistaja.

Flavio Briatorea on huhuttu kesästä 2010 lähtien vähän väliä uudeksi Ferrari-tiimin tallipäälliköksi, aika näyttää miten käy tuleeko miehestä italialaistiimin uusi tallipäällikkö kaudella 2013. Briatore on kiistänyt Ferrarille siirtymisen ja koska hänet heitettiin ulos kuin rikollinen, niin ei kuulemma halua palata tallipäälliköksi. Lajin muihin tehtäviin mies voisi harkita kuulemma paluuta. Briatore on kuitenkin nykypäivänäkin yhteydessä F1:een lähes päivittäin, managerointitoimiston kautta joka palvelee Webberia ja Alonsoa, käy myös varikolla syömässä toisinaan Ecclestonen kanssa. Eli tämä mies on minulle tallipäälliköiden listalla numero yksi.

Pidin myös aikoinaan Paul Stoddartista, Giancarlo Minardista, Tom Walkinshawista ja Craig Pollockista, viime mainittua pidettiin usein Briatoren vastakohtana, koska hän ei kyennyt voittamaan mitään väheisestä moottoriurheilu taustasta huolimatta.

Nykyisestä tallipäälliköistä josta pidän ovat Vijay Mallya ja Ross Brawn.
Jamppa kirjoitti:Tuo Flavio Ferrarille kysymys on aina mielenkiintoinen. En tiedä kiinnostaako edes Briatorea ryhtyä enään tallipäälliköksi, mutta muutama asia tukee Flavion menoa Ferrarille.
Toinen paikka mihin Briatore on välillä myös huhuttu olisi Montezemolon seuraaja Ferrarin pääpomona, vaikka miehelle tallipäällikkö vakanssi olisi tutumpi niin iän puolesta miehelle pääjohtaja palli olisi ehkä parempi.
Twitter: @KurskiRacing
Cup
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 2625
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

ViestiKirjoittaja waldo39 » Ke Huhti 25, 2012 17:47

Cup hei! Mitä lähdettä sä oikein käytit, vai ootsä ihka aito ja alkuperäinen formula asintuntija :D Mustakarikin kalpenisi!
waldo39
GP-voittaja
 
Viestit: 2111
Liittynyt: Su Helmi 05, 2012 14:35

ViestiKirjoittaja Cup » Ke Huhti 25, 2012 17:57

waldo39 kirjoitti:Cup hei! Mitä lähdettä sä oikein käytit, vai ootsä ihka aito ja alkuperäinen formula asintuntija :D Mustakarikin kalpenisi!
En mitään, vaan blogi kirjoitukseni toin tänne tuolta omasta blogistani.
Twitter: @KurskiRacing
Cup
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 2625
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

ViestiKirjoittaja TemeF1 » Ke Huhti 25, 2012 19:41

Cup kirjoitti:
waldo39 kirjoitti:Cup hei! Mitä lähdettä sä oikein käytit, vai ootsä ihka aito ja alkuperäinen formula asintuntija :D Mustakarikin kalpenisi!
En mitään, vaan blogi kirjoitukseni toin tänne tuolta omasta blogistani.


Ihan hyvä ja mielenkiintoinen blogikirjoitus. Siinähän se Briatoren taipale tulikin hyvin tiivistettynä.

Toki nyt sentään jotain lähdettä olet tuota kirjoittaessasi käyttänyt. :)
TemeF1
Monacon voittaja
 
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

EdellinenSeuraava

Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron