Teknikot, insinöörit ja suunnittelijat

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
TemeF1
Monacon voittaja
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

Teknikot, insinöörit ja suunnittelijat

Viesti Kirjoittaja TemeF1 » To Huhti 26, 2012 5:09

Tallipäälliköt ketjun innoittamana tällainenkin ketju on mielestäni hyvä olla olemassa erikseen. Tänne voi siis jakaa mielipiteitä tallien takapiruista.
Kaikista eri osastojen johtajista, suunnitteloista, teknikoista ja insinööreistä.

Cup
Mestarikandidaatti
Viestit: 2639
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Re: Teknikot, insinöörit ja suunnittelijat

Viesti Kirjoittaja Cup » To Huhti 26, 2012 11:55

TemeF1 kirjoitti:Kaikista eri osastojen johtajista, suunnitteloista, teknikoista ja insinööreistä.
Kuva
Aerodynamiikka miehistä eniten arvostan henkilöä Nicolas Hennel de Beaupreau, hän aloitti 1997 F1 uran Benettonilla siellä hän viihtyi vuoden 1999 loppuun saakka. Sieltä hän siirtyi Ferrarille Ross Brawnin alaisuuteen vuosiksi 2000-2002 ja sieltä hänen tie vei Renaultille 2003-2006, sitten vuodet 2007-2008 hän työskenteli Mclarenilla ja näin oli ensi kertaa urallaan pääaerodynamiikko. Maaliskuussa 2009 miehen tie vei Toyotalle, mutta jo saman vuoden lokakuussa siirto takaisin Ferrarille tapahtui jonka leivissä hän nousi pääaerodynamiikoksi viime kesänä. Hennel on voittanut mestaruudet seuraavien kuljettajien kanssa 2000-2002 (Schumacher), 2005-2006 (Alonso) ja 2008 (Hamilton).

Kuva
Puolalainen elektroonikkaguru Tad Czapski ilmestyi F1:kkösiin 1991, benetton tiimiin. Czapski pitää matalaa profiilia, ja viettää kisaviikonloput syventyneenä miettimään kannettavan tietokoneensa ääressä, jonka tietoihin vain harvoilla ja valituilla tiimin jäsenillä on pääsy, parina viime vuonna mies on enemmän työskennellyt tehtaan kuin varikon puolella. Czapski otti työkseen benettonilla sähköisiä järjestelmiä kuten aktiivinen jousitus, automaattivaihteista, ABS ja luistonesto. Czapski oli 1993 kauden aikana kehitellyt sähköisiä järjestelmiään, mutta FIA asetti niiden kiellon kyseisen vuoden lokakuussa. Benetton-autosta löydettiin kansainvälisen autoliiton FIA:n tarkastuksessa kauden 1994 aikana sääntöjenvastainen elektroninen apuväline, automaattinen lähtöjärjestelmä eli ns. sutimisenesto jonka kimpussa hääri Tad Czapski. FIA ei koskaan pystynyt todistamaan, että järjestelmää olisi käytetty kilpailuissa. 1995 Benettonia ei enää tunnettu Czapskin räjähtävistä lähdöistä, muttei heitä myöskään epäilty, Czapski siirtyi Ferrarille kaudeksi 1998 vanhanystävänsä Schumacherin tiimiin. Imolassa 1998 huomattiin Schumacherin Ferrarista sellaista että takajarrulevy hehkui ja se paljasti, että käytössä oli selektiivinen jarrujärjestelmä joka oli varmasti Czapskin virityksiä. Itävallassa 1998 Czpaskin läppäri oli Schumin auton viereissä ja se sääteli Ferrarin moottorinohjausohjelmaa. Ron Dennis käväisi Itävallassa Ferrarin motorhomessa aika-ajon jälken kertomassa Todtille että aikoo protestoida Ferrarin laittomuudesta, muttei näin käynyt tosin seuraavassa kisassa Hockenheimissä Czapski ei ollut enää lähtöruudukossa läppärinsä kanssa. Mies viihtyi Ferrarilla vuoteen 2000, olleensa parhaimillaan omalla osa-alueella vaikkei Ferrarilla koskaan niin räjähtäviä lähtöjä nähtykkään kuin hänen edellisessä tiimissä Benettonilla. Czapski palasi Benettonille vuodeksi 2001, mutta kun Czapski alkoi tekemään 2004 töitä erityisesti kytkimen parissa. Yhdessä japanilaisen Naoki Tokunagan kanssa he onnistuivat luomaan autoon samat lähtötehot kuin mitkä aiemmin saavutettiin starttijärjestelmän avulla. FIA kielsi marraskussa 2004 starttijärjestelmien hyödyntämisen, näin he veivät Renaultilta starttivaltit, muttei se kuitenkaan tuntunut haittaavan sillä kahdella seuraavalla kaudella tiimi ajoi mestaruuteen ja startit olivat edelleen hyviä, mutta mestaruuden jälkeen kaudella 2007 Czapskin luotettavia starttejä nähtiin harvemmin renaultin kuljettajilta. Kauden 2009 päätyttyä Tad Czapski siirtyi Mercedes GP:lle, muttei ainakaan vielä hänen huippustartit ole näkyneet Mercedeksen lähdöissä. Czapski on voittanut urallaan mestaruuksia vuosina 1994, 1995, 2000 (Schumacherin kanssa) ja 2005, 2006 (Alonson kanssa).

Kuva
Pat Symonds aloitti työskentelyn F1:n parissa liityttyään Toleman-talliin 1980-luvun alussa. 1985 puolivälissä tallin autot maalattiin Benettonin väreihin, ja vuotta myöhemmin koko talli nimettiin Benettoniksi. Symonds jatkoi työskentelyä tallissa ja sai ylennyksiä vaativampiin tehtäviin. Hän toimi muun muassa Michael Schumacherin kisainsinöörinä 1990-luvun puolivälissä. Symondsista tuli tallin tekninen johtaja, kun tehtävässä aiemmin työskennellyt Ross Brawn siirtyi Benettonilta Schumacherin perässä Ferrarille. Useat ovatkin sanoneet että jos Symonds olisi lähtenyt Schumin perässä Ferrarille, niin ura olisi ollut hienompi mutta hän ei halunnut jättää tiimiä. 2001 Symonds nostettiin tallin koko insinööriosaston johtajaksi, jolta paikalta hänet erotettiin kesken kauden 2009 yhdessä silloisen tallipäällikön Flavio Briatoren kanssa Singaporen kolariskandaalin seurauksena. Hän siirtyi kaudeksi 2010 Virgin-tiimin tekniseksi neuvonantajaksi, jossa työskentelee nykyäänkin mutta hän saa vaikuttaa vain tehtaalla ja koskaan häntä ei olla nähty missään kuvissa Virgin/Marussia vaatteet päällä. Insinööriosaston johtajana Symondsin taidot tulivat esiin parhaiten ja loppujen lopuksi Alonso saa eniten kiittää Symondsia sillä paljolti hänen ansiotaan oli se varsinaisesti että Renault ei tehnyt rengasvalinnoissa virheitä yhtä useasti kuin silloin päävastustajana ollut Ferrari ja saihan Symonds myös kiitokset työstään Micheliniltä.

Kuva
F1-tiimeissä työskennelleistä PR-vastaavista minun suosikki ei ole koskaan ollut Luca Colajanni, vaan naishenkilö italialainen Patrizia Spinelli. Hän tuli Benettonille 1991 Briatoren houkuttelemana ja oli siitä alkaen vuoden 1997 loppuun saakka Benetton tiimin PR-vastaava, kaudeksi 1998 hän siirtyi hoitamaan samaa vakanssia Prost-tiimin ja kaudeksi 1999 British American Racing tiimiin. Kaudeksi 2000 paluu Benettonille tapahtui ja siellä oli jälleen kerran Briatore puikuissa, vuoden 2009 loppuun jatkoi tiimin PR vastaavana ja vuodesta 2010 lähtien on ollut Flavio Briatoren henkilökohtainen tiedottaja.

Kuva
Moottoripuolen erikoismiehistä arvostan eniten ranskalaista Bernard Dudotia, hän on kerennyt nähdä Renaultin taipaleen läpikohtaisesti alkuajoista lähtien, sillä mies siirtyi firmaan työskentelemään 1967. Hän kerkesi olla niin Renaultin F1, F3, Le Mans kuin myös Ralli osastoilla töissä, mutta vuodesta 1976 alkaen hän keskittyi olemaan vuoden 1997 loppuun asti Renaultin F1 moottorisuunnittelijana. Sieltä tie vei 1998-1999 kausiksi Prost-tiimin tekniseksi johtajaksi, sieltä hän siirtyi ameriikkaan ja IndyCar sarjaan Nissan moottoritoimittajan pomoksi vuosiksi 2000-2002. Lopulta mies palasi takaisin ykkösiin ja Renaultille 2003 alussa ja viihtyi vuoden 2006 alkuun asti tiimissä, sen jälkeen hän työskenteli GP2 organisaatiossa vuoden 2010 loppuun saakka. Nykyään Dudot on eläkkeellä ja todella arvostettu moottorimies, useat kuljettajat voittivat mestaruuksia hänen suunnittelemilla konella -> (Mansell, Prost, Schumacher, Hill, Villeneuve, Alonso).

Kuva
Toinen yhtäarvostettu moottorimies itselleni on Luca Marmorini, joka tuli ykkösiin 1989 Ferrarin leiriin ja viihtyi siellä vuoden 1999 loppuun saakka, kunnes siirtyi Toyotalle vuonna 2000 jossa viihtyi vuoden 2009 loppuun saakka kunnes siirtyi takaisin Ferrarille. Hän on mies joka on ehkä tehnyt viime vuosina luotettavimmat moottorit, emme ole nähneet kovin usein että Marmorinin suunnittelemat moottorit kärsisivät moottoririkoista.

Kuva
Pääsuunnitteljoista eniten arvostan Tim Denshamia, häntä kritisoitiin usein siitä ettei hän keksi mitään radikaalisia muutoksia, vaan menee vuodesta toiseen vanhan kaavan mukaan. Hänen F1 ura -> Lotus 1980-1989 (Kisa-insinööri), Brabham F1 1990-1993, kyseisessä tiimissä pääsi pääsuunnittelijaksi ja oli sitä koko ajan uran loppuun saakka. Kaudet 1993-1997 hän työskenteki Tyrrell-tiimissä, 1998-1999 Hondan F1 projektissa joka lopulta Posthlewaiten kuoleman johdosta jäähdytettiin ja Densham siirtyi Benetton/Renault tiimin kaudeksi 2000, jossa viihtyi vuoden 2010 loppuun saakka. Mies ei työskentele nykyään missään tiimissä, mutta Ferrari huhuissa on piipahtanut. Denshamin lisäksi Rory Byrne ja Mark Smith ovat sellaisia pääsuunnittelijoita joita olen aina arvostanut yhtä paljon.
Twitter: @KurskiRacing

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45418
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Elo 07, 2012 18:20

Kimin ex-kisainssi palaamassa formuloihin?


Kimi Räikkösen entinen kisainsinööri Chris Dyer on palaamassa takaisin F1-sarjaan Force India -tallin riveissä, kertoo saksalainen Auto Bild.

Dyer ja Räikkönen tekivät yhdessä töitä Ferrarilla suomalaiskuskin mestaruuskaudella 2007. Dyer yleni sittemmin italialaistallin insinööriosaston johtoon, mutta australialaisen ura Maranellossa katkesi epäonnistuneeseen kisataktiikan valintaan kauden 2010 päätöskisassa Abu Dhabissa.

Dyer nähtiin formulavarikolla viimeksi vuosi sitten. Tuolloin huhut kertoivat Dyerin palaavan takaisin sarjaan Mercedeksen riveissä, mutta Auto Bildin mukaan australialaisen uusi työnantaja olisikin Force India.

Force India on ilmoittanut siirtäneensä resurssinsa jo kauden 2013 auton kehitystyöhön, mutta Dyer-huhuihin ei intialaistallin taholta ole otettu ainakaan toistaiseksi kantaa.

MTV3

TemeF1
Monacon voittaja
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

Viesti Kirjoittaja TemeF1 » Ti Elo 07, 2012 19:47

Jamppa kirjoitti:
Kimin ex-kisainssi palaamassa formuloihin?


Kimi Räikkösen entinen kisainsinööri Chris Dyer on palaamassa takaisin F1-sarjaan Force India -tallin riveissä, kertoo saksalainen Auto Bild.

Dyer ja Räikkönen tekivät yhdessä töitä Ferrarilla suomalaiskuskin mestaruuskaudella 2007. Dyer yleni sittemmin italialaistallin insinööriosaston johtoon, mutta australialaisen ura Maranellossa katkesi epäonnistuneeseen kisataktiikan valintaan kauden 2010 päätöskisassa Abu Dhabissa.

Dyer nähtiin formulavarikolla viimeksi vuosi sitten. Tuolloin huhut kertoivat Dyerin palaavan takaisin sarjaan Mercedeksen riveissä, mutta Auto Bildin mukaan australialaisen uusi työnantaja olisikin Force India.

Force India on ilmoittanut siirtäneensä resurssinsa jo kauden 2013 auton kehitystyöhön, mutta Dyer-huhuihin ei intialaistallin taholta ole otettu ainakaan toistaiseksi kantaa.

MTV3
Melko heppoisin perustein sai aikanaan potkut sarjasta, joten tervetuloa. :)

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45418
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Elo 07, 2012 19:55

TemeF1 kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:
Kimin ex-kisainssi palaamassa formuloihin?


Kimi Räikkösen entinen kisainsinööri Chris Dyer on palaamassa takaisin F1-sarjaan Force India -tallin riveissä, kertoo saksalainen Auto Bild.

Dyer ja Räikkönen tekivät yhdessä töitä Ferrarilla suomalaiskuskin mestaruuskaudella 2007. Dyer yleni sittemmin italialaistallin insinööriosaston johtoon, mutta australialaisen ura Maranellossa katkesi epäonnistuneeseen kisataktiikan valintaan kauden 2010 päätöskisassa Abu Dhabissa.

Dyer nähtiin formulavarikolla viimeksi vuosi sitten. Tuolloin huhut kertoivat Dyerin palaavan takaisin sarjaan Mercedeksen riveissä, mutta Auto Bildin mukaan australialaisen uusi työnantaja olisikin Force India.

Force India on ilmoittanut siirtäneensä resurssinsa jo kauden 2013 auton kehitystyöhön, mutta Dyer-huhuihin ei intialaistallin taholta ole otettu ainakaan toistaiseksi kantaa.

MTV3
Melko heppoisin perustein sai aikanaan potkut sarjasta, joten tervetuloa. :)
Joo perustelut oli aika heppoiset. Piti ilmeisesti vaan löytää joku syntipukki ketä syyttää.

TemeF1
Monacon voittaja
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

Viesti Kirjoittaja TemeF1 » Ti Elo 07, 2012 21:10

Jamppa kirjoitti:Joo perustelut oli aika heppoiset. Piti ilmeisesti vaan löytää joku syntipukki ketä syyttää.
Ferkulla on paha tapa useasti tällaisissa tapauksissa tehdä hätäisiä johtopäätöksiä jne. Noh. Jos ei Alonso tänä vuonna vie mestaruutta niin eiköös tämä Ferrarin viime vuosina selvästi kasvanut nöyryys jatka kasvuaan. Kukahan sieltä seuraavaksi saa kenkää. Ne on nuo Ferrarin irtisanomiset meinaan koko lajin rajuimmat. :) Aina. :D

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45418
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Elo 07, 2012 21:14

TemeF1 kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:Joo perustelut oli aika heppoiset. Piti ilmeisesti vaan löytää joku syntipukki ketä syyttää.
Ferkulla on paha tapa useasti tällaisissa tapauksissa tehdä hätäisiä johtopäätöksiä jne. Noh. Jos ei Alonso tänä vuonna vie mestaruutta niin eiköös tämä Ferrarin viime vuosina selvästi kasvanut nöyryys jatka kasvuaan. Kukahan sieltä seuraavaksi saa kenkää. Ne on nuo Ferrarin irtisanomiset meinaan koko lajin rajuimmat. :) Aina. :D
Joo ja kyllä se vika oli ihan täysin Alonson ettei päässyt ohi. Tai vika ja vika, mutta Petrov sai sen verran hyvin peiteltyä.

Alexei
Samurai
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Viesti Kirjoittaja Alexei » Ti Elo 07, 2012 21:14

TemeF1 kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:Joo perustelut oli aika heppoiset. Piti ilmeisesti vaan löytää joku syntipukki ketä syyttää.
Ferkulla on paha tapa useasti tällaisissa tapauksissa tehdä hätäisiä johtopäätöksiä jne. Noh. Jos ei Alonso tänä vuonna vie mestaruutta niin eiköös tämä Ferrarin viime vuosina selvästi kasvanut nöyryys jatka kasvuaan. Kukahan sieltä seuraavaksi saa kenkää. Ne on nuo Ferrarin irtisanomiset meinaan koko lajin rajuimmat. :) Aina. :D
En ihan tällä kertaa usko siihen, että jos mestaruutta ei nyt tule, että porukkaa irtisanottaisiin urakalla. Edelleen nykyinen Alonson ympärille rakennettu tiimi on kovasti rakennusvaiheessa, ja tämänhetkinen pistejohto on suurelta osin Alonson itsensä ansiota. Kaikki on myös tuntunut Ferrarilla osuvan kohdilleen, vaikkei auto välttämättä aivan mikään huippukova ole edes viime aikoina ollut.

TemeF1
Monacon voittaja
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

Viesti Kirjoittaja TemeF1 » Ti Elo 07, 2012 21:31

Alexei kirjoitti:En ihan tällä kertaa usko siihen, että jos mestaruutta ei nyt tule, että porukkaa irtisanottaisiin urakalla. Edelleen nykyinen Alonson ympärille rakennettu tiimi on kovasti rakennusvaiheessa, ja tämänhetkinen pistejohto on suurelta osin Alonson itsensä ansiota. Kaikki on myös tuntunut Ferrarilla osuvan kohdilleen, vaikkei auto välttämättä aivan mikään huippukova ole edes viime aikoina ollut.
Pakko kompata, että tuskin tänä vuonna tulee sen kummempia irtisanomisia. Ihmettelen kyllä, jos Massa jatkaa. Miehen nimi on ollut täysin pimennossa pari viime kautta ja tuskin mies tulee enää paremmaksi. Parannusta voi joka ikinen vuosi olla luvassa, mutta jos kauden keskimääräinen suoritustaso on tuota luokkaa ja ollut jo pidempään, niin en vain käsitä miksi mies edelleen ajaa Ferraria-

Mielestäni Ferrari on parantanut lähes joka kisaan ja on tällä hetkellä paras auto koko sarjassa. Asioista voidaan olla montaa mieltä, mutta Ferkku on tasaisen varma olosuhteissa, kuin olosuhteissa ja eritoten sateessa.

Minun henk. koht. kärkitallilistaus joka ei mene kuskipisteiden mukaan on tällä hetkellä. (huom. tällä hetkellä)

1.Ferrari (Massaa ei voida noteerata) Paremmalla kakkoskuskilla johtaisi sarjaa ylivoimaisesti ja todennäköisesti Alonso johtaisi kuljettajien mestaruussarjaa ainakin puolet ellei tuplaten ylivoimaisesti, jos Massa olisi saanut parempia suorituksia.

2.Mclaren Ehdottomasti yksi kauden parhaita tekeleitä. aika-ajo vauhti tuntuu piisaavan, mutta kisoissa hieman epäonnea. Mitä tähän sanoisi. Se vanha kunnon McLaren, joka voi ja voi, mutta kun ei ja ei.

3.Lotus Nopea kisoissa ja nopeampi aika-ajoissa, kuin aiemmin keskimäärin, mutta kuitenkin liian hidas. Jos ei paketti toimi, ei voi voittaa. Varikkostopit on parissa viime kisassa parantuneet ja Lotuksen kehityssuunta tuntuu olevan eteenpäin ja ylöspäin. Henk.koht. on hyvä tuntuma loppukaudesta. Se ei tosin tarkoita mitään.

4. RBR Hemmetin hyvä ja tasainen talli, joka ei dominoi tätä kautta. Jonkun verrran on epäonnea ollut tällä kaudella mukana, kuten Vettelin keskeytys kärjestä jne. Muuten hyvä ja varma tiimi ja tiiminä kokonaisuudessan selvästi paras, kuten pisteet kertovat.

5. Mese. Se siitä.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45418
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ke Maalis 13, 2013 8:41

Räikkösen ja Sladen yhteispelillä vähän puhetta ja paljon tulosta

Mark Slade on kilpainsinöörinä kokenut paljon toimittuaan Mika Häkkisen, Kimi Räikkösen, Fernando Alonson, Heikki Kovalaisen, Vitali Petrovin, Michael Schumacherin ja nyt taas Räikkösen lähimpänä työkaverina.

Viime kaudella Lotuksella Räikkönen hiljensi toisen kilpainsinöörinsä Simon Rennien kuuluisalla tokaisullaan: Jätä minut rauhaan, tiedän, mitä teen.

Talvella Rennie siirtyi Red Bullille Mark Webberin kilpainsinööriksi, kun Slade jatkaa Räikkösen rinnalla.

– Simon huolehti kommunikoinnista Kimin kanssa aika-ajossa ja kisassa, kun minä vastasin insinöörityöstä kolmannen harjoituksen loppuun asti. Nyt teen myös hänen osuutensa, joten palaamme jossain määrin siihen entiseen, miten teimme McLarenilla, Slade selvittää.

Kuinka hämmästynyt olit Abu Dhabin ’Leave Me Alone’ -kohusta?

– Hämmästynytkö? Olen tottunut siihen, koska tiedän, ettei Kimi ole koskaan tykännyt ihmisten juttelevan hänelle, kun hän on autossa keskittyneenä kiihkeisiin kilpailutilanteisiin. Siinä ei ollut mitään epätavallista kuin ainoastaan se, että sananvaihto välittyi televisiosta ja suuri yleisö kuuli sitä ensi kertaa, Slade kuittaa.

Miten erilaisia kuljettajat sitten ovat kommunikointitarpeiltaan?

– Jotkut haluavat hirmuisen määrän informaatiota, jotkut vähemmän, kun Kimillä toisena ääripäänä se on sitten ’jättäkää minut rauhaan’.

– Minun kanssani toimineet kuljettajat ovat kaikki olleet hyviä koneenrakennuksen puolelta, omistautuneet autonsa kehittämiseen ja sanoneet mielipiteensä, mitä siitä haluavat ja työt on tehty yhdessä.

– Mika Häkkinenkään ei ollut kovin innoissaan siitä, että hänelle puhuttiin kisassa, joten siinä suhteessa hän oli samanlainen Kimin kanssa. Heikki Kovalaisen kanssa teimme samalla lailla töitä kuin muidenkin suomalaisten kanssa. Hän oli silloin hyvin nuori ja saattoi odottaa muuta. Hän oli saanut enemmän informaatiota ajaessaan Renaultilla ja kaipasi siksi varmasti enemmän tietoja jostain muutoksista, mitä autoon tehtiin, Slade suomii suomipoikiaan.

– Uskon, että myös Fernando Alonso olisi kaivannut enemmän puhetta radioliikenteessä, mutta kun aiemmin kuskini eivät olleet sitä halunneet, en oivaltanut täysin hänen tarpeitaan. Jos aikakonetta saisi väännetyksi taaksepäin, toimisin eri lailla Fernandon kanssa ja puhuisin enemmän.

– Michael Schumacher näytti sen minulle heti ja teki selväksi, että halusi kaiken sen tiedon minulta koko ajan, Slade kuittasi lyhyen kokemuksensa Mercedeksellä.

Turun Sanomat, Melbourne

HEIKKI KULTA

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45418
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Teknikot, insinöörit ja suunnittelijat

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Su Heinä 07, 2013 10:42

Lammenranta myötäeli Perezin kauhunhetket

Salosta kotoisin oleva Kari Lammenranta tekee työkseen tuttavuutta vasempien takarenkaiden kanssa – eli niiden, jotka räjähtelivät joukolla Britannian Grand Prix -kisassa.

Hän toimii näet nykyisin ns. pyssymiehenä McLarenin Sergio Perezin mekaanikkojoukossa ja kiinnittää meksikolaiskuskin vasemman takapyörän.

Perez joutui Silverstonessa kovimpaan koettelemukseen kärsittyään peräti kaksi vasemman takarenkaan rikkoutumista. Ensimmäinen tuli perjantain harjoituksissa ja toinen sitten kisakyydissä.

Perezin auton ympärillä Lammenranta on asemaltaan ykkösmekaanikko.

Nopea renkaanvaihto on noussut yhdeksi kilpailuvaltiksi lisää F1-urheilussa. McLarenilla nopein pysähdys paikallaan on vienyt toistaiseksi 2,31 sekuntia, mutta harjoituksissa se on tehty jo 1,9 sekuntiin.

Kisassa ennätyspysähdys on toistaiseksi Red Bullin Mark Webberin 2,05 sekuntia Malesian kisan toisessa renkaanvaihdossa.

– Kun välitankkaus poistettiin, kiinnitettiin huomiota kaikkeen mahdolliseen ja huomattiin, että varikkopysähdyksen nopeudessa voisi saada paljon pois. Silloin auto oli paikallaan sellaiset neljä sekuntia, nyt on päästy kahteen sekuntiin, Lammenranta taustoitti.

Täydellinen renkaanvaihto vaatii täydellistä osumatarkkuutta.

– Pyörä täytyy saada ihan suoraan. Jos se menee vähänkin vinoon, sitä täytyy fiksata ja siinä hukkuu heti aikaa.

Lammenranta on työskennellyt Wokingin miehistössä kymmenen vuoden ajan. Viime vuodet hän kuului Lewis Hamiltonin auton mekaanikkoryhmään.

Turun Sanomat, Nürburgring

HEIKKI KULTA
Mukava olis lukea enemmänkin tälläisiä juttuja.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45418
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Teknikot, insinöörit ja suunnittelijat

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Su Heinä 14, 2013 13:56

Newey myöntää huolen: Ensi kausi ei yhtä tasainen

Red Bullin F1-tallin tekninen johtaja Adrian Newey myöntää huolen siitä, että ensi kaudella F1-autoihin tehtävien suurten sääntömuutosten seurauksena kilpailut eivät ole enää niin tasaisia kuin tänä vuonna.

- Jää nähtäväksi, pystyykö yksi talli kehittämään suuren edun muihin nähden. Vaikuttaa todennäköiseltä, ettei ole enää niin tasaista, koska sillä tavalla yleensä tapahtuu sääntömuutosten yhteydessä, Newey arvioi Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa.

- On mahdollista, että yksi talli marssii muiden edelle ja karkaa, Newey myöntää.

Isoin muutos tapahtuu F1-autojen moottoreissa, kun sarjassa siirrytään käyttämään turboahdettuja V6-moottoreita.

- Voi hyvin käydä niin, että yksi kolmesta moottorinvalmistajasta saa merkittävän edun kahteen muuhun verrattuna, missä tilanteessa järjestys määräytyy enemmän moottorinvalmistajan kuin auton rungon perusteella, Newey puntaroi.

Neweyllä riittää kosolti haasteita suunnitella auto uudenlaisen moottorin ympärille.

- Kyse ei ole vain moottorisäännöistä, jotka muuttuvat ensi kaudella. Meillä on myös merkittäviä aerodynamiikkasääntömuutoksia. Yksi niistä johtuu moottorisäännöistä, sillä moottorit tarvitsevat massiivisesti jäähdytystä. Koska ne ovat turboahdettuja, pitää ahdinta jäähdyttää. Sen lisäksi autoissa on paljon suurempi sähköinen KERS-yksikkö. Rehellisesti sanottuna auto on kuin liikkuva jäähdytin, Newey kuvailee.

Autojen aerodynamiikkamuutoksien seurauksena myös renkaiden kokemat rasitukset muuttuvat. Lisäksi kilpailun aikana käytettävissä oleva polttoainemäärä on rajoitettu sataan kiloon.

- Polttoainemäärä rajoittaa kilpailuja, minkä seurauksena ajotyylejä pitää muuttaa. Ohittamisesta voi tulla helpompaa, kun polttoainetta poltetaan ohitusyrityksissä ja sitten taas hellitetään, Newey arvioi muutoksien vaikutusta.

MTV3
Mä vähä toivon, että nuo uudistukset kääntäis voimasuhteita nurin. Kyllä Red Bull ja Ferrari vois ajella pari vuotta jämäpisteistä ja Force Indian kuskit vois taistella mestaruudesta Mersujen kans :D

No eiköhän nuo isot tallit pysy kärjes, koska niillä on ollu resursseja panostaa jo ens kauteen pitkän aikaa ja suunnitelu on ollu käynnis ainakin vuoden.

Mutta jospa joku pienempi talli keksis jonkun porsaanreiän ja onnistuisivat nousemaan kärkeen, kuten Brawn GP teki 2009.

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14042
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Teknikot, insinöörit ja suunnittelijat

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Su Heinä 14, 2013 14:45

Jamppa kirjoitti:Mä vähä toivon, että nuo uudistukset kääntäis voimasuhteita nurin. Kyllä Red Bull ja Ferrari vois ajella pari vuotta jämäpisteistä ja Force Indian kuskit vois taistella mestaruudesta Mersujen kans :D

No eiköhän nuo isot tallit pysy kärjes, koska niillä on ollu resursseja panostaa jo ens kauteen pitkän aikaa ja suunnitelu on ollu käynnis ainakin vuoden.

Mutta jospa joku pienempi talli keksis jonkun porsaanreiän ja onnistuisivat nousemaan kärkeen, kuten Brawn GP teki 2009.
Jos Sauber selviää talousongelmistaan, sille ja Williamsille soisi ens kaudeks hyvän auton. Isoimmalla budjetilla varustetut tallit nousevat joka tapauksessa kauden edetessä kärkeen. Sitten olisi loppukaudesta jännä mestaruustaistelu, kun mm. Bottas ja Räikkönen olisivat kärjessä.

Parhaat asetelmat saisi, kun Ferrari ja RB saisivat samanlaisen alun kuin Ferrari viime kaudella, pari keskikastin tallia tekisivät huippuautot ja McLaren, Mercedes ja Lotus sellaiset tasaiset pistehöylät.

Olisi myös hauska nähdä, kuinka Newey kokoaisi itsensä, jos auto olisi alkukaudesta susi.

Alexei
Samurai
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Re: Teknikot, insinöörit ja suunnittelijat

Viesti Kirjoittaja Alexei » Su Heinä 14, 2013 15:10

superzeppo kirjoitti:Olisi myös hauska nähdä, kuinka Newey kokoaisi itsensä, jos auto olisi alkukaudesta susi.
Itse en varsinaisesti yllättyisi, jos Newey epäonnistuisi RBR:n ensi kauden auton kanssa. On Neweyllekin noita huteja toisinaan sattunut, eikä auto ole pelkästään Neweystä kiinni.

Eiköhän RBR:n ensi kauden auto, Neweyn kynästä kun on lähtöisin, tule olemaan muodoiltaan piristävän erilainen moneen muuhun talliin verrattuna. Onko se sitten nopea, on aivan eri juttu.

TemeF1
Monacon voittaja
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

Re: Teknikot, insinöörit ja suunnittelijat

Viesti Kirjoittaja TemeF1 » Ma Heinä 15, 2013 20:14

Alexei kirjoitti:
superzeppo kirjoitti:Olisi myös hauska nähdä, kuinka Newey kokoaisi itsensä, jos auto olisi alkukaudesta susi.
Itse en varsinaisesti yllättyisi, jos Newey epäonnistuisi RBR:n ensi kauden auton kanssa. On Neweyllekin noita huteja toisinaan sattunut, eikä auto ole pelkästään Neweystä kiinni.

Eiköhän RBR:n ensi kauden auto, Neweyn kynästä kun on lähtöisin, tule olemaan muodoiltaan piristävän erilainen moneen muuhun talliin verrattuna. Onko se sitten nopea, on aivan eri juttu.
Erilainen? Varmasti. Nopea? Melko varmasti. Ei miestä turhaan kutsuta suunnittelija velhoksi. Oikea Formuloiden Merlin. :lol:
Mersulta odotan myös enemmän kuin tähän asti. Ferkusta on paha sanoa juuta ja jaata, kuten mc larenistakin. Lotus (rellu) varmaankin tekee ihan kelpo pelin.

Vastaa Viestiin