Teknikot, insinöörit ja suunnittelijat

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

Re: Teknikot, insinöörit ja suunnittelijat

ViestiKirjoittaja Alexei » Ma Heinä 15, 2013 19:58

TemeF1 kirjoitti:Erilainen? Varmasti. Nopea? Melko varmasti. Ei miestä turhaan kutsuta suunnittelija velhoksi. Oikea Formuloiden Merlin. :lol:

Neweyllä vain on tapana hakea maksimaalista aerodynaamista hyötyä niin voimakkaasti, että toisinaan homma karkaa vähän käsistä. Tämä Neweyn "tavaramerkki" saattaa vielä korostua nyt kun aerosäännöt jälleen muuttuvat radikaalisti.

Onhan mies todennäköisesti nykyinsinööreistä/suunnittelijoista ykkönen, mutta lähinnä tarkoitin että tulee parhaillekin niitä epäonnistumisia. Esimerkkinä nyt vaikkapa McLarenit kausilta 2002, 2003 (joka ei koskaan valmistunut), 2004 ja 2006, ja pari ensimmäistä RB-autoa.

Toki RBR:lla Newey vaikuttaa saavan lähestulkoon vapaat kädet toteuttaa visioitaan.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Re: Teknikot, insinöörit ja suunnittelijat

ViestiKirjoittaja TemeF1 » Ma Heinä 15, 2013 20:11

Alexei kirjoitti:
TemeF1 kirjoitti:Erilainen? Varmasti. Nopea? Melko varmasti. Ei miestä turhaan kutsuta suunnittelija velhoksi. Oikea Formuloiden Merlin. :lol:

Neweyllä vain on tapana hakea maksimaalista aerodynaamista hyötyä niin voimakkaasti, että toisinaan homma karkaa vähän käsistä. Tämä Neweyn "tavaramerkki" saattaa vielä korostua nyt kun aerosäännöt jälleen muuttuvat radikaalisti.

Onhan mies todennäköisesti nykyinsinööreistä/suunnittelijoista ykkönen, mutta lähinnä tarkoitin että tulee parhaillekin niitä epäonnistumisia. Esimerkkinä nyt vaikkapa McLarenit kausilta 2002, 2003 (joka ei koskaan valmistunut), 2004 ja 2006, ja pari ensimmäistä RB-autoa.

Toki RBR:lla Newey vaikuttaa saavan lähestulkoon vapaat kädet toteuttaa visioitaan.


Nuo Mclaren esimerkit varmaankin kertovat syyn lähdölle sieltä. Tuntuu vähän, että siellä on hieman liian tiukkapipoista porukkaa. Kimi lähti, Alonso lähti heti, Hamilton päätti lähteä. Jos tämä tahti jatkuu on Mäkki vain varjo entisestään.

RBR tuntuu olevan hyvä ja varakas talli, joten eiköhän Newey lopeta uransa siellä. En usko että nuo aero säännöt ovat este luovuudelle. Korkeintaan hidaste. Tälläkin kaudella auto olisi mennyt vaikka mitä, mutta kun ei renkaat kestä sitä downforcen määrää... :lol:
TemeF1
Monacon voittaja
 
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

Re: Teknikot, insinöörit ja suunnittelijat

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Tammi 20, 2015 20:42

Cup kirjoitti:Aikoinaan oli nimien Harvey Postlethwaite/John Barnard/Steve Nichols/Alan Jenkins aikakaudet, he kun alkoivat pikkuhiljaa väistyä, tiedettiin tulevan näiden "seuraajat", eli nimet Adrian Newey/Rory Byrne/Ross Brawn, mitä luulette ketkä voisivat nousta seuraaviksi suuriksi nimiksi nykyisistä tiimeistä, jotka siis olisivat samanlaisessa maineessa kuin aiemmat, Noista aiemmista jokainen kerkesi olla tekninen johtaja tai pääsuunnittelija uransa vaiheilla.


En noiden nuorten suunnitelijoiden nimiä niin tiedä. Allison on varmasti yksi joka on jo tavallaan aika suuri nimi. Mikään nuorukainen nyt ei toki enään ole.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44826
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Teknikot, insinöörit ja suunnittelijat

ViestiKirjoittaja Kaido » Ti Tammi 20, 2015 22:34

Jamppa kirjoitti:
Cup kirjoitti:Aikoinaan oli nimien Harvey Postlethwaite/John Barnard/Steve Nichols/Alan Jenkins aikakaudet, he kun alkoivat pikkuhiljaa väistyä, tiedettiin tulevan näiden "seuraajat", eli nimet Adrian Newey/Rory Byrne/Ross Brawn, mitä luulette ketkä voisivat nousta seuraaviksi suuriksi nimiksi nykyisistä tiimeistä, jotka siis olisivat samanlaisessa maineessa kuin aiemmat, Noista aiemmista jokainen kerkesi olla tekninen johtaja tai pääsuunnittelija uransa vaiheilla.


En noiden nuorten suunnitelijoiden nimiä niin tiedä. Allison on varmasti yksi joka on jo tavallaan aika suuri nimi. Mikään nuorukainen nyt ei toki enään ole.


Yksi joka voisi olla niin Rob Smedley. Jäänyt aika vakuuttava kuva miehestä ja suuntakin on uralla nousujohteinen.
Avatar
Kaido
GP-voittaja
 
Viestit: 2279
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 15:31
Paikkakunta: Tallinn

Re: Teknikot, insinöörit ja suunnittelijat

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ti Marras 07, 2017 17:14

Newey paljastaa: Tällaista oli työskentely kontrollifriikin Ron Dennisin alaisuudessa

Red Bull -tallin pääsuunnittelijana toimiva Adrian Newey muistelee uudessa elämäkerrassaan työskentelyä McLaren-tallissa sen kontrollifriikkinä tunnetun johtajan Ron Dennisin alaisuudessa.


Newey siirtyi Williamsilta McLarenille kaudella 1997. Kahtena seuraavana vuonna Neweyn kynäilemät MP4/13- ja MP4/14-autot olivat avaintekijöitä Mika Häkkisen voittaessa kaksi peräkkäistä maailmanmestaruuttaan.

Newey vietti McLarenilla kahdeksan vuotta ennen siirtymistään Red Bullille vuonna 2006. Työskentely äärimmäisen pikkutarkkana miehenä tunnetun Dennisin alaisuudessa ei ollut aina helppoa.

- Yksi tapa saada Ron Dennis hermostumaan oli mennä hänen toimistoonsa, jossa hänellä oli aina muutama pinkka papereita siististi pinottuna työpöydällään. Tarvitsi vain siirtää yhtä niistä muutama millimetri, jonka jälkeen sai olla varma siitä, että hän keskittyisi siihen pinkkaan ikuisuuksia, koska hän ei ollut varma siitä, olitko suoristanut sen vai tuupannut sen vinoon, Newey muisteli McLarenin ex-pomoa uudessa How to Build a Car -elämäkerrassaan.

- Se on Ron pähkinänkuoressa. Hän on erittäin, erittäin siisti ja järjestelmällinen. Ne ovat tietenkin positiivisia asioita, kunnes niistä tulee liian kontrolloivia, Newey lisäsi.

McLarenin huippumoderni teknologiakeskus Wokingissa ei sekään nostata Neweyssä lämpimiä muistoja.

- Minusta uusi rakennus oli ahdistava kaikessa säännönmukaisessa harmaudessaan. Minulle se toi mieleen Fritz Langin Metropolis-elokuvan. Siellä oli riveittäin pöytiä, jotka eivät erottuneet mitenkään toisistaan. Imperiumin rakentama. Ympäristö ei ollut sellainen, jossa oli helppoa olla luova, Newey kertoi.

- Kun muutimme taloon, niin emme saaneet pitää pöydällä edes vesilasia, ei missään tapauksessa teetä, kahvia tai muita henkilökohtaisia esineitä. Joku huomautti, että on luultavasti laitonta kieltää työntekijöitä pitämästä lasillista vettä työpöydällään. Hänen oli annettava siinä periksi, mutta ei kuitenkaan teen tai kahvin kanssa.

- Mitä henkilökohtaisiin esineisiin tuli, niin saimme pitää yhden perhepotretin työpöydällämme, mutta se piti laittaa yöksi laatikkoon, Newey jatkoi.

McLarenin työntekijöiden tuli liikkua tehtaalla myös heille määrättyjä reittejä pitkin. Neweyn yritys poiketa normista sai pikaisen torppauksen.

- Inhosin kävellä niitä käytäviä, joten sen sijaan tulin tehtaalle nurmialueen reunaa pitkin rekoille varatun parkkipaikan läpi. Kellarin valvontakamerat toki havaitsivat tämän, jonka jälkeen sain sähköpostiini varoituksen siitä, että vastaava toiminta johtaisi jatkossa sisäiseen tutkintaan. Kehveli sentään.

Lähde: skysports.com

MTV Sport


:D :lol:
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 13875
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Teknikot, insinöörit ja suunnittelijat

ViestiKirjoittaja superzeppo » Pe Tammi 05, 2018 19:00

Renault paljasti järjestelynsä kohua herättäneestä F1-rekrytoinnista

Renault on paljastanut järjestelynsä tekniikkaguru Marcin Budkowskin rekrytointiin liittyen. Kaappaus herätti kilpailevien F1-tallien leireissä närää, sillä Budkowski toimi aiemmin Kansainvälisen autoliiton F1-osaston teknisenä johtajana.


Kilpailevien tallien kritiikin mukaan Budkowski voisi hyödyntää Renault'lla muista talleista aiemmin saamiaan tietoja.

Renault kuitenkin vakuuttaa, ettei toimitusjohtajaksi rekrytoitu Budkowski osallistu F1-autojen kehittämiseen ennen huhtikuuta. Renault'n tallipäällikkö Cyril Abiteboul korostaa, että talli ei ole kiinnostunut muiden autojen salaisuuksista.

– Ymmärrän muiden tallien skeptisyyden, mutta emme rekrytoi Marcinin kaltaista henkilöä toimitusjohtajan paikalle sen takia, mitä hän tietää muista tiimeistä, Abiteboul sanoo Motorsport.comin mukaan.

Budkowski liittyy Renault'n palkkalistoille jo nyt tammikuussa. Alkuun hänen tehtävänään on oppia Renault'n muita moottoriurheilutoimintoja ja konsernirakennetta.

– Rekrytoimme hänet hänen ominaisuuksiensa, kokemuksensa ja taitojensa takia. Hänellä on fantastinen CV, ja hän hän sopii täydellisesti toimeen kehittämään Renaultia F1-sarjassa seuraavalle tasolle.

Abiteboulin mukaan Budkowskin tehtävänä on kehittää Renaultia vahvasta keskikastin tiimistä huipputalliksi. Kovana tavoitteena on alkaa taistella mestaruudesta jo 2020–2021.

– Haluan Marcinin rakentavan täydellisen 2020-luvun F1-tallin.

MTV Sport
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 13875
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Teknikot, insinöörit ja suunnittelijat

ViestiKirjoittaja Osku90 » Pe Tammi 05, 2018 20:44

superzeppo kirjoitti:
Renault paljasti järjestelynsä kohua herättäneestä F1-rekrytoinnista

Renault on paljastanut järjestelynsä tekniikkaguru Marcin Budkowskin rekrytointiin liittyen. Kaappaus herätti kilpailevien F1-tallien leireissä närää, sillä Budkowski toimi aiemmin Kansainvälisen autoliiton F1-osaston teknisenä johtajana.


Kilpailevien tallien kritiikin mukaan Budkowski voisi hyödyntää Renault'lla muista talleista aiemmin saamiaan tietoja.

Renault kuitenkin vakuuttaa, ettei toimitusjohtajaksi rekrytoitu Budkowski osallistu F1-autojen kehittämiseen ennen huhtikuuta. Renault'n tallipäällikkö Cyril Abiteboul korostaa, että talli ei ole kiinnostunut muiden autojen salaisuuksista.

– Ymmärrän muiden tallien skeptisyyden, mutta emme rekrytoi Marcinin kaltaista henkilöä toimitusjohtajan paikalle sen takia, mitä hän tietää muista tiimeistä, Abiteboul sanoo Motorsport.comin mukaan.

Budkowski liittyy Renault'n palkkalistoille jo nyt tammikuussa. Alkuun hänen tehtävänään on oppia Renault'n muita moottoriurheilutoimintoja ja konsernirakennetta.

– Rekrytoimme hänet hänen ominaisuuksiensa, kokemuksensa ja taitojensa takia. Hänellä on fantastinen CV, ja hän hän sopii täydellisesti toimeen kehittämään Renaultia F1-sarjassa seuraavalle tasolle.

Abiteboulin mukaan Budkowskin tehtävänä on kehittää Renaultia vahvasta keskikastin tiimistä huipputalliksi. Kovana tavoitteena on alkaa taistella mestaruudesta jo 2020–2021.

– Haluan Marcinin rakentavan täydellisen 2020-luvun F1-tallin.

MTV Sport

Jep jep, Cyril Abiteboul on uusi Eric Boullier. Miksi he muka jättäisivät käyttämättä tuollaisen mahdollisuuden?
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4892
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Edellinen

Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron