Lehdistökatsaukset

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

Re: Lehdistökatsaukset

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ma Marras 04, 2013 13:05

Joo ei kyllä avautunut tuo pointti tuosta :D
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lehdistökatsaukset

ViestiKirjoittaja BigBoss » Ma Marras 04, 2013 13:08

Jamppa kirjoitti:Joo ei kyllä avautunut tuo pointti tuosta :D

Ehkä se selittää ainakin osittain, kun on espanjalainen toimittaja kyseessä :mrgreen:
Avatar
BigBoss
Saunamajuri
 
Viestit: 8081
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Lehdistökatsaukset

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ma Marras 18, 2013 15:54

F1-lehdistökatsaus: "Jägermeister" Vettelin voitonnälkä ei lopu

Yhdysvaltain F1-osakilpailun suurin huomio meni ansaitusti Sebastian Vettelille. Hän voitti jo kahdeksannen kisansa peräjälkeen, eikä kukaan muu ole pystynyt samanlaiseen putkeen yhden kauden aikana.

Vettel oli ennen kilpailua tasoissa Michael Schumacherin kanssa, mutta ohitti nyt maanmiehensä. Vettel keräsi ylistystä, mutta Daily Mail -lehti totesi kisan huonon puolen.

– Vettel oli päivän ainut tähti auringonsuutelemalla teksasilaisradalla. 110 000 henkilön yleisö pakkautui tälle upealle radalle, mutta heille tarjoiltiin ehkä kauden vähiten viihdyttävä kisa, koska kukaan kuljettaja tai mikään talli ei vedä vertoja saksalaiselle supermiehelle, lehti kirjoitti.

– Vettel ja Red Bull ovat toiselta planeetalta. Voisivatko muut hoitaa hommansa kuntoon ensi kaudeksi?, lehti anelee juttunsa päätteeksi.

Saksalainen Die Welt leikitteli kuvan kera sanoilla, kun Vettel nappasi Jägermeister-pullosta huikan juhliessaan vielä ajohaalari päällä. "Mestarimetsästäjä (meisterjäger) juhlii pullon kanssa", kuului lehden otsikko.

– Vettel rikkoo kaikki ennätykset, mukaanlukien hänen opettajansa Schumacherin, tiivisti Gazzetta dello Sport -lehti.

– Ilmiömäinen Vettel ei tee erehdyksiä. Hänen voitonnälkänsä tuntuu kyltymättömältä, vaikka hän on voittanut jo neljännen perättäisen mestaruutensa, kirjoitti puolesaan La Repubblica.

Myös espanjalaislehdissä Vetteliä kehuttiin neroksi ja legendaksi.

Italialaiset ilkkuivat Kovalaiselle

Myös brittilehti Telegraph piti kilpailua tylsänä. Se kuitenkin huomioi suomalaisen Valtteri Bottaksen ensimmäiset F1-pisteet yhtenä kisan valopilkuista.

– Huomiota herättävä esitys Williamsin Valtteri Bottakselta sekä jotkut mielenkiintoiset sananvaihdot Lewis Hamiltonin ja hänen Mercedes-tallinsa välillä olivat aika lailla innostavimmat asiat sunnuntaina, lehti kirjoitti.

– Bottas oli väkevässä kunnossa koko viikonlopun. Hänen kahdeksas sijansa oli Williamsin paras tulos sitten Abu Dhabin vuonna 2012, yli vuosi sitten, The Guardian puolestaan muistutti.

Italiassa seurattiin tarkasti Kimi Räikköstä paikannutta Heikki Kovalaista, koska hän syrjäytti Lotuksen italialaisen testikuskin Davide Valsecchin. Kovalainen jäi sijalle 14, ja La Repubblica huomautti, että Kovalainen sijoittui vielä heikommin kuin Ferrarille pettymyksen tuottanut Felipe Massa.

– Hän tuli maaliin lähes viimeisenä. Meidän Davide Valsecchimme olisi varmasti pärjännyt paremmin. Nurkkakuntaista? Ehkä, mutta tuota huonommin olisi ollut vaikea pärjätä, lehti huomioi.

Espanjalainen Marca-lehti harmitteli Fernando Alonson puolesta starttia radan likaiselta puolelta. Silti kisan päättäminen vitossijalla sai Alonson kotimaasta kehut, sillä Ferrarilla taistelee yhä Mercedeksen kanssa valmistajien MM-sarjan kakkossijasta.

– Taistelu on niin epätasaista, että tuntuu uskomattomalta, että yksi kuljettaja pystyy pitämään sotaa yllä hopeanuolia vastaan, Marca kirjoitti.

Jenkit osaavat show'n

Austinissa sijaitsevalla Circuit of the Americas -radalla käyty kisa oli tapahtumana monen mieleen. Amerikan meininki, viihdetähdet ja etenkin NFL-seura Dallas Cowboysin cheerleaderit, jotka pitivät tanssiesityksillään show'ta yllä.

– Ainakin amerikkalaiset osaavat järjestää show'n. Austin on kihissyt koko viikon ja varikko oli täynnä tuttuja kasvoja. Suurin osa heistä yritti saada itsestään kuvan kädet Dallas Cowgirlin ympärille kiedottune, The Telegraph kirjoitti.

Daily Mailin mielestä kisan viihdyttävyys ei noussut samalle tasolle kuin kaiken muun ohjelman.

– Kisasta ja uskomuksesta, että laji on liian älyllinen ja eurooppalainen verrattuna Nascariin, huolimatta, Austinissa oli mahtava juhlailmapiiri koko viikonlopun ajan. Ravintolat olivat täynnä, kaduilla riitti kävelijöitä ja baarit pursuivat yli asiakkaista. Isoista kaupungeista vain Montreal elää ja hengittää isommin F1-kokemusta, lehti kirjoitti.

Daily Mail nosti esiin Sir Jackie Stewartin, joka oli pelin hengen mukaisesti pukeutunut stetsoniin ja rintapieltä koristi sheriffin merkki.

MTV Sport
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lehdistökatsaukset

ViestiKirjoittaja waldo39 » Ti Huhti 01, 2014 17:41

Malesian GP:n lehdistökatsaus: Puukot takaisin, suomalaiset!


Felipe Massalle annettu tallimääräys herätti ihmetystä Brasiliassa. Suomalaisten raivo Kimi Räikkösen kisan pilannutta Kevin Magnussenia kohtaan oli puolestaan tanskalaisten mielestä täysin yliampuvaa.

Brasilialainen Globo-lehden toimittaja Rafael Lopes kertoo blogissaan Williamsin tallimääräyksen herättäneen ikäviä muistoja. Williams käski viimeisillä kierroksilla Massaa väistymään Valtteri Bottaksen tieltä, jotta tämä voisi yrittää ohittaa McLarenin Jenson Buttonia.

– Täytyy tunnustaa, että sain sillä hetkellä kylmiä väreitä. En voinut mitenkään olla muistelematta Saksan GP:tä 2010, jolloin Massa kuuli samaa Ferrari-insinööriltään Rob Smedleylta: ”Fernando on sinua nopeampi, vahvista että ymmärsit viestin”.

– Tällä kertaa tarina oli toisenlainen. Radioviestien jälkeen Massa ei luovuttanut helpolla. Hän piti vauhtinsa eikä antanut periksi Bottakselle, mikä oli selkeä viesti siitä, ettei hän tottele määräyksiä. Suorituskyvyn ero (Williams-kuskien välillä) ei ollut valtava. Massalla oli renkaat, jotka olivat olleet alla 13 kierrosta - Bottaksen 12 kierrosta. Mikään ei näin ollen oikeuttanut vaihtamaan järjestystä, Lopes perustelee.

Lopes myöntää, että Bottas on ehdottoman lupaava kuski, mutta Williams tarvitsee Massan kokemusta kehitystyöhönsä. Hänen mukaansa Bottas olisi päässyt Massan ohi, jos olisi todellisuudessa ollut nopeampi.

– Jos suorituskykysi on niin paljon parempi kisan lopussa, miksi et sitten ohittanut häntä? No, hän epäonnistui siinä. Ja oli kahdeksas, Lopes kirjoittaa Bottaksesta.

Vetäkää puukot takaisin, suomalaiset!

Italiassa harmiteltiin Kimi Räikkösen huonoa tuuria alkukierroksilla. McLarenin Kevin Magnussen puhkaisi etusiivellään suomalaisen takarenkaan, minkä seurauksena Räikkösen kisa oli pilalla.

– Kun Räikkönen nosti jalkaa kaasulta, ettei osuisi Ferrarin tallikaveriinsa, hän joutui Nico Hülkenbergin ja Kevin Magnussenin uhkaamaksi. Toisen kierroksen alussa tapahtui rike. Nuori tanskalainen osui Räikkösen oikeaan takarenkaaseen, toteaa Gazzatta dello Sportin Luigi Perna.

Tanskalainen Ekstra Bladet -lehti keräsi heti kisan jälkeen nettiartikkeliinsa suomalaisfanien raivopäisiä solvauksia Magnussenin ajovirhettä kohtaan. Lehden urheilupäällikkö Allan Olsen oli hämmästynyt suomalaisten nettipalautteesta, jossa Magnussenia haukuttiin muun muassa idiootiksi Räikkösen kisan pilaamisesta.

– Ottakaa nyt rauhallisesti ja vetäkää pitkät puukkonne takaisin, suomalaiset! Kyllä, Kevin Magnussen teki ajovirheen ja hänen olisi pitänyt nähdä Räikkösen ajolinja, mutta tämä on myös kilpa-ajoa, jossa käytetään eteen tulevat tilaisuudet, Olsen toruu.

Ekstra Bladetin F1-asiantuntija Jason Watt on sitä mieltä, ettei Magnussenin olisi pitänyt pyytää tapausta anteeksi. Watt arvostelee Kansainvälistä autoliittoa FIA:ta Magnussenin rankaisemisesta.

– He saivat hölmön idean, että tällainen ’racing incident’, joka Räikkösen ja Magnussenin välillä tapahtui, johti siihen, että jälkimmäistä rangaistiin viiden sekunnin stop & go -rangaistuksella ja jopa antamalla kaksi rangaistuspistettä hänen lisenssiinsä. Kevin ei ajanut rajusti tai vaarallisesti, joten kenen syy se on, jos kaksi autoa osuu toisiinsa hitaassa vauhdissa. Sen ei pitäisi johtaa näin naurettavaan lopputulokseen. Häpeä FIA! Watt tylyttää.

Ensimmäinen palo Rosbergille

Brittimediassa ylistettiin Lewis Hamiltonin dominanssia. Mercedes-kuski saavutti Malesiassa niin sanotun grand slamin eli otti voiton lisäksi nimiinsä paalupaikan ja nopeimman kierroksen sekä johti kisaa startista maaliin asti. Daily Telegraph -lehti ylisti etusivullaan päivää ”Hamiltonin taidonnäytteeksi”, jossa hän vei ensimmäisen kaksintaistelun tallikaveriaan vastaan. Australiassa taistoa ei nähty Hamiltonin keskeytyksen takia.

– Ensimmäinen palo. Tätä kautta on kuvailtu suoraksi taisteluksi vaistomaisesti ajavan britin ja hänen ainakin teoriassa älykkäämmän tallikaverinsa Nico Rosbergin välillä. Kasvava konsensus on ollut se, että uusi aikakausi polttoaineen säästämisessä ja herpaantumaton auton hallinta antaisivat saksalaiselle edun. Sunnuntai todisti toisin, kirjoittaa Daniel Johnson.

Guardianin Paul Weaver näkee eron Hamiltonin ja Rosbergin välillä vielä voimakkaampana. Hän muistuttaa, että Hamiltonin ailahtelevuus saattaa edelleen ratkaista mestaruuden Rosbergin hyväksi, mutta Malesian kisa osoitti brittikuskin olevan tallikaveriaan edellä. Rosberg johtaa MM-sarjaa 18 pisteellä.

– Tämä oli kuitenkin muistutus siitä kuilusta, joka on kahden hopeanuolen välillä, kun Hamilton on aivan parhaimmillaan. Kun ottaa huomioon kahden kilpakumppanin läheiset välit, kylmä fakta kolkuttaa jossain Rosbergin huippuälykkäässä mielessä. Ammattimaisuus ja itsetunto kuitenkin pakottavat hälventämään, jopa karkottamaan nämä ajatukset mahdollisimman kauas. Hamiltonin sunnuntaiajo oli kuitenkin brutaali muistutus siitä, millainen nokkimisjärjestys on, kun kaikki menee brittikuskilta hyvin.

Vettel suuteli pokaaliaan

Saksalaislehdistössä Malesian GP otettiin vastaan Mercedes-tallin ylivoimaisena suorituksena ja kuskipari nähtiin edelleen enemmänkin ylimpinä ystävyksinä kuin kanssakilpailijoina. Bild-lehti pitää tilannetta herkullisena.

– He ovat olleet kavereita 13-vuotiaista asti. He ajoivat samassa tiimissä kartingia. He asuvat edelleen samassa talossa Monacossa. Ja nyt he ajavat keskenään formula ykkösten maailmanmestaruudesta! Bild herkuttelee.

Sebastian Vettelin nousu palkintopallille jäi Mercedeksen ylivoiman varjoon, mutta ottaen huomioon Red Bullin lähtökohdat kauteen, Malesian palkintopallipaikka oli valtava tasonnosto.

– Lewis Hamilton ja Nico Rosberg juhlivat hiestä märkinä ja uupuneina Mercedeksen kaksoisvoittoa, mutta vain kahden metrin päässä maailmanmestari Sebastian Vettel nautti paluusta palkintopallille hiljaisesti suutelemalla pienempää pokaalia. Turhauttavien viikkojen jälkeen Malesian GP:n kolmossija oli Red Bull -kuskille menestys. Hopeanuolen ylivoima antaa kuitenkin mestarille lisää unettomia öitä, näkee saksalainen Rheinischen Post.

Antti Rämänen
MTV

¨He saivat hölmön idean, että tällainen ’racing incident’, joka Räikkösen ja Magnussenin välillä tapahtui, johti siihen, että jälkimmäistä rangaistiin viiden sekunnin stop & go -rangaistuksella ja jopa antamalla kaksi rangaistuspistettä hänen lisenssiinsä. Kevin ei ajanut rajusti tai vaarallisesti, joten kenen syy se on, jos kaksi autoa osuu toisiinsa hitaassa vauhdissa. Sen ei pitäisi johtaa näin naurettavaan lopputulokseen¨.

http://www.youtube.com/watch?v=qvSb0TSjfnE

Mielestäni Watt puhuu täyttä asiaa! Yllä olevassa videossa näkyy ettei Mangussen mitään väärää tehnyt, koska hänhän pitää ajolinjan ja siipi hipaisee Raikkosen autoa. Mielestäni tuollainen tilanne ei saa olla rangaistus puolella, koska eihän Mangussen vounut paljon mitään tehdä tuolle tilanteellem ja kaiken lisäksi hän ei hyötynyt mitään tuosta osumasta, vaan menetti aikaa itsekkin. Fia voisi kyllä katsoa noita tilanteita paremmalla silmällä, koska tuo oli kilpailutilanne.
Lehdistö: ¨Kimi, oletko vihainen?¨ Kimi: ¨Olut helpotti.¨ < Unkarin GP 2015 >
waldo39
GP-voittaja
 
Viestit: 2111
Liittynyt: Su Helmi 05, 2012 14:35

Re: Lehdistökatsaukset

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Ti Huhti 01, 2014 18:49

waldo39 kirjoitti:¨He saivat hölmön idean, että tällainen ’racing incident’, joka Räikkösen ja Magnussenin välillä tapahtui, johti siihen, että jälkimmäistä rangaistiin viiden sekunnin stop & go -rangaistuksella ja jopa antamalla kaksi rangaistuspistettä hänen lisenssiinsä. Kevin ei ajanut rajusti tai vaarallisesti, joten kenen syy se on, jos kaksi autoa osuu toisiinsa hitaassa vauhdissa. Sen ei pitäisi johtaa näin naurettavaan lopputulokseen¨.

http://www.youtube.com/watch?v=qvSb0TSjfnE

Mielestäni Watt puhuu täyttä asiaa! Yllä olevassa videossa näkyy ettei Mangussen mitään väärää tehnyt, koska hänhän pitää ajolinjan ja siipi hipaisee Raikkosen autoa. Mielestäni tuollainen tilanne ei saa olla rangaistus puolella, koska eihän Mangussen vounut paljon mitään tehdä tuolle tilanteellem ja kaiken lisäksi hän ei hyötynyt mitään tuosta osumasta, vaan menetti aikaa itsekkin. Fia voisi kyllä katsoa noita tilanteita paremmalla silmällä, koska tuo oli kilpailutilanne.

Mielestäni oli täysin oikeutettu rangaistus ihan ilman sinivalkoisia lasejakin katsottuna. Tuo Kimin V-linja on aihan tyypillinen tapa tuohon mutkaan, jos sattuu menemään apex hieman leveäksi. Tottakai, kun heti perään kääntyy tiukka neulansilmä vasemmalle haluaa kuljettaja päästä mutkan lopussa oikeaan reunaan. Magnussen luki tilanteen selkeästi väärin ja olihan tuossa aikaa reagoidakin. Täten aivan oikea tuomio Magnussenille. Ja olihan Vilanderkin asiasta samaa mieltä kanssani.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Lehdistökatsaukset

ViestiKirjoittaja BigBoss » Ti Huhti 01, 2014 21:26

tietäjä3000 kirjoitti:
waldo39 kirjoitti:¨He saivat hölmön idean, että tällainen ’racing incident’, joka Räikkösen ja Magnussenin välillä tapahtui, johti siihen, että jälkimmäistä rangaistiin viiden sekunnin stop & go -rangaistuksella ja jopa antamalla kaksi rangaistuspistettä hänen lisenssiinsä. Kevin ei ajanut rajusti tai vaarallisesti, joten kenen syy se on, jos kaksi autoa osuu toisiinsa hitaassa vauhdissa. Sen ei pitäisi johtaa näin naurettavaan lopputulokseen¨.

http://www.youtube.com/watch?v=qvSb0TSjfnE

Mielestäni Watt puhuu täyttä asiaa! Yllä olevassa videossa näkyy ettei Mangussen mitään väärää tehnyt, koska hänhän pitää ajolinjan ja siipi hipaisee Raikkosen autoa. Mielestäni tuollainen tilanne ei saa olla rangaistus puolella, koska eihän Mangussen vounut paljon mitään tehdä tuolle tilanteellem ja kaiken lisäksi hän ei hyötynyt mitään tuosta osumasta, vaan menetti aikaa itsekkin. Fia voisi kyllä katsoa noita tilanteita paremmalla silmällä, koska tuo oli kilpailutilanne.

Mielestäni oli täysin oikeutettu rangaistus ihan ilman sinivalkoisia lasejakin katsottuna. Tuo Kimin V-linja on aihan tyypillinen tapa tuohon mutkaan, jos sattuu menemään apex hieman leveäksi. Tottakai, kun heti perään kääntyy tiukka neulansilmä vasemmalle haluaa kuljettaja päästä mutkan lopussa oikeaan reunaan. Magnussen luki tilanteen selkeästi väärin ja olihan tuossa aikaa reagoidakin. Täten aivan oikea tuomio Magnussenille. Ja olihan Vilanderkin asiasta samaa mieltä kanssani.

Waldoa komppailen enkä olisi itsekään antanut rangaistusta. Keviniltä toki pieni arviointivirhe, mutta sattuu noita välillä muillekkin. Ihan puhdas kilpailutilanne joka tapauksessa.
Avatar
BigBoss
Saunamajuri
 
Viestit: 8081
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Lehdistökatsaukset

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Huhti 01, 2014 21:30

BigBoss kirjoitti:
tietäjä3000 kirjoitti:
waldo39 kirjoitti:¨He saivat hölmön idean, että tällainen ’racing incident’, joka Räikkösen ja Magnussenin välillä tapahtui, johti siihen, että jälkimmäistä rangaistiin viiden sekunnin stop & go -rangaistuksella ja jopa antamalla kaksi rangaistuspistettä hänen lisenssiinsä. Kevin ei ajanut rajusti tai vaarallisesti, joten kenen syy se on, jos kaksi autoa osuu toisiinsa hitaassa vauhdissa. Sen ei pitäisi johtaa näin naurettavaan lopputulokseen¨.

http://www.youtube.com/watch?v=qvSb0TSjfnE

Mielestäni Watt puhuu täyttä asiaa! Yllä olevassa videossa näkyy ettei Mangussen mitään väärää tehnyt, koska hänhän pitää ajolinjan ja siipi hipaisee Raikkosen autoa. Mielestäni tuollainen tilanne ei saa olla rangaistus puolella, koska eihän Mangussen vounut paljon mitään tehdä tuolle tilanteellem ja kaiken lisäksi hän ei hyötynyt mitään tuosta osumasta, vaan menetti aikaa itsekkin. Fia voisi kyllä katsoa noita tilanteita paremmalla silmällä, koska tuo oli kilpailutilanne.

Mielestäni oli täysin oikeutettu rangaistus ihan ilman sinivalkoisia lasejakin katsottuna. Tuo Kimin V-linja on aihan tyypillinen tapa tuohon mutkaan, jos sattuu menemään apex hieman leveäksi. Tottakai, kun heti perään kääntyy tiukka neulansilmä vasemmalle haluaa kuljettaja päästä mutkan lopussa oikeaan reunaan. Magnussen luki tilanteen selkeästi väärin ja olihan tuossa aikaa reagoidakin. Täten aivan oikea tuomio Magnussenille. Ja olihan Vilanderkin asiasta samaa mieltä kanssani.

Waldoa komppailen enkä olisi itsekään antanut rangaistusta. Keviniltä toki pieni arviointivirhe, mutta sattuu noita välillä muillekkin. Ihan puhdas kilpailutilanne joka tapauksessa.


Joo olis kans jäänyt rangaistus antamatta. Pieni kosketus ja jos tuollaisista tilanteista aletaan antamaan tuollaisia rangaistuksia, niin ei kukaan kohta uskalla ajaa lähekkäin kilpaa. Ehkä se 5s stop&go oli ihan paikallaan, mutta ei sekään nyt pakollinen olisi ollut. Rangaistuspisteet nyt ainakin siihen päälle oli liikaa.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lehdistökatsaukset

ViestiKirjoittaja BigBoss » Ti Huhti 01, 2014 21:50

Jamppa kirjoitti:
BigBoss kirjoitti:
tietäjä3000 kirjoitti:
waldo39 kirjoitti:¨He saivat hölmön idean, että tällainen ’racing incident’, joka Räikkösen ja Magnussenin välillä tapahtui, johti siihen, että jälkimmäistä rangaistiin viiden sekunnin stop & go -rangaistuksella ja jopa antamalla kaksi rangaistuspistettä hänen lisenssiinsä. Kevin ei ajanut rajusti tai vaarallisesti, joten kenen syy se on, jos kaksi autoa osuu toisiinsa hitaassa vauhdissa. Sen ei pitäisi johtaa näin naurettavaan lopputulokseen¨.

http://www.youtube.com/watch?v=qvSb0TSjfnE

Mielestäni Watt puhuu täyttä asiaa! Yllä olevassa videossa näkyy ettei Mangussen mitään väärää tehnyt, koska hänhän pitää ajolinjan ja siipi hipaisee Raikkosen autoa. Mielestäni tuollainen tilanne ei saa olla rangaistus puolella, koska eihän Mangussen vounut paljon mitään tehdä tuolle tilanteellem ja kaiken lisäksi hän ei hyötynyt mitään tuosta osumasta, vaan menetti aikaa itsekkin. Fia voisi kyllä katsoa noita tilanteita paremmalla silmällä, koska tuo oli kilpailutilanne.

Mielestäni oli täysin oikeutettu rangaistus ihan ilman sinivalkoisia lasejakin katsottuna. Tuo Kimin V-linja on aihan tyypillinen tapa tuohon mutkaan, jos sattuu menemään apex hieman leveäksi. Tottakai, kun heti perään kääntyy tiukka neulansilmä vasemmalle haluaa kuljettaja päästä mutkan lopussa oikeaan reunaan. Magnussen luki tilanteen selkeästi väärin ja olihan tuossa aikaa reagoidakin. Täten aivan oikea tuomio Magnussenille. Ja olihan Vilanderkin asiasta samaa mieltä kanssani.

Waldoa komppailen enkä olisi itsekään antanut rangaistusta. Keviniltä toki pieni arviointivirhe, mutta sattuu noita välillä muillekkin. Ihan puhdas kilpailutilanne joka tapauksessa.


Joo olis kans jäänyt rangaistus antamatta. Pieni kosketus ja jos tuollaisista tilanteista aletaan antamaan tuollaisia rangaistuksia, niin ei kukaan kohta uskalla ajaa lähekkäin kilpaa. Ehkä se 5s stop&go oli ihan paikallaan, mutta ei sekään nyt pakollinen olisi ollut. Rangaistuspisteet nyt ainakin siihen päälle oli liikaa.

Ei mielestäi edes tuon 5s stop&go:n arvoinen. Sitten, jos olis ollut joku tyhmä/hullu syöksyminen sisäpuolelle ja olis osunut niin siinä tapauksessa ehdottomasti rankkua.
Avatar
BigBoss
Saunamajuri
 
Viestit: 8081
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Lehdistökatsaukset

ViestiKirjoittaja Osku90 » Ke Huhti 02, 2014 15:47

BigBoss kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:
BigBoss kirjoitti:
tietäjä3000 kirjoitti:
waldo39 kirjoitti:¨He saivat hölmön idean, että tällainen ’racing incident’, joka Räikkösen ja Magnussenin välillä tapahtui, johti siihen, että jälkimmäistä rangaistiin viiden sekunnin stop & go -rangaistuksella ja jopa antamalla kaksi rangaistuspistettä hänen lisenssiinsä. Kevin ei ajanut rajusti tai vaarallisesti, joten kenen syy se on, jos kaksi autoa osuu toisiinsa hitaassa vauhdissa. Sen ei pitäisi johtaa näin naurettavaan lopputulokseen¨.

http://www.youtube.com/watch?v=qvSb0TSjfnE

Mielestäni Watt puhuu täyttä asiaa! Yllä olevassa videossa näkyy ettei Mangussen mitään väärää tehnyt, koska hänhän pitää ajolinjan ja siipi hipaisee Raikkosen autoa. Mielestäni tuollainen tilanne ei saa olla rangaistus puolella, koska eihän Mangussen vounut paljon mitään tehdä tuolle tilanteellem ja kaiken lisäksi hän ei hyötynyt mitään tuosta osumasta, vaan menetti aikaa itsekkin. Fia voisi kyllä katsoa noita tilanteita paremmalla silmällä, koska tuo oli kilpailutilanne.

Mielestäni oli täysin oikeutettu rangaistus ihan ilman sinivalkoisia lasejakin katsottuna. Tuo Kimin V-linja on aihan tyypillinen tapa tuohon mutkaan, jos sattuu menemään apex hieman leveäksi. Tottakai, kun heti perään kääntyy tiukka neulansilmä vasemmalle haluaa kuljettaja päästä mutkan lopussa oikeaan reunaan. Magnussen luki tilanteen selkeästi väärin ja olihan tuossa aikaa reagoidakin. Täten aivan oikea tuomio Magnussenille. Ja olihan Vilanderkin asiasta samaa mieltä kanssani.

Waldoa komppailen enkä olisi itsekään antanut rangaistusta. Keviniltä toki pieni arviointivirhe, mutta sattuu noita välillä muillekkin. Ihan puhdas kilpailutilanne joka tapauksessa.


Joo olis kans jäänyt rangaistus antamatta. Pieni kosketus ja jos tuollaisista tilanteista aletaan antamaan tuollaisia rangaistuksia, niin ei kukaan kohta uskalla ajaa lähekkäin kilpaa. Ehkä se 5s stop&go oli ihan paikallaan, mutta ei sekään nyt pakollinen olisi ollut. Rangaistuspisteet nyt ainakin siihen päälle oli liikaa.

Ei mielestäi edes tuon 5s stop&go:n arvoinen. Sitten, jos olis ollut joku tyhmä/hullu syöksyminen sisäpuolelle ja olis osunut niin siinä tapauksessa ehdottomasti rankkua.

Mun mielestä myös rankkupisteet oli liikaa niin Magnussenille kuin Bottaksellekin. 5 s stop&go on mun mielestä tosi hyvä uudistus, koska siinä ei menetä kuin sen 5 sekkaa, koska sen voi suorittaa varikkokäynnin yhteydessä. Kevinin ja Kimin tilanteeseen se oli mielestäni sopiva penalty. Drive trough on mielestäni ollut vähän turhan kova sanktio, mutta tää on hyvä.

Onko muuten tietoa kuinka 5 s stop&go tulee kisan loppuvaiheessa, jolloin varikkokäyntejä ei ole jäljellä? Lisätäänkö loppuaikaan 5 s vai joutuuko kuski tulemaan sen takia varikolle?
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4945
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Lehdistökatsaukset

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Huhti 02, 2014 15:59

Jaa, eipä ole tullut missään vastaan, että miten tuossa tilanteessa menetellään.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lehdistökatsaukset

ViestiKirjoittaja jake » Ke Huhti 02, 2014 21:36

.
Viimeksi muokannut jake päivämäärä La Touko 30, 2015 3:53, muokattu yhteensä 1 kerran
jake
Varakuljettaja
 
Viestit: 395
Liittynyt: Ke Maalis 26, 2014 2:47

Re: Lehdistökatsaukset

ViestiKirjoittaja Osku90 » Ke Huhti 02, 2014 22:24

jake kirjoitti:
Osku90 kirjoitti:Onko muuten tietoa kuinka 5 s stop&go tulee kisan loppuvaiheessa, jolloin varikkokäyntejä ei ole jäljellä? Lisätäänkö loppuaikaan 5 s vai joutuuko kuski tulemaan sen takia varikolle?


Täältä kun vilkaisee sääntöjä, niin siinä kerrotaan että mikäli on 3 kierrosta jäljellä kun 5 s stop&go tulee, niin saa ajaa maaliin ja rangaistus lisätään loppuaikaan.

The only exception is when the penalty is awarded during the final three laps of the race. In this case the driver may continue and complete the race. Five seconds will then be added to his total race time in lieu of a five-second time penalty, 20 seconds for a drive-through penalty, or 30 seconds in place of a ten-second time penalty, all of which are likely to drop him considerably in the final race standings.

Eli rangaistus on turhan kova jos se tulee vaikka 4-5 kierrosta ennen maalia. Ellei tuomaristo näissä tilanteissa käytä "spel ögaa" ja pitkitä rangaistuksen antamista, kunnes on 3 kierrosta on jäljellä.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4945
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Lehdistökatsaukset

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ma Huhti 07, 2014 11:38

Bahrainin GP:n lehdistökatsaus: Ferrarilla ei siipiä eikä moottoria

Mercedes-kuljettajien kaksintaistelu hallitsi kansainvälisen lehdistön raportointia Bahrainin F1-kisan jälkeen.

Lewis Hamilton piti tallikaverinsa Nico Rosbergin takanaan ja ajoi kauden toiseen voittoonsa. Turva-auto kokosi autot yhteen ja viimeisen kymmenen kierroksen aikana saatiin nauttia huikeasta jännitysnäytelmästä, joka oli brittiläisen The Guardian -lehden mukaan yksi viime vuosien parhaista kisoista.

– Mercedeksen teknisellä johtajalla Paddy Lowella oli sydän kurkussa, mutta hän sai jotenkin sanottua molemmille kuljettajille: ”Kymmenen kierrosta jäljellä, tuodaan molemmat autot maaliin”. Se ei estänyt sähköistä kaksintaistelua, joka oli uusinta startista ja unohtumattomasta väännöstä kierroksilla 18 ja 19, jolloin kärkipaikka vaihtui useita kertoja, lehden toimittaja Paul Weaver toteaa.

Ferrarin taaperrus kisan viidenneksi nopeimpana tallina oli nöyryytys italialaisille. La Gazzetta dello Sportin kyselyyn maanantaiaamuun mennessä osallistuneista yli 87 prosenttia piti italialaistallin kautta jo taputeltuna. Lehden kolumnisti Umberto Zapelloni iloitsi värikkäästä kisasta ja Mercedeksen kaksintaistelusta, mutta lopuksi hän otti kantaa Ferrarin tilanteeseen.

– Näimme tällä kertaa jonkin verran ohituksiakin, vaikka teki kipeää nähdä, kuinka helposti Force India ohitti selvissä vaikeuksissa olleen Ferrarin, kun tarve vaati. Kuten meille todettiin twitterissä, turva-autokin oli Ferraria nopeampi. Se riitti Ferrarin pääjohtajalle Luca di Montezemololle, joka lähti radalta kymmenen kierrosta ennen loppua. Kaikki ohittivat, eivät vain Mercedes ja Force India. ”Meidän täytyy tehdä töitä”, pääjohtaja sanoi. Valtavasti, koska paljon ei riitä, Zapelloni kritisoi.

La Repubblican Marco Mensurati otti kantaa Ferrari-väen valitukseen uuden F1-aikakauden tylsyydestä.

– Ainoat tylsistyneet olivat ne, joiden moottorit on valmistettu Maranellossa. Jos Ferrari, ferraristat ja ne, jotka haukkuivat formula ykkösiä tylsäksi, olivat tosissaan, heidän pitäisi pyytää anteeksi.

– F14 T ei kulje mihinkään. Kaiken aerodynamiikkaa vastaan kohdistuneen protestoinnin jälkeen (”Ferrarilla ei ole siipiä, vaan moottori” oli Montezemolon ja kumppaneiden sanonta), Maranellon yhtiö epäonnistuu itse, kun kyse on moottoreista. Enää ei ole tekosyitä. Tai ei ainakaan pitäisi olla, Mensurati arvostelee.

Sergio Perezin paluu palkintopallille oli pääuutinen monissa meksikolaisissa lehdissä. Siirtoa McLarenilta Force Indialle pidettiin kuskilupaukselle arvonalennuksena, joten kolmossija maistui sitäkin makeammalta. Myös Meksikon presidentti Enrique Peña Nieto onnitteli Pereziä Twitterissä. El Economista -lehden kolumnisti Ivan Perez näpäytti sukunimikaimansa viime kauden työnantajaa McLarenia sekä The Guardiania, joka epäili jo ennen McLaren-pestiä, ettei meksikolaisesta ole täydellisyyttä hakevan tallin kuskiksi.

– Meksikolaispojalla ei ole rahkeita näin isoon tiimiin, he sanoivat. Joulukuussa tuli hyviä uutisia, kun Telmex päätti panostaa moottoriurheiluun, jottei "Checo" joudu jättämään formula ykkösiä. He löysivät hänelle paikan Force Indialta, joka tunnettiin nousevana tallina, mutta joka on ollut jo vuosia ongelmissa. Luottamus Sergioon palkittiin yhdellä tallin historian parhaista tuloksista, Ivan Perez kirjoittaa.

MTV Sport
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lehdistökatsaukset

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ma Huhti 21, 2014 16:07

Kiinan GP:n lehdistökatsaus: Alonso lyönyt armottomasti Räikkösen

Mercedeksen Lewis Hamiltonin ylivoima oli kansainvälisen F1-lehdistön ykkösaiheena Kiinan F1-osakilpailun jälkeen.

Hamilton teki ensimmäistä kertaa urallaan hattutempun eli otti voiton kolmessa peräkkäisessä osakilpailussa. Mersu puolestaan juhli jo kolmatta kertaa peräjälkeen kaksoisvoittoa, kun Nico Rosberg oli jälleen kerran kakkonen Hamiltonin perässä.

Hamilton esitys oli vakuuttava: startti paalulta ja muilta karkuun.

- Puistoajelu. Se ei ollut sen kummempaa Lewis Hamiltonille, kun hän ajoi hattutempun Shanghaissa. Valtava yleisöjoukko olisi voinut hurrata nuorelle miehelle, joka oli matkalla kaupoille - niin rentoutunut Hamilton oli 55 kierroksen ajan. Niin rentoutunut, että hän ei ollut varma, oliko hän hoitanut hommansa, kun hän hidasti kierrosta liian aikaisin heilutetulle ruutulipulle, brittilehti The Timesin makusteli.

The Telegraph -lehden toimittaja Daniel Johnson hehkutti Hamiltonin lisäksi kolmanneksi ajaneen Fernando Alonson suoritusta. Sen sijaan Kimi Räikkönen jäi vaille suitsutusta, sillä hän hävisi tallikaverilleen lähes minuutin ja oli kisan kahdeksas.

- Tämä oli kilpailu, jossa toinenkin nykyisen aikakauden suuruuksista näytti tasonsa, kun hän palautti Ferrarin palkintokorokkeelle. Myrskyisän viikon päätteeksi, jonka aikana Stefano Domenicali lähti tallipäällikön paikalta, Alonso loihti taisteluilmeen, josta hän on tullut tunnetuksi, ja nosti itsensä kolmanneksi MM-sarjassa.

- Esitys oli lupauksia antava espanjalaiselta, joka on armottomasti lyönyt Kimi Räikkösen tähän mennessä.

Ferrarin kotikonnuilla Italiassa Alonson kolmossija otettiin ilolla vastaan.

- Alonso ajoi uskomattomasti uudesti syntyneellä Ferrarilla, oli pitkään toisena ja pysyi loppuun saakka aiemmin sarjaa dominoineen Red Bullin edellä. Hieno, toivoa antava merkki Ferrari-faneille, La Repubblican toimittaja Vincenzo Borgomeo totesi.

- Toki Mercedes on täysin toisella planeetalla, Borgomeo lisäsi.

Kiinan GP:n alla Marco Mattiacci otti vastaan Ferrarin tallipäällikön tehtävät. Mattiacci on toistaiseksi melko tuntematon nimi F1-varikoilla, sillä hän siirtyi pestiin Ferrarin Pohjois-Amerikan osaston johtajan paikalta. Espanjalainen AS-lehti vertasi Mattiaccia tunnettuun jalkapallovalmentajaan.

- Hän kirjasi ylös kaiken, mistä hän piti. Ja mistä ei. Vakavana, keskittyneenä. Ferrari on pestannut Maranelloon eräänlaisen (Jose) Mourinhon, jolla on yksi tavoite: voittaa.

Saksassa puolestaan ihmeteltiin sitä, että Sebastian Vettel jäi jälleen kerran tallikaverinsa Daniel Ricciardon jalkoihin. Kisa oli erityisen nöyryyttävä Vettelille, sillä Red Bull pyysi häntä päästämään Ricciardon edelleen.

- Mikään ei ole niin kuin ennen...Neljä mestaruutta putkeen, yhdeksän kisavoittoa putkeen viime kaudella. Sebastian Vettel dominoi formula ykkösiä, mutta tänä vuonna kaikki on toisin, Bild-lehti kertoi.

MTV Sport
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lehdistökatsaukset

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ma Touko 12, 2014 11:55

Espanjan GP:n lehdistökatsaus: Ferrarin taktiikalle kiitostakin

Ferrari-tallin päätös valita Fernando Alonsolle kolmen pysähdyksen taktiikka Espanjan GP:ssä sai paikallisessa lehdistössä kannatusta.

Espanjalaisen El Mundo -lehden Sergio Piccione näki Ferrarin taktiikan vaihtumisessa elonmerkkejä, joita väistyneen tallipäällikön Stefano Domenicalin aikana ei tullut. Kahdella stopilla maaliin ajanut Kimi Räikkönen ei voinut tehdä mitään, kun Alonso ohitti hänet kolme kierrosta ennen maalia.

– Kolmen pysähdyksen taktiikka ei auttanut italialaistallia, mutta ainakin joku siellä reagoi, kun Sebastian Vettel uhkasi heitä. Juuri niin tapahtui ainakin Alonson mukaan. Kisan aikana Marco Mattiaccin nykyisin johtama tiimi päätti valita toisen kuljettajistaan. He tekivät oikein valitessaan Alonson, joka pääsi Räikkösen ohi elättelemään toivoa neljännestä sijasta. Viime aikoina Ferrarin taktiikat ovat perustuneet tietokonelaskelmille eivätkä ole jättäneet mitään sijaa mielikuvituksella tai kuljettajan taidoille, Piccione perustelee.

Barcelonan kisa näytti kuitenkin synkällä tavalla sen, ettei kuudennen ja seitsemännen sijan saavuttanut Ferrari ole yhtään sen lähempänä sarjan kärkeä kuin ennen kisaa. Italialaisen Gazzetta dello Sportin Umberto Zapelloni kehottaa Ferraria suuntaamaan katseensa jo tulevaan kauteen.

– Tämä oli Fernandon huonoin sijoitus kotikisassaan huipputallissa, mutta tässä Ferrari nykyään on. Mercedeksen, Red Bullin ja Williamsin takana (Massaa lukuun ottamatta). Maranellossa puhutaan nyt, että Kanadassa saadaan parempia uutisia, mutta se on pelkkää illuusiota. Parempi olisi satsata tulevaisuuteen. Vaikka kauteen 2015 ja hylätä hyödyttömät tavoitteet tältä surkealta kaudelta.

La Repubblican Marco Mensurati vertasi Ferrarin tekemisiä Red Bullin Sebastian Vetteliin, joka on mestaruusputkensa jälkeen törmännyt jättimäisiin ongelmiin. Barcelonassa Vettelin kärsivällisyys palkittiin ja hän nousi karmean viikonlopun päätteeksi Ferrarien ohi neljänneksi.

– Ferrarin (jota nöyryytettiin lopussa, kun Mercedekset ohittivat Räikkösen kierroksella) ongelma ei ole siinä, etteivät he voita kisoja. Ongelma on, ettei Ferrari ei osaa hävitä kunniakkaasti. Vettel on hyvä esimerkki tästä. Nelinkertainen maailmanmestari on ainoa, jolla on täysi oikeus sanoa saaneensa huonomman startin kauteen kuin Ferrari.

Mensurati arvostaa Vettelin kykyä painaa vastoinkäymisistään huolimatta täysillä - ilman paniikkia ja valituksia. Ferrarin leirissä paniikkinappulaa on painettu jo ajat sitten. Suut käyvät ja selityksiä haetaan.

– Red Bull on onnistunut työskentelemään hiljaisuudessa, sitoutuneesti ja ilman hysteriaa, jotta kauden alussa toivottamalta näyttänyt tilanne saadaan korjattua, Mensurati kirjoittaa.

Hamilton hermostuneempi kuin koskaan

Brittilehdistö jatkoi neljännen kisan peräjälkeen voittaneen Lewis Hamiltonin hehkuttamista. Tallikaveri Nico Rosbergin pokka pitää toistuvista kakkossijoista huolimatta, mutta MM-johtoon siirtyneen Hamiltonin saama glooria alkaa syödä häntä ennemmin tai myöhemmin.

– Vaikka Rosberg näytti masentuneelta jäätyään taas Hamiltonin jälkeen toiseksi, hän varmaankin voi vielä huonommin hetkeä myöhemmin. Ensin hän sai kuunnella, kun Hamilton kertoi kaikista vaikeuksistaan, jotka veivät häneltä aikaa, ja kuinka hän löytää sen taas Monacossa. Sitten kolminkertainen maailmanmestari Niki Lauda sanoi, ettei tiedä ketään, joka voisi voittaa Lewisin samalla autolla, tarinoi The Guardianin Paul Weaver.

Hamiltonin säksätys tallia kohtaan pantiin kuitenkin merkille. Yliohjauksesta kärsinyt kuski ripitti Mercedestä jatkuvasti siitä, ettei talli pidä häntä ajan tasalla Rosbergin vauhdista.

– Hamilton oli autosta noustessaan rauhallinen, lähes sanaton Mercedeksen dominanssista. Autossa istuessaan hän ei ole koskaan kuulostanut niin hermostuneelta kuin nyt, kun Rosberg söi hänen etumatkaansa viimeisen varikkostopin jälkeen. Hänen kiihtymyksensä tiimiradiossa oli kasvanut koko ajan kisan edetessä, mutta se nousi trauman kaltaiselle tasolle, kun häntä vastaan kilpaileva saksalaisystävä tuli iskuetäisyydelle vain muutama kilometri ennen maalia, toteaa Daily Telegraphin Daniel Johnson.

Taiteellisuus jää pörinän varjoon

Motorsport-lehden Simon Arron otti kantaa keskusteluun, joka on pyörinyt lähinnä hybridimoottorien vaimean pörinän ympärillä. Hänen mukaansa asiasta huolissaan olevat sponsorit eivät näe lajissa yhä vaikuttavia hienouksia.

– Lauantaina formula ykkösten promoottoriyhdistys piti Espanjassa kokouksen keskustellakseen ”asioista, jotka hyödyttävät ainutlaatuisesta tunnelmasta huolissaan olevia faneja”. Voi olettaa, että yksikään osallistujista ei ollut samana aamuna seisomassa mutkien 14 ja 15 shikaanissa, kun Fernando Alonso kiidätti Ferrariaan kanttien välistä saadakseen autostaan irti suorituskykyä, jota sen muotoilu ei tarjoa. Se oli yksi virkistävimmistä asioista, joita olen vähään aikaan nähnyt radalla. Barcelonan radalla ei ole kovinkaan hyvä maine tiukan kamppailun ratana, mutta se on edelleen kuljettajille upea näyttämö esittää taidettaan, Arron kehui.

MTV Sport
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

EdellinenSeuraava

Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa