Eri vuosikymmenien skenaarioita

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

Eri vuosikymmenien skenaarioita

ViestiKirjoittaja Cup » Ti Heinä 31, 2012 14:16

Itseäni kiinnostaa spekuloida menneistä ja tällä voisi aloittaa tämän jutun, toivottavasti asia kiinnostaa myös muitakin foorumisteja. Kuljettaja spekuloinin lisäksi tässä voi spekuloida myös tiimi puolen spekulointeja, että kuka esim oli ostamassa jotain tiimiä jne.

Heti alkuun 90-luvun puolivälistä juttua. Alkuperäisen suunnitelman mukaan Benettonilla ei ollut Alesin tallikaveriksi ykkösvaihtoehtona Gerhard Berger kaudeksi 1996. Silloinen Jordan kuljettaja Rubens Barrichello oli menossa vahvasti Benettonille, kävi lopulta tapaamassa muutaman eri lähteen mukaan kaksi kertaa Briatorea ja insinöörejä Enstonen tehtaalla mutta jostain syystä siltikään sopimusta ei sorvattu, vaikka merkit viittasivat sopimukseen. Toinen ehdokas oli nuori saksalainen Heinz-Harald Frentzen, joka olisi auttanut Briatorea pitämään hallussaan saksalaissponsori Bitburgerin, mutta kuulemma lopulta Frentzen osoittautui Benettonille liian kalliiksi hankittavaksi. Muita vaihtoehtoja olivat 1994 kaudella Benettonia kuskannut Jos Verstappen joka olisi mukanaan tuonut Philips Car Stereos sponsorin ja Olivier Panis oli puolestaan yhdistetty tiimin ranskalaisten Renaultin ja ELF:n vuoksi, mutta kaksi ranskalaista pilottia Benettonilla tuntui epäuskottavalta. Lopulta Berger päätettiin ottaa Alesin tiimikaveriksi, mutta mikä painoi vaakakupin Bergerin suuntaan?

Ensimmäisen kerran Sennan tulosta Ferrarille neuvotteltiin vuosina 1989 ja 1990 silloisen tallipäällikkön Cesare Fiorion alaisuudessa. Kun Fiorio sai myöhemmin lähtöpassit, hanke romahti. Mutta Jean Todt paljasti 2004 Madonna di Campiglionin lehdistöpäivillä että Senna oli lähellä siirtymistä Ferrarille vuodeksi 1995. Kuulemma kukaan Senna ja Todt olivat vuoden 1993 Italian GP:n yhteydessä keskustelleet pitkään ja vaikka Senna oli tehnyt sopimuksen Williamsin kanssa kaudeksi 1994, niin hän oli kiinnostunut vaihtamaan seuraavaksi kaudeksi Ferrariin. Mitä luulette olisiko sopparia koskaan tullut tehtyä Ferrarille kummiskaan?

Olisiko JJ Lehto tehnyt pidemmän uran jos Benetton ura ja testionnettumuutta ei olisi tapahtunut?, miten ura olisi muodostanut ykkösten parissa hänellä ilman tuota skenaariota..
Twitter: @KurskiRacing
Cup
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 2626
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Re: Eri vuosikymmenien skenaarioita

ViestiKirjoittaja Alexei » Ti Heinä 31, 2012 15:33

Cup kirjoitti:Mitä luulette olisiko sopparia koskaan tullut tehtyä Ferrarille kummiskaan?


Uskoisin, että olisi. Senna, vaikka olikin uransa ehtoopuolella muutenkin menehtyessään, oli tuohon aikaan niitä todella harvoja kuskeja, joka olisi voinut valita minkä tahansa haluamansa tallipaikan.

Tästä johtuen veikkaan, että mikäli Imolan musta viikonloppu ei olisi vienyt Sennaa, ei Schumacher olisi saavuttanut menestystä aivan siinä mittakaavassa, mitä lopulta saavutti. Tie Ferrarille todennäköisesti olisi torpattu Sennan takia, joten mitä lie Schumi olisi tehnyt? Jatkanut Benettonilla, vai siirtynyt esim. Williamsille?

Cup kirjoitti:Olisiko JJ Lehto tehnyt pidemmän uran jos Benetton ura ja testionnettumuutta ei olisi tapahtunut?, miten ura olisi muodostanut ykkösten parissa hänellä ilman tuota skenaariota..


JJ:n tiellä olisi joka tapauksessa ollut Schumacher Benetton-vuosina, mutta kyllä JJ olisi ihan hyvän uran todennäköisesti saanut aikaan. Harvaa kuljettajaa on kuitenkaan verrattu pikkuformula-suoritusten perusteella Ayrton Sennaan, mitä JJ:n kohdalla tehtiin. Onnettomuus testeissä JJ:n uran pilasi, ehkä miehestä olisi voinut tulla fisichella-tyylinen puurtaja kohtuu hyvissä talleissa.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Re: Eri vuosikymmenien skenaarioita

ViestiKirjoittaja Cup » Ti Heinä 31, 2012 15:44

Alexei kirjoitti:Tie Ferrarille todennäköisesti olisi torpattu Sennan takia, joten mitä lie Schumi olisi tehnyt? Jatkanut Benettonilla, vai siirtynyt esim. Williamsille?
Schumacher olisi luultavasti jatkanut Benettonilla, ainakin itse halusi jatkavan silloin, toisena vaihtoehtona pidettiin Mclarenia mutta kuulemma Ron Dennisin kanssa ei parhaat välit ja Williamsia pidettiin parhaana autona, se olisi voinut kutkuttaa mutta itse Schumi ei nähnyt mitään järkeä siirtyä Benettonilta silloin 96 Ferrarille niin varmaan olisi jäänyt tiimiin.
Alexei kirjoitti:JJ:n tiellä olisi joka tapauksessa ollut Schumacher Benetton-vuosina, mutta kyllä JJ olisi ihan hyvän uran todennäköisesti saanut aikaan. Harvaa kuljettajaa on kuitenkaan verrattu pikkuformula-suoritusten perusteella Ayrton Sennaan, mitä JJ:n kohdalla tehtiin. Onnettomuus testeissä JJ:n uran pilasi, ehkä miehestä olisi voinut tulla fisichella-tyylinen puurtaja kohtuu hyvissä talleissa.
JJ Lehtoa tungettiin 1995 huhuissa Minardille ja Pacificille (Keith Wigginshän ajatti JJ:tä läpi pikkuformuloiden), mutta rahaa olisi pitänyt tuoda, eikä JJ itse halunnut häntäpään tiimeihin. Ligierin toinen paikka olisi myös ollut auki tarpeeksi maksavalle, kuten myös Tyrrellin paikka mutta sinne meni suomalaisista Mika Salo. Jälkeen päin ajateltuna JJ:n olisi kannattanut Benettonin sijaan valita vuodeksi 1994-tiimiksi Jordan jonne häntä silloin myös vietiin.

Jos Häkkinen olisi saanut Williams-sopparin kaudelle 1993, niin hän olisi ajanut Prostin tiimikaverina, mutta luultavasti Prost olisi ollut pomo ja näyttänyt Häkälle kaapin paikan kuten myös Senna joka olisi tullut Prostin tillalle 1994. Jos lähdetään siitä, että Sennan kuoleman jälkeen Häkkinen olisi ollut Williamsin ykköstykki, riippumatta siitä kuka hänen tiimikaverinsa olisi ollut, kuinka hyvin Häkä olisi pystynyt haastamaan Schumin joka ajoi Benettonilla mestaruuksista?
Twitter: @KurskiRacing
Cup
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 2626
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Re: Eri vuosikymmenien skenaarioita

ViestiKirjoittaja Alexei » Ti Heinä 31, 2012 16:04

Cup kirjoitti:Jos lähdetään siitä, että Sennan kuoleman jälkeen Häkkinen olisi ollut Williamsin ykköstykki, riippumatta siitä kuka hänen tiimikaverinsa olisi ollut, kuinka hyvin Häkä olisi pystynyt haastamaan Schumin joka ajoi Benettonilla mestaruuksista?


Juuri tähän olisin itsekin seuraavaksi tullut :)

Tuskin olisi pystynyt haastamaan, kun Mika oli tuolloin vielä melkoisen ailahtelevainen kuljettaja, muttei kuitenkaan mikään kamikaze. Mutta kova maine olisi takuulla luotu niiden ainakin parin kauden aikana, jotka mies olisi Williamsilla viettänyt. Kaudella 1995:hän Benetton oli sitten paras auto, joten mitä lie Mika olisi sen jälkeen tehnytkään?

Voittoja Mika olisi taatusti ottanut Williams-pestin aikana, ja se olisi varmasti avannut miehen päätä. Yleinen mielipidehän on, että Mika hukkasi Macilla "rämpiessään" muutaman uransa parhaan vuoden, kun samaan aikaan Williamsilla voittoja olisi tullut ainakin muutama. Tallin vaihto olisi ollut edessä todennäköisesti kausina 1996-1997, ja ottajia olisi joka tapauksessa ollut.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Re: Eri vuosikymmenien skenaarioita

ViestiKirjoittaja Cup » Ti Heinä 31, 2012 16:20

Alexei kirjoitti: Kaudella 1995:hän Benetton oli sitten paras auto, joten mitä lie Mika olisi sen jälkeen tehnytkään?
Jos lähdetään liikkeelle siitä että 1995 kauden jälkeen Häkkisen tiimikaveriksi Williamsille olisi tullut Cart-sarjan lupaus Jacques Villeneuve, niin luultavasti joko kaudella 96 tai 97 Häkä olisi voinut mestaruuden napata Williamsilla.
Alexei kirjoitti: Tallin vaihto olisi ollut edessä todennäköisesti kausina 1996-1997, ja ottajia olisi joka tapauksessa ollut.
Paras vuosi tiimin vaihtoon olisi ollut 1997 loppupuolella koska Williams menetti seuraavaksi vuodeksi Renaultin moottorin ja Adrian Neweyn, mutta täytynee mainita Häkkisen perässä oli 1996 Benetton joka olisi voinut sitten ollla seuraava Häkän tiimi. Tuolloin Mika Salo oli ollut korkealla Dennisin listalla Häkkisen korvaajaksi Mclarenilla, mutta Frentzen tiettävästi ykkösvaihtoehto. Sori hieman sivustin aihetta, sillä puhuttiin ekaksi yhtälöstä Häkkinen/Williams.

Williamsin huippuvuosista sen verran että he vaihtuivat kuskia lähes joka vuosi vaikka mestaruus oli tullut Mansellin, Prostin, Hillin, Villeneuven kanssa. Prost lopetti vain ja ainoastaan sen takia koska Senna oli tulossa Williamsille. Olettaisin kuitenkin että Renaultilla olisi ollut suurempi painoarvo päätöksissä ja he olisivat hyvin voineet estää Sennan tulon ja siten pedata lisää mestaruuksia Prostille. Tuskin Frankillakaan olisi ollut mitään sitä vastaan koska hän tiesi että tiimi on niin hyvässä kunnossa että monikin kuski olisi voinut voittaa sillä mestaruuden ja ennen kaikkea Frank varmasti arvosti Prostia yhtä paljon kuin Sennaa. Tuskin rahastakaan oli kyse vaikka Senna sillä saikin neuvotteluja aikaan. Eli siis miksi Senna?

Ketkä olisivat olleet Mclaren kuljettajia esim vuosina 1993-1997 jos Häkkinen ja Senna (oli vielä vuoden 93 mäkillä) olisivat ajaneet Williamsilla, sen muistan lukeeneni että Ron Dennis yritti saada Nigel Mansellin ensimmäistä kertaa Mclarenille jo kaudeksi 1993 mutta hän meni mielummin CART-sarjaan. Jos Prost ei olisi lopettanut kauteen 1993, niin hän olisi kenties ollut tiimin kuski seuraavalla kaudella, kerkesi jopa testata yhden kerran 1994 Mclaren-Peugeot yhdistelmää ja oli tiimin neuvonantaja 1996.

Entäpä Mika Salo mies jota Ferrari halusi Schumacherin tiimikaveriksi 1996 kaudelle mutta Ken Tyrrell esti siirron ja silloin Salo myös sanoi ettei halunnut kakkoskuskiksi, seuraavina kahtena vuotena 1997/1998 Salo kävi neuvotteluja myös Williamsin kanssa mutta miksi nekään eivät sopparia tuottaneet vaan Frank valitsi mielummin Frentzenin?. Salo ei ollut parhaimmasta päästä valitsemään tiimejä, esim kaudeksi 1998 kun Arrowsin valitsi niin vaihtoehtoina oli paremmat Jordan, Williams ja Sauber, mutta jostain ihmeen käsittömästä syystä Salon mukaan Arrows oli noista paras vaihtoehto ja lähinnä siksi koska heillä oli Ferrarin lisäksi ainoana tiiminä itserakentamat moottorit.
Twitter: @KurskiRacing
Cup
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 2626
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Elo 01, 2012 12:00

Spekuloidaampa hieman Jenson Buttonia.

Buttonin uran alkua on turha spekuloida, mutta 2004 kauden päätteeksi Button ilmoitti lopettavansa ajot BAR-tallissa ja tehneensä sopimuksen Williamsin kanssa kaudeksi 2005. Buttonilla oli sopimus 2005 kaudeksi myös BAR-tallin kanssa. Riita vietiin FIA:n päätettäväksi ja FIA päätti, että Buttonin oli ajettava 2005 kausi BAR-tallissa. Button jatkoi tallissa ja siirtyisi kaudeksi 2006 Williamsille. BMW kuitenkin ilmoitti, että ostavansa Sauberin ja näin ollen Williams ei saakkaan enään BMW:n tukea eikä moottoreita. Williams joutuisi käyttämään Cosworthin moottoreita. Tämän takia Button ei ollutkaan enään halukas siirtymään Williamsille vaan halusi jatkaa BAR-tallissa.

Buttonilla oli kuitenkin sopimus Williamsin kanssa, mutta ilmoitti ettei halua ajaa tallissa ja näin rikkoi sopimusta. Button joutuikin maksaa useamman miljoonan korvauksia omista rahoistaan Williamsille ja näin ollen jäi sitten BAR-talliin.

Tämä päätös osoittautui myöhemmin oikeaksi ratkaisuksi, koska Button voitti myöhemmin mestaruuden periaatteessa samassa tallissa.

Spekulaation aihe liittyykin siihen, että miten olisi käynyt Buttonin uralle, jos hän olisi siirtynyt Williamsille 2005 tai 2006?

Oma näkemys on, että Button olisi jäänyt ikuiseksi lupaukseksi ja ehkä se avausvoittokin odottaisi vielä jos ei sitten olisi jo lopettanut.
Vasta Brawn GP vuotena Buttonia alettiin arvostamaan enemmän ja ovi Mclarenille aukesi mestaruuden myötä. Tuskin Mclaren olis miehestä kiinnostunut, jos olis Williamsilla tai jossain muualla ajellu jämäpisteistä.

Eli Buttonin onni oli, että FIA päätti, että hänen pitää jäädä BAR-talliin ja seuraavana vuotena oli oikea ratkaisu maksaa Williamsille korvauksia sopimuksen rikkomisesta kun että olisi mennyt sinne ajamaan. Nämä kaksi asiaa ratkaisi sen, että Button muistetaan mestarina. Muuten olisi ura jatkunut kivisenä.

Mitä mielipiteitä teillä on asiasta? Olisko Button mestari jos olisi 2005 tai 2006 siirtynyt Williamsille? Olisiko ovet avautuneet mestaritalleihin myöhemmin?
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44549
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Cup » Ke Elo 01, 2012 12:13

Jamppa kirjoitti:Spekulaation aihe liittyykin siihen, että miten olisi käynyt Buttonin uralle, jos hän olisi siirtynyt Williamsille 2005 tai 2006?
Ehkä muutaman podium sijoituksen Williamsilla olisi ottanut, mutta kenties Button olisi yrittänyt aika äkkiä päästä pois parempaan tiimiin ja olisihan siinä voinut toki niikin käydä että Button olisi ajanut vuoteen 2009 saakka Williamsilla ja Mclaren olisi kuin olisikin ottanut miehen riveihinsa kaudeksi 2010, vaikkei tulokset ehkä Williamsilla mitään parhaita olisi ollut. Button tosin olisi voinut venyä Williamsilla muutamaan otteeseen hyviinkin tuloksiin.

Vanhemmista vuosista sen verran että ilman Jordan/Benetton pestejä Michael Schumacherin F1-ura olisi saattanut alkaa vasta kaudella 1993 Sauber-tiimissä ja tiimikaverina Frentzen, mutta Schumacher olisi siirtynyt kaudeksi 1995 Mclarenille kun sinne Mercedes-moottorit siirtyivät ja Frentzen olisi jäänyt Sauberille kuten oikeastikkin. Sitten sellainen huomioita tuli että jos Benetton ei olisi saanut kaudeksi 1995 Renaultin-moottoreita niin he olisivat kenties ajaneet vuoteen 1997 saakka Fordeilla ja puolestaan Ligier/Prost olisi Williamsin lisäksi käyttänyt vuoteen 1997 saakka Renaultin moottoreita kunnes 1998 Prost olisi siirtynyt Peugeotin leiriin kuten oikeastikkin.
Twitter: @KurskiRacing
Cup
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 2626
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

ViestiKirjoittaja Alexei » Ke Elo 01, 2012 12:21

Jamppa kirjoitti:Mitä mielipiteitä teillä on asiasta? Olisko Button mestari jos olisi 2005 tai 2006 siirtynyt Williamsille? Olisiko ovet avautuneet mestaritalleihin myöhemmin?


Kaksipiippuinen juttu. Pari vuotta mies olisi siellä voinut kenties viettää, jolloin kausien 2007-2008 aikana olisi voinut olla edessä tallinvaihto, ja McLarenhan etsi jo tuolloin Hamiltonin rinnalle toista kuljettajaa. Joten tuolloinkaan McLaren-siirto ei olisi ollut mahdoton.

Tokihan Buttonia pidettiin mahdollisesti voittavana kuljettajana hänen "rämpiessään" BARilla ja Hondalla, tästä osoituksena mm. kaudella 2004 ylivoimaisten Ferrarien takana mm-sarjan kolmas tila. ja hyviä suorituksia muutenkin.

Mutta menestys Brawn GP:n autolla kaudella 2009 oli se indikaattori, joka potkaisi Buttonin uran uudelle tasolle. Mestarismiestä Buttonista tuskin olisi tullut, jos hän olisi Williamsille aikanaan siirtynyt.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Elo 01, 2012 17:33

Spekuloimpa nyt Adrian Neweylla.

Olisiko Häkkinen voittanut kahta maailmanmestaruutta jos Newey olisi jäänyt Williamsille eikä siirtynyt Mclarenille? Miten olisi käynyt Williamsin, jos Newey olisi saanut ostettua tallista osuuden ja työskentelisi edelleen sielä?

Vaikea tuohon on varmuudella muuta sanoa, kun että Mclarenille siirrytty Newey rakensi tallille kaksi mestaruus autoa ja muutenkin tuli hyviä sijoituksia. Red Bullille Newey on rakentanut myös kaksi mestaruus autoa.

Itse uskon, että jos Newey olisi jäänyt Williamsille, olisi tallilla monta mestaruutta enemmän. Vaikka voittoihin tarvitaan toki muutakin kun vain hyvä auto, niin uskon että Williams olisi pysynyt kärkitallina aina näihin päiviin asti.

Häkkisellä ei välttämättä kahta mestaruutta olisi ja Schumillakin niitä voisi olla vähemmän.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44549
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Cup » Ke Elo 01, 2012 19:59

Varikkohuhuissa Villeneuve yhdistettiin mm. McLaren- ja Benetton/Renault-talleihin 2000-luvun alkupuolella ja varsinkin Benetton/Renault oli todella halukas ottamaan JV:n kuljettajaksi mutta JV valitsi jatkosopimuksen BAR-tiimissä koska Benetton olisi ollut jotain tuntematonta. Oliko teidän mielestä virhe että Villeneuve hylkäsi huipputiimien tarjoukset 00-01 kausilla ja päätti jäädä BAR-tiimin, mutta jos olisi valinnut jomman kumman vaihtoehdon niin olisiko mies vielä voittanut mestaruuksia tai kisoja, pidettiin miestä kuitenkin Häkän ja Schumin lisäksi top3 kuskina.
Jamppa kirjoitti:Olisiko Häkkinen voittanut kahta maailmanmestaruutta jos Newey olisi jäänyt Williamsille eikä siirtynyt Mclarenille? Miten olisi käynyt Williamsin, jos Newey olisi saanut ostettua tallista osuuden ja työskentelisi edelleen sielä?
Vaikeampaa varmasti mestaruuden voittaminen olisi ollut Häkkiselle ja eiköhän Newey olisi suunnitellut niin hyvän Williamsin että se olisi ollut mestaruus taistelussa Mecachromen koneilla. Luulisin että mestaruudesta olisivat käyneet kuitenkin kolmen kamppailun Schumacher, Villeneuve ja Häkkinen.
Twitter: @KurskiRacing
Cup
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 2626
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

ViestiKirjoittaja Alexei » Ke Elo 01, 2012 20:15

Cup kirjoitti:Oliko teidän mielestä virhe että Villeneuve hylkäsi huipputiimien tarjoukset 00-01 kausilla ja päätti jäädä BAR-tiimin, mutta jos olisi valinnut jomman kumman vaihtoehdon niin olisiko mies vielä voittanut mestaruuksia tai kisoja, pidettiin miestä kuitenkin Häkän ja Schumin lisäksi top3 kuskina.


Olisi pitänyt takoa kun rauta oli kuumaa, joten virheenä tuota BARille jäämistä voi jälkikäteen pitää. Benettonilla kyllä vastassa olisi ollut tuolloin vielä kovassa nosteessa ollut Fisichella, ja kaudella 2003 vastaan olisi joka tapauksessa tullut Alonso. McLaren olisi varmaan joka tapauksessa Räikkösen napannut kaudelle 2002, joten olisiko Villeneuve sitten ajanut suomalaisen rinnalla, vai olisiko DC tehnyt tila Villeneuvelle?

Coulthardilla oli oma saumansa kauden 1995 jälkeen päästä mestaritason autoon, skotin piti valita Williamsin ja McLarenin väliltä. Tarkan markan mies Frank Williams ei tehnyt skotille riittävän hyvää tarjousta, ja Ron Dennis nappasi DC:n McLarenille, jossa brittitiimin ollessa vahvimmillaan Häkkinen oli ratkaisevilla hetkillä skottia parempi. Kausina 1996 ja 1997 Williams oli selvästi paras auto, ja DC:llä olisi ollut elämänsä tilaisuus ajaa jo melko varhaisessa vaiheessa uraansa tosissaan mestaruudesta.
Mitä ajatuksia on DC:n uran kehittymisestä, jos hän olisi päättänyt hyväksyä Frank Williamsin rahallisesti pienemmän tarjouksen McLarenin sijaan?
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Elo 01, 2012 20:24

Alexei kirjoitti:
Cup kirjoitti:Oliko teidän mielestä virhe että Villeneuve hylkäsi huipputiimien tarjoukset 00-01 kausilla ja päätti jäädä BAR-tiimin, mutta jos olisi valinnut jomman kumman vaihtoehdon niin olisiko mies vielä voittanut mestaruuksia tai kisoja, pidettiin miestä kuitenkin Häkän ja Schumin lisäksi top3 kuskina.


Olisi pitänyt takoa kun rauta oli kuumaa, joten virheenä tuota BARille jäämistä voi jälkikäteen pitää. Benettonilla kyllä vastassa olisi ollut tuolloin vielä kovassa nosteessa ollut Fisichella, ja kaudella 2003 vastaan olisi joka tapauksessa tullut Alonso. McLaren olisi varmaan joka tapauksessa Räikkösen napannut kaudelle 2002, joten olisiko Villeneuve sitten ajanut suomalaisen rinnalla, vai olisiko DC tehnyt tila Villeneuvelle?

Coulthardilla oli oma saumansa kauden 1995 jälkeen päästä mestaritason autoon, skotin piti valita Williamsin ja McLarenin väliltä. Tarkan markan mies Frank Williams ei tehnyt skotille riittävän hyvää tarjousta, ja Ron Dennis nappasi DC:n McLarenille, jossa brittitiimin ollessa vahvimmillaan Häkkinen oli ratkaisevilla hetkillä skottia parempi. Kausina 1996 ja 1997 Williams oli selvästi paras auto, ja DC:llä olisi ollut elämänsä tilaisuus ajaa jo melko varhaisessa vaiheessa uraansa tosissaan mestaruudesta.
Mitä ajatuksia on DC:n uran kehittymisestä, jos hän olisi päättänyt hyväksyä Frank Williamsin rahallisesti pienemmän tarjouksen McLarenin sijaan?


Coulthard on omasta mielestä sellainen isotähti josta ei koskaan tullut mitään. Ehkä vähä kärjistetysti sanottu koko lause, mutta ei tuo kauaksi heitä. En usko, että Coulthard olisi mestaruutta saavuttanut Williamsilla. En muista millainen tallipolitiikka Williamsin sisällä tuolloin oli, eli saiko kuskit ajaa tasavahvasti kilpaa vai suosittiinko toista, mutta uskoisin, että Coulthard ei olisi ollut Hilliä tai Villeneuvea nopeampi.

Mutta miten olisi Coulthardin uran käynyt, jos Mclarenilla olisi panostettu Coulthardiin Häkkisen sijaan? Olisiko kauden 1998 mestari ollut Coulthard? Kyllä sielä niitä tallimääräyksiä ainakin jollain tasolla annettiin Häkkisen hyväksi.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44549
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Cup » Ke Elo 01, 2012 20:32

Alexei kirjoitti:Benettonilla kyllä vastassa olisi ollut tuolloin vielä kovassa nosteessa ollut Fisichella, ja kaudella 2003 vastaan olisi joka tapauksessa tullut Alonso. McLaren olisi varmaan joka tapauksessa Räikkösen napannut kaudelle 2002, joten olisiko Villeneuve sitten ajanut suomalaisen rinnalla, vai olisiko DC tehnyt tila Villeneuvelle?
Jos Villeneuve olisi mennyt Benettonille, niin hän olisi ottanut Fisichellan paikan tuolloin ja tiimikaveriksi olisi tullut Button, luultavasti pidemmällä aikavälillä Alonso olisi saattanut tulla Villeneuven menestyksen esteeksi. Mclarenille Villeneuve olisi mennyt Häkkisen tilalle mutta lopulta nappasivat Kimin.
Alexei kirjoitti:Mitä ajatuksia on DC:n uran kehittymisestä, jos hän olisi päättänyt hyväksyä Frank Williamsin rahallisesti pienemmän tarjouksen McLarenin sijaan?
Ihan hyvä oli että Coulthard meni Mclarenille sillä ei Williamsillakaan olisi mahdolliesti tullut olemaan helppoa sillä Villeneuve oli tulossa tiimiin ja vaikka ei ollut tiimistä niin paljon kokemusta kuin Coulthardilla, silti JV:nhen varmasti Williamsilla oltaisiin panostettu enemmän. Jos Coulthard olisi jatkanut Williamsilla, niin luultavasti Häkkisen tiimikaverina Mclarenilla 1996 olisi ollut Gerhard Berger joka olisi täten tehnyt paluun tiimiin tai nuori Jan Magnussen.
Twitter: @KurskiRacing
Cup
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 2626
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

ViestiKirjoittaja Alexei » To Elo 02, 2012 14:04

Jamppa kirjoitti:Mutta miten olisi Coulthardin uran käynyt, jos Mclarenilla olisi panostettu Coulthardiin Häkkisen sijaan? Olisiko kauden 1998 mestari ollut Coulthard? Kyllä sielä niitä tallimääräyksiä ainakin jollain tasolla annettiin Häkkisen hyväksi.


Coulthard sanoi muutama vuosi sitten uransa päätyttyä VM:n haastattelussa mielenkiintoisia asioita hänen omasta asemastaan McLarenilla. DC toi ilmi muun muassa erään San Marinon GP:n aika-ajon, jossa käytännössä koko tiimi hurrasi Häkkisen vietyä häneltä viime hetkillä paalupaikan. Eli kyllä McLaren oli melko vahvasti Häkkisen tiimi, varsinkin tuossa vuosina 1998-1999. Tähän toki vaikutti Häkkisen ja Dennisin todella läheinen, miltei isä-poika -suhde.

Coulthard tosin samassa haastattelussa myönsi, että hän pystyi haastamaan tosissaan Häkkisen vain, kun auto oli juuri hänelle mieluinen, kun taas Häkkinen tuli toimeen vikurimmallakin autolla. Se jokin DC:lta vaikutti minun mielestäni aina puuttuvan, vaikka hän pystyi joskus tekemään huikeitakin suorituksia. Keskivertokuski ei ota 13 voittoa, mutta Coulthardin harmiksi Häkkinen oli hänen tiimikaverinaan.

Ei DC:sta varmaan mestaria olisi tullut, ainakaan en usko niin. Vuonna 2000 oli hyvä sauma, mutta Häkkinen painoi loppukaudesta silloinkin väkisin ohi.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12757
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Cup » To Elo 02, 2012 14:31

Damon Hill kamppaili kolmena vuotena mestaruudesta ja niistä viimeisempänä vuotena sen nappasi, hänen jatkosopimus tehtiin esim kaudelle 1996 vasta edellisvuoden kauden päätyttyä sillä Suzukan lähetyksessä 1995 (joka minulta löytyy VHS:nä) Jukka Mildth kertoi että Villeneuven tiimikaveriksi vahvimmat ehdokkaat ovat Heinz-Harald Frentzen, Eddie Irvine tai jopa Gerhard Berger eikä Hill joka sai jatkosopparin lopulta. Hill voitti 1996 kauden päätteeksi mestaruuden ja oli esim kytköksissä kautta 1997 ajatelleen Benetton-tiimiin, Hillin manageri vieraili Monzan varikolla Briatoren luona, kuten myös Mclareniin oli kytkökset mutta neuvottelut eivät tuottaneet tulosta, seuraava vaihtoehto oli Jordan mutta Hill valitsi mielummin Arrowsin mikä ei ollut järkevä päätös. Ennen kauden 1998 alkua Hill kieltäytyi Mclarenin ja Adrian Neweyn houkuttelevasta tarjouksesta, näin ollen hän valitsi Jordanin. Mitä luulette olisiko Hill voittoihin pystynyt Mclarenilla jos hän olisi sinne siirtynyt 1998 ja olisiko kannattanut Benetton soppari hyväksiä mielummin kuin Arrows soppari kaudelle 1997?
Twitter: @KurskiRacing
Cup
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 2626
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Seuraava

Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa