Eri vuosikymmenien skenaarioita

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

ViestiKirjoittaja Alexei » Pe Elo 03, 2012 15:52

Cup kirjoitti:Mitä luulette olisiko Hill voittoihin pystynyt Mclarenilla jos hän olisi sinne siirtynyt 1998 ja olisiko kannattanut Benetton soppari hyväksiä mielummin kuin Arrows soppari kaudelle 1997?


Täytyy toki muistaa, että Damon alkoi olla jo mestaruutensa voittaessaan "ikämies"-osastoa, 36-vuotias. Williamsillekin mies pääsi kisakuskiksi pitkälti sen takia, ettei Häkkinen mennytkään Williamsille.

Benetton-sopimus olisi näin jälkikäteen ajateltuna ollut parempi vaihtoehto kuin Arrows, ja huomattavasti vieläpä. Jordanillehan Hill lopulta päätyi kausiksi 1998-1999, joista jälkimmäisenä jäi Frentzenin jalkoihin. McLarenilla olisi ollut elämänsä vedossa ollut Häkkinen vastassa, ehkä kuitenkin yksittäisiin voittoihin olisi siellä pystynyt.

Entäs sitten mainitsemani Heinz-Harald Frentzen? Mieshän oli aikoinaan tyrkyllä Williamsille jo pari vuotta ennen kuin sinne lopulta päätyi. Olisiko Frentzen kenties pystynyt ajamaan voitoista ja jopa mestaruuksista Hillin rinnalla Williamsin ratissa, jo pari vuotta ennen kuin Williamsille lopulta siirtyi?
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Cup » Pe Elo 03, 2012 16:05

Alexei kirjoitti:Entäs sitten mainitsemani Heinz-Harald Frentzen? Mieshän oli aikoinaan tyrkyllä Williamsille jo pari vuotta ennen kuin sinne lopulta päätyi. Olisiko Frentzen kenties pystynyt ajamaan voitoista ja jopa mestaruuksista Hillin rinnalla Williamsin ratissa, jo pari vuotta ennen kuin Williamsille lopulta siirtyi?
Joo Frentzen (Sauber) oli Barrichellon (Jordan) kanssa 90-luvun puolvälissä niin lujasti kiinni heidän silloisissa tiimeissä että ennen vuoden 1996 loppua Frentzenin oli lähes mahdoton siirtyä Sauberilta pois. Uskon että olisi pystynyt voittamaan ja en olisi yllättynyt jos olisi ollut tiimin ykköskuski 95-96 Williamsilla, mutta se 1997 siirto osui huonoon vaiheeseen kun Villeneuve oli siellä pomona.

Tuota toista veijaria eli Barrichelloa Ferrari ja Mclaren kysyivät kaudeksi 1994 mutta Jordanin pitkäsoppari esti sen, kuten luultavasti Benetton soppari kaudesta 1996 esti sama syy. Barrichello oli muuten Sennan yksi korvaaja ehdokkaista Williamsille kun mies menehtyi Imolassa, mut tiimi valitsi Coulthardin ja Mansellin ajelemaan toista autoa loppukauden.
Twitter: @KurskiRacing
Cup
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 2636
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

ViestiKirjoittaja Alexei » Ti Syys 04, 2012 14:04

Alain Prost potkaistiin kauden 1991 lopussa pellolle Ferrarilta, suurelta osin miehen huonon asenteen ja työmoraalin takia, kun otti tuolla kaudella tavaksi jatkuvasti kritisoida autoaan. Tuon kauden jälkeen Prost piti välivuoden, ja palasi vielä kaudeksi 1993 Williamsin rattiin voittamaan neljännen maailmanmestaruutensa.

Minkälaisia mietteitä siitä, millaiseksi Prostin uran loppuvuodet olisivat muodostuneet, jos ranskalaismestari olisikin jäänyt Ferrarille? Olisiko esimerkiksi Senna sorvannut itselleen siirron McLarenilta Williamsille kenties jo vuodeksi 1993?
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja TemeF1 » Ti Syys 04, 2012 14:15

Alexei kirjoitti:Minkälaisia mietteitä siitä, millaiseksi Prostin uran loppuvuodet olisivat muodostuneet, jos ranskalaismestari olisikin jäänyt Ferrarille? Olisiko esimerkiksi Senna sorvannut itselleen siirron McLarenilta Williamsille kenties jo vuodeksi 1993?


En usko. Sennan mielenkiinto Williamsia kohtaan taisi herätä vasta Prostin menestyksen ansiosta. Autossa oli tosiaan mullistava aktiivijousitus jne. Sennan huonoa tuuria oli, että siirron tehtyään sekin kiellettiin ja auto ei enää ollutkaan niin ylivoimainen.
TemeF1
Monacon voittaja
 
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

ViestiKirjoittaja Cup » Ti Syys 04, 2012 21:19

Alexei kirjoitti:Minkälaisia mietteitä siitä, millaiseksi Prostin uran loppuvuodet olisivat muodostuneet, jos ranskalaismestari olisikin jäänyt Ferrarille? Olisiko esimerkiksi Senna sorvannut itselleen siirron McLarenilta Williamsille kenties jo vuodeksi 1993?
Eiköhän mies top3 loppupisteissä olisi ollut, mutta luultavasti ei kuitenkaan ihan vahvimmillaan mestaruus taistelussa. Toi Sennan soppari oli hyvin lähellä jo Williamsille 1993 kaudeksi ja kenties jossain vaiheessa Prost olisi voinut siirtyä takaisin Mclarenille tai pitkäaikaiseen haaveeseen eli Ligier-tiimiin johonka yritti päästä esim 1992, mut Guy Ligier ei mielestäni oikein käsittänyt mitä menetti.
TemeF1 kirjoitti:Sennan mielenkiinto Williamsia kohtaan taisi herätä vasta Prostin menestyksen ansiosta. Autossa oli tosiaan mullistava aktiivijousitus jne. Sennan huonoa tuuria oli, että siirron tehtyään sekin kiellettiin ja auto ei enää ollutkaan niin ylivoimainen.
Senna oli kiinnostunut jo paljon aiemmin Williamsista eli ensimmäistä kertaa kauden 1991 aikana ja alun perin Senna piti siirtyä tiimiin kaudeksi 1993, mutta Williams otti mielummin Prostin, Senna ei ollut kahdella viimeisellä Mclaren kaudellaan kovin tyytyväinen.
Twitter: @KurskiRacing
Cup
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 2636
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

ViestiKirjoittaja TemeF1 » Ti Syys 04, 2012 22:12

Cup kirjoitti:
TemeF1 kirjoitti:Sennan mielenkiinto Williamsia kohtaan taisi herätä vasta Prostin menestyksen ansiosta. Autossa oli tosiaan mullistava aktiivijousitus jne. Sennan huonoa tuuria oli, että siirron tehtyään sekin kiellettiin ja auto ei enää ollutkaan niin ylivoimainen.
Senna oli kiinnostunut jo paljon aiemmin Williamsista eli ensimmäistä kertaa kauden 1991 aikana ja alun perin Senna piti siirtyä tiimiin kaudeksi 1993, mutta Williams otti mielummin Prostin, Senna ei ollut kahdella viimeisellä Mclaren kaudellaan kovin tyytyväinen.


Taitaa olla lukihäiriö, oli meinaan sen verran tyhmä vastaus multa.

Tosiaan Sennan williamssille siirtymisen suurin este jo 1993 ollut nimenomaan tuo Prost. Hepuillahan oli aika värikäs yhteinen taipale takanaan.

Williams ei ollut kaudella 1991 kovin luotettava ja Sennahan vei mestaruuden McLarenille.

1992 olikin sitten eri ääni kellossa ja Mansel vei mestaruuden. Se oli Sennan päätös ajaa mäkillä 1993, koska auto oli itseasiassa aika hyvä, vaikkei Williamsia vastaan ollut juurikaan mahdollisuutta ja Mäkin moottorivalmistaja vaihtui. Sennan sopimushan oli niin, että teki päätöksen jatkamisestaan mäkillä ekan kisan jälkeen.

Mutta juu. 1992 taisi se varsinainen halu siirtyä Williamsille alkaa.

Ja juu. Oikeassa olet Cup. 1991 taisi se kiinnostus jo kauden mittaan kehittyä.
TemeF1
Monacon voittaja
 
Viestit: 4334
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 14:17

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Syys 08, 2012 10:26

Alonso petti Ferrarin

Nykyisin kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtajana toimiva Ferrarin ex-pomo Jean Todt paljasti Monzassa Gazzetta dello Sport-lehdelle Fernando Alonson tehneen aikoinaan "oharit" Ferrarille. Vuonna 2000 Alonso voitti Formula 3000-luokan kisan Spassa ja Ferrari oli jo periaatteessa tehnyt esisopimuksen, mutta täysin yllättäen Alonso loikkasikin Renaultin leiriin.

- Olimme periaatteessa päässeet sopimukseen, mutta sitten Flavio Briatore palkkasi hänet aivan yllättäen. Olin hyvin pettynyt ja siksi en halunnut palkata häntä 2006, vaan Kimi Räikkösen, Todt paljastaa.

Alonso siirtyi Ferrarille lopulta 2010, kun Todt ei ollut enää tallin johdossa. Todt jätti Ferrarin kauden 2007 jälkeen.

Alonson manageri Adrian Campos toteaa Gazzettalle, ettei Alonso tehnyt mitään väärää.

- Ferrari käski meitä odottamaan ja ilmoitti, ettemme saisi tehdä sopimusta kenenkään muun kanssa. Meillä ei ollut kuitenkaan varaa odottaa ja Flavio Briatore tuli ovesta sisään valmis sopimus käsissään.

Alonso voitti Renaultilla Briatoren alaisuudessa maailmanmestaruuden 2005 ja 2006.

sportti.com


Laitoin tämän uutisen tännekkin, koska on mielenkiintoinen aihe spekuloitavaksi.

Miten olisikaan käynyt, jos Alonso olisi siirtynyt jo 2000 luvun alus ferrarille? Olisko mestaruuksia enemmän vai vähemmän? Olisko joutunu Schumin varjoon vai olisko Schumi jääny Alonson varjoon?
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44826
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Alexei » La Syys 08, 2012 11:51

Jamppa kirjoitti:Miten olisikaan käynyt, jos Alonso olisi siirtynyt jo 2000 luvun alus ferrarille? Olisko mestaruuksia enemmän vai vähemmän? Olisko joutunu Schumin varjoon vai olisko Schumi jääny Alonson varjoon?


Niin tuskinhan Alonso olisi heti 2001 Ferrarilla uransa aloittanut, ehkä "massamainen" urakehitys olisi ollut todennäköisempää. Sauber, joka käytti jo silloin Ferrarin moottoreita, olisi voinut olla mahdollinen osoite nuorelle Alonsolle. Oltaisiinko Sauberilla sitten nähty kaksikko Alonso-Räikkönen, vai Alonso-Heidfeld?

Kimiä tuskin oltaisiin koskaan Ferrarilla nähty, jos Alonso olisi jo alle parikymppisestä lähtien kuulunut heidän nuoreen kuskikööriinsä. Tosin Alonsokin varmaan jossain vaiheessa uraansa olisi voinut olla halukas vaihtamaan tallia.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Kimibest » Su Loka 14, 2012 2:38

Räikkönen kärsinyt 41 pistettä teknisistä vioista

22.09.2005 07:11

Kimi Räikkönen on suhteessa Fernando Alonsoon kärsinyt 41 pisteen verran McLaren-auton tämänvuotisten teknisten vikojen takia, laskee arvovaltainen F1 Racing -lehti.

Ilman teknisiä vikoja Räikkönen olisi lehden laskujen mukaan saavuttanut kauden aikana 117 pistettä, kun taas Alonsolla olisi koossa 101 pistettä. Todellisuudessa Alonsolla on tällä hetkellä pisteitä 111 ja Räikkösellä 86.

Menetettyjen pisteiden määrä nousee näin suureksi, koska Räikkösen kärsiessä teknisistä vioista, on suomalainen menettänyt pisteitä ja samalla Alonso on saanut enemmän pisteitä, kun Räikkönen on ollut poissa hänen edeltään.

Räikkösen pistemenetykset kaudella 2005:

San Marinon GP: Räikkönen keskeytti johtopaikalta ja menetti 10 pistettä. Alonso sai kaksi ylimääräistä pistettä Räikkösen pudottua pois edeltä.

Ranskan GP: Moottorinvaihto pudotti Räikkösen lähtöruutua. Ilman sitä Kimi olisi voittanut ja saanut kaksi pistettä nykyistä enemmän. Alonso olisi samalla pudonnut toiseksi.

Ison-Britannian GP: Moottorinvaihto pudotti Räikkösen lähtöruutua. Ilman sitä Kimi olisi voittanut ja saanut neljä pistettä nykyistä enemmän. Alonso olisi samalla pudonnut toiselta sijalta kolmanneksi.

Saksan GP: Räikkönen keskeytti johtopaikalta ja menetti 10 pistettä. Alonso sai kaksi ylimääräistä pistettä Räikkösen pudottua pois edeltä.

Italian GP: Moottorinvaihto pudotti Räikkösen lähtöruutua. Ilman sitä Kimi olisi voittanut ja saanut viisi pistettä nykyistä enemmän. Alonso oli samalla pudonnut toiselta sijalta kolmanneksi.

(MTV3)


Spekuloimpa tällä uutisella.

Se on totta että Kimi menetti lähes varmat voitot San Marinon, Ranskan, Iso-Britannian, Saksan, ja Italian GP:ssä.

Monzassa Kimi moottorivaihdon takia myös kärsi rengasrikon ensimmäisen varikkökäynnin jälkeen ja maalissa Kimi oli 4:s.

Mutta ei otettu huomioon muita kisoja missä Kimi menetti myös pisteitä.

Nürburgringillä eturipustus petti viimeisellä kierroksella ja voitto meni siinäkin.

Australiassa lähtöruutu oli 8:s ja Kimi sammutti autonsa lähtöruutuun ja joutui starttaamaan varikolta sitten muitten perään ja Kimi oli maalissa 8:s ja sai yhden pisteen.

Malesiassa ensimmäisen varikkokäynnin jälkeen oli Kimi oli 4:s heti varikkokäynnin jälkeen oikea takarengas hajosi Kimi tippui sijalle 13, Kimi olisi ilman rengasrikkoa ollut 3:s, no maalissa Kimi oli 9:s.

Kimi menetti sitten ainakin yli 50 MM-pistettä.
Oskari, Se oli Kimi semmonen Perjantai ettei tästä ollu mitään hyötyä.
Kimi, No mä ajoin yhen kierroksen oikeestaan että saatiin toi startti tehtyä :D (Belgia 2012)
Avatar
Kimibest
Foorumin Vetomies 2013
 
Viestit: 602
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:10
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja Alexei » Su Loka 14, 2012 7:44

Kimibest kirjoitti:Se on totta että Kimi menetti lähes varmat voitot San Marinon, Ranskan, Iso-Britannian, Saksan, ja Italian GP:ssä.

Monzassa Kimi moottorivaihdon takia myös kärsi rengasrikon ensimmäisen varikkökäynnin jälkeen ja maalissa Kimi oli 4:s.

Mutta ei otettu huomioon muita kisoja missä Kimi menetti myös pisteitä.

Nürburgringillä eturipustus petti viimeisellä kierroksella ja voitto meni siinäkin.

Australiassa lähtöruutu oli 8:s ja Kimi sammutti autonsa lähtöruutuun ja joutui starttaamaan varikolta sitten muitten perään ja Kimi oli maalissa 8:s ja sai yhden pisteen.

Malesiassa ensimmäisen varikkokäynnin jälkeen oli Kimi oli 4:s heti varikkokäynnin jälkeen oikea takarengas hajosi Kimi tippui sijalle 13, Kimi olisi ilman rengasrikkoa ollut 3:s, no maalissa Kimi oli 9:s.

Kimi menetti sitten ainakin yli 50 MM-pistettä.


Joskus tuli itsekin laskettua näitä Kimin menettämiä pisteitä kaudella 2005.

Mutta noista Australian ja Nürburgringin pistemenetyksistä voidaan kyllä sanoa, että ne menivät suurelta osin Kimin omaan piikkiin. Ainakin Nürburgringin ripustusten hajoaminen, kun Kimi jarrutti renkaaseen flat spotin, jonka aiheuttama raju tärinä lopulta hajotti ripustukset.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Marras 22, 2012 18:01

Mitä luulette, millainen talli Lotus olis nyt jos Briatore olis vielä tallipäällikkönä? Vai olisko talli vielä jopa Renault?
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44826
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Alexei » To Marras 22, 2012 18:10

Jamppa kirjoitti:Mitä luulette, millainen talli Lotus olis nyt jos Briatore olis vielä tallipäällikkönä? Vai olisko talli vielä jopa Renault?


Hankala arvioida yhtään. Renault taisi joka tapauksessa olla vetäytymästä oman tallinsa pyörittämisestä, tiedä sitten olisiko Briatore lähtenyt samalla.

Briatore olisi saattanut olla halukas houkuttelemaan Kimiä omaan talliinsa, neuvottelujahan käytiin jo vuonna 2006, mutta Kimi valitsi Ferrarin.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Marras 22, 2012 18:13

Alexei kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:Mitä luulette, millainen talli Lotus olis nyt jos Briatore olis vielä tallipäällikkönä? Vai olisko talli vielä jopa Renault?


Hankala arvioida yhtään. Renault taisi joka tapauksessa olla vetäytymästä oman tallinsa pyörittämisestä, tiedä sitten olisiko Briatore lähtenyt samalla.

Briatore olisi saattanut olla halukas houkuttelemaan Kimiä omaan talliinsa, neuvottelujahan käytiin jo vuonna 2006, mutta Kimi valitsi Ferrarin.


Vaikeahan tuota on kyllä sanoa. Tai siis jopa mahdotonta. Mutta uskoisin, että Briatore olisi vielä jonkun tallin päällikkönä. Ehkäpä Ferrarin. Tai sitten nykyisen Lotuksen.
Saa nähdä palaako vielä takaisin niihin hommiin. Tuskin.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44826
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Cup » To Marras 22, 2012 19:17

Jamppa kirjoitti:Mitä luulette, millainen talli Lotus olis nyt jos Briatore olis vielä tallipäällikkönä? Vai olisko talli vielä jopa Renault?
Sanotaan näin että jos tiimn nimenä olisi pysynyt Renault, niin Briatore voisi edelleen olla tiimin puikoissa ja täytyy muistaa että Kubican Renault soppari tehtiin Briatoren kanssa, ei Boullierin. Kubican takia olisi voinut ehkä Lotuksellakin olla, mutta muussa tapauksessa ei.
Jamppa kirjoitti:Vaikeahan tuota on kyllä sanoa. Tai siis jopa mahdotonta. Mutta uskoisin, että Briatore olisi vielä jonkun tallin päällikkönä. Ehkäpä Ferrarin.
Saa nähdä palaako vielä takaisin niihin hommiin. Tuskin.
Jos palaa tallipäällikkönä vielä ykkösiin, niin tiimi ei voi olla muuta kuin Ferrari, muttei nyttemmin ole enää noitakaan huhuja ollut. Ehkä sarjan hallinnolliset työt ois toinen pesti, jollain tapaa. Pat Symonds on jo ilmoittanut palaavansa takaisin ensi vuodeksi.
Twitter: @KurskiRacing
Cup
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 2636
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

ViestiKirjoittaja BigBoss » Ma Joulu 03, 2012 1:08

Spekuloidaanpa vähän Sennasta. Mitä, jos Senna ei olisikaan menehtynyt Imolassa 1994? Uskotteko, että olisi taistellut vielä saman kauden mestaruudesta? Entä olisiko jatkanut Williamsilla vielä 1995 vai siirtynyt Ferrarille? Ja kauanko ylipäätään olisi jatkanut vielä ykkösissä ja olisiko esimerkiksi Schumilla tai jopa Häkkisellä vähemmän mestaruuksia?
Avatar
BigBoss
Saunamajuri
 
Viestit: 8137
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

EdellinenSeuraava

Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa