Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45411
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Pe Joulu 30, 2011 14:33

F1-kausi 2011 oli Red Bullin Sebastian Vettelin ylivoimaa. Urheilulehden Erkki Mustakarin mukaan Pirellin renkaat ja avattavat takasiivetkin olivat merkittäviä asioita.

Eki, nousiko Sebastian Vettel päättyneellä kaudella todellakin suurten F1-kuljettajien harvalukuiseen joukkoon?

Ehdottomasti. Kun 24-vuotias kuljettaja on onnistunut uransa 81 GP:ssä ottamaan 21 voittoa, ajamaan 30 kertaa paalupaikalle ja voittamaan kaksi kuljettajien maailmanmestaruutta, silloin kysymyksessä on todellakin suuri taitaja. Jokaisella suurella F1-mestarilla on ollut ilo ja onni saada ajaa sarjan parhaita autoja. Se on kuitenkin osoitus siitä, että kuljettajat jotka omaavat muita paremmat taidot, päätyvät ennemmin tai myöhemmin parhaisiin talleihin ja parhaisiin autoihin. Niin on käynyt myös Vettelille.

Onko Vettelistä jopa Michael Schumacherin ennätysten rikkojaksi?

Sellainen pohdinta ja arvaileminen on turhaa. Jokaisella aikakaudella on omat sankarinsa ja joidenkin kohdalla tuo aika on pitempi, joidenkin kohdalla lyhyempi. Tällä hetkellä näyttää siltä, että Vettelillä on mahdollisuudet lisämestaruuksien voittamiseen. En silti usko, että tulemme näkemään toista sellaista ylivoimaista kautta kuin mikä päättynyt kausi oli.

Olet nostanut myös Pirellin renkaat sellaiseksi asiaksi, josta päättynyt kausi tullaan muistamaan. Miksi?

Italialainen Pirelli onnistui odotettua paremmin rakentamaan sellaiset renkaat, joita siltä tilattiin. Niiden piti olla sekä turvalliset että riittävän nopeasti kuluvat. Haaste oli melkoinen rengasvalmistajalle, joka tuskin lähtee ylpeilemään sillä, että pystyy rakentamaan nopeasti kuluvia renkaita. Kaikki rengasvalmistajat maailmalla haluavat tuotteilleen aivan toisenlaisen maineen. Kaikesta huolimatta sarjan kilpailut, ja erityisesti alkukaudella, saivat melkoisesti lisäjännitystä siitä, että toiset onnistuivat ajamaan kuluvilla renkailla toisia pitempään hyviä kierrosaikoja. Useassa kilpailussa nähtiin huikeita loppuhetkiä kuten Monacossa ja Kanadassa. Mutta kauden vanhetessa tilanne muuttui heikommaksi. Tämä lähinnä siitä syystä, että kaikki tallit oppivat kauden aikana hyödyntämään paremmin näitä renkaita. Lisäksi vaikutti siltä, että kauden loppua kohden renkaiden kestävyys oli liian hyvällä tasolla. Pirelli onkin muuttamassa tilannetta ensi kaudeksi. Se tulee tekemään pehmeämpiä seoksia, jotka kuluvat nopeammin. Toivottavasti pääsemme silloin samaan tilanteeseen koko kauden ajaksi, mistä saimme nauttia kuluneen kauden ensimmäisellä puoliskolla.

Avattavan takasiiven ansiosta näimme enemmän ohituksia kuin koskaan ennen. Oliko sekin sitä mitä tilattiin?

Juuri sitä se oli! Mutta tämä asia on kaksipiippuinen. Ihmettelen sitä, että joillakin radoilla takasiiven käyttöalue, DRS, oli tarkoituksellisesti tehty lyhyemmäksi kuin mihin oli mahdollisuuksia. Jos kerran halutaan paljon helppoja ohituksia, niin miksi sitten samanaikaisesti niitä ohituksia pyritään vaikeuttamaan rajaamalla DRS-alueet lyhyemmiksi. Tätä on vaikeaa käsittää. Ja jos halutaan lisää helppoja ohituksia ja sitä varten rakennetaan avattavat takasiivet, niin sitten niistä pitää ottaa kaikki ilo irti. Kieltämättä ohitukset useilla radoilla lisääntyivät DRS:n avulla, mutta yllättävän monella radalla, kuten esimerkiksi Barcelona, Monaco, ja Valencia, siitä oli kovin vähän iloa. Paljon enemmän kasvavista ohitusluvuista F1 sai kiittää Pirellin renkaita.

Oliko muuten KERSin paluu hyvä vai huono juttu?

Mielestäni se oli täysin turha juttu. Toki muutama kuljettaja, joista erityisesti McLarenin Jenson Button, kehui osaavansa käyttää KERSiä ja DRSää paremmin kuin muut ja silloin sen käyttö on tietysti puolustettavissa, mutta suuremmassa kuvassa sillä ei ollut sen suurempaa merkitystä. Ja tämä erityisesti siitä syystä, että se oli melkein kaikilla. Ehkä yksi suurimmista kärsijöistä menneellä kaudella KERSin suhteen oli Team Lotus ja Heikki Kovalainen, joka monen loistavan lähdön jälkeen menetti muutaman seuraavan kierroksen aikana voittamansa asemat, koska tallilla ei ollut lisävauhtia antavaa KERS järjestelmää. Kärkikahinoissa sillä oli häviävän pieni merkitys.

Nyt sitten jäädään odottelemaan kautta 2012. Missä tunnelmissa?

Upeissa. Kausi alkaa 18. maaliskuuta ja siinä ajetaan 20 osakilpailua. Paluun kisakalenteriin tekee Yhdysvaltain GP. Paljon suurempi palaaja suomalaisittain on kuitenkin Kimi Räikkönen. Maailmanmestarikuskin paluu tuo sarjaan tarvittavaa sähköä. Jäädään odotteleviin tunnelmiin. Iloista uutta vuotta!

(Urheilulehti)

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45411
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Tammi 10, 2012 9:53

Raha ratkaisuasemassa - "Williams-paikka kiinnostaa"

F1-kuljettaja Bruno Sennalla sanotaan olevan takanaan vankka rahoitus, kun hän taistelee avoimena olevasta Williamsin kuljettajan paikasta. "Myös muita ehdokkaita on", Urheilulehden Erkki Mustakari muistuttaa.

Eki, onko Senna oikeasti vahva ehdokas Williamsille?

Täytyy ottaa huomioon, että on kysymys tallista joka on edelleen lähes kaikissa kaikkien aikojen tilastoissa kolmen parhaan tallin joukossa, niin ei se aivan selvää ole. Senna ei ole huono kuski, mutta ei myöskään tuleva maailmanmestari. Ja on todennäköistä, että mies ei tule koskaan voittamaan yhtään F1 GP-kilpailua.

Sennan takana sanotaan hääräävän kuitenkin Brasilian rikkain mies Eike Batista. Tämä varmasti nostaa brassin osakkeita?

Jos hänen takanaan on Brasilian rikkain mies ja sellaiset yhtiöt kuin öljy-jätti OGX ja rahoitus- ja sijoitusyhtiö EBX, asian pitäisi olla pihvi. Usein rahalla saa paikan. Sanoisin, että ei näiden taustavoimien tarvitse löytää kuin sellaiset 10 miljoonaa euroa ja paikka on Sennan. Jos joku muu löytää enemmän, esimerkiksi Vitali Petrov, niin silloin homma menee jo kilpalaulannaksi. Williams-paikkaa kohtaan on kiinnostusta. Se on varmaa.

Williamsilla on edessään joka tapauksessa melkoinen savotta, kun se haluaa nousta tallin uran huonoimman kauden jälkeen jälleen paremmille sijoille. Löytyykö osaamista?

Uskon, että sitä löytyy kiitettävästi, mutta kun kuuden vuoden aikana moottoreita on pitänyt vaihtaa liian usein, on pitkäjänteisyys työnteossa häiriintynyt. Viimeiset palkintopallisijat talli otti Nico Rosbergin ajamana pari kautta sitten, kun moottoreina jylisivät Toyotan koneet. Sen jälkeen kahden kauden ajan on käytössä ollut Cosworthin moottorit. Yhteistyön kaunein hetki oli Nico Hülkenbergin paalu Sao Paulossa 2010. Ensi kaudella Williamsin autoissa jylisevät puolestaan Renaultin moottorit. On todennäköistä, että talli on kaudella 2012 ainakin jonkin verran vahvempi kuin menneellä kaudella.

Eikö tällaisessa tilanteessa tallin kannattaisi satsata kokeneeseen kuljettajaan?

Hyvä pointti. Jo vahvistettu kuljettaja Pastor Maldonado aloittaa vasta toisen F1-kautensa. Jos olisin Sir Frank Williams, tarttuisin Adrian Sutiliin. Saksalainen on saatavilla ja on sekä kokenut että varmasti nälkäisempi kuljettaja kuin Rubens Barrichello. Tosin myös Barrichello yrittää kaikin keinoin tyrkyttää itseään talliin. Barrichellolle on tullut kumman tärkeäksi se, että hän ajaisi täydet 20 vuotta tasolla täyteen. Se ei mielestäni ole riittävä motivaatio F1-kuljettajalle.

Alexei
Samurai
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Viesti Kirjoittaja Alexei » Ti Tammi 10, 2012 12:47

Näistä parista haastattelusta, mitä jamppa on tänne postannut, näkyy kyllä hyvin yksi asia: kyllä Ekillä asiantuntemusta ja tietoa riittää. Se ei vain oikein välity suorissa lähetyksissä ja televisiossa muutenkaan katsojille.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45411
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Tammi 10, 2012 15:14

Joo kyllä Ekillä paljon tietoa on ja hyviä kommentteja antaa. Lähetyksis se vaan on auttamattomasti suurimman osan ihan pihalla.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45411
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ma Tammi 23, 2012 13:51

Konkarin paikka uhattuna – ”Täysin ymmärrettävää”

F1-tallipaikkaa vielä etsivät nimikuljettajat uhkaavat sponsoripakettiensa turvin jo Heikki Kovalaisen tallikaverin Jarno Trullin asemaa Caterhamilla

Eki, kuinka todennäköistä on, että Caterhamin Tony Fernandes olisi valmis myymään Trullin paikan jollekin toiselle kuljettajalle?

Uskon, että Trulli on osannut tehdä sellaisen sopimuksen, jolla hän tekee hyvän tilin, vaikka ei ajaisi metriäkään tulevalla F1-kaudella. Rahan vuoksi Trullin ei muutenkaan tarvitse ajaa kilpaa, mutta hän kuitenkin pitää F1-autolla ajamisesta. Italialaisen ajohaluista tämä ei siis ole kiinni, vaikka voikin pohtia onko ajokipinä jo sammunut. Trulli on saamassa alkavastakin kaudesta palkkaa noin 2-3 miljoonaa, joten voi hyvin olla, että Fernandesille ollaan tarjoamassa Trullin paikasta selvästi suurempaa pottia. Silloin ovi käy.

Ketkä kuskit ovat sellaisia, jotka voisivat tuoda Caterhamille niinkin paljon rahaa, että Trullin sopimuksen ulososto olisi tallin kannalta järkevä vaihtoehto?

Ensimmäisenä tulee mieleen Renaultilta potkut saanut Vitali Petrov. Seuraavaksi listalla on nimiä kuten Rubens Barrichello, Adrian Sutil, Jaime Alguersuari ja Jerome D’Ambrosio. Tallin kannalta tärkeintä on se, että heillä on ykköstykkinä supermotivoitunut ja kuljettajana parhaaseen uravaiheeseen noussut Heikki Kovalainen. Hänen rinnalleen voi sitten valita melkein kenet tahansa tarjolla olevista nimistä.

Miksi Caterham yhtäkkiä kiinnostaa kuskeja?

Team Lotus oli vielä viime kaudella pahainen raakile ja sen rakentamat autot onnettoman hitaita. Ensi kausi voi kuitenkin olla jotakin aivan muuta. Nimenvaihdon ja uusien resurssien myötä, sekä ennen kaikkea kiivaan kehitystyön tuloksena, tallin kiinnostavuus on noussut sellaiselle tasolle, että ajajanpaikasta on tullut jopa haluttava.

Voiko ajatella, että kuskien Caterham-tallia kohtaan osoittama kiinnostus kertoo, että aika monelle kilpa-ajajalle mukanaolo F1:ssä on todella suuri juttu?

Kyllä. Se on jopa paljon suurempi asia kuin monet meistä suomalaisista edes tajuavat. Meidät on hieman pilattu hyvällä ja menestyksekkäällä F1-lähihistorialla, emmekä aina ymmärrä kuinka suuria tähtiä jokainen F1-sarjassa mukana oleva kuljettaja muualla maailmalla on. Erityisesti Petrovin ja hänen taustajoukkojensa motiivit ymmärrän erityisen hyvin. Venäjällä Sotshissa on tarkoitus ajaa F1 osakilpailu kaudella 2014 ja olisi onnetonta jos mukana ei olisi yhtään venäläistä kuljettajaa. Tämän vuoksi erityisesti Petroville haetaan yhä kiivaasti kuskin paikkaa.

(urheilulehti.fi)

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45411
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Tammi 24, 2012 12:59

Pärjääkö Räikkönen vain voittaja-autolla? – Ainakin yksi on sitä mieltä

F1-lausuntoautomaatiksi jo muodostunut kolminkertainen F1-maailmanmestari Niki Lauda sanoi Kimi Räikkösen tarvitsevan alleen erinomaisen auton.

Laudan mielestä Räikkösellä ei ole muuten menestysmahdollisuuksia alkavalla kaudella.

Eki, Laudan mielestä koko lajin kannalta on erinomainen asia, että Kimi palaa takaisin, mutta samalla hän on ollut sitä mieltä, että tallin on rakennettava aivan erinomainen auto, jotta suomalainen pystyy loistamaan. Oletko samaa mieltä?

Räikkösen paluusta ei kukaan voi olla muuta mieltä. Ja jokainen kuljettaja joka haaveilee osakilpailujen voittamisesta, tarvitsee hyvän tai erinomaisen auton. On kuitenkin tosiasia, että muutamat kuljettajat pystyvät repimään vähän huonommastakin autosta sellaista suorituskykyä irti, että se aiheuttaa ihmetystä. Kimi Räikkönen kuuluu tähän pieneen ryhmään. Jos auto ei pelitä, on kuitenkin laitettava kaikki osaaminen kehiin. Onhan selvä ja moneen kertaan nähty tosiasia sekin, että huonolla autolla ei hyväkään kuljettaja pääse loistamaan. Heikki Kovalaisen kausi 2011 oli siitä hyvä esimerkki.

Koska Lotuksen autosta tiedetään enemmän?

Lotus-Renault esittelee autonsa 5. helmikuuta ja varsinainen testaaminen alkaa siitä kahden päivän päästä. Vasta sitten päästään arvioimaan tilanteita, joillain mittareilla. Silloin selviää myös se, minkälaisen F1-ajotuntuman Räikkönen on vetänyt nyt ajamallaan vanhalla autolla. Räikkösen nyt ajamaa testiä voi ihailla vaikka Lotus-Renaultin verkkosivuilla http://www.lotusf1team.com/.

Mikä muuten on Lotuksen listoilla olleen puolalaisen Robert Kubican tilanne?

Kuntoutus jatkuu vielä, koska Kubica mursi jalkansa liukastuttuaan jäisellä tiellä. Hänellä ei ole tällä hetkellä sopimusta minnekään. Voi olla, että sitten kun hän on kunnossa, Lotus-Renault järjestää hänelle kuitenkin vielä ajomahdollisuuden ns. vanhalla autolla. Mutta pitää muistaa että sellaisetkin testit ovat hyvin kalliita ja sille rahalle olisi paljon muutakin käyttöä. Tilanteessahan on vielä sekin riski, että joku muu lopulta ottaa Kubican kuskikseen, silloin koeajoon käytetty budjetti on sitten upotettu suoraan kaivoon.

F1-kalenterista vastuun kantava Bernie Ecclestone uskoo, että ne ongelmat jotka estivät Bahrainin GP:n toteutumisen, ovat nyt selvitetty ja kisa tänä vuonna ajetaan. Näinkö käy?

Niinhän se Ecclestone kommentoi ainakin Salzburger Nachrichten haastattelussa. Bernien mielestä Bahrainin ongelmat ovat monen muun sen alueen maan ongelmiin verrattuna pieniä. Bahrainin kisaorganisaatio on jo ottanut kaikki ne työntekijät, jotka vuosi sitten saivat mielenosoituksiin osallistumisen seurauksena potkut tehtävistään takaisin töihin. Kansainvälinen autoliitto FIA tiedottaa puolestaan seuraavansa tämän tilanteen kehittymistä. Lausuntoja on siis siltä taholta vielä odotettavissa. Lisäksi Ecclestone sanoo harkitsevansa Espanjan osakilpailujen, Barcelonan ja Valencian, vuorottelua tulevaisuudessa. Hänen mielestään vain yksi GP Espanjaan riittää vuosittain. Se tarkoittaisi mahdollisesti osakilpailujen määrän putoamista Euroopassa, mutta esimerkiksi Meksikon sanotaan olevan kiinnostunut kisan järjestämisestä. Rahahan se nämäkin asiat tietysti lopulta ratkaisee.

(urheilulehti.fi)

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45411
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ke Tammi 25, 2012 9:42

Räikkönen sai mitä haki – ”Tämä oli tärkeää”

Kimi Räikkösen kahden päivän testirupeama Lotuksen kauden 2009 R30-autolla Valencian radalla meni myös toisen ajopäivän osalta suunnitelmien mukaisesti.

Eki, miten Räikkösen ajot sujuivat?

Hyvin, koska ne meni suunnitelmien mukaan. Kierrosajoista ei ole jaettu tarkempaa tietoa eikä sillä ole niin väliäkään, sillä niitä on aivan turhaa verrata yhtään mihinkään. R30-auto on kuitenkin kahden vuoden takaa ja lisäksi talli ja Räikkönen olivat pakotettuja käyttämään Pirellin erittäin kovaseoksista näytösajorengassarjaa.

Kuinka raskas rupeama oli?

Tiistaina Räikkönen kiersi Valencian Ricardo Tormo radan kuitenkin 89 kertaa. Se on ihan mukava määrä kierroksia. Niillä hän sai paikalla olleen tallin johdon erittäin tyytyväiseksi. Lotuksen Barry Mortimer kehui jo ylpeänä, että kaikesta näki sen, että autoa ajoi maailmanmestari.

Testeillä viriteltiin Räikkösen F1-ajotuntumaa. Mitä erityisesti tehtiin?

Kahden päivän aikana Räikkönen harjoitteli lähtöjä, varikkopysähdyksiä ja erilaisilla polttoainekuormilla ajamista. Erityisen tärkeätä oli antaa Räikköselle tuntumaa täydellä tankilla (noin 180 kiloa) ajamisesta, sillä silloin kun hän edellisen kerran kaudella 2009 ajoi kilpaa, välitankkaus oli vielä sallittu. Nyt hän sai arvokasta ensi tuntumaa raskaalla autolla ajamisesta. Toinen tärkeä tavoite oli saada tuntumaa omien insinöörien ja mekaanikkojen kanssa työskentelystä.

Mitä seuraavaksi ohjelmassa?

Seuraava tärkeä ajopäivä Kimi Räikkösellä on 7. helmikuuta kun hän pääsee aloittamaan talven testaamisen Jerezissä uudella Lotuksen R32-autolla ja alkavalla kaudella käyttöön otettavilla Pirellin renkailla.

(urheilulehti.fi)

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45411
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Su Tammi 29, 2012 11:46

Kovalaisen talli haasteen edessä – ”Vielä ei johtopäätöksiä”

Heikki Kovalaisen F1-tallin Caterhamin tavoitteena on nousu vähintään keskikastiin kaudella 2012.

Eki, Caterham-talli julkisti uuden CT01-autonsa englantilaisen F1 Racing-lehden kannessa. Samalla tallin tekninen päällikkö Mike Gascoyne alkoi odottaa tallin hyppyä sarjan häntäpäästä keskikastiin. Miltä vaikuttaa?
Cascoyne toppuutteli jo, että ennen johtopäätöksiä on ensin nähtävä auto radalla ja siitä on saatava myös palautetta kuljettajilta. Sitä ennen voi kuulemma vain leikkiä simulaattorinumeroilla. Heikki Kovalainen on kova kuski, ehkä autokin on nyt kovempaa luokkaa. Lotus-talli on ollut viime ja edellisellä kaudella kymmenenneksi paras.

Caterhamin CT01- auton nokka sai aikaan pienen kohun, kun ensimmäiset kuvat autosta tulivat julki?
Se on oudon näköinen. Gascoyne ei ole huolissaan vaan odottaa vastaavaa muiltakin sääntömuutosten edellyttämänä. ”Säännöt ovat muuttuneet sen osalta, että auton nokan korkeus on rajoitettu. Haasteemme on ollut siinä, että haluamme korin olevan niin korkea kuin mahdollista, jotta voimme taata puhtaiden ilmavirtojen ajautuvan auton alle ja se mitä nyt näette meidän autossamme, on meidän ratkaisumme tuohon asiaan”, tekninen päällikkö nimittäin totesi haastattelussa. Caterham oli ensimmäinen joka julkisti uuden autonsa, pian nähdään miltä muut nokat sitten näyttävät.

Caterham nähdään radalla helmikuun 7. päivä. Kaikki tuntuu etenevän aikataulussa?
Siltä todella vaikuttaa. Auto läpäisi FIA:n pakolliset törmäystestit heti ensimmäisellä yrittämällä ja auton runko hyväksyttiin ensimmäisenä joulukuussa. Näiden jälkeen on muutenkin edetty marssijärjestyksessä. Silti vasta testit kertovat kunnolla kuinka hyvä auto oikeasti on.

(urheilulehti.fi)

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45411
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ke Helmi 01, 2012 19:16

Tässä iso F1-puheenaihe – Ferrari kuuma peruna

F1-rengasvalmistaja Pirelli on tehnyt alkavalle kaudelle seokseltaan pehmeämpiä renkaita. Suositaanko tässä Ferraria? Urheilulehden Erkki Mustakari pohtii asiaa.

Eki, voisiko italialainen rengasvalmistaja Pirelli kuunnella tässä asiassa Ferraria ja toimia sen edun mukaan?

Tuskin. Kausi 2011 oli Pirellille ensimmäinen 20 vuoden tauon jälkeen Sarjassa ja kaudesta saatujen kokemusten perusteella rengasvalmistaja päätti tehdä tätä kautta varten hieman pehmeämpiä seoksia, jotta renkaiden suorituskykyikkuna olisi vähän lyhyempi ja eri seosten suorituskykyerot vähän pienemmät. Itse asiassa toivomus rengasseosten pehmentämisestä oli lähtöisin FIA:sta. Rengastaktikoinnin halutaan nousevan sille kuuluvaan arvoon.

Ferrarin kuljettajilla tuskin on kuitenkaan mitään sitä vastaan, että seokset pehmenevät?

Ei varmasti ole. Viime kaudella tallin autot ja kuljettajat menestyivät yhtä poikkeusta lukuun ottamatta niissä kisoissa paremmin, joissa ajettiin mieluummin pehmeillä kuin kovilla seoksilla. Ferrari on keskiössä, koska Pirellikin on italialainen. Pirellin toimitusjohtaja Marco Tronchetti Provera kiisti jo voimakkaasti väitteet siitä, että he olisivat muutoksen takia suosimassa Ferraria. Hänen mukaansa päätös tehtiin kaikkien tallien yhteisestä toivomuksesta.

Miksi rengastaktikointia alleviivataan?

Pirelli haluaa, että kisoissa käytettävät kaksi seosta olisivat suorituskyvyltään vähän lähempänä toisiaan, jotta tallien ja kuskien tulisi miettiä tarkemmin cross over –hetkeä, siis sitä milloin renkaat on vaihdettava. Tuolla hetkellä pehmeämmästä renkaasta tulee hitaampi kuin mitä kova rengas on. Viime kaudella kuljettajat olisivat pystyneet ajamaan pelkästään pehmeillä renkailla monilla radoilla, vaikka aika huonoon kuntoonkin kuluneilla sellaisilla, molemmat tai kaikki stinttinsä. Kovat otettiin käyttöön ainoastaan koska niitä oli pakko käyttää. Nyt on tavoitteena se, että kovat otetaan käyttöön, koska on viisaampaa käyttää niitä siinä vaiheessa kun kaikki pehmeät ovat kulutuksen takia huonommassa kunnossa.

(urheilulehti.fi)

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45411
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jamppa » To Helmi 09, 2012 12:22

Jako kolmeen

On vähän ennenaikaista ja jopa tyhmää asettaa F1-tallit jo nyt jonkinlaiseen paremmuusjärjestykseen, kun vasta kaksi testipäivää Jerezin radalla on takanapäin, mutta teen sen silti. Olkoon yhtenä perusteluna se, että Kimi Räikkösen ja Heikki Kovalaisen testaaminen Jerezissä päättyi eilen, ja suomalaiset pääsevät seuraavan kerran radalle vasta Barcelonassa 21. helmikuuta alkavissa testeissä.

Jos kahden ajopäivän tuloksia lukee ilman sen syvempää analysointia, olisi helppo jakaa tallit suorituskyvyn perusteella kolmeen ryhmään. Jako näyttäisi oudolta, mutta näyttäköön. Ykkösryhmään kuuluvat ehdottomasti Mercedes, Red Bull, Force India, Toro Rosso ja Lotus.

Keskiryhmän muodostavat nyt Ferrari, McLaren ja Sauber, ja sitten viimeisen ryhmän Williams, Caterham ja HRT. Tähän viimeiseen ryhmään kuuluu myös vasta Barcelonassa testaamisen aloittava Marussia F1 Team. Näin se jako menisi sen perusteella mitä kahden päivän aikana on nähty Jerezin radalla.

Voimasuhdejako on todellisuudessa kuitenkin jotakin aivan muuta. Red Bull tulee varmuudella säilymään kärkiryhmässä ja Mercedeksellä on mahdollisuudet nousta sinne. Ainakin Michael Schumacherin ajama nopea kierrosaika, vaikkakin vielä vanhalla ja moneen kertaan kokeillulla autolla, puhuu sen puolesta. Force India voi olla alkavan kauden suuria yllättäjiä ja sen tekemisiä kannattaa seurata suurennuslasilla. Toro Rossoon kärkipään uhkaajana en usko. Vuosi sittenkin TR:n talvitestit lupasivat paljon, mutta jäivät pelkiksi lupauksiksi. Nyt käynee samalla tavalla. Lotus sijoittuu Force Indian kanssa samaan kategoriaan, eli omaa mahdollisuudet yllättää. Ihan kärkipään kahinoihin eivät Lotuksenkaan eväät vielä tällä kaudella riitä, mutta ajan kanssa se voi olla mahdollista. Kimi Räikkösessä talli on saanut joka tapauksessa melkoisen motivaattorin koko toiminalleen.

McLarenin ja Ferrarin arvioiminen on kahden ajopäivän jälkeen mahdoton homma, mutta on aivan varmaa, että McLaren voi hyvinkin olla koko edessä oleva kausi huomioiden Red Bullin pahin vastustaja. Ferrari on suuri arvoitus. Kahden ajopäivän jälkeen tallin uusi F2012-auto on hätähousujen toimesta keritty jo teilaamaan, mutta kehottaisin pitämään vielä jäitä hatussa. Molemmat ”suuret” tietävät varmasti, mitä ovat tekemässä, ja kunhan testiohjelma etenee, niin vasta sitten näemme mikä on homman nimi. Sauberin tekemisiä leimaa keskivertoisuus ja tulee leimaamaan jatkossakin. Mitään suurta hyppäystä sen toimesta tuskin tulemme näkemään, mutta joitakin välähdyksiä aina silloin tällöin.

Valitettavasti jälkipään ryhmään kuuluu Heikki Kovalaisen työnantaja, Caterham-talli, yhdessä Williamsin, HRT:n ja Marussian kanssa. Jos Caterhamin uudessa CT01-autosssa on potentiaalia parempaan, mikä käytännössä tarkoittaa Sauberin ja Toro Rosson kanssa samalle tasolle nousemista, niin jotakin merkkejä siitä pitäisi näkyä viimeistään parin viikon kuluttua Barcelonassa.

Kunhan Jerezin jäljellä olevat kaksi ja varsinkin Barcelonan neljä testipäivää on saatu ajetuksi, silloin tallien kolmeen ryhmään jakaminen on varmuudella jotakin muuta.

(Erkki Mustakari, mtv3.fi)

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45411
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Pe Helmi 10, 2012 11:15

Ampuuko Lotus itseään jalkaan? – ”On ymmärrettävä missä oikeasti mennään”

Nico Rosberg veti viime kauden F1-Mercedeksellä kärkiajan Jerezissä torstaina. Urheilulehden Erkki Mustakari huomauttaa, että rengastestit ovat tässä kohtaa ykkösenä listalla.

Eki, mitä merkittävää torstain testipäivä sitten näytti meille?

Merkittävin yksittäinen asia oli Lotuksen Romain Grosjeanin hyvä vauhti. Hän ajoi ajan 1.18,419 ja oli sillä Nico Rosbergin jälkeen päivän kakkonen. Tosin aika tuli aivan varmasti kevyellä polttoainelastilla, eikä se siksi kerro kaikkea Lotuksen todellisesta nopeudesta verrattuna muihin. Aika toimii varmasti oivana egobuusterina. Pahimmassa tapauksessa talli voi kuitenkin ampua itseään omaan jalkaan, jos siellä uskotaan, että nämä hyvät ajat ovat pelkästään oman auton hyvyyttä. Tärkeintä on tietää missä oikeasti mennään ja luottaa omiin tekemisiin. Jos tavoitteena on ollut hyvä aika-ajokierros, hyvä niin, kunhan talli osaa itse asettaa kyseisen kierrosajan sille kuuluvaan arvoon ja siihenhän tässä on luotettava.

Mikä merkitys sillä on, että Mercedes käyttää Jerezissä vanhaa autoa?

On perusteltua käyttää vanhaa autoa, kun testataan uusia Pirellin renkaita. Se mahdollistaa jopa paremmin renkaiden vertailun viime kaudella käytössä olleisiin renkaisiin. Juuri tällä sektorilla Mersu on saanut arvokasta vertailutietoa, varsinkin kun auton luotettavuus on huippuluokkaa. Toisaalta he joutuvat aloittamaan kauden uudella autolla vain kahdeksan testipäivän jälkeen, kun muilla vastaavia päiviä tulee olemaan 12.

Ferrari ei ole loistanut testeissä ja esimerkiksi Felipe Massan kommentit ovat olleet hyvin vältteleviä. Onko aihetta huoleen?

Vaikka Ferrarin testipäivien kierrosajat ovat olleet aika heikkoja, niin pitää huomioida että autossa on monia uusia asioita, joita nyt testataan kiivaasti. Kovien kierrosaikojen ajaminen on selvästi siirretty myöhemmäksi. Tekninen johtaja Pat Fry on kuitenkin itse kommentoinut, että autoa on parannettava vielä paljon ja erityisesti sen ajettavuutta, joten kai tässä kulmakarvoja on ehkä hieman nostettava. Ferrari on kuitenkin hakenut toisenlaista lähestymistä tämän kauden auton rakentamiseen kuin muut. Nyt sillä on haaste edessä, jotta testipäivät riittävät auton kisakuntoon saamiseen ajoissa.

(urheilulehti.fi)

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45411
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Helmi 14, 2012 15:11

Suuret paljastukset vielä tekemättä – ”Ei jippoja”

Urheilulehden Erkki Mustakarin mukaan Jerezin F1-testien paljastus oli se, ettei talleilla ole vielä paljastaa mitään teknisiä jippoja.

Eki, onko mahdollista, että joillakin talleilla olisi hihassaan jotain ihmeellistä, mitä Jerezissä ei vielä haluttu paljastaa?

On se aina mahdollista. McLaren oli ainoa joka ei ollut rakentanut autoonsa porrastettua nokkaa, joten sen ratkaisu pohdituttaa. Porrastuksella suunnittelijat haluavat hyödyntää maksimaalisesti ilmavirtauksia, joiden avulla downforcen tasot olisivat mahdollisimman korkeat. McLaren saattaa olla tehnyt downforcen suhteen oman ratkaisunsa ja tietysti muut ovat siitä hyvin kiinnostuneita. Toinen vaihtoehto on, että McLarenillakin on tehtaallaan kasa porrastettuja nokkaelementtejä, mutta se ei halunnut vielä tuoda niitä näytille. Silti McLarenin kauttaaltaan matala nokka on toimiva ja lisädownforce on onnistuttu hankkimaan muilla keinoilla.

Näetkö että autojen aerodynaamiset erot ovat kaventuneet ja näin Red Bullin etumatka on käymässä vihdoin kapeammaksi?

Kun autojen tekniset säännöt pysyvät riittävän pitkään samanlaisina, pienenevät kaikkien tallien autojen suorituserot ennen pitkää. Jos unohdamme tupla-diffuusorin, F-putken ja puhaalusdiffuusorin, säännöt ovat pysyneet aerodynaamisesti samoina kauden 2009 alun jälkeen. Se kausi oli kuitenkin aeromielessä vallankumouksellinen, koska pienet runkoon ilmestyneet ilmanohjaimet kiellettiin, entinen kapea etusiipi leveni koko auton levyiseksi, takasiipi kaventui 25 senttiä ja samalla se nostettiin korkeammalle. Sittemmin kyseiset siivet ovat olleet täsmälleen saman suuruiset. Muutos johti välittömästi marssijärjestyksen muutokseen, Brawn GP:n oltua alkukaudella 2009 ylivoimainen tupladiffuusorin ansiosta. Alkukauden ylivoima riitti molempien maailmanmestaruuksien saavuttamiseen.

Entä suorituskykyerot?

Niin, olen varma, että suorituskykyerot tulevat alkavalla kaudella olemaan vähäisempiä kuin mitä näimme viime kaudella. Tämä ei silti poista tosiasiaa, että Red Bullin auto taitaa edelleen olla se, joka pitää lyödä. Seuraavat testit Barcelonasta kertovat jo enemmän suorituskyvystä. Seuraavat testit ajetaan 21.-24.2. ja 1.-4.3.

(urheilulehti.fi)

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45411
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Pe Helmi 17, 2012 16:06

Venäläiskuski Kovalaisen pariksi - "Jää jalkoihin"

Caterham-kuski Heikki Kovalaisen tallikaveri vaihtuu Jarno Trullista Vitali Petroviin. Urheilulehden Erkki Mustakari ei ylläty, vaan pitää siirtoa jopa odotettuna.

Eki, Caterhamin päätös kasvatti maksukuskien määrää sarjassa. Onko tämä oikea tie autourheilun kuninkuusluokassa?

Tämä on nykypäivää. Kun eletään vaikeita taloudellisia aikoja, niin tallien, jotka ovat kuitenkin taloudelliseen voittoon tähtääviä yrityksiä, on otettava käyttöön kaikki keinot. Maksukuskien kiinnittäminen palkkakuskien tilalle on yksi tehokas keino päästä tulokseen. Mielestäni se ei pitemmässä juoksussa anna oikein hyvää kuvaa F1:stä. FIA ja Bernie Ecclestone haluavat, että kyseessä on autourheilun kovin sarja. Nyt siihen pystyy ostamaan rahalla kuskin paikan. Sellainen ei välitä tunnetta, että sarjassa ajavat maailman parhaat 24 kuljettajaa.

Minkälaista tulosta Petrovilta voidaan odottaa?

Petrov on kohtuullinen kuljettaja, mutta tulee jäämään Kovalaisen jalkoihin vielä selvemmin kuin Jarno Trulli. Petrovin oli kuitenkin saatava ajopaikka jostain. Miehen taustajoukot olivat hätää kärsimässä kun kuski sai lemput Lotukselta. Olisihan vähintäänkin noloa, jos Venäjällä 2014 ajettavassa Venäjän GP:ssä Sotshisssa, ei olisi mukana yhtään venäläistä kuljettajaa mukana. Nyt Petrov pysyy mukana sopivalla rahasummalla ainakin kauden 2014 loppuun asti. Tämän kuskivalinnan ratkaisi siis raha ja sillä sipuli.

Minkälaisista rahoista Petrovin kohdalla puhutaan?

Siitä ei ole vielä tietoa. Olen kuitenkin varma, että osa tuohesta meni Trullin ulosostamiseen ja loput hyödynnetään Caterhamin auton ja kaiken muun toiminnan kehittämiseen. Villisti arvaan rahasummaksi 5-6 miljoonaa euroa.

Sarjassa ei nyt sitten aja yhtään italialaista kuljettajaa?

Näin on ja tämä on ensimmäinen kerta sitten vuoden 1970 kun sarjassa ei ole yhtään italialaista kuskia.

(urheilulehti.fi)

Wille
Testikuski
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:23
Paikkakunta: J:kylä

Viesti Kirjoittaja Wille » La Helmi 18, 2012 16:51

Taisi olla Trullin ura F1-sarjassa sitten siinä.. Aina ollut nopea yhdellä kierroksella, mutta kisavauhti ei ole ollut sieltä parhaasta päästä.
I was having a shit

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45411
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ma Helmi 20, 2012 11:18

McLarenilla turbulenssia – Nokkaratkaisu ei miellytä

Lewis Hamilton ei ole tyytyväinen McLaren-tallinsa uuteen MP4-27 -autoon. Urheilulehden Erkki Mustakari huomauttaa, että erityisesti tallin nokkaratkaisu selvästi mietityttää Hamiltonia.

Eki, Lewis Hamilton ei ollut täysin tyytyväinen autonsa suorituskykyyn. Ei kai McLarenin vielä kannata masentua uuden autonsa hitaudesta?

Ei todellakaan. Mutta McLarenin MP4-27 auton nokka todella on kauttaaltaan matalampi kuin muilla. Siihen ei rakennettu muiden tallien autojen tapaista porrastusta. Silti on varmaa, että McLarenin ratkaisu perustuu tuulitunnelituloksiin.

Hamilton ajoi testeissä kovan ajan 1.19, jonka myönsi tuleen aggressiivisella ajamisella eli kevyellä bensalastilla. Tähän verrattuna Kimi Räikkösen ja Romain Grosjeanin Lotuksen vauhtiin voidaan olla erityisen tyytyväisiä?

Lotuksella voidaan vielä olla tyytyväisiä, sillä Grosjean ajoi Jerezissä uusien autojen pohjanoteerauksen kolmantena testipäivänä ajalla 1.18,419. Lähimmäksi häntä pääsi Fernando Alonso Ferrarilla, espanjalaisen ajettua viimeisenä testipäivänä Jerezissä ajan 1.18,877. Alonson aika tuli erittäin kevyellä bensalastilla ja uusilla pehmeillä renkailla. Grosjean ajoi oman parhaan aikansa puolestaan keskikovilla renkailla. Kieltämättä näiden näyttöjen perusteella on helppo ymmärtää Hamiltonin sanomiset.

Voisi silti kuvitella, että McLarenin kaltainen talli pystyy muuttamaan tilanteen nopeastikin paremmaksi?

Kyllä pystyy. McLaren on kokenut talli, jolla riittää myös resursseja. Mutta on silti vähän yllättävää ja jopa outoa, että Hamilton kommentoi suoraan yhden lehden toimittajalle (Auto Motor und Sportille), sekä Marca-lehden mukaan myös entiselle tallikaverilleen (Heikki Kovalaiselle) olevansa pettynyt uuteen autoon. Virallisestihan ääni kellossa oli kuitenkin toinen. Mies kehuu autoa ja sanoo sen olevan hyvä pohja kun testaamista jatketaan parilla neljän päivän testillä kohta Barcelonassa. Yhteenvetona kaikesta pitää kai sanoa, että McLarenilla riittää hommia ennen kauden alkua.

(urheilulehti.fi)

Vastaa Viestiin