Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Su Touko 11, 2014 7:05

Tyly arvio Räikkösen ja Bottaksen kisasta - "Eivät mahda mitään kahdelle kärkitallille"


Erkki Mustakari ennakoi Espanjan GP:stä Mercedesien ja Red Bullien juhlaa.

Eki, aika-ajo kertoo yleensä eri tallien autojen suorituskyvystä paljon, koska silloin ne piiskataan maksimaaliseen vauhtiin. Kertoiko Espanjan GP:n aika-ajo sen suhteen jotakin sellaista, mikä viittaisi muutoksiin?

Silloin kun kaikki tallit tekevät autoihinsa muutoksia, niin ei voi odottaa, että joku ottaisi suhteessa muihin jättiaskeleen suorituskyvyssä eteenpäin. Nyt oli kuitenkin nähtävissä ainakin se, että sekä Williamsit että Ferrarilla erityisesti Kimi Räikkösen autot ovat ajettavuudeltaan parantuneet. Samaa on sanottava Lotuksesta, joista Romain Grosjean onnistui (P5), mutta Pastor Maldonado ei (P22). Ferrarin autosta vastaava tekninen päällikkö James Allison sanoi jo viikolla, että on vain ajan kysymys, kun Räikkönen tavoittaa Ferrarilla saman tason, millä Alonso on jo ollut. Nyt niin tapahtui, mutta ero kärkeen on edelleen massiivinen. Hyvä kuitenkin, että eteenpäin ollaan menossa ja nyt on vain siitä kysymys kuinka nopeasti Ferrari ottaa seuraavat suorituskykyaskeleet eteenpäin.

Ja onhan asia niinkin, että aika-ajo on yksi asia ja kilpailu kokonaan toinen. Eikö?

Näinhän se on. Raaka nopeus nähdään aika-ajossa, mutta kuinka auto toimii raskaammalla kuormalla kilpailussa ja kuinka renkaat saadaan kestämään pitkissä vedoissa, se vasta paljastaa autojen ominaisuuksista tärkeimmät puolet. Mercedes-miesten kohdalla voidaan toistaiseksi nähdyn perusteella sanoa, että raaka, yhden kierroksen vauhti on heidän päivitysten ansiosta parantunut ja samaa voidaan sanoa myös pitempien vetojen suorituskyvystä. Juuri nyt kaikilla muilla talleilla on tavoite, joka liikkuu hitaasti, mutta näköjään samalla varmasti, muilta karkuun. Ainakin toistaiseksi.

Usea kuljettaja on jo ehtinyt puhumaan siitä, renkaiden kestävyys tulee näyttelemään merkittävää roolia kilpailussa. Missä sen suhteen mennään?

Pirellin mukaan kisassa nähdään kahden ja kolmen stopin taktiikoita. Talleilla on paras käsitys siitä, kumpaa kannattaa käyttää ja se perustuu perjantain harjoitusten pitkien vetojen antamaan dataan. Eri tallien autojen rengasystävällisyys vaihtelee riippuen siitä, minkälaisella radalla ajetaan. Jos radalla on vähän nopeita mutkia (Melbourne ja Bahrain), silloin renkaat eivät joudu niin kovaan rasitukseen - ja sellaisilla radoilla ainakin Force India lukeutuu parhaimpien joukkoon. Katalonian rata on kuitenkin paikka, jossa löytyy kaikenlaisia mutkia, erittäin nopeitakin, ja silloin aerodynaamisesti heikommat autot liikkuvat paljon sivuluisussa ja se syö rengasta. Ehkä tästä syystä tämä viikonloppu on ollut niin vaikea Force Indialle. Rengasasioissa Mercedes ja Red Bull ovat omaa luokkaansa. Lotus on edelleen arvoitus, vaikka parin edellisen kauden aikana se lukeutui niihin harvoihin talleihin, joiden rengasystävällisyys oli kovaa luokkaa. Ferrari, Williams ja McLaren ovat tällä hetkellä rengasasioissa hyvin lähellä toisiaan.

Tarkoittako tämä sitä, että Mersut ja Red Bullit tulevat hallitsemaan huomista kisaa ja muut taistelevat lähinnä keskenään?

Raa’asti sanottuna näin se menee. Lähdön merkitys tulee olemaan suuri, koska Katalonian rata on perinteisesti paikka, jossa ohittaminen on erittäin vaikeaa. Jos lähdön jälkeen onnistuu parantamaan sijoitustaan tai kääntäen, jos niitä sijoituksia menettää, niin se näkyy kyllä sitten läpi koko kisan ajan. Katalonian radan lähtösuora, jolla on pitempi DRS-alue (avattava takasiipi), on pitkä, mutta sen päässä on melko nopea mutka, mikä tekee ohittamisesta vaikean, koska siihen mutkaan ei tarvitse hullun lailla jarruttaa. Toivottavasti näemme joka tapauksessa kohtuullisen paljon ohituksia.

Suoravauhdin osalta Williamsilla (Massa 332,4 km/h ja Bottas 329,9 km/h) on pullat hyvin uunissa verrattuna esimerkiksi Red Bullin autoihin (Ricciardo 320,9 km/h ja Vettel 320,4 km/h). Alonso ja Räikkönen ovat sen sijaan vauhtien osalta keskikastia (328,0 ja 325,3).

Lähde: http://www.urheilulehti.fi/moottoriurhe ... z31NeMILhl
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Su Touko 11, 2014 21:20

Synkeä arvio - "Räikkösen ja Ferrarin kausi paketissa"

Erkki Mustakarin mukaan Ferrarin on pakko rakentaa uusi auto Mersujen ylivoiman kiinni kuromiseksi.

Eki, ennakoit aika-ajojen jälkeen, että Mersut ja Red Bullit karkaavat Barcelonassa muilta? Onko kyse yhdestä kisasta vai isommasta siirtymästä?

Mersun osalta ylivoima on ollut selvää jo pitkään, mutta Red Bull on ottanut tauon aikana ison loikan eteenpäin ja tämä kisa todisti sen viimeisillekin epäilijöille. Tosin viidenneksi tulleella Valtteri Bottaksella ja seitsemänneksi sijoittuneella Kimi Räikkösellä olisi ollut mahdollisuus parempaankin, mutta Vettel löi Bottaksen ja Alonso Räikkösen paremman taktiikan ansiostaaktiikat. Vettel teki kolme ja Bottas vain kaksi stoppia. Sama juttu toistui Alonson ja Räikkösen taistelussa. Alonso teki yhden stopin enemmän ja se näytti olevan sunnuntaina parempi taktiikka. Näin se välillä menee.

On tuo Mersujen ylivoima lähes käsittämätöntä! Voiko kukaan niitä enää saavuttaa tämän kauden aikana?

Voi olla, että nyt eletään sellaista F1-kautta, että yksi talli ottaa jokaisen kilpailun voiton. Vielä en jaksa uskoa, että jatkossakin Hamilton ajaa voitosta voittoon, sillä kyllä Rosbergilla paukkuja riittää hänen haastamiseensa. Toisaalta ei tämä mitään ainutkertaista ole, sillä McLarenilla oli 80-luvulla kausi, jolloin he hävisivät koko kauden aikana vain yhden kilpailun.

Red Bull tosin osoitti tänään, että jos homma alkaa toimia jatkossa vähänkin paremmin, niin olisiko siinä talli joka Mersujen eron ottaa kiinni?

Heillä riittää osaamista, kuten viime kausina olemme nähneet, mutta ero on tällä hetkellä niin suuri, että kyllä on aika homma tuon eron kiinni kuromisessa. Muista ei siihen näillä näkymin ole.

Voisiko seuraava kilpailu, Monacon GP, avata muille poikkeuksellisia tilaisuuksia?

Se on kieltämättä paikka, jossa eri asiat ratkaisevat paremmuuksia, mutta kun ylivoima on näin massiivinen, niin en jaksa uskoa ihmeisiin edes Monacossa. Toisaalta jos kunnon sade iskisi kisapäivänä ruhtinaskuntaan, mistä sitä koskaan tietää, mitä tapahtuu:

Ja Ferrarin tilanne? Mitä Maranellon miehiltä voi odottaa?

Jos talli ei halua suunnitella ja rakentaa kokonaan uutta autoa, Mersun kiinniottaminen on mahdoton tehtävä. Tämä sama lääke koskee kyllä kaikkia muitakin talleja, ehkä Red Bullia lukuun ottamatta.

Voisiko Ferrari oikeasti rakentaa uuden auton?

En usko, että täksi kaudeksi, mutta se on todennäköinen skenaario, että Ferrari viheltää pelin jossain vaiheessa poikki ja alkaa rakentaa uutta autoa ensi kaudeksi. Jos tämän prosessin aikana tulee uusia toimivia komponentteja, niitä voidaan ottaa osin jo tällä kaudella käyttöön. Mutta kyllähän totuus on, että tämä kausi on Ferrarin osalta paketissa.

Entä Williamsin kausi. Voiko Williams kuroa Mersujen ja Red Bullien etumatkaa kiinni?

Vaikea nähdä. Valtteri ajoi sunnuntaina varmasti Williamsin suorituskyvyn äärirajoilla. Vaikka Williamsilla onkin tehty hyvää työtä, isot tallit ovat isoja ja pienemmät tallit pienempiä talleja. Ja Williams on tällä hetkellä haastajatalli, jolla ei ole resursseja kehittää autoaan samalla vauhdilla kuin suurilla talleilla.

Lähde: http://www.urheilulehti.fi/moottoriurhe ... z31R7Te4dB
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Touko 22, 2014 20:18

Painajainen iski heti - Räikkösen Monacon kisa veitsenterällä

Erkki Mustakarin mukaan Kimi Räikkösen viikonloppu ratkeaa siinä, vaihtaako Ferrari Räikkösen auton vaihdelaatikon vai ei.

Eki, Kimi Räikkösen torstai Monacossa meni osittain pipariksi vaihdelaatikko-ongelmien vuoksi. Pitääkö huolestua?

Eihän tämä kieltämättä mikään juhlapäivä ollut. Ensimmäisessä vedossa Kimi pystyi ajamaan 31 kierrosta, mutta hävisi Fernando Alonsolle 0,5 sekuntia. Toinen harjoitus meni penkin alle vaihdelaatikko-ongelman takia. Varsinkin nuo vaihdelaatikko-ongelmat ovat Kimin kannalta kriittinen kysymys. Jos Ferrari joutuu vaihtamaan Kimille vaihdelaatikon, se tietää viiden lähtöruudun rangaistusta. Kun lähtöjärjestys on Monacossa kaikki kaikessa, niin Kimi kisa on oikeasti veitsenterällä. Jos vaihdelaatikko joudutaan vaihtamaan, silloin on turha unelmoida sunnuntaina mistään.

Miten Valtteri Bottaksen viikonloppu lähti käyntiin?

Paljon paremmin kuin Räikkösen. Bottas oli ensimmäisen treenin seitsemäs ja toisen viides. Siitä on erittäin hyvä jatkaa ja kun kierroksiakin tuli yhteensä 40 kasaan, pohjat on aika-ajoja ja kisaa varten kunnossa.

Toinen harjoitushan meni vähän piirileikiksi sateen kastelemalla radalla?

Treenien välissä satoi Monacossa kaatamalla ja kun toisen harjoitus alkoi, rata oli kauttaaltaan märkä. Kuljettajat odottivat noin 40 minuuttia ennen kuin ensimmäiset aloittivat ajamiset. Ja alkuun kuskit käyttivät välikelin renkaita. Vasta viimeisen 10 minuutin ajan radalla pystyi ajamaan kuivankelin renkailla. Tämä selittää sen, että toisen treenin tulosluettelu oli vähän epänormaali. Ne jotka olivat viimeisinä kiertämässä rataa, ajoivat parhaat kierrosajat.

Voiko päivän ajamisista vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä?

Voi toki. Mercedes-kaksikko on edelleen muita selvästi nopeampi. Red Bull Racing ja Ferrari taistelevat toiseksi parhaan tallin tittelistä ja sitten tuleekin jo Williams Valtteri Bottaksen johdolla. Rataa on päällystetty melko runsaasti ja jos keli pysyy tänään nähdyn epävakaisena, se voi sateen osuessa aiheuttaa enemmänkin hämminkiä. Varsinkin jos sade osuu lauantaina ruhtinaskuntaan silloin, kun aika-ajo alkaa.

Lähde: http://www.urheilulehti.fi/moottoriurhe ... z32TBfTeVx
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Touko 24, 2014 17:22

Rosberg-skandaali - "Yhtä härski, mutta tyylikkäämpi kuin Schumacherin vastaava temppu"

Erkki Mustakari pitää Nico Rosbergin temppua aika-ajojen lopussa tahallisena.

Eki, paalulle ajanut Nico Rosberg teki aika-ajojen lopussa Casinon mutkassa ajovirheen, minkä seurauksena Q3:n meni monella kärkikuljettajalla keltaisten lippujen vuoksi pilalle. Oliko Nicon temppu tahallinen?

Tuohon kysymykseen 100-prosenttisen varman vastauksen tietää vain Nico itse, mutta kyllähän se hidastuskuvan perusteella haiskahti pahasti siltä, että teko oli tahallinen. Temppu toi kaikilla mieleen Michael Schumacherin vastaavanlaisen tempun 2006. Nicon temppu oli yhtä härski, mutta Nico teki sen paljon tyylikkäämmin, sillä Schumacher pysäytti autonsa silloin Rascasse-mutkaan niin, että muut eivät päässeet siitä kunnolla ohi. Schumia rangaistiin tekosesta silloin siirtämällä hänet startissa viimeiseen lähtöruutuun. En usko, että tuomareilla on nyt mahdollisuus läheskään samanlaiseen rangaistukseen. En itse asiassa usko minkäänlaiseen rangaistukseen. Tuomaristo kuitenkin tutkii tilanteen ja antanee lausuntonsa joskus illan kuluessa. Sen sijaan henki Mercedes-tallin sisällä ei nyt ole kovin hyvä. Hamilton tuskin sanoi sanaakaan Rosbergille aika-ajon päätyttyä.

Monacon kisa on voitettu paalupaikan takaa viimeksi 2008, kun Lewis Hamilton, silloin McLarenin miehenä voitti kisan kolmannesta ruudusta. Kaikki muut kisat kauden 2004 jälkeen on voitettu paalupaikalta. Onko nyt Rosbergin vuoro voittaa?

Rosbergin mahdollisuudet ovat erittäin hyvät, mutta olen aivan varma, että ensimmäiseen mutkaan lähdön jälkeen tulee kahden saman värisen auton ruuhka, enkä olisi yllättynyt vaikka Monacon kisa ”anno domini 2014” päättyisi kyyneliin. Olen 100-prosenttisen varma, että päälliköt Toto Wolff ja Niki Lauda saavat käyttää kaikki puhetaitonsa viilentääkseen varsinkin Hamiltonin mielen ennen kisaa. Brittipoika on varmasti sitä mieltä, että Rosberg teki lauantaisen temppunsa tahallaan torpedoiden hänen mahdollisuudet ajan parantamiseen.

Kärkikaksikon takana ei juuri yllätyksiä koettu?

Eipä niin. Red Bullin paketti on tällä hetkellä toiseksi paras ja ruudut P3 ja P4 menivät siksi oikeaan osoitteeseen. Se, että Ricciardo löi jälleen kerran Vettelin ei enää ollut yllätys. Taitaa siinä Vettelin piina pikku hiljaa kiristyä, ellei marssijärjestys miesten välillä pian muutu. Ferrarin Fernando Alonso ja Kimi Räikkönen ottivat seuraavat ruudut. Alonso oli 0,7 sekuntia Räikköstä nopeampi ja se oli paljon. Yllätyksien joukkoon kuuluu ilman muuta Toro Rosson vahva panos. Jean-Eric Vergne oli seitsemäs ja ensimmäistä kertaa Monacon radalla ajanut Daniil Kvyat yhdeksäs.

Pettymyksiäkin taisi olla?

Odotin kieltämättä paljon parempaa niin Valtteri Bottakselta (P13) kuin Felipe Massaltakin ((P16). Massan aika-ajo meni pieleen jo Q1:sen aikana kun Caterhamin Marcus Ericsson sulki brassikuljettajalta tien Mirabeu-mutkassa. Massalla ei ollut tilaa ajaa ruotsalaisesta ohi, vaan joutui ajamaan nokka edellä päin rengasvallia ja se oli sitten siinä. Valtteri puristi itsensä helposti Q2:seen, mutta sitten tuli seinä eteen. P13 lähtöpaikka oli pienoinen pettymys, mutta ei kuitenkaan mikään maailmanlopun tilanne. Pisteille nousu tuolta paikalta onnistuu, kun ajaa virheettömästi ruutulipulle asti. Helppoa se ei tule olemaan mutta täysin mahdollista.

Mitä mahdollisuuksia Ferrarin kaksikolla on?

Sanoisin, että se, joka on edellä ensimmäisen ajetun kierroksen jälkeen, ajaa ruutulipullekin edellä. Näin se on. Kisa ajetaan todennäköisesti yhdellä stopilla ja se vie yllätysmahdollisuudet minimiin Pelkään pahoin, että aika-ajon järjestys tulee muuttumaan hämmästyttävän vähän, kun sitä kisan jälkeen verrataan tulosluetteloon.

Lähde: http://www.urheilulehti.fi/moottoriurhe ... z32eANmKRr
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Su Touko 25, 2014 19:48

Munilleen meni - "Mutta aurinko paistaa silti Räikköselle"

Erkki Mustakarin mukaan Kimi Räikkösen Monacon kisassa oli paljon hyvää raskaasta pettymyksestä huolimatta.

Eki, Nico Rosberg otti kaivatun voiton Lewis Hamiltonista kotiradallaan. Oliko Rosbergin suoritus täydellinen?

Ei se sitä ollut, mutta ei sen sitä tarvinnut nyt ollakaan. Kun vajaat 50 kierrosta 78:sta oli ajettu, Rosberg joutui hieman olemaan tarkkana polttoaineen liian nopean kulutuksen takia, sillä muuten matka olisi saattanut päättyä kesken ennen ruutulipun heilumista. Mies hallitsi tilanteen kuitenkin hyvin ja otti voiton, joka tähän rakoon, hänen kannaltaan oli todella tärkeä ja arvokas. MM-näkymä näyttää Nicon kannalta taas valoisammalta kuin neljän peräkkäisen Hamilton-tappion jälkeen.

Kimi Räikkösen hyvin alkanut kilpailu hajosi sitten lopulta kuin korttitalo?

Valitettavasti. Loistavan lähdön ja parin ensimmäisen kierroksen jälkeen Räikkönen nousi kolmanneksi ja oli silloin Mercedes-miesten takana kaikkia muita kuljettajia nopeampi. Homma oli silloin erittäin hyvin hallussa ja kaikki toimi niin kuin pitikin. Sitten kaikki meni munilleen. Kimi kävi turva-auton tultua vaihtamassa renkaansa ja säilytti kolmannen sijansa, mutta sitten Marussia oli viiltänyt hänen autonsa renkaaseen ja Räikkösen piti tulla varikolle uudelleen. Se oli sitten siinä. Kimi oli lopulta 12:s, mikä oli hänelle raju pettymys, mutta toisaalta alun hyvä vauhti lupaa hyvää jatkoa ajatellen. Mersun kyytiin ei vauhti vieläkään riitä, mutta muut olivat renkaan tyhjenemiseen asti nuhteessa. Aurinko paistaa taas Räikköselle, vaikka sunnuntain tulos olikin pettymys.

Eikä Valtteri Bottaksenkaan kisasta jäänyt paljon kotona kerrottavaa?

Eipä niin. Kun kisaa oli ajettu 56 kierrosta, Bottaksen Williamsin moottori hajosi ja matka loppui siihen. Sillä hetkellä hän ajoi sijalla kahdeksan ja näytti siltä, että jokunen piste oli tuloillaan, mutta niin ei sitten käynytkään. Tallikaverilla Felipe Massalla oli parempi tuuri ja mies oli ruutulipulla seitsemäs. Williamsilla ymmärrettiin jo ennen kisaa, että Monaco on heille yksi kauden vaikeimmista kisoista ja siinä mielessä pettymys ei ollut niin suuri. Onneksi seuraava kisa, Kanadan GP, on taas yksi parhaista paikoista Williamsin nykyautolle, joten jo kahden viikon kuluttua tästä pettymyksestä pääsee eroon. Toivottavasti.

Yllätyksiä?

Marussian Jules Bianchin yhdeksäs sija oli loistava suoritus kuljettajalta, jonka tallin autolla ei ole neljän ensimmäisen toimintakauden aikana ylletty kertaakaan pistesijoille. Nyt kun menossa on viides kausi, pistetili aukesi. Samalla se merkitsi sitä, että Marussia-Ferrari on valmistajien sarjassa yhdeksäntenä ja takana ovat ilman pisteitä Sauber ja Caterham. Tallin tulevien rahojen kannalta erittäin arvokas suoritus.

Mitä tapahtuu ennen seuraavaa, kahden viikon kuluttua ajettavaa Kanadan osakilpailua?

Eiköhän kaikki tallit paina edelleen hullun lailla hommia autojen suorituskyvyn parantamiseksi. Nyt on vain tultu siihenkin pisteeseen, että eri tallien autot, päivityksistä riippumatta, toimivat vähän radoista riippuen suhteessa erilailla. Uskon vahvasti, että ylivoimaisten Mersujen takana ainakin Force India, Ferrari ja Williams ovat Montrealissa suhteessa parempia kuin Monacossa. Red Bull on arvoitus, koska sen suoranopeudet ovat vaatimattomia. Sitä, kumpi Mersu-miehistä Kanadassa voittaa, ei tiedä kukaan. Ja hyvä niin.

Lähde: http://www.urheilulehti.fi/moottoriurhe ... z32kbcp9b5
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Kesä 07, 2014 21:13

Räikkösellä musta päivä, mutta Bottas nielaisi auringon - "Tulossa huikea kisa"

Erkki Mustakarin mukaan Valtteri Bottas on vahvoilla taistelussa Montrealin GP:n kolmannesta sijasta.

Eki, Kanadan aika-ajot takana. Yllätyksellinen vai yllätyksetön?

Yllätyksetön siinä mielessä, että Mersut veivät eturivin paikan ja hitaamman Mersun ero kolmanneksi ajaneeseen Red Bullin Sebastian Vetteliin oli jo 0,6 sekuntia. Valtteri Bottakselta osattiin odottaakin hyvää sijoitusta, joten siinä mielessä neljäs sija ei ollut yllätys. Harmi vain, että ero Vetteliin oli lopulta vain kaksi tuhanneosasekuntia. Suurin yllätys oli - ikävä kyllä Ferrarin heikko panos. Kimi Räikkönen ei onnistunut Ferrarillaan ja jäi 10. lähtöruutuun. Tallikaveri Fernando Alonso oli seitsemäs.

Mistä Bottas (P4) ja Felipe Massa (P5) löysivät nyt nähdyn hyvän vauhdin autoihinsa?

Kolme asiaa vaikutti Williams-miesten hyviin suorituksiin. Radan profiili - useita suoria ja hitaita mutkia - sopi Williamsin auton vahvuuksiin. Uudet päivitykset, erityisesti moottorin puolella, toivat kaivattua lisävauhtia ja niin Bottas kuin Massakin ajoivat hyvät harjoitukset ennen aika-ajoa ja luottamus autoihin oli suuri. Tässä syyt hyviin suorituksiin.

Mitä Bottakselta voidaan odottaa kilpailussa?

Pelkään pahoin, että Mercedes-kaksikko menee menojaan, mutta kolmannesta ruudusta starttaava Vettel saa pitää kiirettä jos haluaa pitää Bottaksen takanaan. Williamsin suoravauhti (332 km/h) on sen verran parempi kuin Red Bullin (318 km/h), että jos vain syheröllä osalla rataa pysyy hyvin tuntumassa, silloin Bottas voi oikeasti taistella kilpailun kolmannesta sijasta. Tulossa on joka tapauksessa Valtterin kannalta huikea kisa. Kolmas sija on täysin haarukassa.

Kimi Räikkösen ja Ferrari-tallin aika-ajo kokonaisuutena oli heikko. Mikä nyt mätti?

Kumpikaan ei voi olla tyytyväinen tulokseen ja erityisesti Räikkösen suoritus oli heikko. Molemmilla kuljettajilla oli kädet täynnä töitä heidän yrittäessään pitää autonsa käsissään shikaanien läpi ajaessaan. Kimillä niitä hommia oli selvästi Alonsoa enemmän. Välillä harjoituksissa näytti siltä, että homma alkaa toimimaan, mutta kun tuli aika laittaa kaikki peliin, vauhti puuttui ja ajettavuuskin vaikutti huonolta.

Mitä heiltä voi odottaa kilpailussa?

Alonso ja Räikkönen ajavat aina kilpailuissa suhteessa paremmin ja sitä heiltä voi odottaa nytkin. Olen varma, että molemmat tulevat parantamaan sijoitustaan kilpailussa, mutta kuinka paljon, se voi riippua monesta erilaisesta tekijästä.

Mitä ne tekijät voivat olla?

Lähtö, mahdolliset turva-auto jaksot, valittu taktiikka ja renkaiden kestäminen ovat niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat lopputulokseen Jos kaikki nämä asiat menevät nappiin, silloin tulos varmasti paranee lähtöpaikkoihin verrattuna.

Viekö Nico Rosberg kisan nimiinsä?

Toistaiseksi Rosbergin paras sijoitus Kanadassa on yksi viides sija ja Hamilton on puolestaan voittanut siellä kolmesti. Tästä huolimatta uskon Rosbergin voittavan.

Lähde: http://www.urheilulehti.fi/moottoriurhe ... z33yxw2twj
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Kesä 07, 2014 21:15

Eiköhän tuota Ferrarien heikkoa vauhtia suhteessa harjoituksiin selitä paljon se, että autoista otettiin päivityspaketit pois. Eki nyt tuttuun tapaan ei osaa ottaa tälläisiä asioita huomioon. Tuskin on edes asiasta tietoinen.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Kaido » La Kesä 07, 2014 22:55

Jamppa kirjoitti:Eiköhän tuota Ferrarien heikkoa vauhtia suhteessa harjoituksiin selitä paljon se, että autoista otettiin päivityspaketit pois. Eki nyt tuttuun tapaan ei osaa ottaa tälläisiä asioita huomioon. Tuskin on edes asiasta tietoinen.


Ferrari upgrades have worked – Alonso

Ilmeisesti ne päivitysosat oli sittenkin kiinni autossa.

http://www.f1fanatic.co.uk/2014/06/07/f ... ed-alonso/
Avatar
Kaido
GP-voittaja
 
Viestit: 2279
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 15:31
Paikkakunta: Tallinn

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Su Kesä 08, 2014 7:57

Kaido kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:Eiköhän tuota Ferrarien heikkoa vauhtia suhteessa harjoituksiin selitä paljon se, että autoista otettiin päivityspaketit pois. Eki nyt tuttuun tapaan ei osaa ottaa tälläisiä asioita huomioon. Tuskin on edes asiasta tietoinen.


Ferrari upgrades have worked – Alonso

Ilmeisesti ne päivitysosat oli sittenkin kiinni autossa.

http://www.f1fanatic.co.uk/2014/06/07/f ... ed-alonso/


No eipä tästä ota selvää. Ihmeellisesti se vauhti vaan katos johonkin FP3:n jälkeen.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Heinä 05, 2014 8:34

Mercedeksen mahti jatkuu jälleen - Bottas Räikköstä nopeampi

Muuttivatko vapaat harjoitukset ennakko-odotuksia viikonlopun suhteen?

Britannian GP:n vapaat harjoitukset eivät tarjonneet juuri mitään uutta Silverstonen radalla ajettujen ajojaksojen jälkeen. Ensimmäistä harjoitusta hallitsi Mercedeksen Nico Rosberg ja toista hänen tallikaverinsa Lewis Hamilton. Kummankin harjoituksen kolmanneksi nopein oli Ferrarin Fernando Alonso. Urheilulehden Erkki Mustakari tekee selkoa harjoitusten kulusta.

Eli harjoituspäivä ei tarjonnut mitään uutta eikä ihmeellistä?

-Ei varsinaisesti, mutta historiaa tehtiin kuitenkin siinä mielessä, että ensimmäisessä harjoituksessa nähtiin Williamsin testikuljettaja, skotlantilainen Suzie Wolff. Se oli ensimmäinen kerta 22 vuoteen kun nainen ajoi F1 autoa virallisella ajojaksolla. Edellisen kerran sen teki italiatar Giovanna Amati Brabhamilla kaudella 1992. Sääli vain, että Wolffin ajamiset rajoittuivat neljään kierrokseen, koska sen jälkeen Williamsin öljynpaineet hävisivät ja hänen piti lopettaa saman tien. Seuraavan tilaisuuden hän saa kahden viikon kuluttua Saksan GP:n harjoituksissa, Hockenheimissa.

Tarjosivatko harjoitukset minkäänlaista draamaa?

-No toki ja sellaisesta vastasi Williamsin Felipe Massa, ajamalla ensimmäisessä harjoituksessa vauhdilla ulos radalta päin rengasvallia. Auto meni pahasti rikki, mutta mies selvisi säikähdyksellä. Talli sai Massaan auton toiseen harjoitukseen ajokuntoon ja siinä Massa ajoi 11. nopeimman ajan.

Lisäksi nähtiin kun Jean Eric Vergnen Toro Rosson auton vasen etupyörä lähti irti. Onneksi se varoitti itsestään ja mies ajoi rauhallisesti radan varteen.

Eli Mercedes-kuljettajat, Hamilton ja Rosberg, ajoivat itsensä lauantain aika-ajon suosikkien joukkoon?

Näin tapahtui, eikä se ollut kenellekään yllätys. Mercedes-auton vahvuudet tulivat Silverstonen radalla paremmin oikeuksiinsa kuin kaksi viikkoa sitten ajetulla Itävallan GP-radalla. Sen sijaan jää nähtäväksi kuinka kiihkeä taistelu käydään heidän takanaan muista kärkipään lähtöruuduista. Sillä piikkipaikalla ainakin huomiseen asti on Ferrarin Fernando Alonso. Hänen jälkeensä muista kärkisijoituksista tulevat taistelemaan Red Bullin miehet Daniel Ricciardo ja Sebastian Vettel, ja myös Williams-kaksikko Valtteri Bottas ja Felipe Massa.

Eikö Kimi Räikkönen kerkiä siihen joukkoon mukaan?

Onhan se täysin mahdollista, olihan Räikkönen ensimmäisen harjoituksen viidenneksi nopein, mutta toinen harjoitus oli hänelle jälleen paljon vaikeampi (P9). Kun ei ole luottoa autoon, joka toimii miten sattuu, niin aja siinä sitten pidon äärirajoilla. Se on kuitenkin ehdoton edellytys, että pystyy tuon mainitun porukan kanssa tasaväkiseen kamppailuun hyvistä lähtöruuduista. Toivotaan, että Ferrari ja Räikkönen löytävät riittävän hyvät säädöt hänen autoonsa, että aika-ajo menisi edes kohtuullisesti.

Lähde: http://www.urheilulehti.fi/moottoriurhe ... z36ZbQvMJp
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Heinä 05, 2014 18:06

Aika-ajokatastrofi Silverstonessa

Urheilulehden Erkki Mustakari käy läpi suomalaisten epäonnisen aika-ajon.

Jos joku olisi veikannut, että Ferrarin ja Williamsin molemmat kuljettajat karsiutuvat jatkosta jo Q1:ssä, hän olisi nyt rikas mies. Niitä ihmisiä oli varmuudella erittäin vähän. Näin kuitenkin tapahtui, kun Britannian GP:n aika-ajo ajettiin sateen kiusaamassa kelissä. Kummankin huipputallin ajoitukset ja rengasvalinnat epäonnistuivat surkeasti.

Mistä katastrofi sitten johtui?

Selitykset rengasvalinnoista ja ajoituksista ovat ymmärrettäviä, mutta siitä huolimatta ei niin saa tapahtua, vieläpä kummassakin tallissa molemmille kuljettajille. Miksi sitten kaikki muut kärkipään tallit pystyivät reagoimaan olosuhteisiin paremmin? Tämä epäonnistuminen lankeaa ratatoimintojen johtajille Pat Frylle Ferrarilla ja Rob Smedleylle Williamsilla. Eivät kuljettajat pysty arvioimaan keliä ja kelin muutoksia istuessaan autoissaan kypärät päässään. Päälliköt ne valinnat tekevät, erityisesti näin vaikeissa olosuhteissa.

Ovatko nyt Ferrarin ja Williamsin kuljettajat totaalisesti ulkona kärkipään taisteluista?

Se on kokonaan toinen asia. Niin paljon riippuu kelistä, mihin he saattavat kisassa yltää. Jos kilpailu ajetaan poutakelissä, silloin heidän mahdollisuutensa parempiin loppusijoituksiin kohentuvat kummasti, mutta jos vuorossa on sadekisa, silloin ei hyvältä näytä. Silloin jokainen heistä, Alonso, Räikkönen, Bottas ja Massa, voivat olla iloisia jos saavat edes muutaman pisteen.

Nico Rosberg otti jälleen paalupaikan ja tallikaveri, Lewis Hamilton, jäi kuudenteen ruutuun. Oliko jälleen yksi naula siihen arkkuun missä haudataan Hamiltonin mestaruushaaveet?

Kieltämättä se oli juuri sitä. Erityisesti siksi, että nyt olemme Silverstonessa, Hamiltonin synnyinmaassa, missä odotukset hänen osaltaan ovat olleet korkealla. Hamilton hieman yllättäen jätti viimeisen aika-ajovetonsa kesken, koska hänen mielestään sade juuri silloin yltyi. Rosberg ei tehnyt niin ja lopputulos oli paalupaikka. Hieman ennen Rosbergin ruutulipun ohittamista sen teki Sebastian Vettel Red Bullillaan ja hänkin puski läpi vaikeiden olosuhteiden ja nousi toiseen lähtöruutuun.

Eiköhän Hamilton kuitenkin korjaa tilanteen kilpailussa paljon paremmaksi?

Todennäköisesti hän tekee sen, mutta mestaruustaistelua ajatellen jokainen häviö Rosbergille on suolaa haavoihin. Voi olla niinkin, että brittiyleisön lemmikiksi nousee kolmannesta ruudusta starttaava, McLarenin Jenson Button.

Lähde: http://www.urheilulehti.fi/moottoriurhe ... z36bvbQwjo
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Su Heinä 06, 2014 19:39

Bottas hienosti toinen - "Kultakimpale lunastaa odotuksia"

Valtteri Bottas taisteli itsensä upeasti toiseksi Silverstonen osakilpailussa. Erkki Mustakari käy läpi kilpailun tapahtumat.

Britannian GP, Silverstonen maineikkaalla radalla, tarjosi paikalle saapuneelle n 120.000:lle katselijalle juuri sitä mitä he toivoivatkin. Heidän oma poikansa, Mercedeksen Lewis Hamilton, otti voiton ja kun samaan aikaan sarjan johdossa ollut ja edelleen johtoaseman säilyttänyt Nico Rosberg joutui keskeyttämään, mestaruustaisto näiden miesten välillä palasi lähes lähtöruutuun. Rosbergin johto on enää neljä pistettä.

Kilpailun jättiyllätyksestä vastasi kuitenkin Williamsin suomalaiskuljettaja, Valtteri Bottas, joka 14. lähtöruudusta nousi loistavan ajamisen ja taktisesti virheettömän suorituksen jälkeen peräti toiseksi! Se oli samalla nuoren suomalaisen paras saavutus hänen F1-urallaan.

Kimi Räikkösen kilpailu sen sijaan päättyi jo ensimmäisellä kierroksella ulosajoon.

Olipahan kilpailu, joka meni lähes Hollywoodin parhaiden ohjaajien toivomalla tavalla. Hamilton voitti, Rosberg jäi pisteittä ja Bottas teki jättiyllätyksen kaukaa muiden takaa toiseksi. Muutenkin kilpailu tarjosi useita jännittäviä kaksinkamppailuita?

Kyllä nyt oli kattaus aivan kympin luokkaa. Onneksi sää pysyi kauniina, vaikka tuulisena ja näin kilpailu voitiin viedä läpi hyvissä olosuhteissa. Tällä kertaa Rosbergin epäonni oli Hamiltonin onni ja näin britti pääsi vain neljän pisteen päähän tallikaveristaan kun kauden ensimmäinen puolisko on ajettu. Keskeytys oli Rosbergin ensimmäinen tällä kaudella ja nyt tapahtumat ovat myös siltä osin tasoittumassa.

Kilpailun kovin juttu oli kuitenkin Bottaksen nousu lopulta toiseksi. Eilen sadesäässä ajetun aika-ajon jälkeen mielet olivat Williams-leirissä hieman maanraossa, mutta Bottaksen loistoajo muutti ilmeet ja tunnelmat tallin sisällä täysin päinvastaiseen suuntaan. Tallin suomalainen kultakimpale lunastaa tällä hetkellä niitä lupauksia joihin tallin johto on jo muutaman vuoden uskonut. Toinen perättäinen palkintopallisija ja samalla kuljettajien sarjassa viidenneksi nouseminen ovat juuri sitä mitä tallin päälliköt, isä Sir Frank Williams ja tytär, tallin varapäällikkö, Claire Williams, ovat Bottakselta odottaneet. Kakkostilallaan Bottas nousi kuljettajien pistetaulukossa viidenneksi ja valmistajien sarjassa Williams on nyt neljäntenä, Mercedeksen, Red Bullin ja Ferrarin jälkeen. Ja ero Ferrariin on nyt vain kolme pistettä.

Kimi Räikkösen kilpailu meni jo ensimmäisellä kierroksella pieleen, rajun ulosajon seurauksena?

Räikkönen ajautui heti ensimmäisellä kierroksella radan viidennessä mutkassa ulos radalta ja kun hän palasi takaisin, hän joutui ajamaan kapean nurmikkokaistan yli ja se osoittautui salakuopaksi. Räikkösen Ferrari otti kuopasta sellaisen loikan, että menetti saman tien autonsa hallinnan ja osui rajusti kaiteeseen, ensin radan oikealla puolella ja pian valuttuaan radan poikki vasemmalle, myös vasemmanpuoleiseen kaiteeseen Ferrari meni täysin rikki ja vaikka Räikkönen pääsi omin voimin ulos autosta, hän ontui pahasti. Ferrarin ilmoituksen mukaan Räikkönen satutti toisen jalan polvea ja nilkkaa. Jää nähtäväksi kuinka vakavasti hän jalkansa satutti ja onko hänestä kilpailijaksi kahden viikon kuluttua Hockenheimringillä, missä ajetaan Saksan GP.

Siinä oli hyvin lähellä tilanne, että Felipe Massa olisi ajanut päin Räikkösen poikki radan valunutta Ferraria?

Se oli todella lähellä ja ainoastaan Massan nopea reagoiminen ja oman autonsa tahallinen spinnaaminen pelasti paljon pahemmalta onnettomuudelta.

Hamiltonin ja Bottaksen takana käytiin erittäin kiivaita taisteluita Red Bullien, McLarenien ja Alonson ajaman Ferrrarin välillä. Näiden tallien suorituskyvyt ovat ilmiselvästi lähestymässä toisiaan?

Kyllä niin voi sanoa ja ainakin tällaisella radalla, missä löytyy suoria ja nopeita mutkia. Mercedeksen ylivoima on kuitenkin edelleen murskaavaa ja mikä oli kuitenkin ehkä viikonlopun ajamisten merkittävin havainto, oli Williamsin auton koko ajan parantuva suorituskyky. En halua ottaa mitään pois Valtteri Bottakselta, mutta vain hyvin toimivalla autolla voi tehdä tekoja joita Bottas juuri nyt tekee.

Lähde: http://www.urheilulehti.fi/moottoriurhe ... z36i9MMXKS
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Pe Heinä 18, 2014 20:21

Jäitä hattuun - tässä yksinkertainen syy Räikkösen lupaavaan esitykseen

Erkki Mustakari ei vielä tilaa Huutajia laulamaan Maamme-laulua, vaikka Kimi Räikkösen vauhti olikin Hockenheimin avauspäivänä lupaava.

Eki, viikon suurin puheenaihe on ollut FRIC-jousitusjärjestelmä, joka on nyt riisuttu kaikista autoista pois. Merusn on sanottu hyötyneen eniten FRICistä. Red Bullin Daniel Rcciardo pääsi toisessa setissä kymmenyksen päähän kärkiajan ajaneesta Lewis Hamiltonista. Onko syy kaventuuseen eroon FRICissä?

Voihan sillä olla pieni osuus siihen, että Mersu-miesten vauhti ei ollut aikaisemmin nähdyn ylivoimaista, mutta ei tämän päivän perusteella voi vetää vielä sen tarkempia yhteenvetoja. Voi olla että FRICin poistaminen hieman ”tasoittaa” tilannetta akselilla Mercedes vastaan muut, mutta kyllä nyt puhutaan marginaalisista asioista.

Kimi Räikkönen oli toisen harjoituksen neljänneksi nopein jääden 0,5 sekuntia Hamiltonista. Oliko se merkki jostakin paremmasta?

Ei vielä. Toisaalta on parempi olla top neljän sakissa kuin kauempana kärjestä, mutta kyllä nyt iso merkitys oli sillä saiko ajaa puhtaan kierroksen kun alle laitettiin superpehmeät renkaat. Niiden ero pehmeisiin (kovempiin) oli jopa 1,5 sekuntia, jos sai ajaa vapaan kierroksen ilman. Esimerkiksi Fernando Alonso törmäsi omalla nopeimmalla kierroksella liikenneruuhkaan ja jäi siksi sijalle yhdeksän. Oli kuitenkin positiivista, että Räikkösen viikonloppu lähti myönteisessä hengessä liikkeelle.

Hockenheimissa on yllättävän lämmintä. Mitä se merkitsee viikonloppua ajatellen?

Jos ilman lukemat liikkuvat + 35 asteen lukemissa ja radan pinta lähentelee + 60 asetta, kuten perjantaina tapahtui, sillä voi olla iso merkitys erityisesti kilpailussa. Varsinkin superpehmeät renkaat tulevat olemaan kovilla Valtteri Bottaksen kohdalla kyseiset renkaat menivät huonoon kuntoon jo 10 ajetun kierroksen jälkeen. Tämä oli havainto, jonka teki Bottaksen takana ajellut Jenson Button.

Muita havaintoja?

Kyllä nyrkkisääntö on nytkin se, että Mercedes, Red Bull, Ferrari, Williams ja McLaren ovat muita edellä. Williamsin suorituskyvystä ei vielä tänään saanut selvää kuvaa, joten se vauhdin hurma jota näimme kaksi viikkoa sitten Silverstonessa, ei vielä tullut esiin Suurin yllätys oli nähdä Hockenheimringin katsomot lähes tyhjinä. En tiedä ovatko kaikki vannoutuneet saksalaiset penkkiurheilijat kuluttaneet pääsylippubudjettinsa Sao Paulon ja Rio de Janeiron matkoihin, mutta hämmästyttävän vähän väkeä oli liikkeellä. Muutama viikko sitten saimme kokea aivan päinvastaista Itävallan kisaviikonlopun aikana, kun katsomot olivat väkeä täynnä perjantai-aamusta sunnuntai-iltapäivään asti. Outo tilanne. Eikä näytä edes puolisaksalainen Nico Rosberg paljon säväyttävän saksalaisia petroolipäitä ja trasselitaskuja, vaikka johtaakin kuljettajien mm-sarjaa.

Lähde: http://www.urheilulehti.fi/moottoriurhe ... z37qUN6OIU
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Heinä 19, 2014 20:39

Legenda herkistyi - Bottas on tuleva maailmanmestari

Erkki Mustakari ei ole pysyä housuissaan Valtteri Bottaksen huikean aika-ajoesityksen jälkeen.

Eki, Valtteri Bottas ajoi sensaatiomaisesti eturiviin ja Felipe Massa oli aika-ajojen kolmas. Onko Williams oikeasti tämän hetken toiseksi paras talli MM-sarjassa?

Näin se vain on. Williams on mennyt kauden aikana Red Bullin, Ferrarin ja McLarenin ohi, hitaasti mutta varmasti - ja kaiken lisäksi ottanut isoin askelin Mercedestä kiinni. Bottas jäi paalupaikasta vain 0,219 sekuntia. Ero on edelleen olemassa Mercedeksen eduksi ja Bottas kertoi parhaan kierroksensa olleen virheetön, mutta ei täydellinen. Niitä täydellisiä kierroksia ajetaan hyvin harvoin ja fakta on se, että aina jää vähän parannettavaa, vaikka kuinka ajaisi virheettömän kierroksen.

Voiko Williams vielä tavoittaa ja jopa ohittaa Mercedeksen tällä kaudella?

Periaatteessa tietenkin voi, mutta käytännössä ero on edelleen olemassa ja erityisesti kilpailutilanteissa Mersut ovat vielä selvästi niskan päällä.

Onko joitakin ratoja, joilla tämänhetkinen eron voisi puristaa vieläkin pienemmäksi?

Ehkä syyskuinen Monza voisi olla sellainen, samoin Singapore, jossa ei ole nopeita mutkia. Suzuka voi myös tarjota mahdollisuuksia, koska se on erittäin nopea rata. Ei sovi unohtaa sitäkään, että kyllä Mersullakin satsataan koko ajan omien autojen suorituskyvyn parantamiseen, joten kiinniottotavoite liikkuu sekin koko ajan eteenpäin.

Kimi Räikkösen vaikeudet ne vain tuntuvat jatkuvan. Onko selvän kehitysaskeleen ottaminen todellakin niin vaikeata, kuin miltä se näyttää?

Kun auto käyttäytyy epäjohdonmukaisesti, niin siihen ei voi luottaa ja kun luotto puuttuu, on vaikea repiä niin kuin kuljettaja muuten tahtoisi. Kieltämättä tilanne on outo, huomioiden Räikkösen kokemuksen ja ajotaidot.

Miksi Lewis Hamilton ajoi ulos radalta jo Q2:ssa?

Autoon iski jarruvika. Ei kovin tavallista huipputallin kohdalla, mutta joskus ne osuvat hyvienkin tallien autoihin. Mestaruustaistelun kannalta Rosberg otti jälleen lievän niskalenkin tallikaveristaan, mutta kuten Rosberg itsekin sanoi aika-ajon jälkeen, niin pisteet jaetaan vasta sunnuntaina ajettavan kilpailun jälkeen.

Ja Valtteri Bottaksen arvo kuljettajapörssissä sen kuin vain nousee?

No se aivan selvä asia, että Bottaksen esitykset kesän ajalta ovat olleet niin erinomaisia, että jokainen tallipäällikkö on sen huomannut ja pistänyt merkille. Sanon sen nyt ja tässä, että Valtteri Bottaksesta on meille suomalaisille iloa vielä vuosiksi eteenpäin ja vielä tulee sekin päivä, että hän taistelee maailmanmestaruudesta. Eikä vain taistele. Rosberg, Häkkinen, Räikkönen, Bottas... Näin se menee.

Lähde: http://www.urheilulehti.fi/moottoriurhe ... z37wPPfx00
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja mr-nobody » Su Heinä 20, 2014 2:09

Miksi Lewis Hamilton ajoi ulos radalta jo Q2:ssa?


Taisi kuitenkin olla Q1 kun ajoi seinään
Avatar
mr-nobody
Foorumin Vetomies 2014 & 2015 & 2016
 
Viestit: 7048
Liittynyt: Ti Syys 25, 2012 21:11
Paikkakunta: Vantaa

EdellinenSeuraava

Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa