Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Pe Loka 03, 2014 11:00

Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas varpaillaan luonnonvoimien edessä - "Voi olla mahdotonta"

Estääkö taifuuni Japanin F1-kilpailun?

Useimpien säätieteilijöiden perusteella näyttää vahvasti siltä, että Japanissa ei pystytä sunnuntaina ajamaan kilpaa. Japanin itärannikkoa pitkin pohjoista kohti liikkuva taifuunin keskus aiheuttaa kuitenkin Japanin saarille runsaita rankkasateita ja silloin ajaminen, erityisesti sunnuntaina, voi olla mahdotonta.

Erkki Mustakari, siirretäänkö kilpailua sitten vuorokaudella eteenpäin, tai mitä tehdään?

-En tiedä. Jos sunnuntaina ei voi ajaa, on ehkä mahdollista ajaa aika-ajo lauantaina aamupäivällä ja kilpailu sitten iltapäivällä. Kisan siirtämistä eteenpäin, esimerkiksi maanantaille, tuskin tapahtuu, sillä seuraava kisa on jo viikon kuluttua Venäjän Sotshisissa. Logistisesti mahdoton paikka, jos tavaroiden pakkaaminen tapahtuisi vasta maanantaina.

Jos kuitenkin ajetaan, miltä voimasuhteet näyttävät?

-Jos Mercedes jättäisi kisan väliin, luvassa voisi olla todellinen thrilleri. Juuri nyt näyttää siltä, että Williams, Red Bull, Ferrari ja McLaren ovat suorituskyvyltään hyvin lähellä toisiaan. Suzukan radalla Williams on näistä ehkä vahvin, kiitos uusien hyvin toimivien päivitysten.

Eli katseet on nyt liimattu sääennusteisiin, eikä niinkään autojen säätöjen puoleen?

-Näin se on juuri nyt. Toivotaan parasta.

Lähde: http://www.urheilulehti.fi/moottoriurhe ... z3F4RcCW7T
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44549
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ma Helmi 02, 2015 22:41

Onko Ferrari F1-kauden superyllättäjä? - "Kimi kysymysmerkki"

Erkki Mustakari uskoo, että Ferrari on ottanut askeleen eteenpäin viime kaudesta.

Eki, Ferrarille täksi kaudeksi Red Bullilta siirtynyt Sebastian Vettel oli kahden ensimmäisen testipäivän nopein kuljettaja Jerezin radalla. Voidaanko tästä tehdä se johtopäätös, että Ferrarilla olisi edessään viime vuotta parempi?

Kahden testipäivän jälkeen ei kannata tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksi, mutta ainakin Vettelin käsissä uusi SF15-T on perusnopea auto. Kimi Räikkönen on tässä suhteessa vielä kysymysmerkki, sillä Kimi pääsee ajamaan vasta tiistaina ja keskiviikkona samalla autolla, ja tiedämme vasta sen jälkeen, kuinka hyvin auto istuu suomalaisen käteen. Viime kauden autohan ei ollut optimaalinen Räikkösen ajotyyliin. Joka tapauksessa vahva avaus Ferrarilta ja vahva signaali siitä, että Ferrarilla on menty suorituskyvyssä ja auton ajettavuudessa viime kaudesta eteenpäin.

Lähimmäksi Vettelin kärkiaikaa (1.20,984) pääsi Mercedeksen Lewis Hamilton, mutta hän jäi Vettelin ajasta kuitenkin noin 1,5 sekuntia. Mitä tästä voidaan päätellä?

Mersu on antanut Jerezissä vahvan varoituksen F1 W06 Hybrid -auton voimasta ja suorituskyvystä. Etenkin Nico Rosbergin kolmanneksi nopein aika avauspäivänä oli pelottava merkki kaikille muille, sillä Nico ajoi 137 kierrosta ja Mersu testasi enemmän auton kestävyyttä kuin sen nopeutta. Toisaalta se, että Mersu lähtee uuteen kauteen suosikkina, ei ole kenellekään viime kauden oppien perusteella mikään yllätys.

Mikä oli Valtteri Bottaksen ja Williamsin jälki kahden ensimmäisen ajopäivän jälkeen?

Bottaksen mukaaan auto on viime kauden autoa parempi, mikä sinällään on hyvä merkki. Bottaksen mukaan auton pito mutkista ulosajettaessa oli viime vuoden autoa parempi ja aina kun pidon puolella tapahtuu myönteistä kehitystä, talli on oikealla tiellä. Hyvää oli sekin, että Bottas sai ajettua hyvän määrän kierroksia (73+85). Williamsin todellinen nopeus mitataan kuitenkin vasta myöhemmin.

Mikä tai mitkä tallit ovat olleet positiivisia yllättäjiä Jerezissä?

Ferrari on ollut ilman muuta positiivinen yllättäjä, mutta vieläkin suurempi yllätys oli se, että Sauberin Marcus Ericsson oli ensimmäisen ajopäivän toiseksi nopein ja brasilialainen Felipe Nasr toisen ajopäivän neljänneksi nopein. Mutta tässäkin kannattaa olla vielä varovainen: lopulliset voimasuhteet tiedetään vasta sitten, kun moottorit jyrähtävät käyntiin Melbournessa.

McLaren-Hondan talvi on ollut hankala. Joko voidaan puhua katastrofista?

Ei. On selvää, että tästä kaudesta tulee McLaren-Hondalle eräänlainen sisäänajokausi ja todellisia tuloksia voidaan odottaa vasta ensi kaudella. Pakettiin liittyvä lastentaudit kiusasivat niin paljon kahta ensimmäistä päivää, että on pakko odottaa ja katsoa, mitä seuraavien päivien aikana sillä rintamalla tapahtuu. Toivotaan parasta.

Urheilulehti
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44549
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Osku90 » Ti Helmi 03, 2015 6:56

Tasi se Nasrkin olla toinen..
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4945
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Helmi 05, 2015 8:35

Joko Räikkösen kohdalla voidaan puhua sensaatiosta? - "Vahvat signaalit"

Erkki Mustakari pitää Kimi Räikkösen Jerezin testien nopeinta aikaa vahva signaalina Ferrarin vauhdin parantumisesta.

Eki, Kimi Räikkönen oli sensaatiomaisesti Jerezin testien nopein kuljettaja. Olit vielä maanantaina varovainen Ferrarin suhteen, mutta joko nyt voidaan päästää hevoset irti?

Ei vielä, mutta kyllähän kaikki merkit ovat Ferrarin ja Kimin kannalta erinomaisia. Sebastian Vettel oli ensimmäisen testipäivän ja Kimi kahden viimeisen testipäivän nopein – ja kaiken kruunuksi Kimi ajoi testien nopeimman ajan. Myös se oli vahva merkki, että Kimi kehui uutta SF15-T-autoa ja hänen mukaansa auto oli parantunut nimenomaisesti niillä osa-alueilla, joilla se oli viime vuonna huono. Kolmas hyvä merkki oli se, että Ferrarien moottoreita käyttävä Sauber oli kenties testien suurin positiivinen yllättäjä. Mutta silti: testit ovat testejä ja vanhan maagisen sanonnan mukaan paskan puhuminen loppuu sillä hetkellä, kun moottorit jyrähtävät oikeasti käyntiin kauden avauskisassa. Ferrarilla oli kova tarve saada positiivinen signaali ja he saivat sen. Lähiviikot näyttävät sitten sen, miten todellinen ja kestävä tuo signaali oli, mutta joka tapauksessa Ferrari-leirissä on varmasti helpompi hymyillä kuin vuosi sitten.

Eikö Mercedes halunnut vielä näyttää todellista nopeuttaan vai miksi se keskittyi lähinnä pitkien vetojen ajamiseen?

Jos auto on nopea pitkissä vedoissa ja varsinkin jos se on luotettava, silloin ei ole mikään pakko tässä vaiheessa testiohjelmaa kokeilla nopeita kierroksia kevyellä bensamäärällä. Jos esimerkiksi Lewis Hamiltonin kierrosajasta 1.22,172 otetaan bensan vähentämisen seurauksena suunnilleen 1,5 sekuntia aikaa pois, päädytään aikaan 1.20,6:n, joka olisi ollut viimeisen ajopäivän ja samalla koko testien nopein aika. Nyt se aika jäi Kimi Räikkösen nimiin (1.20,841). Mercedeksellä on ollut omat syynsä ohjelmansa läpiviemiseen, mutta on lähes varmaa, että se on edelleen suorituskyvyltään muita edellä. Jopa jokaisena päivänä piikkipaikalle ajanutta Ferraria.

Palataan tuohon Sauberiin ja sen parantuneeseen vauhtiin. Moottori vai auto?

Molemmat. Todennäköisesti Sauberin C34-auto on parannettu painos viime kauden C33-autosta, mutta erityisen vahvat suoritukset jokaisena testipäivänä menevät varmuudella myös uusien moottorien piikkiin. Eikä sillä ollut niin paljon väliä millä rengasseoksilla milloinkin ajettiin. Toki tiedämme, että maanantaina kun Felipe Nasr ajoi päivän nopeimman ajan (1.21,545), hän ajoi sen pehmeillä renkailla.

Entä Williams, mitä Jerezin testit kertoivat sen iskukyvystä?

Kun molemmat kuljettajat kehuvat auton vahvuuksia lähes samanlaisin sanoin, silloin on vahvalla jäällä. Williamsilla ei ollut Mercedeksen tapaan sen suurempaa tarvetta revitellä muutamaa nopeampaa kierrosaikaa. Oli parempi keskittyä niihin asioihin, jotka ovat tärkeämpiä tässä vaiheessa testijaksoa ja erityisesti, kun ryhdytään ajamaan muita vastaan kilpaa.

Entä sitten Jerezin pettymykset?

Red Bullin alku oli vaatimaton ja McLaren-Hondan suorastaan huono, mutta ei nyt vielä haudata niitäkään. Molemmat ovat huipputalleja ja niistä löytyy huippuosaamista, joten Melbourneen mennessä ehtii tapahtua vielä paljon. Odotin myös Lotukselta enemmän, erityisesti sen takia, että nyt heillä on voimanlähteenä Mercedeksen moottori. Vie näköjään oman aikansa, että he oppivat ottamaan siitä enemmän tehoja irti.

Urheilulehti


Ekillä taas vilisee vääriä faktoja.

-Kimi ei ollut molempina testipäivinään nopein mies radalla. Tiistaina oli toisena. Vettel ajoi molempina päivinä kärkeen
-Nasr ajoi nopeimman ajan tiistaina, ei maanantaina
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44549
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Tyrrel » To Helmi 05, 2015 11:40

En tiedä millainen tuo Urheilulehden paperiversio on mutta nuo nettijutut on kyllä sekä formuloiden että jalkapallon puolella aikamoista kuraa. Maailman toiseksi vanhimmalta urheilulehdeltä olisi ehkä lupa odottaa parempaa.
"Tyhmyydellä ja neroudella on se ero, että neroudella on rajansa"
-Albert Einstein
Avatar
Tyrrel
Monacon voittaja
 
Viestit: 4079
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2013 16:58

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Kimibest » La Heinä 04, 2015 12:10

Räikkösen Ferrari-tilanteessa viimeinkin käännös parempaan - "Oikea suunta"

Erkki Mustakarin mukaan perjantain loistoesitys lupaa Kimi Räikköselle vahvoja aika-ajoja ja itse kisaa Silverstonessa.

Pelastaako Räikkönen jatkonsa Ferrarilla? – ”Viimeinkin oikea suunta”

Eki, edessä Silverstonen aika-ajot ja huomenna itse GP. Miten tärkeä viikonloppu tämä on Kimi Räikkösen Ferrarilla jatkon kannalta?

Äärimmäisen tärkeä. Jos Kimi onnistuu Silverstonessa ja Unkarin GP:ssä, hänen jatkonsa Ferrarilla on selvä, mutta jos hän epäonnistuu, syystä tai toisesta, näissä kahdessa kisassa, silloin mennään vaaralliselle vyöhykkeelle. Perjantain harjoitusten tuloksista – Kimihän oli päivän toiseksi nopein kuljettaja – ei sinällään kannata vielä hyppiä ilmassa, mutta yleensä silloin, kun Kimi saa ajaa ehjän viikonlopun ilman ylimääräisiä murheita, hän ajaa myös hyvän kilpailun. Nyt homma on hyvin pulkassa ja tästä on hyvä hyökätä aika-ajojen ja kisan kimppuun. Se, että Englantiin on tullut helleaalto, on myös positiivinen juttu Ferrarin kannalta. Ainakin renkaiden saaminen hyviin ajolämpötiloihin pitäisi nyt olla hieman helpompaa. Tämä siitäkin huolimatta, että Pirelli toi Silverstoneen seoksistaan kovat ja keskikovat renkaat.

Mitä voimme Kimiltä odottaa parhaimmillaan Silverstonesta?

Kyllähän totuus on edelleen se, että Mercedes-miesten voittaminen tulee olemaan vaikeata, mutta koskaan ei voi olla varma siitä, että heillä kaikki pelaa niin kuin elokuvissa. Nico Rosberg oli perjantain nopein, mutta Lewis Hamiltonilla oli autonsa ajettavuuden kanssa ongelmia ja Rosbergkin joutui vaihtamaan ensimmäisen harjoituksen jälkeen vaihdelaatikkonsa. Koskaan ei voi olla varma, että homma pelittää ilman murheita. Eikä Ferrari-kaksikon ero päivän nopeimpaan mieheen, Rosbergiin, ollut kuin 0,3 sekunnin kymmenystä.

Mitä voimme odottaa Valtteri Bottakselta ja Williamsilta aika-ajoissa ja kisassa?

Perjantai ei kertonut vielä koko totuutta tulevasta. Toisessa treenissä Felipe Massa oli 10. ja Valtteri 12. Vuoden takainen Britannian GP kuitenkin osoitti, että Williams-Mercedes-paketti toimii Silverstonen radalla ja sitä samaa sopii odottaa tälläkin keralla. Katsokaa vaan. Aika-ajossa on sitten aivan erilainen tahti ja meininki.

Red Bull Racing ja Toro Rosso yllättivät perjantaina positiivisesti. Voisiko sieltä tulla viikonlopun yllättäjät?

En nyt vielä puhuisi mistään jättiyllätyksestä, mutta se on selvää, että varsinkin Red Bullille perjantain tuloksissa oli pitkästä aikaa jälleen hyvä tuoksu. Daniil Kvyat ja Daniel Ricciardo olivat toisessa harjoituksessa viides ja kuudes. Red Bullilla voivotellaan edelleen Renaultin myllyjen heikkoja tehoja, mutta se ei ole koko totuus. Kaiken osuessa nappiin Red Bullit ja varsinkin Toro Rossot voivat olla viikonloppuna vaarallisia varsinkin taistelussa Williamsin ja miksei jopa Ferrarin kanssa. Silverstonen rata näyttää sopivan erinomaisesti molempien tallien autoille. Itse olin erityisen vakuuttunut Toro Rosson nuorista miehistä, Max Verstappenista ja Carlos Sainzista, jotka olivat perjantain ensimmäisissä vedoissa 5. ja 6.

Urheilulehti
Oskari, Se oli Kimi semmonen Perjantai ettei tästä ollu mitään hyötyä.
Kimi, No mä ajoin yhen kierroksen oikeestaan että saatiin toi startti tehtyä :D (Belgia 2012)
Avatar
Kimibest
Foorumin Vetomies 2013
 
Viestit: 600
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Kimibest » La Heinä 04, 2015 17:20

Onko formuloissa tapahtunut historiallinen suomalaisasetelmien täyskäännös? - "Tulokset puoltavat"

Erkki Mustakari ei usko, että Williams olisi noussut vielä Ferrarin edelle, vaikka lauantain aika-ajot ja kaksi edellistä kisaa siihen viittaavatkin.

Eki, Silverstonen aika-ajojen suurin yllätys oli se, että Williamsin Felipe Massa ja Valtteri Bottas ottivat kolmannen ja neljännen lähtöruudun ennen Ferrarin Kimi Räikköstä ja Sebastian Vetteliä. Onko tässä tapahtumassa joku pysyvä marssijärjestyksen muuttuminen?

En vielä puhuisi pysyvästä muutoksesta, mutta kun katsoo ketkä ovat nousseet kahdessa viimeisessä GP:ssä palkintokorokkeille, niin Mercedes-kaksikon lisäksi siellä nähtiin Kanadassa Valtteri Bottas ja Itävallassa Felipe Massa. Jo näiden tulosten perusteella on oikeutettua puhua Williamsin noususta Ferrarin kanssa vähintäänkin samalle tasolle, ellei peräti Maranellon rykmentin edelle. Ja tänään Silverstonessa ajettu aika-ajo sen kuin vahvistaa tätä käsitystä. Tulokset puoltavat suomalaistallien asetelmien muuttamista, mutta odotetaan nyt rauhassa vielä muutama kisa ennen kuin mitään naulataan kiinni kirkon oveen.

Muuttuvatko asetelmat Ferrarin ja Williamsin välillä kisassa?

Aika-ajot on toki eri asia kuin kisa, mutta Räikkönen ja Vettel saavat vetää ihan tosissaan, jos mielivät lyödä Williams-kaksikon. Pienet asiat tulevat olemaan suuressa roolissa. Ylimääräiset sekunnit varikkopysähdyksissä voivat tulla kalliiksi, huonoista lähdöistä nyt puhumattakaan. Ainoa huono juttu on se, että todennäköisesti kaikki ajavat kisan yhdellä stopilla, ellei sitten syystä tai toisesta joku rengassarja mene kisan kuluessa pilalle. Se vähentää yllätysmahdollisuuksia.

Lewis Hamilton otti uransa 46. paalupaikan. Onko se vakuutus myös kilpailun voittamisesta?

Jokainen kuljettaja lähtee kisaan mielellään paalulta, mutta kyllähän totuus on se, että paras paikka ohittaa koko kisassa on aina lähtö. Menneiden 17 Britannian GP:n paalupaikan ottaneista kuljettajista vain kolme on onnistunut voittamaan kilpailun. Ennuste on sen verran huono, että voi olla että Rosberg nukkuu yönsä rauhallisemmin kuin Hamilton.

Räikkönen löi Vettelin aika-ajossa. Miten merkittävä asia tämä on Kimin kannalta?

Vettelin lyöminen kilpailussa olisi paljon suurempi juttu Kimin Ferrari-jatkon kannalta kuin tämä aika-ajovoitto. Toisaalta jokainen suoritus, varsinkin positiivinen, jää mieliin ja kun aikanaan päätöksiä Maranellon huipulla tehdään, silloin näitä positiivisia juttuja olisi syytä olla enemmän kuin negatiivisia.

Yksi perjantain tähdistä oli Toro Rosson 17 vuotias Max Verstappen. Aika-ajossa hän jäi kuitenkin sijalle 13. ja viisi sijaa tallikaverinsa, Carlos Sainzin taakse. Mikä mättää?

Pienoinen yliyrittäminen johtaa helposti tilanteeseen, missä kuljettaja yrittää ottaa autosta enemmän irti kuin mitä auto sallii. Toro Rosson STR10 on erinomainen auto, mutta ei sitäkään saa piiskata liikaa, jos mielii ottaa auton potentiaalista kaiken irti. Hollantilaisnuorukainen on jyrkällä kasvu-uralla ja vaikka potentiaalia on paljon, silti on osattava pistää aika-ajoin jäitä hattuun ja keskityttävä tekemiseensä huolellisemmin.

Urheilulehti
Oskari, Se oli Kimi semmonen Perjantai ettei tästä ollu mitään hyötyä.
Kimi, No mä ajoin yhen kierroksen oikeestaan että saatiin toi startti tehtyä :D (Belgia 2012)
Avatar
Kimibest
Foorumin Vetomies 2013
 
Viestit: 600
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Kimibest » Su Heinä 05, 2015 18:18

Bottaksen sensaatio tyrittiin - Räikkösen Ferrari-arkku lyömistä vaille valmis

Erkki Mustakarin mukaan suomalaissensaatio suli Silverstonessa sateeseen.

Eki, Ison-Britannian GP lupasi alkukierrosten jälkeen suomalaisittain suuria, mutta lopulta kisasta jäi käteen paljon vähemmän. Missä suomalaisilla meni pieleen?

Tärkein sana on sade. Williams toimi kuivalla radalla erinomaisesti, mutta ongelmat alkoivat heti, kun rata alkoi kastua. Felipe Massa putosi kakkossijaltaan neljänneksi ja Valtteri Bottas kolmannelta sijalta viidenneksi. Sadekelin ongelmat eivät sinällään olleet yllätys Williamsille, sillä heillä on ollut viime ja tänä vuonna suuria vaikeuksia sadekelillä. Kimi Räikkönen teki puolestaan kohtalokkaan virheen tulemalla sateen alettua renkaidenvaihtoon kolme kierrosta liian aikaisin. Vettä ei tullutkaan niin paljon kuin odotettiin ja Kimin välikelin renkaat ehtivät tuhoutua kuivalla radalla ja hän joutui tulemaan renkaidenvaihtoon vielä toisen kerran ja pitkään haarukassa ollut viides sija vaihtui 8. sijaan.

Bottas oli alussa pitkään toinen ja näytti olevan nopeampi kuin kärjessä ajanut tallitoverinsa Felipe Massa. Tekikö Williams virheen, kun se ei vaihtanut kuljettajiensa paikkoja?

Teki, kiistatta. Valtteri olisi ilman muuta pystynyt ajamaan karkuun ja hänellä olisi ollut hyvä mahdollisuus tulla ensimmäinen renkaidenvaihdon jälkeen kärjessä takaisin radalle. Nyt Hamilton nousi sekä Massan että Bottaksen ohi juuri ensimmäisen renkaidenvaihtoepisodin aikana. Valtteri yritti ohittaa Massaa vasemmalta ja oikealta, mutta brassiveteraanin ohittaminen oli hankalaa, sillä Bottas ei voinut tehdä ohitusta riskillä eikä Bottaksen suoranopeus aivan riittänyt ohitukseen samanlaisella vehkeellä ajanutta tallitoveria vastaan. Virhe mikä virhe, mutta sade olisi joka tapauksessa sulattanut Williamsin jymypaukun kisan lopussa.

Entä sitten Kimin virhe: Kimin vai tallin päätös?

Kimi ainakin otti mokan piikkiinsä. Joka tapauksessa virhe oli tuhoisa ja Kimin kohdalla suolaa haavoissa lisäsi se, että kisan alussa vaikeuksissa ollut tallitoveri Sebastian Vettel nousi upeasti kolmanneksi.

Jos virhe todellakin oli Kimin, mitä tämä tarkoittaa hänen jatkonsa kannalta? Oliko tämä viimeinen naula Kimin Ferrari-arkkuun?

Eihän tätä olisi taaskaan tarvittu. Kimi on tällä hetkellä erittäin pahassa kierteessä ja tilanne alkaa näyttää hänen kannaltaan todella huolestuttavalta. Tilanteen voisi kuvata siten, että tämä oli viimeinen naula, mutta naulaa ei ole vielä lyöty, mutta se on asetettu jo paikalleen.

Britit saivat mitä halusivat. Onko MM-taistelu jo ratkennut Lewis Hamiltonin eduksi?

Ei. Hamiltonin johto Nico Rosbergiin on 17 pistettä, mikä voi sulaa yhden kisan ulosajoon. Toki voitto ja eron kasvaminen 17 pisteeseen olivat henkisesti tärkeä asia Hamiltonin kannalta, sillä Nico on viimeisissä kisoissa iskenyt takaisin. Kisoja on joka tapauksessa vielä kymmenen jäljellä, joten MM-taistelussa ehtii tapahtua paljon – olkoonkin, että Hamiltonilla on edelleen niskalenkki tallitoveristaan.

Urheilulehti
Oskari, Se oli Kimi semmonen Perjantai ettei tästä ollu mitään hyötyä.
Kimi, No mä ajoin yhen kierroksen oikeestaan että saatiin toi startti tehtyä :D (Belgia 2012)
Avatar
Kimibest
Foorumin Vetomies 2013
 
Viestit: 600
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Kimibest » Pe Heinä 24, 2015 18:20

Räikkösen pienikin toivonliekki sammumassa - "Bottakselta sammui jo ennen kauden alkua"

Erkki Mustakari harmittelee ilman viilentymistä Unkarissa.

Eki, Unkarin GP:n perjantain vapaiden harjoitusten suurin yllätys oli se, että Red Bullin Daniil Kvyat ja Daniel Ricciardo valtasivat sijat kaksi ja kolme. Onko talli vihdoinkin saanut Renaultilta vahvemmat moottorit tai sopiiko Hungaroringin rata Red Bullin paketille tavallista paremmin?

Renault on tehnyt hullun lailla töitä moottorien tehojen parantamiseksi, mutta vasta kun koko power-yksikkö tehdään kokonaan uudestaan, voidaan odottaa siltä osastolta hyppäystä parempaan. Nyt kysymys on pikemmin siitä, että RB10-auto vahvuudet tulevat Hungaroringin tapaisella radalla esille, vaikka tehojen suhteen talli onkin altavastaaja. Kun molemmat kuljettajat saavat autot toimimaan niinkin hyvin, kuin perjantaina näimme, silloin paketti toimii. Oli suuri vahinko, että Ricciardon auton moottori hajosi kun vain vartti oli harjoitusta jäljellä. Hajonnut moottori oli jo neljäs ja viidennestä kauden aikana käytettävästä tulee rapsua. Harmi Ricciardon kannalta.

Lewis Hamilton oli perjantain nopein 0,4 sekunnin erolla ennen Red Bulleja. Pystyykö kukaan kaatamaan Mersuja Unkarissa?

Paha lähteä sanomaan, kuinka kaukana muut, lähinnä Red Bull ja Ferrari, ovat Mercedeksen suoritustasosta. Ultralämmin sää tekee työtä Ferrarin eduksi, kun taas viileämpi sää sopii puolestaan Mercedekselle. Sunnuntaiksi on ennustettu tämän päivän keliin verrattuna viileämpää, noin 25 asteen päivää, mikä tietenkin hieman helpottaa Mersun tilannetta ja sammuttaa niitä pienin toivonkipinöitä, joita Kimillä ja Ferrarilla Unkarissa on. En millään jaksa uskoa, että Red Bull ja Ferrari, Williamsista puhumattakaan, pystyisivät ahdistelemaan Mersun miesten voittokulkua sunnuntain kisassa - varsinkin, jos ilma viilenee, kuten on ennustettu. Ferrarin paras mahdollisuus olisi voinut - ja voi toki edelleenkin - avautus siitä, kuinka hyvin oikeat takarenkaat kestävät kisan rasitukset. Eli kenellä ne kestävät ja kenellä eivät. Tähän saakka Ferrari on ollut lempeämpi renkaille kuin Mercedes, jolla oli etenkin kauden alussa renkaiden kestävyyden kanssa vaikeuksia huippulämpimissä kisoissa.

Williamsin perjantain suoritus saldo jäi hämärän peittoon. Mitä siltä voi odottaa?

Jos mielii hyvään lopputulokseen sunnuntaina, silloin on pakko onnistua lauantain aika-ajossa. Hungaroringin radalla ohittaminen on erittäin vaikeata ja siksi aika-ajon merkitys korostuu. Unkarin rata ei juuri tarjoa herkkua Williamsin auton vahvuuksille ja siksi talli saa olla tyytyväinen, jos onnistuvat keräämään hyvät pisteet kisasta. Mutta toisaalta Williamsilla tiedettiin jo ennen kauden alkua, että heidän autonsa sopii tietyille radoille ja tietyille ei - ja Unkari oli näitä "tiettyjä ei" -ratoja.

Urheilulehti
Oskari, Se oli Kimi semmonen Perjantai ettei tästä ollu mitään hyötyä.
Kimi, No mä ajoin yhen kierroksen oikeestaan että saatiin toi startti tehtyä :D (Belgia 2012)
Avatar
Kimibest
Foorumin Vetomies 2013
 
Viestit: 600
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Kimibest » La Heinä 25, 2015 18:23

Räikkösen Ferrari-haaveille jälleen uusi takaisku - "Iso vuori"

Erkki Mustakari olisi odottanut Kimi Räikköseltä parempaa lähtöruutua kuin viides ruutu.

Eki, paljon odotettu Unkarin GP:n aika-ajo ei tuonut sitä hyppäystä eteenpäin Kimi Räikkösen suorituskykyyn, mitä monet häneltä odottivat. Räikkönen ajoi viidenteen lähtöruutuun, kun tallikaveri Sebastian Vettel oli 0,2 sekuntia nopeampi ja valloitti kolmosruudun. Pettymys?

Iso pettymys. Hungaroring on aina sopinut Kimille, mutta lauantaina hän ajoi enemmän tai vähemmän rutiinisuoritukset. Samalla perjantain positiiviset signaalit haihtuivat taas tuulena ilmaan ja koska Unkarissa ohittaminen on äärimmäisen vaikeaa, Kimillä on sunnuntaina melkoinen vuori kiivettävänään – niin kisan kuin Ferrarilla jatkamisen suhteen. Kaiken lisäksi Kimillä oli epäonnea päivän vapaissa harjoituksissa, sillä hän ei ehtinyt ajamaan vesivuodon seurauksena kolmannessa harjoituksessa lainkaan pehmeillä renkailla. Se oli siinä mielessä harmittava takaisku, että lauantaina ajettiin juuri niillä samoilla renkailla.

Onko Kimillä mitään jakoa nousta palkintopallille sunnuntaina?

Moottoriurheilussa kaikki on mahdollista. Jos Kimi onnistuu lähdössä ja ajaa täydellisen kisan niin myös taktisesti ja varikkostoppien suhteen, hänellä on pienen pieni sauma palkintopallille jopa ilman muiden epäonnea, mutta ei se helppoa ole. Räikkönen ei ole mikään hidas kuljettaja. Se on nähty riittävän monta kertaa. Hankalaksi homma menee sitten, jos kisan alku ei mene nappiin. Ohittaminen Hungaroringin radalla on samaa luokkaa Monacon katuradan kanssa ja se tarkoittaa monelle nopealle kuljettajalle tuskaista veivaamista hitaampien takana.

Valtteri Bottas otti Williamsillaan kuudennen lähtöruudun. Siinä samalla jäi usein aika-ajoissa paremmin ajanut tallikaveri Felipe Massa hänen taakseen. Mitä näillä miehillä on kisaa ajatellen varastossa?

Bottaksen aika-ajo meni vähän paremmin kuin ennakkoon odotin. Hungaroringin rata ei todellakaan kuulu niihin ratoihin, missä Williamsin auton vahvuudet pääsevät oikeuksiinsa. Vaikka tallissa on tehty töitä hitaiden ratojen sudenkuoppien täyttämiseksi, niin auton perusta sopii paremmin nopeille radoille. Ja Hungaroring on yksi sarjan hitaimmista radoista. Piste.

Meneekö kilpailu Bottaksen ja Massan osalta puolustustaisteluksi, missä otetaan ne pisteet mihin eväät riittävät?

Näin se valitettavasti menee ja jos molemmat kuljettajat pystyvät parantamaan sijoituksiaan aika-ajon vastaavista, ne ovat kaikki bonusta. Toivotaan parasta.

Vuosi sitten Unkarin GP:n voitti Daniel Ricciardo Red Bullillaan. Olisiko hän se joka nousee kolmantena miehenä palkintokorokkeelle?

Hän voi hyvinkin olla se ja tällaisella hitaalla radalla Red Bullin muita tehottomammat moottorit eivät ole niin paha synti kuin monilla nopeammilla radoilla. Ja vaikka kaikki uskovat Mersujen täydelliseen hallintaan, niin ei se aina mene niin kuin elokuvissa. Joskus se huono tuuri iskee heihinkin ja mistä sen tietää, milloin se kisa osuu kohdalle. Se voi olla sunnuntainen Unkarin GP.

Urheilulehti
Oskari, Se oli Kimi semmonen Perjantai ettei tästä ollu mitään hyötyä.
Kimi, No mä ajoin yhen kierroksen oikeestaan että saatiin toi startti tehtyä :D (Belgia 2012)
Avatar
Kimibest
Foorumin Vetomies 2013
 
Viestit: 600
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Kimibest » Su Heinä 26, 2015 19:45

Maksoiko Ferrarin pettäminen Kimin jatkosopimuksen? - "Kaikki sen näkivät"

Erkki Mustakarin mukaan Kimi Räikkönen antoi lopun katastrofista huolimatta Unkarissa näytön, jollaista häneltä on odotettu.

Eki, huikea Unkarin GP, joka päättyi kuitenkin Kimi Räikkösen – kuten myös Valtteri Bottaksen kannalta – lopulta katastrofiksi. Pelastiko tämä kisa kuitenkin Räikkösen jatkon Ferrarilla?

Sitä on mahdoton sanoa, mutta Kimiltä on kaivattu pitkään vahvaa näyttöä osaamisesta ja nyt sellainen tuli, vaikka kisan loppu menikin täysin penkin alle. Jokainen kilpa-autoilua ymmärtävä näki kuinka nälkäisenä Räikkönen kisansa aloitti. Siinä ei armoa annettu eikä pyydetty, kun Kimi väänsi väkisin Lewis Hamiltonista ja Nico Rosbergista ohi ja nousi ensimmäisellä kierroksella niin ikään loistavan lähdön ottaneen Sebastian Vettelin kantaan kakkoseksi. Sen jälkeen miehet ajoivat kärjessä parin sekunnin päässä toisistaan, ja homma näytti olleen heidän hallussaan. Sitten iski tekniikkamörkö ja Räikkösen auton ERS-järjestelmä alkoi tökkiä ja Kimi menetti tehoja 180 hevosvoimaa jokaista kierrosta kohti. Samalla vauhti hiipui vähän yli kaksi sekuntia per kierros. Kakkossija meni siinä, mutta pisteille oli vielä mahdollisuuksia. Valitettavasti vain Ferrarin insinöörit halusivat yrittää ERS:in korjaamista uudelleen buuttamalla koko härvelin, mutta se ei tuonut toivottua tulosta. Sen jälkeen talli kutsui Kimin pois radalta. Jos ei muuten niin ehkä sen takia, että ainakin moottoria voitiin säästää tulevia kisoja varten.

Oliko Vettelin voitto merkki jostakin suuremmasta ja paremmasta Ferrarin loppukautta ajatellen?

Nyt ei kannata astua samaan miinaan, mihin moni meistä astui Vettelin Malesian kisan voiton jälkeen. Unkarissa olosuhteet ja radan profiili toimivat Ferrarin eduksi ja sen lisäksi Hamilton syyllistyi odottamattomiin virheisiin. Rosbergin kisa meni lopullisesti pilalle rengasrikon seurauksena.

Ennustit perjantain harjoitusten jälkeen, että Red Bull voi olla viikonlopun yllättäjä. No, se ei mennyt huonosti heidän kannaltaan?

Kun muilla on ongelmia, silloin on iskettävä. Räikkösen, Hamiltonin ja Williamsin murheet avasivat Red Bullin miehille tien palkintokorokkeelle ja he käyttivät sen mahdollisuuden loistavasti. Vaikka edellä mainitut olisivat saaneet ajaa ilman ylimääräisiä murheita, olisivat härkävaunut olleet heti heidän jälkeisillä sijoilla. Red Bullin kannalta hyvä viikonloppu.

Max Verstappen ja neljäs sija! Julistetaanko heinäkuun 26. päivä ylimääräiseksi vapaapäiväksi Hollannissa?

Niin kovasta suorituksesta ei sentään ollut kysymys. Verstappen teki loistavan päivätyön, mutta tästä kisasta muistetaan lopulta vain se, että Vettel voitti Ferrarilla, Red Bullin pojat nousivat palkintokorokkeelle ja Max Verstappen oli Toro Rossolla neljäs. Verstappen voi Jos-isänsä kanssa muistella, että hän löi tässä kisassa kaksi tuplamaailmanmestaria ja kaksi yksinkertaista maailmanmestaria.

Williamsin kannalta kisa oli lopulta pannukakku?

Massan starttivirhe ja Bottaksen rengasrikko vei mahdollisuudet kohtuulliseen puolustustaisteluun. Tämä oli vähän samanlainen viikonloppu kuin Monaco. Ei muuta kuin leuka rintaan ja Belgian kisaa odottamaan. Siellä Williams on jälleen iskussa.

Urheilulehti
Oskari, Se oli Kimi semmonen Perjantai ettei tästä ollu mitään hyötyä.
Kimi, No mä ajoin yhen kierroksen oikeestaan että saatiin toi startti tehtyä :D (Belgia 2012)
Avatar
Kimibest
Foorumin Vetomies 2013
 
Viestit: 600
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Su Marras 29, 2015 10:24

Ferrarin katastrofi avaa portit Kimille - "Kauden paras sauma voittoon"

Erkki Mustakarin mukaan Kimi Räikkösellä on sunnuntaina Abu Dhabissa kauden paras sauma jopa voittoon.

Eki, Kimi Räikkönen lähtee kolmannesta ruudusta. Miten kovaa rumpua meidän suomalaisten kannattaa sunnuntaina lyödä Kimin osalta?

Toivossa on hyvä elää, sanoi täi, kun Uosukaisille muutti – eli aina kannattaa toivoa ja unelmoida. Moottoriurheilussa kaikki on mahdollista. Jos Kimi aikoo voittaa sunnuntaina, se edellyttää erinomaista lähtöä ja täysin virheetöntä ajoa sekä täydellistä taktiikkaa. Kimin osaketta nostaa jonkun verran se, että paalulta lähtevällä Nico Rosbergilla on omienkin sanojensa mukaan erittäin vanha kone. Kysymys kuuluu, kestääkö se kisan rasitukset. Lewis Hamiltonin ajatukset eivät ole enää välttämättä sataprosenttisesti jokaisessa marginaalissa, joten sekin saattaa parantaa Kimin mahdollisuuksia. Mutta ollaan realistia: jos Kimi on sunnuntaina palkintopallilla, sekin on jo viime kuukausien vaikeuksien jälkeen erinomainen sijoitus. Sebastian Vettel ja Ferrari tumpeloivat aika-ajoissa renkaiden kanssa ja Vettel jäi sensaatiomaisesti 16. ruutuun. Ferrarin katastrofi avaa portit Kimille, sillä Kimi on ollut tällä kaudella lähes jokaisen starttiruudukossa Vettelin takana ja hänen ohittamisensa samanlaisella autolla on ollut todella vaikeaa. Nyt Kimillä on kauden paras sauma jopa voittoon. Jos pöytään piräisi laittaa prosentteja, sanoisin, että Kimillä on 20-prosenttinen mahdollisuus voittaa kauden päätöskisa.

Tuleeko Räikkösestä myös tämän kauden paras suomalainen F1-kuljettaja?

Aika-ajon jälkeen se näyttää siltä. Kimin koko viikonloppu on ollut vahvaa tekemistä, eikä Williams pysty tällä hetkellä aivan samanlaisiin suorituksiin kuin Ferrari. Mutta kuten sanoin jo, moottoriurheilussa kaikki on mahdollista – jopa se, että Valtteri ajaa sunnuntain kisan voittoon.

Kuinka todennäköisenä pidät Mersujen voittokulun jatkumista?

Kyllähän kaikkien laskuoppien pohjayhtälö on se, että Mersu voittaa myös kauden viimeisen kisan. Nicolla on lähtöpaikkansa ansiosta etu puolellaan, mutta Hamilton oli edellisessäkin kisassa jo Nicon rinnalla ja sunnuntaina osat saattavat hyvinkin vaihtua jo lähtösuoralla ja jos Kimi saa unelmalähdön, sen jälkeen voi tapahtua mitä tahansa.

Urheilulehti
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44549
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Pe Helmi 26, 2016 13:46

Tässä oli Barcelonan testien yllättävin asia - "Käsittämätön temppu"

Erkki Mustakari seurasi Barcelon testejä aamusta iltaan - suu auki.

Eki, formula ykkösten ensimmäisen testijakso Barcelonassa on takana. Jos unohdetaan tallit ja kuljettajat, mikä oli Barcelonan testien merkittävin anti?

No kyllähän ykkösasia Barcelonassa oli moottoreiden kestävyys. On vaikea uskoa, että F1-autoissa on samanlaiset moottorit kuin kaksi vuotta sitten. Silloin kauden ensimmäiset testipäivät olivat yhtä ja samaa keskeytyksien ketjua, ja vain Mercedes ja Ferrari saivat kohtuullisen määrän kierroksia ajetuksi. Vuosi sitten tilanne luonnollisesti parani, mutta jos nyt joku talli ei saanut päivän annokseksi 100 testikierrosta, se oli yllätys. Se on käsittämätön temppu talleilta.

Miten tällainen suuri muutos on mahdollista?

Talleilla on ollut aikaa opetella näiden nykyisten 1,6 litraisten, V6-hypridimoottorien salaisuudet ja heikot kohdat, joten suuri ansio lankeaa tallien insinööreille, jotka ovat oppineet nopeasti löytämään keinot luotettavuuden parantamiseksi. Kun autojen luotettavuuden parantamista ei ole tehty nopeuden kustannuksella, lopputulos on hämmentävä. Ferrari, Red Bull ja Force India pystyivät kaikki helposti alittamaan Espanjan GP:n viime vuoden paalupaikka-ajan ihan perusajamisella, eikä moni muukaan talli jäänyt kuin kymmenyksen tai parin päähän.

Rengaspuolella oli paljon erilaisuutta ja autoissa nähtiin Pirellin uusimmat, ultra-pehmeät renkaat, ja siitä kovien suuntaan aina kovimpiin mahdollisiin seoksiin. Se teki vertailun vähän vaikeammaksi?

Se on totta, mutta se on selvää jo nyt, että jokainen talli on onnistunut tekemään uusista autoista viime kauden autoja nopeampia. Viikon nopeimmat kierrokset menivät Ferrarin piikkiin, mutta lähinnä sen takia, että kärkitalleista se oli ainoa, joka käytti kahtena eri päivänä uusia ultrapehmeitä renkaita. Sebastian Vettelin nimiin jäi viikon nopein kierrosaika (1.22,810). Kimi Räikkönen veti kaksi päivää myöhemmin samanlaisilla renkailla ajan 1.23,477. Red Bullin Daniel Ricciardo ajoi samoilla ultra-renkailla ajan 1.23,525. Ricciardon tallikaveri Daniil Kvyat ajoi ajan 1.24,293, joka sekin oli hyvä veto, mutta osoitti samalla, että tarvitaan muutakin kuin vain erikoispehmeät renkaat jos mielii alittamaan 1.23:n rajan.

Nyt tallit vetävät neljä päivää happea ja sitten vedetään toiset neljä testipäivää putkeen. Mitä siltä testiltä voimme odottaa?

Silloin ajetaan paljon enemmän kierroksia pehmeillä renkailla ja haetaan sitä raakaa ja todellista suorituskykyä. Samalla talleilla on mahdollisuus pohtia aika-ajoon tehtyä pudotuspelimuutosta ja kuinka siihen pitää reagoida. Toimiiko muutos toivotulla tavalla, jää nähtäväksi, mutta hieman outoa touhua on se, että tällainen melko suuri muutos tehdään näin lähellä uuden kauden alkua. Kertoo jälleen kerran siitä kuinka nopeasti erilaiset ”sääntömuutokset” ja vastaavat otetaan käyttöön lajissa, jossa kannattaisi ehkä miettiä näitä asioita vähintäänkin kahteen kertaan, ettei käy niin, että kesään mennessä uutuudesta luovutaan. Monesti aikaisemmin F1:ssä käynyt juuri niin.

urheilulehti.fi
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44549
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Su Maalis 06, 2016 21:38

F1-talvikaudessa yksi yllättys ylitse muiden - "Ylittää kaiken ymmärryksen"

Erkki Mustakari oli yllättänyt Marcedeksen huikeasta kestävyydestä talven testeissä. Testit lupaavat hyvää kautta myös Ferrarille ja Williamsille.

Eki, F1-kausi alkaa tasan kahden viikon päästä Melbournessa. Talven testit saatiin tällä viikolla pakettiin, joten joko tiedämme voimasuhteet?

Kahdeksan testipäivän jälkeen tallien paremmuuden arvioiminen ei olekaan niin yksinkertaista kuin voisi luulla. Arviointia vaikeuttavat epätietoisuus polttoainemääristä, erilaisilla renkailla ajaminen eri aikaan vuorokaudesta ja eri tallien tavoitteista eri kuljettajien kanssa. Lisäksi joidenkin kohdalle osui enemmän teknisiä ongelmia kuin joidenkin toisten.

Eikö kuitenkin ole melko selvää, että kaksi kautta dominoineen Mercedeksen meno on edelleen omassa luokassaan?

-Kieltämättä Mercedeksen ajamat kierrosmäärät ylittivät kaiken ymmärryksen, kun ajatellaan, että talli toi uuden auton ensimmäistä kertaa radalle. Vasta viimeisenä testipäivänä, Lewis Hamiltonin ajovuorolla, Mercedes jäi radan varteen. Ja sekin vaikutti siltä, että talli halusi nähdä hajoaako autossa mikään, kun ajetaan riittävän pitkään. Tiettävästi vaihdelaatikko meni siinä rikki ja siksi tuo yksi ”keskeytys”. Kierroksia tuli päivää kohden niin paljon, että Mercedeksen piti testin loppua kohden jakaa päivän ajamiset kuljettajiensa kesken, muuten ajohommaa olisi kuormittunut liiaksi per kuljettaja.

Nopeimmat ajat testissä menivät kuitenkin Ferrarin piikkiin. Mitä se lupaa vai lupaako se mitään?

Kuten sanottu, eri tallit käyttivät ajopäivien aikana eri rengasseoksia ja Kimi Räikkösen ja Sebastian Vettelin ajamat nopeimmat ajat ajettiin ajetuksi ultrapehmeillä (ultra-soft) renkailla. Mercedeksen käyttämät pehmeimmät renkaat olivat pehmeät (soft), joten kierrosaikavertailu on vähän turhaa. Räikkösen pehmeillä renkailla ajama aika 1.23,009 oli kuitenkin 0,013 sekuntia nopeampi, kuin mihin Nico Rosberg pystyi samoilla renkailla kaksi päivää aikaisemmin. Se, että ajetaan eri päivinä, vie vertailulta pohjaa, vaikka aika hyvänä indikaattorina sitä voi pitää. Kaiken kaikkiaan Mercedes ajoi lähes koko ajan keskikovilla renkailla

(medium) ja vaikka välillä vauhti oli hitaanpuoleista, se johtui luonnollisesti polttoainemääristä.

Mercedes ja Ferrari siis erottuivat muusta joukosta edukseen?

Isommassa kuvassa juuri niin, mutta sitten on huomioitava Valtteri Bottaksen loistopäivä keskiviikkona, jolloin mies oli päivän nopein superpehmeillä (super-soft) renkailla (1.23,261). Se oli erittäin hyvä veto, ja nostaisin Williamsin testijakson kolmanneksi parhaaksi talliksi. Felipe Massa ajoi samoilla renkailla päätöspäivänä kolmanneksi nopeimman ajan, 1.23,644, joten homma on hyvin hallussa Groven-porukallakin.

Mitä sitten voi sanoa muista?

Force India kamppailee neljännestä sijasta yhdessä Red Bullin kanssa ja ainakin testien perusteella vaakakuppi kallistuu enemmän Force Indian puoleen. Red Bullia ei saa koskaan aliarvioida, vaikka he kuinka vähättelisivät omia mahdollisuuksiaan. Heillä on jälleen kerran hyvä auto ja kunhan konehuone saadaan toimimaan kunnolla, vauhtia kyllä riittää. Ainakin niillä radoilla joilla moottorien tehot eivät ole kaikki kaikessa. Lopuista talleista sanoisin, että Renault, McLaren ja Sauber ovat ainakin toistaiseksi hyvin lähellä toisiaan ja paremmuus selviää vasta kun päästään kilpailemaan. Mitä Haasiin ja Manoriin tulee, niin niiden tehtävänä on huolehtia peräpään valvonnasta.

urheilulehti.fi
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44549
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Su Kesä 12, 2016 22:39

Ferrari hölmöili voiton Mercedekselle – Kimi Räikkösellä peiliin katsomisen paikka!

Urheilulehden Erkki Mustakari summaa Kanadan GP:n, joka päättyi Lewis Hamiltonin voittoon. Sebastian Vettel oli toinen ja Valtteri Bottas upeasti kolmas.

Eki, oliko Lewis Hamiltonin voitto ylivertaisen auton ja loistavan kuskin näytös?

Hamiltonin ajosuoritus oli virheetön, mutta voitto tuli nyt paljolti sen ansiosta, että Ferrari möhli mahdollisuutensa, kun valitsi Sebastian Vettelin loistavan lähdön jälkeen kahden pysähdyksen taktiikan. Jos talli olisi valinnut taktiikakseen yhden stopin, kuten teki Mercedes/Hamilton, voittaja olisi voinut olla Vettel.

Samalla Hamilton kavensi Rosbergin pistejohdon vain yhdeksään (116 – 107), kun Nicon oli huonon lähdön lisäksi tyydyttävä vaikeuksien kautta ”vain” viidenteen sijaan. Rosbergin alkukaudella rakentama pistejohto on kutistunut nopeasti vain yhdeksään. Eli mestaruuspeli on edelleen täysin auki.

Oliko yhden stopin taktiikka loppujen lopuksi parempi taktiikka? Valtteri Bottakselta taidettiin nähdä erittäin hyvä suoritus?

Jos Hamilton ja nyt hienosti kolmanneksi ajanut Valtteri Bottas onnistuivat yhdellä stopilla tekemään sen mitä tekivät, on pakko sanoa, että se oli hyvä taktiikka. Taktiikan toimimiseen vaikuttavat aina monet ratatapahtumat ja siksi täysin oikean analyysin tekeminen stoppien lukumäärän suhteen ei aina ole vesiselvää. Nyt kisa voitettiin yhdellä stopilla, mutta se olisi, ehkä, voitettu myös kahdella stopilla, jos Mercedes/Hamilton olisi päättänyt niin tehdä.

Bottaksen kohdalla on pakko sanoa kuitenkin, että hyvä tulos oli paljolti nimenomaan valitun taktiikan ansiota. Bottas ajoi virheettömän kilpailun ja vaikka edellinen kisa, Monacossa, oli niin vaikea kuin olikin, niin tällä tuloksella Valtteri nousi taas nuorten kuljettajien suosikkilistalla kohisten kohti kärkeä. Miksi? No siksi, että olet juuri niin hyvä kuin viimeinen kilpailusi. F1-ammatin vaikeus on siinä, että työnäyte pitää antaa joka toinen viikko ja välillä useamminkin ja se on armoton työpaikka. Nyt Bottas voi taas hymyillä.

Kimi Räikkösen hymy sen sijaan taitaa olla hyytymään päin?

Sanotaan näin, että Räikkönen ei ylisuorittanut tässä kilpailussa. Bottas nousi lopulta Kimin edelle, mutta Kimi puolestaan jätti Daniel Riccciardon taakseen, joten iltapäivä Montrealissa oli enemmän tai vähemmän plus miinus nolla.

Näyttää vahvasti siltä, että noustakseen vakavasti mukaan palkintopallitaisteluihin, voittamisesta puhumattakaan, Räikkösen on pakko ajaa aika-ajoissa paremmin. P5- tai P6-ruuduista on mahdoton taistella vähän nopeampia vastaan.

Räikkönen kertoi viime torstaina, että ”kunhan pääsemme meitä suosiville radoille, silloin tuloksetkin tulevat paremmiksi”. Onko se fakta vai toiveajattelua?

Jossain määrin se on tottakin, mutta ei Montrealin rata ollut huono Ferrarille ja sen todisti Sebastian Vettel hyvällä ajollaan. Räikkösen on yksinkertaisesti löydettävä lisää vauhtia tai osattava säätää autonsa sellaiseksi, että voi puristaa nopeampia kierrosaikoja ja saada lisävauhtia sitä kautta. Viikon kuluttua se nähdään kun vuorossa on Euroopan GP, Bakun katuradalla.

urheilulehti.fi
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44549
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

EdellinenSeuraava

Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa