Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Su Heinä 10, 2016 19:13

Säännöt nousivat Silverstonen GP:n kuumaksi puheenaiheeksi - ”Niin syvältä, että päätä särkee!”

Lewis Hamilton, otti voiton olosuhteiltaan erittäin vaikeassa kilpailussa. Vaikeus syntyi siitä, kun hetkeä ennen lähtöä Silverstone sai niskaansa rankkasateen, joka kasteli radan niin perusteellisesti, että kilpailu jouduttiin aloittamaan sadekelin renkailla turva-auton takana.

Eki, Hamiltonin kohdalla tuskin tarvitsee puhua onnekkaasta voitosta?

Näköjään sillä ei ole suurempaa merkitystä, minkälaisilla radoilla ja minkälaisissa olosuhteissa ajetaan kilpaa, jos kalusto ja kuljettaja ovat iskussa. Näin voidaan sanoa Hamiltonista ja mies hallitsi kilpailua alusta loppuun asti, kuten kolminkertaisen mestarin pitäisikin. Tässä, miehen 47. voitossa, ei onnella ollut osaa eikä arpaa.

Mercedeksen kaksoisvoitto ei ollut kenellekään yllätys, vaikkakin Rosbergin niskassa on mahdollinen aikarangaistus, miehen saatua sellaista infoa radiolla, joka ei nykysäännön mukaan ole luvallista.

Nykyinen radiosääntö on syvältä, jos tallit uskaltavat rikkoa sitä surutta. Aikasakko lienee lopullinen rangaistus tässä tapauksessa, mutta jos kyseisen säännön rikkomisesta halutaan päästä eroon, silloin ainoa oikea rangaistus olisi joko Rosbergin pisteiden menettäminen, miehen suorituksen hylkääminen kokonaan tai vähintäänkin tallin pisteiden menettäminen tässä kilpailussa. Nyt odotellaan tuntikausia lopullista päätöstä ja jo se on niin syvältä, että päätä särkee.

Ennakoit Red Bullilta vahvaa kilpailua ja sellainen saatiin?

Juuri niin. Tällä hetkellä näyttää vahvasti siltä, että Red Bull on mennyt suorituskyvyssä Ferrarin ohi ja näissä osittain märissä olosuhteissa se vain korostui. Härkäjoukkue on noussut Mercedeksen kovimmaksi ahdistelijaksi ja tässä kuussa ajettavat kaksi muuta kilpailua, Unkari ja Saksa, tulevat sen lopullisesti näyttämään.

Puhutaan, että Red Bullin voimayksikkö, Renaultin sellainen, olisi edelleen Ferrarin vastaavaa tehottomampi. Kuinka on mahdollista, että siitä huolimatta Ferrari on jäämässä härkämiesten jalkoihin?

Ensinnäkään kuka pystyy sanomaan varmuudella, kuinka paljon näiden kahden tallin voimayksiköissä on todellista eroa? Ei kovin moni. Toiseksi pelkkä voimayksikkö on vain osa kokonaispakettia, joka viime kädessä ratkaisee suorituskyvyn. Auton suorituskyky vaihtelee lisäksi vähän radalta toiselle ja kun ehkä tärkein yksittäinen osa-alue, renkaat, toimii toisilla paremmin kuin toisilla, ollaan sen tilanteen kanssa kasvotusten, että kokonaispaketti ratkaisee. Ja juuri nyt Red Bullilla on vahvempi kokonaispaketti kuin Ferrarilla.

Williams-tallin painajainen alkoi, kun taivas repesi varttia ennen kilpailun alkua, kastellen radan märäksi. Sen jälkeen Valtteri Bottas ja Felipe Massa yrittivät vain selviytyä jollakin tavalla kilpailusta ”kuivin jaloin”. Massa oli 11. ja Bottas 14. Mistä homma kiikastaa?

Jos auton aerodynamiikka on sellainen, että renkaisiin ei saada riittävästi lämpöä, silloin niitä vastaan kilpaileminen, jotka siinä onnistuvat paremmin, on vaikeata. Kuivalla kelillä ongelma on pienempi, mutta kun ajetaan sateen kastelemalla radalla, ongelmasta muodostuu painajainen. Pitoa ei ole nimeksikään ja jokaiseen mutkaan pitää jarruttaa muita ennen ja kaasulle voi mennä muita myöhemmin. Silloin ei hommasta tule mitään. Bottaksen ja Massan on yritettävä unohtaa tämä kilpailu mahdollisimman pian ja pyrittävä hyökkäämään tulevissa kilpailuissa uudella tarmolla. Toki on tallinkin mietittävä ankarasti mitä ongelmalle voi tehdä, eikä vain mennä harmissaan eteenpäin.

urheilulehti.fi
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44826
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Touko 17, 2017 13:13

Formula ykkösissä kaikkien aikojen irvikuvakuski - "Säälittävä näky"

Erkki Mustakari seivästää tylysti Williamsin tulokaskuskin Lance Strollin.

Eki, Lance Stroll jäi kärjestä kaksi kierrosta Barcelonassa ja oli koko joukon viimeinen maaliin tulleista kuljettajista. Nyt pitää kysyä suoraan: mitä ihmettä Strollin tasoinen kuljettaja tekee formula ykkösissä?

Juuri oikea kysymys - ja tässä ainoa oikea vastaus: hänellä ei pitäisi olla mitään tekemistä formula ykkösten kanssa. Keke Rosberg sanoi aikoinaan osuvasti, että formula ykköset ovat vain autourheilun korkeakoulun käyneiden, valmiiden kuljettajien kilpasarja, ei sellaisten kuljettajien, jotka vielä opettelevat tätä lajia. Stroll on vasta F1-autolla ajamisen opiskelija ja mikä hälyttävää, hänellä ei näytä olevan mitään oppimiskäyrää ylöspäin. Korkeakoulussa tällaisten luokattomien opiskelijoiden kehotettaisiin lopettamaan opiskelunsa ja Strollille pitäisi tehdä samoin. Hänet pitäisi liputtaa ulos F1-sarjasta ja pistää kasvamaan muihin sarjoihin. Nyt hän on radalla lähinnä säälittävä näky, joka tekee hallaa koko sarjalle.

Kaikki tietävät, että Stroll ajaa F1-sarjassa vain isänsä rahojen takia. Onko Williamsilla varaa ja kanttia heittää Stroll ulos tallista?

Pelkään pahoin, että ei ole. Formula ykköset on sellaista peliä, jossa rahalla saa ja hevosella pääsee - ja Williamsin on tässä kohtaa kumarrettava isä-Strollin rahaa. Totta kai jos tilanne menisi niin pitkälle, että Strollin toikkarointi alkaisi maksaa valmistajien MM-sarjan voittorahoja enemmän, tilanne muuttuisi. Mutta silloinkin toisena ja jopa todennäköisenä vaihtoehtona olisi, että isä-Stroll työntäisi kätensä entistä syvemmälle taskuihinsa ja kuittaisi ne tappiot omasta pussistaan. Se on kuitenkin selvää, että Stroll ei ole tällä hetkellä parasta mahdollista mainosta lajille. Olen sanonut jo aiemmin, että jos tallikaveri jää tallin toisesta kuljettajasta enemmän kuin 0,4 sekuntia kierroksella, niin silloin hitaampaa autoa ajaa väärä mies. Ja Williamsilla ollaan nyt siinä tilanteessa.

urheilulehti.fi
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44826
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Touko 17, 2017 13:14

Ekin kanssa samaa mieltä. Ei ole kyllä Stroll vielä valmis ykkösiin. Jos sitten koskaan, mutta ei ainakaan nyt.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44826
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja BigBoss » Ke Touko 17, 2017 23:39

Jamppa kirjoitti:Ekin kanssa samaa mieltä. Ei ole kyllä Stroll vielä valmis ykkösiin. Jos sitten koskaan, mutta ei ainakaan nyt.

Joo ei todellakaan. Nyt kun hätäillään ja tuodaan mies nopeasti ykkösiin niin pahimmassa tapauksessa pilataan koko ura. Pari, kolme vuotta pienemmissä luokissa ei olis huono juttu.
Avatar
BigBoss
Saunamajuri
 
Viestit: 8137
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Osku90 » To Touko 18, 2017 10:12

Kaikki ei ole verstappeneita.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4891
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Erkki Mustakarin kolumnit ja haastattelut

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Touko 18, 2017 18:38

BigBoss kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:Ekin kanssa samaa mieltä. Ei ole kyllä Stroll vielä valmis ykkösiin. Jos sitten koskaan, mutta ei ainakaan nyt.

Joo ei todellakaan. Nyt kun hätäillään ja tuodaan mies nopeasti ykkösiin niin pahimmassa tapauksessa pilataan koko ura. Pari, kolme vuotta pienemmissä luokissa ei olis huono juttu.


Tänään oli juttua kun Stroll "itki" että hänelle pitää antaa aikaa opetella. Kyllä ne pienemmät luokat olis sitä opettelua varten.

Otetaan tuosta Alonso, Kimi, Hamilton, Vettel ja verstappen niin kyllä näistä miehistä näki heti mitä niistä tulee.

Vandoorne ollut kans aika pettymys.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44826
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Edellinen

Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa