Mika Salo - Blogit

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
Alexei
Samurai
Viestit: 12873
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Re: Mika Salo - Blogit

Viesti Kirjoittaja Alexei » To Touko 16, 2013 22:27

mr-nobody kirjoitti:Vaikka puhutaan että Salo luulee tietävänsä kaikesta kaiken niin lajitietoa kyllä löytyy enemmän muulta MTV3 porukalta yhteensä. Asian ilmaiseminen vaan pistää korvaan joskus.
Nimenomaan tämä Salon lajituntemus ja kuljettajan näkökulma on iso plussa Maikkarin lähetyksiin, ja siitä Maikkarin lähetyksissä pidän että remmissä on mies jolla on oikeasti laaja kokemuspohja radan ja varikon tapahtumiin.

Saari on ottanut oman tonttinsa selostaja-toimittajana hyvin haltuun, mutta ilman Saloa paljon puuttuisi Maikkarin lähetyksistä.

BigBoss
Saunamajuri
Viestit: 9869
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mika Salo - Blogit

Viesti Kirjoittaja BigBoss » To Touko 16, 2013 22:28

superzeppo kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:JJ:tä vtutti kuunnella, mutta Salo on mies paikallaan.
JJ oli paras ku se sano Vilenöö!
"Buttoni, Wepperi, Kuulthaardi..."

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14489
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Mika Salo - Blogit

Viesti Kirjoittaja superzeppo » To Touko 16, 2013 22:29

BigBoss kirjoitti:
superzeppo kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:JJ:tä vtutti kuunnella, mutta Salo on mies paikallaan.
JJ oli paras ku se sano Vilenöö!
"Buttoni, Wepperi, Kuulthaardi..."
Parempi ku Kyllösen Suumaher

Avatar
mr-nobody
Foorumin Vetomies 2014 & 2015 & 2016
Viestit: 7183
Liittynyt: Ti Syys 25, 2012 22:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mika Salo - Blogit

Viesti Kirjoittaja mr-nobody » To Touko 16, 2013 22:37

BigBoss kirjoitti:
superzeppo kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:JJ:tä vtutti kuunnella, mutta Salo on mies paikallaan.
JJ oli paras ku se sano Vilenöö!
"Buttoni, Wepperi, Kuulthaardi..."
"Öövaini, Ralffi, Maikkeli, Haidfeldi"

Alexei
Samurai
Viestit: 12873
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Re: Mika Salo - Blogit

Viesti Kirjoittaja Alexei » To Touko 16, 2013 22:39

mr-nobody kirjoitti:
BigBoss kirjoitti:
superzeppo kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:JJ:tä vtutti kuunnella, mutta Salo on mies paikallaan.
JJ oli paras ku se sano Vilenöö!
"Buttoni, Wepperi, Kuulthaardi..."
"Öövaini, Ralffi, Haidfeldi"
"Nyt Kimi pääsee pelaamaan sitä peliä..."

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14489
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Mika Salo - Blogit

Viesti Kirjoittaja superzeppo » To Touko 16, 2013 22:40

mr-nobody kirjoitti:
BigBoss kirjoitti:
superzeppo kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:JJ:tä vtutti kuunnella, mutta Salo on mies paikallaan.
JJ oli paras ku se sano Vilenöö!
"Buttoni, Wepperi, Kuulthaardi..."
"Öövaini, Ralffi, Maikkeli, Haidfeldi"
Voidaan siis todeta, että JJ oli paljon parempi kun Salo, jonka ainut spessu; Maiköl ei enää aja.

Avatar
mr-nobody
Foorumin Vetomies 2014 & 2015 & 2016
Viestit: 7183
Liittynyt: Ti Syys 25, 2012 22:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mika Salo - Blogit

Viesti Kirjoittaja mr-nobody » To Touko 16, 2013 22:43

superzeppo kirjoitti:
mr-nobody kirjoitti:
BigBoss kirjoitti:
superzeppo kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:JJ:tä vtutti kuunnella, mutta Salo on mies paikallaan.
JJ oli paras ku se sano Vilenöö!
"Buttoni, Wepperi, Kuulthaardi..."
"Öövaini, Ralffi, Maikkeli, Haidfeldi"
Voidaan siis todeta, että JJ oli paljon parempi kun Salo, jonka ainut spessu; Maiköl ei enää aja.
Menee jo ohi aihe alueen mutta Keke, Salo, Häkkinen (yhden kisan perusteella) ,JJ, Eki.
Siinä meikäläisen paremmuusjärjestys kommentaattorihommissa.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 52519
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mika Salo - Blogit

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ke Touko 29, 2013 19:20

Sääntöjenvastainen testi himmensi voittoa

Nico Rosberg teki Monacossa todella hienon työn, juuri noin pitää ajaa. Hän on saanut Lewis Hamiltonin ihan polvilleen. Olen yllättynyt Mersun sisäisistä voimasuhteista, koska olen pitänyt Hamiltonia yhtenä nopeimmista yhden kierroksen kuljettajista. Ei tämä Nicon saama niskalenkki mene oikein enää senkään piikkiin, että Hamilton vielä totuttelee uuteen tiimiin. Hamiltonin honeymoonin uuden tallin kanssa pitäisi alkaa pikkuhiljaa olla ohi.

Kolme paalupaikkaa kertoo kyllä siitä, että Nicolla on vauhti ja itseluottamus kohdallaan. Näitä tulee vielä lisää. Jos Mersu on noin paljon parantanut, niin miksei Nico ehtisi vielä MM-taistoonkin, kun pisteitä on jaossa vielä vaikka kuinka paljon. Luulen, että oma osansa Mersun menestyksessä oli sillä, että Monacossa oli aika kylmä ilma verrattuna muihin kisoihin eikä Monacossa ole yhtään pitkää mutkaa, jossa ladataan painoa yhdelle renkaalle. Kanadassakaan ei ole sellaisia mutkia, mutta katsotaan sitten Silverstonessa, palaako Mersu takaisin samoihin rengasongelmiin.

Nicon voittoa himmentää tietysti Mersun sähläys Pirellin kanssa. Olisiko hän saanut sitä voittoa, jos ne eivät olisi ajaneet kolmea päivää testiä? Ei Mersun kisavauhti ole koskaan ollut niin hyvää kuin nyt sen testin jälkeen. Saa nähdä, mikä on rangaistus ylimääräisestä sääntöjenvastaisesta testistä. Näkisin, että testi auttaa vielä enemmän tulevissa kisoissa, koska ne pääsivät testaamaan niitä renkaita, jotka niihin kisoihin ovat tulossa. Ihan syystä ovat muut tiimit tuohtuneet, sillä sen takia testataan, että saadaan etua. Ja testiä yritettiin vielä salata. Pirellin Paul Hemberyllä oli parin tunnin lehdistötilaisuus torstaina tai perjantaina, eikä sanallakaan mainittu, että he ovat olleet testaamassa. Sen sijaan hän jopa valitti sitä, etteivät he pysty kehittämään renkaitaan, kun eivät saa testata. Hän unohti ihan täysin mainita, että he olivat juuri testanneet kolme päivää Mersun kanssa. Kyllä se oli ihan tarkoituksella haettua ja tiedettiin, että se on sääntöjenvastaista. Vaikea sanoa, mikä on ollut syynä tähän. Ehkä Mersu maksoi Pirellille. Tuho on nyt tehty ja aika monella tiimillä on varmaan mennyt luottamus Pirelliin.

Monaco oli surkea esitys Romain Grosjeanilta. Jo ensimmäisestä treenistä lähtien ajaminen oli vaikean näköistä. Sen näki ihan selvästi, että kohta lipeää. Ja niinhän se sitten lipesi -- ja vielä useamman kerran. Lotus putoaa koko ajan valmistajien sarjassa, joka on rahallisesti tärkeä, kun Grosjean ei tuo pisteitä. Luulisin, että Lotuksen osakkeenomistajat kohta vaativat, että jotain pitää tehdä, kun toinen kaveri ei tuo yhtään pisteitä.

Vaikea sanoa, mitä Lotus päättää, mutta lähes tulkoon kuka vaan voisi olla parempi kuin Grosjean tällä hetkellä. Hänen tekemänsä tuho on kallista pisteiden valossa ja myös tiimille rahallisesti. Kohta hän satuttaa jotakuta muuta ja itseään, kun auto ei selvästikään pysy käsissä. Grosjean on älyttömän nopea kaveri, mutta liian virheherkkä tähän lajiin. Hän on nyt saanut niin monta vuotta harjoitella ykkösellä ajamista eikä se vieläkään tunnu sujuvan. Ei tuo ole sellainen paikka, johon mennään enää harjoittelemaan. Vaihtoehtona Gosjeanille olisi joko Davide Valsecchi tai Jerome d’Ambrosio. Mielestäni d’Ambrosio olisi parempi, koska hän on sentään ajanut yhden kisan viime vuonna.

Mielestäni Sergio Perez teki Monacossa juuri sitä, mitä tiimi on häneltä pyytänyt. Nyt kaikki, mitä tapahtuu Perezin ympärillä, on aina Perezin vika sen takia, koska hän on Perez. Ei välttämättä sen takia, mitä tapahtuu. Se alkoi jo viime vuonna. Ei se muutu mihinkään ennen kuin hän rupeaa ajamaan sillä tavalla, ettei osu mihinkään.

Kimin ja Perezin välinen tilanne ei ollut tuomariston mielestä Perezin vika, mutta se meni Perezin syyksi, koska hän on Perez. Minäkin näin ensin, että se oli ihan Perezin syy, mutta Kimihän vaihtoi ajolinjaa jarrutuksessa. Perez oli tietysti osumassa joka tapauksessa. Jos Kimi olisi ajanut normaalia ajolinjaa, niin Perez olisi tullut kylkeen. Koska Kimi blokkasi jarrutusalueella, mikä on säännöissä kiellettyä, niin se kääntyi vähän Kimin syyksi. Osuma olisi ollut joka tapauksessa.

Perezin ja Alonson välisessä tilanteessa Alonsolla ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin ajaa ulos radalta. Muuten ne olisivat törmänneet. Ja Alonso sai rangaistuksen, kun Perez pakotti hänet siihen virheeseen. Toisaalta se on okei, tosi röyhkeää ajamista, mutta ei hän saa sillä ainakaan toisten kuljettajien kunnioitusta. Ehkä hän hakee sitä, että muut rupeaisivat pelkäämään häntä ja antaisivat tilaa.

Mika Salo, MTV3

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 52519
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mika Salo - Blogit

Viesti Kirjoittaja Jamppa » To Kesä 13, 2013 16:50

Bottas on valmis mihin vaan

Valtteri Bottas veti kyllä hienon aika-ajon Kanadassa. Hän osoitti suorituksellaan sen, että on valmis ihan mihin vaan. Sadekelissä tärkeää on, ettei kuski hermoile. Se ei saa heilauttaa tunteita, jos tulee vähän vettä taivaalta. Williams osasi lähettää Valtterin radalle juuri oikeaan aikaan. Sattui olemaan kaikkein kuivin mahdollinen hetki. Kisassa sitten kaikki tiesikin sen, että hän oli vähän liikkuva shikaani siinä edessä. Niinhän ne kaikki pyyhkivät hänestä aika nopeasti ohi. Harmi, että Williamsin auto on niin huono.

Vettel veti viikonlopun todella hyvin. Paalu ja ylivoimainen voitto. Se näytti jo pelottavan vahvalta. Osasyynä tähän oli tietysti se, että muilla huipuilla oli vähän epäonnea. Alonsolla oli huono aika-ajo ja Kimillä tosi surkea kisa. Vettelillä ei ole ollut yhtään surkeaa kisaa, joita muille tulee koko ajan. Kokonaisuutena Kanadan viikonloppu oli aika sekava, kun kuivalla ei ajettu kunnolla kuin vasta kisassa. Kaikilla oli homma vähän hakusessa. Red Bull pystyi hyödyntämään tilanteen parhaiten.

Seuraava osakilpailu on MM-sarjan kannalta täysin ratkaiseva. Jos Vettel voittaa myös sen, niin sitten hän menee karkuun. Silverstonen rata on sellainen, jossa nähdään totuus autojen voimasuhteista. Viime vuonna Webber voitti siellä, joten Red Bull on kyllä vahva sielläkin, satoi tai paistoi. Toivon mukaan muut tiimit saavat jotain aikaiseksi, ettei Vettel mene ihan menojaan, jolloin MM-sarjasta lähtisi vähän mielenkiintoa. Lotuksen pitää parantaa nyt huomattavasti. Heidän autossaan on ollut pikkuvikoja, kuten se, että Kimiltä lähti parin kierroksen jälkeen jarrut autosta. Eikä vauhtikaan ollut kohdallaan koko viikonloppuna.

Räikkösen ensi kauden sopimuksesta riittää nyt kaikenlaisia huhuja. Mielestäni olisi järkeenkäypää, että hän menisi Red Bullille. Se tukisi hänen muitakin harrastuksiaan. Kimi voisi ajaa vähän rallia ja onhan hänellä motocross-tiimikin, jota Red Bull voisi vähän tukea. Se yhtälö voisi olla kaikista paras. Miten sitten sääntömuutokset vaikuttavat päätökseen, kun ensi kaudella saa taas ajaa testejä, mikä ei luultavasti ole Kimille mieleen. Vaikea sanoa, mitä hän päättää. Ottajia on varmasti, koska Kimi on yksi varikon halutuimpia kavereita.

Testaamisen salliminen on mielestäni ihan okei, mutta jotenkin sitä tallien henkilökunnan reissaamista pitää rajoittaa. Kun kisoja on paljon ja siihen vielä laitetaan testit päälle, niin jos ei käytetä testitiimejä ja testikuskeja, niin se on liian raskasta mekaanikoille ja kuskeille. Sen ulkopuolella ei ole sitten elämää enää ollenkaan.

Saa nähdä, mitä Mersun toukokuista testiä käsittelevä tuomioistuin päättää ensi viikolla. Muut tiimit eivät kyllä hyväksy sitä, mitä on tehty. Se oli törkeä sääntörikkomus, jota yritettiin vielä salata, kun kuskit ajoivat eri kypärillä eikä siitä puhuttu missään. Jotain hämärää siinä oli, ei se ihan päivänvaloa kestä.

Mika Salo, MTV3

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 52519
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mika Salo - Blogit

Viesti Kirjoittaja Jamppa » To Heinä 04, 2013 17:34

Kovalaisen paluuta odotellessa

Seuraavan kauden kuljettajamarkkinoilla alkaa liikehdintä aina tähän aikaan vuodesta. Nyt ensimmäinen liike oli Mark Webberin lähtöilmoitus. Kun vielä Massan Ferrari-paikan tilanne ilmoitetaan, niin sitten rupeaa aika nopeasti tapahtumaan.

Heikki Kovalaisen sopimustilanteen suhteen on juuri nyt menossa mielenkiintoiset ajat Caterhamilla. Kun siellä asiat naksahtavat piakkoin kohdalleen, niin Heikki toivon mukaan nähdään kilpa-autossa. Minä odotin, että se olisi tapahtunut jo Silverstonessa, mutta eipä tapahtunut vielä. Caterham-sopimuksen saaminen tälle kaudelle auttaisi Heikkiä ensi kauden osalta. Sitten olisi mahdollisuus saada vähän parempi auto, kun tekee nyt fiksusti lyhyen sopimuksen. Nimittäin Heikki on aika vahvoilla ensi kauden markkinoilla, jos hän pääsee vielä tänä vuonna ajamaan kilpaa, koska markkinoilla ei ole kokeneita kuljettajia juuri vapaana. Esimerkiksi Lotuksella voi olla ensi kaudelle jopa kaksi paikkaa auki. Veikkaan, että jos Kimi lähtee sieltä, niin myös Grosjean lähtee.

Räikkösen osalta en usko, että mitään sopimusta on vielä tehty. Kyllä Red Bull sitä luultavasti Kimille tarjoaa, mutta siinä on pari puolta. Red Bullilla on junioriakatemia, josta on viimeksi nostettu Sebastian Vettel. Se menettää vähän pohjaansa, jos Red Bull ei nosta jompaakumpaa Toro Rosson kuljettajaa. Toisaalta Kimi olisi vapaana ja varmasti paras vaihtoehto. Jos Red Bull nostaa Ricciardon tai Vergnen siihen, niin kyllä hekin pystyvät voittamaan Red Bullilla kisoja, mutta niin pystyy Kimikin ja hän tuo auton aina varmasti maaliin. Kimi on tietysti kallis, kun taas Ricciardon tai Vergnen saisi tosi halvalla. Kimi ei halua tehdä kovinkaan paljon mitään promootiotyötä tai muuta ylimääräistä. Toisaalta Red Bull tukisi sitä, kun Kimillä on motocross-tiimi ja hän haluaa ajaa rallia.

Ferrari on kuskivalinnan suhteen siitä erilainen, että he ottavat aina kokeneita kuskeja. He eivät nostaisi junioriakatemiasta kuljettajaa. Markkinoilla ei oikein ole ketään muutakaan kuin Massa, joka sopisi Ferrarille. Kimi tuskin menee sinne takaisin eikä oikein muita ole vapaana. Joku Timo Glock olisi tietysti mahdollista saada, mutten näe, että hän pystyisi sitä paikkaa hoitamaan. Heillä on Bianchi Marussialla, mutten usko hänen olevan vielä valmis Ferrarille.

Renkaat ovat tietysti olleet puheenaiheena Silverstonen jälkeen. Rengastilanteessa on kaksi puolta. Se ei todellakaan ollut turvallista, mitä Silverstonessa tapahtui, mutta toisaalta säännöt olivat syynä siihen. Kun sääntöjen mukaan Pirelli ei saanut muuttaa renkaita, niin he olivat jumissa siinä. Nyt säännöt onneksi vapautettiin turvallisuuden takia.

Se oli hyvin lähellä, että Britannian GP olisi pysäytetty. Silverstonessa on onneksi isot turva-alueet, joten siellä ei ole hirveä katastrofi, jos renkaita menee, eikä ehkä vielä Nürburgringilläkään, mutta sitten kun mennään Spahan, jossa aidat ovat lähellä ja ajetaan tosi kovaa, niin siellä sattuu, jos kumi räjähtää.

Tallien pitää nyt totuttautua uudenlaisiin renkaisiin, mutta tiimin tehtävänä on reagoida uusiin juttuihin. Sen takia ne ovat maailman parhaita tiimejä, että osaavat tehdä sen. Muutos tietenkin aina suosii jotakuta, mutta on vaikea sanoa ketä. Voi tapahtua yllätyksiä, kun jokin huipputiimeistä oppii sen ensimmäisenä.

Mersu nousi Silverstonen myötä sarjan kärkitaistoon. Ainahan ne ovat olleet nopeita, mutta nyt ne ymmärtävät myös kisavedot. Kyllä se kolmen päivän testi on niitä auttanut, mutta on tämä menestys ihan ansaittua. Heillä on kaksi hyvää kuskia, huippuihmisiä töissä ja paljon rahaa käytössä. Olen koko ajan ajatellut, että Mersu on ykköstiimi, kun tulee uudet moottorit, koska Mersu on varmasti hyvä tekemään turbomoottoreita, mutta ne ovat jo nyt näin hyviä. Luulen, että ensi vuonna Mersu on se, joka määrää kaapin paikan ihan joka kisassa.

Mika Salo, MTV3

Mustakari
GP3-kuski
Viestit: 84
Liittynyt: La Syys 08, 2012 21:21

Re: Mika Salo - Blogit

Viesti Kirjoittaja Mustakari » Ke Heinä 10, 2013 13:47

Olet hieno mies Mika Salo!
Seiväshyppylegenda

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 52519
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mika Salo - Blogit

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Pe Heinä 12, 2013 15:47

Olisi kiva nähdä Räikkönen ja Vettel tasavertaisissa autoissa

Saksan GP:n tiimoilta olen edelleen sitä mieltä, että Grosjeanin olisi pitänyt päästää Räikkönen edelleen 4-5 kierrosta aikaisemmin. Kimi oli siinä vähän yli sekunnin päässä, jolloin Grosjeanin auto vaikutti hänen vauhtiinsa. Viimeinen sekunti on se vaikein. Grosjean ei ajatellut, että Kimi on tarpeeksi lähellä, joten hän ei päästänyt ohi, mutta se vaikuttaa paljon vauhtiin, kun siiviltä häviää ilmaa. Kun Kimi pääsi ohi, otti hän hetkessä Vettelin kiinni. Vaikka Lotus väittää muuta, niin uskon voiton menneen siihen. Jos Grosjean olisi päästänyt ohi vähän aikaisemmin, olisi Kimi voittanut kisan. Toisaalta Grosjeanilla oli myös pitkästä aikaa hyvä kisa. Yhdessä vaiheessa näytti jo, että hän voittaa kisan, muttei sitten vauhti kuitenkaan ihan riittänyt.

MM-sarjan tilanteen suhteen jonkun pitäisi saada pian laitettua Vettel aisoihin, sillä muuten hän menee menojaan. Pari voittoa vielä, niin sitten se rupeaa olemaan taputeltu.

Minun mielestäni olisi kiva nähdä Räikkönen ja Vettel tasavertaisissa autoissa tulevaisuudessa. He ovat aika samanlaisia kuskeja. Molemmat ovat nykyään varmoja: ajavat siististi ilman mitään tyhmiä temppuja ja tuovat auton maaliin. Uskon, että heillä tulisi aika kovia kisoja keskenään.

Vettel on ollut monta vuotta Red Bullilla ja tuntee tallin. Ei se olisi Kimille mikään helppo nakki mennä sinne, mutta se olisi hyvä haaste. Kaikki haluavat haasteita. Jos Kimi haluaa voittaa kisoja jatkuvasti, niin sinnehän hänen on pakko mennä. On epätodennäköisempää, että Lotus pystyisi tarjoamaan hänelle ensi vuonna auton, jolla voitetaan kisoja jatkuvasti. Red Bullilla on kuitenkin Adrian Newey. Kimin kannattaa varmaan katsoa Neweyn sopimuksen pituus ja tehdä itse samanpituinen sopimus, jos hän haluaa voittaa mestaruuksia.

Nürburgringillä nähty Mark Webberin auton pyörän irtoaminen ei ollut ensimmäinen vastaava vaaratilanne. Tiimit rupesivat jo viime vuonna huolestumaan pit stopeista, koska ne ovat nykyään niin nopeita, kun autoja ei enää tankata. Yleensä pyörä on lähtenyt irti vasta radalla, mutta nyt se sattui lentämään siitä saman tien. Koko systeemiin pitäisi tehdä jokin muutos. Nyt tehtiin sääntömuutos siitä, ettei pitlanelle enää pääse ketään ylimääräisiä ihmisiä, mutta edelleen se on vaarallista tiimien henkilökunnalle. Se on jo hyvä sääntö, ettei pitlanelle tule ylimääräisiä, mutta se ei ole vielä tarpeeksi. Itse ongelmaan pitäisi keksiä jokin ratkaisu, että pyörät menevät varmasti kiinni. Pyörän kiinnityksen kanssa pitäisi keksiä jokin uusi juttu tai sitten tiimeille pitää laittaa niin kovat sanktiot pyörien irtoamisesta, että ne alkaisivat olla varovaisempia. Kun nykyään 2,5 sekunnissa vaihdetaan neljä pyörää, niin onhan se todella nopeaa. Jos tikkarimies vähänkään hätäilee, niin auto lähtee liikkeelle ilman, että kaikki pultit ovat kiinni.

Myös Williams-tallin osalta nähtiin ongelmia pyörän kiinnittämisessä. Se liittyy tähän samaan ongelmaan. Kun asioita pyritään tekemään niin nopeasti, on kaikki vedetty äärirajoille. Esimerkiksi ohjauslaipat saattavat rikkoutua, jos kaikki ei osukaan täysin kohdalleen. Kun asia menee hirveässä kiireessä ensimmäisen kerran pieleen, niin sitten se lähtee menemään oikein urakalla pieleen. Kun pyörää painetaan väkisin paikalleen ja se on väärissä hahloissa, niin ei se vaan mene.

Nürburgringillä nähtiin yksi niin erikoinen tilanne, etten ole koskaan nähnyt vastaavaa. Nimittäin se kun Jules Bianchin Marussia-auto valui radan poikki ilman kuljettajaa. Kun auto pysähtyy radan varteen ja jos siinä on kaikki pyörät paikallaan, pitää kuljettajan sääntöjen mukaan tehdä kaksi asiaa: Ratti pitää kiinnittää paikalleen. Lisäksi kuljettajan pitää painaa nappia, joka irrottaa vaihdelaatikon moottorista, jotta autoa pystytään liikuttelemaan. Bianchi hyppäsi autosta ulos ja lähti kävelemään. Sitten hän tuli takaisin auton luokse kiinnittämään ratin ja painamaan siitä napista. Hän teki ihan oikein, muttei vaan tajunnut, että auto oli alamäessä, jolloin se lähti menemään. Kävi tuuri, ettei radalla tullut sillä hetkellä jono autoja kaasu pohjassa, jolloin takana tulevat eivät olisi nähneet tilannetta, vaan olisivat ajaneet suoraan päin. Ratavirkailijat olivat tilanteessa aika hitaita, kun eivät olleet siinä auton vierellä heti auttamassa. Yleensä he ovat siinä saman tien.

Minun tietojen mukaan uutinen siitä, että Hartwall-areenan ostanut Rotenbergin perhe neuvottelisi myös Sauberin F1-tallin ostamisesta, on totta. Se ei ole sataprosenttisen varmaa, mutta kauppa tukisi kaikkea muuta, jota heidän ympärillään tapahtuu. He ovat kilpa-autoiluihmisiä. Kun Sotshissa ajetaan ensi vuonna, niin sitten venäläisillä olisi oma kunnon tiimi mukana. Sarjassa ei tällä hetkellä aja yhtään venäläiskuskia, joten olisi suotavaa, että heitä olisi mukana, jotta Venäjän GP saataisiin kiinnostamaan vielä enemmän venäläisiä. Sauberilla on minun käsitykseni mukaan asiat tällä hetkellä todella huonosti, joten olisi hyvä, jos löytyisi tällainen pelastaja. Se olisi kaikin puolin hyvä yhtälö.

Mika Salo, MTV3

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 52519
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mika Salo - Blogit

Viesti Kirjoittaja Jamppa » To Elo 01, 2013 7:51

Uusi haaste kehitysohjelman johtajana

Olin juuri koko päivän Moskovassa kokouksissa sopimassa tarkemmin uudesta työstäni nuorten venäläiskuljettajien kehitysohjelman johtajana. Tarvitsen vielä pari viikkoa, että saan asioita eteenpäin, mutta työnkuvani on nyt selkeä. Tehtävänä on nostaa Venäjän autourheilun tasoa. Työni vaatii paljon koordinoimista. En ole siinä yksin, vaan apunani on hyviä ihmisiä. Tämä työ tuli minulle SMP Racing -tallia pyörittävän Rotenbergin kautta.

Venäjällä ei ole tällä hetkellä kulttuuria autourheiluun. Nuorten lupausten on vaikea päästä eteenpäin, kun ei ole mitään kansallista sarjaa, jota voisi ajaa. Hankkeen taustalla on ensi kaudella F1-kalenteriin tuleva Venäjän GP. Kun täällä on oma F1-kilpailu, niin olisi hyvä, että maassa olisi myös jonkinlaista autourheilukulttuuria.

Sergei Sirotkin, josta nyt on puhuttu ensi kauden F1-paikan suhteen, ei kuulu tähän ohjelmaan, vaan johonkin toiseen. Meillä on mukana nuorempia kuljettajia.

F1-kuljettajamarkkinoiden suhteen on viime päivinä ollut liikkeellä kaikenlaisia huhuja, joita ei kannata ottaa hirveän tosissaan. Tosiasia on se, että Kimillä on kaksi vaihtoehtoa: Lotus ja Red Bull. En usko Kimin menevän enää koskaan Ferrarille. Vaikka hänellä on talliin hyvät välit, niin Montezemolon kanssa ei ole.

Unkarin GP:ssä oli MM-sarjan suhteen hyvää se, että Vettel jäi Kimin taakse. Kimin pitää nyt saada tuollaisia kisoja monta lisää, että hän saa kurottua välimatkaa umpeen. Kimillä on kaikki mahdollisuudet mestaruuteen, jos Lotus pystyy antamaan hänelle tuollaisen auton, joka Unkarissa nähtiin. Myös Hamilton on vahvoilla loppukaudesta, jos hän rupeaa napsimaan voittoja tuota tahtia, mitä olisi tullut jo, jos Silverstonessa ei olisi tapahtunut rengasrikkoa. Mersu näköjään kehittää autoaan ihan täysillä. Pidän Kimiä kuitenkin Vettelin ykköshaastajana, koska hän on tasaisen vaarallinen. Hamiltonilla suoritukset menevät ylös ja alas. Jos Hamilton pystyisi ajamaan yhtä tasaisia suorituksia kuin Kimi, olisi hän lähes varma mestari. Mersu ei kuitenkaan toimi joka paikassa yhtä hyvin kuin Lotus.

Alonso rupeaa pikkuhiljaa putoamaan MM-taistosta, vaikka hän onkin nyt vain pisteen Kimiä perässä. Ferrari ei ollut nopea Unkarissa, joten kyyti ei näköjään riitä mestaruustaisteluun. Ferrarilta muistutettiin Alonsolle julkisesti heidän periaatteestaan: Talli on se, jonka eteen tehdään töitä. Kuskit tietysti turhautuvat, kun vehkeet eivät kulje. Tästä huolimatta minä uskon, että Alonso jää Ferrarille. En näe mitään järkeä siinä, että Red Bull palkkaisi Alonson. Heillä on parempiakin vaihtoehtoja, esimerkiksi Kimi.

Mika Salo, MTV3

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 52519
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mika Salo - Blogit

Viesti Kirjoittaja Jamppa » To Elo 29, 2013 13:39

Jarruvika

Räikkösen kisa päättyi pitkästä aikaa keskeytykseen jarruvian takia. Jarruista ylikuumeni yksi kulma. Se hehkui niin kovaa, että oli vain ajan kysymys, koska jarrut pettävät. Sen näki jo alussa, kun se rupesi pölyttämään hirveästi. Kuski ei sitä välttämättä vielä siinä kohtaa tiedä. Poljin rupeaa vain pikkuhiljaa menemään pehmeämmäksi ja sitten lähtee luotto auton ajamisesta ihan täysin. Se vaikuttaa kierrosaikaan hirveästi.

Tiimi sanoi, että jarrukanavassa olisi ollut visiirin kalvo, mutten jaksa uskoa vian johtuneen pelkästään siitä. Jopa jarrujen ilmanottoaukko kuumenee niin kovaa, että jos kalvo olisi siitä mennyt sisään, niin se olisi sulanut sinne. Lotus sanoi, että niillä oli jarruongelmia jo perjantaina. Miten se syy nyt yhtäkkiä olisi sitten siitä kalvosta löytynyt?

Voihan se olla, että jäähdytyskanava oli tukossa, esimerkiksi ison kumin palan takia. Jarrulämpöjä säädetään sillä, minkä verran ilmaa jarruille annetaan. Siinä voidaan käyttää niinkin high tech -juttua kuin laittaa pala ilmastointiteippiä jarruohjaimien eteen. Jos autoon tulee kehitysosia, kuten uusi siipi, niin se ohjaa ilmaa eri tavalla, jolloin jarrujen jäähdytykseen ei tulekaan ilmaa samalla tavalla kuin aiemmin.

Omalla urallani pahin jarruvikakokemus oli Fujin suoran päässä, kun ajoin F3000-autolla suoraan aitaan jarrujen ylikuumentumisen seurauksena. Ne eivät olleet hiilikuitujarrut, vaan metallijarrut. Poljin meni täysin pohjaan eikä tapahtunut mitään. Formula ykkösissä viimeinen Monacon kisani Toyotalla päättyi siihen, kun jarrut olivat kuluneet niin paljon, että yksi jarrupaloista pääsi putoamaan pois suoralla. Kun piti painaa jarrua ja yksi jarrupala puuttui, niin ei siellä ollut jarruja ollenkaan.

Spassa taas nähtiin, kuinka samat kaverit, Maldonado ja Perez, koko ajan sähläävät. Maldonado selvisi törmäilystään helpolla saatuaan 10 sekunnin pysähtymisrangaistuksen. Se oli todella typerä veto häneltä. Tuomaristokin sanoi kisan jälkeen, että olisi kiva, jos mielipidettä pystyisi vielä muuttamaan, mutta ei pysty. Ne olisivat halunneet antaa enemmän rangaistusta Maldonadolle. Perez teki Grosjeania vastaan alokasmaisen virheen. Se oli ihan älytön liike. Hänelle olisi tullut paljon pisteitä, jos olisi siinä tilanteessa kääntänyt rattia vähän oikealle. Kerrankin Grosjean oli tilanteessa oikeassa.

Vettel marssii kohti seuraavaa mestaruutta. Red Bull on parantanut huomattavasti matalan downforcen radoilla. Spassa näki silmämääräisesti, että niillä oli vähemmän siipeä kuin muilla, mutta silti niillä riittää pitoa mutkissa. Niiden auton mekaaninen pito on todella hyvä. Mielenkiintoista nähdä, mikä auto toimii parhaiten Monzassa, joka on niin erilainen rata kuin mikään muu.

Monzassa on aina hyvä fiilis. Ympäristössä on huomattavasti enemmän historiaa kuin muilla radoilla ja ihmisiä on aina paikanpäällä ihan älytön määrä. Ihan varmasti jotain sopimuksia julkistetaan Monzan viikonloppuna. Huhut ovat tällä hetkellä niin uskomattomia, ettei niihin jaksa enää keskittyä. Minä tiedä, miten asiat ovat, mutten voi sitä tähän kirjoittaa.

Mika Salo, MTV3

Kamui Button
Kilpakuljettaja
Viestit: 997
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 21:19

Re: Mika Salo - Blogit

Viesti Kirjoittaja Kamui Button » To Elo 29, 2013 17:19

Jamppa kirjoitti:

Minä tiedä, miten asiat ovat, mutten voi sitä tähän kirjoittaa.

Mika Salo, MTV3
Sama täällä, en vaan voi kertoa :mrgreen:

Vastaa Viestiin