Mika Salo - Blogit

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

Re: Mika Salo - Blogit

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Loka 30, 2013 15:47

Kaikkien aikojen ylivoimaisin

Räikkönen puolustaa Abu Dhabissa voittoaan, mutta jos Vettelillä ei ole ongelmia, niin Kimin voittoa saadaan vielä odottaa. Vettelin ylivoima on tällä hetkellä jotain ihan käsittämätöntä. Itse en muista nähneeni formula ykkösissä koskaan tällaista sekuntitolkulla olevaa ylivoimaa. Schumacher voitti paljon kisoja hienolla ajolla ja olemalla fiksu kisakuski ja häikäilemätön, mutta Vettel voittaa nyt ihan raa’alla nopeudella. Vettel osaa ottaa autosta kaiken irti ja saa sen toimimaan juuri niin kuin pitää. Vettel ei ole joutunut näyttämään todellista vauhtiaan missään muualla kuin Singaporessa, jossa hän oli puolitoista sekuntia per kierros muita nopeampi. Intiassakin hän teki puolessatoista kierroksessa kaksi sekuntia eroa muihin.

Mielestäni se oli aika törkeätä, mitä Permane sanoi radiossa Räikköselle. Ei noin saisi tiimin puolelta tehdä. Kuskilla siellä on enemmänkin tunteet kuumina tuollaisissa tilanteissa ja tiimin pitäisi pysyä rauhallisena. Räikkösen lähtö tallista on iso isku Lotukselle tuloksien kannalta ja markkinoinnillisesti. Se näkyy nyt jo tunteenpurkauksina. Lotus yrittää nyt tehdä Grosjeanista kisavoittajaa, jotta on helpompi selittää sponsoreille ja tallin omistajille, että heillä on edelleen hyvä mies tallissa.

Kun kuljettaja päättää lähteä tallista, niin erimielisyydet ovat siinä tilanteessa yleensä tallin johtoa vastaan eikä ketään muuta. Kun itse lähdin Toyotalta, niin pysyin Toyotan insinöörien kanssa koko ajan hyvissä väleissä, mutta muutaman tallin johtajan kanssa välit menivät saman tien, kun he rupesivat käyttäytymään niin lapsellisesti heti päätökseni jälkeen.

Osasin arvata, että Toro Rosso nostaa venäläisen Daniil Kvyatin kisakuskikseen ensi kaudella, sillä Helmut Marko rupesi yhtäkkiä ihan puun takaa kehumaan häntä minulle ihan älyttömästi. Kvyat on kyllä hyvä kuski, siitä ei ole epäilystäkään. Hän on nuori, joten he pystyvät Toro Rossolla kouluttamaan hänestä sellaisen kuin haluavat. Hyvä, että Toro Rosso jatkaa samaa linjaa antamalla nuorille kuskeille mahdollisuuksia.

Kuljettajamarkkinat ovat vielä varsin avoinna Lotuksella, Force Indialla ja Sauberilla. Lisäksi vaikuttaa siltä, ettei Perezin McLaren-paikkaakaan ole vielä vahvistettu. Lotuksen paikka on haluttu, mutta kohta kuskit rupeavat panikoimaan ja tekemään diilejä muualle, jos Lotus ei ala tehdä sopimuksia. Silloin Lotus jää rannalle ruikuttamaan eikä saa ketään hyvää sinne. Saa nähdä, tarvitseeko Lotus kuljettajalta rahaa vai pystyvätkö ne ottamaan sellaisen, joka Kimin tavoin auttaa nostamaan sponsoreiden kiinnostusta tallia kohtaan. Ei siellä tietenkään ole vapaana ketään sellaista kuskia, joka pystyisi läheskään täyttämään Kimin saappaat.

Mika Salo, MTV3
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mika Salo - Blogit

ViestiKirjoittaja Tyrrel » Ke Loka 30, 2013 15:54

Jamppa kirjoitti:
Kaikkien aikojen ylivoimaisin

Räikkönen puolustaa Abu Dhabissa voittoaan, mutta jos Vettelillä ei ole ongelmia, niin Kimin voittoa saadaan vielä odottaa. Vettelin ylivoima on tällä hetkellä jotain ihan käsittämätöntä. Itse en muista nähneeni formula ykkösissä koskaan tällaista sekuntitolkulla olevaa ylivoimaa. Schumacher voitti paljon kisoja hienolla ajolla ja olemalla fiksu kisakuski ja häikäilemätön, mutta Vettel voittaa nyt ihan raa’alla nopeudella. Vettel osaa ottaa autosta kaiken irti ja saa sen toimimaan juuri niin kuin pitää. Vettel ei ole joutunut näyttämään todellista vauhtiaan missään muualla kuin Singaporessa, jossa hän oli puolitoista sekuntia per kierros muita nopeampi. Intiassakin hän teki puolessatoista kierroksessa kaksi sekuntia eroa muihin.

Mielestäni se oli aika törkeätä, mitä Permane sanoi radiossa Räikköselle. Ei noin saisi tiimin puolelta tehdä. Kuskilla siellä on enemmänkin tunteet kuumina tuollaisissa tilanteissa ja tiimin pitäisi pysyä rauhallisena. Räikkösen lähtö tallista on iso isku Lotukselle tuloksien kannalta ja markkinoinnillisesti. Se näkyy nyt jo tunteenpurkauksina. Lotus yrittää nyt tehdä Grosjeanista kisavoittajaa, jotta on helpompi selittää sponsoreille ja tallin omistajille, että heillä on edelleen hyvä mies tallissa.

Kun kuljettaja päättää lähteä tallista, niin erimielisyydet ovat siinä tilanteessa yleensä tallin johtoa vastaan eikä ketään muuta. Kun itse lähdin Toyotalta, niin pysyin Toyotan insinöörien kanssa koko ajan hyvissä väleissä, mutta muutaman tallin johtajan kanssa välit menivät saman tien, kun he rupesivat käyttäytymään niin lapsellisesti heti päätökseni jälkeen.

Osasin arvata, että Toro Rosso nostaa venäläisen Daniil Kvyatin kisakuskikseen ensi kaudella, sillä Helmut Marko rupesi yhtäkkiä ihan puun takaa kehumaan häntä minulle ihan älyttömästi. Kvyat on kyllä hyvä kuski, siitä ei ole epäilystäkään. Hän on nuori, joten he pystyvät Toro Rossolla kouluttamaan hänestä sellaisen kuin haluavat. Hyvä, että Toro Rosso jatkaa samaa linjaa antamalla nuorille kuskeille mahdollisuuksia.

Kuljettajamarkkinat ovat vielä varsin avoinna Lotuksella, Force Indialla ja Sauberilla. Lisäksi vaikuttaa siltä, ettei Perezin McLaren-paikkaakaan ole vielä vahvistettu. Lotuksen paikka on haluttu, mutta kohta kuskit rupeavat panikoimaan ja tekemään diilejä muualle, jos Lotus ei ala tehdä sopimuksia. Silloin Lotus jää rannalle ruikuttamaan eikä saa ketään hyvää sinne. Saa nähdä, tarvitseeko Lotus kuljettajalta rahaa vai pystyvätkö ne ottamaan sellaisen, joka Kimin tavoin auttaa nostamaan sponsoreiden kiinnostusta tallia kohtaan. Ei siellä tietenkään ole vapaana ketään sellaista kuskia, joka pystyisi läheskään täyttämään Kimin saappaat.

Mika Salo, MTV3

Jaa, en tiennytkään että Salo itse päätti lähteä Toyotalta :)
"Tyhmyydellä ja neroudella on se ero, että neroudella on rajansa"
-Albert Einstein
Avatar
Tyrrel
Monacon voittaja
 
Viestit: 4079
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2013 16:58

Re: Mika Salo - Blogit

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Loka 30, 2013 15:55

Tyrrel kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:
Kaikkien aikojen ylivoimaisin

Räikkönen puolustaa Abu Dhabissa voittoaan, mutta jos Vettelillä ei ole ongelmia, niin Kimin voittoa saadaan vielä odottaa. Vettelin ylivoima on tällä hetkellä jotain ihan käsittämätöntä. Itse en muista nähneeni formula ykkösissä koskaan tällaista sekuntitolkulla olevaa ylivoimaa. Schumacher voitti paljon kisoja hienolla ajolla ja olemalla fiksu kisakuski ja häikäilemätön, mutta Vettel voittaa nyt ihan raa’alla nopeudella. Vettel osaa ottaa autosta kaiken irti ja saa sen toimimaan juuri niin kuin pitää. Vettel ei ole joutunut näyttämään todellista vauhtiaan missään muualla kuin Singaporessa, jossa hän oli puolitoista sekuntia per kierros muita nopeampi. Intiassakin hän teki puolessatoista kierroksessa kaksi sekuntia eroa muihin.

Mielestäni se oli aika törkeätä, mitä Permane sanoi radiossa Räikköselle. Ei noin saisi tiimin puolelta tehdä. Kuskilla siellä on enemmänkin tunteet kuumina tuollaisissa tilanteissa ja tiimin pitäisi pysyä rauhallisena. Räikkösen lähtö tallista on iso isku Lotukselle tuloksien kannalta ja markkinoinnillisesti. Se näkyy nyt jo tunteenpurkauksina. Lotus yrittää nyt tehdä Grosjeanista kisavoittajaa, jotta on helpompi selittää sponsoreille ja tallin omistajille, että heillä on edelleen hyvä mies tallissa.

Kun kuljettaja päättää lähteä tallista, niin erimielisyydet ovat siinä tilanteessa yleensä tallin johtoa vastaan eikä ketään muuta. Kun itse lähdin Toyotalta, niin pysyin Toyotan insinöörien kanssa koko ajan hyvissä väleissä, mutta muutaman tallin johtajan kanssa välit menivät saman tien, kun he rupesivat käyttäytymään niin lapsellisesti heti päätökseni jälkeen.

Osasin arvata, että Toro Rosso nostaa venäläisen Daniil Kvyatin kisakuskikseen ensi kaudella, sillä Helmut Marko rupesi yhtäkkiä ihan puun takaa kehumaan häntä minulle ihan älyttömästi. Kvyat on kyllä hyvä kuski, siitä ei ole epäilystäkään. Hän on nuori, joten he pystyvät Toro Rossolla kouluttamaan hänestä sellaisen kuin haluavat. Hyvä, että Toro Rosso jatkaa samaa linjaa antamalla nuorille kuskeille mahdollisuuksia.

Kuljettajamarkkinat ovat vielä varsin avoinna Lotuksella, Force Indialla ja Sauberilla. Lisäksi vaikuttaa siltä, ettei Perezin McLaren-paikkaakaan ole vielä vahvistettu. Lotuksen paikka on haluttu, mutta kohta kuskit rupeavat panikoimaan ja tekemään diilejä muualle, jos Lotus ei ala tehdä sopimuksia. Silloin Lotus jää rannalle ruikuttamaan eikä saa ketään hyvää sinne. Saa nähdä, tarvitseeko Lotus kuljettajalta rahaa vai pystyvätkö ne ottamaan sellaisen, joka Kimin tavoin auttaa nostamaan sponsoreiden kiinnostusta tallia kohtaan. Ei siellä tietenkään ole vapaana ketään sellaista kuskia, joka pystyisi läheskään täyttämään Kimin saappaat.

Mika Salo, MTV3

Jaa, en tiennytkään että Salo itse päätti lähteä Toyotalta :)


Sellainen muistikuva kans on, että siinä olis käyny jotenkin toisin :D
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mika Salo - Blogit

ViestiKirjoittaja Osku90 » To Loka 31, 2013 0:22

Juu, sama pisti silmään, kun tuota päivällä luin.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4945
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Mika Salo - Blogit

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Marras 06, 2013 13:05

Ajaako Kimi Austinissa?

Räikkösen ja Lotuksen välillä on aika surullinen tilanne. Kukaan ulkopuolinen ei tietenkään tiedä totuuksia rahasummista, huhut ovat aina huhuja, mutta ei se kenenkään mieltä nosta, jos ei saa palkkaa koko vuodesta, vaan matkustelee omilla rahoillaan, ja sitten tiimi rupeaa vielä vittuilemaan sen päälle. Tuossa kohtaa olisi kuka tahansa avautunut. Kimi teki ihan oikein: pakko antaa palautetta jossain välissä.

Katsotaan nyt, ajaako Kimi Austinissa -- ja millä autolla? Se on varmaan odotetuin asia koko Jenkkien GP-viikonlopussa, ilmestyykö Kimi paikalle vai ei. Siitäkin on ollut huhuja, että Kimi voisi jopa ajaa Lotuksen sijaan Sauberilla. Se nyt on vaan huhua. Kimi joka tapauksessa tykkää ajamisesta, mutta ilmapiiri Lotuksella on nyt niin huono. Sauber on myös rahapulassa eikä ole maksanut Hulkenbergille. En kuitenkaan näe mitään syytä siihen, miksi Hulkenberg pitäisi siirtää sivuun, koska hän on ajanut viimeaikoina tosi hyviä kisoja.

Jos Kimi ilmestyy paikalle Austiniin, ajaa hän taatusti ihan täysillä. Meidän suomalaisten mentaliteetti on hyvä, kun tunneasiat eivät paljon vaikuta ajosuoritukseen. Kun autossa istutaan, ajetaan sillä niin kovaa kuin pääsee.

Abu Dhabissa Räikkösen aika-ajon hylkäyksen taustalla oli se, että sama vika esiintyi toista kertaa Lotus-auton pohjassa. Tuomaristo oli sanonut Lotukselle, että muuttaisivat sen osan autossaan, mutta talli ei ollut muuttanut. Kimi kärsi nyt täysin syyttömänä rangaistuksen Lotuksen hölmöilystä. Talli vaan toivoi, ettei näin kävisi uudestaan, mutta nyt niin kävi.

Ei kaikki kuitenkaan ollut menetetty, vaikka Kimi oli viimeisessä ruudussa, sillä ajoihan Vettelkin viime kaudella kolmanneksi, vaikka lähti varikolta. Ensimmäisessä mutkassa Kimi oli sitten kuitenkin vähän väärässä paikassa ja sattui osumaan. Autot ovat niin heikkoja, että kun osuma tulee huonossa kulmassa, niin ei sille voi mitään. Se oli sitten kokonaisuutena sellainen viikonloppu, että olisi ehkä ollut parempi, jos Kimi ei olisi tullut Abu Dhabiin ollenkaan.

Williamsin osalta on hyvä, että auto näytti toimivan vähän paremmin, kun ne kokeilivat viime vuoden pakoputkia. Ne saivat kärkeä ajallisesti selvästi kiinni ja auto oli paljon vakaampi. Molemmat kuskit tykkäsivät siitä paljon enemmän. Ensi kautta ajatellen on hyvä, että ongelmien syitä rupeaa löytymään, etteivät vahingot mene eteenpäin ensi vuoden autoon.

Alonson tapauksessa auto osui kanttareiden ylityksessä pohjasta kovaa rataan. Hänen piti käydä sairaalassa tarkastuttamassa tilanne. Kun G-voimavaroitin menee tietyn pisteen yli, pitää käydä tarkastuttamassa, ettei ole mitään rikki. Ei se sen kummempaa ole. Uskon Alonson olevan ihan kunnossa seuraavaan kisaan. Tiedän vanhana kuskina sen, että kaikilla on selkä tosi kovilla. Selkäongelmia on lähes jokaisella, joka on ajanut formula ykkösiä, koska kuljettaja periaatteessa makaa pohjan päällä, jolloin selkä ottaa iskut vastaan, kun monokokin pohja osuu kovaa maahan.

Vettel tekee kisoista tällä hetkellä aika tylsiä, koska voittaja on jo etukäteen selvillä, jos hänen autolleen ei käy jotain tai tallille ei satu pahaa taktiikkavirhettä. Haastajaa ei löydy ajamalla. Abu Dhabissa rata on vähän sellainen, ettei se tee hyvää kisaa, ellei satu jotain yllättävää. Tänä vuonna Abu Dhabissa oli kuitenkin todella hyvä fiilis. Katsomot ovat toki ennenkin olleet siellä loppuunmyytyjä, mutta ne ihmiset eivät ole tulleet paikanpäälle. Nyt kaikki ilmestyivät paikalle ja siellä oli ihan mielettömästi väkeä.

Seuraavaksi mennään Austiniin. Siellä oli ihan hyvä kisa viime vuonna ja toivotaan, että saadaan nytkin hyvä kisa. En näe, että Vettelille löytyy pysäyttäjää, mutta rata voisi sopia hyvin Lotukselle. Kimi voisi saada hyvän kisan aikaiseksi, jos saapuu paikalle.

Mika Salo, MTV
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mika Salo - Blogit

ViestiKirjoittaja Tyrrel » Ke Marras 06, 2013 15:10

Jamppa kirjoitti:
Ajaako Kimi Austinissa?

Räikkösen ja Lotuksen välillä on aika surullinen tilanne. Kukaan ulkopuolinen ei tietenkään tiedä totuuksia rahasummista, huhut ovat aina huhuja, mutta ei se kenenkään mieltä nosta, jos ei saa palkkaa koko vuodesta, vaan matkustelee omilla rahoillaan, ja sitten tiimi rupeaa vielä vittuilemaan sen päälle. Tuossa kohtaa olisi kuka tahansa avautunut. Kimi teki ihan oikein: pakko antaa palautetta jossain välissä.

Katsotaan nyt, ajaako Kimi Austinissa -- ja millä autolla? Se on varmaan odotetuin asia koko Jenkkien GP-viikonlopussa, ilmestyykö Kimi paikalle vai ei. Siitäkin on ollut huhuja, että Kimi voisi jopa ajaa Lotuksen sijaan Sauberilla. Se nyt on vaan huhua. Kimi joka tapauksessa tykkää ajamisesta, mutta ilmapiiri Lotuksella on nyt niin huono. Sauber on myös rahapulassa eikä ole maksanut Hulkenbergille. En kuitenkaan näe mitään syytä siihen, miksi Hulkenberg pitäisi siirtää sivuun, koska hän on ajanut viimeaikoina tosi hyviä kisoja.

Jos Kimi ilmestyy paikalle Austiniin, ajaa hän taatusti ihan täysillä. Meidän suomalaisten mentaliteetti on hyvä, kun tunneasiat eivät paljon vaikuta ajosuoritukseen. Kun autossa istutaan, ajetaan sillä niin kovaa kuin pääsee.

Abu Dhabissa Räikkösen aika-ajon hylkäyksen taustalla oli se, että sama vika esiintyi toista kertaa Lotus-auton pohjassa. Tuomaristo oli sanonut Lotukselle, että muuttaisivat sen osan autossaan, mutta talli ei ollut muuttanut. Kimi kärsi nyt täysin syyttömänä rangaistuksen Lotuksen hölmöilystä. Talli vaan toivoi, ettei näin kävisi uudestaan, mutta nyt niin kävi.

Ei kaikki kuitenkaan ollut menetetty, vaikka Kimi oli viimeisessä ruudussa, sillä ajoihan Vettelkin viime kaudella kolmanneksi, vaikka lähti varikolta. Ensimmäisessä mutkassa Kimi oli sitten kuitenkin vähän väärässä paikassa ja sattui osumaan. Autot ovat niin heikkoja, että kun osuma tulee huonossa kulmassa, niin ei sille voi mitään. Se oli sitten kokonaisuutena sellainen viikonloppu, että olisi ehkä ollut parempi, jos Kimi ei olisi tullut Abu Dhabiin ollenkaan.

Williamsin osalta on hyvä, että auto näytti toimivan vähän paremmin, kun ne kokeilivat viime vuoden pakoputkia. Ne saivat kärkeä ajallisesti selvästi kiinni ja auto oli paljon vakaampi. Molemmat kuskit tykkäsivät siitä paljon enemmän. Ensi kautta ajatellen on hyvä, että ongelmien syitä rupeaa löytymään, etteivät vahingot mene eteenpäin ensi vuoden autoon.

Alonson tapauksessa auto osui kanttareiden ylityksessä pohjasta kovaa rataan. Hänen piti käydä sairaalassa tarkastuttamassa tilanne. Kun G-voimavaroitin menee tietyn pisteen yli, pitää käydä tarkastuttamassa, ettei ole mitään rikki. Ei se sen kummempaa ole. Uskon Alonson olevan ihan kunnossa seuraavaan kisaan. Tiedän vanhana kuskina sen, että kaikilla on selkä tosi kovilla. Selkäongelmia on lähes jokaisella, joka on ajanut formula ykkösiä, koska kuljettaja periaatteessa makaa pohjan päällä, jolloin selkä ottaa iskut vastaan, kun monokokin pohja osuu kovaa maahan.

Vettel tekee kisoista tällä hetkellä aika tylsiä, koska voittaja on jo etukäteen selvillä, jos hänen autolleen ei käy jotain tai tallille ei satu pahaa taktiikkavirhettä. Haastajaa ei löydy ajamalla. Abu Dhabissa rata on vähän sellainen, ettei se tee hyvää kisaa, ellei satu jotain yllättävää. Tänä vuonna Abu Dhabissa oli kuitenkin todella hyvä fiilis. Katsomot ovat toki ennenkin olleet siellä loppuunmyytyjä, mutta ne ihmiset eivät ole tulleet paikanpäälle. Nyt kaikki ilmestyivät paikalle ja siellä oli ihan mielettömästi väkeä.

Seuraavaksi mennään Austiniin. Siellä oli ihan hyvä kisa viime vuonna ja toivotaan, että saadaan nytkin hyvä kisa. En näe, että Vettelille löytyy pysäyttäjää, mutta rata voisi sopia hyvin Lotukselle. Kimi voisi saada hyvän kisan aikaiseksi, jos saapuu paikalle.

Mika Salo, MTV

Yllättävää että maikkarilla on päässyt voimasana läpi sensuurin :)
"Tyhmyydellä ja neroudella on se ero, että neroudella on rajansa"
-Albert Einstein
Avatar
Tyrrel
Monacon voittaja
 
Viestit: 4079
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2013 16:58

Re: Mika Salo - Blogit

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Marras 06, 2013 15:15

Oli aika huono kirjoitus Salolta. Sisällöltään tyhjä. Vähä tuollainen väkisin kyhätty kirjoitus. Joskus ennemminkin ollu tuollaisia, mutta ei näin pahoin.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mika Salo - Blogit

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Marras 20, 2013 6:54

Kovalaisen on onnistuttava Brasiliassa

Ikävää, ettei Heikki saanut pisteitä Austinista, sillä niitä häneltä odotettiin. Se teki paineita Brasiliaan, kun sieltä on nyt tultava tulos. Se on Heikille näytönpaikka. Brasiliassa hänen on onnistuttava, sillä se vahingoittaa Heikkiä aika paljon, jos hänelle sattuu siellä virheitä tai jos hän on hidas.

Kyllä kaikki tärkeät ihmiset varikolla näkivät, miten hyvä Heikki oli Austinissa kisaan asti. Hän oli nopea, varma eikä tehnyt virheitä. Hän teki juuri niin kuin tiimi odottikin. Aika-ajokin meni hyvin. Se on kaikista vaikeinta saada yksi hyvä aika-ajokierros onnistumaan tuntemattomalla autolla, kun pitää opetella, miten se lämmittää renkaat. Suurimmalla osalla kuskeja on ongelmia renkaiden lämmittämisessä, vaikka ne ovat ajaneet koko vuoden samalla autolla.

Kilpailussa Grosjean veti samalla autolla kakkoseksi, joten kyllä näkyi se, että Heikki oli vähän ruosteessa. Lähtö meni vielä ihan okei, mutta sitten Heikki oli turhan varovainen, oli vähän väärässä paikassa ensimmäisessä mutkassa ja menetti monta sijaa siinä. Ikävä kyllä se lähti menemään siitä huonosti. Kun ei ole kokemusta kilpaa ajamisesta vuoteen, niin kyllä se ilman muuta näkyy. Kun hän vielä joutui sellaiseen väliin, jossa oli autoja edessä, eikä niitä pystynyt ohittamaan. Tiimi käski sitten vielä pysähtymään ja vaihtamaan etusiiven, vaikkei siinä ollut mitään vikaa. Jotain muuta siinä oli.

Minä pääsin kesken kauden 1999 Ferrarille aika samanlaisessa tilanteessa kuin missä Kovalainen pääsi nyt Lotukselle. En ehtinyt testaamaan oikeastaan ollenkaan ennen ensimmäistä kisaa. Minulle oli silloin kaikki uutta, kun Ferrari-tallissa ei ollut yhtään tuttua ihmistä töissä, kun taas Heikille Lotuksen mekaanikot ovat sentään tuttuja kavereita, jotka ovat jääneet talliin Rellun ajoilta. Ei se ollut helppo tilanne. Minä olin siihen asti ollut koko urani ajan pikkutiimeissä. Heikki on ollut ennenkin huipputiimeissä, joten hän tietää, miten homma toimii. Minä toki tiesin, että ajan Ferrarilla enemmän kisoja kuin Heikki nyt Lotuksella, joten minulla ei ollut samanlainen paniikki. Halusin kuitenkin olla heti alusta lähtien kilpailukykyinen, kun pääsin kerrankin näyttämään autolla, jolla pystyi ajamaan kunnolla kilpaa. Toisessa kisassani Ferrarilla ajoin kärjessä, kunnes päästin tallin edun nimissä Irvinen ajamaan voittoon.

Williams teki ainakin Bottaksen auton kanssa suuren parannuksen ja Valtteri ajoi hienosti. Valtteri sai hyvän tuntuman renkaista ja oli heti ekasta treenistä lähtien ihan eri tahdissa kuin aiemmin. Valtterin ajamista oli hieno katsoa, kun kerrankin auto toimi. Vaikka Valtteri on kokematon kaveri, niin sen näki, että hän kuuluu ehdottomasti formula ykkösiin. Olin vilpittömästi iloinen hänen puolestaan, kun näki, että nyt toimii ja kisakin meni ihan hyvin. Valtteri teki vieläpä todella hienon ohituksen, jossa hän sai hyvän ulostulon mutkasta ja piti linjan. Aika-ajossa hän sijoituksensa olisi voinut olla parempikin. Katsoin hänen viimeisen aika-ajokierroksensa aika tarkkaan ja se meni vähän yliyrittämiseksi. Jos se kierros olisi osunut nappiin, olisi hän päässyt lähtemään 2-3 sijaa edempää, jolloin kisakin olisi ollut ihan eri tilanne, kun Valtteri olisi ollut Alonson edessä.

Hyvät suoritukset jäävät aina huomaamatta, jos kuljettaja ajaa 10. sijan ulkopuolella. Minullakin F1-urani parhaat kisat ja tiimin parhaat onnistumiset Tyrrellillä menivät ihan huomaamatta muilta ihmisiltä. Kun Häkkinen voitti ensimmäisen kisansa Jerezissä, niin meillä oli silloin nopeimmat varikkopysähdykset ja minä ajoin tasaisesti kahden kymmenyksen sisään kaikki kierrokset parantaen kierrosaikaani sitä mukaa, kun auto keveni. Täysin virheetön kisa, mutta kun sijoituksena on 15:s, niin eihän sitä kukaan huomaa. Muuta kuin teamien omat ihmiset ja ne jotka ovat teameissa töissä.

Kun Valtteri juhli 8. sijaa, niin siinä nähtiin, miten formula ykköset ovat muuttuneet. Silloin kun Häkkinen ja minä ajoimme, olisi 8. sija ollut suuri pettymys, kun vain kuusi parasta sai MM-pisteitä. Nyt 8. sija on hienoa, kun kymmenen parasta saa pisteitä. Mielestäni tämä on hyvä systeemi, sillä se oli aika raakaa, kun pisteitä sai vain kuusi.

Se on Williamsille ensi vuoden kannalta todella tärkeää, että he saivat nyt parannettua autoaan. Heidän suunnittelijansa tajusi vasta näin myöhään, mikä autossa on ollut vikana. Samaa coanda-pakoputkistoa oltiin laittamassa myös uuteen autoon, mutta nyt se ei mene ensi vuoden autoon, kun se ei näköjään toiminut.

Kuljettajamarkkinoilla on nyt sellainen tilanne, että joku hyvistä kuskeista on jäämässä ilman paikkaa ensi kaudeksi. En tiedä, kuka se on, mutta pahoin pelkään, että Hulkenberg jää rannalle ruikuttamaan, vaikka hän on ajanut todella hienosti. Veikkaan Maldonadon päätyvän rahojen kanssa Lotukselle. Veikkaan Perezin menevän takaisin Sauberille, jossa ajaa sitten ensi vuonna kaksi meksikolaista, kun Gutierrez jää sinne. Force India on kysymysmerkki. Sinne on tarjolla Hulkenberg, Sutil ja Di Resta. Joku heistä jää rannalle. Jos Heikki saa Caterhamilta paikan, niin sieltä jää sitten Van der Garde ulos. Viekö sitten Van der Garde rahojensa kanssa vielä vaikka Force Indialta paikan?

Täytyy vielä lopuksi todeta, että nostan hattua McLarenille, kun ne ottivat Kevin Magnussenin. Se on rohkea ja hieno veto McLarenilta. Siellä tajuttiin, ettei Magnussenilla ollut Formula Renault 3.5 -sarjan mestaruuden jälkeen enää muuta vaihtoehtoa, joten he nostivat hänet ykkösiin. Kevin on nopea ja McLaren pystyy kouluttamaan hänet sellaiseksi kuin haluavat. Jos McLaren pystyy tekemään hyvän auton, niin Magnussen voittaa kisoja parin vuoden sisällä. Kun Honda tulee vuoden päästä McLarenin moottorikumppaniksi, niin sitten saa Button lähteä ja silloin McLarenilla ajavat Alonso ja Magnussen. Mielestäni tämä suunnitelma on ihan selvästi näkyvissä.

Mika Salo, MTV


Meni nyt Mikalla vähä itsensä kehumiseksi tuo teksti :D
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mika Salo - Blogit

ViestiKirjoittaja Tyrrel » Ke Marras 20, 2013 10:07

Jamppa kirjoitti:
Kovalaisen on onnistuttava Brasiliassa

Ikävää, ettei Heikki saanut pisteitä Austinista, sillä niitä häneltä odotettiin. Se teki paineita Brasiliaan, kun sieltä on nyt tultava tulos. Se on Heikille näytönpaikka. Brasiliassa hänen on onnistuttava, sillä se vahingoittaa Heikkiä aika paljon, jos hänelle sattuu siellä virheitä tai jos hän on hidas.

Kyllä kaikki tärkeät ihmiset varikolla näkivät, miten hyvä Heikki oli Austinissa kisaan asti. Hän oli nopea, varma eikä tehnyt virheitä. Hän teki juuri niin kuin tiimi odottikin. Aika-ajokin meni hyvin. Se on kaikista vaikeinta saada yksi hyvä aika-ajokierros onnistumaan tuntemattomalla autolla, kun pitää opetella, miten se lämmittää renkaat. Suurimmalla osalla kuskeja on ongelmia renkaiden lämmittämisessä, vaikka ne ovat ajaneet koko vuoden samalla autolla.

Kilpailussa Grosjean veti samalla autolla kakkoseksi, joten kyllä näkyi se, että Heikki oli vähän ruosteessa. Lähtö meni vielä ihan okei, mutta sitten Heikki oli turhan varovainen, oli vähän väärässä paikassa ensimmäisessä mutkassa ja menetti monta sijaa siinä. Ikävä kyllä se lähti menemään siitä huonosti. Kun ei ole kokemusta kilpaa ajamisesta vuoteen, niin kyllä se ilman muuta näkyy. Kun hän vielä joutui sellaiseen väliin, jossa oli autoja edessä, eikä niitä pystynyt ohittamaan. Tiimi käski sitten vielä pysähtymään ja vaihtamaan etusiiven, vaikkei siinä ollut mitään vikaa. Jotain muuta siinä oli.

Minä pääsin kesken kauden 1999 Ferrarille aika samanlaisessa tilanteessa kuin missä Kovalainen pääsi nyt Lotukselle. En ehtinyt testaamaan oikeastaan ollenkaan ennen ensimmäistä kisaa. Minulle oli silloin kaikki uutta, kun Ferrari-tallissa ei ollut yhtään tuttua ihmistä töissä, kun taas Heikille Lotuksen mekaanikot ovat sentään tuttuja kavereita, jotka ovat jääneet talliin Rellun ajoilta. Ei se ollut helppo tilanne. Minä olin siihen asti ollut koko urani ajan pikkutiimeissä. Heikki on ollut ennenkin huipputiimeissä, joten hän tietää, miten homma toimii. Minä toki tiesin, että ajan Ferrarilla enemmän kisoja kuin Heikki nyt Lotuksella, joten minulla ei ollut samanlainen paniikki. Halusin kuitenkin olla heti alusta lähtien kilpailukykyinen, kun pääsin kerrankin näyttämään autolla, jolla pystyi ajamaan kunnolla kilpaa. Toisessa kisassani Ferrarilla ajoin kärjessä, kunnes päästin tallin edun nimissä Irvinen ajamaan voittoon.

Williams teki ainakin Bottaksen auton kanssa suuren parannuksen ja Valtteri ajoi hienosti. Valtteri sai hyvän tuntuman renkaista ja oli heti ekasta treenistä lähtien ihan eri tahdissa kuin aiemmin. Valtterin ajamista oli hieno katsoa, kun kerrankin auto toimi. Vaikka Valtteri on kokematon kaveri, niin sen näki, että hän kuuluu ehdottomasti formula ykkösiin. Olin vilpittömästi iloinen hänen puolestaan, kun näki, että nyt toimii ja kisakin meni ihan hyvin. Valtteri teki vieläpä todella hienon ohituksen, jossa hän sai hyvän ulostulon mutkasta ja piti linjan. Aika-ajossa hän sijoituksensa olisi voinut olla parempikin. Katsoin hänen viimeisen aika-ajokierroksensa aika tarkkaan ja se meni vähän yliyrittämiseksi. Jos se kierros olisi osunut nappiin, olisi hän päässyt lähtemään 2-3 sijaa edempää, jolloin kisakin olisi ollut ihan eri tilanne, kun Valtteri olisi ollut Alonson edessä.

Hyvät suoritukset jäävät aina huomaamatta, jos kuljettaja ajaa 10. sijan ulkopuolella. Minullakin F1-urani parhaat kisat ja tiimin parhaat onnistumiset Tyrrellillä menivät ihan huomaamatta muilta ihmisiltä. Kun Häkkinen voitti ensimmäisen kisansa Jerezissä, niin meillä oli silloin nopeimmat varikkopysähdykset ja minä ajoin tasaisesti kahden kymmenyksen sisään kaikki kierrokset parantaen kierrosaikaani sitä mukaa, kun auto keveni. Täysin virheetön kisa, mutta kun sijoituksena on 15:s, niin eihän sitä kukaan huomaa. Muuta kuin teamien omat ihmiset ja ne jotka ovat teameissa töissä.

Kun Valtteri juhli 8. sijaa, niin siinä nähtiin, miten formula ykköset ovat muuttuneet. Silloin kun Häkkinen ja minä ajoimme, olisi 8. sija ollut suuri pettymys, kun vain kuusi parasta sai MM-pisteitä. Nyt 8. sija on hienoa, kun kymmenen parasta saa pisteitä. Mielestäni tämä on hyvä systeemi, sillä se oli aika raakaa, kun pisteitä sai vain kuusi.

Se on Williamsille ensi vuoden kannalta todella tärkeää, että he saivat nyt parannettua autoaan. Heidän suunnittelijansa tajusi vasta näin myöhään, mikä autossa on ollut vikana. Samaa coanda-pakoputkistoa oltiin laittamassa myös uuteen autoon, mutta nyt se ei mene ensi vuoden autoon, kun se ei näköjään toiminut.

Kuljettajamarkkinoilla on nyt sellainen tilanne, että joku hyvistä kuskeista on jäämässä ilman paikkaa ensi kaudeksi. En tiedä, kuka se on, mutta pahoin pelkään, että Hulkenberg jää rannalle ruikuttamaan, vaikka hän on ajanut todella hienosti. Veikkaan Maldonadon päätyvän rahojen kanssa Lotukselle. Veikkaan Perezin menevän takaisin Sauberille, jossa ajaa sitten ensi vuonna kaksi meksikolaista, kun Gutierrez jää sinne. Force India on kysymysmerkki. Sinne on tarjolla Hulkenberg, Sutil ja Di Resta. Joku heistä jää rannalle. Jos Heikki saa Caterhamilta paikan, niin sieltä jää sitten Van der Garde ulos. Viekö sitten Van der Garde rahojensa kanssa vielä vaikka Force Indialta paikan?

Täytyy vielä lopuksi todeta, että nostan hattua McLarenille, kun ne ottivat Kevin Magnussenin. Se on rohkea ja hieno veto McLarenilta. Siellä tajuttiin, ettei Magnussenilla ollut Formula Renault 3.5 -sarjan mestaruuden jälkeen enää muuta vaihtoehtoa, joten he nostivat hänet ykkösiin. Kevin on nopea ja McLaren pystyy kouluttamaan hänet sellaiseksi kuin haluavat. Jos McLaren pystyy tekemään hyvän auton, niin Magnussen voittaa kisoja parin vuoden sisällä. Kun Honda tulee vuoden päästä McLarenin moottorikumppaniksi, niin sitten saa Button lähteä ja silloin McLarenilla ajavat Alonso ja Magnussen. Mielestäni tämä suunnitelma on ihan selvästi näkyvissä.

Mika Salo, MTV


Meni nyt Mikalla vähä itsensä kehumiseksi tuo teksti :D

No juu lievästi :D
"Tyhmyydellä ja neroudella on se ero, että neroudella on rajansa"
-Albert Einstein
Avatar
Tyrrel
Monacon voittaja
 
Viestit: 4079
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2013 16:58

Re: Mika Salo - Blogit

ViestiKirjoittaja Jarno.S » To Marras 21, 2013 15:57

Tyrrel kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:
Kovalaisen on onnistuttava Brasiliassa

Ikävää, ettei Heikki saanut pisteitä Austinista, sillä niitä häneltä odotettiin. Se teki paineita Brasiliaan, kun sieltä on nyt tultava tulos. Se on Heikille näytönpaikka. Brasiliassa hänen on onnistuttava, sillä se vahingoittaa Heikkiä aika paljon, jos hänelle sattuu siellä virheitä tai jos hän on hidas.

Kyllä kaikki tärkeät ihmiset varikolla näkivät, miten hyvä Heikki oli Austinissa kisaan asti. Hän oli nopea, varma eikä tehnyt virheitä. Hän teki juuri niin kuin tiimi odottikin. Aika-ajokin meni hyvin. Se on kaikista vaikeinta saada yksi hyvä aika-ajokierros onnistumaan tuntemattomalla autolla, kun pitää opetella, miten se lämmittää renkaat. Suurimmalla osalla kuskeja on ongelmia renkaiden lämmittämisessä, vaikka ne ovat ajaneet koko vuoden samalla autolla.

Kilpailussa Grosjean veti samalla autolla kakkoseksi, joten kyllä näkyi se, että Heikki oli vähän ruosteessa. Lähtö meni vielä ihan okei, mutta sitten Heikki oli turhan varovainen, oli vähän väärässä paikassa ensimmäisessä mutkassa ja menetti monta sijaa siinä. Ikävä kyllä se lähti menemään siitä huonosti. Kun ei ole kokemusta kilpaa ajamisesta vuoteen, niin kyllä se ilman muuta näkyy. Kun hän vielä joutui sellaiseen väliin, jossa oli autoja edessä, eikä niitä pystynyt ohittamaan. Tiimi käski sitten vielä pysähtymään ja vaihtamaan etusiiven, vaikkei siinä ollut mitään vikaa. Jotain muuta siinä oli.

Minä pääsin kesken kauden 1999 Ferrarille aika samanlaisessa tilanteessa kuin missä Kovalainen pääsi nyt Lotukselle. En ehtinyt testaamaan oikeastaan ollenkaan ennen ensimmäistä kisaa. Minulle oli silloin kaikki uutta, kun Ferrari-tallissa ei ollut yhtään tuttua ihmistä töissä, kun taas Heikille Lotuksen mekaanikot ovat sentään tuttuja kavereita, jotka ovat jääneet talliin Rellun ajoilta. Ei se ollut helppo tilanne. Minä olin siihen asti ollut koko urani ajan pikkutiimeissä. Heikki on ollut ennenkin huipputiimeissä, joten hän tietää, miten homma toimii. Minä toki tiesin, että ajan Ferrarilla enemmän kisoja kuin Heikki nyt Lotuksella, joten minulla ei ollut samanlainen paniikki. Halusin kuitenkin olla heti alusta lähtien kilpailukykyinen, kun pääsin kerrankin näyttämään autolla, jolla pystyi ajamaan kunnolla kilpaa. Toisessa kisassani Ferrarilla ajoin kärjessä, kunnes päästin tallin edun nimissä Irvinen ajamaan voittoon.

Williams teki ainakin Bottaksen auton kanssa suuren parannuksen ja Valtteri ajoi hienosti. Valtteri sai hyvän tuntuman renkaista ja oli heti ekasta treenistä lähtien ihan eri tahdissa kuin aiemmin. Valtterin ajamista oli hieno katsoa, kun kerrankin auto toimi. Vaikka Valtteri on kokematon kaveri, niin sen näki, että hän kuuluu ehdottomasti formula ykkösiin. Olin vilpittömästi iloinen hänen puolestaan, kun näki, että nyt toimii ja kisakin meni ihan hyvin. Valtteri teki vieläpä todella hienon ohituksen, jossa hän sai hyvän ulostulon mutkasta ja piti linjan. Aika-ajossa hän sijoituksensa olisi voinut olla parempikin. Katsoin hänen viimeisen aika-ajokierroksensa aika tarkkaan ja se meni vähän yliyrittämiseksi. Jos se kierros olisi osunut nappiin, olisi hän päässyt lähtemään 2-3 sijaa edempää, jolloin kisakin olisi ollut ihan eri tilanne, kun Valtteri olisi ollut Alonson edessä.

Hyvät suoritukset jäävät aina huomaamatta, jos kuljettaja ajaa 10. sijan ulkopuolella. Minullakin F1-urani parhaat kisat ja tiimin parhaat onnistumiset Tyrrellillä menivät ihan huomaamatta muilta ihmisiltä. Kun Häkkinen voitti ensimmäisen kisansa Jerezissä, niin meillä oli silloin nopeimmat varikkopysähdykset ja minä ajoin tasaisesti kahden kymmenyksen sisään kaikki kierrokset parantaen kierrosaikaani sitä mukaa, kun auto keveni. Täysin virheetön kisa, mutta kun sijoituksena on 15:s, niin eihän sitä kukaan huomaa. Muuta kuin teamien omat ihmiset ja ne jotka ovat teameissa töissä.

Kun Valtteri juhli 8. sijaa, niin siinä nähtiin, miten formula ykköset ovat muuttuneet. Silloin kun Häkkinen ja minä ajoimme, olisi 8. sija ollut suuri pettymys, kun vain kuusi parasta sai MM-pisteitä. Nyt 8. sija on hienoa, kun kymmenen parasta saa pisteitä. Mielestäni tämä on hyvä systeemi, sillä se oli aika raakaa, kun pisteitä sai vain kuusi.

Se on Williamsille ensi vuoden kannalta todella tärkeää, että he saivat nyt parannettua autoaan. Heidän suunnittelijansa tajusi vasta näin myöhään, mikä autossa on ollut vikana. Samaa coanda-pakoputkistoa oltiin laittamassa myös uuteen autoon, mutta nyt se ei mene ensi vuoden autoon, kun se ei näköjään toiminut.

Kuljettajamarkkinoilla on nyt sellainen tilanne, että joku hyvistä kuskeista on jäämässä ilman paikkaa ensi kaudeksi. En tiedä, kuka se on, mutta pahoin pelkään, että Hulkenberg jää rannalle ruikuttamaan, vaikka hän on ajanut todella hienosti. Veikkaan Maldonadon päätyvän rahojen kanssa Lotukselle. Veikkaan Perezin menevän takaisin Sauberille, jossa ajaa sitten ensi vuonna kaksi meksikolaista, kun Gutierrez jää sinne. Force India on kysymysmerkki. Sinne on tarjolla Hulkenberg, Sutil ja Di Resta. Joku heistä jää rannalle. Jos Heikki saa Caterhamilta paikan, niin sieltä jää sitten Van der Garde ulos. Viekö sitten Van der Garde rahojensa kanssa vielä vaikka Force Indialta paikan?

Täytyy vielä lopuksi todeta, että nostan hattua McLarenille, kun ne ottivat Kevin Magnussenin. Se on rohkea ja hieno veto McLarenilta. Siellä tajuttiin, ettei Magnussenilla ollut Formula Renault 3.5 -sarjan mestaruuden jälkeen enää muuta vaihtoehtoa, joten he nostivat hänet ykkösiin. Kevin on nopea ja McLaren pystyy kouluttamaan hänet sellaiseksi kuin haluavat. Jos McLaren pystyy tekemään hyvän auton, niin Magnussen voittaa kisoja parin vuoden sisällä. Kun Honda tulee vuoden päästä McLarenin moottorikumppaniksi, niin sitten saa Button lähteä ja silloin McLarenilla ajavat Alonso ja Magnussen. Mielestäni tämä suunnitelma on ihan selvästi näkyvissä.

Mika Salo, MTV


Meni nyt Mikalla vähä itsensä kehumiseksi tuo teksti :D

No juu lievästi :D


Eikä myöskään muistanu mainita, miten se eka Ferrari-kisa meni: aika-ajossa seittemänneks tiimikaverille hävinneenä ja kisassa kierroksen kärkeä perässä tiimikaverin voittaessa. Itse asiassa tuo Salon eka kisa Ferrarilla oli melko samantyyppinen ku Heikin Lotuksella: aika-ajo ihan kohtuullinen eli noin puoli sekuntia takkiin tiimikaverille ja sit kisassa melko huono suoritus varsinkin tiimikaveriin nähden surkean startin värittämänä. Tuoki osottaa, että ei se kauheen helppoa oo uuteen autoon hypätä, sillä taidoiltaan pidän kyllä Saloa Irvineä lahjakkaampana.
Avatar
Jarno.S
Varakuljettaja
 
Viestit: 471
Liittynyt: To Joulu 29, 2011 0:21

Re: Mika Salo - Blogit

ViestiKirjoittaja Osku90 » To Marras 21, 2013 21:51

Jarno.S kirjoitti:
Tyrrel kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:
Kovalaisen on onnistuttava Brasiliassa

Ikävää, ettei Heikki saanut pisteitä Austinista, sillä niitä häneltä odotettiin. Se teki paineita Brasiliaan, kun sieltä on nyt tultava tulos. Se on Heikille näytönpaikka. Brasiliassa hänen on onnistuttava, sillä se vahingoittaa Heikkiä aika paljon, jos hänelle sattuu siellä virheitä tai jos hän on hidas.

Kyllä kaikki tärkeät ihmiset varikolla näkivät, miten hyvä Heikki oli Austinissa kisaan asti. Hän oli nopea, varma eikä tehnyt virheitä. Hän teki juuri niin kuin tiimi odottikin. Aika-ajokin meni hyvin. Se on kaikista vaikeinta saada yksi hyvä aika-ajokierros onnistumaan tuntemattomalla autolla, kun pitää opetella, miten se lämmittää renkaat. Suurimmalla osalla kuskeja on ongelmia renkaiden lämmittämisessä, vaikka ne ovat ajaneet koko vuoden samalla autolla.

Kilpailussa Grosjean veti samalla autolla kakkoseksi, joten kyllä näkyi se, että Heikki oli vähän ruosteessa. Lähtö meni vielä ihan okei, mutta sitten Heikki oli turhan varovainen, oli vähän väärässä paikassa ensimmäisessä mutkassa ja menetti monta sijaa siinä. Ikävä kyllä se lähti menemään siitä huonosti. Kun ei ole kokemusta kilpaa ajamisesta vuoteen, niin kyllä se ilman muuta näkyy. Kun hän vielä joutui sellaiseen väliin, jossa oli autoja edessä, eikä niitä pystynyt ohittamaan. Tiimi käski sitten vielä pysähtymään ja vaihtamaan etusiiven, vaikkei siinä ollut mitään vikaa. Jotain muuta siinä oli.

Minä pääsin kesken kauden 1999 Ferrarille aika samanlaisessa tilanteessa kuin missä Kovalainen pääsi nyt Lotukselle. En ehtinyt testaamaan oikeastaan ollenkaan ennen ensimmäistä kisaa. Minulle oli silloin kaikki uutta, kun Ferrari-tallissa ei ollut yhtään tuttua ihmistä töissä, kun taas Heikille Lotuksen mekaanikot ovat sentään tuttuja kavereita, jotka ovat jääneet talliin Rellun ajoilta. Ei se ollut helppo tilanne. Minä olin siihen asti ollut koko urani ajan pikkutiimeissä. Heikki on ollut ennenkin huipputiimeissä, joten hän tietää, miten homma toimii. Minä toki tiesin, että ajan Ferrarilla enemmän kisoja kuin Heikki nyt Lotuksella, joten minulla ei ollut samanlainen paniikki. Halusin kuitenkin olla heti alusta lähtien kilpailukykyinen, kun pääsin kerrankin näyttämään autolla, jolla pystyi ajamaan kunnolla kilpaa. Toisessa kisassani Ferrarilla ajoin kärjessä, kunnes päästin tallin edun nimissä Irvinen ajamaan voittoon.

Williams teki ainakin Bottaksen auton kanssa suuren parannuksen ja Valtteri ajoi hienosti. Valtteri sai hyvän tuntuman renkaista ja oli heti ekasta treenistä lähtien ihan eri tahdissa kuin aiemmin. Valtterin ajamista oli hieno katsoa, kun kerrankin auto toimi. Vaikka Valtteri on kokematon kaveri, niin sen näki, että hän kuuluu ehdottomasti formula ykkösiin. Olin vilpittömästi iloinen hänen puolestaan, kun näki, että nyt toimii ja kisakin meni ihan hyvin. Valtteri teki vieläpä todella hienon ohituksen, jossa hän sai hyvän ulostulon mutkasta ja piti linjan. Aika-ajossa hän sijoituksensa olisi voinut olla parempikin. Katsoin hänen viimeisen aika-ajokierroksensa aika tarkkaan ja se meni vähän yliyrittämiseksi. Jos se kierros olisi osunut nappiin, olisi hän päässyt lähtemään 2-3 sijaa edempää, jolloin kisakin olisi ollut ihan eri tilanne, kun Valtteri olisi ollut Alonson edessä.

Hyvät suoritukset jäävät aina huomaamatta, jos kuljettaja ajaa 10. sijan ulkopuolella. Minullakin F1-urani parhaat kisat ja tiimin parhaat onnistumiset Tyrrellillä menivät ihan huomaamatta muilta ihmisiltä. Kun Häkkinen voitti ensimmäisen kisansa Jerezissä, niin meillä oli silloin nopeimmat varikkopysähdykset ja minä ajoin tasaisesti kahden kymmenyksen sisään kaikki kierrokset parantaen kierrosaikaani sitä mukaa, kun auto keveni. Täysin virheetön kisa, mutta kun sijoituksena on 15:s, niin eihän sitä kukaan huomaa. Muuta kuin teamien omat ihmiset ja ne jotka ovat teameissa töissä.

Kun Valtteri juhli 8. sijaa, niin siinä nähtiin, miten formula ykköset ovat muuttuneet. Silloin kun Häkkinen ja minä ajoimme, olisi 8. sija ollut suuri pettymys, kun vain kuusi parasta sai MM-pisteitä. Nyt 8. sija on hienoa, kun kymmenen parasta saa pisteitä. Mielestäni tämä on hyvä systeemi, sillä se oli aika raakaa, kun pisteitä sai vain kuusi.

Se on Williamsille ensi vuoden kannalta todella tärkeää, että he saivat nyt parannettua autoaan. Heidän suunnittelijansa tajusi vasta näin myöhään, mikä autossa on ollut vikana. Samaa coanda-pakoputkistoa oltiin laittamassa myös uuteen autoon, mutta nyt se ei mene ensi vuoden autoon, kun se ei näköjään toiminut.

Kuljettajamarkkinoilla on nyt sellainen tilanne, että joku hyvistä kuskeista on jäämässä ilman paikkaa ensi kaudeksi. En tiedä, kuka se on, mutta pahoin pelkään, että Hulkenberg jää rannalle ruikuttamaan, vaikka hän on ajanut todella hienosti. Veikkaan Maldonadon päätyvän rahojen kanssa Lotukselle. Veikkaan Perezin menevän takaisin Sauberille, jossa ajaa sitten ensi vuonna kaksi meksikolaista, kun Gutierrez jää sinne. Force India on kysymysmerkki. Sinne on tarjolla Hulkenberg, Sutil ja Di Resta. Joku heistä jää rannalle. Jos Heikki saa Caterhamilta paikan, niin sieltä jää sitten Van der Garde ulos. Viekö sitten Van der Garde rahojensa kanssa vielä vaikka Force Indialta paikan?

Täytyy vielä lopuksi todeta, että nostan hattua McLarenille, kun ne ottivat Kevin Magnussenin. Se on rohkea ja hieno veto McLarenilta. Siellä tajuttiin, ettei Magnussenilla ollut Formula Renault 3.5 -sarjan mestaruuden jälkeen enää muuta vaihtoehtoa, joten he nostivat hänet ykkösiin. Kevin on nopea ja McLaren pystyy kouluttamaan hänet sellaiseksi kuin haluavat. Jos McLaren pystyy tekemään hyvän auton, niin Magnussen voittaa kisoja parin vuoden sisällä. Kun Honda tulee vuoden päästä McLarenin moottorikumppaniksi, niin sitten saa Button lähteä ja silloin McLarenilla ajavat Alonso ja Magnussen. Mielestäni tämä suunnitelma on ihan selvästi näkyvissä.

Mika Salo, MTV


Meni nyt Mikalla vähä itsensä kehumiseksi tuo teksti :D

No juu lievästi :D


Eikä myöskään muistanu mainita, miten se eka Ferrari-kisa meni: aika-ajossa seittemänneks tiimikaverille hävinneenä ja kisassa kierroksen kärkeä perässä tiimikaverin voittaessa. Itse asiassa tuo Salon eka kisa Ferrarilla oli melko samantyyppinen ku Heikin Lotuksella: aika-ajo ihan kohtuullinen eli noin puoli sekuntia takkiin tiimikaverille ja sit kisassa melko huono suoritus varsinkin tiimikaveriin nähden surkean startin värittämänä. Tuoki osottaa, että ei se kauheen helppoa oo uuteen autoon hypätä, sillä taidoiltaan pidän kyllä Saloa Irvineä lahjakkaampana.

Ja edelleen. Mitä tapahtui Salolle Unkarissa? Mies ei siitä itse suostu puhumaan..
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4945
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Mika Salo - Blogit

ViestiKirjoittaja Jamppa » Pe Marras 29, 2013 7:01

Mika Salolta suorapuheinen yhteenveto F1-kaudesta

MTV Sportin F1-asiantuntija Mika Salo niputtaa päättyneen F1-kauden suomalaisnäkökulmasta.

Kimi Räikkönen saavutti kauden aikana yhden voiton. Palkintosijoja kertyi yhteensä kahdeksan. MM-sarjassa Jäämies sijoittui viidenneksi.

– Kimin kannalta kausi alkoi paremmin kuin uskalsi edes odottaa, kun hän voitti avauskisan. Siinä vaiheessa näytti siltä, että Lotus toimii hienosti ja Kimi vie mestaruuden mennen tullen. Alkukausi meni ihan okei, mutta sitten tuli rengasmuutos, joka ei sopinut ollenkaan Kimille. Siinä kohtaan alkoi tulla selville myös ongelmia tiimin sisällä. Kimin kausi päättyi sitten, kun tuli päätös jättää viimeiset kisat ajamatta. Selkäleikkaus oli syynä, mutta totuus on varmaan se, ettei ollut kovin miellyttävä ajaa tuollaisessa ilmapiirissä, jossa ei makseta palkkaa ja sitten vielä vittuillaan päälle. Mielestäni kauden keskeyttäminen oli ihan oikea päätös, kun mestaruus oli jo mennyt, Salo kirjoittaa MTV Sportin blogissaan.

Valtteri Bottas päihitti tallikaverinsa Pastor Maldonadon sekä MM-pisteissä että aika-ajovertailussa.

- Valtteri löi tallikaverinsa ihan mennen tullen. Kehenkään muuhun häntä ei voi tämän kauden perusteella verrata. Uskon, että lajissa sisällä olevat ihmiset arvostavat Valtteria. Valtterin kannalta ongelma oli se, että Williamsin auto oli täysi paska alkuvuodesta. Se nähtiin heti, ettei auto toimi. Williamsilla oli suuria ongelmia koko kauden ajan löytää ongelmaa. Ehkä heillä ei ollut paras kuljettajakaksikko löytämään autossa olevaa ongelmaa, kun Valtteri oli tulokaskuskina ja Maldonado maksukuskina. Mukana oli myös kokemattomia inssejä. Heti kun Pat Symonds tuli talliin, niin ongelma löytyi, Salo arvioi.

Heikki Kovalainen ei onnistunut saalistamaan pisteitä kahdessa Lotuksella ajamassaan osakilpailussa.

- Heikin kahden kisan Lotus-pestiltä odotin paljon enemmän. Heikin kisavauhti oli aika onnetonta. Kumpikin kisa meni ihan päin helvettiä. Brasiliassa ei ollut edes mitään ongelmaa, vaan hän oli yksinkertaisesti hidas. Treenit ja aika-ajot Heikki hoiti ihan kunnialla, tosin Brasilian kakkosaika-ajo jäi vähän sudeksi, kun ei onnistunut vaikeissa olosuhteissa tekemään kierrosta. Heikki laitettiin vaikeaan paikkaan uudella autolla, jolla piti tuoda heti tulosta. Se on harmi, ettei Heikki pystynyt hyödyntämään sitä täysin. Tämä ei ollut hyvä myyntipuhe Heikiltä ensi kautta ajatellen, mutta kyllä Heikki on mielestäni edelleen paras vaihtoehto Caterhamille. Siellä tiedetään, mitä Heikki osaa. Toivon mukaan ensi kaudella nähdään mukana kolme suomalaista, Salo toteaa.

Mika Salo, MTV Sport
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mika Salo - Blogit

ViestiKirjoittaja Cup » Su Helmi 09, 2014 1:55

Peter Windsor sanoi että Mika Salo tekee töitä tänä vuonna venäläisellä F1 kanavalla, mies sitten vissiin osaa sitäkin kieltä, jos noin on juttu.
Twitter: @KurskiRacing
Cup
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 2625
Liittynyt: La Tammi 21, 2012 12:16

Re: Mika Salo - Blogit

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ke Helmi 26, 2014 15:58

Mika Salo arvioi Videolla tallien voimasuhteita.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44515
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mika Salo - Blogit

ViestiKirjoittaja waldo39 » Ke Helmi 26, 2014 17:45

Tarkoittaako Salon Venäjä soppari että häntä ei näy enään Max-tiimissä seuraavalla kaudella. Ikävä juttu olisi, koska Saaren ja Pulkkisen välissä pitää aina olla joku asintuntija, ja Salo on hyvä sellainen. Toki Vilander on mainio henkilö korvaamaan Salon.
Lehdistö: ¨Kimi, oletko vihainen?¨ Kimi: ¨Olut helpotti.¨ < Unkarin GP 2015 >
waldo39
GP-voittaja
 
Viestit: 2111
Liittynyt: Su Helmi 05, 2012 14:35

EdellinenSeuraava

Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa