F1-uutiset

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.

F1-uutiset

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Tammi 24, 2013 10:27

Formula 1:n arvostus selvässä nousussa

Juuri valmistuneen Taloustutkimuksen Sponsorointi & urheilun arvomaailma -tutkimuksen mukaan vuonna 2012 arvostetuimmat urheilulajit ovat jääkiekko, taitoluistelu ja jalkapallo. Neljänneksi arvostetuimman Formula 1:n arvostus on nousussa ja mäkihypyn selvässä laskussa.

Seuratuimmat lajit taas ovat jääkiekko, yleisurheilu ja mäkihyppy.

Suomalaiset arvioivat jääkiekon arvostetuimmaksi urheilulajiksi Taloustutkimuksen Sponsorointi & urheilun arvomaailma -tutkimuksessa. Seuraavaksi arvostetuimmat lajit ovat taitoluistelu ja jalkapallo. Taitoluistelu pudotti yleisurheilun kärkikolmikosta.

Formula 1:n arvostus nousi edellisvuodesta selvästi: se kipusi 13. sijalta suoraan kärkikymmenikköön neljänneksi arvostetuimmaksi.

Mäkihypyn arvostus on sen sijaan suorastaan laskukierteessä. Vuonna 2010 se oli kolmanneksi arvostetuin, vuonna 2011 viidenneksi arvostetuin ja vuonna 2012 enää kymmenenneksi arvostetuin urheilulaji.

Sponsorointi ja urheilun arvomaailma 2012 -tutkimus

Yleisarvosanat

TOP 10 Laji Kouluarvosanojen keskiarvo

1. Jääkiekko 7,74

2. Taitoluistelu 7,67

3. Jalkapallo 7,60

4. Yleisurheilu 7,59

4. Formula 1 7,59

6. Ampumahiihto 7,40

7. Alppihiihto 7,36

7. Ralli 7,36

9. Lumilautailu 7,33

10. Mäkihyppy 7,19

Seuratuimmat urheilulajit
Jääkiekko oli myös seuratuin urheilulaji vuonna 2012. Mäkihypyn arvostuksen lasku heijastuu myös lajin seuraamiseen: yleisurheilu kiilasi toiseksi seuratuimmaksi lajiksi mäkihypyn edelle.

– Yleisurheilun seuraamista edisti toki varmasti myös Suomessa järjestetyt yleisurheilun EM-kisat, täydentää Taloustutkimuksen tutkimuspäällikkö Pauliina Lehtimäki.

Formula 1:n suosion nousu näkyy myös lajin seuraamisessa. Kun vuonna 2011 Formula 1 oli kymmenenneksi seuratuin laji, vuonna 2012 se nousi viidenneksi seuratuimmaksi.

Tutkimukseen vastasi 3745 iältään 15–79-vuotiasta suomalaista marras-joulukuussa 2012. Mielikuvia ja seuraamista tutkittiin 29:n urheilulajin osalta.

Turun Sanomat, Helsinki

STT
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44828
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja BigBoss » To Tammi 24, 2013 12:07

Taitaa Räikkösen paluulla olla osuutta asiaan :)
Avatar
BigBoss
Saunamajuri
 
Viestit: 8138
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja Alexei » To Tammi 24, 2013 14:43

BigBoss kirjoitti:Taitaa Räikkösen paluulla olla osuutta asiaan :)


Juuri olin aikeissa kirjoittaa saman asian. Samaan tyyliin taitoluistelu nousi "arvostetuksi" lajiksi heti, kun suomalaisnaiset muutaman vuosi sitten alkoivat lajissa merkittävää menestystä saavuttaa.

Ei pidä käsittää tätä väärin, mutta kieltämättä jonkinasteista "gloryhunteriutta" on havaittavissa. Suomessa lajin arvostus nousee keskivertopenkkiurheilijan silmissä heti, kun suomalainen menestyy. Mukava olisi nähdä vuoden 2006 vastaava tutkimus, varmaan curling oli silloin arvostetuimpien lajien listalla olympiamenestyksen takia.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Jamppa » To Tammi 24, 2013 14:46

Alexei kirjoitti:
BigBoss kirjoitti:Taitaa Räikkösen paluulla olla osuutta asiaan :)


Juuri olin aikeissa kirjoittaa saman asian. Samaan tyyliin taitoluistelu nousi "arvostetuksi" lajiksi heti, kun suomalaisnaiset muutaman vuosi sitten alkoivat lajissa merkittävää menestystä saavuttaa.

Ei pidä käsittää tätä väärin, mutta kieltämättä jonkinasteista "gloryhunteriutta" on havaittavissa. Suomessa lajin arvostus nousee keskivertopenkkiurheilijan silmissä heti, kun suomalainen menestyy. Mukava olisi nähdä vuoden 2006 vastaava tutkimus, varmaan curling oli silloin arvostetuimpien lajien listalla olympiamenestyksen takia.


Syyllistyn joissain tilanteis itsekkin tuohon, että kun Suomalaiset alkaa pärjäämään jossain lajissa, niin tulee seurattua enemmän kyseistä lajia.

Ei toki joka lajin kohdalla mee noin. Just curlingia seurasin silloin kun Suomi pärjäs olympialaisis. Suomeenhan rakennettiin oma curlighalli, yms. Mutta on tainnu kiinnostus lopahtaa. Taitoluistelusta en ole koskaan kiinnostunut. Mäkihyppyä en oo enään jaksanu seurata, kun ei Suomalaiset pärjää. Muuten on seurattavat lajit pysyny aika samana.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44828
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Alexei » To Tammi 24, 2013 14:55

Jamppa kirjoitti:Syyllistyn joissain tilanteis itsekkin tuohon, että kun Suomalaiset alkaa pärjäämään jossain lajissa, niin tulee seurattua enemmän kyseistä lajia.


Ei nyt varmaan 'syyllistymisestä' voida puhua, koska onhan se ihan luonnollista että oman maan poikien/tyttöjen edesottamukset kiinnostavat miltei poikkeuksetta eniten :) Omalla kohdalla se toisinaan vaikuttaa jännitysmomenttiin, jota lajin seuraaminen aiheuttaa.

Kenties parempi otsikko tuolle kyseiselle tutkimukselle olisi ollut "Urheilulajien kiinnostavuus".
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ma Tammi 28, 2013 13:25

Carlos Sainz yrittää Formula ykkösiin Mark Webberin tuella

Ralliautoilun kaksinkertaisen maailmanmestarin Carlos Sainzin poika Carlos Sainz junior on vakuuttanut nopeudellaan Britannian ja Euroopan F3-sarjoissa. Ensi kaudella Sainz jr:n on määrä kilpailla GP3-sarjassa. El Confidential-lehden mukaan Sainz saa paikan F1-ajaja Mark Webberin tallista tuoden tallin pääsponsoriksi öljy-yhtiö Cepsan.

- Yritän saavuttaa tasaisen hyviä tuloksia. GP3 on jo todella kova sarja. Kierrosajat siellä ovat vain kuusi sekuntia Formula ykkösiä hitaampia. Se on uusi kokemus ja odotan sitä innolla, Sainz kertoo.

Sainzia tukee myös energiajuomavalmistaja Red Bull.

sportti.com
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44828
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Tammi 29, 2013 16:14

De la Rosa soitti, Todt sulki tylysti puhelimen

Kokenut espanjalaisajaja Pedro de la Rosa löysi HRT:n konkurssin jälkeen töitä, kun Ferrari pestasi hänet testikuljettajakseen. Testiajajana aiemmin McLarenilla työskennellyt de la Rosa paljataa Global Motorsport Median haastattelussa yrittäneensä Ferrarille jo kymmenen vuotta sitten. Ferrarin silloinen tallipomo, FIA:n nykyinen puheenjohtaja Jean Todt antoi hänelle tylyt pakit.

- Kun lähdin Jaguarilta yritin tammikuussa 2003 Ferrarille varakuljettajaksi. Jean Todt vastasi puhelimeen ja ilmoitti lyhyesti, että heillä on jo Luca Badoer ja Felipe Massa. Sen jälkeen hän löi luurin korvaan, de la Rosa muistelee.

Töitä de la Rosa löysi sen jälkeen nopeasti.

- Soitin McLarenille. Martin Whitmarsh (tallipomo) kertoi, että heillä on jo Alexander Wurz. Vastasin siihen, että Ferrarilla on kaksi testikuljettajaa. Kaksi viikkoa myöhemmin matkustin Englantiin. Työhaastattelu ei mennyt hyvin, mutta he palkkasivat minut. Jos en olisi toiminut nopeasti, en kenties olisi tässä, de la Rosa kertoo.

McLarenilla de la Rosa pääsi kilpailemaan Juan Pablo Montoyan korvaajana 2005 ja 2006. F1-kilpakuljettajana hän on toiminut myös Arrowsilla 1999-2000, Jaguarilla 2000-01, Sauberilla 2010-11 ja HRT:llä 2012.

sportti.com
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44828
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Eci__ » La Helmi 09, 2013 18:33

Ei jeesus tuota iltalehteä

Räikkönen uimarannalla - paljasta pintaa vilahti - katso kuvat!
http://www.iltalehti.fi/formulat/201302 ... 6_fo.shtml
"In any field of endeavor, anything that can go wrong, will go wrong"
Avatar
Eci__
Mestarikandidaatti
 
Viestit: 3377
Liittynyt: Ke Heinä 18, 2012 12:01
Paikkakunta: Laukaa

ViestiKirjoittaja Jamppa » Su Helmi 10, 2013 10:36

ERS korvaa KERS:in F1-autoissa 2014

Kun F1-autoilussa ensi vuonna siirrytään 1,6-litraisiin V6-turbomoottoreihin, myös nykyinen kineettistä energiaa kierrättävä KERS-systeemi muuttuu. Käyttöön otetaan elektroninen ERS.

Kun KERS tarjoaa kierroksella lisäpotkua ylimääräiset 80 hevosvoimaa yhteensä 6,7 sekunnin ajan, ERS lupaa sitten kaksi kertaa enemmän tehoa – 160 hevosvoimaa – ja jopa viisi kertaa pidemmäksi ajaksi (33,3 sekuntia).

Moottoripuolella on tapahtumassa uudelleen järjestelyjä. Nykyisistä Ferrarin käyttäjistä Toro Rosso siirtyy Renaultin leiriin ja Mercedeksen käyttäjistä Force India on puolestaan liittymässä Ferrarin joukkoihin.

Uutena moottoritoimittajana F1-tasolle odotetaan Hondaa, jonka asiakkaaksi huhutaan ainakin McLarenia.

Renault varustaa nyt neljä tallia – Red Bullin, Lotuksen, Williamsin ja Caterhamin. Kun Toro Rosso tulee mukaan, ranskalaistehdas tuskin tekee turbojaan viidelle tallille, joten joku tai jotkut nykyisistä joutuvat vaihtamaan voimanlähdettä.

Marussia ajaa nyt Cosworthin moottoreilla, mutta tehtaan ei odoteta lähtevän turbokehitykseen mukaan.

Turun Sanomat, Jerez
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44828
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja IceMan » Su Helmi 10, 2013 13:24

Jamppa kirjoitti:
ERS korvaa KERS:in F1-autoissa 2014

Kun F1-autoilussa ensi vuonna siirrytään 1,6-litraisiin V6-turbomoottoreihin, myös nykyinen kineettistä energiaa kierrättävä KERS-systeemi muuttuu. Käyttöön otetaan elektroninen ERS.

Kun KERS tarjoaa kierroksella lisäpotkua ylimääräiset 80 hevosvoimaa yhteensä 6,7 sekunnin ajan, ERS lupaa sitten kaksi kertaa enemmän tehoa – 160 hevosvoimaa – ja jopa viisi kertaa pidemmäksi ajaksi (33,3 sekuntia).

Moottoripuolella on tapahtumassa uudelleen järjestelyjä. Nykyisistä Ferrarin käyttäjistä Toro Rosso siirtyy Renaultin leiriin ja Mercedeksen käyttäjistä Force India on puolestaan liittymässä Ferrarin joukkoihin.

Uutena moottoritoimittajana F1-tasolle odotetaan Hondaa, jonka asiakkaaksi huhutaan ainakin McLarenia.

Renault varustaa nyt neljä tallia – Red Bullin, Lotuksen, Williamsin ja Caterhamin. Kun Toro Rosso tulee mukaan, ranskalaistehdas tuskin tekee turbojaan viidelle tallille, joten joku tai jotkut nykyisistä joutuvat vaihtamaan voimanlähdettä.

Marussia ajaa nyt Cosworthin moottoreilla, mutta tehtaan ei odoteta lähtevän turbokehitykseen mukaan.

Turun Sanomat, Jerez


30s? :D 160hv? :D

Uuh, McLaren Honda?

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/imag ... 1NlLA1BiJJ
Avatar
IceMan
Monacon voittaja
 
Viestit: 4500
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 19:19

ViestiKirjoittaja waldo39 » Su Helmi 10, 2013 13:26

Ja tuo ERS on tietenkin myös Kersiä tuplasti kalliimpi. Maksukuskit kiittää ja kuittaa!
waldo39
GP-voittaja
 
Viestit: 2111
Liittynyt: Su Helmi 05, 2012 14:35

ViestiKirjoittaja BigBoss » Su Helmi 10, 2013 13:35

waldo39 kirjoitti:Ja tuo ERS on tietenkin myös Kersiä tuplasti kalliimpi. Maksukuskit kiittää ja kuittaa!


Luotettavuuskin varmaan ainakin alussa loistava.
Avatar
BigBoss
Saunamajuri
 
Viestit: 8138
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja Jamppa » Su Helmi 10, 2013 13:35

waldo39 kirjoitti:Ja tuo ERS on tietenkin myös Kersiä tuplasti kalliimpi. Maksukuskit kiittää ja kuittaa!


Kuluja pitäis karsia, niin kuitenkin keksitään tälläisitä uusia juttuja. Tallit on ensin kehittäneet kalliin Kerssin ja nyt se heitetään romukoppaan ja pitää alkaa kehittämään taas kallista laitetta.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44828
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Alexei » Su Helmi 10, 2013 14:04

Mikäs siinä, jos halutaan kuskien painavan kaikki radan flat out -osuudet 'nappi pohjassa'. Kärjistää vain enemmän sitä tilannetta mikä tulee eteen, jos jostain autosta kyseinen järjestelmä hajoaa.

ERS:stä on myös käytetty nimeä TERS (=Thermal Energy Recovery System), eli myös lämpöenergiaa otetaan tulevaisuudessa talteen. Sinänsä järjestelmän ajatus on hyvä, mutta se toteutetaan aivan väärään aikaan. Tekemistä on jo pelkkien uusien autojen kanssa.
Alexei
Samurai
 
Viestit: 12741
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Helmi 12, 2013 13:33

F1-tallien tilanne turvattu, rahaa enemmän kuin Jumalalla

Formula ykkösten uhkakuvana on tallien konkurssiaalto. Kustannukset kasvavat jatkuvasti, mutta maailman taloustaantuman takia talleilla on suuria ongelmia sponsorihankinnassa. HRT-talli joutui jo lopettamaan toimintansa, eikä uutta tallia tule sen tilalle ainakaan kaudella 2013.

F1-moguli Bernie Ecclestonen mukaan muiden tallien tilanne on turvattu ainakin toistaiseksi. Kaikki tallit ovat hyväksyneet uudet osallistumisehdot määrittävän Concorde-sopimuksen.

- Kaikki ovat turvassa. Meillä on kaikkien kanssa sopimus Marussiaa myöten. Luulin jo, että Marussia lähtisi meiltä, mutta he pysyvät mukana, Ecclestone kertoi Auto Weekin mukaan.

Ecclestonen mielestä F1-tallien talouskriisiä on liioiteltu.

- Uuden sopimuksen myötä heillä on enemmän rahaa kuin Jumalalla, Ecclestone laukoi.

sportti.com
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44828
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Seuraava

Paluu Formula 1 - asiakeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron