F1-uutiset

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
BigBoss
Saunamajuri
Viestit: 8277
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja BigBoss » Pe Syys 21, 2018 6:58

Dino246 kirjoitti:Racefans.netin uutisen kommenteissa oli juttua että Ocon olisi sanonut tv:ssä että Singapore olisi ollut hänen viimeinen kisansa Force Indialla ja Stroll ottaisi hänen paikkansa jo Sotshissa. Williamsilla loppukauden ajaisi sitten varmaankin Kubica joka nimettiin tuossa jokin aika sitten tämän Force India -kaupan jälkeen Williamsin varakuljettajaksi. Oconin kannalta paska juttu jos näin käy, mutta toisaalta olisi hienoa nähdä vielä Kubica F1-auton ratissa edes parissa kisassa.
Minä luin viikonloppuna jutun jossa Ocon sanoi ajavansa kauden loppuun. Ei kuulemma ollut ainakaan tietoinen, että olisi sovittu muuta.

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1070
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Pe Syys 21, 2018 7:34

BigBoss kirjoitti:
Dino246 kirjoitti:Racefans.netin uutisen kommenteissa oli juttua että Ocon olisi sanonut tv:ssä että Singapore olisi ollut hänen viimeinen kisansa Force Indialla ja Stroll ottaisi hänen paikkansa jo Sotshissa. Williamsilla loppukauden ajaisi sitten varmaankin Kubica joka nimettiin tuossa jokin aika sitten tämän Force India -kaupan jälkeen Williamsin varakuljettajaksi. Oconin kannalta paska juttu jos näin käy, mutta toisaalta olisi hienoa nähdä vielä Kubica F1-auton ratissa edes parissa kisassa.
Minä luin viikonloppuna jutun jossa Ocon sanoi ajavansa kauden loppuun. Ei kuulemma ollut ainakaan tietoinen, että olisi sovittu muuta.
Joo, minä vähän epäilinkin tuota kun oli vaan tuolla kommenteissa. Ja jos Ocon olisi tuon oikeasti TV:ssä sanonut niin olisi luullut että tuo olisi laajemminkin tuosta levinnyt kuin yhden artikkelin kommentteihin.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45454
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Pe Syys 21, 2018 9:37

Dino246 kirjoitti:
BigBoss kirjoitti:
Dino246 kirjoitti:Racefans.netin uutisen kommenteissa oli juttua että Ocon olisi sanonut tv:ssä että Singapore olisi ollut hänen viimeinen kisansa Force Indialla ja Stroll ottaisi hänen paikkansa jo Sotshissa. Williamsilla loppukauden ajaisi sitten varmaankin Kubica joka nimettiin tuossa jokin aika sitten tämän Force India -kaupan jälkeen Williamsin varakuljettajaksi. Oconin kannalta paska juttu jos näin käy, mutta toisaalta olisi hienoa nähdä vielä Kubica F1-auton ratissa edes parissa kisassa.
Minä luin viikonloppuna jutun jossa Ocon sanoi ajavansa kauden loppuun. Ei kuulemma ollut ainakaan tietoinen, että olisi sovittu muuta.
Joo, minä vähän epäilinkin tuota kun oli vaan tuolla kommenteissa. Ja jos Ocon olisi tuon oikeasti TV:ssä sanonut niin olisi luullut että tuo olisi laajemminkin tuosta levinnyt kuin yhden artikkelin kommentteihin.
Sama tuli mieleen, että olis siitä varmasti laajemmin uutisoitu.

Ilmeisesti Strollin oli tarkoitus tulla Oconin tilalle jo tällä kaudella, mutta ilmeisesti olis sopimusten purku tullut liian kalliiksi. Williamsille olisi pitänyt maksaa kauden loppuun vaikka Stroll ei olisi siellä ajanut ja Oconin sopimuksen purku olis kans tullut hintoihin.

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1070
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ma Syys 24, 2018 11:55

Moottorivalmistajat oli aika yksimielisesti tyrmänneet FIA:n esityksen uusista yksinkertaistetuista moottoreista. Minkä tietenkin ymmärtää heidän puoleltaan koska näiden übermonimutkaisien hybridimoottorien kehitykseen on pistetty euro jos toinenkin pinoon, ja ei varmaan hirveästi houkuttele heittää kaikkea sitä romukoppaan ja alkaa tekemään yksinkertaisempia moottoreita. FIA on sitten pikana alkanut valmistella jonkinlaista uutta esitystä jonka yhtenä osana olisi se että moottoreiden kehitystyötä rajoitettaisiin merkittävästi, ilmeisesti näistä kehityspoleteista oltaisiin luopumassa tms. ja moottoreita saisi kehittää vain tietyn verran. Kuulostaa aika karmealta suunnitelmalta sikäli, että jos joku valmistaja onnistuu löytämään jonkun jipon jolla saavutetaan suuri etu kilpailijoihin nähden, niin kilpailijoiden olisi entistäkin hankalampaa kuroa tämä etumatka kiinni. Ja uusien moottorivalmistajien saaminen mukaan kävisi entistäkin hankalammaksi. Ja toisaalta jos pysytään täysin samoissa moottoreissa kuin nyt, niin näillä jotka nyt ovat takamatkalla (Renault & Honda) olisi aika rajalliset mahdollisuudet saada kärkikaksikkoa kiinni.

Toinen suunnitelma sen sijaan kuulostaa paremmalta että tehoja oltaisiin nostamassa ja bensamääriä nostettaisiin sen verran että moottoreista voitaisiin ottaa huomattavasti enemmän reserviä irti kuin nykysäännöillä. Vielä kun tuota ihan liian tiukkaa moottoreiden määrän rajoitusta muutettaisiin siten että tallit oikeasti myös uskaltaisivat ottaa myllyistä enemmän irti niin nämä muutokset voisi olla askel parempaan suuntaan.

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2250
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ma Syys 24, 2018 22:21

Dino246 kirjoitti:Moottorivalmistajat oli aika yksimielisesti tyrmänneet FIA:n esityksen uusista yksinkertaistetuista moottoreista. Minkä tietenkin ymmärtää heidän puoleltaan koska näiden übermonimutkaisien hybridimoottorien kehitykseen on pistetty euro jos toinenkin pinoon, ja ei varmaan hirveästi houkuttele heittää kaikkea sitä romukoppaan ja alkaa tekemään yksinkertaisempia moottoreita. FIA on sitten pikana alkanut valmistella jonkinlaista uutta esitystä jonka yhtenä osana olisi se että moottoreiden kehitystyötä rajoitettaisiin merkittävästi, ilmeisesti näistä kehityspoleteista oltaisiin luopumassa tms. ja moottoreita saisi kehittää vain tietyn verran. Kuulostaa aika karmealta suunnitelmalta sikäli, että jos joku valmistaja onnistuu löytämään jonkun jipon jolla saavutetaan suuri etu kilpailijoihin nähden, niin kilpailijoiden olisi entistäkin hankalampaa kuroa tämä etumatka kiinni. Ja uusien moottorivalmistajien saaminen mukaan kävisi entistäkin hankalammaksi. Ja toisaalta jos pysytään täysin samoissa moottoreissa kuin nyt, niin näillä jotka nyt ovat takamatkalla (Renault & Honda) olisi aika rajalliset mahdollisuudet saada kärkikaksikkoa kiinni.

Toinen suunnitelma sen sijaan kuulostaa paremmalta että tehoja oltaisiin nostamassa ja bensamääriä nostettaisiin sen verran että moottoreista voitaisiin ottaa huomattavasti enemmän reserviä irti kuin nykysäännöillä. Vielä kun tuota ihan liian tiukkaa moottoreiden määrän rajoitusta muutettaisiin siten että tallit oikeasti myös uskaltaisivat ottaa myllyistä enemmän irti niin nämä muutokset voisi olla askel parempaan suuntaan.
Mä en todellakaan ymmärrä moottorien jäädytystä. Ensin pistetään jumalattomasti rahaa moottoreiden suunnitteluun ja sitten kun siitä alkaa saamaan kehityskelpoista dataa, niin laitetaan datorit kiinni. Käytännössä tehdään siis puoli valmista kuraa. Eikä se oikein lajin DNA:han sovi. V8-aika oli kuin yksimerkkiluokka moottoreiden osalta. Toinen ehdotus puolestaan kuulostaa paljon paremmalta. Ja ehdottomasti kiintiöön jotain järkeä. Tuskin se itse moottorin valmistus materiaaleineen niin tuhottomasti maksaa. Suunnittelu ja testaaminen on ne suurimmat kuluerät. Sillä ei ole näissä piireissä niin paljoa merkitystä tuleeko sorvista pihalle 20 vai 40 moottoria.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1070
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ti Syys 25, 2018 6:00

Minulla on myös vähän sellainen usko että tuo itse fyysinen moottori ei nyt ihan mahdottomia maksa, vaan nimenomaan ne kehityskustannukset on ne mitkä niissä moottoreissa maksaa. Toki noissa myllyissä käytetään eksoottisiakin materiaaleja ja työn tarkkuus ja taso on luokkaa "äärimmäinen" joten ei sitä moottoria ihan ilmaiseksi rakenneta, mutta näkisin silti että valmistuskustannus on murto-osa siitä kokonaiskustannuksesta mikä muodostuu sekä suunnittelu-, kehitys- ja valmistuskustannuksista. Tokihan moottorivalmistajat maksattaa näitä kehityskustannuksiakin asiakastalleilla nostamalla moottorin yksikkökustannukset pilviin, ja siinä lienee yksi iso syy minkä takia näitä moottoreiden määriä on rajoitettu. Mutta mietin että voisiko tämän pienten tallien "lypsämisen" ja kustannusten karkaamisen estää sillä että yksinkertaisesti määrättäisiin moottorivalmistajille hinta jolla se moottori on pakko myydä? Ja jokainen mukana oleva moottorivalmistaja velvoitettaisiin toimittamaan moottori vähintäänkin kahdelle asiakastallille mikäli halukkaita ostajia on. Moottorivalmistajat varmasti pistäisivät hanttiin mutta niinhän ne pistävät jokaisessa asiassa mikä heikentää heidän mahdollisuuksiaan saavuttaa maksimaalista taloudellista hyötyä. Parempi vaihtoehto tämä minusta olisi kuin se että hinkataan koko kausi läpi parilla moottorilla, ajetaan kisat sen takia ihan hissutellen puolikaasulla, ja silti loppukaudesta nähdään näitä kisoja joissa ei aika-ajon jälkeen ole millään tavalla perillä lähtöjärjestyksestä kun puolella lähtöruudukosta on jonkinlainen rangaistus moottorin osien vaihdoista.

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2250
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ti Syys 25, 2018 10:53

Noita sallittuja materiaalejahan on rajoitettu aika kovalla kädellä, joten niiden kustannukset on aika maltilliset. Veikkaisin akun olevan se kaikkein kallein komponentti materiaaleiltaan. Polttomoottorit ja turbot taasen on aika halpoja ja määrän lisääminen lisäksi parantaisi sarjatuotantoa, joten kustannukset ei paljoa nouse. Ja pakkohan se kate on saada aikaan sillä mitä saa myydyksi, joten vähemmän moottoreita tarkoittaa automaattisesti korkeampaa kappalehintaa.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45454
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Syys 25, 2018 12:20

Muistaakseni oli joskus juttua, että esim. Williams maksaa Mersulle moottoreista 10 miljoonaa vuodessa.

Montako myllyä sillä saa? Olisko yhteensä 10 kappaletta eli miljoonan per mylly! Aika iso hinta. Toki siihen kuuluu se, että tallin tiloissa on mukana Mersun insinöörejä, yms.

Mutta onhan tuo ihan pirun iso hinta! Kyllä siinä jää Mersulle iso siivu voittoa vaikka otetaan huomioon kehityskustannukset.

Voi tuo moottorimäärä olla suurempikin, en tiedä paljonko niitä kuluu talven testeissä.

Pitää ottaa huomioon, että bisnestähän tuo on.

Jos moottorivalmistajia saataisiin mukaan enemmän niin se toisi lisää kilpailua ja varmasti alentaisi hintaa kun vaihtoehtoja olisi enemmän. Toisaalta taas jos Mersu varustaisi oman tallin lisäksi vain yhtä tallia niin pitäisi se raha saada sieltä. Vaikea yhtälö.

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1070
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ti Syys 25, 2018 13:06

Jamppa kirjoitti:Muistaakseni oli joskus juttua, että esim. Williams maksaa Mersulle moottoreista 10 miljoonaa vuodessa.
Racefans.netin sivulla olleessa McLarenin taloutta käsitelleessä jutussa taisi olla mainittu että McLaren maksaisi Renaultille 18 miljoonaa puntaa moottoreista. Ja samassa jutussa kerrottiin että McLaren joutuisi maksamaan kauteen 2020 saakka Hondalle sopimuksen katkaisemisesta 20 miljoonaa puntaa kaudessa. Joten jos nuo summat pitää paikkansa niin se hinta per mylly on vielä tuota miljoonaakin isompi. Tosin Rellulla ja Hondallahan noita on paukkunut sitä tahtia että tavallaan tuolla kustannuksella saa huomattavasti isomman määrän moottoreita kuin kilpailijoilta...

EDIT: Joskus muuten luin jonkun sellaisenkin artikkelin jossa Mersulta kerrottiin että he valmistavat noita moottoreita ihan järjettömän läjän joka kaudelle (jos en ihan väärin muista niin se määrä oli jotain 80 kappaletta), mutta niitä testataan ja tutkitaan penkissä erittäin tarkasti ja valitaan lopulta ne 4-5 parasta ja luotettavinta jotka otetaan käyttöön.

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2250
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ti Syys 25, 2018 21:11

Joo, noinhan se toimii. Itselle otetaan parhaat päältä ja vekslaillaan komponentteja ristiin, jotta löytyy se paras kombinaatio. Muille jaetaan sitten ne, mitä ei itselle huolita. Luultavasti ylijäämän osuus on sitä suurempi, mitä tiukempi moottorikiintiö ja siten toleranssit.

Voimayksikön hintakatto toki helpottaisi pienempiä talleja, mutta on siinä ongelmiakin. Kaikki kauppa ei formuloissa käy ainoastaan rahasta, vaan myös henkilökuntaa liikkuu sopimusten mukana. Miten esimerkiksi hinnoitella juniorikuljettaja yms. Eivätkä moottorivalmistajatkaan tietenkään suostuisi siihen.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1070
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ke Syys 26, 2018 5:23

Niin, tuo varmaan osaltaan selittää sitäkin kun on ihmetelty miten asiakastalleilla saattaa moottorit paukkua mutta emotallilla ei koskaan mitään ongelmia. Jos noita tosiaan tehdään se laivalastillinen, valitaan sieltä tarkasti kermat päältä ja sitten dumpataan ylijäämä ja sekundakama isolla rahalla asiakkaille, niin eipä ihme jos siinä kestävyydessä saattaa olla vähän eroja. Eihän noissa tosin varmasti mistään isoista toleransseista puhuta kun F1 on muutenkin sellaista yksityiskohtien hinkkaamista, mutta toisaalta noilla tehoilla pienetkin toleranssit saattaa aiheuttaa ison vahingon.

Kyllähän tuossa hintakatossa varmasti monenlaisia ongelmia olisi, ennen kaikkea siinä miten sen saisi luotettavasti ja toimivasti toteutettua, mutta minun mielestäni olisi ehdottomasti harkitsemisen ja tutkimisen arvoinen keino. Näissä ylitiukoissa osakiintiöissä ei ole mitään järkeä ja ne on kyllä osaltaan olleet tappamassa kilpailua ja aiheuttamassa turhaa sekavuutta kisoihin. Kiintiöistä ei tarvitsisi missään nimessä kokonaan luopua koska silloin kustannukset todennäköisesti karkaisi liian koviksi, mutta tehdä se sillä tavalla järkeväksi että autoja ja moottoreita pystyttäisiin ajamaan enemmän niiden äärirajoilla.

WEBERMAN
Foorumin Vetomies 2017
Viestit: 318
Liittynyt: To Kesä 27, 2013 14:00
Paikkakunta: Satakunta

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja WEBERMAN » Ke Syys 26, 2018 20:45

Niin, eiköhän FIA pian taas ota lusikan kauniisti käteen ja luovu liian kireistä säännöistä, eli ainakin hautaa haaveet moottorien lukumäärän rajoittamisesta kautta kohti. On siellä ilmeisesti joku muukin kuin vaikkapa R.Brawn havainnut sääntöjen liian suuren vaikutuksen kilpailutilanteeseen,kun lähtöruuturankkujen määrä ei olekaan laskenut kehityksen ansiosta.

Kuten edellä jo tuli ilmi niin tehtaita ei voida kiristää toimittamaan samanlaisia moottoreita myös asiakastalleille. Sitten tulevat nämä erot poltto ja voiteluaineissa kuitenkin muuttamaan asetelmia tasavahvoista myllyistä. Uskon että tyytyvät MGU-H yksikön poistoon ja todella viimeinkin löysäävät polttoaineen virtausrajaa,niin tehonlasku tulee sillä kuitattua.

Nythän toiset koneet pystyvät jo hyödyntämään yli 12000rpm kierrosnopeuksia mutta se polttoainemäärä on pitempiaikaiselle ajolle liian pieni. Eli lisää bensaa tarvitaan mukaan. Välitankkauksiin tuskin vielä mennään, vaikka se myös osaltaan takaisi edullisen konstin vauhdin nostoon. Katsotaan josko Liberty saisi tulevaisuudessa lobattua sen uudestaan käyttöön.

Mahdolliset roiskeet palovaaran aiheuttajana on ainakin helpompi havaita bensalla,kuin alkoholilla.
Nothing beats the sound of WEBER s

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1070
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja Dino246 » To Syys 27, 2018 7:01

WEBERMAN kirjoitti: Mahdolliset roiskeet palovaaran aiheuttajana on ainakin helpompi havaita bensalla,kuin alkoholilla.
Kun näitä tapauksia oli, että kuljettajat lähti ajamaan letku auton kyljessä kiinni ja liekkivana perässä seuraten, niin mietin että eikö tuohon olisi tehtävissä joku sensorisysteemi että silloin kun tankkausletku kiinnitetään autoon niin se pakottaisi auton esim. vapaalle jolloin kuljettaja ei mitenkään pystyisi lähtemään liikkeelle sillä tavalla että letku on kiinni autossa? Ja siinä voisi vielä olla joku viive että kun letku irroitetaan niin kuljettaja saisi vaihteen päälle vasta viiveellä. Tai toisin päin niin että tankkauslaitteesta ei tulisi bensaa jos auto ei olisi vapaalla. Luulisi että tämän päivän teknologialla ei olisi enää mikään ongelma, kun tekevät monimutkaisempiakin asioita. Kun minusta se suurin riski välitankkauksissa tuli juuri tästä että yritettiin koordinoida tuo niin tarkkaan että minimaalinenkin virhe tässä koordinoinnissa johti siihen että auto lähti hitusen liian aikaisin ja bensaa pääsi joko roiskumaan tai koko letku lähti auton mukana.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45454
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Su Syys 30, 2018 11:39

https://www.suomif1.com/2018/09/venajal ... 1-sarjaan/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lada Racing F1-team :cool:

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1070
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: F1-uutiset

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Su Syys 30, 2018 11:51

Sinänsä kuulostaa ihan hyvältä suunnitelmalta että jos tuolla saataisiin nämä Sirotkinit ym. oligarkkien rahoilla ajavat keskinkertaisuudet johonkin omaan Putin-Eagle-Lada -talliin pois parempien kuljettajien tieltä. Mutta kun tietää venäläisen suunnittelun ja työn laadun melkein missä tahansa muussa kuin sotakoneissa niin pistää kyllä naurattamaan jo etukäteen tuo projekti. Ainakin jos eivät palkkaa tuohon projektiin täysin ulkomaalaiset vetäjät ja mielellään vielä ulkomaalaiset insinöörit ja mekaanikotkin, niin voisi kuvitella että tulossa voisi olla jokin ihan Life-tason huumoriprojekti. Ei millään pahalla venäläisiä kohtaan mutta... :mrgreen:

Vastaa Viestiin